Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden7017.03.20209
Stadsmiljönämnden9524.03.2020
Stadsstyrelsen14306.04.20205
Stadsfullmäktige5320.04.20208

2363-2020 (10 03 01)

Projektplan för Färjstrandsbron

Sammandrag: -

Smn § 70

Genomförandeplanering av stadsmiljön, planeringsingenjör Mika Laine 11.3.2020:

 

Åbo stadsfullmäktige godkände 20.6.2016 § 127 detaljplaneändringen och förslaget till detaljplaneändring ”Port Aboa”. I detaljplanen konstaterades ett behov av en ny gång- och cykelbro från Korpolaisbacken över Långvattnet till Färjstranden i Hirvensalo. I planen förutsätts att bron ska vara öppningsbar så att småbåtshamnstjänsterna på östra stranden i Hirvensalo också kan nås med segelbåt. Den nya Färjstrandsbron skulle främja stadens mål om att utveckla den norra stranden i Hirvensalo till ett urbant bostadsområde nära havet som lätt kan nås från centrum till fots eller med cykel. Planen genomför också målet för hållbar trafik och främjar förutsättningarna för gång- och cykeltrafiken genom att förbättra nätverken och kontinuiteten i dem.

 

Stadsfullmäktige godkände 13.11.2017 § 221 budgeten för 2019. Fullmäktige lade till följande anteckning om stadsmiljönämnden: ”Möjligheten att bygga en förbindelse för lättrafik till Färjstranden utreds under 2019. Målet är att tidigarelägga projektplanen för broinvesteringen som är avsedd för gång- och cykeltrafik i Färjstranden eller en annan trafikförbindelse som betjänar dessa färdsätt så att man ska kunna ta sig smidigt till fots eller med cykel från ön till centrum.” Anteckningen lades till i stadsmiljösektorns strategiska avtal 2019 som sfm-klausul.

 

En projektplan har färdigställts gällande Färjstrandsbron som grundar sig på detaljplanen 22/2014 ”Port Aboa” som trädde i kraft 14.10.2017.

 

Projektplanen Färjstrandsbron utarbetades enligt anvisningen för behovsutredning och planering av infrastrukturprojekt som fullmäktige godkände 23.9.2019 § 139. I projektplanen presenteras byggplatsens särdrag, infrastrukturmål och tre olika typer av tekniska lösningar med kostnadsförslag.

 

För byggandet av bron har inte reserverats anslag i ekonomiplanen 2020–2023. Efter att projektplanen har godkänts kan projektet föreslås tas upp i investeringsprogrammet i samband med utarbetandet av ekonomiplanen.

 

Brotyperna som föreslås i projektplanen är avsedda att kopplas till gång- och cykelnätet. Brotyperna tillåter inte regelbunden fordonstrafik, i projektplanen har användningen av underhållsfordon och utryckningsfordon lagts fram som skäl till byggandet av bron.

 

I projektplanen utgår man ifrån att de planerade gång- och cykelvägarna är grusbelagda. Brodäcket föreslås beläggas med betong. Ett av alternativen som föreslås för halkbekämpningen på brodäcket är ett uppvärmt däck som grundar sig på värmeinsamling från vattendraget.

 

Gatubelysningen i området föreslås anläggas på bron och de anslutande gatorna.

 

De anslutande gatorna föreslås vara 6,0 meter breda. Brodäckets användbara bredd föreslås av flera olika skäl vara 5,4 meter, men på grund av att det handlar om en öppningsbar bro är däckets användbara bredd mindre.

 

I projektplanen anges att broprofilerna uppfyller tillgänglighetsrekommendationerna för längdlutning. Ändringarna i längdlutningen har utnyttjats för att byggmaterialegenskaper kan användas till nytta och höjden för underfart ökas. Anslutningshöjden på brons gatuprofil har fastställts så att den lämpar sig för detaljplanen Port Aboa.

 

Följande broalternativ har föreslagits:

 

1.Fast betongbro med vändbart brodäck

 

-Brons öppningsmekanism grundar sig på en rotationsmekanism

-En tung betongkonstruktion påverkar grundläggningskostnaderna markant

-Den tunga betongkonstruktionen möjliggör att användningsändamålet kan ändras

-Betongkonstruktioners tekniska användningstid är 100 år och är enligt livscykeltänkandet den förmånligaste lösningen

-Genomfartsöppningen kan placeras vid den befintliga småbåtsleden

-Det totala kostnadsförslaget för projektplanen: 5,7 miljoner euro

 

2.Pontonbro av betong med en fast klaffbro

 

-Brons öppningsmekanism är en hydraulisk stålklaff

-Pontonkonstruktionen är flytande och broprofilen ändras enligt vattenhöjden

-Pontonkonstruktionen är en förmånligt platta på vilken brokonstruktionen kan grundläggas

-Pontonkonstruktionen kräver vikter under vattnet, vilket ökar underhållskostnaderna

-Pontonkonstruktionens tekniska användningstid är 50 år

-Genomfartsöppningen kan inte placeras vid den befintliga småbåtsleden

-Det totala kostnadsförslaget för projektplanen: 3 miljoner euro

 

3.Fast stålbalkbro med rör och klaffmekanism

 

-Brons öppningsmekanism är en hydraulisk stålklaff

-Stålstommens hållfasthetsegenskaper tillåter längre spännvidder med lättare grundläggning

-Stålstommen kan förtillverkas på en verkstad och monteras på plats, vilket påskyndar byggandet

-Stålstommen tillåter olika typer av stomlösningar

-Den tekniska användningstiden på 100 år kräver att stålkonstruktionen granskas och underhålls

-Genomfartsöppningen kan placeras vid den befintliga småbåtsleden

-Det totala kostnadsförslaget för projektplanen: 3,85 miljoner euro

 

I projektplanen har man kommit fram till att rekommendera alternativ 3. En stålbalkbro med rör är det uppenbart bästa alternativet med tanke på tidtabellen, priset, livscykeltänkandet och byggtekniken. Stålkonstruktionen ger dessutom den bästa grunden för arkitekturen och stadsbilden i miljön. Den öppningsbara konstruktionen ger möjlighet till vattenförsörjning, el och fjärrvärmeteknik inuti brons konstruktion.

 

Enligt 32 § i förvaltningsstadgan godkänner fullmäktige projektplanen för infrastrukturprojekt vars kostnadsförslag överskrider tre miljoner euro.

 

Bilaga 1               Färjstrandsbron, projektplan 16.1.2020

 

 

Sektordirektör Christina Hovi:

 

Förslag          Stadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för fullmäktige att projektplanen för Färjstrandsbron daterad 16.1.2020 godkänns och genomförs enligt alternativ 3.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Ilvessalo understödd av Lähteenmäki.

Planeringsingenjör Mika Laine deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Smn § 95

Bordlagt 24.3.2020 § 70.

BeslutFörslaget godkändes.

Innan beslut fattades röstades om bordläggning av ärendet på förslag av Lähteenmäki som understöddes av Sandelin.

Förslaget om bordläggning förkastades med rösterna 11–2.

I omröstningen med namnupprop röstade Hellsten, Lintunen, Mattila, Muurinen, Laukkanen, Ilmanen, Wirén, Euro, Kontu, Manni och Ilvessalo för fortsatt behandling av ärendet.

För förslaget om bordläggning röstade förutom Lähteenmäki även Sandelin.

Ärendet föredrogs av markanvändningsdirektör Jyrki Lappi.

Ssn § 143

Bilaga 1Färjstrandsbron, projektplan

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att projektplanen för Färjstrandsbron daterad 16.1.2020 godkänns och genomförs enligt alternativ 3.

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 53

Bilaga 1Färjstrandsbron, projektplan

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att projektplanen för Färjstrandsbron daterad 16.1.2020 godkänns och genomförs enligt alternativ 3.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.


Bilagor:

Sfm § 53
Bilaga 1:Lauttarannansilta, hankesuunnitelma / Färjstrandsbron, projektplan