Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen6608.02.202110
Stadsfullmäktige3615.02.202111

792-2021 (10 03 02)

Flyttbara ersättande lokaler för Luolavuoren yläkoulu, Råggatan 8

Sammandrag: -

Ssn § 66

Lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi, lokalchef Minna Juselius, lokalförvaltningschef Leevi Luoto och byggherreingenjör Iiro Tainio 29.1.2021:

Stadsstyrelsen behandlade vid sitt sammanträde 30.11.2020 § 521 upphandlingen av rumselement för skolorna Luolavuoren koulu, Nummenpakan koulu, Katariinan koulu och Kupittaan koulu samt daghemmet Pernontien päiväkoti. Dessutom behandlades utgångspunkterna för konkurrensutsättningen och kriterierna för upphandlingen. Stadsstyrelsen beslutade

Konkurrensutsättningarna som är förenliga med stadsstyrelsens beslut har genomförts och anbud tagits emot. Det är ändamålsenligt att besluten som fattas utifrån anbuden fattas separat för varje objekt, eftersom olika aktörer lämnade in anbud på de olika objekten. Enligt anvisningarna för behovsutredning och projektplanering som godkänts av fullmäktige ligger beslutanderätten för lokalinvesteringar som överskrider tre miljoner euro och hyresavtal där årshyran överskrider 300 000 euro hos fullmäktige.

Lokalitetstjänsterna publicerade 15.12.2020 en upphandlingsannons i Hilma, anmälningskanalen för offentliga upphandlingar, gällande upphandlingen av totalentreprenaden för flyttbara ersättande lokaler för skolan Luolavuoren yläkoulu, Råggatan 8.  Vid upphandlingen användes öppet förfarande och urvalsgrunden var det lägsta priset.

I samband med jämförelsen av anbuden märkte den upphandlande enheten att det från anbudsbegäran hade uteblivit central information i anknytning till placeringen av byggnaderna och den områdesreservering som trafiken till byggnaderna kräver, på den plats som preliminärt anvisats som byggnadernas placeringsplats. Därtill överskred det i utlåtandet för grundläggningssättet rekommenderade placeringsstället för byggnaden byggnadsområdet gräns.

På grund av de otydliga gränserna, överskrids de ovannämnda gränserna i de planbilagor för anbud som lämnats in och delvis förhindrar genomförandet av en service-/trafikrutt till området under den tid som man kommit överens om med Åbo stads stadsplanering enligt de nya principerna för person- och underhållstrafik.

Av denna orsak anser den upphandlande enheten att det är nödvändigt att avbryta upphandlingen och inleda processen på nytt så att anbudsbegäran är kompletterad med de uppgifter som nu fattades.

Enligt 125 § i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016; vidare upphandlingslagen) kan upphandlingen endast avbrytas på grund av en faktisk och grundad anledning. På ett avgörande om avbrytande av ett upphandlingsförfarande tillämpas vad som i 123 § i upphandlingslagen bestäms om upphandlingsbeslut.

Enligt grunderna i lagen förblir paragrafen oförändrad trots § 73 a i den tidigare upphandlingslagen (348/2007). Enligt grunderna (RP 182/2010) för § 73 a i den ovannämnda lagen, ska den upphandlande enheten vid utvärderingen av grunderna för avbrytandet fästa uppmärksamhet vid huruvida avbrytandet av anskaffningen grundar sig på faktiska anledningar, och det huruvida avgörandet är diskriminerande mot parter som gett ett anbud. Inom rättspraxis har man förhållit sig relativt tillåtande till avbrytande av upphandlingsförfarande och det är inte meningen att de nya bestämmelserna ska göra rådande tolkningspraxis snävare. Enligt rättspraxis som tillämpas av Europeiska gemenskapernas domstol (från 1.12.2009 Europeiska unionens domstol), ska den upphandlande myndigheten vid fattandet av ett beslut att avbryta upphandlingen, följa gemenskapens rättsliga grundregler, såsom bland annat principerna för förbud mot diskriminering och likabehandling. En godtagbar orsak för avbrytandet av upphandlingen har enligt rättspraxis i gemenskapen ansetts vara t.ex. det att det finns utrymme för tolkningar i anbudsbegäran. Enligt inhemsk rättspraxis har avbrytande av upphandling inte ansetts strida mot bestämmelserna om offentliga upphandlingar då avbrytandet av upphandlingen grundat sig på faktiska anledningar (Högsta förvaltningsdomstolen 28.9.2006 liggare 2514). Godtagbar grund för avbrytande har ansetts vara bl.a. ändringar i objektet för upphandlingen eller upphandlingsbehovet under upphandlingsförfarandets tid och misslyckad anbudsbegäran, på grund av vilket det varit omöjligt att jämföra anbuden. Ett avbrytande av upphandlingsförfarandet innebär att upphandlingsförfarandet avslutas utan att kontrakt tilldelas trots att den upphandlande enhetens upphandlingsbehov skulle kvarstå.

Enligt paragrafens andra moment rörande avbrytande av upphandlingen, ska enligt 73 § i lagen om offentlig upphandling och koncession, fattas ett grundat beslut, som med besvärsanvisningar ges för kännedom till de som deltagit i anbudsförfarandet. Utifrån beslutets grunder ska de punkter som påverkat beslutet av avbryta upphandlingen framgå med sådan precision att anbudssökanden och anbudsgivaren med stöd av beslutet och dess motiveringar kan utvärdera om föreskrifterna i lagstiftningen har följts. Vid en situation där upphandlingen avbrutits, ska den upphandlande enheten även ta ställning till upphandlingsdokumentens offentlighet. Som en tolkningsanvisning kan tillämpas att partens delfåendeintresse i en situation där upphandlingen avbrutits inte rör konkurrerande anbud, utan endast gäller den upphandlande enhetens beslut att avbryta upphandlingen och grunderna för beslutet. Således kunde särskilt anbudshandlingarna sekretessbeläggas enligt 24 § 1 mom. punkt 17 i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (612/1999) fram tills att den upphandlande enheten har kommit fram till en lösning i den nya upphandlingen eller beslutat att helt avstå från upphandlingen.

På basis av de ovannämnda grunderna kan konstateras att förutsättningarna för avbrytande av och inledande av upphandlingen enligt lagen om offentlig upphandling och koncession uppfylls.

De ersättande lokaler som placeras på Råggatan ska vara i bruk då skolarbetet inleds då höstterminen inleds 2021. Luolavuoren koulu, som flyttar till de ersättande lokalerna på Råggatan, bedriver just nu verksamhet enligt det tidsbundna hyresavtal som stadsstyrelsen godkänt på Smedsgatan 1 i lokalerna i flygeln L. Hyresavtalet upphör 30.6.2021. Således är det viktigt att fatta ett beslut om upphandling snarast möjligt. Det skulle vara ändamålsenligt att stadsstyrelsen beslutar om upphandlingen utgående från den nya konkurrensutsättningen, eftersom stadsstyrelsen sammanträder oftare än stadsfullmäktige. Stadsfullmäktige borde bevilja stadsstyrelsen fullmakt att fatta beslutet om upphandling för rumselementen till Råggatan 8.

Stadsdirektör Minna Arve

FörslagStadsstyrelsen beslutar avbryta upphandlingen av de flyttbara ersättande lokalerna för Luolavuoren yläkoulu på Råggatan 8 och inleder utan dröjsmål upphandlingsförfarandet på nytt med en anbudsbegäran som är kompletterad med de uppgifter som fattades. Stadsstyrelsen beviljar lokalservicedirektören fullmakt att underteckna den nya anbudsbegäran.

Därtill föreslår stadsstyrelsen stadsfullmäktige att den överskrider de normala gränserna för beslutanderätt och beviljar stadsstyrelsen fullmakt att besluta om upphandling utifrån den nya anbudstävlingen samt besluta, eller bevilja en tjänsteinnehavare att besluta, om det finansieringsavtal som ska ingås med Kuntarahoitus och därtill besluta om det trepartsavtal som rör entreprenörens, stadens och finansierarens roller och ansvar.

BeslutFörslaget godkändes.

Lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi och lokalchef Minna Juselius deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Sfm § 36

Stadsstyrelsens förslag

Avvikande från de normala gränserna för beslutanderätt beslutar stadsfullmäktige befullmäktiga stadsstyrelsen att besluta om upphandlingen utifrån den nya anbudstävlingen samt besluta, eller befullmäktiga en tjänsteinnehavare att besluta om det finansieringsavtal som ingås med Kommunfinans Abp samt besluta om det trepartsavtal som gäller entreprenörens, stadens och finansiärens roller och ansvarsfördelning.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.