Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen14829.03.20218
Stadsfullmäktige7619.04.20218

2993-2021 (01 00 02, 00 01 02)

Åbo stads strategirapport och personalrapport 2020

Sammandrag:

Åbo stadsfullmäktige godkände stadsstrategin och de strategiska programmen 23.6.2014. Genomförandet av strategin ska följas upp regelbundet. Uppföljningen är en viktig del av den årliga rapporteringen av verksamheten och ekonomin. Som en del av uppföljningen av strategin utarbetas en personalrapport där man kartlägger hur programmet Personalen som resurs har genomförts. Av personalrapporten framgår också närmare uppgifter om nyckeltal som gäller personalen och deras utveckling.

Ssn § 148

Tf. strategi- och utvecklingsdirektör Rami Savila och utvecklingschef Anu Parantainen 24.3.2021:

Stadsfullmäktige fastslog 14.10.2019 § 151, att staden under de följande valperioderna fortsätter med strategimodellen som syftar till att definiera Åbo för 2029 och att strategistrukturen bevaras så att den består av två huvudprogram: Välfärd och aktivitet samt Konkurrenskraft och hållbar utveckling.

Uppföljningen av stadsstrategin 2020 har i huvudsak genomförts på samma sätt som föregående år. I rapporteringen har man fokuserat på huvudprogrammen och deras teman. Bedömningen sker i praktiken genom att följa upp genomförandet av sektorernas strategiska och operativa avtal. Detta dokument innehåller inte mätare för genomförandet av de strategiska programmen, utan de utarbetas och rapporteras utifrån sektorernas strategiska avtal i samband med den årliga budgetprocessen.

Riktlinjerna för de strategiska programmen med sina mellanliggande mål ändras i avtalsstyrningsprocessen till mål, mätare och utvärderingskriterier i sektorernas strategiska och operativa avtal. De strategiska avtalen uppgörs och uppdateras årligen vid sektorerna som bindande i förhållande till stadsstyrelsen. De operativa avtalen preciserar målen på nämndnivå. I utvärderingen av hur de strategiska programmen genomförts, granskas även hur projekt som anknutits till riktlinjerna för de strategiska programmen framskrider. Stadens spetsprojekt har en betydande roll i detta. Till strategirapporten har en separat del bifogats som gäller de stadens spetsprojekt som hör till strategihelheten.

Stadsstrategins indikatorer och indikatorer på programnivå som man fastställt för att beskriva hur de bestämda åtgärderna framskrider, stödjer uppföljningen av strategins genomförande. Stadsstrategins mätare är indikatorer som mångsidigt berättar om utvecklingen av hela stadens konkurrenskraft och välfärd. De är i regel nationell statistik med långsiktiga referensvärden även från andra städer. Indikatorerna beskriver indirekt verkningarna av stadens verksamhet. I huvudregel har inga mål ställts upp för dem. När de utvecklas positivt i förhållande till tidigare situationer eller referensstäder, kan genomförandet av strategin anses vara framgångsrikt.

Uppdateringsintervallerna för indikatorerna varierar så att det inte finns tillgänglig information om alla indikatorer från 2020. Uppdateringen av indikatorerna har automatiserats och digitaliserats under de senaste åren för att minska det administrativa arbetet. De uppdaterade indikatorerna för stadsstrategin hittar du på stadens webbplats, på adressen www.turku.fi/2029/seuranta.

Året 2020 minns vi som ett speciellt år då de avvikelser som orsakats av coronapandemin i hög grad påverkade hela stadens verksamhet. Av många indikatorer på kort sikt framgår pandemins effekter. Begränsningarna i antalet besökare påverkade antalet besökare i bibliotek, museer, konserter och lokaler för inomhusmotion. Antalet passagerare i kollektivtrafiken och flygtrafiken har minskat tydligt under hela året. Dessutom förstärkte coronapandemin ojämlikheten bland befolkningen.

Även om coronapandemin avbröt den långvariga goda sysselsättningsutvecklingen så skedde också många positiva saker under årets lopp: byggandet förblev på en god nivå, torgparkeringen blev färdig och diplomingenjörsutbildningen utökades. Dessutom började staden med att genomföra de första ändringarna i ledarskapssystemet Borgmästarnas Åbo genom att koncentrera stödfunktionerna på stadsnivå till serviceområdet för gemensamma tjänster.

Framskridandet av programmet Välfärd och aktivitet 2020

Målet med stadens verksamhet är att öka välfärden hos Åboborna. Främjandet av välfärden innebär ett omfattande och förvaltningsövergripande arbete som förutsätter ett samarbete mellan stadens alla sektorer och även övriga aktörer (t.ex. organisationer) samt arbete för gemensamma mål. Från och med mars 2020 har coronapandemin i en mycket hög grad påverkat vår omvärld och inneburit nya utmaningar samt påskyndat utvecklandet av funktionerna.

Under det exceptionella året uppföljdes kommuninvånarnas välfärd och åtgärderna riktades genom kontinuerlig uppföljning av läget och omfattande sammanställning av välfärdsuppgifterna. Den omfattande välfärdsberättelsen betonade behovet av att satsa på åldrandets effekter samt på de utmaningar som gäller alla åldersgrupper i fråga om mental hälsa, funktionsförmåga och regional ojämlikhet. Coronapandemin har förstärkt ojämlikheten bland befolkningen. I ljuset av utredningarna riktades coronakrisens effekter särskilt till personer som redan före krisen haft ett stort behov av social- och hälsovårdstjänster eller andra stödåtgärder.

Staden mötte kommuninvånarnas servicebehov som föranletts av coronakrisen genom att omarbeta tjänster, komplettera serviceutbudet samt genom att via flera kanaler sprida information om stadens och organisationernas tjänster och möjligheterna för psykosocialt stöd. Särskilt uppmärksamhet fästes vid dem som har allra svagast ställning samt den flerspråkiga kommunikationen.

Genomförandet av programmet har uppföljts via temahelheterna Den friska och välmående Åbobon, Den kompetenta och lärande Åbobon samt Den aktiva Åbobon. Dessa behandlas närmare i strategirapporten.

Framskridandet av programmet för Konkurrenskraft och hållbar utveckling 2020

Temat Ett företagande och kompetent Åbo fokuserar på att öka livskraften och konkurrenskraften i Åbo. Den nya tekniska fakulteten vid Åbo universitet är en ny resurs för den teknologiska utvecklingen, forskningen och undervisningen i regionen. I och med avtalet Teknologiakampus Turku utvecklas FUI-verksamheten.

Den nordliga tillväxtzonen som ett strategiskt samarbetsnätverk har 2020 genomfört sina målenliga projekt och webbtillställningar samt kommit med gemensamma ställningstaganden och deltagit i nationella programberedningar där man påverkar innehållet i kommande politik- och finansieringsprogram.

Coronapandemin blev en chock för stadens sysselsättningsläge. Det kan konstateras att pandemin enbart via arbetsmarknadsstödets kommundel har orsakat en tilläggskostnad på nästan 4 miljoner euro år 2020. Coronapandemin har också haft betydande effekter på evenemangs- och turismbranschen. För turismens del bokfördes 537 000 övernattningar (-36,8 %) i åbo 2020. Antalet passagerare på Åbo flygplats sjönk med 75,1 procent. 

År 2020 har man fortsatt med verksamheten för nätverket Studiestaden Åbo i samarbete mellan Åbo stad, de sex högskolorna i regionen och deras studerandeorganisationer samt intressentgruppsnätverket.

Temat Ett framväxande Åbo med miljö fokuserar på att utveckla stadsstrukturen. Trots pandemin har byggandet i Åboregionen framskridit positivt och coronaviruset har påverkat byggsektorn mindre än förväntat. Statsrådet fattade ett principbeslut gällande avtal om markanvändning, boende och trafik (MBT) 8.10.2020. Staden har tomter på listan över tomter som fritt kan sökas från S:t Övre Marie till Hirvensalo. Tomtreserven för bostadsbyggande i bolagsform har fortfarande varit begränsad.  Företagstomter har också funnits och finns fortfarande på listan över tomter som fritt kan sökas. Beredningen av generalplanen har framskridit så att den snart kan föreläggas för beslutsfattande. Åtgärderna som går ut på att utveckla stadsstrukturen har i allt större utsträckning kompletteras med åtgärder som inbegriper klimatmål och detta utvecklingsarbete har utförts genom flera projekt.

Temat Ett Åbo som påverkar och förnyas fokuserar på att förnya stadens verksamhet, ledarskap och strukturer. Reformens utgångspunkt utgörs av en genomskinlig verksamhet och ett informationsledarskap som stöds med moderna datasystem och genom att utnyttja dataanalys. För invånare och kunder innebär detta bättre möjligheter än tidigare funnits att använda stadens tjänster oberoende av tid och plats. Digitaliseringen av tjänster och funktioner gör det möjligt att göra organisations- och kostnadsstrukturen lättare och rikta personalens tidsanvändning till mer krävande arbetsuppgifter.

Till följd av Covid-19 ökade det strategiska utvecklandet av digitaliseringen ytterligare, eftersom man var tvungen att stänga fysiska tjänster och det blev möjligt att helt eller delvis använda många tjänster via digitala kanaler.

Åbo stads personalrapport 2020

Personaldirektör Sinikka Valtonen 12.3.2021:

Då Åbo stads personalrapport för 2020 utarbetades beaktades programmet Personalresurser och de rekommendationer som Kommunarbetsgivarna gett för rapportering.

Programmet Personalen som resurs är en del av stadens strategihierarki. Programmet har som mål att förtydliga arbetsgivarens och hela personalens ansvar för hurdan arbetsplats Åbo stad är. Genom programmet Personalen som resurs strävar vi efter att ta fram mål och mätare för hur vi ska kunna sörja för att arbetet ökar välfärden, säkerställa att ändringar tas emot på ett konstruktivt och kontrollerat sätt samt stöda ett meningsfullt utförande av varje basuppgift genom bättre ledarskap.

I programmet Personalen som resurs ingår många mätare som anknyter till Kommun 10-enkäten som åter genomfördes år 2020 efter en paus på ett år. Genom att jämföra resultaten från Kommun 10-enkäten med resultaten från mellanenkäten i fjol kan vi granska förändringstrenderna för arbetshälsans olika delområden. Kommun 10-enkäten ger vid handen att utvecklingen har varit positiv enligt många mätare trots att året har varit exceptionellt belastande. Bland annat arbetsplatsfärdigheterna har utvecklats och upplevelsen av att arbetet är meningsfullt har ökat. Samtidigt upplever man ändå att till exempel arbetsstress och arbetsmängd har ökat så att det ännu återstår en hel del att utveckla.

År 2020 ökade användningen av arbetskraft måttligt. Användningen av arbetskraft uppgick till sammanlagt 10 156,9 årsverken (årsverken utan sysselsatta och praktikanter). För hela personalens del utfördes år 2020 sammanlagt 10 489,4 årsverken. Användningen av arbetskraft ökade inom koncernförvaltningen och vid servicecentralerna, inom bildningssektorn och vid Egentliga Finlands räddningsverk. Med beaktande av organisationsförändringarna ökade användningen av arbetskraft, utan sysselsatta och praktikanter medräknade, med 23,3 årsverken (+0,23 procent) jämfört med det föregående året.

Sjukfrånvarodagarna ökade på stadsnivå och sjukfrånvaroprocenten var 4,8 (år 2019: 4,5). År 2020 uppgick sjukfrånvaron i genomsnitt till 17,2 dagar per årsverke. Däremot har antalet personer utan hälsorelaterade frånvaron ökat jämfört med år 2019. Sjukfrånvaron påverkas därmed i synnerhet främst av långa sjukfrånvaron.

Den ordinarie personalens snittålder 2020 var 46,1 år. Sammanlagt 214 personer avgick med ålderspension och 31 personer avgick med sjuk- eller invalidpension (2019 24). Genomsnittsåldern för dem som gick i pension 2020 var 63,5 år.

År 2020 steg rekryteringarna på Åbo stad med cirka 17 % och antalet lediga arbetsplatser ökade med cirka 11 % jämfört med det föregående året. Antalet lediga arbetsplatser var sammanlagt 2734, varav största delen i arbetsavtalsförhållande.

I fråga om personalutbildningar var året utmanande, vilket till stor del beror på de ändringar i verksamheten som orsakats av pandemin. Personalens kompetens överskrider i genomsnitt den kompetensnivå som krävs i arbetsuppgifterna, men antalet deltagare i personalutbildningar har ändå minskat. Antalet förda utvecklingssamtal har ökat jämfört med 2019.

Tilläggsmaterial 1Strategirapport 2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Personalrapport 2020 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar rapporteringen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Tf. strategi- och utvecklingsdirektör Rami Savila och personaldirektör Sinikka Valtonen deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Sfm § 76

Tilläggsmaterial 1Strategirapport 2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Personalrapport 2020 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige antecknar rapporteringen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet                  

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.