Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen37201.10.201911
Stadsstyrelsen37807.10.20195
Stadsfullmäktige15114.10.20194

11055-2018 (00 01 02, 00 00 01)

Bedömningsrapport om stadens ledningssystem

Sammandrag:

Styrgruppen för bedömning av Åbo stads besluts- och ledningssystem har slutfört sitt arbete. Stadsstyrelsen föreslås att den antecknar styrgruppens rapport för kännedom och föreslår vidare att stadsfullmäktige antecknar den för kännedom och godkänner rekommendationerna som riktlinjer för en fortsatt beredning av förvaltningsstadgan.

Ssn § 372

Stadsstyrelsens ordförande Lauri Kattelus 27.9.2018:

Stadsstyrelsen beslutade 8.10.2018 § 378 inleda arbetet med att bedöma Åbo stads besluts- och ledningssystem. Till projektets styrgrupp utsågs en ordförandekommitté kompletterad med stadsstyrelsens vice ordförande och stadsstyrelseledamoten Johannes Yrttiaho.

Stadsstyrelsen beslutade vidare att styrgruppen utarbetar ett förslag om besluts- och ledningsmodellen för stadsfullmäktige före 31.3.2019. Under arbetets gång konstaterade styrgruppen att det är motiverat att skjuta upp utarbetandet av förslaget till hösten 2019 för att styrgruppen fullt ut ska kunna utnyttja erfarenheterna av olika ledningssystem som införts i andra stora städer.

Arbetet med att bedöma ledningssystemet indelades i följande helheter:

1. Ledningsmodell

2. Förtroendeorganisationens struktur

3. Huvudlinjerna för det strategiska ledarskapet

4. Huvudlinjerna för bildandet av tjänsteinnehavarorganisationen

5. De urbana företeelsernas inverkan på ledningsmodellen

Strukturen i styrgruppens rapport följer ovan nämnda helheter. Syftet med rapporten är att rekommendera för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att de fattar beslut om riktlinjerna för en fortsatt beredning av en ny förvaltningsstadga samt för verkställighet till den del de inte förutsätter ändringar i förvaltningsstadgan.

För ledningsmodellens del har styrgruppen behandlat olika modeller av vilka en s.k. stadsdirektörsmodell och en borgmästarmodell har skrivits in rapporten för att stödja beslutsfattandet.

Stadsstyrelsen föreslås att den i fråga om beredningen och beslutsfattandet följer borgmästarmodellen som skrivits in i rapporten. Genom borgmästarmodellen har man i andra städer strävat efter att förstärka det demokratiska beslutsfattandet och dess effektfullhet genom att koppla beredningen av strategiska ärenden till beslutsfattandet på ett starkare sätt. Förändringarna i omvärlden och de stora städernas förändrade roll förutsätter att man förstärker den politiska processen och på basis av erfarenheterna från andra städer har borgmästarmodellen lyckats uppnå de effekter som eftersträvats.

Därtill ger borgmästarmodellen beslutsfattandet ett tydligare ansikte. Modellen förstärker demokratin genom att ge kommuninvånarna möjlighet att mer direkt påverka valet av stadens högsta politiska ledning förutsatt att väljarna innan kommunalvalet känner till vilka som kandiderar för borgmästarposten.

Enligt 120 § i förvaltningsstadgan kan ett organ av särskilda skäl besluta att ett ärende behandlas utgående från ordförandens redogörelse utan föredragning av en tjänsteinnehavare. Då ligger ordförandens förslag till grund för behandlingen. Med beaktande av ärendets karaktär anser jag att det enligt 120 § i förvaltningsstadgan föreligger särskilda skäl att ärendet behandlas på föredragning av stadsstyrelsens ordförande.

Bilaga 1Styrgruppens rapport om bedömning av ledningssystemet

Stadsstyrelsens ordförande Lauri Kattelus:

FörslagStadsstyrelsen beslutar att det föreligger särskilda skäl att ärendet på basis av 120 § i förvaltningsstadgan behandlas utgående från stadsstyrelsens ordförandes redogörelse.

Samtidigt beslutar stadsstyrelsen anteckna styrgruppens rapport för kännedom och föreslår att stadsfullmäktige

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Elo understödd av Aaltonen.

Ssn § 378

Bordlagt 1.10.2019 § 372

BeslutFörslaget godkändes.

Lindfors ändringsförslag med följande innehåll förföll i brist på understöd:

”Stadsstyrelsens beslutsförslag godkänns med den ändringen att

den fortsatta beredningen av ledarskapsmodellen genomförs enligt alternativ 1 i rapporten (den s.k. stadsdirektörsmodellen), dock så att

stadsdirektören och sektordirektören väljs för viss tid för fyra år, antalet avlönade förtroendevalda på heltid inte ökas och valbarheten till olika organ inte begränsas mer än vad kommunallagen förutsätter.

Motiveringar:

Stadsdirektörsmodellen och hela den högre tjänsteledningen som valts för viss tid förstärker den kollektiva makten i organen.”

Miikkolas ändringsförslag med följande innehåll förföll i brist på understöd:

”Förslaget godkänns med den ändringen att den fortsatta beredningen av ledarskapsmodellen genomförs enligt alternativ 1 i rapporten (den s.k. stadsdirektörsmodellen).”

Sfm § 151

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

att styrgruppens rapport antecknas för kännedom

att rekommendationerna i styrgruppens rapport godkänns som riktlinjer för den fortsatta beredningen av en ny förvaltningsstadga samt för verkställighet till den del de inte förutsätter ändringar i förvaltningsstadgan så att den fortsatta beredningen av ledningsmodellen genomförs enligt alternativ 2 i rapporten (den s.k. borgmästarmodellen)

att de nödvändiga ändringarna i förvaltningsstadgan bereds så att stadsfullmäktige fattar beslut om dem stegvis i syfte att helheten kan träda i kraft senast i juni 2021 och

att det i samband med den fortsatta beredningen av förvaltningsstadgan utarbetas ett förslag till att utveckla förfarandet gällande stadsfullmäktigeledamöternas motioner.

 

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Beslut i ärendet fattades efter fyra omröstningar.

Framlagt förslag om bordläggning och dess behandling

Yrttiaho understödd av Laakso föreslog bordläggning av ärendet.

Då diskussionen avbrutits meddelade ordföranden att ett förslag om bordläggning enligt 147 § i förvaltningsstadgan förutsätter ett understöd av minst 17 fullmäktigeledamöter då ett ärende behandlas för första gången i fullmäktige. Därefter framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" får minst 17 röster, har Yrttiahos förslag om bordläggning blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 53 fullmäktigeledamöter fortsatt behandling av ärendet och 12 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos förslag om bordläggning, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagda ändringsförslag (3 st.)

Ändringsförslag 1

Yrttiaho lämnade understödd av Mäkipää följande ändringsförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar att den fortsatta beredningen av ledarskapsmodellen genomförs enligt alternativ 1 i rapporten (den s.k. stadsdirektörsmodellen) så att

Motivering:

Stadsdirektörsmodellen och hela den högre tjänsteledningen som valts för viss tid förstärker den kollektiva makten i organen.”

Ändringsförslag 2

Saarikko understödd av Kossila lämnade följande ändringsförslag:

”Stadsstyrelsens beslutsförslag godkänns med den ändringen att

Ändringsförslag 3

Tavio understödd av Miikkola lämnade följande ändringsförslag:

”Förslaget godkänns med den ändringen att den fortsatta beredningen av ledarskapsmodellen genomförs enligt alternativ 1 i rapporten (den s.k. stadsdirektörsmodellen).”

Behandling av ändringsförslagen

Efter avslutad diskussion föreslog ordföranden följande:

Behandlingsordningen godkändes.

Omröstning 1

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder Yrttiahos ändringsförslag (ändringsförslag 1), röstar "ja", om "nej" vinner har Saarikkos ändringsförslag (ändringsförslag 2) blivit godkänt i detta skede. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 11 fullmäktigeledamöter Yrttiahos ändringsförslag och 28 fullmäktigeledamöter understödde Saarikkos ändringsförslag, 28 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev Saarikkos ändringsförslag godkänt i detta skede.

Omröstning 2

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder Tavios ändringsförslag (ändringsförslag 3), röstar "ja", om "nej" vinner har Saarikkos ändringsförslag (ändringsförslag 2) som vann i den första omröstningen blivit godkänt i detta skede. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 10 fullmäktigeledamöter Tavios ändringsförslag och 4 fullmäktigeledamöter understödde Saarikkos ändringsförslag, 53 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev Tavios ändringsförslag godkänt i detta skede.

Omröstning 3

Ordföranden framställde följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Tavios ändringsförslag (ändringsförslag 3) som vann i den andra omröstningen blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 50 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 15 fullmäktigeledamöter understödde Tavios ändringsförslag, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 2Omröstningsförteckningar


Bilagor:

Sfm § 151
Bilaga 1:Johtamisjärjestelmän arviointityön ohjausryhmän raportti / Styrgruppens rapport om bedömning av ledningssystemet
Bilaga 2:Äänestyslistat/Omröstningsförteckningar