Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden35006.10.20201
Stadsmiljönämnden35720.10.20203
Stadsstyrelsen46426.10.202017
Stadsstyrelsen48009.11.202012
Stadsfullmäktige19216.11.202010

3720-2013 (611)

Förslag till delgeneralplan för Satava-Kakskerta (10/2013)

Sammandrag:

Förslaget till delgeneralplan för Satava-Kakskerta som godkändes av stadsstyrelsen 19.12.2019 § 502 har varit offentligt framlagt under tiden 13.1-11.2.2020. Sammanlagt 38 anmärkningar lämnades in. För stadsmiljösektorn föreslås att svaren på anmärkningarna godkänns. Ändringarna i förslaget till delgeneralplan är små, vilket innebär att förslaget inte behöver läggas fram på nytt. Föreslås att stadsfullmäktige godkänner förslaget till delgeneralplan.

Smn § 350

Stadsmiljösektorn, tf. generalplaneingenjör Andrei Panschin 2.10.2020:

Planläggningsenheten vid stadsmiljösektorn har utarbetat ett förslag till delgeneralplan daterat 24.4.2019 och ändrat 4.6.2019 (§ 244 Smn), 11.11.2019 (anmärkningar), 26.11.2019 (§ 463 Smn) och 29.9.2020 (anmärkningar).

Målen med delgeneralplanen 

Syftet med delgeneralplanen är å ena sidan att utveckla tätorter och glesbygdsområden till livskraftiga och trivsamma områden för dem som bor och arbetar i det landsbygdslika skärgårdsområdet och å andra sidan att planenligt bedöma och styra markanvändningstrycken som gäller området.

Kvalitetsmässiga mål

- En god miljö med hänsyn till den nuvarande bosättningen, bosättningshistorian och den skärgårdslika boendemiljön.

- Utveckling av moderna detaljplanerings- och byggsätt och bemötande av önskemål om boende.

- Samordnande av den rikliga fritidsbosättningen och den permanenta bosättningen med betoning på det ökande åretruntboendet.

- Förbättrande av den maritima dragningskraften, bevarande och utveckling av nätet av grönområden och utveckling av Kakskerta träsks rekreationsvärden.

- Styrning av fritidsbosättningen huvudsakligen mot en komplettering av det nuvarande fritidsbostadsbeståndet.

- Utveckling av en byaktig generalplanering genom ett regionalt beslut om planeringsbehov.

- Förenhetligande av glesbygden och upprätthållande av förutsättningarna för samhörighet.

Dimensionella och strukturella mål

I delgeneralplanen förbereder man sig för ett samhälle med cirka 3 600 invånare år 2050, vilket innebär högst 2 200 nya invånare.

- Ökningen riktas i första hand till området för tätortsfunktioner som stöder sig på Kakskertavägen som Åbo stad föreslår i sitt utlåtande om utkastet till landskapsplan.

- På andra områden än områden som är avsedda att detaljplaneras och områden för fritidsbostäder tillämpas planeringsbehovsprövning. Vid planeringen av glesbygden och byar används kriterierna för förmånlighetszoner och styrprinciper som utarbetas.

- Under de kommande årtiondena kunde vattenförsörjningen i Satava-Kakskerta i första hand stöda sig på vattenandelslaget.

- Beredningen av generalplanen för Satava-Kakskerta ska fokusera på kvalitetsmässiga faktorer och planeringen ska trygga ett mångsidigt boende som är anpassat för öar. Därtill ska man undvika onödigt tunga infrastrukturkostnader och vattentjänstverks överlappande vatten- och avloppslösningar.

Helhetsstruktur och reserveringar för markanvändning

Områdena i delgeneralplanen som är avsedda att detaljplaneras har enligt de uppsatta målen anvisats till de östra delarna av Satava längs Kakskertavägen. Till övriga delar stöder sig det blivande bostadsbyggandet huvudsakligen på befintliga boendekoncentrationer som i delgeneralplanen betecknas som byområden.

Delgeneralplaneområdet är i sin helhet ett område i behov av planering. Enligt markanvändnings- och bygglagen kräver byggandet i planområdet ett beslut om planeringsbehov och byggandet i strandområden ett undantagsbeslut om det inte handlar om ett område som har detaljplan.

Om förutsättningarna för beviljande av beslut om planeringsbehov och undantagsbeslut föreskrivs i lagen och ärendet avgörs alltid först på basis av tillståndsansökan. Den aktuella delgeneralplanen är en översiktlig områdesreserveringsplan. Ett bygglov kan inte direkt beviljas på basis av den, utan tillbyggnad i området måste avgöras från fall till fall på basis av tillståndsansökan eller genom en mer detaljerad planläggning av området.  I markanvändnings- och bygglagen föreskrivs om situationer där det inte behövs ett undantagsbeslut för planeringsbehovet gällande stranden (MarkByggL 72 §) eller ett beslut om planeringsbehov (MarkByggL 137 §).

För att kunna bygga i byområden krävs ett beslut om planeringsbehov eller ett undantagsbeslut till vilket ska fogas en områdesvis plan för närmiljön. Byggandet i byområdena får inte leda till byggande med betydande konsekvenser eller ha avsevärda, skadliga miljökonsekvenser eller andra konsekvenser.

I jord- och skogsbruksdominerade områden är småskaligt byggande som grundar sig på tillstånd möjligt. Största antalet nya bostadsbyggplatser som anvisas i delgeneralplanen grundar sig på lägenhetens hela markyta. Platsens lämplighet för byggande avgörs alltid genom ett separat planeringsbehovs- eller undantagstillståndsförfarande. Byggplatserna ska i första hand placeras i byområdena (AT-1) i delgeneralplanen. Om lägenheten inte inbegriper byområden styrs de nya bostadsbyggplatserna till jord- och skogsbruksdominerade områden i i de inre delarna av öarna. Också i dessa områden grundar sig det maximala byggandet på lägenhetens storlek. I jord- och skogsbruksdominerade områden är antalet möjliga nybyggnadsplatser betydligt mindre än i byområdena.

Som område för service har reserverats  Satava bybutiks område med utbyggnad, Tammivalkama servicecenter, brandstationen och den f.d. skolans område. Med samma beteckning anvisas också områdena som används av församlingarna, dvs. områdena Kakskerta kyrka samt Heinänokka, Harva och Sinappi i Erikvalla.

Stränderna har i huvudsak anvisats för fritidsbostäder. Stränderna i de norra och västra delarna av Satava har anvisats också för permanent boende. För att fritidsbostäder ska kunna byggas om för permanent boende krävs ett beslut om undantag i strandområdena.

Som rekreationsområden har anvisats områden som i första hand ägs av staden eller ett offentligt samfund. Av dessa sträcker sig en del till stranden. Dessa områden ska i fortsättningen utvecklas för gemensam rekreationsanvändning. Med beteckningen MU-1 har anvisats stora skogar som lämpar sig väl för friluftsliv och som i huvudsaks ägs av staden. Med beteckningen Till sitt läge riktgivande friluftsled strävar man efter att trygga bevarandet av rutter.

Delgeneralplanens verkningar

Området Satava-Kakskerta ligger i utkanten av staden och är ett skärgårdsaktigt område av glesbygdsnatur som till största delen ser ut att förbli oförändrad under en lång tid. Det uppskattas att detaljplaneringen framskrider i området först under 2030-talet, så utbyggnaden av byarna är beroende av de privata markägarnas tomtförsäljning.

Området Satava-Kakskerta bevarar i huvudsak sin nuvarande karaktär som landsbygdslikt bostadsområde som karaktäriseras av en struktur som bildas av mindre bostadsområden. Öster om Satava och längs Kakskertavägen blir livsmiljön mer förortsliknande i och med det detaljplansenliga byggandet.

Syftet med delgeneralplaneringen är att utveckla och utöka den byaktiga bosättningen på ett förenhetligande sätt. Avsikten har varit att placera byggandet i öarnas varierande och småskaliga landskap så att dess särdrag bevaras. Utgångspunkten har varit att lämna bergsryggarnas krön och de låglänta dalbottnarna obebyggda. Byggandet stöder sig huvudsakligen på det befintliga byggandet.

I områdena för fritidsbostäder omvandlas en liten del av fritidsbostäderna till permanent boende. Med detaljplanen främjas bevarandet av karaktären hos fritidsbostadsmiljöerna så att byggnadsbeståndet hålls småskaligt. Byggnadernas storlek begränsas strängare än i byggnadsordningen.

Kulturmiljön ändras i samband med ändringarna i markanvändningen. De största ändringarna i markanvändningen har riktats så att utvecklingen inte väsentligt äventyrar de särskilda värdena i områdets kulturmiljö.

De värdefulla landskapshelheterna och kulturmiljöerna har anvisats genom planbeteckningar som tryggar bevarandet av deras särdrag. De gamla och värdefulla villorna som hör till kulturmiljön vid havsstranden har beteckningen byggnadsskyddsobjekt. Detsamma gäller för de andra värdefulla byggnaderna, såsom stomlägenheterna med gårdar som bevarats.

Landskapsmässigt värdefulla åkrar, som man strävar efter att bevara öppna även i framtiden, har beteckningen MA-1. Historiska lantgårds- eller herrgårdsmiljöer har fått beteckningen AT-1/s för att trygga deras värden. Fasta fornlämningar och andra kulturarvsobjekt har fått skyddsbeteckning.

De översvämningshotade områdena i havsområdet visas på delgeneralplanekartan för att de ska kunna beaktas vid planeringen av markanvändning.

Byggandet ökar mängden ogenomträngliga ytor, vilket leder till en ökad uppkomst av dagvatten. Utsköljningen av regn från ogenomträngliga ytor till rör sköljer med sig skadeämnen från markytan. Med hjälp av en ändamålsenlig hantering av dagvattnet kan vattennaturens ekologiska tillstånd förbättras. Den nya bebyggelsen på öarna kommer att vara så pass småskaligt att dagvattnet inte anses orsaka problem. Emellertid ska uppmärksamhet fästas vid att näringsämnen rinner ut i sjön i synnerhet i Kakskerta träsks avrinningsområde.

Delgeneralplanen främjar var och ens tillgång till vatten bland annat genom att anvisa stadens stränder för rekreationsbruk. Ett viktigt mål är att anvisa Annanlahtis strand som ägs av församlingarna för allmän rekreation. Delgeneralplanen stöder detta mål genom att anvisa stranden som VL-1-område.

Beteckningen MU-1 säkerställer att de största gemensamma skogsområdena på öarna bevaras och möjliggör deras mångsidiga rekreationsbruk. Beteckningarna för riktgivande friluftsled anger rutter som är i bruk samt ruttbehov. Beteckningarna bidrar till att beakta friluftslivsbehoven i den noggrannare planeringen.

Man har strävat efter att anvisa delgeneralplaneområdets värdefulla naturmiljöer och skyddade arters livsmiljöer i plankartan och en objektspecifik planbeteckning som tryggar skydd har lagts till.

Merparten av områden som är värdefulla med tanke på naturskyddet är objekt som tagits upp i olika naturutredningar och som i planen har anvisats som luo-områden. Med planbeteckningarna förbjuds åtgärder som försämrar luo-objektens naturvärden. En förteckning över luo-objekten har fogats till delgeneralplanen. I förteckningen och databasen som ligger till grund för den finns närmare information om objekten, vilket hjälper att ta objekten i beaktande i den noggrannare planeringen.

Delgeneralplanens verkningar på det närliggande Natura 2000-området Rauvolanlahti har bedömts med hjälp av en behovsprövning för Natura-bedömning som utförts i anslutning till delgeneralplanen. Slutsatsen av rapporten är att det enligt bedömningsgranskningen inte finns ett behov av en i 65 § i naturvårdslagen avsedd egentlig Natura-bedömning om konsekvenserna av delgeneralplanen Satava-Kakskerta för Rauvolanlahtis Natura-område. Eventuella skadliga konsekvenser av delgeneralplanen för Rauvolanlahtis Natura-område är indirekta och orsakas i huvudsak av den ökade trafikmängden på Kakskertavägen och den ökade båttrafiken.

Satava-Kakskerta är i huvudsak en bilzon och trafiken grundar sig mer på privatbilism än i Åbo i genomsnitt. Biltrafiken riktar sig till stor del via Hirvensalo mot fastlandet. Trafiken i Hirvensalo är för tillfället stockad under de brådaste timmarna. Utvecklingen av markanvändningen på öarna uppskattas leda till att trafiken till Hirvensalo kommer att stockas kraftigt under kvällsrusningstimmen år 2050. Därför bör kollektivtrafikens verksamhetsförutsättningar och konkurrenskraft säkerställas i Hirvensalo och fastlandet i samband med utvecklandet av Kakskertavägen–Stålarmsgatan. Utanför rusningstiderna är biltrafiken smidig också i framtiden.

De största skadliga verkningarna på människor förorsakas av den ökade trafiken. Den ökade trafiken medför bullerolägenheter, saktar ner biltrafiken särskilt under rusningstiden och ökar risken för trafikolyckor. I Kakskerta och Satava måste behovet av bullerbekämpning utredas i planläggningen och vid beviljandet av bygglov alltid då den genomsnittliga dygnstrafiken överskrider 1 500 körningar/dygn och då byggarbeten görs på mindre än 30 meters avstånd från vägens mittlinje.

Det finns bara en broförbindelse från öarna till fastlandet, vilket utgör en säkerhetsrisk. Exempelvis kan det bli svårt eller till och med omöjligt för utryckningsfordon att komma fram till området. Byggandet av nya broar såsom anvisas i delgeneralplanen för Hirvensalo och Satava-Kakskerta minskar denna risk.

I delgeneralplanen föreslås nya cykelvägar som skulle förbättra möjligheterna till cykelåkning på öarna.

En del av kostnaderna för förbättring av infrastrukturen på öarna förorsakas oberoende av ökningen av antalet invånare. Byggandet av infrastruktur till följd av detaljplaneringen av områden som är avsedda att detaljplaneras medför stora tröskelinvesteringar i vattenförsörjning och gatubyggnad. I östra delen av Satava behövs stamlinjer för vatten- och avloppsnätet över vattendraget antingen från Hirvensalo eller direkt från fastlandet. Det nuvarande nätverket i Hirvensalo kan inte byggas ut mot Satava utan att förbättra nätets kapacitet i Hirvensalo.  Dessutom behövs nya stamlinjer i planområdet. Ett alternativ till ordinär detaljplanering kunde vara detaljplanering med stöd av det befintliga tryckavloppsnätet.

Kompletteringsbyggandet av byområden förorsakar inte infrastrukturkostnader för staden, eftersom kostnaderna för byggande och underhåll av enskilda vägar samt för vattenförsörjningen och behandlingen av avloppsvatten faller på privata aktörer utanför de detaljplanerade områdena. I och med att konsumtionen av bruksvatten ökar kan det uppstå ett behov av att öka trycket.

Tjänsteförsörjningen kan förorsaka stora samhällskostnader i en stor glesbygd (bildningstjänster, småbarnspedagogik, social- och hälsovård och äldreomsorg). Biljettintäkterna från kollektivtrafiken täcker inte kostnaderna för ordnande av kollektivtrafik.

Genomförande

Detaljplaneringen av Satava-Kakskerta ska enligt genomförandegranskningen av utkastet till Generalplan 2029 inledas tidigast i slutet av 2020-talet.

I delgeneralplanen strävar man efter att styra bildandet av glesbygder och komplettera bosättningsgrupper som uppstått genom att anvisa dem som byområden. Byggandet eller kompletteringen av byområden beror helt på markägarnas projekt.

Byggandet av en skola med årskurs 1–6 och ett eventuellt daghem på den f.d. skolans plats beror på områdets befolkningsutveckling.

Satava-Kakskerta erbjuder goda möjligheter till motionering i naturen, och delgeneralplanen främjar bland annat rekreationsbruk av stränder. Ur rekreationsbrukets synvinkel skulle det vara viktigt att staden får Annalanlahti strand som har beteckningen VL-1 i sin ägo.

Landsvägar och broar uppskattas behöva reparationer under 2020-talet. Vattenledningsnätet har begränsad kapacitet. Möjligheten till nya anslutningar granskas från fall till fall i samband med ansökan om tillstånd. Vattenledningsnätet kommer att förbättras i områden som detaljplaneras i samband med detaljplaneringen.

Planläggningsskeden och växelverkan

Utarbetandet av planen grundar sig på stadsstyrelsens beslut av 4.3.2013 § 111. Myndigheternas samråd anordnades 25.9.2013 i det inledande skedet. Målen i delgeneralplanen för Satava-Kakskerta godkändes av stadsstyrelsen 2.5.2016 § 182.

Utkastet till delgeneralplan godkändes i stadsplanerings- och miljönämnden 26.4.2017 § 132 och i stadsstyrelsen 8.5.2017 § 201. Samtidigt preciserade stadsstyrelsen dimensioneringsmålen och utlåtanden begärdes om delgeneralplanen. Utkastet till delgeneralplan var offentligt framlagt 15.5–13.6.2017, och 52 åsikter lämnades in.

Ett preliminärt förslag till delgeneralplan bereddes på basis av det godkända utkastet och den respons som lämnats in. I slutet av 2018 begärdes nya, preciserade utlåtanden av det preliminära förslaget till delgeneralplan, och svar utarbetades på dessa utlåtanden. Två möten för allmänheten ordnades om det preliminära planförslaget samt en webbenkät 27.11.2018–31.1.2019. Med enkäten kompletterades åsikterna som samlats in tidigare i utkastskedet.

Förslaget till delgeneralplan bereddes på basis av det preliminära planförslaget och åsikterna som lämnades in om det. Förslaget till delgeneralplan som daterats 24.4.2019 godkändes med ändringar i stadsmiljönämnden 4.6.2019 § 244 och i stadsstyrelsen 10.6.2019 § 274. Förslaget till delgeneralplan var framlagt 17.6–16.8.2019. Under anslagstiden inlämnades 44 anmärkningar.

Förslaget till detaljplan som ändrats på basis av anmärkningarna (daterat 11.11.2019) godkändes i stadsmiljönämnden 26.11.2019 § 463 och i stadsstyrelsen 19.12.2019 § 502, varefter det lades fram på nytt 13.1–11.2.2020. Sammanlagt 38 anmärkningar lämnades in (tilläggsmaterial 2).

Förslaget till delgeneralplan har på basis av anmärkningarna setts över enligt följande:

- AT-1-området i Nikkilä har utvidgats. Utvidgningen placeras så att ett obebyggt trädbevuxet område bevaras mellan AT-1/s-området och de nyare bostäderna.

- I Mölnby har gränsen mellan AT-1-området och M-1-området preciserats på basis av önskemålet i en anmärkning samt naturvärdena.

- I Lalax har gränserna mellan AT-1-området och M-1-området preciserats så att de är ändamålsenligare ur den befintliga infrastrukturens och terrängformernas synvinkel.

- I Harjattula har en del av VL-1-området omvandlats i enlighet med en anmärkning och det nuvarande användningsändamålet till ett RA-1-område. 

Dessutom har följande ändringar gjorts i planförslaget daterat 29.9.2020:

- I planbestämmelsen om fasta fornlämningar har lagts till ett förbud att rubba objektet.

- Planbestämmelsen gällande Kakskerta kyrkas område (församlingen) som skyddas av kyrkolagen hade endast inskrivits i redogörelsen. Planbestämmelsen har lagts till på motsvarande sätt i plankartan.

- Objekt sr 106 Näsudd har strukits ur planen. Objektets betydelse har bedömts på nytt med Museicentralen. Värdeklassificeringen har ändrats från historiskt värdefull till landskapsmässigt värdefull. Landskapsmässigt värdefulla objekt anvisas inte med sr-beteckning. På basis av diskussioner med ägarna till objektet i fråga har badhuset som samma markägare äger i den bredvidliggande fastigheten (Villa Vapparn, sr 106) lagts till förslaget till delgeneralplan. Med tanke på kulturmiljön är detta objekt mer betydande än objektet som nämns ovan.

- Beskrivningen av byggnadsskyddsobjekt sr 19 har setts över med Museicentralen. Ekonomibyggnaderna har strukits ur beskrivningen. 

- Med beteckningen Eventuellt förorenad mark anvisas ett objekt i Niemenkulma i Kakskerta som saknades på plankartan.

- Förklaringarna och planbestämmelserna för områdena S-1- och S-2 har preciseras så att de överensstämmer med motsvarande beteckningar och bestämmelser i Generalplan 2029.

- Objekt luo 6-75 Sluttningslunden i Ekvalla har lagts till delgeneralplanen. Avgränsningen grundar sig på miljöskyddets terrängkartläggning. Dessutom har avgränsningen av objektet luo 2-76 preciserats utifrån miljöskyddets terrängbesök.

- Dessutom har tekniska korrigeringar och klargörande preciseringar lagts till planbeteckningarna och planbestämmelserna. Dessa preciseringar gäller delgeneralplanens allmänna bestämmelser, beteckningarna AT-1 och M-1, ma-1-beteckningen, beteckningarna för gång- och cykelrutter samt fartygs- och båtleder.

Följande tekniska fel har korrigerats i planförslaget daterat 29.9.2020:

Ändringarna och kompletteringarna av delgeneralplanen syns på plankartan, i planbeskrivningen och i dess bilagor.

Planens helhetsstruktur och reserveringarna för markanvändningen följer i huvudsak planförslaget som stadsstyrelsen godkände i december 2019. Ändringarna i förslaget till delgeneralplan är små, vilket innebär att förslaget inte behöver läggas fram på nytt.

Stadsmiljönämnden beslutar om stadens motiverade svar på anmärkningarna om planförslaget. Anmärkningarna med svar visas i bilaga 5.

Stadsfullmäktige beslutar om godkännandet av delgeneralplanen.

Bilaga 1Förslagskarta till delgeneralplanen för Satava-Kakskerta 29.9.2020

Bilaga 2Skyddsobjekt

Bilaga 3Arkeologiska objekt

Bilaga 4Områden som är särskilt viktiga för naturens mångfald

Bilaga 5Anmärkningar om planförslaget 13.1-11.2.2020 med svar

Tilläggsmaterial 1Redogörelse för delgeneralplanen för Satava-Kakskerta 29.9.2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Anmärkningar (på finska)

Tilläggsmaterial 3Anmärkningar och svar, PowerPoint-presentation (på finska)

Utredningar och rapporter (länk till sidan med utredningar om delgeneralplanen för Satava-Kakskerta, på finska)

Sektordirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att godkänna svaren på anmärkningarna (bilaga 5) och föreslår för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att förslaget till delgeneralplan för Satava-Kakskerta, daterat 24.4.2019, ändrat 4.6.2019 (§ 244 Smn), 11.11.2019 (anmärkningar), 26.11.2019 (§ 463 Smn) och 29.9.2020 (anmärkningar) godkänns.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Helin understödd av Manni.

Muurinen anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet. Helin deltog i sammanträdet i stället för Muurinen.

Generalplaneingenjör Andrei Panschin deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Smn § 357

Bordlagt 6.10.2020 § 350

BeslutFörslaget godkändes med följande tillägg:

”Dessutom konstaterar nämnden att man vid detaljplanläggningen av AP-1-områden ska säkerställa att såväl enskilda objekt som helheten som bildas lämpar sig för högklassig arkitektur och högklassigt byggande av skärgårdskaraktär. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid att byggnaderna grupperas så att de lämpar sig för omgivningen.”

Innan beslut fattades genomfördes tre omröstningar.

Tilläggsmaterial 4Redogörelse för delgeneralplanen Satava-Kakskerta, kompletterad 20.10.2020 (på finska)

1. Omröstning

I den första omröstningen röstades mellan fortsatt behandling av ärendet och Sandelins förslag till återremiss understött av Lähteenmäki.

I omröstningen med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Forsell, van Ooik, Wirén, Euro, Mustonen, Manni och Ilvessalo för fortsatt behandling av ärendet.

För Sandelins förslag om återremiss röstade förutom henne även Lähteenmäki som understödde förslaget.

Behandlingen av ärendet fortsatte med rösterna 11–2.

2. Omröstning

I den andra omröstningen röstades om föredragandens förslag och Lintunens följande ändringsförslag understött av Manni:

”Dessutom konstaterar nämnden att man vid detaljplanläggningen av AP-1-områden ska säkerställa att såväl enskilda objekt som helheten som bildas lämpar sig för högklassig arkitektur och högklassigt byggande av skärgårdskaraktär. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid att byggnaderna grupperas så att de lämpar sig för omgivningen.”

I omröstningen med namnupprop röstade för Lintunens ändringsförslag understött av Manni förutom dessa personer även Hellsten, Anttila, Helin, Wirén, Euro, Mustonen och Ilvessalo.

Sandelin, Lähteenmäki, Forsell och van Ooik röstade blankt.

Lintunens ändringsförslag som understöddes av Manni blev en del av beslutet med rösterna 9–0, 4 blanka.

3. Omröstning

I den tredje omröstningen röstades om föredragandens förslag och van Ooiks följande ändringsförslag understött av Forsell:

”-Ur AT-1-planbestämmelserna stryks ”sex byggplatser för lägenheter på minst 20 hektar”,

-AP-området i norra delen av Satava minskas så att det motsvarar det 24.4.2019 daterade planförslaget,

-I området Vesikari i Höyttinen stryks AT-1-området för Pirunvuori som lagts till på nämndens möte 4.6.2019,

-AT-området i norra delen av Kakskerta återställs enligt det 24.4.2019 daterade planförslaget,

-På byggplatser inom strandzonen (AT-1- och RA-1-områden) som överstiger 5 000 m2 får våningsytan vara högst 200 m2,

-Det södra LUO-området i byn Monnoinen återställs så att det motsvarar tjänsteinnehavarnas förslag i det 11.11.2019 daterade planförslaget.”

I omröstningen med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Wirén, Euro, Mustonen och Manni för föredragandens förslag.

För van Ooiks ändringsförslag som understöddes av Forsell röstade förutom dessa personer även Sandelin, Lähteenmäki och Ilvessalo.

Föredragandens förslag blev beslut med rösterna 8–5.

Dessutom lämnade Manni ett ändringsförslag under behandlingen, enligt vilket byggnadsskyddsobjekt 21 vid Heinänokkavägen 20 stryks ur skyddsobjekten, men förslaget förföll i brist på understöd.

Motiveringar till Sandelins förslag till återremiss:

”På grund av motiveringarna i flera anmärkningar remitteras detaljplanen för ny beredning med följande ändringar: Delgeneralplanens mål för antalet invånare år 2050 minskas från det föreslagna 3 600 invånare till 3 000 invånare. Exploateringstalet på AP-1-områden som planläggs i Satava (Mäenpää-Nyby och Kaivois) sänks från 0,05 till 0,03 för att trygga de ursprungliga målen i detaljplanen om en skärgårdsaktig bostadsmiljö samt bevarandet av såväl naturvärden och bosättningshistoriska värden som grönområdesnätet och de ekologiska korridorerna.”

Punktvisa motiveringar till van Ooiks ändringsförslag:

Ur AT-1-planbestämmelserna stryks ”sex byggplatser för lägenheter på minst 20 hektar”. Motiveringar: ”Det är motiverat att de byaktiga områdena bebyggs tillräckligt glest såsom tjänsteinnehavarna ursprungligen föreslagit.”

AP-området i norra delen av Satava minskas så att det motsvarar det 24.4.2019 daterade planförslaget. Motiveringar: ”I planområdet är det inte ändamålsenligt att anvisa områden som kräver en alltför tung detaljplanering och områden med tätare bebyggelse.”

I området Vesikari i Höyttinen stryks AT-1-området för Pirunvuori som lagts till på nämndens möte 4.6.2019. Motiveringar: ”Det har inte framförts några grunder för att lägga till området i det värdefulla luo-området. Området är ett obebyggt värdefullt bergsområde och det är ett viktigt område med tanke på naturens mångfald och orörd natur. Det tillagda AT-1-området förverkligar inte idén om byaktighet och motsvarar inte målen för planen.”

AT-området i norra delen av Kakskerta återställs enligt det 24.4.2019 daterade planförslaget. Motiveringar: ”Det har inte framförts några motiveringar för att utvidga AT-området på tjänsteinnehavarnas förslag.”

På byggplatser inom strandzonen (AT-1- och RA-1-områden) som överstiger 5 000 m2 får våningsytan vara högst 200 m2. Motiveringar: ”Detta har varit en bestämmelse som tjänsteinnehavarna föreslagit 24.4.2019 och det har inte framförts några grunder för ändring av bestämmelsen. Begränsning av våningsytan till 200 kvadratmeter lämpar sig bäst för det byaktiga och skärgårdsaktiga byggandet och småskaligheten på ön.”

Det södra LUO-området i byn Monnoinen återställs så att det motsvarar tjänsteinnehavarnas förslag i det 11.11.2019 daterade detaljplaneförslaget. Motiveringar: ”Det har inte framförts några motiveringar för att ändra LUO-området. Ändringen gällde ett område som ägs av en ledamot i nämnden. I området som nämnden avlägsnat från LUO-begränsningen lever gökärtsstyltmal, en fjärilsart som är särskilt skyddad. Artens habitat får inte ändras och dess förekomst i området får inte äventyras. Tjänsteinnehavarnas avgränsning av LUO-området grundar sig på terrängbesök och genom det säkerställs att de värdefulla naturvärdena och gökärtsstyltmalen bevaras i området.”

Motiveringar till Mannis ändringsförslag som förfallit:

”Motiveringen till ändringsförslaget är byggnadens dåliga skick och oskäliga reparationskostnader.”

Ssn § 464

Bilaga 1Förslagskarta till delgeneralplanen för Satava-Kakskerta 29.9.2020

Bilaga 2Skyddsobjekt

Bilaga 3Arkeologiska objekt

Bilaga 4Objekt som är särskilt viktiga för naturens mångfald

Tilläggsmaterial 1Redogörelse för delgeneralplanen för Satava-Kakskerta, kompletterad 20.10.2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Anmärkningar om planförslaget som lämnats in 13.1–11.2.2020 jämte svar (på finska)

Tilläggsmaterial 3Anmärkningar om planförslaget som lämnats in 17.6–16.8.2019 jämte svar (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till delgeneralplan för Satava-Kakskerta som daterats 24.4.2019 och ändrats 4.6.2019 på basis av stadsmiljönämndens beslut, 11.11.2019 på basis av anmärkningar, 26.11.2019 på basis av stadsmiljönämndens beslut och 29.9.2020 på basis av anmärkningar.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Ruohonen.

Ssn § 480

Bordlagt 26.10.2020 § 464

BeslutFörslaget godkändes med den ändringen att planbestämmelsen för Heinänokka lägerområde som ägs av Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet ändras till P / RA-1.

Beslut i ärendet fattades efter fyra omröstningar.

Gällande ändringsförslagen konstaterade ordförande att varje förslag ställs mot föredragandens beslutsförslag, eftersom de gäller olika ställen i förslaget till delgeneralplan.

Omröstning 1

I den första omröstningen beslutade man att fortsätta behandlingen av ärendet med rösterna 10–4.

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Pätäri, Raaska, Miikkola, Laivoranta, Vornanen, Aaltonen, Azizi, Perho och Ruohonen för en fortsatt behandling av ärendet.

För Lindfors följande förslag till återremiss som understöddes av Rinne röstade förutom dessa personer även Sundqvist och Hassan:

”Förslaget till delgeneralplan återremitteras för ny beredning.

Motiveringar:

”På grund av motiveringarna i flera anmärkningar återremitteras detaljplanen för ny beredning med följande ändringar: Delgeneralplanens mål för antalet invånare år 2050 minskas från det föreslagna 3 600 invånare till 3 000 invånare. Exploateringstalet på AP-1-områden som planläggs i Satava (Mäenpää-Nyby och Kaivois) sänks från 0,05 till 0,03 för att trygga de ursprungliga målen i detaljplanen om en skärgårdsaktig bostadsmiljö samt bevarandet av såväl naturvärden och bosättningshistoriska värden som grönområdesnätet och de ekologiska korridorerna.”

Omröstning 2

I den andra omröstningen förlorade föredragandens beslutsförslag mot Aaltonens följande ändringsförslag som understöddes av Elo med rösterna 5–9:

”Förslaget godkänns med den ändringen att planbestämmelsen för Heinänokka lägerområde som ägs av Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet ändras till P / RA-1.

Motiveringar:

Lägerområdets inkvarteringsbyggnader har nått slutet av sin användningstid och får för tillfället inte användas. Den kyrkliga samfälligheten planerar för tillfället det framtida behovet av lägercentrum och det är tydligt att antalet lägerområden bör minskas.

P

Område för service och förvaltning.

RA-1

Område för fritidsbostäder. Byggande och övrig markanvändning ska anpassas till strandlandskapet och den övriga omgivningen. Terrängens särdrag och tryggandet av naturens mångfald ska tas i beaktande.

På den befintliga bebyggda byggplatsen får en ny bostadsbyggnad med en bostad byggas, vars våningsyta bestäms enligt följande:

- på byggplatser som är mindre än 2 000 m² högst 100 v-m² - på byggplatser som är minst 2 000 m² - mindre än 5 000 m² högst 150 v-m² - på byggplatser som är minst 5000 m² högst 250 v-m².

Därtill får en bastubyggnad på högst 25 v-m², en gäststuga på högst 20 v-m² och andra ekonomibyggnader på högst 50 v-m² byggas utöver bostadsbyggnaden på byggplatsen. Gäststugan ska placeras på samma gård som bostadsbyggnaden och den får inte ha kännetecknen för en självständig fritidsbostad. På byggplatsen tillåts högst tre ekonomibyggnader.

Att ändra användningsändamålet av en fritidsbyggnad till en åretruntbostad förutsätter att byggandet av vägar samt vattenförsörjning och avloppsystem måste ordnas på den nivå som motsvarar stadigvarande boende utan att det orsakar särskilda kostnader för staden, och utryckningsfordon måste kunna ta sig fram till byggplatsen längs vägnätet också i vinterförhållanden.

Bildandet av nya byggplatser förutsätter att det återstår byggrätt som grundar sig på en utredning av stomlägenheter. Den nya byggplatsens areal ska vara minst 2 000 m².”

Vid omröstning med namnupprop röstade Rinne, Lindfors, Sundqvist, Hassan och Vornanen för föredragandens beslutsförslag.

För Aaltonens ändringsförslag som understöddes av Elo röstade förutom dessa personer även Pätäri, Raaska, Miikkola, Laivoranta, Azizi, Perho och Ruohonen.

Omröstning 3

I den tredje omröstningen vann föredragandens beslutsförslag över Vornanens följande ändringsförslag som understöddes av Sundqvist med rösterna 9–5:

”Förslaget godkänns med följande ändringar:

- Ur AT-1-planbestämmelserna stryks ”sex byggplatser för lägenheter på minst 20 hektar,

- AP-området i norra delen av Satava minskas så att det motsvarar det 24.4.2019 daterade planförslaget,

- I området Vesikari i Höyttinen stryks AT-1-området för Pirunvuori som lagts till vid nämndens sammanträde 4.6.2019,

- AT-området i norra delen av Kakskerta återställs enligt det 24.4.2019 daterade planförslaget,

- På byggplatser inom strandzonen (AT-1- och RA-1-områden) som överstiger 5 000 m2 får våningsytan vara högst 200 m2,

- Det södra LUO-området i byn Monnoinen återställs så att det motsvarar tjänsteinnehavarnas förslag i det 11.11.2019 daterade planförslaget.”

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Pätäri, Raaska, Miikkola, Laivoranta, Aaltonen, Azizi, Perho och Ruohonen för föredragandens beslutsförslag.

För Vornanens ändringsförslag som understöddes av Sundqvist röstade förutom dessa personer även Rinne, Lindfors och Hassan.

Omröstning 4

I den fjärde omröstningen vann föredragandens beslutsförslag över Laivorantas följande ändringsförslag som understöddes av Sundqvist med rösterna 7–7, och ordförandens röst avgjorde:

”Förslaget godkänns med den ändringen att exploateringstalet för AP1-området ea 0.05 sänks till ea 0.04”

Vid omröstning med namnupprop röstade Elo, Pätäri, Raaska, Aaltonen, Azizi, Perho och Ruohonen för föredragandens beslutsförslag.

För Laivorantas ändringsförslag som understöddes av Sundqvist röstade förutom dessa personer även Rinne, Lindfors, Miikkola, Hassan och Vornanen.

Maaskola, Vierimaa, Lehtinen och Kari-Granfors förklarade sig jäviga och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som behandlingen av ärendet pågick. I behandlingen av ärendet deltog i stället för Maaskola Raaska och i stället för Vierimaa Perho.

Sfm § 192

Bilaga 1Förslagskarta till delgeneralplanen för Satava-Kakskerta 9.11.2020

Bilaga 2Skyddsobjekt

Bilaga 3Arkeologiska objekt

Bilaga 4Objekt som är särskilt viktiga för naturens mångfald

Tilläggsmaterial 1Redogörelse för delgeneralplanen för Satava-Kakskerta, kompletterad 9.11.2020 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Anmärkningar om planförslaget som lämnats in 13.1–11.2.2020 jämte svar (på finska)

Tilläggsmaterial 3Anmärkningar om planförslaget som lämnats in 17.6–16.8.2019 jämte svar (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att godkänna förslaget till delgeneralplan för Satava-Kakskerta som daterats 24.4.2019 och ändrats 4.6.2019 på basis av stadsmiljönämndens beslut, 11.11.2019 på basis av anmärkningar, 26.11.2019 på basis av stadsmiljönämndens beslut, 29.9.2020 på basis av anmärkningar och 9.11.2020 basis av stadsstyrelsens beslut.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Ilvessalo understödd av Manni.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.


Bilagor:

Sfm § 192
Bilaga 1:Satava-Kakskerrran osayleiskaavan ehdotuskartta pvm 9.11.2020/ Förslagskarta till delgeneralplanen för Satava-Kakskerta 9.11.2020
Bilaga 2:Rakennussuojelukohteet / Skyddsobjekt
Bilaga 3:Arkeologiset kohteet / Arkeologiska objekt
Bilaga 4:Luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeät alueet / Objekt som är särskilt viktiga för naturens mångfald