Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden17618.05.20215
Stadsmiljönämnden19201.06.20213
Stadsmiljönämnden21008.06.20215
Stadsstyrelsen30321.06.20217
Stadsfullmäktige20323.08.202129

7658-2020 (02 08 00)

Projektplan för Östra Strandgatan och utredningsplan för området mellan Purserparken och Rettigbrinken

Sammandrag: -

Smn § 176

Projektchef Mervi Lehto 12.5.2021:

 

Projektplanen gäller området mellan Purserparken och Rettigbrinken vid Östra Strandgatan. Området gränsar i sydost mot gränsen mellan gatuområdet och fastigheterna och i den nordvästra kanten mot Aura ås strandmur. Projektplaneringen inleddes genom beslutet om att placera de enkelriktade cykelvägarna vid Östra Strandgatan på samma nivå som körbanan och utveckla trivseln i det därtill hörande strandområdet, tryggheten i trafiken, funktionerna och tillgängligheten. Målet är att samordna cykelvägsplanerna med den övriga användningen av stranden och dess funktioner.

 

Åbo stadsmiljönämnd fattade beslut om principlösningen för cykelförbindelsen längs Östra Strandgatan 17.12.2019 § 502 och 24.11.2020 § 415.

 

Objektets läge på kartan

 

Projektplanen (bilaga 1) grundar sig på en utredningsplan för Östra Strandgatan (bilaga 2 och tilläggsmaterial 1, på finska) som förelades stadsstyrelsen 8.3.2021 och stadsmiljönämnden 9.3.2021. Utredningsplanen för Östra Strandgatan framlades offentligt och allmänheten fick lämna kommentarer via tjänsten Säg din åsikt 15–28.3.2021. En sammanställningsrapport har utarbetats över åsikterna som lämnats in. Rapporten medföljer som tilläggsmaterial 1 (på finska).

 

Syftet med projektplanen är att ge information om arbetenas omfattning, budget och tidtabell i projektområdet.

 

Projektets omfattning och kvalitetsnivå

 

Projektet omfattar det med detaljplanen förenliga gatuområdet och strandområdet fram till strandens stödmur i området mellan Rettigbrinken och Purserparken, bortsett från entreprenadsområdet för det separata projektet Manillabryggan. Gatuområdet utvecklas så att enkelriktade cykelvägar byggs på båda sidorna av gatan genom förnyelse av beläggningar och mindre justeringar av höjdläget.

 

Vad gäller strandboulevarden förnyas beläggningar, ändras höjdlägen, byggs vistelsetrappor, bearbetas områden med periodförsäljning och utställningar samt byggs stödmurar. Grönområden läggs till och de gamla träden bevaras, bortsett från ett par undantag.

 

Det handlar om ett kulturhistoriskt värdefullt område. Vid den fortsatta planeringen och byggandet beaktas områdets värden genom att intensivt samarbeta med bl.a. stadsbildsarkitekten och representanter för museicentralen.

 

Budgeten för projektet

 

Det uppskattade målpriset för projektet är sammanlagt 11.205.147 euro, moms 0 %. I det gällande operativa avtalet för markanvändningen ingår redan en reservering på 5.100.000 euro för cykelvägarna vid Östra Strandgatan och 300.000 euro för Kulturflotten. I förhållande till projektplanen behövs därmed ett anslag på 5.805.147 euro, moms 0%, för projektet gällande Östra Strandgatan.

 

Enligt behovs- och projektutredningsanvisningarna för infrastrukturen godkänner fullmäktige projektplaner som överskrider 3 miljoner euro.

 

I kostnadskalkylen ingår en projektreservering på 20 %. Undantag utgörs av strandboulevarden mellan Sotalaisgatan och Rettigbrinken, för vilken projektreserveringen uppgår till 40 %. Projektreserveringen är högre eftersom de största och känsligaste byggområdena ligger i strandområdet.

 

I utredningsplanen för Östra Strandgatan uppgår kostnadskalkylen till 13,1 miljoner euro. Avvikelsen beror på beslutet om att avskilja entreprenaden för Manillabryggan till ett separat projekt.

 

Kostnadsreserveringen för eventuella reparationer av strandmuren ingår inte i det uppskattade målpriset för projektet.

 

Projekttidtabell och fördelning av kostnader

 

Gällande den längsgående schemaläggningen av projektet har två alternativ lagts fram.

 

Alternativ 1: Gatu- och strandboulevarden byggs parallellt i fyra delar så att det första skedet av strandboulevarden byggs efter det första skedet av gatubyggandet. Vidare byggs det andra skedet av strandboulevarden efter det andra skedet av gatubyggandet. I detta alternativ görs genomförandeplaneringen i en del och inkluderar med andra ord både cykelvägarna och strandboulevarden. Det är skäl att beakta att bygglovsprocessen och handläggningen av besvär eventuellt skjuter upp inledningen av hela projektets byggskede med ett år.

 

I detta alternativ kan genomförandeplanerna för de enkelriktade cykelvägarna godkännas i början av det andra året och byggandet av cykelvägarna inleds på sommaren under det tredje året. Cykelvägarna blir färdiga i slutet av det femte året.

 

Byggskedena varar sammanlagt 6 år. Kostnaderna fördelas enligt följande:

 

1.året

588 234 €

2.året

588 233 €

3.året

3 374 076 €

4.året

4 318 641 €

5.året

1 714 287 €

6.året

621 676 €

 

Alternativ 2: Projektet genomförs så att gatudelen av cykelvägarna har byggts färdigt i sin helhet innan byggandet av strandboulevarden inleds. Genomförandeplanen för det första skedet av de enkelriktade cykelvägarna godkänns i början av det andra året och genomförandeplanen för det andra skedet i början av det tredje året. Byggandet av cykelvägarna inleds på våren under det andra året och cykelvägarna blir färdiga på sommaren under det fjärde året.

 

Medan gatudelen byggs planeras strandboulevarden, och då kan eventuella tillstånds- och besvärsprocesser skjuta upp genomförandetidtabellen för hela projektet. Strandboulevardens område byggs i tre delar efter att cykelvägarna blivit klara.

 

Schemaläggningen av och tiden för byggskedena för gatubyggandet och strandboulevarden har anpassats till de kommande årens budgetprognoser för Åbo stads infrastruktur. Genomförandeplaneringen/byggplaneringen har indelats i tre delar för att påskynda helhetsprojektet.

 

Byggskedena varar sammanlagt 5 år. Kostnaderna fördelas enligt följande:

 

1.året

636 045 €

2.året

2 260 000 €

3.året

3 368 775 €

4.året

2 319 697 €

5.året

2 620 630 €

 

I projektplanen för Östra Strandgatan har också andra kända projekt i området tagits i beaktande.

 

Byggplatsen för Konserthuset som eventuellt kommer att ligga på Självständighetsplanens parkområde kan genomföras samtidigt som byggandet av Östra Strandgatan. Byggarna ska dock samarbeta under projektens gång och komma överens om hur byggplatserna samordnas.

 

Med beaktande av Åbo stads behov att bygga cykelvägar först längs Östra Strandgatan och de nuvarande budgetprognoserna för 2022–2025 i infrastrukturinvesteringsprogrammet är tidtabellsalternativ 2 det mest genomförbara och dess risker kan bäst hanteras enligt den föreslagna tidtabellen.

 

Efter att projektplanen och utredningsplanen för Östra Strandgatan godkänts utarbetas mer detaljerade gatu- och trafikplaner för projektområdet som föreläggs separat för godkännande. I utredningsplanen har man på allmän nivå granskat utvecklandet av området till en trivsam, trygg, välfungerande och tillgänglig stadsmiljö. Planens syfte är att sammanställa de allmänna principerna för vad den fortsatta projektplaneringen kommer att grunda sig på.

 

Bilaga 1               Projektplan för Östra Strandgatan

Bilaga 2                Utredningsplan för Östra Strandgatan, kartor

Tilläggsmaterial 1               Utredningsplan för Östra Strandgatan, redogörelse (på finska)

Tilläggsmaterial 2               Sammandrag av kommentarerna via tjänsten Säg din åsikt gällande utredningsplanen för Östra Strandgatan (på finska)

 

Markanvändningsdirektör Jyrki Lappi:

 

Förslag          Stadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för fullmäktige att projektplanen för Östra Strandgatan (bilaga 1) och utredningsplanen för området mellan Purserparken och Rettigbrinken (bilaga 2 och tilläggsmaterial 1, på finska) godkänns och genomförs enligt tidtabellsalternativ 2.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Lintunen understödd av Ilvessalo.

Smn § 192

Bordlagt 18.5.2021 § 176

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Manni understödd av Lintunen.

Smn § 210

Bordlagt 1.6.2021 § 192

Ssn § 303

Kanslichef, ställföreträdare för stadsdirektören Tuomas Heikkinen 17.6.2021:

Stadsmiljönämnden beslutade 8.6.2021 § 210 att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för fullmäktige att projektplanen för Östra Strandgatan (bilaga 1) och utredningsplanen för området mellan Purserparken och Rettigbrinken (bilaga 2) godkänns och genomförs enligt tidtabellsalternativ 2 med den ändringen att man avstår från reserveringen för en kulturflotte som ingår i utredningsplanen och tillhörande underhållsarrangemang. Därtill förutsatte nämnden att en fortsatt planering av caféerna granskas och att det tas upp alternativ för att dämpa kostnaderna.

Åbo stad ordnade 27.8.-3.12.2018 en överlåtelsetävling för att utse en utövare av affärsverksamheten och en byggherre för Kulturflotten som placeras bredvid Kvarnbron. Som grund för tävlingen var de allmänna principerna för användning av Aura å och dess stränder som stadsstyrelsen godkände 5.2.2018 § 47 samt tävlingsprogrammet som stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion godkände 18.6.2018 § 66. Stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion utsåg 4.3.2019 § 16 Töölö Urban Oy:s bidrag ”Kaarna” till vinnare i tävlingen.

Under den fortsatta planeringen har man tillsammans med vinnaren av tävlingen utarbetat ett förslag till detaljplan med namnet Kulturflotte (plan nr 7/2019) som grundar sig på tävlingsbidraget. Stadsmiljönämnden godkände målen för detaljplanen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 21.5.2019 § 207. Enligt det operativa avtalet som stadsmiljönämnden godkänt 8.12.2020 § 446 ska förslaget till detaljplan vara godkänt år 2021, men under de fortsatta förhandlingarna har man ännu inte löst frågor som gäller förutsättningarna för att genomföra flotten och således har detaljplaneändringen inte framskridit enligt tidtabellen. Om man inte når överenskommelse under forsatta förhandlingar eller vid granskning av planerna upphör samarbetet som grundar sig på tävlingsprogrammet med vinnaren av tävlingen utan separat uppsägning. Utgående från ovannämnda beslut av stadsstyrelsen och stadsutvecklingssektionen har man antecknat en reservering för Kulturflotten och tillhörande underhållsarrangemang.

Med beaktande av att planprocessen för Kulturflotten är ofullbordad och att det bara handlar om en utredningsplan där man ger en samlad bild av de allmänna principerna för fortsatt planering av området samt stadens tidigare beslut i ärendet är det skäl att behålla reserveringen för Kulturflotten i utredningsplanen. Dessutom ska man beakta att det efter att projektplanen och utredningsplanen för Östra Strandgatan godkänts utarbetas mer detaljerade gatu- och trafikplaner för projektområdet som föreläggs separat för godkännande.

Bilaga 1Projektplan för Östra Strandgatan

Bilaga 2Utredningsplan för Östra Strandgatan, kartor

Tilläggsmaterial 1Utredningsplan för Östra Strandgatan, redogörelse (på finska)

Tilläggsmaterial 2Sammandrag av kommentarerna via tjänsten Säg din åsikt gällande utredningsplanen för Östra Strandgatan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att projektplanen för Östra Strandgatan (bilaga 1) och utredningsplanen för området mellan Purserparken och Rettigbrinken (bilaga 2) godkänns och genomförs enligt tidtabellsalternativ 2.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12–2.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Takatalo, Euro, Vierimaa och Ruohonen för föredragandens beslutsförslag.

För Lindfors följande ändringsförslag röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Stadsstyrelsen beslutar att föreslå för stadsfullmäktige att projektplanen för Östra Strandgatan (bilaga 1) och utredningsplanen för området mellan Purserparken och Rettigbrinken (bilaga 2) godkänns och genomförs enligt tidtabellsalternativ 2 med den ändringen att man avstår från reserveringen för en kulturflotte som ingår i utredningsplanen och tillhörande underhållsarrangemang.”

Motiveringar:

Den så kallade kulturflotten är problematisk med tanke på trafikens smidighet, logistiken och stadsbilden. Åstranden kan utvecklas bättre utan en ny flytande konstruktion som placeras i Aura å.”

Projektchef Mervi Lehto deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Sfm § 203

Bilaga 1Projektplan för Östra Strandgatan

Bilaga 2Utredningsplan för Östra Strandgatan, kartor

Tilläggsmaterial 1Utredningsplan för Östra Strandgatan, redogörelse (på finska)

Tilläggsmaterial 2Sammandrag av kommentarerna via tjänsten Säg din åsikt gällande utredningsplanen för Östra Strandgatan (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att projektplanen för Östra Strandgatan (bilaga 1) och utredningsplanen för området mellan Purserparken och Rettigbrinken (bilaga 2) godkänns och genomförs enligt tidtabellsalternativ 2.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt förslag om bordläggning och dess behandling

Anttila understödd av Miikkola föreslog att ärendet bordläggs.

Då diskussionen avbrutits meddelade ordföranden att ett förslag om bordläggning enligt 153 § i förvaltningsstadgan förutsätter ett understöd av 17 fullmäktigeledamöter då ett ärende behandlas för första gången i fullmäktige. Därefter framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder en fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" får minst 17 röster, har Anttilas förslag om bordläggning blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 52 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 11 fullmäktigeledamöter understödde Anttilas förslag om bordläggning, 3 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

Kossila lämnade med understöd av Anttila följande förslag till återremiss:

”Ärendet remitteras för ny beredning så att antalet parkplatser kan bevaras vid åstranden och att kostnaderna för projektet kan minskas.

Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder en fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Kossilas förslag till återremiss blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 56 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 9 fullmäktigeledamöter understödde Kossilas återremissförslag, 2 fullmäktigeledamöter var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.  

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Sandelin lämnade med understöd av Kaunislahti följande ändringsförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar att projektplanen för Östra Strandgatan (bilaga 1) och utredningsplanen för området mellan Purserparken och Rettigbrinken (bilaga 2) godkänns och genomförs enligt tidtabellsalternativ 2 med den ändringen att man avstår från reserveringen för en kulturflotte som ingår i utredningsplanen och tillhörande underhållsarrangemang.

Motiveringar: Den så kallade kulturflotten är problematisk med tanke på trafikens smidighet, logistiken och stadsbilden. Åstranden kan utvecklas bättre utan en ny flytande konstruktion som placeras i Aura å.”

Efter avslutad diskussion framställde ordförande följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Sandelins ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 43 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 11 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, 12 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 3Omröstningsförteckningarna


Bilagor:

Smn § 176
Bilaga 1:Östra Strandgatan projektplan
Bilaga 2:Itäinen Rantakatu utredningsplaner

Sfm § 203
Bilaga 1:Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma / Projektplan för Östra Strandgatan
Bilaga 2:Itäisen Rantakadun yleissuunnitelma, kartat / Utredningsplan för Östra Strandgatan, kartor
Bilaga 3:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna