Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden1111.01.20229
Stadsmiljönämnden2418.01.20226
Stadsstyrelsen3431.01.20227
Stadsfullmäktige2614.02.20229

12902-2021 (10 03 01)

Projektplan för en strandled längs Aura å, sträckan Agricolagatan-Ågatan

Sammandrag:

För fullmäktige föreslås att projektplanen för en strandled på sträckan mellan Agricolagatan och Ågatan vid Aura å godkänns enligt alternativ 1. Kostnaden för detta alternativ är 3,1 miljoner euro. Projektplanen innehåller fyra genomförandealternativ.

Smn § 11

Stadsmiljön, planeringschef för infrastruktur Kari Linnakoski, Koncernförvaltningen, projektchef Tuija Alihaanperä 5.1.2022:

 

Projektplanen gäller strandleden längs Aura å, närmare sagt området mellan Agricolagatan och Ågatan som ligger i Åparken på Aura ås strand i stadsdel I. Projektplanen utarbetades av Ramboll Finland Ab under ledning av den nuvarande servicehelheten för stadsmiljön.

 

Bakgrund

 

En smidig gång- och cykelförbindelse har redan under en längre tid saknats för sträckan mellan Domkyrkobron och Tomasbron på Aura ås östra strand. I samband med byggandet av Tomasbron byggdes gång- och cykelförbindelser i närheten av bron på åns östra och västra sida. Efter att dessa förbindelser blivit klara har behovet av gång- och cykelförbindelser från Domkyrkobron till Tomasbron betonats. Förbindelser behövs på både åns västra och östra sida.

 

I början av 2000-talet byggdes en gångförbindelse mellan Lönnrotsparken och Tomasbron på åns västra sida, både med krossbeläggning och i form av träbrygga. Längs med östra åstranden går för tillfället en ovårdad gångstig mellan Agricolagatan och Ågatan, men sträckan saknar en fungerande gång- och cykelled.

 

Kyrkostyrelsen, Åbo domkapitel och Piispankatuyhdistys-Biskopsgatan rf. har skickat ett brev till Åbo stad 10.1.2020 och lämnat ett initiativ om byggande av en gång- och cykelväg mellan Agricolagatan och Ågatan.

 

Redan före brevet hade frågan diskuterats i åtminstone två årtionden med såväl de parter som skickade ovannämnda brev som inom staden.

 

I Åbo stads utvecklingsprogram för cykling 2029 (ssn 26.11.2018 § 463) har strandleden mellan Agricolagatan och Fabriksgatan betecknats med prioritetsklass 1.

 

Förbättring av tillgängligheten

 

En av tyngdpunkterna för spetsprojektet Utvecklande av centrumområdet (ssn 2.5.2016 § 177) som inleddes 2016 är att utveckla sätten att ta sig fram i centrumområdet så att det lätt kan nås och det är lätt att röra sig där t.ex. till fots eller med cykel. Avsikten är att göra trafikmiljön trivsam och attraktiv året runt.

 

En ny gång- och cykelbro föreslås över Aura å på norra sidan av Domkyrkobron. Bron har presenterats i centrumvisionen som publicerades 14.8.2017, utvecklingsplanen över Åbo historiska centrum och universitetsområde som publicerades 8.3.2021 samt förslaget till Generalplan 2029 som stadsstyrelsen godkände 20.12.2021 § 582 och som ska framläggas offentligt.

 

Stadsstyrelsen har vid sitt sammanträde 22.11.2021 § 519 godkänt utvecklingsmålen för Gamla Åbo samt åtgärderna som följde efter utarbetandet av utvecklingsplanen för Åbo historiska centrum och universitetsområde. En av de godkända åtgärderna för att främja utvecklingen av området är en förbättring av tillgängligheten: Byggande av en strandled mellan Agricolagatan och Ågatan intill Biskopshuset åren 2022–2023. Utredning av en omvandling av Biskopsgatan till gård- och cykelgata. I arbetet beaktas stadens utvecklingsprogram för cykling 2029 och andra planer och program som berör området. Därtill ska modeller för parkeringslösningar utredas i området.

 

De allmänna principerna för användningen av Aura å och dess stränder har godkänts i stadsstyrelsen 5.2.2018 § 47 och ska iakttas som riktgivande. I de allmänna principerna föreslås inga funktioner för området som projektplanen gäller. Däremot lyfts idéer om placeringen av tjänster längs strandleden fram i utvecklingsplanen för Åbo historiska centrum och universitetsområde (https://www.turku.fi/sv/utvecklandet-av-centrumomradet/gamla-abo).

 

Beträffande kollektivtrafiken pågår för tillfället en konkurrensutsättning av vattenbusstrafiken, och denna lösning behandlas i den regionala kollektivtrafiknämnden i början av mars.

 

Kollektivtrafikbyråns mål är att de konkurrensutsatta vattenbussarna fortsätter att trafikera till Martinsbron. Dessutom innehåller förfarandet en option om ett fartyg som trafikerar en längre sträcka längs ån. I detta skede är det ännu oklart huruvida optionen leder till anbud, eftersom fartyget som optionen gäller måste vara tillräckligt lågt för att kunna passera under alla broar längs sträckan. Avsikten var att optionsfartyget trafikerar fram till Kristinegatan eller i bästa fall fram till domkyrkan. Tanken var inte att vattenbussarna trafikerar till det ställe av ån som projektplanen gäller. I konkurrensutsättningen konstateras att beställaren står för muddringen.

 

Grundförhållanden i projektområdet

 

Marken i planområdet har utretts åren 1954, 1986 och 2002. På grund av den svaga stabiliteten har tre inklinometerrör installerats i området, två år 2012 och ett år 2014.

 

Undergrunden består av lera. På basis av borrningar finns det morän under lerskiktet. Moränskiktets tjocklek kan inte uppskattas tillförlitligt på basis av utredningarna. Lerskiktets tjocklek är cirka 22…27 m. Det är mycket sannolikt att särskilt det översta lerskiktet på 5 meter består till en stor del av vatten, och därför är lerans faktiska skjuvhållfasthet svag. Ovanpå lerskiktet har fyllningar gjorts bland annat vid Ågatan och Fabriksgatan 1 samt på Biskopshusets gård.

 

Enligt stabilitetskalkyler är strandsläntens hållfasthet mot skred i sin helhet svag (FOS = 1.0). Eftersom byggnaderna vid Fabriksgatan 1 ligger direkt ovanpå slänten borde hållfastheten enligt planeringsanvisningarna vara minst 1.8, och på Biskopsgatans gård minst 1.5. Utifrån kalkylen påträffas plastiska deformationer i strandslänten redan utan det kommande byggandets verkningar.

 

Med beaktande av de befintliga rörelserna och miljön på strandslänten kan byggande inte rekommenderas i området om inte grunden först förstärks. Särskilt vid Fabriksgatan 1 kan byggnaderna skadas. Grundläggningarna av byggnaderna måste eventuellt förstärkas före övrigt byggande. Endast lätta konstruktioner som enkelt kan repareras kan komma i fråga utan omfattande pålade och förankrade konstruktioner.

 

Alternativa lösningar i projektplanen

 

I projektplanen presenteras fyra olika lösningsalternativ för genomförandet av projektet.

 

Alternativ 0+ går ut på att förbättra möjligheterna att använda stigen som befinner sig i naturtillstånd genom enkla åtgärder och genom att städa upp det förvildade strandområdet.

 

Alternativet betjänar endast fotgängare. Cykeltrafiken använder de befintliga rutterna längs Ågatan–Fabriksgatan–Biskopsgatan.

 

Cykelvägen underhålls inte om vintrarna och uppfyller inte kraven på tillgänglighet. För uppgången till Agricolagatan och Ågatan föreslås nya trätrappor.

 

I Alternativ 1 iståndsätts den befintliga gamla strandmuren från 1810-talet och de gamla trapporna. Bakom strandmuren byggs en gångförbindelse. I ändan av strandmuren förlängs leden mot det övre loppet med hjälp av en träbrygga, på samma sätt som på åns västra sida.

 

Alternativet betjänar endast fotgängare. Cykeltrafiken använder de befintliga rutterna längs Ågatan–Fabriksgatan–Biskopsgatan.

 

Cykelvägen underhålls inte om vintrarna och uppfyller inte kraven på tillgänglighet. För uppgången till Agricolagatan och Ågatan föreslås nya trätrappor.

 

Lövträd och växtlighet måste avlägsnas i närheten av stranden. Genomförandet av alternativet kräver arkeologisk övervakning under arbetets gång.

 

Alternativet hindrar inte byggandet av en gång- och cykelbro över ån från Agricolagatan till Universitetsgatan (bron föreslås bl.a. i förslaget till Generalplan 2029 som framläggs), men uppgången från den föreslagna leden till brodäcket måste ordnas genom trappor.

 

I Alternativ 2 byggs leden längs åstranden med hjälp av strandmurar. Den befintliga gamla strandmuren från 1810-talet och de befintliga gamla trapporna är i dåligt skick och måste iståndsättas. Den gamla strandmuren förlängs med en ny strandmur som byggs i riktning mot åns övre lopp.

 

Alternativet betjänar endast fotgängare. Cykeltrafiken använder de befintliga rutterna längs Ågatan–Fabriksgatan–Biskopsgatan.

 

Denna led uppfyller inte kraven på tillgänglighet. För uppgångarna till Agricolagatan och Ågatan byggs trappor.

 

Strandens rörelse mot ån ska stoppas genom en stödvägg (strandmurskonstruktion) vars övre del ska stödas med en förankrad pålkonstruktion eller separata bergsankare. På grund av strandens svaga stabilitet måste en pålad arbetsbro byggas vars längd motsvarar murens längd. Medan arbetet pågår krävs också stödväggar bland annat för att kunna utforma formerna för betongkonstruktionerna i en torr miljö.

 

Arbetet förknippas med en risk för att byggnaderna vid Fabriksgatan 1 skadas på grund av skakningar och strandens rörelser. I planeringen av arbetet måste man förbereda sig för att förstärka grundläggningarna av byggnaderna vid Fabriksgatan 1 innan det övriga arbetet inleds.

 

Genomförandet av alternativet förutsätter att träd och växtlighet avlägsnas på strandslänten. Högre upp på slänten kan träd och växtlighet eventuellt bevaras.

Vid Biskopshuset kommer stranden att se ut så gott som i nuläget, men norrut mot det övre loppet ändras framtoningen. Den nya strandmuren som byggs i anslutning till den befintliga strandmuren ändrar strandens framtoning avsevärt.

 

Genomförandet av alternativet kräver åtminstone arkeologisk övervakning under arbetets gång.

 

Alternativet hindrar inte byggandet av en gång- och cykelbro över ån från Agricolagatan till Universitetsgatan (bron föreslås bl.a. i förslaget till Generalplan 2029 som framläggs), men uppgången från den föreslagna leden till brodäcket måste ordnas genom trappor.

 

I Alternativ 3 har gång- och cykelleden byggts ovanpå strandslänterna nära tomternas gräns. Leden går på samma höjd som Fabriksgatan och Agricolagatan. Alternativ 3 stöder gång- och cykelbron över Aura å som presenteras i Centrumvisionen och i Generalplan 2029 som framläggs. Om det inte byggs en by gång- och cykelbro över Aura å, lönar det sig inte att genomföra detta alternativ.

 

Genomförandet av alternativ 3 i anslutning till byggandet av den nya bron över Aura å förbättrar möjligheterna till gång och cykling särskilt på åns östra sida. En del av gång- och cykeltrafiken på Domkyrkobrons östra sida flyttar till den nya bron. Gång- och cykeltrafiken minskar på Domkyrkobrons östra sida.

 

Leden som byggs stöds genom en stödmur mot ån för att förbättra strandslänternas hållfasthet. Dessutom stöds slänten av en stödväggskonstruktion, vars övre del stöds med bergsankare.

 

På grund av strandens svaga stabilitet byggs en pålad arbetsbro på stranden vars längd motsvarar murens längd. För betongkonstruktionerna behövs en stödvägg för den tid som arbetet pågår. Inifrån väggen kan åns vattenyta sänkas.

 

Arbetet förknippas med en risk för att byggnaderna vid Fabriksgatan 1 skadas på grund av skakningar och strandens rörelser. I planeringen av arbetet måste man förbereda sig för att förstärka grundläggningarna av byggnaderna vid Fabriksgatan 1 innan det övriga arbetet inleds.

 

Genomförandet av alternativet kräver att alla befintliga träd och växter avlägsnas från strandslänten.

 

Leden är tillgänglig och underhålls om vintrarna.

 

I detta alternativ går leden på samma höjd som Fabriksgatan och Agricolagatan och bidrar till att man tillgängligt kan ta sig från leden till brodäcket.

 

De olika alternativen och därtill hörande riskbedömningar tas upp i detalj i projektplanen i bilaga 1.

 

Projektets kostnader

 

Kostnadskalkylerna för de olika alternativen har presenterats på projektplansnivå i tabellen nedan. I tabellen visas de uppskattade kostnaderna för varje alternativ enligt poängtal 112,3 för jordbyggnadskostnadsindexet (oktober 2021, MAKU 2015=100). I kostnaderna ingår en projektreservering på 25 % såsom anges i anvisningen för behovsutredning och planering av infrastrukturprojekt. Att projektreserveringen görs i mitten av variationsintervallet som anges i anvisningen grundar sig på osäkerhetsfaktorer i anslutning till grundförstärkningen i området.

 

Alternativ

Kostnad milj. euro

(MAKU 112,3, oktober 2021)

0+

0,17

1

3,1

2

9,3

3

9,0

 

Kostnadsbildningen presenteras närmare i projektplanen i bilaga 1.

 

Projekttidtabell och fördelning av kostnader

 

I investeringsprogrammet finns en anslagsreservering för projektet på 2,50 miljoner euro inom ramen för spetsprojektet Utvecklandet av centrumområdet. Anslagsreserveringen fördelas till åren 2021 och 2022 så att det finns en anslagsreservering på 1,25 miljoner euro för båda åren. Beroende av vilket alternativ som väljs ska projektet anvisas ett tilläggsanslag.

 

Enligt behovs- och projektutredningsanvisningen för infrastrukturen godkänner fullmäktige projektplaner som överskrider 3 miljoner euro.

 

Efter att projektplanen för strandleden längs Aura å mellan Agricolagatan och Ågatan godkänts utarbetas mer detaljerade administrativa planer för projektområdet i enlighet med det godkända alternativet. Dessa framläggs offentligt och föreläggs stadsmiljönämnden för godkännande. Efter det utarbetas byggplaner. I samband med utarbetandet av byggplaner preciseras kostnadskalkylen på byggnadsdelsnivå.

 

Tjänster i närheten av den planerade leden

 

I den ända av Agricolagatan som vetter mot ån finns ett litet område som kunde lämpa sig som en försäljningsplats för t.ex. en kaffemoped. I närheten av korsningen mellan Agricolagatan och Biskopsgatan finns inte något motsvarande område. I Svante Dahlströms parkdunge i korsningen mellan Biskopsgatan och Fabriksgatan finns det eventuellt ett litet område som kan användas för ovannämnda ändamål. I parkdungen finns en transformatorstation som kan orsaka svårigheter i användningen av området. Vid Biskopsgatan kunde den del av parken som ligger mot ån tas i bruk för detta ändamål. Att ordna en försäljningsplats för försäljning från ett fordon vid den ända av Fabriksgatan som ligger mot ån är möjligt om Fabriksgatans körbana används för ifrågavarande ändamål.

 

Tomtservicen har 17.4–19.5.2019 ordnat en enkät, Kokemuksia kaupan päälle, där allmänheten fick dela med sig av sina åsikter om placeringen av tillfälliga försäljningsplatser i Åboområdet. Enligt enkäten önskar sig vare företagare eller stadsbor att en säsongs- eller pop-up-försäljningsplats ordnas längs Aura å på ett längre avstånd än Gezeliusgatan.

 

Från Domkyrkan till det övre loppet använder cykel- och fordonstrafiken i alla alternativ (förutom i alternativ 3 där det endast gäller fordonstrafiken) Biskopsgatan fram till korsningen med Fabriksgatan. Enligt tomtservicen kunde en enkelt genomförd pop-up-försäljningsplats ordnas i Svante Dahlströms parkdunge, även om det i stadens enkät inte riktades någon speciell efterfrågan på säsongsförsäljningsplatser i detta område. Mobil försäljningsverksamhet skulle kunna ordnas eller så kunde t.ex. kafét i stenfoten vid Fabriksgatan 6 vara intresserat av utomhusförsäljning om somrarna. Enligt tomtservicen är platserna på åsidan av Fabriksgatan eller Agricolagatan alltför avlägsna från de rådande huvudsakliga färdriktningarna i området, även om det längs denna sträcka skulle byggas en led längs stranden. Däremot passar det bra att ordna rastplatser för fotgängare (bänkar och sopkärl mm.) i ändorna av dessa gator.

 

Kostnaderna för byggandet av eventuella försäljningsplatser inkluderas inte i projektplanen på grund av osäkerheten som förknippas med dem.

 

Vid övre loppet av Domkyrkobron varierar djupet av Aura å betydligt mellan 2,8 m–1 m mätt enligt medelvattenståndet MW0. Dessutom varierar formen på botten betydligt. Vid Domkyrkobron finns det berg på åns botten.

 

Vid Agricolagatans ända är Aura å 1,8 m djup, vilket är nätt och jämnt räcker för en pontonbro. Detta kräver dock noggrannare utredningar. Vid Fabriksgatan är ån 0,6 m–1,5 m och formen på åns botten varierar kraftigt.

 

Vattenhöjden varierar från medelvattenståndet mellan -55 cm och +180 cm, och därför kan det hända att bryggan översköljs av vatten om dess rörelsespännvidd inte betydligt frigörs. De långa ramperna som förutsätts av gångförbindelserna orsakar då ett problem. Isens verkningar är likaså ett problem.

 

Motiveringar till alternativet som föreslås

 

Det föreslagna alternativet lämpar sig för gångtrafiken, men cykeltrafiken hålls kvar vid Biskopsgatan. Att cykeltrafiken hålls kvar vid Biskopsgatan kan inte anses vara särskilt negativt med tanke på cykelruttens längd och måttliga tillgänglighet och eftersom Biskopsgatan till sin natur kan omvandlas till en cykelvänlig gata.

 

Endast alternativ 3 är tillgängligt. I alternativ 1 och 2 föreslås trappor och alternativ 0+ medför inga ändringar i nuläget vad gäller tillgängligheten. Inte heller i förhållande till den nya bron över Aura å som presenteras i Generalplan 2039 är alternativ 1 tillgängligt. Den huvudsakliga färdriktningen på denna bro kommer dock att gå i brons riktning, därmed gäller otillgängligheten inte den huvudsakliga färdriktningen.

 

I alternativ 1 uppnås målet gällande Aura ås nåbarhet t.o.m. till fots. Också i alternativ 2 uppnås målet. I alternativ 3 är åns nåbarhet inte lika bra, eftersom förbindelsens höjdläge är på längre avstånd från åns yta.

 

Alternativ 1 kräver inte lika omfattande undanröjning av växtligheten som alternativ 2 och 3. Alternativ 1 förutsätter inte heller krävande geotekniska lösningar.

 

Vad gäller kostnaderna är alternativ 1 betydligt förmånligare än alternativ 2 och 3. Dessutom förknippas alternativ 1 inte med samma geotekniska osäkerheter som alternativ 2 och 3.

 

Fördelarna och olägenheterna med de olika alternativen har granskats närmare i bilaga 1 i till projektplanen.

 

Behörighet

 

I anvisningen för behovsutredning och planering av infrastrukturprojekt (sfm 23.9.2019 § 139) anges att om ett enskilt projekt kan genomföras enligt den gällande detaljplanen, utarbetas en separat projektplan efter behovsutredningsskedet. Enligt 32 § i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner för infrastrukturprojekt vars kostnadsberäkning överskrider 3 miljoner euro.

 

Kartlänk

Bilaga 1Strandleden längs Aura å mellan Agricolagatan och Ågatan, projektplan 1.12.2021

Tilläggsmaterial 1Initiativ av Kyrkostyrelsen, Åbo domkapitel och Piispankatuyhdistys-Biskopsgatan rf. 10.1.2020 (på finska)

Direktör för stadsmiljön Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för fullmäktige att projektplanen (bilaga 1) godkänns och genomförs enligt alternativ 1.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Sundqvist understödd av Hellsten.

Smn § 24

Bordlagt 11.1.2022 § 11

BeslutFörslaget godkändes.

Därtill konstaterar nämnden att även sträckan Domkyrkobron – Agricolagatan som ett led i förbättrandet av tillgängligheten ska göras så tillgänglig som möjligt i samband med den fortsatta planeringen.

Ålands tillägg som understöddes av Manni godkändes enhälligt.

Ssn § 34

Bilaga 1Strandleden längs Aura å mellan Agricolagatan och Ågatan, projektplan 1.12.2021

Tilläggsmaterial 1Initiativ av Kyrkostyrelsen, Åbo domkapitel och Piispankatuyhdistys-Biskopsgatan rf. 10.1.2020 (på finska)

Stadsstyrelsen förslag

Stadsfullmätkige beslutar att projektplanen (bilaga 1) godkänns och genomförs enligt alternativ 1.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 26

Bilaga 1Strandleden längs Aura å mellan Agricolagatan och Ågatan, projektplan 1.12.2021

Tilläggsmaterial 1Initiativ av Kyrkostyrelsen, Åbo domkapitel och Piispankatuyhdistys-Biskopsgatan rf. 10.1.2020 (på finska)

Stadsstyrelsen förslag

Stadsfullmätkige beslutar att projektplanen (bilaga 1) godkänns och genomförs enligt alternativ 1.

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 26
Bilaga 1:Aurajoen rantaväylä väli Agricolankatu - Jokikatu, hankesuunnitelma 1.12.2021 / Strandleden längs Aura å mellan Agricolagatan och Ågatan, projektplan 1.12.2021