Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen35616.09.201913
Stadsfullmäktige13723.09.20198

4392-2019 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 2 för 2019

Sammandrag: -

Ssn § 356

Enheten för ekonomi och finansiering, tf. direktör Fredrik Lindström och ekonomi- och finansieringschef Valtteri Mikkola, koncernredovisningschef Merja Vuorinen 9.9.2019:

 

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

 

Enligt den andra delårsöversikten för 2019 är årsbidraget 13,2 miljoner euro negativt. Det prognostiserade inflödet av verksamhetsintäkter och skattefinansiering räcker inte till att täcka verksamhetskostnaderna och avskrivningarna enligt plan.

 

Räkenskapsperiodens underskott uppgår till 60,1 miljoner euro enligt prognosen. I den ändrade budgeten godkändes ett underskott på 19,1 miljoner euro. Budgetavvikelsen är -41,0 miljoner euro.

 

Räkenskapsperiodens resultat och finansiering av verksamheten behandlas i punkt 6 i rapporten.

 

Utfallet av verksamhetsintäkter och -utgifter

 

Enligt prognosen uppgår verksamhetsbidraget till -1.089,9 miljoner euro. Verksamhetsbidraget som beskriver nettodriftskostnaderna överskrider budgeten med 33,8 miljoner euro. Jämfört med året innan försvagas verksamhetsbidraget 54,2 miljoner euro (5,2 procent).

 

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 432,8 miljoner euro verkar utfalla enligt planen. Minskningen jämfört med 2018 är 2,6 miljoner euro.

 

Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 1.522,8 miljoner euro. Ökningen är 34,0 miljoner euro jämfört med budgeten och 51,4 miljoner euro jämfört med föregående år.

 

De största avvikelserna i nettodriftsutgifterna (verksamhetsbidraget) enligt organ (budget/prognos 2/2019):

 

 

Utfallsprognos

miljoner euro

Nettoavvikelse

miljoner euro

Social- och hälsovårdsnämnden

- 634,2

-31,6

Nämnden för fostran och undervisning

- 311,3

- 5,3

Stadsstyrelsen, stadens gemensamma funktioner (inkl. hantering av egendom)

+ 22.3

- 2,5

Kollektivtrafiknämnden

- 19,7

-2,0

Stadsstyrelsen:

- 53,0

+5.7

 

Nettoavvikelse:

+ underskridning av utgifter/överskridning av inkomster

- överskridning av utgifter/underskridning av inkomster

 

De största avvikelserna i nettodriftsutgifterna behandlas i punkt 6.3. Utfallsprognos för driftsekonomin.

 

Sektordirektörernas redogörelser över viktiga händelser och förändringar i omvärlden, betydande budgetavvikelser och deras orsaker samt eventuella åtgärder som vidtagits eller kommer att vidtas för att hålla budgeten ingår i delen utfallet av målen för verksamheten och ekonomin i delårsöversikten. I utredningarna ingår också en prognos över utfallet av arbetskraftsmålen.

 

Användningen av årsverken och utfallet av personalkostnaderna

 

Enligt prognosen ökar personalarbetskraften med 117 årsverken i den andra delårsöversikten. Målet för 10 090,2 årsverken utan sysselsatta och praktikanter har justerats på grund av organisationsförändringar inom stadsdirektörens sektor och välfärdssektorn. Det justerade budgetmålet för välfärdssektorn föreslås vara 4 285. Den största avvikelsen från målet för användningen av årsverken kommer från bildningssektorn beroende på att antalet elever och efterfrågan på småbarnspedagogik har ökat samt att nya enheter har inlett sin verksamhet. Inom stadsdirektörens sektor beror avvikelsen också på reformen av lokalservicecentralens organisation och verksamhetsmodell samt ökningen av projektpersonalen vid servicecentralen för sysselsättning (extern finansiering).

 

Personalkostnaderna för hela året (alla anställningsförhållanden) kommer enligt prognosen att vara cirka 519,5 miljoner euro och löner och arvoden 418,4 miljoner euro (justerade med korrektivposter till sjukförsäkrings-, olycksfallsförsäkrings- och övriga personalkostnader sammanlagt 411,4 miljoner euro). Avvikelsen för personalkostnadernas del kommer att vara sammanlagt 9,5 miljoner euro jämfört med budgeten. Avtalsförhöjningarnas kostnadseffekt på lönerna för 2019 är cirka +2,36 procent. Nedskärningen av semesterpenningen med 30 procent slopas för semester som intjänas efter 1.4.2019 vilket ökar semesterlöneskulden.

 

Användningen av årsverken och löneutvecklingen behandlas mer detaljerat i punkt 5 Stadens personal.

 

Skatteinkomster och statsandelar

 

Det sammanlagda inflödet av skattefinansieringen för 2019 beräknas uppgå till 1 043,6 miljoner euro, vilket är 7,0 miljoner mindre än budgetmålet. Skatteinkomsterna beräknas underskrida budgetmålet med 9,0 miljoner euro. Prognosen i våras har försvagats avsevärt och detta beror i huvudsak på de problem av teknisk natur som anknyter till Skatteförvaltningens inkomstregister. Kommunförbundet utvärderar praxisen gällande bokföring av skatter och av den anledningen kan skatteprognosen förändras avsevärt under slutet av året.

 

Utfallet av skattefinansieringen behandlas mer detaljerat i punkt 6.2. i rapporten.

 

Utfallet av finansiella poster

Prognosen för finansieringsintäkter och -kostnader är 33,1 miljoner euro. I prognosen har beaktats effekterna av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukinnteistöt Oy:s och Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s kapitalarrangemang på finansieringsintäkterna och kostnaderna.

 

Den minskade utlåningsstocken gör att ränteintäkterna från utlåningen minskar 4,955 miljoner euro, vilket har beaktats som budgetändring.

2,965 miljoner euro av summan utgörs av ett kapitalarrangemang som genomförts av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy (TSSTPK Oy) och 1,99 miljoner euro utgörs av ett kapitalarrangemang som genomförts av Turun Teknologiakiinteistöt Oy. I fortsättningen torde Turun teknologiakiinteistöt Oy årligen dela ut motsvarande summa i dividender, men de torde ännu inte fås i år.

 

Investeringar och utfallet av överlåtelseinkomster av egendom

 

Utgiftsprognosen för stadens investeringar är sammanlagt 120,7 miljoner euro. Mellan prognosen och den ändrade budgeten finns en underskridning på sammanlagt 8,6 miljoner euro gällande investeringarnas nettokostnader. Prognosen för överlåtelseinkomster 28,1 miljoner euro underskrider planen med 5,3 miljoner euro.

 

Justeringen av försäljningspriset på aktiestocken i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy gör att försäljningsförlusterna inom hantering av egendom vid stadsdirektörens sektor behöver höjas med 0,5 miljoner euro samt att investeringsinkomsterna behöver minskas med 0,5 miljoner euro. Korrektivposterna till den interna finansieringen i finansieringsanalysen ska justeras på motsvarande sätt.

 

Stadsfullmäktige behandlade 18.3.2019 projektet Entimmeståget i sin aftonskola. Beslut om deltagande i projektbolaget har ändå inte fattats. I detta skede beräknas investeringsbehovet i första fasen uppgå till 5 miljoner euro, vilket skulle förutsätta att stadsstyrelsens investeringsanslag för aktierna höjs med 2 miljoner euro.

 

Betydande avvikelser gällande kostnadsberäkningar för lokal och infrastrukturprojekt och finansiering på årsnivå:

 

En del av försäljningsobjekten på de flervåningshustomter som ska säljas förverkligas inte under innevarande år på grund av att planläggningen har fördröjts eller på grund av besvär enligt prognosen för försäljningsinkomster och -vinster av fastighetsegendomen. På grund av justeringen av försäljningsmålet underskreds verksamhetsintäkterna med 6,2 miljoner euro inom hantering av egendomen och investeringsinkomsterna behöver minskas med 6,7 miljoner euro. Korrektivposterna till den interna finansieringen i finansieringsanalysen ska justeras på motsvarande sätt.

 

Ändringarna i kostnadsförslagen och tidtabellerna för de nödvändiga infrastruktur- och lokalinvesteringarna samt effekterna på finansieringen på årsnivå rapporteras och föreläggs stadsstyrelsen för godkännande i samband med delårsöversikten och bokslutet. Samtidigt meddelas de investeringsprojekt som underskrider en miljon euro och som tagits upp i eller avlägsnats ur investeringsprogrammet genom beslut av direktören för stadsmiljösektorn eller lokalservicedirektören för kännedom. Bilaga 2 (byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringar) och bilaga 3 (byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar).

 

Finansiering av verksamheten och investeringarna

 

Kassaflödet för verksamheten och investeringarna visar ett underskott på 144,3 miljoner euro enligt den andra prognosen. Utfallet är 25,7 miljoner euro mindre än i den ändrade budgeten särskilt på grund av att utfallet av årsbidraget var sämre än beräknat. Årsbidraget påverkas mest av att nettodriftskostnaderna överskrids med 33,8 miljoner euro. I den ändrade budgeten ingick överlåtelsen av aktierna i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy samt Turun Teknologiakeskus Oy:s kapitalarrangemang i den första delårsöversikten.

 

Kassaflödet för finansieringens del uppgår enligt prognosen till 133,7 miljoner euro och verkar utfalla enligt planen.

 

Utfallet av finansieringsanalysen behandlas mer detaljerat i punkt 6.5. i rapporten.

 

Utlåningen minskar

 

Enligt årets andra prognos är utlåningsstocken 504,0 miljoner euro i slutet av året. Utlåningen minskar avsevärt, sammanlagt 186,8 miljoner euro. 128,5 miljoner euro av den minskade utlåningen beror på försäljningen av aktierna i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy då bolaget som staden sålt har betalat alla sina utlåningar tillbaka till staden. Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s utlåningsstock har minskat 41,6 miljoner euro då bolagets konverteringslån har konverterats till aktier.

 

Studentbystiftelsen i Åbo har en fordring på 7,6 miljoner euro som förfallit 15.2.2019 och som grundar sig på skuldsaneringsavtalet undertecknat av stiftelsen och staden 20.2.2000. Fordringen har avlägsnats ur stadens balansräkning år 1997 på basis av den dåvarande ekonomiska situationen och anvisningen om hyresbestämning. Detta har redan beaktats i budgeten. Återbetalning av lånet som grundar sig på skuldsaneringsavtalet för Studentbystiftelsen i Åbo har åter finansierats med en ny utlåning tillsammans med staden.

 

Skuldsättningsbehovet minskar tillfälligt

 

Stadens långfristiga lån uppgår till högst 619 miljoner euro i slutet av året.

I samband med den första delårsöversikten har man minskat uttaget av långfristiga lån med 100 miljoner euro jämfört med beloppet i budgeten. Orsaken till detta är försäljningen av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktiestock som genomfördes i början av april och minskar skuldsättningen. Efter de ändringar som gjorts i budgeten tar staden upp långfristiga lån till ett belopp om högst 50 miljoner euro under året i enlighet med utlåningsplanen som utarbetats av stadsstyrelsen 4.3.2019. Finansieringsbehovet under innevarande år finansieras alltså i huvudsak genom minskad utlåning. Den sammanlagda räntebelagda skulden beräknas uppgå till högst 818 miljoner euro i slutet av året.

 

Stadens räntebelagda fordringar och ekonomiska placeringar beräknas vara 62 miljoner euro mindre än den räntebelagda skulden dvs. nettoskulden i slutet av året.

 

Lånebeloppet som dottersammanslutningar direkt tagit från finansieringsanstalter beräknas öka i slutet av året särskilt på grund av de investeringar som genomförts av koncernen TVT Asunnot Oy och Studentbystiftelsen i Åbo. Därtill ersätter man den kortfristiga skulden med långfristig finansiering efter att skolorna Koy Turun Syvälahden koulu och Koy Turun Yli-Maarian koulu blivit färdiga.

 

Hur den finansiella ställningen har utvecklats behandlas i punkt 6.6. i rapporten.

 

Utfallet av verksamhetsmålen i budgeten

 

Enligt prognosen kommer målen som uppsatts för organen i budgeten och antecknats i de strategiska avtalen att i huvudsak uppnås enligt målet.

 

Det förutspås uppstå några avvikelser från målen.

 

Följande mål kommer inte att uppnås inom välfärdssektorn: köerna till fortsatt vård blir kortare inom sjukvårdsdistriktet, kötiderna till icke-akut läkarmottagning blir kortare på hälsocentralerna, munhälsovårdens kunder/arbetskraft samt ändring i antalet personer som fyllt 75 år som får service inom kretsen för regelbundna tjänster i förhållande till ändring i antalet Åbobor som fyllt 75 år

Den viktigaste utmaningen inom bildningssektorn är att årsverken ökar klart mer än i budgeten, vilket också syns i de ökade personalkostnaderna.

Inom fritidssektorn uppnås inte de mål som gäller antalet deltagare i verksamheten Skolan i rörelse och antalet deltagare i bibliotekets användarutbildning.

Avvikelserna från målen för verksamheten inom stadsmiljösektorn gäller närmast handläggningstider för byggnadstillsynen och tillsynen över miljötillstånd, antalet resor inom den regionala kollektivtrafiken och fördelningen mellan olika färdsätt (andelen gång- och cykeltrafik ökar).

Den viktigaste avvikelsen från målen inom stadsdirektörens sektor är framskridandet av Blue Industry Park (jfr målen för stadsmiljösektorn).

 

Sektordirektörernas utredningar av de viktigaste ändringsfaktorerna efter utarbetandet av budgeten, utredningar av väsentliga avvikelser i budgeten för 2019 och utredningar av utfallet av målen för verksamheten ingår i punkt 8 Utfallet av målen för verksamheten och ekonomin i rapporten om delårsöversikten. I utredningarna ingår också en prognos över utfallet av arbetskraftsmålen. Uppföljningsrapporterna om stadens spetsprojekt medföljer föredragningslistan som bilaga 4-6.

 

Uppfyllelse av de viktigaste målen och investeringarna för de strategiska sammanslutningarna

 

Målen för verksamheten och ekonomin som ställts upp för koncernbolagen ser ut att i huvudsak uppfyllas enligt de uppställda målen och planerna, särskilt resultaten för verksamheten och ekonomin inom bostadssektorn (TVT Asunnot Oy, Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy och Studentbystiftelsen i Åbo) uppnås bättre än planerat. Det finns utmaningar inom produktionsverksamheten och konkurrensläget inom branschen är hårt vilket återspeglas i bolagens verksamhet inom branschen. Målen för Kuntec Oy:s, Arkea Oy:s och Lännen Tekstiilihuolto Oy:s rörelsevinster och resultat under räkenskapsperioden ser inte ut att uppnås. Uppgifter för uppföljning av målen som uppställts för de strategiska sammanslutningarna presenteras i punkten Uppfyllelse av målen för verksamheten och ekonomin/Strategiska sammanslutningar.

 

Utfallet av bolagens investeringar uppskattas vara cirka 150 miljoner euro, varav dottersammanslutningarnas andel är cirka 150 miljoner euro. De största investeringarna har Åbo Energi till ett belopp av 21 miljoner euro, Turun seudun puhdistamo Oy till ett belopp av 22 miljoner euro, TVT Asunnot Oy till ett belopp av 50,0 miljoner euro.

 

Uppgifter för uppföljning av målen som uppställts för de strategiska sammanslutningarna presenteras i punkt 8. Uppfyllelse av målen för verksamheten och ekonomin/Strategiska sammanslutningar.

 

Utredningar som stadsstyrelsen begärt i den första delårsöversikten för 2019

 

I samband med den första delårsöversikten för 2019 beslutade stadsstyrelsen att social- och hälsovårdsnämnden, nämnden för fostran och undervisning samt stadsmiljösektorn ska analysera budgetavvikelserna som framgår av ekonomiprognosen och framlägga förslag till åtgärder i den andra delårsöversikten för att undvika avvikelserna i budgeten för 2019 och uppfylla målen för ekonomiplanen så att de ska kunna behandlas i stadsstyrelsen.

 

Social- och hälsovårdsnämnden konstaterar 21.8.2019 § 273 att det har påbörjats servicespecifika utvecklingsplaner inom sektorn för att stävja ökningen av utgifterna och dra ner på kostnaderna. Utvecklingsplaner presenteras för social- och hälsovårdsnämnden innan budgeten för 2020 blir färdig och ärenden föreläggs för beslut under hösten. Åtgärderna har knappast någon effekt på kostnaderna för 2019, men på längre sikt är det möjligt att stävja kostnadsökningen.

 

Stadsmiljönämnden konstaterar 27.8.2019 att det ekonomiska läget för 2019 har klarlagts inom stadsmiljösektorn och att följande åtgärder som eventuellt kommer att vidtas har identifierats:

en del av befattningarna enligt personalplanen lämnas obesatta på grund av en dålig tillgång till kompetent arbetskraft,

talkoledigheter föredras om arbetssituationen tillåter det,

noggrannare behovsprövning innan ett eventuellt nytt utvecklingsprojekt påbörjas och

det tillämpas en strikt behovsprövning på upphandlingar i slutet av året.

 

Därtill konstaterar stadsmiljönämnden att den regionala kollektivtrafiken har identifierat följande åtgärder för att öka antalet resor och biljettintäkterna:

kommande personalbiljetter och betalning med bankkort (EMV) marknadsförs sedan de har införts,

om FPA:s skolresestöd informeras kommuner, skolor och skolelever i allt större utsträckning,

det förbereds förslag till prishöjningar, men de eventuella prishöjningarna i slutet av året hinner inte påverka ekonomin i år och

punktligheten i kollektivtrafiken förbättras i Åbo centrum.

 

Nämnden för fostran och undervisning har behandlat den andra delårsöversikten för 2019 4.9.2019 § 2019. Nämnden har inte rapporterat om särskilda åtgärder för att stävja kostnaderna i slutet av året. Sektordirektören har uppmanat serviceområdesdirektörerna att iaktta budgeten och söka metoder för att uppnå de ekonomiska målen.

 

I Anslagsändringar och -överföringar som föreläggs stadsstyrelsen

 

Överföring av det centraliserade anslaget för periodisering av semesterlöner

 

I samband med budgeten för 2019 budgeterades ett löneanslag på cirka 5,0 miljoner euro i stadsstyrelsens budget på grund av återbetalning av nedskärningarna i semesterpenning som ingick i konkurrenskraftsavtalet. I bilaga 1 ingår en reviderad kalkyl över den uppskattade mängden semesterlöneskulder enligt organ. Sektorerna har beaktat semesterlöneperiodiseringar i sina egna prognoser. Det föreslås att den centraliserade anslagsreserveringen på 5 047 458 miljoner euro fördelas mellan organen enligt bilaga 1. I den centraliserade anslagsreserveringen ingick inte en arbetsgivaravgift på 20,86 procent. Den uppskattade ändringen i semesterlöneskulden med beaktande av arbetsgivaravgifterna uppgår till 6 100 358 milj. euro.

 

Överskridning av finansiering av lokal- och infrastrukturinvesteringar på årsnivå

 

Stadsmiljönämnden rapporterar till och förelägger stadsstyrelsen att de objektspecifika ändringarna och motiveringarna gällande kostnadsförslaget, tidtabellen och den årliga penninganvändningen godkänns enligt bilaga 2 och 3.

 

II Ändringar av anslags- och inkomstposter som föreläggs stadsfullmäktige:

 

Social- och hälsovårdsnämnden har 21.8.2019 §273 beslutat föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att social- och hälsovårdsnämndens budget för 2019 ska höjas för att täcka de utgifter som förpliktar kommunen. Det föreslås att inkomstposterna höjs 1.454.000€ och anslagen 33.038.000€ dvs. 31.584.000€ i netto. Samtidigt har social- och hälsovårdsnämnden godkänt för sin del att målet för årsverken ändras till 4 285.

 

Det föreslås att målet för 4 285 årsverken fastställs såsom social- och hälsovårdsnämnden har godkänt.

 

Stadsmiljönämnden har 27.8.2019 § 340 beslutat föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att målet för försäljningsintäkterna i investeringsdelen sänks med 6,7 miljoner euro och målet för försäljningsvinsterna i driftsekonomidelen sänks med 6,2 miljoner euro.

 

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 21.8.2019 § 96 beslutat att föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att kollektivtrafiknämndens budget för 2019 ändras så att inkomstmålet sänks med 2,0 miljoner euro för Åbos del.

 

Stadsstyrelsen

 

Justeringen av försäljningspriset på aktiestocken i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy gör att försäljningsförlusterna inom hantering av egendom vid stadsdirektörens sektor höjs med 523.877 euro, överlåtelseinkomster sänks med 523.877 euro och korrektivposterna till den interna finansieringen justeras på motsvarande sätt.

 

Enheten för ekonomi och finansiering skickar den andra delårsöversikten för 2019 till stadsstyrelsen för behandling.

Stadsdirektör Minna Arve 12.9.2019:  

Åbos tillväxt och utveckling har tett sig på ett konkret sätt år 2019: vid Salutorget i Åbo centrum pågår byggnadsprojekt med sikte på den förnyade helheten för Salutorget. I augusti beslutade undervisnings- och kulturministeriet bevilja Åbo universitet tillstånd att ordna diplomingenjörsutbildning i maskin- och materialteknik, vilket kommer att återspeglas i dragningskraften och omvärlden i hela Sydvästra Finland långt in i framtiden.   

Den ekonomiska tillväxten i Åboregionen samt befolknings- och sysselsättningsutvecklingen har sin inverkan på efterfrågan av de tjänster som Åbo stad tillhandahåller. Byggandet är fortsatt livligt även om det finns tecken på att konjunkturerna kommer att jämnas ut. Bildningssektorn har rapporterat om ett ökat servicebehov med undantag av gymnasieutbildningen. Kvantitativt sett är ökningen fortfarande störst inom den grundläggande utbildningen. Det ökade servicebehovet inom småbarnspedagogiken grundar sig på ökningen av invånarantalet och förändringarna i befolkningsstrukturen samt på en större efterfrågan på dagvård som i sin tur är en följd av den minskade arbetslösheten.

Stadsfullmäktige beslutade 17.6.2019 § 108 att stadsstyrelsen inleder en anpassningsprocess som strävar efter en anpassning med 50 miljoner euro. Som ett resultat av detta fastställs åtgärder som strävar efter att balansera ekonomin och som tas med i ekonomiplanen som bereds. Verkställandet av beslutet har inletts. En särskild utmaning är att stävja ökningen av utgifterna i en omvärld där efterfrågan på tjänster ökar hela tiden. Sammandraget över läget med anpassningsprocessen och resultaten presenteras i samband med stadsdirektörens budgetförslag.

På basis av prognosen har nämnderna föreslagit justeringar i årets budget. Alla sektorer ska fortsättningsvis tillämpa en strikt behovsbedömning såsom det uppmanades i samband med den första delårsöversikten när det gäller att anställa vikarier och tillfällig arbetskraft. Även under slutet av året begränsas upphandlingen av tjänster och varor till enbart sådana tjänster och varor som absolut behövs i den dagliga tjänsteproduktionen. Sektorerna ska föredra att bevilja talkoledighet om detta kan göras utan kostnader för vikarier och övertidsarbete.

Det är mer ändamålsenligt att utvärdera de ekonomiska målen för organen i samband med den tredje prognosen för räkenskapsperioden. Då är det bra att göra eventuella justeringar i budgetens inkomstposter och anslag.

Bilaga 1Överföring av det centraliserade anslaget för periodisering av semesterlöner

Bilaga 2Byggherreverksamhet för lokaler objektspecifika motiveringar till investeringar 06 2019

Bilaga 3Byggherreverksamhet för stadsmiljön objektspecifika motiveringar till investeringar 06 2019

Bilaga 4Uppföljningsrapport om spetsprojektet Utvecklandet av centrumområdet

Bilaga 5Uppföljningsrapport om spetsprojektet Åbo Vetenskapspark

Bilaga 6Uppföljningsrapport om spetsprojektet Smart and Wise Turku

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 2 2019 rapport (elektronisk publikation) (på finska)

Tilläggsmaterial 2Länkbibliotek till besluten som fattats av de nämnder som begärdes utredningar av i samband den andra delårsöversikten och till beslutet av Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion (på finska)

FörslagStadsstyrelsen beslutar att anteckna delårsöversikt 2 2019 för kännedom och beslutar att

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå för stadsfullmäktige att

Sfm § 137

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna delårsöversikt 2/2019 för kännedom.

Dessutom beslutar stadfullmäktige om följande ändringar i anslagen, inkomstposterna och målen i budgeten för 2019:

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Uusitalo lämnade understödd av Lindfors följande ändringsförslag:

”Följande punkt stryks ur grundförslaget:

att stadsstyrelsen inleder en anpassningsprocess som strävar efter en anpassning med 50 miljoner euro. Som ett resultat av detta fastställs åtgärder som strävar efter att balansera ekonomin och som tas med i ekonomiplanen som bereds.

Bilaga 1 ändras på motsvarande sätt.

Motiveringar:

Stadsfullmäktige beslutar om stadens budget varje år. Under 2020-2021 följer stadsfullmäktige noggrant upp den ekonomiska utvecklingen och ingriper snabbt i missförhållanden och överskridningar.

Att skära ner i basservicen påverkar oskäligt de lagstadgade tjänster som invånarna behöver. Exempelvis till stadsdirektörens sektor kan riktas besparingar.

Icke-brådskande investeringar och dyra utläggningar skärs ned. Reparationsinvesteringar inom basservicen sköts i första hand så att en bra inomhusluft garanteras för varje kommuninvånare.

Man försöker också nå besparingar genom att granska arbetsfördelningen mellan sjukvårdsdistriktet och staden. Man sätter i gång redan väl planerade serviceprocesser som togs fram i samband med beredningen av vårdreformen, t.ex. inom missbruks- och mentalvårdsrehabilitering. Staden minskar de s.k. avgifterna för fördröjd förflyttning.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Uusitalos ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 55 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Uusitalos ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 1Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 137
Bilaga 1:Äänestyslista/Omröstningsförteckning