Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen3031.01.20223
Stadsstyrelsen5107.02.20227
Stadsfullmäktige2414.02.20227

863-2022 (00 01 01, 00 01 02)

Åbo stads ägarpolitik 2022-2025

Sammandrag: -

Ssn § 30

Ssnks § 3

Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen 20.1.2022:

Kommunens ägarstyrning

Enligt 46 § i kommunallagen avser ägarstyrning åtgärder genom vilka kommunen som ägare eller medlem medverkar i förvaltningen och verksamheten i ett bolag eller annan sammanslutning. Åtgärderna kan åtminstone gälla avtal om bolagsbildning, bestämmelser i bolagsordningen, andra avtal, personval, anvisningar till personer som företräder kommunen i olika sammanslutningar samt annat utövande av kommunens bestämmande inflytande.

Stadsfullmäktige beslutar om principerna för ägarstyrningen och om koncerndirektivet. Stadsstyrelsen och koncernledningen svarar för koncernstyrningen och ordnandet av koncernövervakningen enligt fullmäktiges beslut. Till koncernledningen hör stadsstyrelsen, borgmästaren och andra i förvaltningsstadgan angivna myndigheter.

Med ägarstyrning avses åtgärder genom vilka kommunen som ägare eller medlem medverkar i förvaltningen och verksamheten i ett bolag eller annan sammanslutning. Med ägarstyrningen ska säkerställas att kommunkoncernens totala fördel beaktas i verksamheten som kommunens dottersammanslutningar utövar.

Angående dokumentet Ägarpolitik

Enligt 37 § i kommunallagen ska kommunen ha en kommunstrategi, i vilken fullmäktige beslutar om de långsiktiga målen för kommunens verksamhet och ekonomi. I kommunstrategin ska bl.a. ingå ägarpolitik.

Dokumentet Ägarpolitik är ett viktigt redskap för ägarstyrningen, där staden i egenskap av ägare lägger fram grunderna för sina ägarandelar i bolag och stiftelser, såsom orsaken till att staden äger alla aktier i bolaget i fråga eller varför den vill använda sin bestämmanderätt i sammanslutningarna. Detta dokument behandlar i första hand stadens strategiska sammanslutningar gällande vilka staden har en särskild strategisk grund för ägandet.

Avvikande från tidigare dokument gällande ägarpolitiken omfattar ägarpolitiken 2022–2025 också sådana operativa sammanslutningar som med tanke på ägarstyrningen bildar en sammanhängande helhet med andra bolag i strategisk ägo eller som med tanke på de mål som uppställs kopplas till andra strategiska sammanslutningar.

Ovannämnda sammanslutningar är Logomo Ab och Logomon tapahtumatilat Oy, Konstens hus i Åbo Ab och KOy Rettigin tupakkatehdas, Visit Turku Archipelago Oy och Turku Touring Oy samt KOy Turun Monitoimihalli. Utgångspunkten är att koncernsektionen har befogenheter att besluta om bolagens strategiska karaktär. Behandlingen av vissa operativa bolag i detta dokument ändrar därmed inte deras strategiska status.

Under den gångna ägarpolitikperioden grundades nya strategiska bolag som nu ingår i dokumentet som tagits upp till behandling. På motsvarande sätt har nya bolag bildats i samband med olika företagsarrangemang inom koncernen.  Efter att Ägarpolitik 2018–2021 godkänts har följande bolag tagits upp som nya bolag i dokumentet: Kaarea Oy, Åbo musikundervisning Ab, Turku City Data Oy, Logomo Oy, Logomon tapahtumatilat Oy, Konstens hus i Åbo Ab, KOy Rettigin tupakkatehdas och Visit Turku Archipelago Oy.

Ägarandelarna i strategiska bolag motsvarar situationen 1.1.2022. Dotter- och intressebolag med ägarandelar som ingår i de strategiska bolagens koncerner har på motsvarande sätt uppdaterats i dokumentet.  Gällande Åbo Energi Ab har man dessutom ur funktionellt perspektiv lagt till två intressebolag med minoritetsägarskap som fokuserar på strategisk elanskaffning.

Till följd av företagsköp har de f.d. strategiska sammanslutningarna Åboregionens social- och hälsovårdsfastigheter Ab, Logomon Veturi Oy, Åboregionens Byggnadsteknik Ab och Lännen Tekstiilihuolto Oy strukits ur dokumentet. Dessutom har man tagit bort delar som har genomförts under den föregående fullmäktigeperioden eller som har föråldrats i samband med förändringen av stadens ledningssystem. Dessa strykningar visas inte längre med ändringsmarkeringar i utkastdokumentet.

I ägarpolitiken grupperas sammanslutningarna i sammanslutningar som är traditionellt verksamma på marknaden, sammanslutningar i monopolställning och sammanslutningar som får betydande offentlig finansiering. Till följd av ändringen i omvärlden har produktionsverksamheten i anknutna enheter för tydlighetens skull avskilts som en del av produktionsverksamheten i sammanslutningar på marknaden. När dokumentet uppdateras följande gång kan det vara motiverat att skapa en helt egen kategori för anknutna enheter. Alternativt skulle man kunna tolka direkta upphandlingar från bolag som betydande offentlig finansiering mot vederlag och överföra de anknutna bolagen till denna kategori.

Inom varje kategori finns en allmän beskrivning av de strategiska valen och grunderna för ägande i de sammanslutningar som ingår i kategorin. Utöver ovannämnda faktorer beskrivs de enskilda strategiska sammanslutningarnas basuppgifter och grunderna för ägande. I de sammanslutningsspecifika delarna beskrivs varje sammanslutnings konkurrensläge på marknaden och dess förhållande till upphandlingslagstiftningen. För varje strategisk sammanslutning anges dessutom vilka separata riktlinjer eller mål som ägaren uppställt för verksamheten och ekonomin.

Stadsstyrelsens koncernsektion behandlade dokumentet Ägarpolitik vid två remissdebatter under 2021. De föreslagna sammanslutningsspecifika inskrivningarna grundar sig på sektionens preliminära material och koncernsammanslutningarnas ändringsbehov samt uppgifter som samlats in från omvärlden.

För att identifiera de viktigaste ändringarna jämfört med den tidigare ägarpolitiken har man markerat dem med rött i det bifogade utkastdokumentet. Vissa mindre ändringar har också gjorts vad gäller enskilda formuleringar och språkvård, men dock så att dessa ändringar inte innehåller sådana omständigheter som förutsätter nya politiska riktlinjer.

Bilaga 1Åbo stads ägarpolitik 2022–2025

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

FörslagStadsstyrelsens koncernsektion föreslår för stadsstyrelsen att den förelägger fullmäktige dokumentet Åbo stads ägarpolitik 2022–2025 för godkännande i enlighet med bilaga 1 så att dokumentet ersätter ägarpolitiken 2018–2021 som fullmäktige godkände 11.6.2018 § 145.

BeslutFörslaget godkändes.

Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Bilaga 1Åbo stads ägarpolitik 2022–2025

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna dokumentet Åbo stads ägarpolitik 2022–2025 i bilaga 1 så att dokumentet ersätter ägarpolitiken 2018–2021 som fullmäktige godkände 11.6.2018 § 145.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Arve understödd av Muukkonen.

Ssn § 51

Bordlagt 31.1.2022 § 30

BeslutFörslaget godkändes med följande ändringar:

- Den sjunde bolagsspecifika riktlinjen gällande Arkea Oy ändrades enligt följande:

”Staden är redo att avväga ett delvist eller helt avstående från sitt ägande i bolaget om dess lönsamhet inte möjliggör en fortsättning av verksamheten på marknadsvillkor eller om andelen av stadens serviceavtal underskrider 10 % av bolagets omsättning till följd av inledningen av välfärdsområdets verksamhet.”

- Den första bolagsspecifika riktlinjen gällande TVT Asunnot Oy ändrades enligt följande:

”TVT Asunnot utövar koncernmässig bostadsverksamhet främst inom Åbo stads område, men också i Åboregionen för sina dotterbolags räkning så att verksamheten utövas i samarbete med den kommun där objektet är beläget. Också andra kommuner inom verksamhetsområdet kan ha en ägarandel i dotterbolagen.”

Dessutom beslutade stadsstyrelsen att meddela fullmäktige att den börjar bereda en ändring av punkt 17 i koncerndirektivet gällande personalpolitiken så att den allt bättre tryggar personalens deltagande i förvaltningen. Beredningen utgår från förutsättningen att koncernbolagens styrelser och ledningsgrupper kontinuerligt och regelbundet ska hålla dialoger med bolagets personal och dess representanter.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Behandling av ändringsförslag som godkänts enhälligt

Den bolagsspecifika riktlinjen gällande Arkea Oy godkändes enhälligt på förslag av Elo understött av Muukkonen, den bolagsspecifika riktlinjen gällande TVT Asunnot Oy godkändes enhälligt på förslag av Valkonen understött av Ruohonen och tillägget gällande stadsstyrelsens meddelande till fullmäktige godkändes enhälligt på förslag av Arve understött av Muukkonen.

Ändringsförslaget som förlorade i omröstningen och dess behandling

Muukkonen föreslog understödd av Lindfors att den elfte bolagsspecifika riktlinjen gällande TVT Asunnot Oy ändras enligt följande:

”Med det kapital som frigörs i anslutning till försäljningar av objekt som är fria från begränsningar kan TVT Asunnot i egenskap av koncern finansiera investeringar, förvalta upplåning eller inkomstföra försäljningsintäkter till ägarna.”

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12–2.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Koivusalo, Rosenlöf, Achrén, Niinivirta, Anttila, Weber, Rantanen, Aaltonen, Ruohonen, Valkonen och Arve för föredragandens beslutsförslag.

För Muukkonens förslag röstade förutom henne även Lindfors som understödde henne.

Sfm § 24

Bilaga 1Åbo stads ägarpolitik 2022–2025 (Ssn 7.2.2022 § 51)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna dokumentet Åbo stads ägarpolitik 2022–2025 i bilaga 1 så att dokumentet ersätter ägarpolitiken 2018–2021 som fullmäktige godkände 11.6.2018 § 145.

Dessutom konstaterar fullmäktige att stadsstyrelsen meddelat att den börjar bereda en ändring av punkt 17 i koncerndirektivet gällande personalpolitiken så att den allt bättre tryggar personalens deltagande i förvaltningen. Beredningen utgår från förutsättningen att koncernbolagens styrelser och ledningsgrupper kontinuerligt och regelbundet ordnar dialoger med bolagets personal och dess representanter.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Muukkonen lämnade understödd av Holopainen följande ändringsförslag:

"Jag föreslår att meningen

”Med det kapital som frigörs i anslutning till försäljningar av objekt som är fria från begränsningar kan TVT Asunnot i egenskap av koncern finansiera investeringar, förvalta upplåning eller inkomstföra försäljningsintäkter till ägarna.

Ändras till:

Med det kapital som frigörs i anslutning till försäljningar av objekt som är fria från begränsningar kan TVT Asunnot i egenskap av koncern finansiera investeringar och förvalta upplåning.”

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Muukkonens ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 56 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 11 fullmäktigeledamöter understödde Muukkonens ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 24
Bilaga 1:Turun kaupungin omistajapolitiikka 2022 - 2025 (Kh 7.2.2022 § 51) / Åbo stads ägarpolitik 2022-2025 (SSn 7.2.2022 § 51)
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning