Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden17719.05.20201
Stadsstyrelsen48209.11.202014
Stadsfullmäktige19316.11.202011
Stadsfullmäktige22114.12.202011
Stadsfullmäktige1025.01.20219

695-2014 (613, 627)

Förslag till detaljplaneändring och tomtindelning/ändring av tomtindelning; Raunistula bro och cykelväg (adr. Konsavägen och Virusmäkivägen med omgivning) (2/2015)

Sammandrag:

Detaljplaneändringen gör det möjligt att bygga en gång- och cykelförbindelse vid Toijalabanan i Raunistula samt ersätta den nuvarande bussrutten längs Virusmäkivägen och flytta den till samma avsnitt. Användningsändamålet för kvarter 1 ändras så att det motsvarar bostadsbyggandet som genomförts med undantagsbeslut i området. I kvarteret föreslås även kompletteringsbyggande. Detaljplanen i kvarter 11 uppdateras med beaktande av de nuvarande användningsändamålen och byggnadernas skyddsbehov. Kompletteringsbyggande föreslås för området mellan Virusmäkivägen och banområdet. Dessutom blir det möjligt att mellan Studentbyn och Raunistula bygga en gång- och cykelbro över Aura som bidrar till att genomföra en snabb tågförbindelse till Helsingfors. Infrastrukturkostnaderna som genomförandet av planen medför uppskattas uppgå till 3,3 miljoner euro (moms 0 %). Kostnadsberäkningen föreläggs fullmäktige för godkännande i samband med godkännandet av detaljplanen.

Smn § 177

Stadsmiljösektorn, planläggning, planläggningsarkitekt Thomas Hagström 13.5.2020:

Planläggningsenheten vid stadsmiljösektorn har utarbetat ett förslag till detaljplaneändring för Raunistula bro och cykelväg, daterat 15.2.2019 och ändrat 20.2.2020 på basis av utlåtanden. Stadsmiljönämnden godkände förslaget till detaljplan 24.3.2020 § 97. Förslag till detaljplaneändring framlades offentligt under tiden 30.3-4.5.2020. Om förslaget till detaljplaneändring inlämnades en anmärkning under anslagstiden. Anmärkningen föranledde inga ändringar i detaljplanekartan.

Nuläget och plansituationen beskrivs i punkt 3, Lähtökohdat (Utgångspunkter) i planbeskrivningen.

Beskrivning av detaljplaneändringen

Detaljplaneändringen gör det möjligt att bygga en gång- och cykelförbindelse vid Toijalabanan i Raunistula samt ersätta den nuvarande bussrutten längs Virusmäkivägen och flytta den till samma avsnitt. Nordväst om Toijalabanan har byggts en ny gata med namnet Lyylivägen. Dessutom anvisas en omfattande områdesreservering för en ny gång- och cykelbro över Aura å mellan Studentbyn och Raunistula. Målet med den nya bron är att för sin del främja genomförandet av en snabb tågförbindelse till Helsingfors.

Användningsändamålet för kvarter 1 sydväst om Urpovägen ändras så att det motsvarar bostadsbyggandet som genomförts med undantagsbeslut i området.

Kvarter 1 anvisas som kvartersområde för flervåningshus (AK-1). För kvartersområdet anvisas byggrätt sammanlagt 5700 v-mvarav ca 3000 v-m2 har använts för flervåningshusen på tomten. I kvarteret föreslås även kompletteringsbyggande i överensstämmelse med nyare flervåningshus i samma kvarter. Kompletteringsbyggande förutsätter att den gamla verkstadsbyggnaden på tomten rivs. Enligt planläggningen kan man på basis av utlåtanden konstatera att det skulle vara dyrt att renovera byggnaden för något annat ändamål än för boende och  det skulle vara osäkert hur slutresultatet kommer att bli.

I kvarter 11 som avgränsas av Terrängvägen, Urpovägen och Virusmäkivägen beaktas de nuvarande användningsändamålen och byggnadernas skyddsbehov. Byggrätten i kvartersområdet för småhus (AP) och kvartersområdet för bostads- och affärsbyggnader (AL) förblir oförändrad, men den anges med exploateringstal. Den sammanlagda byggrätten för områden AP/s och AL/s är 5918 v-m2.

Kvartersstrukturen bevaras med beteckningen /s utan att skydda enskilda byggnader. Befintliga byggnader ska i första hand renoveras, nybyggnader ska anpassas till omgivningen bl.a. i fråga om storlek, form och färgsättning. Med beteckningen bevaras den unika miljön i Raunistula i ett så autentiskt tillstånd som möjligt.

På adressen Virusmäkivägen 6 ligger huvudbyggnaden på gården Vätti där de äldsta delarna är från 1700-talet. Dessa byggnader skydds med sr-beteckningen. Dessutom skyddas ett bostadshus till det före detta snickeriet Hjalmar Karlsson på Virusmäkivägen 3.

Kompletteringsbyggande föreslås för området mellan Virusmäkivägen och banområdet. I området har bildats ett nytt kvartersområde för flervåningshus och radhus (AKR-1) med en sammanlagd nybyggnadsrätt på 5250 v-m2. Dessutom skyddas ett gammalt bostadshus i kvartersområdet.

I strandområdet på den sida av Aura å där Studentbyn ligger har anvisats en byggrätt på sammanlagt 400 v-m för kafé-restaurangen.

Området mellan den nya Lyylivägen och Konsavägen har anvisats som skyddsgrönområde (EV). I den östra ändan av området har också anvisats ett eget kvartersområde för en transformatorstation (ET-1).

Den totala arealen för ändringsområdet är ca 14,3 ha. Den sammanlagda byggrätten är 17 268 v-m². Ökningen jämfört med den gällande detaljplanen är 6527 v-m2. Dessutom skyddas fyra byggnader i detaljplanen. Enligt förslaget kommer området att få uppskattningsvis 200 nya invånare.

Planläggningsskeden

Detaljplaneändringen utarbetas dels på stadens, dels på den privata markägarens initiativ.

Stadsplanerings- och miljönämnden antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 31.3.2015 § 112.

Om anhängiggörandet av planen har meddelats i stadens planläggningsöversikt 2015. Om planprojektet ordnades ett möte för allmänheten 7.5.2015 i Teatteri Tarmos lokaler, adr. Virusmäkivägen 10, 20300 Åbo. 

Muuritutkimus Oy har gjort arkeologiska undersökningar i området mellan Suikki parkeringsområde och Raunistula banområde våren 2017 och hösten 2018.

Beträffande programmet för deltagande och bedömning lämnades fem åsikter in. Beträffande det preliminära utkastet lämnades 3 åsikter in.

Stadsmiljönämnden godkände vid sitt möte 28.11.2017 § 358 det 10.11.2017 daterade utkastet med följande ändringar:

- För planförslaget ska utredas om byggnaden till den s.k. ”Sokka depå” ska bevaras och användas för något annat ändamål än för boende.

- I planbestämmelserna AKR och AR tilläggs att ytmaterialet i huvudsak ska bestå av trä.

- För Konsavägens del ska en vibrationsutredning presenteras för planförslagsskedet.

- Kompletteringsbyggandet i området mellan Virusmäkivägen och banområdet förutsätter att ett markanvändningsavtal upprättas mellan staden och den privata markägaren.

På basis av utlåtanden har man undersökt hur vibrationer från spårtrafiken påverkar nybyggnader i AKR-kvartersområdet. Enligt undersökningen är nybyggandet möjligt i områden där bestämmelserna har kompletterats med maximivärden för vibrationer. Dessutom har man preciserat byggnadsskyddsbestämmelserna samt tillagt en planbestämmelse enligt vilken man ska göra en utredning om förekomsten av hotade musselarter i xs-områden (broområden) innan brobygget inleds.

Stadsmiljönämnden godkände förslaget till ändring av detaljplanen 24.3.2020 § 97. Förslaget till detaljplaneändring framlades offentligt under tiden 30.3-4.5.2020. Om förslaget till detaljplaneändring inlämnades en anmärkning under anslagstiden.   Anmärkningen föranledde inga ändringar i detaljplanekartan.

Den som lämnat in anmärkningen anser att förslaget till detaljplaneändringen  strider mot generalplanen, Nationalstadsparken i Åbo och MBL i fråga om den planerade bron och cafébyggnaden. Dessutom har man inte kartlagt behovet av en en gång- och cykelbro genom trafikutredning.

Stadsplaneringen har i sin redogörelse gett bl.a. följande svar på anmärkningen:

I fråga om caféet ökar placeringen av tjänster i området användningen av området som rekreationsområde och att möjliggöra den vattenbaserade kollektivtrafiken förbättrar tillgängligheten för området i framtiden. I planbestämmelsen betonas områdets särställning med beteckningen ”Bevarandet av ett öppet område är viktigt med tanke på kulturlandskapet”.

Skötsel- och nyttjandeplanen för nationalstadsparken (2011) innehåller mål och principer för skötseln och utvecklandet av området som styr en mer detaljerad planering av området. I skötsel- och nyttjandeplanen har anvisats en broförbindelse som är nödvändig med tanke på utvecklingen av parkanvändningen och vars ungefärliga läge har anvisats mellan den nuvarande järnvägsbron och Koroisudden. Den nya bron genomför målen för den nationella stadsparken med tanke på användbarhet. Målen för bevarandet av miljövärden har varit en utgångspunkt vid bedömning av olika genomförandealternativ för bron.

Enligt detaljplaneändringen har stadsmiljösektorn som mål att skapa förutsättningar för att ordna en bättre kollektivtrafikservice i Raunistula samt möjliggöra en högklassig cykelförbindelse året runt mellan Raunistula och Nummisbacken. Till målen för cyklingsnätverket hör också en direkt förbindelse som planförslaget möjliggör från Raunistula söderut med anslutning till huvudnätverket norr om bangården.

Den nya gång- och cykelbron över Aura å ingår i Åbo stads utvecklingsprogram för cykling 2029. Stadsstyrelsen har godkänt utvecklingsprojektet att iakttas som riktgivande (Ssn § 463, 26.11.2018). Den nya bron över Aura å  finns i prioritetsklass 1 i utvecklingsprogrammet.

Infrastrukturkostnader och planekonomi

Kostnaderna för de allmänna områdena har beräknats enligt projektdelberäkningen och preciseras senare i samband med byggplaneringen. Den preliminära kostnadskalkylen för projektet är ca 3,0-3,3 miljoner euro inklusive gatuområdet för Lyylivägen med hållplatser och belysning, en ny gång- och cykelbro inklusive nödvändiga gatuförbindelser till det befintliga nätverket, kostnaderna för byggandet av hållplatser och förbättring av körbanor utanför planområdet samt kostnaderna för byggande och planering samt andra beställarkostnader och en projektreservering om 30 % för bron och 20 % för andra infrastrukturkostnader i enlighet med anvisningen för behovsutredning och planering av infrastrukturprojekt.

Kostnaderna för Lyylivägen har beräknats uppgå till 0,5-0,7 miljoner euro beroende på hur grunden ska byggas och kostnaderna för den nya bron beräknas vara ca 2,2 miljoner euro. Enligt kostnadskalkylen är bron av betong eller stål. Om bron byggs av trä beräknas kostnaderna uppgå till ca 1,8 miljoner euro. Kostnadskalkylen bygger på en grundläggande brolösning. Arbeten som utförs utanför planområdet och byggherrekostnaderna uppgår till ca 0,3 miljoner euro.

Kostnadskalkylen har upprättats enligt prisnivån 10/2019, mervärdesskatt ingår inte i priserna.

En del av infrastrukturkostnaderna täcks med intäkter från tomtförsäljningen och markanvändningsavgifter. Enligt beräkningen uppgår dessa intäkter till 1 miljoner euro.

Följande skede

Förslaget föreläggs stadsstyrelsen och stadsfullmäktige för godkännande efter att markanvändningsavtalen mellan markägarna och staden har undertecknats.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1Karta Raunistula bro och cykelväg

Tilläggsmaterial 1Planbeskrivning Raunistula bro och cykelväg, kompletterad 12.5.2.2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Raunistula bro och cykelväg (på finska)

Tilläggsmaterial 3Anmärkning 30.4.2020 (på finska)

Utredningar och rapporter, www.turku.fi/sv/plansokning

Sektordirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Raunistula bro och cykelväg, daterat 15.2.2019 och ändrat på basis av utlåtanden 20.2.2020 samt 24.3.2020 (Smn § 97), föreläggs stadsfullmäktige för godkännande. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande tomtindelningarna och ändringarna av tomtindelning: RAUNISTULA 11.-22-26, 30, 36 och 49.-1 samt 51.-1, 2.

Dessutom godkänner stadsmiljönämnden för sin del kostnadskalkylen över infrastrukturkostnader på 3,3 euro (moms 0 %) för de allmänna områdena i planområdet för Raunistula bro och cykelväg och överlåter kostnadskalkylen vidare till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige för behandling i samband med behandlingen av detaljplaneändringen för Raunistula bro och cykelväg.

BeslutFörslaget godkändes med rösterna 11–2.

Beslutet fattades efter två omröstningar.

Vid den första omröstningen röstades mellan fortsatt behandling av ärendet och Sandelins förslag till återremiss understött av Lähteenmäki:

I omröstningen med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Euro, Kontu, Manni och Ilvessalo för fortsatt behandling av ärendet.

För Sandelins förslag om återremiss röstade förutom henne även Lähteenmäki som understödde henne.

Behandlingen av ärendet fortsatte med rösterna 11–2.

Vid den andra omröstningen röstades om den föredragandes förslag och Sandelins följande ändringsförslag understödd av Lähteenmäki:

”Depån Sokka på området AK1 betecknas sr1 och depån bevaras."

I omröstningen med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Euro, Kontu, Manni och Ilvessalo för föredragandens förslag.

För Sandelins ändringsförslag röstade förutom henne även Lähteenmäki som understödde henne.

Den föredragandens förslag blev beslut med rösterna 11–2.

Sandelins remissförslag med motiveringar:

”Förslag till detaljplaneändring och tomtindelning/ändring av tomtindelning; Raunistula bro och cykelväg (adr. Konsavägen och Virusmäkivägen med omgivning) (2/2015) återremitteras till beredning. I den nya beredningen skyddas den s.k. Sokkadepån och den nya bron för lätt trafik anvisas intill den nuvarande järnvägsbron. Byggnaden för Sokkadepån har värde både som byggnad och som ett element som avgränsar Raunistula förstadszon och nybyggandet. Byggnaden ska bevaras och för den ska användning anvisas inom ramarna för de bruksbegränsningar som gäller med hänsyn till byggnadens skick.

Den plats som anvisats för den nya bron skulle försvaga det öppna ålandskapet vid Auraån (landskapsmässigt värdefullt öppet kultur- och naturlandskap) och naturvärden längs ån. Den eventuella nya bron ska byggas intill järnvägsbron.”

Motiveringar till Sandelins ändringsförslag:

”Byggnaden vid Sokkadepån har värde både som byggnad och som ett element som avgränsar Raunistula förstadszon och nybyggandet. Byggnaden ska bevaras och för den ska användning anvisas inom ramarna för de bruksbegränsningar som gäller med hänsyn till byggnadens skick.”

Ssn § 482

Stadssekreterare Pia Bergström 3.11.2020:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Raunistula bro och cykelväg” har godkänts i stadsmiljönämnden 19.5.2020 § 177.

Markanvändningsavtalen för Raunistula bro och cykelväg har godkänts i stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 14.9.2020 § 49 och 28.9.2020 § 55. Markanvändningsavtalen mellan parterna har undertecknats 14.10.2020 och 3.11.2020.

Bilaga 1Karta Raunistula bro och cykelväg

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Raunistula bro och cykelväg, kompletterad 12.5.2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Raunistula bro och cykelväg (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till detaljplaneändring för ”Raunistula bro och cykelväg” daterat 15.2.2019 och ändrat 20.2.2020 på basis av utlåtanden och 24.3.2020 på basis av stadsmiljönämndens beslut § 97. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande tomtindelningarna och ändringarna av tomtindelning: RAUNISTULA 11.-22-26, 30, 36 och 49.-1 samt 51.-1, 2.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 3,3 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet Raunistula bro och cykelväg.

BeslutFörslaget godkändes.

Före det egentliga beslutsfattandet röstades om en återremittering av ärendet för ny beredning.

Stadsstyrelsen beslutade fortsätta behandlingen av ärendet med rösterna 12–2.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Pätäri, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Aaltonen, Azizi, Vierimaa och Ruohonen för en fortsatt behandling av ärendet.

För Lindfors följande förslag till återremiss röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Förslag till detaljplaneändring och tomtindelning/ändring av tomtindelning; Raunistula bro och cykelväg (adr. Konsavägen och Virusmäkivägen med omgivning) (2/2015) återremitteras för beredning. I den nya beredningen skyddas den s.k. Sokkadepån och den nya gång- och cykelbron anvisas intill den nuvarande järnvägsbron. Byggnaden för Sokkadepån har värde både som byggnad och som ett element som avgränsar Raunistula förstadszon och nybyggandet. Byggnaden ska bevaras och dess användningsändamål anvisas enligt de begränsningar som gäller användningsändamålet med hänsyn till byggnadens skick.

Den plats som anvisats för den nya bron skulle försvaga det öppna ålandskapet vid Aura å (landskapsmässigt värdefullt öppet kultur- och naturlandskap) och naturvärden längs ån. Den eventuella nya bron ska byggas intill järnvägsbron.”

Efter det godkändes föredragandens beslutsförslag enhälligt.

Sfm § 193

Bilaga 1Karta Raunistula bro och cykelväg

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Raunistula bro och cykelväg, kompletterad 12.5.2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Raunistula bro och cykelväg (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till detaljplaneändring för ”Raunistula bro och cykelväg” daterat 15.2.2019 och ändrat 20.2.2020 på basis av utlåtanden och 24.3.2020 på basis av stadsmiljönämndens beslut § 97. I samband med detaljplaneändringen godkänns de bindande tomtindelningarna och ändringarna av tomtindelning: RAUNISTULA 11.-22-26, 30, 36 och 49.-1 samt 51.-1, 2.

Dessutom beslutar fullmäktige att godkänna kostnadsförslaget på 3,3 miljoner euro (moms 0 %) för infrastrukturen i de allmänna områdena i detaljplaneområdet Raunistula bro och cykelväg.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Kossila understödd av Ilvessalo.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Sfm § 221

Bordlagt 16.11.2020 § 193

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Kossila.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Sfm § 10

Bordlagt 14.12.2020 § 221

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.

Framlagt förslag till återremiss och dess behandling

Kossila understödd av Lähteenmäki gjorde ett förslag till återremiss med följande innehåll:

”Jag föreslår att ärendet remitteras för ny beredning så att tegeldepån bevaras och betecknas som ett skyddsobjekt och istället för de nya flervåningshusen planläggs småhus och den gata för kollektivtrafik som planeras längs banan byggs inte.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Kossilas förslag till återremiss blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 13 fullmäktigeledamöter understödde Kossilas förslag till återremiss, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt förslag om förkastande och dess behandling

Sandelin föreslog understödd av Kossila att förslaget förkastas.

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Sandelins förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsordningen godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 13 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins förslag till förkastande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Avvikande meningar

Kossila, Lähteenmäki, Oksanen, Rinne och Yrttiaho bad att få sin avvikande mening antecknad i protokollet.

Bilaga 2Omröstningsförteckningarna


Bilagor:

Sfm § 193
Bilaga 1:Kartta Raunistulan silta ja pyörätie / Karta Raunistula bro och cykelväg

Sfm § 221
Bilaga 1:Kartta Raunistulan silta ja pyörätie / Karta Raunistula bro och cykelväg

Sfm § 10
Bilaga 1:Kartta Raunistulan silta ja pyörätie / Karta Raunistula bro och cykelväg
Bilaga 2:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna