Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden18207.05.20196
Stadsstyrelsen21713.05.201914
Stadsfullmäktige7020.05.20199

10431-2018 (10 03 01, 00 01 02)

Utredning om byggprojektet Logomobrons framskridande och överskridning av kostnaderna

Sammandrag:

En utredning om byggprojektet Logomobrons framskridande och överskridning av kostnaderna framläggs för nämnden, stadsstyrelsen och stadsfullmäktige. Dessutom föreslås för stadsstyrelsen och vidare till stadsfullmäktige att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 16,044 miljoner euro.

Smn § 182

Stadsmiljösektorn, byggherrechef Jukka Mäenpää

2.5.2019:

 

Bakgrund

 

Stadsfullmäktige beslutade 15.10.2018 § 191 att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna och att justeringen av investeringsanslag beaktas i stadens budget 2019.

 

Dessutom beslutade stadsfullmäktige att berednings- och beslutsprocessen kring broprojektet utreds och att behovet av att vidta tjänstemannarättsliga åtgärder bedöms. Utöver detta ska anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt ändras så att beredningen och beslutsfattandet på organnivå ökas också när det gäller mindre projekt. Den förstnämnda ärendehelheten behandlades i stadsstyrelsen 29.4.2019 § 183 och ärendet gällande uppdatering av anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt behandlas i stadsfullmäktige i juni.

 

När stadsfullmäktige fattade beslut om kostnadsförslaget för Logomobron i oktober 2018, uppskattades projektet bli klart i juli 2019. Vid den tidpunkten låg planeraren VR Tracks planer efter den avtalsenliga tidtabellen med cirka ett år och tre månader.

 

Planeringssituation

 

Till följd av en extern revision ändrades planerna för brons stödtorn och huvudbalk markant i slutet av 2018 och planerna för montering av huvudbalken måste till vissa delar bearbetas vidare.

 

Den externa revisionen och Trafikledsverket har godkänt planeringsmaterialet (delvis på vissa villkor) 1.2.2019, dvs. nästan fem månader efter den uppskattade tidpunkten i den föregående utredningen. Planerna har 8.3.2019 ansetts ha framskridit så långt att man har kunnat börja bereda beställningen av huvudbalkens stålkomponenter, och bristerna i planeringen ansågs inte längre fördröja verkstadsarbetet.

 

Entreprenadens framskridande och tidtabell

 

Tidtabellen för byggentreprenaden har uppdaterats 25.3.2019 för att motsvara den rådande planeringssituationen. Enligt den uppdaterade tidtabellen är man tvungen att förlänga entreprenadtiden till 4.9.2020. Enligt byggnadsentreprenörens måltidtabell blir brons konstruktioner dock färdiga i juni 2020.

 

Arbetet med att förstärka grunden till brons stödkonstruktioner (T2-T4) färdigställdes i början av februari 2019 och efter det avbröts byggarbetena fram till 23.4 då arbetet med att montera stödtornen inleddes.  

 

Som ovan har konstaterats förutsatte den externa revisionen ändringar i planerna, vilket ledde till att man var tvungen att delvis ta isär stödtorn som redan tillverkats och göra betydliga ändringar i dem. Stödtornen jämte ändringsarbeten har nu färdigställts och monterats med undantag av ett torn. Det sista stödtornet monteras under veckoslutet.

 

På grund av att planerna ytterligare fördröjts förorsakas huvudentreprenören, och delvis också den mekaniska verkstaden som är underleverantör till huvudentreprenören, extra dröjsmålskostnader från och med 1.10.2018. Enligt den uppdaterade tidtabellen betalas de sista dröjsmålskostnaderna till huvudentreprenören i september 2019 då monteringen av huvudbalken kan påbörjas.

 

Ändringarna i planen medför även en större mängd stål jämfört med den ursprungliga planen. Stålmängderna enligt de ursprungliga konstruktionsplanerna var enligt planeraren och den externa revisionen inte tillräckliga för att kraven på konstruktionens stabilitet och hållfasthet skulle uppnås. Brokonstruktionens hållfasthet måste uppnås i alla extrema förhållanden.

 

Förutom dröjsmålet i planeringen har tidtabellen främst påverkats av leveranstiden för huvudbalkens stålkomponenter. Förutom betonggrunden består brokonstruktionen av cirka 1 000 ton stålkonstruktioner. På grund av brons avvikande konstruktion har man varit tvungen att komplettera planen för huvudbalken med över 800 delplaner inklusive dimensioneringar och hållfasthetsberäkningar. Alla dessa planer har först granskats genom planerarens interna kvalitetskontroll och därefter av två olika granskare från beställarens sida. Då entreprenaden upphandlades innehöll planerna cirka 200 delplaner.

 

På grund av bangården och tågtrafiken som löper under bron har man av säkerhetsskäl inte kunnat äventyra brons hållfasthet eller funktion på något sätt. Därför har man varit tvungen att fortsätta planeringen så länge att man med säkerhet kommit fram till en planeringslösning som garanterar en tillräcklig stabilitet, funktion och monterbarhet. Först efter det har man kunnat beställa stålkomponenterna.

 

Efter att den mekaniska verkstaden tillverkat huvudbalken och den monterats hösten 2019 fortsätter entreprenaden med byggandet av gångbro, fasader, husteknik, trappor och hissar.

 

Kostnader

 

I september 2018 såg situationen gällande kostnaderna för Logomobron ut enligt följande:

 

Planering

745.000 €

* ändringsarbeten

156.000 €

* arbetsplatstjänster

49.000 €

Byggherreverksamhet, övervakning,

extern revision och arrende

 

500.000 €

Byggentreprenad

8.540.000 €

* ändringar och extra arbeten

1.400.000 €

* dröjsmålskostnader

331.580 €

 

11.721.000 €

 

Bedömningar av entreprenörens dröjsmålskostnader för tiden

1.1.2018–31.7.2018

576.527 €

1.8.2018–31.9.2018

200.000 €

De slutliga effekterna av ändringarna i planen

 

 

800.000 €

 

1.576.000 €

 

 

Bedömning av de slutliga kostnaderna

13.297.000 €

 

 

 

I utredningen som då lämnades till stadsstyrelsen och stadsmiljönämnden konstaterades att planändringarnas slutliga kostnadseffekter kan räknas ut först efter att planerna har färdigställts. I beräkningen beaktades inte heller omfattningen av den ersättningsskyldighet som eventuellt åläggs byggnadsplaneraren bland annat för att planerna fördröjdes.

 

Kostnadsförslag för bron 16.4.2019

Totala kostnader för Logomobron:

Planering

745.000 €

* ändringsarbeten   

156.000 €

* arbetsplatstjänster

49.000 €

 

 

Byggherreverksamhet, övervakning,

extern revision och arrende

 

535.000 €

Byggentreprenad

8.540.000 €

* ändringar och extra arbeten (beräkning)   

3.342.000 €

* dröjsmålskostnader (till 1.10.2019)

1.952.000 €

* kvantitativa förändringar (beräkning)   

725.000 €

 

16.044.000 €   

 

I beräkningen beaktas fortfarande inte beloppet av ersättning som byggnadsplaneraren åläggs att betala för bland annat fördröjningen av planerna, och inte heller byggnadsplanerarens krav gällande extra arbete. Planerna, som fortfarande inte är helt färdigställda, ligger för tillfället cirka 18–19 månader efter den avtalade tidtabellen. Staden har reklamerat planeraren för brister och fördröjningar i planeringen och förhandlingarna gällande detta har inte slutförts.

 

De realiserade projektkostnaderna och kommande kostnader som bundits till huvudentreprenadavtalet och dess underleverantörskedja överskrider betydligt 10 miljoner euro. Kostnaderna skulle dock sannolikt ligga närmare det av stadsfullmäktige godkända beloppet av 13,5 miljoner euro om ett beslut om att avbryta projektet fattades och man i detta skede skulle vara tvungen att häva avtalen.

 

 

Koncernförvaltningen, ansvarsområdet för ekonomi och finansiering, controller Johanna Korpikoski 2.5.2019:

 

Enligt en utredning som sektorn lagt fram uppskattas de slutliga kostnaderna för projektet Logomobron, som ingår i projekten inom den strategiska markanvändningen, vara 16.044.000 miljoner euro. När broprojektet inleddes hade staden inte ännu tillgång till anvisningen om behovsutredning och projektplanering för infrastrukturprojekt som stadsfullmäktige godkänt 26.2.2018 § 36, utan budgetanslag reserverades årligen för alla infrastrukturprojekt som motsvarar den beräknade penninganvändningen under ekonomiplanperioden.

 

I tabellen nedan visas budgetanslagen som reserverats för projektet 2016–2020, det årliga utfallet för penninganvändningen 2016–2018, prognosen för penninganvändningen 2019 och den beräknade penninganvändningen 2020.

 

Tabell 1 De årliga anslagen och penninganvändningen gällande projektet Logomobron

I bokslutet för 2018 är de kumulativa realiserade utgifterna för projektet Logomobron totalt 7,6 miljoner euro. I beloppet ingår förutom de kostnader som presenterades i tabellen ovan även kostnader som uppgår till 0,083 miljoner euro och som riktades till projektet 2014 och 2015. Sektorns prognos för penninganvändningen 2019 är för tillfället 4,6 miljoner euro. Anslaget som reserverats för projektet i ekonomiplanen för 2019 kommer att underskridas med cirka 1,0 miljoner euro, eftersom fokus för projektet skjuts upp till 2020 på grund av fördröjningen av planeringen.

 

Enligt utredningen uppskattas de totala kostnaderna uppgå till 16.044 miljoner euro. Enligt förslaget torde bron i sin helhet färdigställas för bruk i september 2020, och då är behovet av anslag för 2020 som grundar sig på den totala föreslagna kostnadskalkylen cirka 4 miljoner euro.

 

Enligt anvisningarna om tillämpning av budgeten ska ändringarna i kostnadsförslaget och tidtabellen för projekten samt deras inverkan på finansieringen rapporteras till och föreläggas stadsstyrelsen i samband med delårsöversikten och boksluten. Eftersom stadsfullmäktige beslutade 15.10.2018 § 191 att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna, ska ovannämnda beräkning av överskridningen av de totala byggkostnaderna med 2,544 miljoner euro separat föreläggas stadsfullmäktige för godkännande.

 

Sektordirektör Christina Hovi:

 

Förslag          Stadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 16.044 miljoner euro och att justeringen av investeringsanslag beaktas i stadens budget 2020 såsom ovan har föreslagits.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 11-2.

Innan beslutet röstades om föredragandens förslag och Sandelins förslag om förkastande understödd av Lähteenmäki.

I omröstning med namnupprop röstade Peltonen, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Rantanen, Palmunen, Manni och Ilvessalo för föredragandens förslag.

För Sandelins förslag om förkastande röstade förutom henne även Lähteenmäki som understödde henne.

Föredragandens förslag godkändes med rösterna 11-2.

Motiveringar till Sandelins förslag om förkastande:

”Att godkänna överskridningen av byggnadskostnaderna upprepade gånger leder åter till nya överskridningar. Bron ska genomföras inom den tidigare godkända kostnadsramen, t.ex. genom att minska projektets omfattning eller dra ner på fördröjningskostnaderna."

Ssn § 217

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 16.044 miljoner euro och att justeringen av investeringsanslag beaktas i stadens budget 2020 såsom ovan har föreslagits.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 11-2, 1 frånvarande.

Vid omröstning med namnupprop röstade Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Yrttiahos följande ändringsförslag röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Stadsfullmäktige beslutar att kostnaden på 16 044 miljoner euro inte godkänns. Projektets omfattning ska minskas vid behov”

Schauman var frånvarande från sammanträdet.

Sfm § 70

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 16.044 miljoner euro och att justeringen av investeringsanslag beaktas i stadens budget 2020 såsom ovan har föreslagits.

BeslutFörslaget godkändes.

Dessutom beslutade man underrätta stadsstyrelsen i enlighet med 151 § i förvaltningsstadgan om den kläm som Wulff understödd av Achrén lämnade under diskussionen.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Lähteenmäki lämnade understödd av Sandelin följande ändringsförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar att kostnaden på 16 044 miljoner euro inte godkänns. Projektets omfattning ska minskas vid behov”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Lähteenmäkis ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 48 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 15 fullmäktigeledamöter understödde Lähteenmäkis ändringsförslag, 4 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Framlagd kläm

Wulff understödd av Achrén framställde följande kläm:

”Stadsstyrelsen ska i fortsättningen följa upp projektets kostnader och informera stadsfullmäktige regelbundet om deras utveckling.”

Bilaga 1Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 70
Bilaga 1:Äänestyslista/ Omröstningsförteckning