Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen56707.12.202115
Stadsfullmäktige28613.12.20218

14241-2021 (00 00 01, 00 01 01)

Åbo stads koncerndirektiv

Sammandrag: -

Ssn § 567

Ssnks § 95

Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen 25.11.2021:

I kommunallagen (410/2015) har utfärdats bestämmelser om ägarstyrning, verksamhet i kommunens dottersammanslutningar och koncerndirektiv. I och med helhetsreformen av kommunallagen har man omfattat en bred syn på kommunens verksamhet.  I lagen har definierats begreppet kommunens verksamhet som utöver juridisk kommunkoncern även omfattar deltagande i samarbete mellan kommunerna samt övrig verksamhet som grundar sig på ägande, avtal och finansiering. Bestämmelserna om kommunstrategi, ledning av kommunen och ägarstyrning tillämpas på kommunen i denna vidare bemärkelse.

Kommunens ägarstyrning

Enligt 46 § i kommunallagen avser ägarstyrning åtgärder genom vilka kommunen som ägare eller medlem medverkar i förvaltningen och verksamheten i ett bolag eller annan sammanslutning. Åtgärderna kan åtminstone gälla avtal om bolagsbildning, bestämmelser i bolagsordningen, andra avtal, personval, anvisningar till personer som företräder kommunen i olika sammanslutningar samt annat utövande av kommunens bestämmande inflytande.

Verksamhet i kommunens dottersammanslutningar

I kommunallagens 47 § föreskrivs om verksamhet i kommunens dottersammanslutningar och koncerndirektiv.  Enligt bestämmelsen ska det ses till att kommunkoncernens fördel som helhet beaktas i verksamhet i kommunens dottersammanslutningar. 

Angående denna punkt konstaterar man i de detaljerade motiveringarna till regeringens proposition med förslag till kommunallag att grundandet av en dottersammanslutning alltid ska ha något strategiskt mål som sammanhänger med kommunens verksamhet och dottersammanslutningen ska som utgångspunkt sträva efter att genomföra dessa ägarens mål och avsikter samt i sin verksamhet och sitt beslutsfattande ta hänsyn till sammanslutningens roll som en del av kommunkoncernen.  På motsvarande sätt ska ledamoten i sammanslutningens styrelse vara medveten om bolagets verksamhetsidé och ägarens mål i det skedet då han eller hon ger sitt samtycke till uppdraget. Med anknytning till detta är det mycket viktigt att fästa uppmärksamhet vid utnämningspraxisen för dottersammanslutningarnas styrelseledamöter.

Enligt 47 § 3 mom. i kommunallagen tillämpas koncerndirektivet på ägarstyrningen i kommunens dottersammanslutningar och i tillämpliga delar i intressesammanslutningar. 

Koncerndirektiv

Enligt 14 § i kommunallagen hör givande av koncerndirektivet till fullmäktiges behörighet.

I koncerndirektivet ska det enligt 47 § 4 mom. i kommunallagen meddelas behövliga bestämmelser åtminstone om:

1) planeringen och styrningen av kommunkoncernens ekonomi och investeringar;

2) ordnandet av koncernövervakningen, rapporteringen och riskhanteringen;

3) informationen och tryggad rätt för kommunens förtroendevalda att få upplysningar;

4) skyldigheten att inhämta kommunens åsikt före beslutsfattandet;

5) koncernens interna tjänster;

6) sammansättningen och utnämningen av styrelserna för kommunens dottersammanslutningar samt

7) en god förvaltnings- och ledningspraxis i kommunens dottersammanslutningar.

Kommunens dottersammanslutningar ska godkänna koncerndirektivet som bindande för sammanslutningen så att koncerndirektivet är rättsligt bindande för dottersammanslutningarnas organ. Skyldigheterna och ansvaret för sammanslutningarnas organ, organens ledamöter och verkställande direktören bestäms enligt den lagstiftning som gäller sammanslutningen i fråga. Dottersammanslutningen bör ändå framföra särskilt vägande skäl för att kunna avvika från koncerndirektivet.

Koncernledning

Till kommunens koncernledning hör kommunstyrelsen, kommundirektören och andra i förvaltningsstadgan angivna myndigheter. Koncernledningen svarar för det praktiska genomförandet av ägarstyrningen i kommunkoncernen och för ordnandet av koncernövervakningen. Genom förvaltningsstadgan beslutar fullmäktige mer detaljerat om koncernledningens uppgifter.

Sammansättning av styrelser och jävsbestämmelser 

Enligt 47 § 2 mom. i kommunallagen ska man i sammansättningen av styrelserna för kommunens dottersammanslutningar beakta en med tanke på sammanslutningens verksamhetsområde tillräcklig sakkunskap om ekonomin och affärsverksamheten. I motiveringarna konstateras att styrelsen ska bestå av ledamöter som har en tillräcklig och mångsidig kompetens, olika typer av erfarenhet som kompletterar varandra samt kompetens inom verksamhetsområdet, ekonomin och affärsverksamheten i fråga.

I koncerndirektivet ger fullmäktige anvisningar om styrelsernas sammansättning och utnämningsprocesser som komplement till bestämmelserna i kommunallagen. I sammansättningen av styrelserna ska man också beakta jävsbestämmelserna i kommunallagen.

Stadsfullmäktige har 12.12.2016 § 205 beslutat godkänna det gällande koncerndirektivet. Det nya koncerndirektiv som nu föreslås bli godkänt har utarbetats så att de dokument och separata beslut som styr koncernsammanslutningarnas verksamhet ska kunna hittas centraliserat på ett ställe. Det nya koncerndirektivet består av det egentliga koncerndirektivet som stadsfullmäktige godkänner en gång per fullmäktigeperiod, bilagorna till de separata anvisningar som hör till befogenheter för stadsstyrelsens koncernsektion samt andra tilläggsmaterial med anknytning till koncernstyrningen.

Målet är att åstadkomma en dokumentstruktur som samtidigt stöder kontinuiteten i koncernstyrningen och flexibiliteten i beslutsfattandet och som presenterats åskådligt som en helhet av koncerntyrningsdokument. Bilagor och tilläggsmaterial kan uppdateras vid behov utan att öppna dokumentet med det egentliga koncerndirektivet som godkänts av stadsfullmäktige bortsett från de ärenden i direktivet som separat dragits riktlinjer för.

Vid utarbetandet av koncerndirektivet har man hört strategiska koncernsammanslutningar och direktivet har uppdaterats i enlighet med de ändringsbehov som sammanslutningarna framfört. Koncerndirektivet uppfyller kraven i kommunallagen och motsvarar de krav som en effektivt ledd kommunkoncern ska ha.

Koncerndirektivet har uppdaterats så att det motsvarar stadens nuvarande ledningssystem och den av stadsfullmäktige godkända förvaltningsstadgan.

En central ändring i koncerndirektivet är att det i första hand gäller styrningen av bolag och stiftelser där staden har bestämmande inflytande. Koncerndirektivet tillämpas i tillämpliga delar också i stadens intressesammanslutningar.

Enligt koncerndirektivet svarar stadsstyrelsens koncernsektion inte för styrningen av samkommunerna, de centraliserade tjänsterna och servicecentralerna i fortsättningen. En annan central ändring gäller de tidigare riktlinjerna för centraliserade tjänster som har preciserats på grund av tekniska och organisatoriska ändringar i produktionen av dessa tjänster. Från de tjänster som tidigare producerats centraliserat eller från de tjänster som kräver gemensamma riktlinjer har uteslutits skötsel av betalningsrörelsen, företagshälsovård och ekonomiförvaltning. I fråga om andra motsvarande tjänster har man preciserat deras bindande verkan och innehållet i anvisningen.

För att identifiera de viktigaste ändringarna jämfört med det tidigare koncerndirektivet har man markerat dem med rött i det bifogade utkastdokumentet. Dokumentet har också i mindre grad bearbetats i fråga om formuleringar och språkvård, men dock så att dessa ändringar inte innehåller sådana omständigheter som förutsätter nya politiska riktlinjer.

Utöver koncerndirektivet som föreslås bli godkänt av stadsfullmäktige föreslås för koncernsektionen att De strategiska sammanslutningarna inom stadskoncernen, Arvodesstadgan för dottersammanslutningarna och vissa intressesammanslutningar samt Resultatpremierna och grunderna för dem godkänns i enlighet med bilagorna 2 – 4. Koncernsektionen har behörighet att godkänna innehållet i bilagorna.

Innehållet i dessa bilagor har tidigare godkänts i koncernsektionen som enskilda separata beslut som ska upphävas i samband med detta beslut.  Riktlinjer har också dragits upp som en del av andra beslut som hör till koncernsektionens befogenheter och det är inte motiverat att häva dessa som helhet i samband med detta. De riktlinjer som presenteras i bilagorna innehåller inga väsentliga ändringar i de innehållsfrågor som man tidigare fattat beslut om på olika nivåer, utan det handlar närmast om en sammanställning av tidigare beslut som förtydligar dokumentstrukturen.

Bilaga 1Åbo stads koncerndirektiv (på finska)

Bilaga 2De strategiska sammanslutningarna inom stadskoncernen (på finska)

Bilaga 3Arvodesstadga för dottersammanslutningarna och vissa intressesammanslutningar (på finska)

Bilaga 4Resultatpremier och grunderna för dem (på finska)

Tilläggsmaterial 1Modell för styrelsens arbetsordning (på finska)                     

Tilläggsmaterial 2Årsklocka för styrelsearbete (på finska)

Tilläggsmaterial 3Årsklocka för Åbo stad (på finska)

Tilläggsmaterial 4Modell för direktörsavtal (på finska)                     

Tilläggsmaterial 5Val av revisor (på finska)          

Tilläggsmaterial 6Modell för den interna kontrollen och riskhanteringen (på finska)

Tilläggsmaterial 7De operativa sammanslutningarna inom stadskoncernen (på finska)

Tilläggsmaterial 8Bolagsstämmans föredragningslista (på finska)

Tilläggsmaterial 9Styrelsemötets föredragningslista (på finska)                     

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

FörslagStadsstyrelsens koncernsektion beslutar föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att Åbo stads koncerndirektiv godkänns i enlighet med bilaga 1 och

att de koncerndirektiv som stadsfullmäktige godkände 12.12.2016 § 205 jämte de ändringar som senare gjorts i dem hävs i samband med godkännandet.

Koncernsektionen godkänner De strategiska sammanslutningarna inom stadskoncernen, Arvodesstadgan för dottersammanslutningarna och vissa intressesammanslutningar samt Resultatpremierna och grunderna för dem i enlighet med bilagorna 2 – 4 så att bilagorna sänds för kännedom vidare till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige som tilläggsmaterial.

Koncernsektionen konstaterar att motionen om att förbjuda de förtroendevaldas dubbelroller, Ssnks 1.3.2021 § 22 är slutbehandlad.

Dessutom beslutar koncernsektionen häva de tidigare separata beslut som motsvarar bilagorna 2 – 4:

BeslutFörslaget godkändes.

Bilaga 1Åbo stads koncerndirektiv (Underpunkt 12 i punkt 10 i koncerndirektivet har ändrats efter publiceringen; ändringen i direktivet har markerats med rött)

Tilläggsmaterial 1Modell för styrelsens arbetsordning (på finska)                     

Tilläggsmaterial 2Årsklocka för styrelsearbete (på finska)

Tilläggsmaterial 3Årsklocka för Åbo stad (på finska)

Tilläggsmaterial 4Modell för direktörsavtal (på finska)                     

Tilläggsmaterial 5Val av revisor (på finska)          

Tilläggsmaterial 6Modell för den interna kontrollen och riskhanteringen (på finska)

Tilläggsmaterial 7De operativa sammanslutningarna inom stadskoncernen (på finska)

Tilläggsmaterial 8Bolagsstämmans föredragningslista (på finska)

Tilläggsmaterial 9Styrelsemötets föredragningslista (på finska)                     

Tilläggsmaterial 10De strategiska sammanslutningarna inom stadskoncernen (Ssnks 29.11.2021 § 95) (på finska)

Tilläggsmaterial 11Arvodesstadga för dottersammanslutningarna och vissa intressesammanslutningar (Ssnks 29.11.2021 § 95) (på finska)

Tilläggsmaterial 12Resultatpremier och grunderna för dem (Ssnks 29.11.2021 § 95) (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att Åbo stads koncerndirektiv godkänns i enlighet med bilaga 1 och att de koncerndirektiv som stadsfullmäktige godkände 12.12.2016 § 205 jämte de ändringar som senare gjorts i dem hävs.

BeslutFörslaget godkändes med den ändringen att meningen ”gällande bolag som i sin helhet är verksamma på marknaden behövs en förhandsuppfattning endast om målet med samarbetsförhandlingarna är att säga upp anställda” i underpunkt 12 i punkt 10 stryks.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 5–9.

I omröstning med namnupprop röstade Achrén, Aaltonen, Ruohonen, Valkonen och Arve för föredragandens beslutsförslag.

För Elos följande ändringsförslag som understöddes av Anttila röstade förutom dessa personer även Koivusalo, Rosenlöf, Lindfors, Muukkonen, Niinivirta, Weber och Rantanen.

Sfm § 286

Bilaga 1Åbo stads koncerndirektiv (Ssn 7.12.2021 § 567)

Tilläggsmaterial 1Modell för styrelsens arbetsordning (på finska)                     

Tilläggsmaterial 2Årsklocka för styrelsearbete (på finska)

Tilläggsmaterial 3Årsklocka för Åbo stad (på finska)

Tilläggsmaterial 4Modell för direktörsavtal (på finska)                     

Tilläggsmaterial 5Val av revisor (på finska)          

Tilläggsmaterial 6Modell för den interna kontrollen och riskhanteringen (på finska)

Tilläggsmaterial 7De operativa sammanslutningarna inom stadskoncernen (på finska)

Tilläggsmaterial 8Bolagsstämmans föredragningslista (på finska)

Tilläggsmaterial 9Styrelsemötets föredragningslista (på finska)                     

Tilläggsmaterial 10De strategiska sammanslutningarna inom stadskoncernen (Ssnks 29.11.2021 § 95) (på finska)

Tilläggsmaterial 11Arvodesstadga för dottersammanslutningarna och vissa intressesammanslutningar (Ssnks 29.11.2021 § 95) (på finska)

Tilläggsmaterial 12Resultatpremier och grunderna för dem (Ssnks 29.11.2021 § 95) (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att Åbo stads koncerndirektiv godkänns i enlighet med bilaga 1 och att de koncerndirektiv som stadsfullmäktige godkände 12.12.2016 § 205 jämte de ändringar som senare gjorts i dem hävs.

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 286
Bilaga 1:Turun kaupungin konserniohjeet (Kh 7.12.2021 § 567) / Åbo stads koncerndirektiv (Ssn 7.12.2021 § 567)