Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden17818.05.20214
Stadsmiljönämnden19301.06.20214
Stadsstyrelsen31221.06.202115
Stadsfullmäktige20223.08.202128

8022-2019 (10 02 03, 02 08 00)

Förslag till detaljplaneändring; Kaskisgatan 3, (III) 3:e stadsdelen (adr. Kaskisgatan 3, Svartmunkegränd 1) (14/2019)

Sammandrag:

Genom en planändring skyddas på Kaskisgatan 3 byggnaderna från 1800-talet som är en del av stadsbilden för Åbos historiska centrum. Området anvisas till ett kvartersområde för bostäder, affärs- och kontorsbyggnader. Inom manteln för de skyddade byggnaderna får byggas lokaler med beaktande av skyddsbestämmelserna. Byggrätten på tomten ökar från den nuvarande planens byggrätt på 1212 v-m2 till 1700 v-m2, vilket är en ökning på 488 v-m2. Det nybyggande som ändringen av detaljplanen möjliggör förutsätter inte att staden bygger gator eller annan infrastruktur.

Smn § 178

Stadsmiljösektorn, planläggning, planläggningsarkitekt Paula Aantaa 4.5.2021:

Ett förslag till ändring av detaljplanen daterat 5.3.2021 och ändrat 4.5.2021 med anledning av utlåtanden har utarbetats för stadsdel III.

Områdets areal är ca 0,17 hektar.

Den nuvarande situationen och plansituationen beskrivs i planbeskrivningens punkt 3. Utgångspunkter

Beskrivning av detaljplanen

Kvartersområdet anvisas till ett kvartersområde för bostäder, affärs- och kontorsbyggnader.

Enligt målen för planen skyddas den 1829-1830 i empirestil byggda byggnaden och det 1892 byggda huset i nyrenessansstil. Byggrätt anvisas även för nybyggnaden.

I gamla byggnader skyddas fasaderna och yttertakets grundform. Byggnadernas särdrag ska bevaras och i reparationer ska de ursprungliga materialen användas. Gårdsbyggnaden är i väldigt dåligt skick och en reparation innebär i praktiken att särskilt byggnadens mellersta del måste förnyas. Gamla konstruktioner i byggnadens gatu- och gårdsända kan bevaras. På vinden och källarvåningen i nyrenessansbyggnaden på Kaskisgatan 3 får byggas lokaler enligt det huvudsakliga användningsändamålet.

Inomhus gäller skyddsmärkningen de ursprungliga kakelugnarna och den fasta inredningen.

För ändringar som kräver bygglov eller åtgärdstillstånd ska begäras ett utlåtande av museimyndigheten.

Kvartersområdet är enligt lagen om fornminnen (295/1963) är ett fornminnesområde, där byggande som belastar marken förutsätter arkeologiska undersökningar innan byggandet inleds.

Byggrätt anvisas för tomten i den mån det är möjligt med beaktande av det utrymme som miljöns skyddvärden, vyn och bilplatserna kräver. Inom manteln för de skyddade byggnaderna får byggas lokaler med beaktande av skyddsbestämmelserna. För de skyddade byggnaderna anvisas 1210 v-m2, varav 230 v-m2 är byggnadsyta som tillåts för byggande på vindsvåningen i byggnad 1. För nybyggnaden har anvisats 490 v-m2. Byggrätten på tomten ökar från den nuvarande i planen tillåtna byggnadsytan på 1212 v-m² till  1700 v-m2, ökningen är 488 v-m2. Utan ökningen av byggrätten som anvisas den skyddade byggnadens vindsvåning, är ökningen av byggnadsrätten 258 m2. Exploateringstalet för tomten är = 0,98.

Nybyggnaden anvisas placeras vid Svartmunkegränden. Nybyggnadens höjd har begränsats för att den fina utsikten från Vårdberget och Svartmunkegränden, som domineras av de jugendträbyggnader som förvaltas av As Oy Samppalinna, ska bevaras. Nybyggnadens våningstal är 2. Därtill får på källarnivå byggas lokaler enligt det huvudsakliga användningssyftet till en yta som motsvarar hälften av ytan på den största våningen. Från innergården kan byggnaden efter omformningen av terrängen se ut som om den har tre våningar.

I byggnad 1 har från första början funnits 3 bostäder, men på grund av trafikbullret är det mer sannolikt att lokalen används som kontorslokal. I gårdsbyggnaden kan byggas 4–6 bostäder och i nybyggnaden 6 bostäder. På tomten uppskattas byggas ca 10 bostäder och fås 18 invånare.

Det ska anvisas en bilplats per varje 140 m2 våningsyta i vardera nybyggnad, dvs. 4 bilplatser. Det begränsade antalet bilplatser motiveras av den historiska miljön och de goda kollektivtrafikförbindelserna.

Miljöns grönska tryggas med grönfaktorn, grönfaktorn för området ska vara minst 0,8. Med hjälp av grönfaktorn hanteras också fördröjningen av dagvatten.

Planläggningsskeden

Detaljplaneändringen utarbetas på initiativ av Åbo stad.

Stadsmiljönämnden godkände målen och antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 19.11.2019 § 444. Ett meddelande om anhängiggörandet av detaljplanen skickades per brev till parterna 20.11.2019 och gavs som kungörelse 30.11.2019.

Till en början lämnades 6 åsikter in och efter att planutkastet färdigställts lämnades ytterligare 3 stycken åsikter in. Husbolagen för grannhusen och deras invånare betonar att området är ett arkitektoniskt, historiskt värdefullt område som är betydande för stadsbilden och de understödjer skyddandet av byggnaderna på Kaskisgatan 3. En del av åsikterna uttryckte att kompletterande byggande är möjligt, så länge åshöjden på nybyggnaden inte överskrider höjden på den mur som ligger på fastigheternas gräns. Huvudägaren för As Oy Kaskenkatu 3 motsätter sig skyddandet av byggnaderna och kräver att staden ska betala ut en ersättning för skyddandet av byggnaderna.

Museitjänsterna gav ett förhandsutlåtande om områdets skyddsvärde 28.10.2019. I utlåtandet konstaterades att båda träbyggnaderna på tomten skyddas och att närmare utredningar utförs för att reda ut hur väl fornlämningen har bevarats.

Ett inledande möte för myndigheterna hölls 13.1.2020.

På planområdet gjordes en Arkeologisk inventering. I källarvåningen i gårdsbyggnaderna hittades inga tecken på byggnadsdelar äldre än det nuvarande byggnadsbeståndet. Eftersom gropar inte grävdes för att undersöka detta, kunde man inte i inventeringen med säkerhet veta, att det inte ändå kunde finnas fornlämningar på tomten.

Stadsmiljönämnden godkände planutkastet 7.4.2020 § 116 med följande ändringar: I planbeteckningen AL-1 lades till ”Nybyggnadens stil och fasadmaterialer ska respektera de omgivande gamla byggnaderna." och beteckningen Sr-2 ändras så att, man utreder vilka delar av byggnaden kan bevaras, och att bestämmelsens innehåll preciseras då planen framskridit till ett förslag på basis av museets utlåtande och konditionsbedömningen.

Staden beställde en konditionsbedömning men personen som skulle utföra bedömningen släpptes inte in i byggnaden. Man blev tvungen att göra en bedömning om skyddande utgående från de syner som planläggaren och museimyndigheten förrättat.

Med invånarna för As. Oy Samppalinna förrättades en syn på plats 21.4.2020.

Utifrån utkastet bereddes ett förslag till detaljplan. Höjden på nybyggnaden ändrades och åsens riktning ändrades så att vyn över As. Oy Samppalinnas vackra jugendträbyggnader inte påverkas sett från Svartmunkegränd och Vårdbergets brink. Byggnadsytan ändras så att den sträcker sig ända fram till den gamla nyrenessansbyggnaden. Ändringen påverkade inte våningsytan. Utifrån utkastet bereddes ett förslag till detaljplan som skickades på remiss till myndigheterna samtidigt som det framlades offentligt 29.3–27.4.2021.

För det 5.3.2021 daterade planförslaget lämnades in sammanlagt 3 utlåtanden från fritidssektorns museitjänster, Åbo Vattenförsörjning Ab och Egentliga Finlands räddningsverk. Närings-, trafik- och miljöcentralen gav inget utlåtande, utan kommenterade planen per e-post.

Utgående från museitjänsternas utlåtande ändrades planbestämmelsen som gäller fornlämningar till en separat planbeteckning sm-1. I planbeskrivningen lades på basis av räddningsverkets utlåtande till anvisningar om beaktande av spridning av brand i punkt 5.4.

Sammandrag av åsikterna och utlåtandena och svaren finns i rapporten om växelverkan.

Mot planförslaget lämnades in 2 anmärkningar. Huvudägaren för As Oy Kaskenkatu 3 motsätter sig planändringen, skyddandet av byggnaderna och kräver att staden betalar ersättning för skyddandet av byggnaderna. Förvaltaren för As Oy Kaskenkatu 3 meddelar att denna inte har något att lägga till eller ta bort från den anmärkning som huvudägaren gjort.

Sammandragen av anmärkningarna och svaren till dem beskrivs i bilaga 2, Svar på anmärkningar gällande Kaskisgatan 3 och i rapporten för växelverkan.

Förslaget till detaljplan behöver inte läggas fram på nytt med anledning av de små ändringar som gjordes utifrån utlåtandena.

Infrastrukturkostnader och planekonomi

Nybyggandet som detaljplaneändringen möjliggör förutsätter inte byggandet av nya gator eller annan infrastruktur.

Följande skede

Förslaget till detaljplaneändring kan föreläggas stadsfullmäktige genast efter att stadsmiljönämnden har godkänt det, för förslaget har redan varit framlagt och det behövs inget markanvändningsavtal.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1Karta Kaskisgatan 3

Bilaga 2Svar på anmärkningar Kaskisgatan 3 (på finska)

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Kaskisgatan 3 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kaskisgatan 3 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan, ändrad 4.5.2021 (på finska)

Tilläggsmaterial 4Utlåtandena om förslaget till detaljplan (på finska)

Tilläggsmaterial 5Anmärkningar som lämnats in om förslaget till detaljplan (på finska)

Utredningar och rapporter, https://www.turku.fi/sv/boende-och-miljo/stadsplanering/detaljplanlaggning/plansokning

Markanvändningsdirektör Jyrki Lappi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningarna (bilaga 2) och föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Kaskisgatan 3, daterat 5.3.2021 och ändrat på basis av utlåtanden 4.5.2021, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Lähteenmäki understödd av Ilvessalo.

Smn § 193

Bordlagt 18.5.2021 § 178

BeslutFörslaget godkändes med följande tillägg:

”Till planbestämmelsen Al-1 fogas: På den sida som vetter mot Svartmunkegränd tillåts endast franska balkonger.

Ilvessalos ändringsförslag understödd av van Ooik godkändes enhälligt.

Innan beslut fattades röstades mellan Ilvessalos följande ändringsförslag understödd av van Ooik ”Till planbestämmelsen Al-1 fogas: På den sida som vetter mot Svartmunkegränd tillåts endast franska balkonger.” och Sandelins ändringsförslag understödd av Lähteenmäki.

Sandelins ändringsförslag:

”Förslag till detaljplaneändring- Kaskisgatan 3, (III) 3:e stadsdelen, (adr. Kaskisgatan 3, Svartmunkegränd 1) (14/2019) godkänns med den ändringen att en nybyggnad på 490 kvadratmeter våningsyta som anvisats vid Svartmunkegränd stryks ur planen.”

Bilaga 3Karta Kaskisgatan 3, ändrad 1.6.2021 (Smn § 193)

Tilläggsmaterial 6Redogörelse Kaskisgatan 3, ändrad 1.6.2021 (Smn § 193) (på finska)

Vid omröstning med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Laukkanen, Lindell, Euro, Häkkinen och Manni för Ilvessalos ändringsförslag understödd av van Ooik.

För Sandelins ändringsförslag röstade förutom henne även Lähteenmäki som understödde henne.

Ilvessalos ändringsförslag blev i detta skede beslut med rösterna 11–2.

Efter detta konstaterades att Ilvessalos ändringsförslag blev godkänt enhälligt så att det inte längre ställdes mot föredragandens förslag.

Motiveringarna till Ilvessalos ändringsförslag som blev beslut:

”Nybyggnadens stil och fasadmaterialer respekterar på så sätt bättre de omgivande gamla byggnaderna.”

Motiveringar till Sandelins ändringsförslag:

”Det föreslagna nybyggandet passar inte in i det historiskt värdefulla läget och landskapet. Tomten har en enastående ställning som uttryck för Åbos historia och den mångsidiga stadsbilden och bör därför inte försvagas genom kompletteringsbyggande. Trots små justeringar som gjorts i förslagsskedet försvagar det föreslagna byggandet försämrar vyerna och stadsbilden i riktning mot Samppalinnabacken. Ett trähus i nyrenässans från 1892 i Samppalinnabacken samt en stenmur av tegel utgör centrala faktorer i tomtens topografi och i stadsbilden som formas av omgivningen. I förgrunden till dessa behövs inget modernt byggande.

Kompletteringsbyggandet i kvarteret kan inte motiveras på ett trovärdigt sätt med det historiska läget för en liten ekonomibyggnad som rivits år 2006. En liten och låg ekonomibyggnad som tidigare fanns på platsen, byggdes 1906 och ritades av byggnadsmästare Koskenniemi Frans Robert och vars spår fortfarande syns i tegelmuren var betydligt mindre än den i förslaget.”

Hovi anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid ärendet behandlades.

Föredragande i ärendet var markanvändningsdirektör Jyrki Lappi.

Ssn § 312

Bilaga 1Karta Kaskisgatan 3

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kaskisgatan 3 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kaskisgatan 3 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan, ändrad 4.5.2021 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 5.3.2021 daterade och 4.5.2021 på basis av utlåtanden ändrade och 1.6.2021 på basis av stadsmiljönämndens beslut ändrade förslaget till detaljplaneändring för Kaskisgatan 3.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12–2.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Takatalo, Euro, Vierimaa och Ruohonen för föredragandens beslutsförslag.

För Lindfors följande ändringsförslag röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Förslag till detaljplaneändring- Kaskisgatan 3, (III) 3:e stadsdelen, (adr. Kaskisgatan 3, Svartmunkegränd 1) (14/2019) godkänns med den ändringen att en nybyggnad på 490 kvadratmeter våningsyta som anvisats vid Svartmunkegränd stryks ur planen.”

Motiveringar:

Det föreslagna nybyggandet passar inte in i det historiskt värdefulla läget och landskapet. Tomten har en enastående ställning som uttryck för Åbos historia och den mångsidiga stadsbilden och bör därför inte försvagas genom kompletteringsbyggande. Trots små justeringar som gjorts i förslagsskedet försämrar det föreslagna byggandet vyerna och stadsbilden i riktning mot Samppalinnabacken. Ett trähus i nyrenässans från 1892 i Samppalinnabacken samt en stenmur av tegel utgör centrala faktorer i tomtens topografi och i stadsbilden som formas av omgivningen. I förgrunden till dessa behövs inget modernt byggande.

Kompletteringsbyggandet i kvarteret kan inte motiveras på ett trovärdigt sätt med det historiska läget för en liten ekonomibyggnad som rivits år 2006. En liten och låg ekonomibyggnad som tidigare fanns på platsen, byggdes 1906 och ritades av byggnadsmästare Koskenniemi Frans Robert och vars spår fortfarande syns i tegelmuren var betydligt mindre än den i förslaget.”

Sfm § 202

Bilaga 1Karta Kaskisgatan 3

Tilläggsmaterial 1Redogörelse Kaskisgatan 3 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Kaskisgatan 3 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan, ändrad 4.5.2021 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 5.3.2021 daterade och 4.5.2021 på basis av utlåtanden ändrade och 1.6.2021 på basis av stadsmiljönämndens beslut ändrade förslaget till detaljplaneändring för Kaskisgatan 3.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

Sandelin lämnade med understöd av Kaunislahti följande förslag till återremiss:

”Förslag till detaljplaneändring; Kaskisgatan 3, (III) 3:e stadsdelen, (adr. Kaskisgatan 3, Svartmunkegränd 1) (14/2019) remitteras för beredning så att en nybyggnad på 490 kvadratmeter våningsyta som anvisats vid Svartmunkegränd stryks ur planen. Det föreslagna nybyggandet passar inte in i det historiskt värdefulla läget och landskapet. Tomten har en enastående ställning som uttryck för Åbos historia och den mångsidiga stadsbilden och bör därför inte försvagas genom kompletteringsbyggande. Trots små justeringar som gjorts i förslagsskedet försämrar det föreslagna byggandet vyerna och stadsbilden. Snickarjugendstilen i Samppalinnabacken samt stenmuren av tegel utgör centrala faktorer i tomtens topografi och i stadsbilden som formas av omgivningen. Mellan dessa behövs inget modernt byggande.

Kompletteringsbyggandet i kvarteret kan inte motiveras på ett trovärdigt sätt med det historiska läget för en liten ekonomibyggnad som rivits år 2006. En liten och låg ekonomibyggnad som tidigare fanns på platsen, byggdes 1906 och ritades av byggnadsmästare Koskenniemi Frans Robert och vars spår fortfarande syns i tegelmuren var betydligt mindre än den i förslaget.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Sandelins förslag till återremiss blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 11 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins förslag till återremiss, 2 fullmäktigeledamöter var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt förslag om bordläggning och dess behandling

Sandelin understödd av Yrttiaho föreslog att ärendet bordläggs.

Då diskussionen avbrutits meddelade ordföranden att ett förslag om bordläggning enligt 153 § i förvaltningsstadgan förutsätter ett understöd av 17 fullmäktigeledamöter då ett ärende behandlas för första gången i fullmäktige. Därefter framställde ordföranden följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder en fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" får minst 17 röster, har Sandelins förslag om bordläggning blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 55 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 11 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins förslag om bordläggning, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Bilaga 2Omröstningsförteckningarna


Bilagor:

Sfm § 202
Bilaga 1:Kartta Kaskenkatu 3 / Karta Kaskisgatan 3
Bilaga 2:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna