Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen6508.02.20219
Stadsfullmäktige3415.02.20219

791-2021 (10 03 02)

Flyttbara ersättande lokaler gällande Syrengrändens enhet vid skolan Vasaramäen koulu, Lingonvägen, upphandling av totalentreprenad

Sammandrag: -

Ssn § 65

Lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi, lokalchef Minna Juselius, lokalförvaltningschef Leevi Luoto och byggherreingenjör Iiro Tainio 29.1.2021:

Stadsstyrelsen behandlade vid sitt sammanträde 30.11.2020 § 521 upphandlingen av rumselement för skolorna Luolavuoren koulu, Nummenpakan koulu, Katariinan koulu och Kupittaan koulu samt daghemmet Pernontien päiväkoti. Dessutom behandlades utgångspunkterna för konkurrensutsättningen och kriterierna för upphandlingen. Stadsstyrelsen beslutade

Konkurrensutsättningarna som är förenliga med stadsstyrelsens beslut har genomförts och anbud tagits emot. Det är ändamålsenligt att besluten som fattas utifrån anbuden fattas separat för varje objekt, eftersom olika aktörer lämnade in anbud på de olika objekten. Enligt anvisningarna för behovsutredning och projektplanering som godkänts av fullmäktige ligger beslutanderätten för lokalinvesteringar som överskrider tre miljoner euro och hyresavtal där årshyran överskrider 300 000 euro hos fullmäktige.

Lokalitetstjänsterna publicerade 15.12.2020 en upphandlingsannons i Hilma, anmälningskanalen för offentliga upphandlingar, gällande upphandlingen av totalentreprenaden för flyttbara ersättande lokaler för Syrengrändens enhet vid skolan Vasaramäen koulu, Lingonvägen 11. Vid upphandlingen användes öppet förfarande och urvalsgrunden var det lägsta priset.

Det uppskattade totalvärdet på upphandlingen uppgick till 4 018 000 - 5 022 500 euro. Beräkningen grundar sig på en marknadsdialog där flera aktörer deltog samt på tidigare erfarenhet av prisnivån och behövliga riskreserver.

För att komma med i jämförelsen måste anbudsgivaren uppfylla kraven i beställaransvarslagen, åtminstone ha kreditvärdighetsklassificeringen A enligt Rating Alfa-rekommendationerna och en omsättning som för de tre senaste åren är minst dubbelt så stor som värdet på uppdraget. Dessutom skulle anbudsgivaren presentera 2 referensobjekt för motsvarande flyttbara skolor eller daghem under de senaste fem åren.

Dokumenten kunde fritt hämtas från Haahtelas Pris-projektbank. Sammanlagt 18 registrerade sig i projektbanken för att hämta dokument för anbudsbegäran.

Inom den bestämda tidsfristen 22.1.2021 kl. 12.00 lämnades 3 anbud in. Alla anbudsgivare uppfyllde minimikraven.

Adapteo Finland Oy, anbudspris            5.967.537,00 euro, moms 0 %

Fixcel Group Oy, anbudspris                  5.797.659,00 euro, moms 0 %

Elementit-E Oy, anbudspris            5.399.000,00 euro, moms 0 %

Elementit-E Oy lämnade det lägsta anbudet som motsvarade anbudsbegäran.

De ersättande lokalerna för Syrengrändens enhet vid skolan Vasaramäen koulu ska anskaffas av Elementit-E Oy som lämnade det lägsta anbudet. Upphandlingen genomförs som totalentreprenad och finansieras genom ramavtalet för leasingfinansiering som ingåtts mellan Åbo stad och Kommunfinans Abp. Staden har möjlighet att lösa in objektet i slutet av leasingperioden eller förplikta leverantören att återlösa objektet.

Enligt anbudsbegäran i entreprenadavtalet kan leverantören förpliktas att efter en leasingperiod på 5 år köpa byggnaden till ett inlösenpris som fastställts separat och som motsvarar 40 procent av projektets anskaffningspris. Alternativt kan leverantören förpliktas att efter en leasingperiod på 10 år köpa byggnaden till ett inlösenpris som fastställts separat och som motsvarar 20 procent av projektets anskaffningspris. Dessutom är totalentreprenören skyldig att som säkerhet för återköpsförbindelsen överlåta proprieborgen som beviljats av ett registrerat kreditinstitut eller motsvarande institut och övervakas av Finansinspektionen. Beloppet på proprieborgen utgör 25 procent av värdet på återköpsförbindelsen som anges i anbudsbegäran. De mer detaljerade villkoren finns i punkt 6.1. och 6.3. i entreprenadprogrammet samt i punkt 20 i entreprenadavtalet.

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar

att rumselementet för de ersättande lokalerna för Syrengrändens enhet vid skolan Vasaramäen koulu ska anskaffas av Elementit-E Oy som lämnade det lägsta anbudet med ett pris på 5.399.000,00 euro, moms 0%.  Upphandlingen finansieras genom ramavtalet för leasingfinansiering som ingåtts med Kommunfinans Abp,

att lokalservicedirektören berättigas att göra behövliga mindre ändringar i entreprenadavtalet som ingår i bilagan till anbudsbegäran och underteckna avtalet samt

att lokalservicedirektören berättigas att underteckna finansieringsavtalet med Kommunfinans Abp samt trepartsavtalet som fastställer entreprenörens, stadens och finansiärens roller och ansvarsförhållanden.

Avtalet ingås inte genom detta beslut utan senare genom ett avtal som kan ingås tidigast 14 dagar efter att avtalsparten har fått del av beslutet och besvärsanvisningen. Beslutet kan ändras på grundval av besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets upptagningsrätt.

BeslutFörslaget godkändes.

Lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi och lokalchef Minna Juselius deltog i sammanträdet via distansförbindelse för att redogöra för ärendet.

Sfm § 34

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar

att rumselementet för de ersättande lokalerna för Syrengrändens enhet vid skolan Vasaramäen koulu ska anskaffas av Elementit-E Oy som lämnade det lägsta anbudet med ett pris på 5.399.000,00 euro, moms 0%.  Upphandlingen finansieras genom ramavtalet för leasingfinansiering som ingåtts med Kommunfinans Abp,

att lokalservicedirektören berättigas att göra behövliga mindre ändringar i entreprenadavtalet som ingår i bilagan till anbudsbegäran och underteckna avtalet samt

att lokalservicedirektören berättigas att underteckna finansieringsavtalet med Kommunfinans Abp samt trepartsavtalet som fastställer entreprenörens, stadens och finansiärens roller och ansvarsförhållanden.

Avtalet ingås inte genom detta beslut utan senare genom ett avtal som kan ingås tidigast 14 dagar efter att avtalsparten har fått del av beslutet och besvärsanvisningen. Beslutet kan ändras på grundval av besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets upptagningsrätt.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.