Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen47709.11.20209
Stadsfullmäktige19116.11.20209

11288-2020 (00 04 01)

Ändring av grundavtalet för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt

Sammandrag:

Preciseringar och ändringar föreslås göras i grundavtalet för samkommunen på grund av ändringen av kommunallagen. Det nya framlagda förslaget på bestämmelse rör bl.a. täckandet av samkommunens underskott och bestämmandet av mekanismer för att följa ekonomins utveckling. Därtill föreslås att en ändring görs beträffande returmekanismen av ett överskott. Förslaget är att överskottet med ett beslut av fullmäktige kunde returneras till kommunen. Enligt det gällande grundavtalet är detta inte möjligt utan överskottet jämnas ut genom att sänka avgifterna.

Ssn § 477

Koncernförvaltningen, juridiska tjänster, stadsjurist Riikka Lehtimäki:

 

Bakgrund

 

Samkommunen för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt (senare VSSHP) har 9.10.2020 bett medlemskommunerna i samkommunen att i fullmäktige behandla en ändring av grundavtalet för samkommunen så att det motsvarar kommunallagens bestämmelser. VSSHP motiverar sitt ändringsförslag enligt följande:

 

Styrelsen har behandlat ändringen av samkommunens grundavtal 16.8.2016 § 95 och beslutat föreslå för kommunerna att grundavtalet för samkommunen ändras enligt ändringarna nedan. Efter styrelsens behandling trädde 1.1.2017 i kraft en lag om ändring av kommunallagen, i vilken ingick en övergångsbestämmelse gällande en förlängning av övergångsperioden för ändringarna i grundavtalet till slutet av år 2019. En förlängning av övergångsperioden motiverades i lagförslaget med målet att undvika onödigt administrativt arbete i kommunerna eftersom den största delen av de avtal som ska uppdateras blir onödiga på grund av landskapsreformen som för tillfället bereds.

 

På grund av ovannämnda har inte ändringen av grundavtalet verkställts eller ändringsförslag skickats till kommunerna. Då vård- och landskapsreformen nu skjutits upp är det dock nödvändigt att göra minimiändringar som är teknisk natur, för att samkommunens grundavtal ska motsvara kommunallagens krav.

 

Sjukvårdsdistrikten i Finland är enligt lagen om specialiserad sjukvård juridiskt sett samkommuner. Samkommunerna grundas enligt kommunallagen genom ett grundavtal som medlemskommunerna ingår. Om innehållet i grundavtalet bestäms närmare i 56 § i kommunallagen, där innehållskraven för grundavtalet bestäms. En ny kommunallag har trätt i kraft 1.5.2015. På grund av övergångsbestämmelserna för lagen, kommer dock en betydande del av lagen att tillämpas först från 1.6.2017 då den nya valperioden inleds. I grundavtalets innehållskrav (56 §) har gjorts mindre ändringar som har märkts nedan med fet stil. I grundavtalet ska det bestämmas om:

 

1) samkommunens namn, hemort och medlemskommuner,

 

2) samkommunens uppgifter samt vid behov om överföringen av organiseringsansvaret enligt 8 §;

 

3) antalet representanter vid samkommunsstämman eller antalet ledamöter i samkommunsfullmäktige eller något annat organ som utövar den högsta beslutanderätten samt om grunderna för rösträtten,

 

4) samkommunens övriga organ samt om organens uppgifter och beslutanderätt och sammankallandet av dem,

 

5) vilket av samkommunens organ som bevakar samkommunens intressen, representerar samkommunen och ingår avtal för dess räkning samt på vilket sätt beslut fattas om rätten att teckna samkommunens namn,

 

6) medlemskommunernas andelar i samkommunens tillgångar och deras ansvar för samkommunens skulder samt om annat som gäller samkommunens ekonomi,

 

7) granskningen av samkommunens förvaltning och ekonomi,

 

8) ställningen för en medlemskommun som utträder ur samkommunen och för de medlemskommuner som fortsätter verksamheten,

 

9) förfarandet vid upplösning och likvidation av samkommunen,

 

10) det förfarande genom vilket samkommunens underskott täcks i en situation där medlemskommunerna inte har godkänt det avtal om balanseringen av samkommunens ekonomi som avses i 119 § 2 mom.;

 

11) ett system för att följa ekonomin och verksamheten och om rapporteringen till medlemskommunerna.

 

I grundavtalet kan det också bestämmas att ledamöterna och ersättarna i andra organ än samkommunsstämman ska vara fullmäktigeledamöter i medlemskommunerna och om att kvalificerad majoritet krävs för beslutsfattandet i ärenden som bestäms i avtalet.

 

Ändringsförslag

 

I VSSHP:s förslag har inga andra ändringsförslag eller tillägg gjorts till grundavtalet utöver de ändringar som kommunallagen absolut kräver.

 

I grundavtalet ska enligt kommunallagens 56 § avtalas om samkommunens uppgifter samt vid behov om överföringen av organiseringsansvaret enligt 8 §. Kommunen kan avtala om att organiseringsansvaret överförs på en annan kommun eller en samkommun. För denna del ska en överföring av organiseringsansvaret nämnas i grundavtalet. Vid lagstadgat samarbete ansvarar den andra kommunen eller samkommunen direkt med stöd av lagen för organiseringen av uppgifterna för kommunens räkning.

 

Preciseringar gällande organiseringsansvar

 

VSSHP föreslår att texten i grundavtalet ändras på följande sätt:

 

2 § 1 moment (tillägg med fet stil till den nuvarande texten): Samkommunens uppgift är att för sina medlemskommuner ordna specialiserad sjukvård enligt den gällande lagstiftningen. Utöver de i lagen bestämda uppgifterna är samkommunens uppgift även att ordna i lagen föreskrivna social- och hälsovårdstjänster för sina medlemskommuners del till den grad som kommunerna överfört uppgifter till samkommunen. Samkommunens uppgift är även att på sitt område ordna lagenlig specialomsorg för personer med funktionsnedsättning i den omfattning som medlemskommunerna beslutat. Samkommunens uppgift är därtill att för sin egen del främja hälsa, funktionsförmåga och social trygghet på området. Samkommunen kan inte genom ett beslut av stadsfullmäktige ta sig an ansvaret för andra uppgifter inom social- och hälsovård.

 

System för att följa ekonomin och verksamheten och rapporteringen till medlemskommunerna

 

Enligt 56 § i kommunallagen ska i grundavtalet avtalas om systemet för att följa ekonomin och verksamheten och rapporteringen till medlemskommunerna.

Ett fungerande system för uppföljning är nödvändigt, eftersom kommunen svarar för finansieringen av uppgifterna, även om organiseringsansvaret (8 § i kommunallagen) har överförts på samkommunen. I och med den nya kommunallagen har även samkommunerna en skyldighet att täcka underskotten och de ingår i kretsen för utvärderingsförfarandet (kommunallagens 119 §). Enligt VSSHP är utvecklandet av uppföljningen även nödvändigt för att det ska finnas tillräcklig kunskapsbas för utvärderingsförfarandet som samkommunerna utför, som på ett jämförbart sätt utöver samkommunernas ekonomi även skulle täcka verksamheten. Utvärderingsförfarandet stödjer medlemskommunernas fullmäktiges strategiska ledning och revisionsnämndernas arbete samt ger invånarna allt bättre förutsättningar till deltagande.

 

För uppföljningsförfarandets del föreslår VSSHP att det inte är ändamålsenligt att detaljerat beskriva följande mätare på grundavtalsnivå, eftersom behoven som gäller den information som följs upp kan antas variera till och med årligen. I praktiken ska man avtala om uppföljningssystemet och eventuella granskningar av det i samband med förhandlingarna med kommuner.

 

VSSHP:s ändringsförslag är följande:

Kapitel 5, 25a § (ny paragraf):

 

System för att följa ekonomin och verksamheten samt rapportering till medlemskommunerna

 

Samkommunen har i bruk ett modernt system för uppföljning av verksamheten och ekonomin med vilket man kan följa hur de uppställda målen nåtts. Om följande mätare och kriterier kommer man överens separat mellan samkommunen och dess medlemskommuner. Mätarna och kriterierna är de samma för alla medlemskommuner.

 

Samkommunen rapporterar månatligen hur verksamheten och ekonomin utfallit för varje medlemskommun till medlemskommunerna.

 

Täckande av underskottet

 

I grundavtalet ska man enligt kommunallagens 56 § komma överens om det förfarande genom vilket samkommunens underskott täcks i en situation där medlemskommunerna inte har godkänt det avtal om balanseringen av samkommunens ekonomi som avses i 119 § 2 mom.; Syftet är att förebygga situationer där på grund av medlemskommunernas meningsskiljaktigheter det underskott som uppstått i balansen förblir otäckt, trots att samkommunen redan har genomfört det utvärderingsförfarande som bestäms i § 119 i kommunallagen. I kommunallagens 119 § föreskrivs om utvärderingsförfarandet i en samkommun. Om en samkommun inte har täckt ett underskott i samkommunens balansräkning inom den tidsfrist som anges i 110 § 3 mom. kan finansministeriet, efter att ha hört samkommunen och dess medlemskommuner, förordna en oberoende utredare som har till uppgift att utarbeta ett förslag till avtal mellan samkommunen och dess medlemskommuner om balanseringen av samkommunens ekonomi. Utredaren ska höra samkommunen och dess medlemskommuner i samband med utarbetandet av förslaget.

 

Det organ som utövar den högsta beslutanderätten i samkommunen och medlemskommunernas fullmäktige ska behandla det i 1 mom. avsedda förslaget till avtal som läggs fram av utredaren. Medlemskommunerna kan godkänna avtalet på det sätt som anges i 57 § 1 mom. Avtalet ska delges finansministeriet.

 

Enligt VSSHP:s förslag, eftersom kommunerna blir förpliktade att i sista hand täcka underskott, skulle på det på samma sätt vara motiverat att i samkommunens grundavtal möjliggöra att det underskott eller en del av det underskott som ackumulerats under räkenskapsperioden, kunde återbetalas till samkommunens medlemskommuner i samband med behandlingen av bokslutet. I det nuvarande grundavtalet är detta uttryckligen förbjudet (grundavtalet 27 § 3 mom., sista meningen) ”Ingen fakturering i efterhand eller återbetalning presteras för de priser som fakturerats av medlemskommunerna under verksamhetsåret på basis av samkommunens bokslut.”

 

I praktiken har man nu försökt förebygga att ett överskott uppstår genom att sänka priset på tjänsterna senast under räkenskapsperiodens sista dag. Betydligt lättare och precist skulle det vara att ändå göra ett eventuellt returneringsbeslut i samband med behandlingen av bokslutet.

 

VSSHP:s ändringsförslag:

 

Kapitel 6, 27 § 3 mom. (ändring och tillägg till den nuvarande texten med överstreckad text och fet stil)

 

Prissättningsprinciperna för tjänster som säljs fastställs årligen i samband med godkännandet av budgeten. Priserna för tjänsterna har beräknats enligt de grunder som fullmäktige godkänt och styrelsen bekräftar dem. Genom ett beslut av styrelsen kan priset för tjänsterna under verksamhetsåret ändras så att den ändring som höjer priserna kan träda i kraft tidigast i början av den månad som följer meddelandet som getts i saken. Ingen fakturering i efterhand eller återbetalning presteras för de priser som fakturerats av medlemskommunerna under verksamhetsåret på basis av samkommunens bokslut. Då bokslutet behandlas kan fullmäktige besluta att överskottet eller en del av det återbetalas till medlemskommunerna i förhållande till deras användning av tjänsterna.

 

Kapitel 6, 38a § (ny paragraf)

 

Täckande av underskottet

 

Ifall medlemskommunerna inte har godkänt det förslag om täckande av underskottet enligt 57 § i kommunallagen, som den utredare som avses i kommunallagens 119 § 2 mom. föreslagit, betalar medlemskommunerna i årliga jämna rater underskottet i förhållande enligt utfallet för servicefaktureringen under de tre senaste räkenskapsperioderna under åren för den följande ekonomiplanen.

 

Förfarande för att ändra grundavtalet

 

Enligt 57 § 1 mom. i kommunallagen kan grundavtalet ändras om minst två tredjedelar av medlemskommunerna understöder en ändring och deras invånarantal är minst hälften av det sammanräknade invånarantalet i samtliga medlemskommuner.

 

Godkännande av ändringen görs i baskommunerna av fullmäktige. Ifall det antal medlemskommuner som lagen kräver godkänner förändringen, konstateras i sjukvårdsdistriktets styrelse att ändringen trätt i kraft. Målet är att ändringen i grundavtalet skulle träda i kraft senast 1.1.2021.

 

På basis av ovannämnda anser jag att de föreslagna ändringarna kan godkännas. Förslagen är grundade med anledning av de ändringar i kommunallagen som trätt i kraft. Jag anser att endast de bestämmelser som rör mekanismen för uppföljning av ekonomin är bristfälliga således att formuleringen i grundavtalet just nu inte preciserar var mätarna för uppföljning av ekonomin. För denna del anser jag det i skulle ha varit sakenligt att i grundavtalet precist komma överens om vem/vilka och i vilken instans mätarna för uppföljning av ekonomin bestäms. Eftersom det är frågan om en ändring som grundar sig på lag, med syftet att hjälpa utveckla samkommunens verksamhet med hjälp av mekanismerna för uppföljning av ekonomin, är det ändamålsenligt att formuleringarna som gäller detta skulle vara precisa, så att syftet med paragrafen förverkligas.

 

Koncernförvaltningen, förändringsledare Antti Parpo:

Enligt 7 § i lagen om specialiserad sjukvård ligger ansvaret för ordnande av specialiserad sjukvård hos sjukvårdsdistrikten. Kommunerna ansvarar för ordnandet av basservicens social- och hälsovårdstjänster. Därtill kan kommunerna även ansvara för ordnandet av specialiserad sjukvård i den egna kommunen. Ansvaret för ordnande av specialomsorg för personer med funktionsnedsättning ligger på specialomsorgsdistrikten. Specialomsorgsdistrikten kan agera självständigt. I en del av Finland fungerar specialomsorgsdistrikten i samband med samkommunen för vårdlandskapet, i vilken den specialiserade sjukvården eller alla social- och hälsovårdstjänster ingår. I Egentliga Finland ansvarar specialomsorgsdistriktet för Egentliga Finland för ordnandet av specialomsorg.

Möjligheten att utvidga sjukvårdsdistriktets organiseringsansvar att omfatta även andra social- och hälsovårdstjänster än den specialiserade sjukvården beskrivs diffust i grundavtalet. Att inkludera organiseringsansvaret för specialomsorgen i sjukvårdsdistriktets uppgifter motsvarar inte den rådande situationen i Egentliga Finland och skapar utrymme för tolkning. Därtill är formuleringen otydlig som gäller att utvidga samkommunens ansvar att omfatta andra uppgifter inom social- och hälsovården genom endast ett beslut av fullmäktige. Enligt 57 § i kommunallagen kan inte medlemskommunen åläggas till att utan sitt samtycke åläggas att delta i skötseln av nya frivilliga uppgifter och i kostnaderna för dem.

Utvidgningar och begränsningar av organiseringsansvaret ska definieras entydigt och definitionerna i anknytning till ordnandet ska genomföras under styrning av ägarkommunerna. Breddandet av ansvaret för ordnande av tjänster ska i sjukvårdsdistriktet grunda sig på ägarkommunernas omfattande prövning och övervägande.

Enligt 56 § i kommunallagen ska i grundavtalet beslutas om andra väsentliga ärenden som gäller samkommunens ekonomi. Bestämmelserna gällande uppföljningen av ekonomin och rapporteringen är i grundavtalet generella. I fortsättningen är det grundat att tillsammans bestämma om noggrannare förfarande för uppföljningen och styrningen av ekonomin. Att komma överens om uppföljningen av ekonomin endast i samband med samkommunens budget är ur ägarkommunens perspektiv som förfarande och även till sina verkningar begränsat.

De framställda ställningstagandena beträffande organiseringsansvaret för tjänsterna och uppföljningen av ekonomin är utvecklingsförslag för ändringen av grundavtalet och separata från övrig beredning. Det bör betonas att de ändringsförslag gällande sjukvårdsdistriktets grundavtal som nu behandlas, är med tanke på kommunallagen grundade.

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att

1. den godkänner de preciseringar och ändringsförslag till grundavtalet som Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt föreslagit på och enligt de grunder som föreslagits föredragningstexten.

2. konstaterar den följande:

a) Gällande specialomsorgen som hör till social- och hälsovårdens organiseringsansvar enligt grundavtalet ska detta ändras separat från den övriga beredningen så att den bättre motsvarar den nuvarande situationen där samkommunen för Egentliga Finlands specialomsorgsdistrikt har organiseringsansvaret för specialomsorgen.

b) Den formulering i grundavtalet beträffande att samkommunen genom ett beslut av fullmäktige kan ta ansvaret för att ordna även andra social- och hälsovårdstjänster, ska tydliggöras från den separata beredningen. Utgångspunkten och huvudregeln ska vara ett förfarande där man separat tillsammans med ägarkommunerna i samkommunen kommer överens om och beslutar om utvidgandet av organiseringsansvaret för tjänster för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt.

c) Det är grundat att separat från beredningen av grundavtalet precisera uppföljningen och styrningen av ekonomin.

BeslutFörslaget godkändes.

Aaltonen anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som behandlingen av ärendet pågick.

Sfm § 191

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar att

1. den godkänner de preciseringar och ändringsförslag till grundavtalet som Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt föreslagit på och enligt de grunder som föreslagits föredragningstexten.

2. konstaterar den följande:

a) Gällande specialomsorgen som hör till social- och hälsovårdens organiseringsansvar enligt grundavtalet ska detta ändras separat från den övriga beredningen så att den bättre motsvarar den nuvarande situationen där samkommunen för Egentliga Finlands specialomsorgsdistrikt har organiseringsansvaret för specialomsorgen.

b) Den formulering i grundavtalet beträffande att samkommunen genom ett beslut av fullmäktige kan ta ansvaret för att ordna även andra social- och hälsovårdstjänster, ska tydliggöras från den separata beredningen. Utgångspunkten och huvudregeln ska vara ett förfarande där man separat tillsammans med ägarkommunerna i samkommunen kommer överens om och beslutar om utvidgandet av organiseringsansvaret för tjänster för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt.

c) Det är grundat att separat från beredningen av grundavtalet precisera uppföljningen och styrningen av ekonomin.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.