Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden10506.04.20212
Stadsmiljönämnden11213.04.20215
Stadsmiljönämnden12120.04.20213
Stadsstyrelsen40806.09.20218
Stadsfullmäktige21820.09.20217

12603-2019 (10 02 03, 02 08 00)

Förslag till detaljplaneändring; Havslinjen, Perno (adr. Gotlandsgatan, Havslinjen och Docksgatan) (15/2019)

Sammandrag:

Utveckling av marin- och teknologiindustrins produktions-, service- och innovationskluster i Perno. Planprojektet möjliggör ett effektivare byggande intill varvet Meyer Turku. Området anvisas en byggrätt på sammanlagt 145 713 v-m². Den utökade byggrätten i den gällande planen är ca 102 879 v-m². Huvuddelen av områdena anvisas som kvartersområde för industri- och lagerbyggnader. I närheten av Ankarbyn anvisas kvartersområden för affärs- och kontorslokaler. Förlängningen av Gotlandsgatan öppnar en ny rutt från Havslinjen till Pernovägen. I området har man utifrån naturutredningarna bevarat områden som är värdefulla med tanke på naturens mångfald. Infrastrukturkostnaderna som genomförandet av planen medför uppskattas uppgå till 50.000 euro (moms 0 %). Ersättningen enligt markanvändningsavtalet kommer att omfatta de investeringar som byggandet av detaljplaneområdet orsakar. Kostnadsberäkningen föreläggs fullmäktige för godkännande i samband med godkännandet av detaljplanen.

Smn § 105

Stadsmiljösektorn, planläggning, planläggningsarkitekt Paula Aantaa 26.3.2021:

För stadsdelen Perno har utarbetats ett förslag till detaljplaneändring, daterat 28.1.2021 och ändrat 23.3.2021 med anledning av utlåtanden.

Områdets areal är ca 35,7 hektar.

Nuläget och plansituationen beskrivs i punkt 3 i planbeskrivningen. Utgångspunkter

Beskrivning av detaljplanen

Detaljplaneändringen är en del av det mer omfattande (ca 195 ha) Blue Industry Park-projektet (BIP) som genomförs i etapper.  Syftet med Blue Industry Park är att skapa ett ledande produktions- och innovationskluster inom marinindustrin och den tillverkande industrin europeiskt sett. I området eftersträvas en blandad struktur, där en tomt kan innehålla flera olika funktioner.

I det obebyggda området öster om Meyervarvet möjliggörs ett effektivare byggande jämfört med den gällande detaljplanen.

Den färdigbyggda gatan, Havslinjen och förlängningen av Gotlandsgatan anvisas som gatuområden. Förlängningen av Gotlandsgatan öppnar en ny rutt från Havslinjen till Pernovägen och minskar trafiken avsevärt på Ankarbyvägen. Från Havslinjen har två körförbindelser anvisats genom tomtområden till varvet. Kraftledningsområdet och järnvägen förblir på sina nuvarande platser.

På båda sidor om Havslinjen har nio kvartersområden för industri- och lagerbyggnader (T-1 och T-2) där också kontors- och produktutvecklingslokaler samt affärslokaler som betjänar industriområdets företag får byggas. I T-2-kvarteren får också byggnader och anläggningar för samhällsteknisk försörjning, avfallshantering och cirkulär ekonomi byggas. I södra delen av området, i närheten av  bosättningen i Ankarbyn har anvisats 2 kvartersområden för affärs- och kontorsbyggnader (K-1) där också personalrum och byggnader för kortvarig inkvartering får placeras.

Den sammanlagda byggrätten för industrikvarteren är 125 693 v-m² och den sammanlagda byggrätten för kvarteren för affärs- och kontorsbyggnader är 20 020 v-m2. Området anvisas en byggrätt på sammanlagt 145 713 v-m², jämfört med den gällande planen är den utökade byggrätten ca 102 879 v-m². Exploateringsgraden för tomten varierar mellan 1,0 – 0,35, medan genomsnittet är 0,62. Arealen för olika kvartersområden uppgår till sammanlagt ca 23,0 hektar, arealen för olika trafikområden uppgår till ca 6.3 hektar och arealen för skyddsgrön- och rekreationsområden uppgår till ca 6.4 hektar.

Industriområdena beräknas få ca 1500 arbetsplatser. Dimensioneringstalet för beräkningen är en anställd / industrilokaler på 150 v-m² och en anställd / kontorslokaler på 30 v-m². Andelen kontorslokaler beräknas utgöra 1/5 av våningsytan. K-1-områdena beräknas få 600 inkvarteringsrum med en dimensionering på 30 v-m² / rum och de gemensamma lokalerna utgör 10 procent av våningsytan. I K-1-områden kan alternativt placeras ca 330 arbetsplatser med en dimensionering på 1 anställd / affärslokaler på 60 v-m².

För kontors- och affärslokalernas del har bilplatserna dimensionerats enligt Åbo stads anvisning om dimensionering av bilplatserna (Ssn 8.2.2021 § 71) (effektiv kollektivtrafikzon över 3 km från centrum). Dimensioneringen för industri- och lagerlokaler är 1 bp / 200 v-m².

Utifrån naturutredningarna har man bevarat områden som är värdefulla med tanke på naturens mångfald och beaktat förbindelserutterna för flygekorrar. Dagvattnet leds huvudsakligen via öppna diken längs med gatan samt via grön- och skyddsgrönområden. I de allmänna bestämmelserna ges anvisningar om fördröjning och kvalitativ förbättring av dagvatten samt förpliktas till att upprätta en dräneringsplan.

I planbeskrivningen finns en noggrannare beskrivning av detaljplanen samt de konsekvenser som genomförandet av detaljplanen medför.

Planläggningsskeden

Utarbetandet av detaljplanen grundar sig på Åbo stads och Turku Science Parks initiativ.

Stadsmiljönämnden godkände målen för planen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 5.11.2019 § 422. Anhängiggörandet av planen har kungjorts i planläggningsöversikten för 2019 som en del av Blue Industry Park och per brev till parterna 6.11.2020.

Delaktiga ombads lämna in åsikter i den första fasen, före 5.12.2019. Sammanlagt sex stycken åsikter lämnades in. I åsikterna tog man ställning till hur den kommande verksamheten påverkar bosättningen i Ankarbyn. Dessutom tog man upp områdets trafik-, buller- och luftkvalitetsproblem.

Ett inledande möte för myndigheterna hölls 20.6.2017.

Från planprojektet utelämnades områdets sydvästra del som ska detaljplaneras i samband med projektet BIP-hamnen.  Detaljplaneavgränsningen uppdaterades i programmet för deltagande och bedömning 7.9.2020.

Stadsmiljönämnden godkände utkastet 22.9.2020 § 312.

Utifrån utkastet bereddes ett förslag till detaljplan som skickades på remiss till myndigheterna samtidigt som det framlades offentligt 15.2.2021 - 16.3.2021. De ändringar som gjorts i planen efter behandlingen av utkastet har beskrivits i punkt 4.4.7. i planbeskrivningen. 

Sammanlagt nio utlåtanden lämnades in. Till planen har man utifrån utlåtandena fogat en bestämmelse om beredskap inför fastighetsvisa pumpstationer och en bestämmelse om T-kvarterens miljöeffekter på den närliggande bosättningen. Till beteckningen gällande flygekorrarnas förbindelseleder fogades ett omnämnande om utplacering av hoppstolpar och bestämmelserna om luo-områden justerades. Till planbeskrivningen fogades en anvisning om att möjliggöra ändamålsenlig räddningsverksamhet, en anvisning om att beakta försvarsmaktens kablar, en anvisning om byggandet i närheten av kraftledningen och en anvisning om byggandet i närheten av fjärrvärmetunneln.  I planbeskrivningen inkluderades en beskrivning av detaljplanens effekter på luo-1-området. NTM-centralen förutsatte att skogsdungarna med ädellövträd tas med i planen. Planläggningen anser att skogsdungarna antecknas i planen som luo-områden då detaljplanen för varvsområdet ändras.

Utlåtandena med svar har beskrivits närmare i punkt 5 Utåtanden om planförslaget i rapporten om växelverkan.

Inga anmärkningar lämnades in om förslaget.

Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt med anledning av de små ändringar som gjordes utifrån utlåtandena.

Infrastrukturkostnader och planekonomi

Genomförandet av planen förutsätter inte byggandet av gator, eftersom Havslinjen redan har byggts och förlängningen av Gotlandsgataqn är under byggnad. Kostnadsberäkningen för byggandet av nya busshållplatser och ordnandet av dagvattenhantering är 50 000 € (moms 0 %). Kalkylen omfattar kostnaderna för byggande och planering samt andra beställarkostnader och en projektreservering om 15 % i enlighet med anvisningen för behovsutredning och planering av infrastrukturprojekt. Ersättningen enligt markanvändningsavtalet kommer att omfatta de investeringar som byggandet av detaljplaneområdet orsakar. Kostnadsberäkningen för vattenförsörjningen i området är 474 000 € (moms. 0 %).

Följande skede

Förslaget till detaljplan behandlas för godkännande i stadsstyrelsen och vidare i stadsfullmäktige, då det behövliga markanvändningsavtalet mellan staden och markägaren har undertecknats.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1Karta Havslinjen

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Havslinjen (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Havslinjen (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan (på finska)

Tilläggsmaterial 4Åsikter och utlåtanden i samband med programmet för deltagande och bedömning och i utkastskedet (på finska)

Tilläggsmaterial 5Utlåtanden om förslaget till detaljplan (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/plansokning (naturutredningar 7 st., dagvattenutredning, trafikgranskningar, Åbovarvets och dess nätverks regionekonomiska effekter) (på finska)

Sektordirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Havslinjen, daterat 28.1.2021 och ändrat med anledning av utlåtanden 23.3.2021, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande.

Dessutom godkänner stadsmiljönämnden för sin del kostnadskalkylen över infrastrukturkostnader på 50 000 euro (moms 0 %) för de allmänna områdena i detaljplaneområdet Havslinjen och överlåter kostnadskalkylen vidare till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige för godkännande i samband med behandlingen av detaljplaneändringen för Havslinjen.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Ilvessalo understödd av van Ooik.

Smn § 112

Bårdlagt 6.4.2021 98

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Ilvessalo understödd av van Ooik.

Smn § 121

Bårdlagt 13.4.2021 § 112

BeslutFörslaget godkändes med följande ändring:

"Detaljplanens bestämmelse L-1 ändras enligt följande:

Förbindelseled för flygekorren. I området ska bevaras och vid behov planteras träd som blir åtminstone 10 meter höga. På de ställen inom området där träden inte ännu har växt till minst 10 meter, ska hoppstolpar placeras. På riskområdet för kraftledning ska höjden på träden begränsas enligt elbolagets bestämmelser.”

van Ooiks ändringsförslag som understöddes av Laukkanen godkändes enhälligt.

Bilaga 2Karta Havslinjen ändrad 20.4.2021 (Smn § 121)

Tilläggsmaterial 6Beskrivning Havslinjen ändrad 20.4.2021 (Smn § 121)

Innan beslutet röstades mellan basförslaget och Sandelins följande ändringsförslag understött av Lähteenmäki:

”Förslag till detaljplaneändring, Havslinjen, Perno (adr. Gotlandsgatan, Havslinjen och Docksgatan) (15/2019) godkänns med ändringen att planbeteckningen K-1 ändras till formuleringen Kvartersområde för affärs- och kontorslokaler, på vilken socialutrymmen får placeras. Placering av transformatorer, luftledningar och jordkablar med anknytning till eldistributionen ska tillåtas i området.”

Vid omröstning med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Euro, Häkkinen, Manni och Ilvessalo för föredragandens förslag.

För Sandelins ändringsförslag röstade förutom henne även Lähteenmäki som understödde henne.

Föredragandens förslag blev beslut med rösterna 11–2.

motiveringar till van Ooiks ändringsförslag som sedermera blev beslut:

”I sin nuvarande form är inte planbestämmelsen som gäller flygekorrarnas förbindelseled särskilt tydlig. Det är skäl att granska den."

Motiveringar till Sandelins ändringsförslag:

”Staden ska med planläggningen eftersträva och stödja bestående bosättning i staden. Att stödja användningen av tillfällig arbetskraft är inte i linje med stadens egna mål och stödjer inte stadens intressen. Boendeförhållandena i barackbyarna är svaga och en lösning som ökar segregationen av samhällsstrukturen.”

Ssn § 408

Stadssekreterare Pia Bergström 1.9.2021:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Havslinjen” har godkänts i stadsmiljönämnden 20.4.2021 § 121.

Markanvändningsavtalet för Havslinjen har godkänts i stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 21.6.2021 § 46. Markanvändningsavtalet mellan parterna har undertecknats 10.8.2021.

Bilaga 1Karta Havslinjen

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Havslinjen (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Havslinjen (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 28.1.2021 daterade och 23.3.2021 på basis av utlåtanden samt stadsmiljönämndens beslut av 20.4.2021 § 121 ändrade förslaget till detaljplaneändring för Havslinjen.

Dessutom beslutar stadsfullmäktige godkänna kostnadsförslaget på 50 000 euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i planområdet Havslinjen.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12–2.

I omröstning med namnupprop röstade Elo, Koivusalo, Rosenlöf, Achrén, Niinivirta, Anttila, Weber, Rantanen, Aaltonen, Ruohonen, Valkonen och Arve för föredragandens beslutsförslag.

För Lindfors följande ändringsförslag röstade förutom honom även Muukkonen som understödde honom:

”Förslag till detaljplaneändring; Havslinjen, Perno (adr. Gotlandsgatan, Havslinjen och Docksgatan) (15/2019) godkänns med den ändringen att planbeteckningen K-1 ändras till följande: ”Kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader, där även socialutrymmen får placeras. Placering av transformatorer, luftledningar och jordkablar med anknytning till eldistributionen ska tillåtas i området.”

Motiveringar:

Åbo har förbundit sig till följande mål i borgmästarprogrammet som fullmäktige godkände 23.8.2021: "Vi avvecklar segregation aktivt genom bostads- och markpolitik. - - Vi fastställer principen för att minska segregation till vårt primära mål när det gäller utvecklingen av förorterna. - - Vi förstärker invånarnas gemenskap och deltagande i stadsutvecklingen bland annat genom att genomföra och uppdatera vårt förortsprogram för att göra förorterna i Åbo till trivsamma områden som främjar ett gott liv.”

Grundförslaget som behandlas strider mot ovannämnda mål i borgmästarprogrammet. Stadens uppgift är att genom sin planläggning stöda en hållbar regional utveckling och främja en permanent bosättning i staden. Att främja användningen av tillfällig arbetskraft genom att bygga fler barackbyar med primitiva boendeförhållanden bidrar till att fördjupa utvecklingen av samhällsstrukturens segregation.”

Virtanen anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid ärendet behandlades.

Sfm § 218

Stadssekreterare Pia Bergström 1.9.2021:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Havslinjen” har godkänts i stadsmiljönämnden 20.4.2021 § 121.

Markanvändningsavtalet för Havslinjen har godkänts i stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 21.6.2021 § 46. Markanvändningsavtalet mellan parterna har undertecknats 10.8.2021.

Bilaga 1Karta Havslinjen

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Havslinjen (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Havslinjen (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 28.1.2021 daterade och 23.3.2021 på basis av utlåtanden samt stadsmiljönämndens beslut av 20.4.2021 § 121 ändrade förslaget till detaljplaneändring för Havslinjen.

Dessutom beslutar stadsfullmäktige godkänna kostnadsförslaget på 50 000 euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i planområdet Havslinjen.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Sandelin lämnade understödd av Laivoranta följande ändringsförslag:

”Förslaget till detaljplan och tomtindelning; Björnbrinken, Harlax (adr. Maunulavägen) (11/2016) godkänns med den ändringen att källarboden och stenkällaren från 1810-talet skyddsmärks med beteckningen sr1. Därtill ändras beteckningen för boden från sr2 till sr1.

Motiveringar:

Detaljplanen gäller det gamla byområdet Maunula, där de gamla byggnaderna som hör till Maunula enstaka hemman ligger. Enligt museet är huvudbyggnaden och den därtill anslutande källarboden kulturhistoriskt värdefulla och i likhet med huvudbyggnaden ska också källaren skyddas i detaljplanen. Källardelen som byggts av natursten och har välvt tegeltak har med tanke på sin ålder ansetts vara en fast fornlämning (museicentralens utlåtande 14.1.2021).

Beteckningen sr2 som i förslaget anvisas för boden tillåter flyttning av en befintlig byggnad som ska skyddas. Om flyttningen tillåts, förmedlar omgivningen inte samma historiska bild som tidigare. Att ändra beteckningen till sr1 skyddar helheten tydligare och säkerställer att helheten av gamla byggnader i Maunula förmedlar en historiskt relevant bild också efter att de nya byggnaderna som ingår i detaljplanen har byggts.”

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Sandelins ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 42 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 25 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 218
Bilaga 1:Kartta Merilinja / Karta Havslinjen
Bilaga 2:Äänestyslista