Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen6210.02.202013
Stadsfullmäktige1724.02.20206

14724-2018 (10 00 02, 10 00 00, 00 04 02, 02 07 00)

Val av vinnare i tävlingen om utvecklingspartnerskap och försäljning av fastigheten för "Virvoituksentie 3"

Sammandrag:

Åbo stad har sökt en utvecklingspartner/flera utvecklingspartner till fastigheten 853-32-24-11 i detaljplaneområdet för Virvoitusvägen. Den första fasen i tävlingen inleddes i början av 2019 genom beslut av stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 17.12.2018 § 118. I tävlingen deltog 12 aktörer som var intresserade av att utveckla objektet. Beslutet om tre utvecklingspartner som gick vidare fattades i stadsutvecklingssektionen 27.5.2019 § 39. Som resultat av urvals- och utvärderingsarbetet i den andra fasen av tävlingen föreslår utvärderingsgruppen att Reale Oy utses till vinnare av tävlingen om utvecklingspartnerskap.

Ssn § 62

SsnUtv § 7

Stadsplanering och markegendom, tomtservice, markanvändningsingenjör Tuomas Lindholm och fastighetsutvecklingschef Petri Liski, 23.1.2020:

Åbo stad har sökt en utvecklingspartner/flera utvecklingspartner genom en öppen konkurrenspräglad dialog i två skeden gällande den anhängiga detaljplaneändringen 13/2018 och en därtill hörande fastighetsöverlåtelse. Tävlingsområdet utgjordes av tomt 853-32-24-11 i området för detaljplaneändring. Tävlingsområdets areal är ca 4,49 hektar och det ligger i stadsdelen Luolavuori på ca 2 kilometers avstånd sydost om salutorget på gatuadressen Virvoitusvägen 3. På den östra sidan av tomt 11 intill tävlingsområdet ligger Tallbackens åldringshem som färdigställdes år 1963.

På tävlingsområdet ligger före detta Luolavuori åldringshem som färdigställdes år 1955 och de sista boende flyttade bort i slutet av 2013. Området med byggnader ägs av Åbo stad och för tillfället används lokalerna av Retrodorm som är ett hem för utbytesstuderande. Beslutet att använda objektet som studenthem gäller fram till utgången av 2020, men Lokalservicecentralen har uttryckt behov av att fortsätta använda lokalerna som studenthem även efter år 2020.

Målet har varit att hitta en ny ägare/nya ägare för tävlingsområdet med byggnader samt en innovativ plan som möjliggör en sanering och nyanvändning av byggnaderna samt eventuellt ersättande byggande och/eller annan nybyggnad. Innehållet i och målen för tävlingsprogrammet har beretts i samarbete med tomtservicen och planläggningen inom stadsmiljösektorn. För utarbetandet av tävlingsprogrammet och utvärderingen av tävlingen har svarat medlemmarna i utvärderingsgruppen:

1. Petri Liski, fastighetsutvecklingschef, DI, stadsmiljösektorn

2. Paula Keskikastari, planläggningschef, arkitekt SAFA, stadsmiljösektorn

3. Päivi Siponen, arkitekt SAFA, stadsmiljösektorn

4. Tuuli Vesanto, landskapsarkitekt, stadsmiljösektorn

5. Tuomas Lindholm, markanvändningsingenjör, DI, stadsmiljösektorn

Utvärderingsgruppen har också haft möjlighet att höra andra sakkunniga. Ordförande för utvärderingsgruppen har varit Petri Liski och Tuomas Lindholm har varit sekreterare. Utvärderingsgruppen har under sitt arbete hört följande sakkunniga:

1. Maarit Talamo-Kemiläinen, intendent, fritidssektorn (museitjänster)

2. Sanna Kupila, forskare, fritidssektorn (museitjänster)

3. Harry Jaakkola, trafikplaneringsingenjör, stadsmiljösektorn

4. Anna Räisänen, specialsakkunnig, stadsmiljösektorn

Tävlingsprogrammet med bifogade dokument godkändes i stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion  17.12. 2018 § 118 och den första fasen av tävlingen inleddes 2.1.2019 i enlighet med sektionens beslut. Till den första fasen av tävlingen anmälde sig 12 aktörer som var intresserade av att utveckla objektet. Utifrån utvärderingsgruppens gemensamma syn valdes följande aktörer (3 st.) som bäst kunde vidareutveckla sina tävlingsbidrag på basis av helhetsutvärderingen och specificerade enligt köparen: Byggföretaget Lapti Oy och YH Kodit Oy, Reale Oy eller de bolag som anvisats eller grundats av det samt TVT-Asunnot Oy. Beslutet om de aktörer som väljs in i den fortsatta utvecklingsprocessen fattades i stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 27.5.2019 § 39.

De fortsatta förhandlingarna i två omgångar med ovannämnda aktörer fördes under sommaren 2019. Som avslutning på förhandlingarna skickades aktörerna som gick vidare i tävlingen en anvisning om utvecklandet av planerna samt en anbudsbegäran som uppdaterats 6.9.2019. De utvalda aktörer som gick vidare i tävlingen skickades 12.9.2019 också en uppdaterad version av anvisningen som gick ut på att ge svar på de frågor som lyfts fram under förhandlingarna samt Åbo museicentrals utlåtande om skyddsvärdet för och bevarandet av det förra åldringshemmet.

Slutliga tävlingsbidrag och bindande anbud inlämnades tre stycken inom utsatt tid 6.11.2019 före kl. 12.00. Öppningen av deltagarkuverten ordnades följande dag 7.11.2019 kl. 10.00. Utvärderingsgruppen för tävlingen höll på med sitt slutgiltiga utvärderings- och urvalsarbete i november-december 2019.

Vid utvärdering av de slutliga tävlingsbidragen har tyngdpunkten lagts på följande saker på samma sätt som i utvärderingen av den första fasen av tävlingen:

Dessutom beaktades följande frågor i bedömningen:

I den uppdaterade anvisningen om utvecklandet av planerna (12.9.2019) preciserades preciserades teman som är viktiga med tanke på tävlingen och som anknyter till stadsbilden, de byggnader som ska bevaras, mångsidiga funktioner och deras läge, mångfalden i boendet och lägenhetsfördelningen, höjdsystemet som används och fastighetstekniska lösningar samt indelning i byggnadsskeden och en körförbindelse.  I anvisningen fastställdes också i vilket format dokumenten ska skickas för att underlätta jämförbarheten mellan de slutliga tävlingsbidragen.

Med tanke på stadsbilden och byggande betonades i anvisningen särskilt vikten av att beakta fornstrandsfälten som lokalt viktiga landskaps- och naturvärdesobjekt, att anpassa den totala byggnaden så att den motsvarar det riktgivande målet för 15.000 v-m2 i tävlingsprogrammet (byggrätt som antecknas i planen) samt att följa det maximala antalet våningar (5 ½ våningar) för nybyggnader. Dessutom preciserades bl.a. beräkningsgrunderna för våningsytan i de olika delarna av byggnadsbeståndet för huvudbyggnadens del.

I de bindande anbud som skickades i samband med de slutliga tävlingsbidragen ombeds aktörerna presentera:

Sista datum för betalning av den fasta köpesumman är 31.12.2021 förutsatt att lokalerna blir lediga före det. När det gäller betalningen av tilläggsköpesumman som bundits till mängden nybyggnadsrätt fastställdes att tilläggsköpesumman får periodiseras i högst två delar, högst för tre år från att detaljplanen trätt i kraft. Med anledning av de förhandlingar som fördes med Lokalservicecentralen kompletterades anbudsbegäran med ett omnämnande att staden förbehåller sig rätten att förhandla med köparen om möjligheten att fortsätta som hyresgäst i de gamla byggnaderna, tills Retrodorm har hittat ersättande lokaler för sin verksamhet. De aktörer som gick vidare i tävlingen har informerats om studenthemmets lokalbehov. 

I sitt utlåtande 10.9.2019 konstaterar Åbo museicentral att det före detta åldringshemmet som inventerats och värderats i den under beredning varande generalplanen 2029 är en kulturhistoriskt och arkitektoniskt värdefull helhet som arkitektoniskt har bevarat sina särdrag väl från byggtiden. Med tanke på den byggda helheten anses huvudbyggnaden viktigare än låghuset och de viktigaste elementen inomhus är kassettaket i trapphusen och den arkitektoniskt värdefulla och väl bevarade matsalshelheten, de lackerade dörrarna och panelerna samt fresken.  Dessutom fäster Museicentralen uppmärksamhet vid den omgivande tallskogen samt den nubbstensbelagda vägen som en del av den byggda och naturformade helheten.

Utvärdering av arbeten

De tre tävlingsbidrag som gick vidare i tävlingen är delvis mycket olika sinsemellan med tanke på utgångspunkten och betoningen, vilket naturligtvis gör utvärderingsarbetet och särskilt urvalsarbetet mer utmanande. I och med den fortsatta planeringen har alla tre utvalda tävlingsbidrag utvecklats i en bättre riktning och beaktar områdets enastående karaktär. I alla förslag har man försökt bevara fornstrandsfälten och det befintliga trädbeståndet i så stor utsträckning som möjligt. Ställvis har man ändå upptäckt motstridigheter mellan planer och visualiseringar eller så har man inte presenterat lösningarna tillräckligt klart, vilket gör att förslaget förblir oklart.

Byggföretaget Lapti Oy och YH Kodit Oy

(köpare/genomförare: Byggföretaget Lapti Oy och YH Kodit Oy, planerare: Lunden Architecture Company och WSP )

Förslaget beaktar kulturmiljöns värden väl, men förändrar naturmiljön i större utsträckning. Förslaget bevarar huvudbyggnadens A-, B- och F-flyglar av det gamla byggnadsbeståndet. Huvudbyggnaden som ska bevaras bevarar kontakten med naturen, likaså den nubbstensbelagda vägen.

Utgångspunkten för förslaget är platsens anda och 1950-talets arkitektur. Nybyggnadens arkitektur hämtar intryck från områdets befintliga byggnadsbestånd: punkthus, puts, färger, takform.

Förslaget har utvecklats avsevärt, när trädbeståndet har kartlagts och körförbindelsens sträckning har stakats ut så att fornstränder och träd skulle bevaras i större utsträckning. På grund av den nya vägsträckningen och spridningen av byggnaderna går ganska många träd förlorade, även om man har fäst uppmärksamhet vid bevarandet av trädbeståndet. Parkeringslösningen har inte presenterats realistiskt i visualiseringar, dvs. lösningen i fråga kommer att förändra terrängen betydligt mer än vad visualiseringarna ger vid handen.

Den nya körförbindelsen till tomten bevarar fornstränder i större utsträckning, men samtidigt kommer fordonstrafiken närmare Tallbackens åldringshem på granntomten. Detta kan medföra problem i detaljplaneringsprocessen. Åldringshemmet ägs numera av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy. Den nya körförbindelsen är klart flackare än den nuvarande körförbindelsen. Gång- och cykeltrafiken har ändå anvisats  på den nuvarande platsen med en brantare körförbindelse.

Parkeringslösningen där parkering har anvisats på ömse sidor om körförbindelsen och delvis på två däck påverkar trivseln vid infartsvägen. Det är inte trovärdigt att de föreslagna parkeringslösningarna kan genomföras såsom framgår av visualiseringarna utan slutresultatet är mindre grönskande med sina betongdäck och räcken.

Platsens anda och områdets skogsnatur syns i gårdslösningen. Målet är att skapa naturenliga gårdar där man utnyttjar växtligheten som är typisk för området. Den inre sidan av ringvägen bevaras som en gemensam skogsgård för husen. Användningen av de översta jordskikten vid grönanläggningar och återställandet av skogsnaturen är fina mål, men i sin helhet är antalet mål med anknytning till naturvården lite orealistiskt.

Spridningen av nybyggnader på olika håll i backen innebär utmaningar för dagvattenhanteringen. Att sköta dagvattenhanteringen på fastigheten är ett bra mål, men man ska försäkra sig om att dagvatten inte hamnar på grannfastigheterna och orsakar problem där. Att leda dagvattnet till den nedre delen av sluttningen är inte en kontrollerad dagvattenhantering. De föreslagna filtreringsdammarna i kanten av körförbindelsen och parkeringsområdena är intressanta, men deras placering verkar ställvis oklar (t.ex. i samband med parkering i två våningar) och det är också osäkert hur de fungerar t.ex. vid översvämningar.

I den gamla byggnaden har anvisats nyanvändning i form av loftbostäder och allmänna utrymmen, men att bygga om den gamla byggnaden i en så stor omfattning med beaktande av skyddsvärden är utmanande tekniskt sett. Gemensamma och allmänna utrymmen och deras användning har specificerats och presenterats i stora drag. Bostadsfördelningen i förslaget är tillräckligt mångsidig. Bostädernas genomsnittliga area är störst bland tävlingsbidragen.

Till indelningen i olika byggnadsskeden och tomtindelningarna har man tagit ställning ganska ungefärligt. Hela planeringsområdet ska planeras för tomter och ingendera delen förblir ett park- eller gatuområde. Denna utgångspunkt framgår inte av schemat över tomtindelningar.

Helhetspriset i anbudet är näst högst bland tävlingsbidragen. Priset som betalas för det gamla byggnadsbeståndet är högst bland tävlingsbidragen, eftersom förslaget bevarar huvudbyggnadens A-, B- och F-flyglar. Anbud med huvudrater:

Anbudet preciserades gällande villkoren för köpesumman som betalas för fastigheten via e-post 12.11.2019. Anbudet konstateras följa anbudsbegäran.

Reale Oy

(köpare/genomförare:Reale Oy, planerare: Schauman & Nordgren Architects Oy ja MASU PLANNING Oy)

I och med den koncentrerade lösningen bevaras naturmiljön i stor utsträckning, men kulturmiljön förändras mer. Tävlingsbidraget bevarar huvudbyggnadens mellandel (F-flygeln) av det gamla byggnadsbeståndet. Den bevarade byggnadens förhållande till omgivningen förändras och den nubbstensbelagda vägen blir delvis bevarad.

Förslaget är innovativt, högklassigt och fulländat i fråga om arkitektur och gårdslösningar. I förslaget har man lyckats fånga platsens anda väl. Även om förslaget bevarar minst av det gamla byggnadsbeståndet så utgör den del av den gamla byggnaden som ska bevaras en aktiv komponent i den nya planen. Förslaget skapar en angenäm och skyddad innergård. Fasadmaterialet består av trä och byggnaden ansluter sig vackert till den omgivande skogen.

Den befintliga körförbindelsen på tomten bevaras. Parkeringslösningarna syns knappast alls i landskapet, utan parkering placeras huvudsakligen under byggnaderna. Detta möjliggör en markburen kvartersgård där man kan plantera träd som blir stora. Platsens anda och områdets skogsnatur syns i gårdslösningen. Målet är att skapa naturenliga gårdar där man utnyttjar växtligheten som är typisk för området. Däcket på parkeringskällaren fungerar som räddningsväg runt byggnaden. Den därtill hörande skärningen har presenterats lite ungefärligt.

I planen har mångsidiga nya dagvattenlösningar presenterats. Att sköta dagvattenhanteringen på fastigheten är ett bra mål, men man ska försäkra sig om att dagvatten inte hamnar på grannfastigheterna och orsakar problem där. Därför ska även dräneringskistorna ha ett kontrollerat överfall. Hur takvatten avledas förblir oklart i planen. Att utnyttja dagvatten som landskapselement på kvartersgården är positivt. Att genomföra ett växttak i den del av byggnaden som ska bevaras kommer ändå inte i fråga på grund av skyddsvärden och tekniska begränsningar.

I delen av den gamla byggnaden som ska bevaras har anvisats allmänna utrymmen för en naturlig nyanvändning. Att bygga om den gamla byggnaden i en så stor omfattning med beaktande av skyddsvärden kan vara utmanande.  Det finns gott om allmänna utrymmen bl.a. en takterrass även i den nya byggnaden. Gemensamma och allmänna utrymmen och deras användning har specificerats och presenterats ganska ingående. Bostadsfördelningen i förslaget är mångsidig och ändringsbar. Bostädernas genomsnittliga area är tillräckligt stor.

Indelningen i olika byggnadsskeden har presenterats tydligt och principerna för tomtindelningen har beskrivits i ord.

Helhetspriset i anbudet är högst bland tävlingsbidragen. Priset som betalas för det gamla byggnadsbeståndet är lägst bland tävlingsbidragen (huvudbyggnadens F-flygel). Anbud med huvudrater:

TVT-Asunnot Oy

(köpare/genomförare:TVT Asunnot Oy, planerare: MAJAKA Oy )

Förslaget beaktar värdena i både kulturmiljön och naturmiljön ganska väl.  Tävlingsbidraget bevarar huvudbyggnadens A- och F-flyglar av det gamla byggnadsbeståndet. De delar av byggnaden som ska bevaras bevarar kontakten med naturen, likaså den nubbstensbelagda vägen.

Planen hämtar intryck från 1950-talets arkitektur i området. Förslaget har utvecklats klart och arkitekturen utnyttjar platsens anda, men formspråket på de tak som förenar bl.a. byggnaderna och växtligheten på gårdarna är främmande för platsen.

Byggnaderna placeras på naturliga platser. I och med den koncentrerade lösningen bevaras naturmiljön och trädbeståndet i stor utsträckning.

Den befintliga körförbindelsen på tomten bevaras. Parkeringsplatserna placeras huvudsakligen under ett däck. Parkeringsplatserna är ändå inte infällda under jorden, utan parkeringsdäckens kanter syns ställvis i landskapet. På samma sätt dominerar körrampen som placeras på den inre sidan av ringvägen landskapet i anslutning till huvudingången.

I fråga om gårdslösningar utnyttjar man inte platsens anda, utan formspråket, strukturerna och växtligheten är främmande för platsen. Växtligheten på gårdsdäck är sparsam och framtoningen är alltför öppen. Växttakens nödvändighet och tekniska genomförande väcker frågor. Räddningsvägarna för den större byggnadsgruppen har presenterats förtjänstfullt, men deras anpassning till terrängen har inte fulländats. De lösningar som gäller räddningsvägarna för de mindre byggnadsgrupperna anses inte vara fungerande. Växttak utgör sannolikt ett hinder för räddningsinsatser.

Hantering av dagvatten har presenterats realistiskt (ledningar, fördröjningsbassänger, logiskt utlopp, översvämningsrutter), men traditionellt. Området skulle ge större möjligheter att utnyttja öppna dagvattenlösningar i stället för eller vid sidan av traditionella lösningar. Att använda dagvattnet för bevattning av planteringar är en bra idé, men det framgår inte av planen hur detta ska genomföras.

I de delar av den gamla byggnaden som ska bevaras har anvisats en naturlig nyanvändning: seniorbostäder och allmänna utrymmen. Bostadsfördelningen i förslaget är mångsidig. Man har velat placera bostäderna så att en byggnad har endast bostäder av en viss storlek. Gemensamma och allmänna utrymmen och deras användning har specificerats och presenterats ganska ingående. Bostädernas genomsnittliga area är tillräckligt stor. TVT Asunnot Oy:s förslag är det enda som erbjuder ARA-bostadsproduktion till ett skäligt pris (34 % av den föreslagna byggrätten). I förslaget har man inte alls tagit ställning till indelning i olika byggnadsskeden och tomtindelningar.

Helhetspriset i anbudet är lägst bland tävlingsbidragen. Priset som betalas för det gamla byggnadsbeståndet är näst högst bland tävlingsbidragen (huvudbyggnadens flyglar A och F bevaras). Anbud med huvudrater:

Sammandrag av de i anbuden ingående tekniska basuppgifterna

Slutresultatet av tävlingen

Bedömningsgruppen för tävlingen föreslår på basis av en helhetsbedömning att det vinnande bidraget/anbudet lämnades av Reale Oy tillsammans med Schauman & Nordgren Architects Oy samt MASU PLANNING Oy. Planen som utarbetats motsvarar i större utsträckning de mål som ställts upp i tävlingsprogrammet.

Bedömningarna av planerna har sammanställts i en tabell med hjälp av vilken man på ett åskådligt sätt försöker beskriva jämförelsen av kvaliteten i tävlingsbidragen i förhållande till de bedömningskriterier som gavs i tävlingsprogrammet (tilläggsmaterial 5, på finska). Reale Oy:s anbud har också det högsta helhetspriset jämfört med alla anbud som lämnats in.

Tävlingsbidraget som utarbetats och presenterats av arbetsgruppen Schauman & Nordgren Architects Oy och MASU PLANNING Oy är en bra utgångspunkt för utarbetandet av ett planutkast. Antalet kvadratmeter våningsyta som föreslås i planen och kalkylerna i det slutliga tävlingsbidraget preciseras i samband med att planerna i det vinnande bidraget preciseras och en partnerskapsplanläggning görs i samarbete med vinnaren. Köpesumman gällande den slutliga nybyggnadsrätten bekräftas på basis av byggrätten som anvisas i detaljplanen.

Åbo stad svarar inte för skador, olägenheter eller kostnader som eventuellt uppstår för parten om detaljplanen inte vinner laga kraft eller om detaljplanen godkänns med annat innehåll än i det planutkast som nu lämnats.

Bilaga 1Tävlingsbidrag, Lapti och YH-Kodit

Bilaga 2Tävlingsbidrag, Reale Oy

Bilaga 3Tävlingsbidrag, TVT-Asunnot

Bilaga 4 Tävlingsbidrag, Lapti och YH-Kodit

Bilaga 5Anbud, Reale Oy

Bilaga 6Anbud, TVT-Asunnot

Tilläggsmaterial 1Öppningsprotokoll (på finska)

Tilläggsmaterial 2Stadsstyrelsens stadsutvecklingssektions beslut 17.12.2018 § 118 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Stadsstyrelsens stadsutvecklingssektions beslut 27.5.2019 § 39 (på finska)

Tilläggsmaterial 4Museicentralens utlåtande 10.9.2019 (på finska)

Tilläggsmaterial 5Bedömningstabell för planerna (på finska)

Kartlänk

Stadsdirektör Minna Arve:

FörslagStadsstyrelsens stadsutvecklingssektion beslutar att Åbo stad väljer Reale Oy som utvecklingspartner för tävlingsområdet som bildas av fastighet 853-32-24-11 (adr. Virvoitusvägen 3) samt förkastar alla andra anbud på objektet.

Samtidigt beslutar stadsutvecklingssektionen att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 10–2, 1 frånvarande.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Kallio, Toivari, Miikkola, Sundqvist, Sarlund, Weber, Ruohonen, Aaltonen, Kattelus och Maaskola för föredragandens förslag.

För Lindfors ändringsförslag som gick ut på att ändra beslutsförslaget så att  till utvecklingspartner för tävlingsområdet väljs TVT Asunnot Oy och att alla andra anbud avslås röstade förutom honom Rinne som understödde honom.

Lindfors motiveringar till ändringsförslaget:

”Den helhet som TVT Asunnot Oy erbjuder är till följande delar bättre än utgångsförslaget, vilket gör att det i sin helhet är det bästa alternativet:

Vid utvärdering av de slutliga tävlingsbidragen har tyngdpunkten lagts på följande saker på samma sätt som i utvärderingen av den första fasen av tävlingen:

Dessutom beaktades följande frågor i bedömningen:

flexibla och fungerande parkeringslösningar, mobiliteten i området och funktionerna är anslutna till varandra på ett naturligt sätt, en fungerande dagvattenlösning, fornstrandsfälten och den nubbstensbelagda vägen beaktas som en del av planen, flexibla boendelösningar samt mångsidiga bostads- och boendeformer samt en genomförbar plan som kan indelas i olika byggnadsskeden.

Schauman var frånvarande från sammanträdet.

Fastighetsutvecklingschef Petri Liski och markanvändningsingenjör Tuomas Lindholm deltog i mötet för att redogöra för ärendet.

Bilaga 1Anbud, Reale Oy

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12–2.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Toivari, Peltonen, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Azizi, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Lindfors följande ändringsförslag röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Stadsstyrelsen beslutar att beslutsförslaget ändras så att TVT Asunnot Oy väljs till utvecklingspartner för tävlingsområdet och att alla andra anbud avslås.

Motiveringar:

Den helhet som TVT Asunnot Oy erbjuder är till följande delar bättre än utgångsförslaget, vilket gör att det i sin helhet är det bästa alternativet:

Vid utvärdering av de slutliga tävlingsbidragen har tyngdpunkten lagts på följande saker på samma sätt som i utvärderingen av den första fasen av tävlingen:

Dessutom beaktades följande frågor i bedömningen:

flexibla och fungerande parkeringslösningar, mobiliteten i området och funktionerna som är anslutna till varandra på ett naturligt sätt, en fungerande dagvattenlösning, fornstrandsfälten och den nubbstensbelagda vägen beaktas som en del av planen, flexibla boendelösningar samt mångsidiga bostads- och boendeformer samt en genomförbar plan som kan indelas i olika byggnadsskeden.”

Sfm § 17

Bilaga 1Anbud, Reale Oy

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att

BeslutFörslaget godkändes.

Dessutom beslutade man underrätta stadsstyrelsen i enlighet med 151 § i förvaltningsstadgan om den kläm som Lindfors understödd av Haapanen lämnade under diskussionen.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Då behandlingen av ärendet inleddes meddelade ordförande Rantanen att hon med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan begränsar anförandena som hålls i talarstolen på podiet till högst 5 minuter vid behandlingen av detta ärende.

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Lindfors lämnade understödd av Haapanen följande ändringsförslag:

”Stadsstyrelsen beslutar att beslutsförslaget ändras så att TVT Asunnot Oy väljs till utvecklingspartner för tävlingsområdet och att alla andra anbud avslås.

Motiveringar:

Den helhet som TVT Asunnot Oy erbjuder är till följande delar bättre än utgångsförslaget, vilket gör att det i sin helhet är det bästa alternativet:

- TVT Asunnot Oy:s förslag är det enda som erbjuder bostadsproduktion till ett skäligt pris (ARA), och dessutom föreslås även serviceboende.

- Bevarar det gamla byggnadsbeståndet i ganska stor utsträckning: största delen av huvudbyggnaden (matsalsflygeln + den andra bostadsflygeln).

- De delar av byggnaden som ska bevaras bevarar kontakten med naturen.

- Den nubbstensbelagda vägen bevaras.

Vid utvärdering av de slutliga tävlingsbidragen har tyngdpunkten lagts på följande saker på samma sätt som i utvärderingen av den första fasen av tävlingen:

- en naturlig nyanvändning av de byggnader eller delar av de byggnader som föreslås bli bevarade kombinerad med byggande av eventuella nya byggnader och sammanslagningen av olika funktioner i området

- hur man lyckas nå målet gällande funktionernas mångsidighet,

- högklassig allmän arkitektonisk framtoning: en arkitektoniskt högklassig  lösning som passar in i stadsbilden och terrängen, är komponerad på ett kontrollerat sätt och beaktar landskaps- och naturvärden, samt

- helhetspriset i anbudet.

Dessutom beaktades följande frågor i bedömningen:

flexibla och fungerande parkeringslösningar, mobiliteten i området och funktionerna är anslutna till varandra på ett naturligt sätt, en fungerande dagvattenlösning, fornstrandsfälten och den nubbstensbelagda vägen beaktas som en del av planen, flexibla boendelösningar samt mångsidiga bostads- och boendeformer samt en genomförbar plan som kan indelas i olika byggnadsskeden.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Lindfors ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 13 fullmäktigeledamöter understödde Lindfors ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2Omröstningsförteckning

Framlagd kläm

Lindfors understödd av Haapanen lämnade följande kläm:

”Om man fattar beslut om beredning av motsvarande tävlingar ska man inkludera målet för produktion av bostäder till ett skäligt pris i tävlingsvillkoren.

Motiveringar:

Målet för produktion av bostäder till ett skäligt pris i enlighet med MBT-avtalet ska följas så att Åbo ska kunna minska segregationen mellan olika områden."


Bilagor:

Sfm § 17
Bilaga 1:Tarjous, Reale Oy/Anbud, Reale Oy
Bilaga 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning