Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen21109.05.20227
Stadsfullmäktige10216.05.20228

3490-2022 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 1 för 2022

Sammandrag: -

Ssn § 211

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola och koncernredovisningschef Merja Vuorinen 4.5.2022:

Genom statsrådets förordning STM/2021/194 som stadfästes i oktober i fjol föreskrivs att ersättningsnivån täcker kostnaderna som skötseln av pandemin orsakat för kommunerna i sin helhet till fullt belopp på riksnivå under tiden 11.10.2021 - 31.12.2022. Det verksamhetsbaserade understödet beviljas för testning, spårning, vaccinationer samt för sjukhusvård och övriga direkta kostnader för i år.

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

Enligt årets första ekonomiprognos ska räkenskapsperiodens årsbidrag bli ca 35 miljoner euro. Prognosen underskrider budgeten med knappt 4 miljoner euro. Det beräknade inflödet av verksamhetsintäkter och skattefinansiering räcker inte till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan. Med andra ord räcker årsbidraget på 35 miljoner euro inte till att täcka avskrivningarna enligt plan som beräknas uppgå till ca 60 miljoner euro.

Underskottet för räkenskapsperioden blir 22,9 miljoner euro, vilket utfaller nästan enligt planen. I den ändrade budgeten godkändes ett underskott på 22,5 miljoner euro. Utfallet av det jämförbara underskottet är 60,4 miljoner euro svagare än året innan.

Utfallet av verksamhetsintäkterna och verksamhetsutgifterna

Enligt prognosen är verksamhetsbidraget på - 1 225,4 miljoner euro som beskriver nettodriftskostnaderna 47,7 miljoner euro (4,0 procent) svagare än i budgeten.  Jämfört med året innan försvagas verksamhetsbidraget med 93,3 miljoner euro (8,2 procent).

Gällande verksamhetsintäkter är prognosen för hela året 462,2 miljoner euro, vilket är 45,4 miljoner euro (8,9 procent) mindre än bokslutsutfallet 2021. Enligt prognosen överskrids budgeten med 2,2 miljoner euro (0,5 procent).

Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 1.687,6 miljoner euro. Ökningen jämfört med året innan är 47,9 miljoner euro (2,9 procent). Enligt prognosen överskrids budgeten med 49,8 miljoner euro (3,0 procent).

De största avvikelserna i verksamhetsbidraget (nettodriftsutgifterna) enligt organ (budget/prognos 1/2022):


 

 

Utfallsprognos
miljoner euro

Nettoavvikelse
miljoner euro

Social- och hälsovårdsnämnden

-713,4

-24,1

Nämnden för fostran och undervisning

-332,1

-9,7

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

-25,7

-3,0

Stadsstyrelsen, stadens gemensamma
gemensamma funktioner

-6,1

-11,0

 

Servicehelheternas redogörelser över budgetavvikelser ingår i delen Axplock ur servicehelheterna i PowerPoint-rapporten.               

Prognos över skatteinkomster och statsandelsintäkter

Det sammanlagda inflödet av skatteinkomster och statsandelsinkomster beräknas uppgå till cirka 1 230,3 miljoner euro, vilket är cirka 43 miljoner euro mer än budgetmålet.

Kommunens prognos över inkomstskatter på 692,8 miljoner euro ser ut att bli såsom planerat.

Kommunernas intäkter från samfundsskatten förväntas öka till 153,5 miljoner euro. Prognosen överskrider målet i budgeten med 42,5 miljoner euro. Ökningen jämfört med året innan är 27,5 miljoner euro. Samfundsskatteprognosen grundar sig delvis på den uppdaterade bedömningen om driftsöverskottet samt redovisingsuppgifterna från början av året. Den goda utvecklingen beror på att debiteringen var bättre än beräknat och de väl influtna tilläggsförskotten i början av året. Att skatteåret 2021 var bättre har också en positiv inverkan på utvecklingen under de kommande åren.

Fastighetsskatten förväntas uppgå till 66,7 miljoner euro som motsvarar budgeten. Fastighetsskatteuppgifterna för 2022 grundar sig på Skatteförvaltningens förhandsuppgift som publicerats i slutet av mars. Förhandsuppgifterna är bättre än tidigare prognoser. Ökningen beror särskilt på att byggnadernas beskattningsvärden har ökat, eftersom deras återanskaffningsvärden har höjts. Orsaken till detta är att byggkostnaderna har blivit dyrare. Efter redovisningsreformen 2020 redovisas en del av inflödet av fastighetsskatten under räkenskapsperioden alltid i januari-februari påföljande år.

Åbos statsandelar utfaller nästan enligt budgeten.

Finansiering av verksamheten och investeringarna

Kassaflödet för verksamheten och investeringarna uppvisar ett underskott på 96,4 miljoner euro. Prognosen är 33,3 miljoner euro bättre än budgeten, vilket beror på att investeringarna unerskred budgeten.

Prognosen över utfallet av investeringsutgifterna är 152,8 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids den ändrade budgeten för investeringsutgifterna som uppgår till 175,9 miljoner euro med 23,1 miljoner euro då tidtabellerna för de planerade investeringarna skjuts fram. Överlåtelseinkomsterna som uppgår till 38,4 miljoner euro är 12,2 miljoner euro bättre än planerat.

Utlåningsbeståndet beräknas vara cirka 619 miljoner euro i slutet av året. Detta innebär en ökning med ca 50 miljoner euro jämfört med året innan. Under året är man beredd att bevilja nya lån för högst 75,5 miljoner euro.  Lånen betalas av med 25,3 miljoner euro enligt skuldebrevens villkor.

Lånebeståndet dvs. den totala räntebelagda skulden, förväntas vid slutet av året vara högst 922 miljoner euro, då det i bokslutet för 2021 var 796 miljoner euro.  I prognosen är också kommuncertifikat i anknytning till kortfristiga lån medräknade, dessa har beräknats emitteras till högst 30 miljoner euro vid slutet av året. Behovet av kommuncertifikat varierar kraftigt enligt situationen med kassaflödet och likviditeten.

Lånebeståndets ökning, ca 126 miljoner euro jämfört med året innan, beror på finansieringen av stadens och dottersammanslutningarnas investeringar. Enligt låneuttagsplanen och budgeten som stadsstyrelsen godkände 20.12.2021 § 581, lyfts långfristiga lån för högst 220 miljoner euro under årets lopp. Långfristiga lån amorteras enligt planen med ca 124 miljoner euro.

Framskridandet av anpassningsprogrammets åtgärder och prognos för de ekonomiska effekterna samt rapporteringen av budgetklausulerna

Stadsfullmäktige beslutade 17.6.2019 § 108 att stadsstyrelsen inleder en anpassningsprocess som strävar efter en anpassning med 50 miljoner euro. Som ett resultat av detta fastställs åtgärder som strävar efter att balansera ekonomin och som tas med i ekonomiplanen som bereds. Sammanlagt 95 åtgärder bereddes i anpassningsprogrammet för ekonomiplaneperioden 2020–2023. Framskridandet av åtgärderna rapporterades för första gången i samband med den andra delårsöversikten för 2020. Under hösten 2020 konstaterades behovet för tätare rapportering. Åtgärdernas framskridande rapporteras med en rapport i standardformat i samband med delårsöversikten och bokslutet.

Sammanslagning av rapporteringen gällande anpassningsprogrammet och budgetklausulerna har behandlats i stadsstyrelsen 28.3.2022 § 129. I årets rapportering har man också medräknat budgetklausulerna som tidigare tagits upp i ett separat dokument.

Uppföljningsrapporten om beredningsläget för servicehelheternas budgetklausuler och anpassningsprogrammets åtgärder medföljer som tilläggsmaterial 2.

Anslagsändringar och -överföringar som föreläggs stadsstyrelsen

Överskridning av finansieringen av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå

Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas de investeringsprojekt som underskrider en miljon euro och som tagits upp i eller avlägsnats ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören för kännedom. Stadsmiljönämnden 26.4.2022 § 178 förelägger stadsstyrelsen att de objektspecifika ändringarna och motiveringarna gällande kostnadsförslaget, tidsplanen och den årliga penninganvändningen godkänns enligt bilaga 3 och 4.

Åtgärder som förbättrar trafiknätets funktion och säkerhet

Stadsmiljönämnden 26.4.2022 § 178 föreslår för stadsstyrelsen ett tillägg på 1,28 miljoner euro för byggandet av Riitasuoplan i Objekt som förbättrar trafiknätets funktion och säkerhet som ingår i resultatenhet 1604 Ssn/Infrastrukturegendom budgetprojekt I-1002-101434 budgetering trafiknätets funktion och säkerhet. Anslaget minskas till motsvarande belopp under budgetprojekt I-1002-101431 budgetering fastighetsutveckling som ingår i helheten för fastighetsutvecklingsobjekt.

Ändringar av anslags- och inkomstposter som föreläggs stadsfullmäktige:

Stadsmiljönämnden 26.4.2022 § 178 föreslår för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att ett tilläggsanslag på 0,5 miljoner euro allokeras till kostnadsställe 16020 Ssn/Markegendom för miljöansvarsreservering i Toppå och att ett tilläggsanslag på 0,5 miljoner euro allokeras till kostnadsställe 16040 Ssn/Infrastrukturegendom för sanering av förorenade marksubstanser i de allmänna områdena (gator och parker).

Kultur- och ungdomsnämnden har gett ett utlåtande som stadsstyrelsen begärt 28.3.2022 § 129 och stadsstyrelsen fattat beslut om 17.6.2013 § 152 gällande avslutande av den ursprungligen treåriga verksamhetsmodellen för stadsorkestern och museitjänsterna från och med 2022. Utlåtandet som getts av kultur- ungdomsnämnden 20.4.2022 § 61 medföljer som tilläggsmaterial 3. Utlåtandet begärdes före den första delårsöversikten.

Koncernförvaltningens beslutsförslag

Stadsstyrelsen beslutade att belöna personalen genom att öka välbefinnandet 7.3.2022 § 99. Stadsstyrelsen beslutade följande:

Stadsstyrelsen har vid sitt sammanträde 21.6.2021 § 302 godkänt överlåtelsen av stadens företagshälsovård till Västkustens Arbetshälsa Ab från och med 1.1.2022. Kanslichefen beslutade 7.12.2021 § 307 med stadsstyrelsens befullmäktigande om de kompletterande dokumenten gällande överlåtelse av rörelse. På grund av beredningstidtabellen innehöll koncernförvaltningens budget för 2022 anslagen och inkomstposterna för ett ansvarsområde som ingick i de gemensamma tjänsterna. Ansvarsområdets inkomst- och utgiftsposter som inte ingår i budgeten samt de interna inkomstposterna för ekonomi- och it-tjänsterna samt motsvarande externa utgifter ska avlägsnas ur koncernförvaltningens anslag på ett sätt som beskrivs i bilaga 2. IT-tjänsternas externa utgifter skalas inte till fullo i fråga om de programvaror som är i sambruk och servermiljön och ansvaret för dessa utgifter tillkommer staden.

Stadsfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde 18.10.2021 om köpet av fastigheten Rettigs tobaksfabrik (853-2-2-6) med byggnader och anordningar för en köpesumma på 12.000.000 euro för bolaget under bildning. Därtill ska man finansiera betalningen av överlåtelseskatten som uppgår till 480 000 euro. Stadsstyrelsen beslutade 7.12.2021 § 570 om operationsmodell för Rettigs fastighet och om fortsatt beredning av konceptet Konstens hus. Kanslichefen beslutade vidare 24.1.2022 § 30 att fastigheten med byggnader tillfälligt ska bokföras som egendom tills bolaget blir grundat i början av 2022.  Stadens åtgärder i anslutning till företagsarrangemangen slutfördes i mars 2022 då staden beviljade bolaget ett lån på 12 480 000 euro och 12 000 000 i överlåtelseinkomster bokfördes för överföring av byggnaderna och tomten till bolaget. Överföringen av egendomen har inte påverkat resultatet. Ovannämnda exceptionella åtgärder ger upphov till motsvarande ändringar i stadens budget.

För stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige föreslås att

Koncernförvaltningens enhet för strategisk ekonomistyrning skickar den första delårsöversikten för 2022 till stadsstyrelsen för behandling.

Bilaga 1Belöning av personalen genom att öka välbefinnandet

Bilaga 2De inkomst- och utgiftsposter som stryks ur budgeten på grund av överlåtelsen av Turun Työterveyshuoltos verksamheter 1.1.2022

Bilaga 3Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringarna 03/2022

Bilaga 4Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 03/2022

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1 2022 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och anpassningsprogrammets åtgärder (på finska)

Tilläggsmaterial 3Kultur- och ungdomsnämndens beslut 20.4.2022 § 61 gällande avslutandet av den treåriga verksamhetsmodellen för stadsorkestern och museitjänsterna från och med 2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 4Länkbibliotek till beslut av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten (på finska)

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

FörslagStadsstyrelsen beslutar

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå stadsfullmäktige att stadsfullmäktige

Därtill beslutar stadsstyrelsen att föreslå för stadsfullmäktige att fullmäktige beslutar om följande ändringar i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2022:

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 102

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1 2022 rapport (på finska)

Tilläggsmaterial 2Uppföljning av budgetklausulerna och anpassningsprogrammets åtgärder (på finska)

Tilläggsmaterial 3Kultur- och ungdomsnämndens beslut 20.4.2022 § 61 gällande avslutandet av den treåriga verksamhetsmodellen för stadsorkestern och museitjänsterna från och med 2022 (på finska)

Tilläggsmaterial 4Länkbibliotek till beslut av de nämnder som föreslagit ändringar i budgeten (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige

Därtill beslutar stadsfullmäktige om följande ändringar i anslagen och inkomstposterna i budgeten för 2022:

BeslutFörslaget godkändes.