Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen50508.11.20214
Stadsfullmäktige25815.11.20214

7065-2021 (02 02 00)

Förslag till budget för 2022 och förslag till ekonomiplan för 2022-2025

Sammandrag:

Föreslås att stadsfullmäktige fastställer budgeten för 2022 och de verksamhetsmässiga och ekonomiska målen i ekonomiplanen för 2022-2025. Enligt borgmästarens budgetförslag ökar verksamhetens nettokostnader till -1 177,7 miljoner euro och underskottet för räkenskapsperioden 2022 är -22,6 miljoner euro. Stadens skattesatser föreslås bli oförändrade.

Ssn § 505

Stadsdirektör Minna Arve och ekonomidirektör Valtteri Mikkola 4.11.2021:

Utgångspunkter och ändringar i omvärlden

Stadsfullmäktige godkände 16.11.2020 § 188 den gällande ekonomiplanen för 2021–2024. Den gällande ekonomiplanen och de planeringssiffror som fullmäktige fattade beslut om i juni har legat till grund för budgetförslaget.

Sedan 2020 lever vi i mycket exceptionella tider. Vid ingången av detta år antog vi att coronapandemin lättar under våren. Situationen har dock ändrat flera gånger under årets lopp. Vi har trots allt börjat avveckla begränsningarna under hösten.

Lägesbilden har blivit tydligare under årets lopp och vi klarar av att bedöma pandemins direkta verkningar bättre än tidigare. Däremot är det svårt att bedöma de indirekta verkningarna. Det har varit ytterst viktigt att landets regering förbinder sig att ersätta kostnaderna som coronapandemin förorsakat till fullt belopp, och det är viktigt att denna linje fortsätter.

Enligt en prognos som gjordes i samband med den andra delårsöversikten för 2021 hotade stadens underskott att öka upp till -47 miljoner euro. I år har skatteinkomsterna utvecklats i positivare riktning än väntat, men coronapandemins verkningar på servicehelheten för välfärd uppskattades försämra ekonomin med cirka 30 miljoner euro. I det skedet hade beslut ännu inte fattats angående statens åtgärder.

I årets tredje prognos håller läget på att förbättras betydligt, något som i huvudsak beror på statens coronarelaterade stödåtgärder och avgifts- och försäljningsintäkter i anslutning till byggande som var större än väntat. Prognosen för underskottet under det gångna året är -9,1 miljoner euro.

Trots att prognosen var positivare än väntat uppskattas stadens ekonomiska situation fortsättningsvis uppvisa ett underskott under ekonomiplaneperioden. Staden försöker i första hand att balansera ekonomin med hjälp av pågående och planerade anpassningsåtgärder.

Coronapandemins verkningar på serviceproduktionen är i år mindre än tidigare. Tillsvidare är det ännu oklart hur snabbt läget återställs och kunderna igen börjar använda tjänsterna såsom tidigare. Det är också möjligt att kundernas beteende och servicebehov permanent ändras på grund av coronaviruset.

Därför är det viktigt att försöka identifiera kundernas servicebehov och vid behov anpassa tjänsteproduktionen för att möta dessa behov. Läget förutsätter smidighet och eventuellt en omvärdering av verksamhetsmålen under ekonomiplaneperioden.

Verksamhetsplanen och den därpå baserade ekonomiplanen har upprättats utifrån de nuvarande verksamhetsstyrande målnivåerna.

Målen för ordnandet av tjänster

Beskrivning av och målen för organiseringsfunktionen

Som arrangör ansvarar kommunen för främjandet av livskraften och kommuninvånarnas välfärd samt för styrningen och tillsynen av all service som den ansvarar för.

Åbo stads organiseringsfunktion ansvarar för ordnandet av stadens tjänster. Organiseringsfunktionen främjar befolkningens välfärd samt utvecklar stadens verksamhetsmiljö, vilket stöder uppnåendet av målen för välfärd. Organiseringsfunktionen styr både den produktion som ligger på det egna organiseringsansvaret med följande metoder: information, mjuka styrningsmetoder, resurser och befogenheter. I organiseringsfunktionen stärks tjänsternas inriktning på kunden och säkerställs att staden som en helhet fungerar enligt existerande information med beaktande av kundernas behov. Stadens organiseringsfunktion stöder beredningen och ledningen av ordnandet av service som produceras för externa kunder

Målet för organiseringsfunktionen är att förankra organiseringsledningen till en del av stadens ledningssystem med beaktande av effekterna av vårdreformen. Organiseringsfunktionen främjar digitaliseringens framskridande bl.a. på stadsnivå genom att ta i bruk ett kundkonto och digitala tjänster bland ungdomstjänsterna och tjänsterna för personer i arbetsför ålder.

Via organiseringsfunktionen ökas kompetent informationsledning genom grundandet av en datasjö. Med en datasjö möjliggörs bl.a. genomförandet av förutseende dataledarskap.

Organiseringsfunktionen ansvarar för utarbetandet av en holistisk modell för främjandet av välfärd och hälsa i staden med beaktande av vårdreformens effekter.

Organiseringsfunktionen verkställer det centraliserat koordinerade integrationsprogrammet i stadens alla servicehelheter

Organiseringsfunktionen produktifierar alla servicehelheters tjänster under 2022. Med hjälp av de produktifierade tjänsterna främjas dynamisk styrning av tjänsterna, som grundar sig på bl.a. uppföljningen av användningen av de produktifierade tjänsterna.

I organiseringsfunktionen skapas en lokalstrategi för servicenätverket. Arbetet i servicenätverk riktas 2022 särskilt till skol- och daghemsnätverket samt uppdateringen av nätverket över idrottsplatser.

Organiseringsverksamheten ansvarar för den första versionen av ekosystemet för kundstyrningen i ungas kundsegment 2022. Likaså piloteras i organiseringsfunktionen verksamhetsstyrning genom de valda uppgifter som finns tillgängliga i de ungas kundsegment som rör ekonomi, personal och kunder. Verksamhetsstyrningen inkluderas i pilotprojektet som en del av ledningsmodellen för organisering.

Organiseringsfunktionen genomför under 2022 utarbetandet av servicestrategin med beaktande av övriga än servicehelheten för välfärd.

Servicehelheten för välfärd

Förändringar i omvärlden

Servicehelheten har sedan våren 2020 varit tvungen att anpassa sin verksamhet kraftigt på grund av coronapandemin. Pandemins effekter på verksamheten fortsätter.

Pandemins effekter återspeglas i förändringar av kundbehov på grund av det ökade servicebehovet och vård- och serviceskulden som uppkommit till följd av pandemin.

Förutom coronapandemin påverkar i synnerhet följande omständigheter verksamhetsplaneringen:

De andra välfärdsutmaningarna som påverkar omvärlden har beskrivits på ett ganska heltäckande sätt i den omfattande välfärdsberättelsen som utarbetats i början av våren 2020. De största välfärdsutmaningarna är den förändrade åldersstrukturen, psykiska resurser, arbets- och funktionsförmåga och jämlik områdesutveckling.

Servicehelheten för välfärd har gett sina kunder följande servicelöfte:

Genom utvecklingsarbetet säkerställs att kommuninvånarnas servicebehov möts i rätt tid och på ett effektivt sätt samt att tjänsterna produceras effektivt. 

Till de strategiska insatsområdena hör att förflytta tyngdpunkten till förebyggande arbete samt att öka produktiviteten, effektiviteten och verkningsfullheten för korrigerande tjänster.

Det viktigaste målet i servicehelheten är en behärskad överföring av social- och hälsovårdstjänsterna till välfärdsområdena i början av 2023 enligt det som konstaterats i borgmästarprogrammet. 

I allt utvecklingsarbete har beaktats hur arbetet påverkar stadens grundverksamhet, då social- och hälsovårdstjänsterna överförs till välfärdsområdet och det hur utvecklingsarbetet i den nya kommande strukturen kan användas.

Servicehelheten för fostran och undervisning

År 2022 förändras omvärlden för servicehelheten i fråga på tre olika sätt:

Olika lagstadgade ändringar:

De minskade klientavgifterna inom småbarnspedagogiken påverkar direkt stadens avgiftsinkomster, men påverkar samtidigt också servicesedelutgifterna, eftersom staden ska kompensera de minskade avgiftsinkomsterna till serviceproducenterna.  Inom småbarnspedagogiken har man uppskattat att klientavgiftsinkomsterna minskar med 1,8 miljoner euro och servicesedelkostnaderna ökar med 0,8 miljoner euro. Nettokostnadseffekten är 2,6 miljoner euro.

Avgiftsfri utbildning på andra stadiet utvidgas med en åldersklass 2022. Den totala kostnaden ökar till 2.025.000 euro (det svenskspråkiga gymnasiet 105.000, de finskspråkiga gymnasierna 1.200.000, Åbo yrkesinstitut 720.000). De ökade kostnaderna kompenseras dock som statsandelsinkomster till staden, men de syns inte i servicehelhetens inkomster.

Landets regering håller också på att revidera lagen om elev- och studerandevård. Detta påverkar särskilt kuratorsverksamheten. Staden har tryck på att öka antalet kuratorer till 13, vilket innebär att verksamheten ökar med ca en tredjedel. För detta ändamål har staden fått statlig finansiering. Villkoret för finansieringen är en självfinansieringsandel på 30 procent. Eftersom kuratorsverksamheten i vilket fall som helst övergår till välfärdsområdena från och med början av 2023 har man redan preliminärt fastställt att kuratorstjänsterna redan från början av 2022 skulle kunna övergå till stadens välfärdstjänster där de övriga elev- och studerandevårdstjänsterna samt hälsovårdstjänsterna för elever och studerade redan ingår. 

Ökning av efterfrågan:

Den ökade efterfrågan beror på ändringen av antalet elever och studerande inom den grundläggande utbildningen och yrkesutbildningen. Ökningen syns såväl i den allmänna ökningen som i ökningen av antalet elever och studerande som är i behov av särskilt stöd.

Annat att observera:

Andra faktorer som anknyter till ekonomin är ökningen av reservpersonalen och förskoleundervisningen för barn som fyller fem år. Stadens lokalinvesteringsprogram består till största delen av objekt som ingår i servicehelheten för fostran och undervisning. Investeringstrycket som riktar sig till skolnätet är enormt. Ändringarna leder till behovet av ersättande lokaler och försvårar därmed verksamheten. De färdiga investeringarna påverkar också lokalhyrorna.

Servicehelheten för fritid

Ett centralt mål för servicehelheten för fritid är att öka stadsbornas aktivitet samt stadens dragningskraft genom att erbjuda motions-, kultur, turist- och ungdomstjänster. Den grundläggande uppgiften för servicehelheten är att erbjuda Åboborna glädje, upplevelser, rörelse, kunskap och färdigheter i vardag och fest. Vår vision är att skapa det goda livets Åbo.

Förändringarna i omvärlden innebär tre centrala utmaningar för servicehelheten för fritid: segregationen, orörligheten och klimatförändringen. Målen för verksamheten anknyter till de i borgmästarprogrammet ingående målen för servicehelheten för fritid. Det handlar bland annat om Åbobornas möjligheter att delta i kulturen, konstens hus, idrottsplatsnätverket samt utvecklandet av motionsmöjligheter för alla åldrar. Staden utvecklar ungdomsarbetet tillsammans med den tredje sektorn och digitalt.

Till servicehelhetens strategiska mål hör (a) en aktiv livsstil för så många Åbobor som möjligt, (b) mångsidiga tjänster produceras kostnadseffektivt genom att utveckla och utvidga partnerskap, (c) flerkanaliga och interaktiva tjänster tillhandahålls genom digitalisering, (d) invånarnas medborgarfärdigheter och hållbar utveckling främjas samt (e) stadens attraktionskraft förstärks.

Både borgmästarprogrammet och servicehelhetens strategiska mål genomförs med servicehelhetens tre gemensamma utvecklingsprojekt: (a) Stöd för fritidssysselsättning, (b) Främjande av kultur, konst och kulturvälfärd (spetsprojektet för kultur) och (c) Utveckling av kundorienterad informationsledning.

Servicehelheten för stadsmiljö

Den globala coronakrisen som utlöstes år 2020 har också påverkat servicehelhetens omvärld. Coronapandemin förde med sig en stor ändring på arbetsmarknaden, trenden med kontorsarbete på distans, som antagligen kommer att bli ett bestående fenomen. Under coronatiden har antalet arbetsresor och uträttandet av arbetsrelaterade tjänster minskat betydligt och detta har påverkat antalet resenärer i kollektivtrafiken. Samtidigt har det blivit allt populärare att cykla och röra sig i naturen. Det ökande distansarbetet har framkallat behov av att byta bostad till en som bättre lämpar sig för den nya situationen. Viljan att öka boenderymligheten har påverkat efterfrågan på större flervåningshus och småhus. Centralbankernas stimulerande åtgärder har hållit räntenivån låg, något som i sin tur lett till att investeringsnivån hållits hög. Konjunkturläget i byggbranschen är utmärkt, enligt prognosen fortsätter konjunkturen för byggande att vara positiv också under 2022. Servicehelheten för stadsmiljö verkar aktivt i den förändring som pågår. Målet är att skapa möjligheter till ett gott liv och tillväxt för både företag och invånare.

Staden strävar efter tillväxt. Tillväxten påverkar planeringen av markanvändningen, servicenätet, rörligheten, infrastrukturen och byggandet, underhållet och övervakningen av lokaler. Stadsstrukturens funktion och livskraft stärks genom stora områdesutvecklingsprojekt och kompletterande byggande. Stadens tillväxt koncentreras till centrum och de omgivande stadsförnyelseområdena och på kollektivtrafikens utvecklingskorridorer. En byggd miljö har en betydlig inverkan på den ekonomiska och sociala välfärden. För att främja välbefinnandet stöds bevarandet av den i sin mångformighet unika naturmiljön och möjligheterna till att uppleva naturen främjas på hållbara sätt.

Mångsidiga och attraktiva boendealternativ är vid sidan av arbetsplatserna en central konkurrenskraftfaktor när det gäller att locka nya experter och invånare till staden. Genom detaljplanering och byggande av infrastruktur säkerställs en mångsidig och tillräcklig tomtreserv, genom vilket man tryggar ett tillräckligt bestånd av hyres-, bostadsrätts- och ägarbostäder till ett måttligt pris. I en allt mera tätbebyggd stad satsar man på mångsidiga offentliga stadsrum och grönanläggningar.

Investeringarna genomförs på ett hållbart sätt. Stadens lokalinvesteringar utgår från godkända planer för servicenätverk. Planeringen av tidtabellen för investeringar görs utifrån helhetsbedömningar där effektivitet, lönsamhet, nödvändighet, driftsekonomi och tillväxtmöjligheter beaktas. Genom att utveckla fastigheter som frigörs från stadens användning och markegendomen eftersträvar staden en utvidgning av inkomstbasen. Energieffektivitet och hållbara lösningar beaktas i allt byggande.

I stadens trafikutveckling riktas fokus på gång- och cykeltrafiken, kollektivtrafiken och stödet till en bredare användning av miljö- och klimatvänliga teknologier. På så sätt eftersträvar vi en ändring i fördelningen av färdsätt. Vi ser till att det är smidigt att röra sig i staden oberoende av invånarens livssituation och att centrum lätt kan nås med alla trafikformer även i fortsättningen.

Vi utnyttjar de möjligheter digitaliseringen tillhandahåller i utvecklingen av verksamheten. Digitaliseringen av tjänster och funktioner gör det möjligt att göra organisations- och kostnadsstrukturen lättare och rikta personalens tidsanvändning till mer krävande arbetsuppgifter. För invånare och kunder innebär detta bättre möjligheter än tidigare funnits att använda stadens tjänster oberoende av tid och plats.

Servicehelheten för sysselsättning

Verksamhetsbidraget för driftsekonomi (nettoutgift) i budgetförslaget för servicehelheten för sysselsättning uppgår till -36 600 000 euro. Jämfört med den aktuella budgeten har verksamhetsbidraget ökat med 7,4 procent. Ökningen av utgifter förklaras med trycket på att höja anslaget för kommunens andel av arbetsmarknadsstödet, eftersom antalet långtidsarbetslösa har ökat på grund av coronapandemin och budgeten för 2021 uppgjordes mycket målinriktat i enlighet med anpassningsprogrammet och med antagandet att coronapandemin lättar efter hösten 2020.

Servicehelheten för sysselsättning har till uppgift att främja invånarnas välfärd med hjälp av tjänster och åtgärder som stöder sysselsättningen. Målet är också att stävja kostnaderna som arbetslösheten förorsakar samhället, såväl staden som staten. Sysselsättningstjänsterna har ändrats och kommer att ändras ytterligare inom de närmaste åren. I samband med stadens organisationsreform bildades servicehelheten för sysselsättning utifrån servicecentralen för sysselsättning inom koncernförvaltningen.

Covid-19-epidemins inverkan på arbetslösheten

Före covid-19-epidemin höll arbetslösheten på att sjunka och antalet långtidsarbetslösa att minska i Åbo. I och med epidemin stängdes samhället nästan helt ner, vilket ändrade riktningen på utvecklingen och ökade antalet arbetslösa och permitterade. Behovet av subventionerad sysselsättning och rehabiliterande tjänster håller därför på att växa. Kostnadsverkningarna av coronapandemin för Åbo stad syntes i en avmattning av användningen av sysselsättningsanslagen och en ökning av kommunens andel av arbetsmarknadsstödet. De personer vars arbetsvillkor inte hunnit uppfyllas eller vars tjänst upphörde, överfördes till FPA-listan i likhet med företagare som tidigare fått arbetsmarknadsstöd, men vars huvudsakliga företagsverksamhet upphört till följd av coronapandemin. År 2020 ökade arbetsmarknadsstödet på grund av coronapandemin med cirka 2 miljoner euro jämfört med året innan. År 2021 uppskattas utgifterna för arbetsmarknadsstödet ytterligare öka med cirka 1 miljon euro. Långtidsarbetslösheten fortsätter att öka ännu en tid, vilket ökar stadens utgifter för arbetsmarknadsstödet. Samtidigt kunde sysselsättningsmetoder såsom rehabiliterande arbetsverksamhet och subventionerad sysselsättning erbjudas mindre än tidigare. I sin helhet har sysselsättningstjänsterna hållit budgeten. I budgeten för 2022 har staden förberett sig för ändringar, en ökning av utgifterna för arbetsmarknadsstödet och finansiering av viktiga sysselsättningsmetoder för att dämpa utgifterna för arbetsmarknadsstödet.

Kommunförsöket med sysselsättning och den nordiska servicemodellen

Servicestrukturen för sysselsättning förnyas som en del av regeringsprogrammet. Kommunförsöket med sysselsättning som påbörjades i mars bereder överföringen av ansvaret för att organisera sysselsättningstjänster till kommunerna. Det här sker i tre steg: kommunförsöken med sysselsättning, den nordiska modellen för arbetskraftsservice som träder i kraft i början av maj 2022, överföringen av ansvaret för att organisera sysselsättningstjänster från staten till kommunerna hösten 2024.

Målet med sysselsättningsförsöken är att allt effektivare främja sysselsättningen av arbetslösa arbetssökande och hänvisa dem till utbildning och tillföra nya lösningar för tillgången till kompetent arbetskraft. I försöken utvecklas tjänster och servicemodeller som stöder sysselsättningen och med hjälp av vilka man allt bättre kan identifiera och lösa kundernas individuella servicebehov, sysselsättningshinder samt behov av att utveckla färdigheterna.

Kommunförsöket har ökat antalet kunder hos sysselsättningstjänsterna. I och med att antalet svårt sysselsatta kunder ökar, ökar också servicebehovet. Det ekonomiska målet är att minska kommunens andel av arbetsmarknadsstödet och uppmuntra arbetslösa att sysselsätta sig och/eller övergå till sysselsättningsfrämjande tjänster före den egentliga sysselsättningen. Åtgärderna har en positiv inverkan på Åbobornas välfärd, t.ex. när det gäller förebyggande av utslagning, ökande av delaktighet, minskande av behovet av social- och hälsovårdstjänster. Inverkan syns också som en ökning av skatteinkomster. Staden förbereder sig för att helhetsansvaret för sysselsättningstjänsterna överförs till staden. Förändringsledarskap och styrning förstärks.

Koncernförvaltningen

Verksamhetsbidraget för driftsekonomi (nettoutgift) i budgetförslaget för stadsstyrelsen uppgår till -27 594 351 euro. Jämfört med den aktuella budgeten har verksamhetsbidraget ökat med 1,5 procent. I och med den nya organisationen som trädde i kraft 1.6 överfördes personal från andra sektorer till de gemensamma tjänsterna inom koncernförvaltningen. För personalens del överfördes löneanslagen bara för resten av året, så att budgeten för 2021 inte är helt jämförbar med nästa års budgetförslag.

De viktigaste ändringarna är att serviceområdet för organiseringsfunktion inledde sin verksamhet. Organiseringsfunktionen stöder beredningen inom servicehelheterna vid ordnandet av tjänster. Organiseringsfunktionen har till uppgift att svara för utvecklingen av stadens tjänster och riktlinjerna på stadsnivå inom sitt uppgiftsområde.

För de gemensamma tjänsternas del ökar kostnaderna särskilt inom lokaltjänsterna, där behovet av anslag ökar på grund av ersättande lokaler för skolor och daghem. Även överföringen av verksamhetsenheten för teknisk försörjning från servicehelheten för välfärd ökar kostnaderna med 2,1 miljoner euro. För IT-tjänsternas del ökar kostnaderna på grund av SAP-systembyte, eftersom licenserna för det gamla systemet inte kan sägas upp förrän årets bokslut har blivit färdigt. Även överföringen av kostnaderna för Microsoft 365-licenser som möjliggör distansarbete från investeringsdelen till driftsekonomidelen höjer kostnadsnivån jämfört med 2021.

För ekonomitjänsternas del ökar kostnaderna på grund av de köpta tjänsterna från Sarastia. Effektiveringen av inköpsprocessen har försenats på grund av problemen i samband med systembytet och kostnaderna kommer att öka.

För personaltjänsternas del försvagas nettoresultatet jämfört med 2021. Detta beror på ändringen av den interna faktureringen och inkomsterna bokförs först i samband med verkställandet av budgeten.

I fråga om de verksamhetsmässiga målen följer innehållet i verksamhetsplanen borgmästarprogrammet som godkändes på hösten. Verksamhetsplanen innehåller åtgärderna för de i borgmästarprogrammet ingående målen gällande koncernförvaltningens verksamhet. Planeringen av verkställandet av borgmästarprogrammet fortsätter under hösten 2021 och målet är att uppdatera verkställandet i samband med borgmästarens budgetförslag. Verksamhetsplanerna för spetsprojekten är bifogade till koncernförvaltningens verksamhetsplan. Stadsstyrelsens bruttoinvesteringar uppgår till sammanlagt 10 150 000 euro. Av investeringarna riktas 1,5 miljoner euro till It-serviceutvecklingen, 3,6 miljoner euro till utvecklingen av stödprocesser, 1,6 miljoner euro till utvecklingen av digitala tjänster, 1,2 miljoner till investeringarna inom organiseringsfunktionen samt 2,0 miljoner euro till It-investeringarna inom servicehelheterna.

Ekonomiplan

Driftsekonomi

Sedan 2020 lever vi i mycket exceptionella tider. Vid ingången av detta år antog vi att coronapandemin lättar under våren. Situationen har dock ändrat flera gånger under årets lopp. Vi har trots allt börjat avveckla begränsningarna under hösten.

Lägesbilden har blivit tydligare under årets lopp och vi klarar av att bedöma pandemins direkta verkningar bättre än tidigare. Däremot är det svårt att bedöma de indirekta verkningarna. Det har varit ytterst viktigt att landets regering förbinder sig att ersätta kostnaderna som coronapandemin förorsakat till fullt belopp, och det är viktigt att denna linje fortsätter.

Enligt en prognos som gjordes i samband med den andra delårsöversikten för 2021 hotade stadens underskott att öka upp till -47 miljoner euro. I år har skatteinkomsterna utvecklats i positivare riktning än väntat, men coronapandemins verkningar på servicehelheten för välfärd uppskattades försämra ekonomin med cirka 30 miljoner euro. I det skedet hade beslut ännu inte fattats angående statens åtgärder.

I årets tredje prognos håller läget på att förbättras betydligt, något som i huvudsak beror på statens coronarelaterade stödåtgärder och avgifts- och försäljningsintäkter i anslutning till byggande som var större än väntat. Prognosen för underskottet under det gångna året är -9,1 miljoner euro.

Trots att prognosen var positivare än väntat uppskattas stadens ekonomiska situation fortsättningsvis uppvisa ett underskott under ekonomiplaneperioden. Staden försöker i första hand att balansera ekonomin med hjälp av pågående och planerade anpassningsåtgärder.

Coronapandemins verkningar på serviceproduktionen är i år mindre än tidigare. Tillsvidare är det ännu oklart hur snabbt läget återställs och kunderna igen börjar använda tjänsterna såsom tidigare. Det är också möjligt att kundernas beteende och servicebehov permanent ändras på grund av coronaviruset.

Därför är det viktigt att försöka identifiera kundernas servicebehov och vid behov anpassa tjänsteproduktionen för att möta dessa behov. Läget förutsätter smidighet och eventuellt en omvärdering av verksamhetsmålen under ekonomiplaneperioden.

Verksamhetsplanen och den därpå baserade ekonomiplanen har upprättats utifrån de nuvarande verksamhetsstyrande målnivåerna.

Verksamhetens nettoutgifter = verksamhetsbidraget

Verksamhetsintäkter har flutit in mer än väntat under det gångna året då markanvändningsersättningar har betalats proaktivt. Hur detta påverkar de kommande åren ska bedömas i samband med delårsöversikterna.

Trycket på att öka verksamhetskostnaderna fokuseras främst på servicehelheten för välfärd. Ibruktagandet av nya lokaler ökar kostnaderna också inom servicehelheten för fostran och undervisning. Det är dock viktigt att beakta att största delen av lokalkostnaderna utgörs av ökningen av interna hyror, dvs. det handlar om stadens interna kostnadsfördelning. Som motvikt har betydande besparingar uppstått i och med att resor, utbildningar och skolbespisningen minskat.

Sysselsättningsläget försvagades kraftigt under 2020. Läget har förbättrats en aning, men särskilt ökningen av antalet långtidsarbetslösa kommer att förorsaka kostnader för staden. Kommunandelen av arbetsmarknadsstödet beräknas öka under ekonomiplaneperioden. Arbetslöshetsutvecklingen återspeglas på detta och den s.k. bötesavgiften minskar i och med att arbetslösheten minskar. Åtgärder som syftar till att påverka utvecklingen av långtidsarbetslöshet är ytterst viktiga.

Budgeten innehåller ett centraliserat produktivitetsmål på 7 miljoner euro. Nästa år kommer omfattande kollektivavtalsförhandlingar att föras. För tillfället har det varit mycket svårt att bedöma verkningarna av förhandlingarna och den behövliga budgetändringen kommer att beredas för fullmäktige efter att förhandlingarna slutförts.

Borgmästaren har lagt till följande ändringar av verksamhetsbidraget i förslaget:

Utöver dessa ändringar i eurobelopp har budgetklausuler över åtgärder tagits upp i budgeten, gällande vilka en del av effekterna kommer att inriktas på verksamhetsintäkter och -kostnader.

I budgeten uppgår verksamhetsbidraget för 2022 till 1 177,7 miljoner euro. Ökningen av nettodriftsutgifter är +1,3 procent jämfört med den tredje delårsöversikten för 2020. På grund av coronapandemin kan åren dock inte jämföras med varandra.

Dessutom förutsätter uppnåendet av målet såväl en åtstramad ekonomi som strukturella och produktivitetsfrämjande ändringar.

Vårdreformen som genomförs 2023 kommer att påverka stadens ekonomi på ett markant sätt. Tillsvidare har staden dock inte tillgång till kalkyler med vilka den kan förutse stadens ekonomiska läge från år 2023 och framåt. Överföringskalkylerna kommer att påverkas av utvecklingen av kostnaderna för uppgifterna som överförs 2021 och 2022. Särskild uppmärksamhet ska alltså fästas vid utvecklingen av verksamhetsbidraget ur den fortsättande stadens synvinkel.

Enligt uppgifter från finansministeriet kommer överföringskalkylerna att vara tillgängliga tidigast i slutet av våren 2022. Efter att överföringskalkylerna färdigställts ska staden se över den gällande verksamhetsplanen på nytt och göra de ändringar som behövs i målnivåerna.

De ekonomiska effekterna av de verksamheter som överförs i och med vårdreformen har strukits ur verksamhetsintäkterna och verksamhetskostnaderna för 2023-2025.

Skatteinkomster

Coronapandemin har haft en kraftig inverkan på skatteinkomsterna när det gäller kommunal- och samfundsskatterna. Staten har höjt kommunernas andelar temporärt med 10 procent åren 2020–2021 och därefter permanent med 2 procent. Förhöjningarna kompenserar för coronapandemins verkningar och sänkningen av avgifterna för småbarnspedagogiken.

Hösten 2019 uppskattades att skatteinkomsterna utvecklas i en positiv riktning särskilt till följd av det förbättrade sysselsättningsläget. Denna lovande prognos fick en kraftig smäll under 2020. Som helhet var effekten mindre än befarat och återhämtningen har skett snabbare än väntat.

Sysselsättningen har utvecklats i rätt riktning, men i långsam takt. Sysselsättningen återspeglas kraftigt i både kommunalskatteinkomsterna och samfundsskatteinkomsterna.

Stadens åtgärder strävar efter att trygga och främja områdets livskraft.

Enligt uppskattningen utvecklas skatteinkomsterna positivt både när det gäller kommunalskatteinkomsterna och samfundsskatteinkomsterna. Under ekonomiplaneperioden är utvecklingen tämligen måttlig. Kalkylerna förknippas dock med osäkerhet och det är skäl att aktivt följa upp utvecklingen av det allmänna ekonomiska läget.

Regeringens ändringar av skattegrunderna kommer att sänka intäkterna av kommunalskatten år 2022. Den största verkningen beror på justeringarna av förtjänstnivåindex enligt regeringsprogrammet.

I skatteprognosen för 2023–2025 beaktas de förväntade verkningarna av vårdreformen på kommunalskatteintäkterna. Förvärvsinkomsterna ändras inte till följd av reformen. Avdragen för kommunalskatten kommer däremot att ändras betydligt.

Skattebasen för stats- och kommunalbeskattningen sammanslås i reformen så att avdragen för inkomster beviljas på samma grunder och till samma belopp såväl när det gäller statsbeskattningen som kommunalbeskattningen. Reformen gäller grundavdraget i kommunalbeskattningen, förvärvsinkomstavdraget och studiepenningsavdraget. Pensionsinkomstavdraget skulle också beviljas på samma grunder. Beskattningsberäkningen skulle dock fortfarande göras separat för stats- och kommunalbeskattningen.

Minskningen av inkomstskattesatsen för skatteåret 2023 (% -enheter) från 2022 års nivå är lika stor i alla kommuner på fastlandet. I prognosen beaktas minskningen -12,39 %-enheter som tillämpas i överföringskalkylen från maj och som kommer att ändras då beredningen framskrider. En allt större andel av skatteavdragen kommer att göras i statsbeskattningen. Därför minskar andelen som dras av kommunalskatten betydligt och samtidigt förbättras kommunalskattens effektivitet (differensen mellan den nominella och den effektiva skattegraden).

I redovisningarna av kommunalskatten under kalenderåren 2023–2025 bör beaktas kommunalskatterna som utbetalats före skatteåret 2023. Dessa inflyter enligt gamla skattegrunder och med högre inkomstskattesatser och höjer på så sätt tillfälligt skatteprognosnivån, särskilt under ändringsåren 2023 och 2024.

Vårdreformen kommer att överföra en betydlig andel av stadens interna finansiering till välfärdsområdena. Särskilt dessa överföringskalkyler förknippas med betydlig osäkerhet och man bör förhålla sig kritiskt till prognoserna för åren 2023–2025. Hur stor minskningen av kommunalskatten kommer att vara fastställs under 2022.

Helhetsnivån för samfundsskatten som betalas under vårdreformsåren 2023–2025 uppskattas öka i god takt. Kommungruppens andel minskas dock med en tredjedel i samband med reformen, vilket leder till att kommunernas andel av samfundsskatten minskar med närmare 30 % under skatteåret 2023. I redovisningarna av samfundsskatten under kalenderåren 2023–2025 bör beaktas samfundsskatterna som redovisas före skatteåret 2023. Dessa inflyter enligt kommungruppens gamla andelar och höjer på så sätt tillfälligt skatteprognosnivån, särskilt under ändringsåren 2023 och 2024.

Målen för kommunal- och samfundsskatten har utgått från Kommunförbundets skatteprognosfil som grundar sig på finansministeriets kalkyler.

Inga ändringar föreslås i skattesatsen, genom vilket staden för sin del vill trygga invånarnas ekonomiska ställning i det rådande läget. Därtill vill man bevara stadens dragningskraft också ur skattefinansieringens synvinkel.

Åbos skattesatser 2022:

 20212022
Kommunalskattesats:19,5019,50
Fastighetsskattesatserna:  
Allmän skattesats 1,151,15
Permanent bostadsbyggnad0,450,45
Obebyggd byggnadsplats4,004,00
Annan än permanent bostadsbyggnad1,101,10
Allmännyttigt samfund  

Statsandelar

Kommunernas statsandelar uppgår år 2022 till totalt cirka 10,6 miljarder euro och växer nationellt med cirka 600 miljoner euro (6,1 %) från år 2021. Den procentuella förändringen för de enskilda kommunerna varierar stort bland annat beroende på befolkningsutvecklingen. Av ökningen beror omkring hälften på större kompensation för förlorade skatteinkomster.  Statsandelarna ökar bland annat med anledning av indexhöjningen på 2,5 procent (188 M€)), höjningen av statsandelarna (246 M€ ) och ändringarna i kommunernas uppgifter (117 M€ ). 

Det görs ingen justering av kostnadsfördelningen i statsandelarna, vilket är att tolka som en statsandelsnedskärning. Nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet har gjorts permanent, vilket minskar kommunernas statsandelar med 234 miljoner euro. I statsandelarna 2022 ingår inte längre något coronastöd.

Slutliga enhetspriser som påverkar undervisnings- och kulturministeriets slutliga statsandel är ännu inte tillgängliga.

Finansieringsposter

Nettobeloppet av ränteintäkter och räntekostnader samt finansieringsintäkter och finansieringskostnader år 2022 beräknas uppgå till 29,2 miljoner euro. Nettobeloppet hålls på nästan samma nivå 2023–2025 trots att den räntebelagda totala skuldmängden ökar på grund av den mycket låga räntenivån.

Ränteinkomster ja ränteutgifter

Enligt budgeten 2022 beräknas dotterbolagens utlåningar generera cirka 16 milj. euro i ränteinkomster. De största ränteinkomsterna härrör från TVT Asunnot Oy, Åbo Energi Ab, Åbo Vattenförsörjning Ab och Åbo Hamn Ab.  Räntevillkoren för vissa av dotterbolagens lån orsakar osäkerhet, eftersom dotterbolagens låneräntor påverkas av dotterbolagens resultatutveckling bl.a. för Åbo hamns del. Ränteinkomsterna från skadefonden har beräknats uppgå till cirka 0,5 miljoner euro trots att den nuvarande räntenivån är mycket låg.

Under ekonomiplaneperioden 2023–2025 ökar ränteinkomsterna från utlåningar något, eftersom en betydlig del av bolagens investeringar finansieras internt inom koncernen. Beloppet av lån som lyfts och räntevillkoren påverkar betydligt ränteinkomsterna från utlåningar. 

Enligt budgeten 2022 beräknas de externa ränteutgifterna uppgå till 8,3 miljoner euro. Detta belopp innehåller kostnaderna för inlåning och ränteskydd. Ränteskyddens andel av räntekostnaderna är betydande. Räntenivån är för tillfället mycket låg och en stor del av stadens räntekostnader är skyddade under ekonomiplaneperioden. Den genomsnittliga räntan är cirka 1,3 % av den totala räntebelagda skulden.

Under åren 2023–2025 förväntas räntekostnaderna öka måttligt, eftersom såväl räntenivån som de korta och långa referensräntorna ligger på en väldigt låg nivå eller är till och med negativa.

Övriga finansiella inkomster och utgifter

Enligt uppskattningar uppgår de övriga finansiella inkomsterna 2022 till cirka 21,5 miljoner euro. Största delen av detta belopp, dvs. 20 miljoner euro, beräknas härröra från vinstutdelningen som Åbo Energi betalat. Övriga dividendinkomster förknippas ännu delvis med en stor osäkerhet på grund av coronapandemin, och för dessa har därför budgeterats endast 0,5 milj. euro år 2022.

Dessutom kan inkomster fås från utdelningar till fonderna och vinster från försäljning av värdepapper och andra extraordinära intäkter. För dessa har för skadefondens del budgeterats 0,5 miljoner euro för 2022.

Under 2023–2025 beräknas inkomsterna förbli på samma nivå eller öka i liten utsträckning, även om värderingsnivåerna på aktiemarknaden ligger på en historiskt hög nivå, något som ökar osäkerheten i prognosen.

Skadefondens värdeutveckling och resultat förväntas dock vara måttlig och följa de riktlinjer som stakats ut i placeringsprinciperna.

Andra finansiella kostnader 2023–2025 uppskattas uppgå till cirka 0,5 miljoner euro per år. För skadefondens del har man inte beaktat skador som eventuellt ersätts med fondens medel.

Årsbidrag

Årsbidraget för 2022 är 38,8 miljoner euro, detta motsvarar det eurobelopp som blir kvar av inkomstfinansieringen för att täcka investeringar, amorteringar och andra utgifter med lång verkningstid. Stadens årsbidrag förväntas försämras under ekonomiplaneperioden, men läget preciseras efter att kalkylerna gällande vårdreformen färdigställts. Årsbidraget borde täcka avskrivningarna, men denna nivå underskrids betydligt under ekonomiplaneperioden.

Extraordinära poster

Ekonomiplanen innehåller ett icke allokerat extraordinärt resultatmål på 20 miljoner euro åren 2023–2025. Uppfyllandet av dessa mål förutsätter en försäljning av betydande egendomsposter som ingår i balansräkningen. Målen och posterna kommer att omvärderas under 2022.

Räkenskapsperiodens över-/underskott

Underskottet för räkenskapsperioden 2022 uppgår till -22,6 miljoner euro. Hela ekonomiplaneperioden uppvisar underskott, men detta beror på den ännu oklara vårdreformens verkningar. Helhetsläget kommer att omvärderas under 2022.

Investeringar

Enligt Åbo stads verksamhetsplan uppgår bruttoinvesteringarna under budget- och ekonomiplaneperioden till 158,2 miljoner euro år 2022, 237,9 miljoner euro år 2023, 278,6 miljoner euro år 2024 och 278,5 miljoner euro år 2025. I investeringsdelen har beaktats överföringen av organiseringsansvaret för social- och hälsovården och räddningsväsendet från kommunerna till Egentliga Finlands välfärdsområde från början av 2023.

Under ekonomiplaneperioden 2022–2025 är anslagen för stadens investeringsutgifter sammanlagt 953,1 miljoner euro. Finansieringsandelarna för investeringsutgifter var sammanlagt 9,4 miljoner euro under planperioden. Självfinansieringsandelen för investeringar är sammanlagt 943,7 miljoner euro.

Andelen försäljningsinkomster bland bestående aktiva i investeringsdelen är 26,2 miljoner euro för år 2022, varav målet för försäljningsvinst är 19,2 miljoner euro.  Under planperioden 2022–2025 budgeterades överlåtelseinkomster sammanlagt 107,2 milj. euro och försäljningsvinster 87,2 milj. euro.

Ekonomiskt betydande sanerings- och nybyggnadsobjekt under budgetåret 2022 är skol- och daghemsfastigheterna. De ekonomiskt mest betydande nybyggnadsobjekten under ekonomiplaneperioden är Konserthuset och TAITO-campuset.

Ekonomiskt och strategiskt viktiga infrastrukturinvesteringsobjekt för 2022 är bl.a. Salutorget, Åbo bangård och Kuppis dubbelspår som ingår i spetsprojekten för utvecklande av centrum, samt investeringarna i infrastrukturen i allmänna områden i fastighetsutvecklingsobjekt, såsom Slottsstaden.

De detaljerade lokalinvesterings- och infrastrukturinvesteringsprogrammen finns i tilläggsmaterialen 1 och 2.

Finansiering

Under 2022 fortsätter den centraliserade koncernfinansieringen, dvs. utlåningen till stadens dotterbolag. Stadens utlåning till dotterbolagen hålls också under de kommande åren på en hög nivå, i synnerhet om stadens stora utvecklingsprojekt finansieras med koncernintern utlåning under de kommande åren. Utlåningen till dotterbolagen gör att stadens nettoskuld inte ökar lika snabbt som stadens bruttoskuld.

Kassareserven uppskattas vara cirka 10–50 milj. euro i början av år 2022, och avsikten är att den hålls på denna nivå under hela år 2022. Staden har varit tvungen att pressa ner kassanivån, eftersom största delen av bankerna som staden använder har påfört straffräntor på sina transaktionskonton för den del som överskrider ett visst saldo.

Stadens räntebelagda skuld beräknas i början av 2022 uppgå till 750–800 miljoner euro varav ca 550–600 miljoner euro är långfristiga lån, högst 50 miljoner euro kortfristiga lån (kommuncertifikat), 30–35 miljoner euro depositioner i personalkassan och 130–160 miljoner euro bolagens depositioner. År 2022 beräknas staden ta högst 220 miljoner euro långfristigt lån och högst 50 miljoner euro kortfristigt lån.

Under hela ekonomiplaneperioden, dvs. åren 2022–2025, förväntas stadens finansiella ställning vara fortsättningsvis god och staden får skuldfinansiering från marknaden på ett kostnadseffektivt sätt. Dessutom tryggas stadens likviditet genom kommuncertifikatlimiter som ingåtts med olika parter, som vid behov kan användas som en förmånlig medelanskaffningskanal.

Personal

Programmet Personalen som resurs har som mål att förtydliga arbetsgivarens och hela personalens ansvar för hurdan arbetsplats Åbo stad är. Genom att vara en pålitlig arbetsplats som ökar personalens välbefinnande gör vi Åbo till en attraktiv och eftertraktad arbetsplats som vi är stolta över.

Programmet Personalen som resurs har delats in i tre tydliga insatsområden:

1. Arbetet ökar välbefinnandet

2. Konstruktiv och kontrollerad förändring - förändring är en möjlighet

3. Bättre ledarskap

För var och en av dessa insatsområden har fastställts målen, metoderna och mätarna. Programmet gäller åren 2018–2021 och uppdateras på basis av strategiarbetet. Servicehelheterna och vid behov serviceområdena väljer ut de utvecklingsobjekt och -metoder som bäst lämpar sig för dem så att målen kan uppnås. Ett år räcker inte till för att genomföra stora förändringar, vilket innebär att de utvalda åtgärderna och målen kan gälla flera år. Programmet uppdateras vid behov varje år allt efter förändringarna i omvärlden och resultaten.

Programmets tyngdpunkt ligger på själva arbetet: när arbetet är bra och ansvaren tydliga mår personalen också bra. Förändringar i arbetet och arbetsmiljön innebär en utmaning för arbetets grundstrukturer och ställer nya krav på personalen.  Även cheferna behöver möjligheter för att kunna vara så kompetenta representanter för arbetsgivaren som möjligt och den enhetliga arbetsgivarpolitiken främjas inom alla sektorer.

Programmet Personalen som resurs förankras genom serviceplanerna som en fast del av ordnandet av verksamheten. Dessutom främjas det bl.a. genom programmet för arbetshälsa samt genom kompetensutveckling. De gemensamma personaltjänsterna stöder verksamheten centralt, men servicehelheternas behov definierar genomförandesätten. Rapporteringen av programmet Personalen som resurs sker centraliserat som en del av personalrapporten på stadsnivå.

Borgmästarens ändringsförslag, klausuler och preliminära åtgärder enligt borgmästarprogrammet i organens budgetförslag:

Utgångspunkten för utarbetandet av budgeten har varit de förslag till verksamhetsplaner som organen gett i september. Organen lade fram sina förslag till budgetklausuler i samband med behandlingen av verksamhetsplanen och dessa förslag har nu beaktats i borgmästarens budgetförslag. Utöver dessa har man i servicehelheternas verksamhetsplaner tillagt de i borgmästarprogrammet ingående preliminära åtgärderna för vilkas del beredningen fortsätter under hösten och eventuella justeringar föreläggs för beslut i december.

Förutom att man har kompletterat de verksamhetsmässiga målen har man också gjort små justeringar i organens ekonomiska mål i borgmästarens budgetförslag.

De kompletteringar och ändringar som ingår i borgmästarens budgetförslag har specificerats i stadens verksamhetsplan, men de återfinns också i tilläggsmaterialen 8, 9 och 10.

Verksamhetsplanering – beredning av verksamhets- och serviceplaner

Alla servicehelheter har förberett en verksamhetsplan där man har antecknat både de ekonomiska och verksamhetsmässiga målen enligt budgetförslagen som överlämnats av nämnderna i september.

Enligt budgeten som stadsfullmäktige fattar beslut om och eventuella preciseringar som stadsstyrelsen gjort görs nödvändiga ändringar i verksamhetsplanerna. Därefter finslipas serviceplanerna. Organen ska godkänna de eventuella preciseringarna i verksamhetsplanerna och serviceplanerna före 16.12.2021.

Borgmästare ger sektorerna närmare anvisningar om beredningen av verksamhetsplanen (budget och ekonomiplan).

Publicerat material om budgetförslaget (Borgmästarens budgetförslag 2022) kan läsas på adressen www.turku.fi/talousarvio.

Bilaga 1Åbo stads verksamhetsplan, budget för 2022 och ekonomiplan för 2022–2025

Tilläggsmaterial 1Lokalinvesteringsprogram 2022-2025 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Investeringsprogrammet för infrastrukturen 2022–2025 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Koncernbolagens resultatkort (på finska)

Tilläggsmaterial 4Länkbibliotek till organens budgetbeslut (på finska)

Tilläggsmaterial 5Bestämmelserna om iakttagande av budgeten (på finska)

Tilläggsmaterial 6Presentationsmaterial för budgeten (på finska)

Tilläggsmaterial 7Budgetklausuler (på finska)

Tilläggsmaterial 8Preliminära åtgärder enligt borgmästarprogrammet (på finska)

Tilläggsmaterial 9De i borgmästarberedningen godkända budgetändringarna (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att fastställa följande skattesatser för Åbo stad för 2022

Dessutom beslutar stadsfullmäktige att

BeslutFörslaget godkändes.

Ekonomidirektör Valtteri Mikkola deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Sfm § 258

Bilaga 1Åbo stads verksamhetsplan, budget för 2022 och ekonomiplan för 2022–2025

Tilläggsmaterial 1Lokalinvesteringsprogram 2022-2025 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Investeringsprogrammet för infrastrukturen 2022–2025 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Koncernbolagens resultatkort (på finska)

Tilläggsmaterial 4Länkbibliotek till organens budgetbeslut (på finska)

Tilläggsmaterial 5Bestämmelserna om iakttagande av budgeten (på finska)

Tilläggsmaterial 6Presentationsmaterial för budgeten (på finska)

Tilläggsmaterial 7Budgetklausuler (på finska)

Tilläggsmaterial 8Preliminära åtgärder enligt borgmästarprogrammet (på finska)

Tilläggsmaterial 9De i borgmästarberedningen godkända budgetändringarna (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att fastställa följande skattesatser för Åbo stad för 2022

Dessutom beslutar stadsfullmäktige att

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Mika Maaskola att det första anförandet i ärendet hålls av borgmästare Minna Arve. Därefter hålls anförandena av de biträdande borgmästarna Piia Elo, Elina Rantanen och Ville Valkonen i den ovannämnda ordningen för sina servicehelheters del. Efter detta hålls gruppanföranden i gruppernas storleksordning och därefter övriga anföranden. Med stöd av 151 § i förvaltningsstadgan meddelade ordföranden att han begränsar gruppanförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 10 minuter och övriga anföranden till högst 5 minuter.

Kossilas ändringsförslag med följande innehåll förföll i brist på understöd:

”Jag föreslår att anslagen för beredningen av spårvägsprojektet stryks ur budgeten.”


Bilagor:

Sfm § 258
Bilaga 1:Turun kaupungin toimintasuunnitelma, vuoden 2022 talousarvio ja vuosien 2022-2025 taloussuunnitelma / Åbo stads verksamhetsplan, budget för 2022 och ekonomiplan för 2022-2025