Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen21913.05.201916
Stadsfullmäktige6920.05.20198

4392-2019 (02 02 02)

Första delårsöversikten för 2019

Sammandrag: -

Ssn § 219

Enheten för ekonomi och finansiering, tf. direktör Fredrik Lindström och ekonomi- och finansieringschef Valtteri Mikkola, redovisningschef Seija Liinoja 7.5.2019:

 

Räkenskapsperiodens resultatprognos

 

Enligt den första ekonomiska prognosen för år 2019 är årsbidraget 6,2 milj. euro negativt. De prognostiserade ackumulerade verksamhetsintäkterna och skattefinansieringen räcker inte till för att täcka kostnaderna för verksamheten och avskrivningarna enligt plan.

 

Räkenskapsperiodens underskott uppgår enligt prognosen till 52,6 milj. euro. I den ursprungliga budgeten godkändes 20,8 miljoner euro som underskott. Budgetavvikelsen är -31,8 milj. euro.

 

Utfallet av verksamhetsinkomsterna och -utgifterna

 

Det prognostiserade verksamhetsbidraget är -1 097,5 milj. euro. Verksamhetsbidraget, som beskriver nettodriftsutgifterna överskrider budgeten med 37,3 miljoner euro. Verksamhetsbidraget försämras med 61,8 milj. euro (6 %) jämfört med året innan.

 

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 421,6 miljoner euro. Enligt prognosen underskrids verksamhetsintäkterna med 2,6 miljoner euro jämfört med budgeten. Minskningen skulle vara 13,8 miljoner euro jämfört med år 2018.

 

Verksamhetsutgifterna justerade med tillverkning för eget bruk är enligt prognosen 1 519,1 milj. euro. Utgifterna ökar med 39,9 miljoner euro jämfört med budgeten och med 48,0 miljoner euro jämfört med året innan.

 

De största avvikelserna i nettodriftsutgifterna (verksamhetsbidraget) per organ (budget/prognos 1/2019):

 

 

Prognos för utfallet

milj. euro

Nettoavvikelse

milj. euro

Social- och hälsovårdsnämnden

-631,1

-28,5

Nämnden för fostran och undervisning

-311,5

-5,3

Stadsstyrelsen

-58,5

+0,8

Stadsstyrelsen, egendomsförvaltning

+17,8

-2,5

Stadsmiljönämnden

-11,9

-1,2

Nettoavvikelse:

+ underskridande av utgiften/överskridande av intäkten

- överskridande av utgiften/underskridande av intäkten

 

Enligt välfärdssektorns ekonomiska prognos kommer sektorn att överskrida budgeten för 2019 med ca 28,5 milj. euro (4,7%). Intäkterna väntas överskrida budgeten med ca 0,8 milj. euro medan utgifterna väntas överskrida budgeten med 29,3 milj. euro. Jämfört med bokslutet väntas tillväxten vara 15,8 milj. euro (2,6%).

 

När utgifterna granskas separat för vare serviceområde råder det största hotet för överskridning i Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt, som väntas överskrida budgeten med 13,8 milj. euro. I princip är den betalningsandel som Åbo stad reserverat ca 8 milj. euro mindre än den kommunandel som Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt reserverat för Åbo i den egna budgeten. Utifrån kostnaderna för fördröjningsdagar och antalet patienter som vårdats under början av året råder det ett hot att överskridningen till och med blir större.

 

I fråga om sektorns egen verksamhet väntas budgetöverskridningen vara 14,7 milj. euro. Den största överskridningen i förhållande till budgeten finns i Familje- och socialtjänsterna (7,8 milj. euro). Också i Hälsotjänsterna (4,8 milj. euro) och Åldrings- och handikappservicen (5,7 milj. euro) är överskridningshotet betydande. Inom sektorförvaltningen väntas att budgeten underskrids med 3,7 milj. euro.

 

När utgifterna granskas separat för varje kostnadsslag råder den största hotet för överskridning inom köp av tjänster, där överskridningen väntas uppgå till 26,8 milj. euro. Kostnadsslagsgruppen omfattar Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikts betalningsandel. För personalkostnadernas del är prognosen att budgeten håller, men det råder en svår rekryteringssituation inom sektorn och tillgången på personal till ordinarie tjänster och vikariat inom åldrings- och handikappservicen (speciellt inom hemvården) samt familje- och socialtjänsterna (särskilt inom barnskyddet) är svag och det kan bli nödvändigt att tillgodose behovet av arbetskraft med hyrd arbetskraft.

 

Enligt bildningssektorns första budgetprognos överskrider nettodriftsutgifterna budgeten med 5,3 milj. euro (1,7 %). Till skillnad mot vad bildnings- och undervisningsnämndens lista 17.4.2019 § 58 låter förstå, beaktar sektorns egen prognos inte ökningen av semesterlöneskulden, vilket innebär att stadsstyrelsens semesterlönereserveringar inte minskar bildningssektorns överskridning med 3,6 milj. euro.

 

Jämfört med bokslutet 2018 väntas att bildningssektorns nettodriftsutgifter ökar med 4,9 %, mot en ökning med 3,0 % i budgeten för 2019. Den största öken härrör från personalutgifterna, 9,0 miljoner euro, och från interna hyror, 4,8 miljoner euro.

 

I sektorns verksamhetsutgifter väntas en överskridning med 5,2 milj. euro och i verksamhetsintäkterna en underskridning med 0,1 milj. euro.

 

Ökningen av personalkostnaderna syns också i bildningssektorns prognos över antalet årsverken enligt vilken målet 3 695 personalarbetsår överskrids med 100 årsverken. Den främsta förklarande faktorn är tjänsterna inom finskspråkig småbarnspedagogik, där utbudet av kommunala daghemsplatser och samtidigt användningen av vikarier har ökat. En annan betydande förklarande faktor till överskridningen av årsv-prognosen är tjänsterna inom den finskspråkiga grundläggande utbildningen, även om det fortfarande finns brister i jämförbarheten av prognosuppgifterna för den finska grundläggande utbildningen på grund av att statistikföringen ändrades 2018.

 

De viktigaste överskridningarna av nettodriftsutgifterna per serviceområde gäller den finskspråkiga småbarnspedagogiken, den finskspråkiga grundläggande utbildningen och yrkesutbildningen. I den finskspråkiga småbarnspedagogikens nettodriftsutgifter väntas en överskridning med 2,5 milj. euro, i den finskspråkiga grundläggande utbildningen en överskridning med 1,2 milj. euro och i yrkesutbildningen en överskridning med 1,1 milj. euro.

 

I fråga om småbarnspedagogik har man inte förberett sig i budgeten för 2019 för att antalet barn ökar. Utgångspunkten är en situation för efterfrågan där antalet småbarn bland åboborna inte ökar och målet var att höja användningsgraden i stadens egna daghem. I vårdformen har det dock i början av året skett en tydlig förflyttning från öppna tjänster och klubbverksamhet till daghemsvård, vilka har ökat verksamhetsutgifterna förutom en ökning av deltagandegraden. Under januari–mars har antal barn ökat i stadens daghem och familjedaghem med 155 barn jämfört med föregående år. Utbudet av vårdplatser i stadens daghem har ökat från början av året med sammanlagt 140 i Kastus och Yli-Maarias daghem. Antal tjänstesedlar har dessutom ökat med 142 barn.

 

I den grundläggande utbildningen var elevantalets tillväxt från läsåret 2017 – 2018 och 2018 – 2019 cirka 200 elever. Den grundläggande utbildningens verksamhetsintäkter ökade i budgeten 2019 med 4,6 % jämfört med bokslutet 2018. Den största överskridningen (2,9 %) väntas ske i personalutgifterna, som väntas öka från föregående år med 4,2 %, mot en tillväxt om 1,3 % i budgeten för 2019.

 

I yrkesutbildningen var tillväxten av studerandeårens helhetsantal 105 studerandeår, som riktas till arbetskraftsutbildningen. Hösten 2018 har man sökt ökning av 2019 tilläggsprestationsbeslut. Den största överskridningen av nettodriften finns i personalkostnaderna, 0,9 milj. euro (3,3 %). I budgeten för 2019 har man förberett sig för att personalkostnaderna ökar med en ökning om 0,5 % jämfört med bokslutet 2018.

 

Stadsstyrelsen ska enligt prognosen underskrida sin budget (-59,3 milj. euro) med 0,8 milj. euro, då den prognostiserade verksamhetsintäkten är -58,5 milj. euro. Arbetslösheten minskar fortfarande och speciellt långtidsarbetslösheten har minskat under året. Stadens servicecentral för sysselsättning kommer enligt prognosen att underskrida budgeten med ca 1,3 milj. euro. Resultatet kommer vidare att påverkas av en minskad kommunandel av arbetsmarknadsstödet. Utvecklingen stöds med riktade tjänster (bl.a. rehabiliterande arbetsverksamhet, lönesubventionsanställning), som har en positiv nettopåverkan på kommunandelen. Lokalservicecentralen kommer enligt prognosen att överskrida sin budget med ca 1,0 milj. euro. Lokalservicecentralens personalkostnader förväntas överskridas med ca 0,4 milj. euro och under 2019 kommer man att förverkliga kommunbedömningar, vilka man inte hade reserverat sig för i budgeten, detta ökar upphandling av tjänster med ca 0,5 milj. euro. Stadsstyrelsens självfinansieringsandelar överskrider enligt prognosen sin budget (18,9 milj. euro) med 0,2 milj. euro, då de prognostiserade verksamhetsintäkterna är 19,1 milj. euro.

 

Stadsstyrelsen, Egendomsförvaltningens nettoresultatmål (20,3 milj. euro) underskrids enligt prognosen med 2,5 milj. euro. Markbyggnadens andel av försäljningsintäkter och -vinster i prognosen som en del av de sålda planerade flervåningshustomternas försäljningsobjekt förverkligas inte på grund av planläggningens försening eller besvär under det kommande året. I prognosens syns inte den ursprungliga underskridningen av budgetmålet, därför att Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktie- och fastighetsköp inte omfattades i budgeten, men har beaktats i prognosens överlåtelseresultat och försäljningsvinster (8 milj. euro). Utöver detta bokförde man en försäljningsförlust av aktier på 3,5 milj. euro. I fråga om intäkterna från markanvändningsavtal väntas en överskridning med en miljon euro.

 

Fritidssektorns driftsekonomi för 2019 förverkligas som planerat och enligt prognosen kommer budgeten att underskridas med 0,4 milj. euro. I utfallet finns emellertid mindre nämnd- och servicespecifika skillnader. Det finns också skillnader i fråga om verksamhetskostnaderna och -intäkterna. Intäkterna för hela sektorn överskrider prognosen med 0,5 miljoner euro och verksamhetskostnaderna överskrids med 0,1 milj. euro. Erhållna stöd och bidrag i den kontosslagsgruppsspecifika granskningen överskrids med 0,3 miljoner euro. Den största överskridningen av utgifter sker i upphandling av tjänster, som överskrider budgetens prognos med 0,2 milj. euro.

 

Enligt stadsmiljösektorns prognos kommer sektorn att överskrida budgetens verksamhetsintäkter med 2,0 milj. euro (TAM -27,7 milj. euro), då prognosen är -29,7 milj. euro. Dagvattenintäkternas överskridningsprognos och prognostiserat underskridande av kollektivtrafikens biljettintäkter (personalbiljett) bildar sammanlagt ett överskridande av verksamhetsintäkterna på 0,4 milj. euro. Tillverkning för eget bruk överskrids enligt prognosen med 0,5 milj. euro. Överskridningsprognosen som beror på köp av tjänster är sammanlagt 2,8 milj. euro.

 

I stadsmiljönämndens budget för serviceområdet stadsbyggande föreslås ytterligare finansiering på 1,0 milj. euro för köp av tjänster för underhåll av infrastruktur till följd av att den mycket snörika vintern i början av året orsakade kostnader för snölastning och -transport (BU 2019 22,6 milj. euro). I 2019 års budget kommer anslag reserverade för snöbehandling att överskridas med ca 0,8 milj. euro. För intäkter av dagvattenavgifter föreslås en ökning på 1,0 milj. euro på betalningsintäkterna (BU 2 milj. euro). För posten tillverkning för eget bruk föreslås en budgetändring på 0,5 milj. euro (BU 2019 1,1 milj. euro) eftersom stadsmiljöns genomförandeplanerings andel inte ingår i budgetsiffran. Prognosen år 2019 för utfallet för tillverkning för eget bruk är 1,6 milj. euro.

 

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 17.4.2019 § 50 lämnat förslag till stadsstyrelsen om att biljettintäktskravet minskas med 625 000 euro för Åbos del (felaktig bokning av personalbiljetterna), vilket syns som en minskning av försäljningsintäkterna. Vidare föreslås för köp av tjänster ett ytterligare anslag på 100 000 euro till trafikeringskostnaderna (felaktig bokföring av regionclearing).

 

Enhetschefernas utredningar om centrala händelser och verksamhetsmiljöns förändringsfaktorer, betydande budgetavvikelser och deras orsaker samt möjliga åtgärder som man har vidtagit eller kommer att vidta för att hålla budgeten innehåller tilläggsmaterial som Delårsöversikt 1 2019 diarapport (tilläggsmaterial 1) till punkt Sektorernas uttag och förverkligandeprognoser. Utredningarna innehåller också en prognos om förverkligandet av arbetskraftmålen. Förverkligandeprognoserna för användningsekonomi- och investeringsdelen per sektor finns i slutet av rapporten.

 

Användningen av personarbetskraft väntas öka

 

Utfallet för personalarbetskraften enligt prognosen utan anställda, placerade på nytt och praktikanter är 10 199,2 årsverken. Utfallet 2018 var 10 012,6 årsverken (organisationsändringarna inberäknade) så att arbetskraften förutses öka med 186,6 (+1,9 %) årsverken jämfört med året innan.

 

Arbetskraftens ändringsvärden är riktgivande, då åren 2018 och 2019 inte är direkt jämförbara på grund av bokföringen av bildningssektorns deltidsanställdas avtal. Bokföringssättets ändring syns också i arbetskraftens användning i förhållande till 2019 årsverkens målnivå. På hela stadens nivå väntas avvikelsen utgöra 109,0 årsverken. På grund av organisationsändringar har arbetskraftsmålen i 2019 års budget korrigerats beroende på Arbetshälsovårdens delvisa bolagisering i kommundirektörens sektor, överföring i välfärdssektorn av renlighetstjänster till Kaarea Oy samt returnering av produktion av Luolavuori-Koivula-verksamhetens tjänster tillbaka till egen verksamhet.

 

Personalkostnaderna (alla tjänsteförhållanden) för redovisningsperioden 2019 kommer enligt prognosen att vara ca 513,6 miljoner euro och löner och arvoden 405,5 miljoner euro (justerat med justeringsposter för sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring och andra personalutgifter). Med beaktande av organisationsändringarnas del i jämförelsesiffrorna kommer en ökning att ske i lönerna och arvodena för hela personalen med ca 14,5 milj. euro (+3,7 %). Löner och arvoden överskrider den ursprungliga budgeten med 8,1 milj. euro.

 

Kostnadspåverkningen av avtalshöjningar på 2019 års löner är ca +2,36 %. Av semesterlönerna utgår en 30 % nedskärning på semestrar intjänade efter 1.4.2019, som syns som ökning av semesterlönelån.

 

Skatteintäkter och statsandelar

 

Skattefinansieringen väntas öka från året innan med ca 50 milj. euro (4,9 %). I jämförelsen ska man beakta, att utvecklingen av 2018 års skatteintäkter var avsevärt mindre än den ursprungliga och av denna orsak är den prognostiserade tillväxten avsevärt stor.

 

Stadens skatteintäkter uppskattas uppgå till 809,3 milj. euro. Enligt prognosen överskreds skatteintäkterna med 9,9 milj. euro jämfört med budgeten. Statsandelsintäkterna förverkligas enligt budgeten med 251,1 miljoner euro.

 

Avvikelser i skattefinansieringen (budget 2019/prognos 1/2019)

 

 

Prognos för utfallet

Avvikelse, milj. euro

Skatteintäkter

809,3 milj. euro

+9,9

Statsandelar

251,1 milj. euro

+0,0

Avvikelser:

+ underskridande av utgiften/överskridande av intäkten

– överskridande av utgiften/underskridande av intäkten

 

Som grund för prognosen av stadens skatteintäkter har man använt Kommunförbundets publicerade kommunspecifika skatteprognos. Traditionellt har man som stöd för upprättandet av prognosen använt Skatteförvaltningens publicerade avräkningsrapporter, men i år kunde inte Skatteförvaltningens rapporter användas för avräkning till följd av tekniska problem.

 

Utfallet för kommunalskatteintäkterna väntas vara 6,1 miljoner mindre än budgeterat. Beskattade förvärvsinkomster växte lovande 2018, men visar sig vara överdimensionerade i den ikraftvarande budgetens bokförda mål. I beskattningen för 2018 kan fortfarande komma justeringar, så den slutliga situationen klarnar först i slutet av året.

 

Utvecklingen av samfundsskatteintäkter bedömdes vara måttlig. Förra årets utveckling visade sig vara kraftigare än den antagna och avräkningar under föregående år har gett positiva indikationer. Enligt Kommunförbundets prognos väntas utfallet av samfundsskatteintäkterna vara 14,2 milj. euro större än budgeterat.

 

Fastighetskatteintäkterna väntas utvecklas positivt och utfallet väntas vara 1,8 miljoner större än budgeterat.

 

Kommunförbundets upprättade prognos baserar sig i princip på värden presenterade i vårens Kommunekonomiprogram om nationalekonomins utveckling. Förutom detta har man beaktat statsministeriets i mars 2019 upprättade prognos om utvecklingen av kommunernas skatteintäkter. I det här skedet på året finns det mycket osäkerhet om prognosen för skatteintäkter.

 

Statsandelarna bedöms gå ned från förra året, men att förverkligas enligt budget. Man måste dock komma ihåg, att statsandelarna kan ändras under året som följd av statsandelarnas granskningsbeslut.

 

Utfallet av finansiella poster

Prognosen av verksamhetsproduktion och -utgifterna är 30,9 miljoner euro. I prognosen har man beaktat Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s och Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s egetkapitalinstruments påverkan på kapitalintäkter och utgifter.

 

Utlåningsbeståndets minskning orsakar en minskad fordran på ränteintäkter med 4,955 milj. euro. Av detta orsakas 2,965 milj. euro av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s (TSSTPK Oy) och 1,99 milj. euro av Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s egetkapitalinstrument. I fortsättningen utdelar Turun Teknologiakiinteistöt Oy motsvarande summa i dividend, men ännu inte i år.

 

Finansieringsintäkterna ökar i jämförelse med budgeten av Åbo Vattenförsörjning Ab:s utbetalade dividend på 2,48 milj. euro av 2018 års resultat.

 

Ovan nämnda arrangemang var inte inkluderade i 2019 års budget. För budgetens finansiella poster ska föreslås ändringar i samband med behandlingen av delårsrapporten.

 

Investeringar och realisering av avyttringar av fastigheter

 

Prognosen för stadens investeringar är sammanlagt 128,9 miljoner euro. Mellan prognosen och budgeten finns ett överskridningsbehov på sammanlagt 51,4 miljoner euro. Prognosen över realisationsvinster 25,3 milj. euro överskrids 1,4 miljoner från det planerade. Genom aktie- och fastighetsaffären som gällde Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy ökade realisationsvinsterna för aktier med 1,4 milj. euro. Vidare som en del av köpet såldes markegendom, vars köpesumma var 8,0 milj. euro. I prognosen syns inte ökningen på åtta miljoner euro för överlåtelseinkomsterna, därför att man i prognosen för mark- och byggnadsegendomens försäljningsinkomster och -vinster har uppskattat, att ca 10 milj. euro av de flervåningshusens försäljningsobjekt som var planerade att säljas inte förverkligas på grund av försening i planläggningen eller besvär.

 

Då realisationsvinsten för TSSTPK Oy:s fastigheter inte ingår i den ursprungliga budgeten, föreslås en höjning på ca 8 milj. euro i inkomstmålen i budgeten. Verksamhetsintäkter ska höjas med tomternas försäljningsvinster på ca 8,0 milj. euro. Dessutom orsakas av försäljningen av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktiebeståndet en försäljningsförlust på 3,466 milj. euro, som förutsätter en höjning av anslagen på förvaltningskostnaderna av stadsstyrelsens egendom.

 

Stadsfullmäktige beslöt 11.6.2018 § 144 att bemyndiga stadsstyrelsen att sälja Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktier och köpa objekten Tranbackahemmet 1 och 2 för en köpesumma på 3,445 milj. euro så att Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy ska använda köpesumman för att amortera stadens utlåning samt sälja tomter som hör till byggnaderna, andra förutom sjukhusområdets tomter till Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy. Stadsfullmäktige beslöt att göra arrangemangen villkorliga bland annat för att köparen har gjort en aktieteckning på 50 M€ i Åbo Teknologifastigheter Ab:s aktieemission. Stadsstyrelsen ha beslutat bl. a. om Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s egetkapitalinstrument 21.1.2019. Ovan nämnda köp och egetkapitalinstrument genomfördes i början på april 2019.

 

Åbo stad har utfört konvertibelarrangemang och egetkapitalinvesteringar i anslutning till dem i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy (2,4 milj. euro) och Turun Teknologiakiinteistöt Oy (41,6 milj. euro). Ovan nämnda arrangemang var inte inkluderade i 2019 års budget. Förändringarna i budgeten föreslås i samband med att delårsrapportens behandlas.

 

Efter att budgeten 2019 blev färdig har man dessutom tagit beslut om att grunda vissa nya bolag och egetkapitalinstrument. Dessa orsakar ett behov av att föreslå en höjning av stadsstyrelsens investeringsanslag. Höjningsbehov orsakas bl.a. av

 

Turun Musiikinopetus Oy

Turku City Data Oy

Logomon Toimistot Oy

Företagshälsogården i Åboregionen Ab

Kiertomaa Oy

 

Dessa tillsammans orsakar ett behov av att höja stadsstyrelsens investeringsanslag för aktieköp med sammanlagt 48,7 milj. euro under 2019.

 

Betydande avvikelser i lokal- och infraprojektens kostnadsberäkningar på årsnivå:

 

Enligt prognosen överskrider infrainvesteringarna den i budgeten reserverade finansieringen med 4,8 milj. euro (BU 45 milj. euro). För infrainvesteringarna förevisas en ökning på 5,4 milj. euro på anslaget för 2019 för de projekt, vars förverkligande har flyttats från år 2018 till år 2019 och finansieringsbehovet för det innevarande året klarnade först efter behandling av budgetförslaget. Avvikelsen som justeras med anslag som överförs från infrainvesteringarnas prognos underskrider budgeten med 0,6 milj. euro.

 

Stadsstyrelsens egendomsförvaltnings resultatområdes investeringar föreslås också ett tilläggsanslag på 3,4 milj. euro, där Åbo stad 26.2.2019 genomförde köpet av Tranbackahemmet I och II i Tranbacka sjukhusområdet. Säljare var Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy.

 

Investeringsutgiftsprognosen av stadens tjänstelokaler på 31,4 milj. euro underskrids med 0,7 miljoner från det planerade. Betydande avvikelser i förhållande till budgeten är Puolala skolas ombyggnadens årliga överskridningsprognos på utgifterna på 2,0 milj. euro. Arbetena på objektet har fortskridit snabbare och utgifterna tidigareläggs från år 2020. Objektets helhetskostnadsberäkning överskrids inte. Dessutom flyttas Tommila daghemmets nybyggnad till att starta 2020, eftersom byggnaden som ska rivas på den nuvarande platsen kommer att fungera som evakueringslokal för Viinamäki daghem. Överfört anslag (underskridning) är ca 2,60 miljoner euro. Objektet planeras under 2019.

 

Efter stadsmiljösektorns verksamhetschefs beslut kan man lägga till eller ta bort infrainvesteringsprojekt under en miljon eller granska deras kostnadsberäkningar, om bindande huvudnivåer i förhållande till stadsstyrelsen och samlingsbeteckningens helhetssumma inte överskrids. Tjänsteområdet för byggande av stadsmiljösektorns lokaler rapporterar om ändringar i lokalinvesteringarnas kostnadsberäkningar, tidtabeller samt årlig anslagsanvändning. Investeringsprojekt som är bindande för stadsstyrelsen är utsedda investeringsprojekt och deras finansiering på årsnivå. Dessutom är samlingsbeteckningen ”små projekt”–helhetssumman bindande. Lokaltjänstechefens beslutade projekttillägg ges till kännedom.

 

I samband med delårsöversikterna och boksluten rapporterar och ger kostnadsbedömningar och tidtabellsändringar samt följderna för finansieringen på årsnivå till stadsstyrelsen för godkännande. Samtidigt ges till kännedom stadsmiljösektorchefens och lokaltjänstechefens beslutade investeringsprogram som lagts till eller investeringsprojekt under en miljon euro som har tagits bort ur investeringsprogrammet. Bilaga 3 (objektspecifika grunder för investeringar av byggande av lokaler) och Bilaga 4 (objektspecifika grunder för investeringar av stadsmiljöns byggande).

 

Finansiering av verksamhet och investeringar

 

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde 2019 är enligt prognosen 142,6 milj. euro negativt. För verksamheten och investeringar använder man 78,8 milj. euro mer än i den ursprungliga budgeten. Den ursprungliga budgeten innehöll inte överlåtelse av aktierna i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy och inte heller Turun Teknologiakeskus Oy:n egetkapitalinstrument. Finansieringens kassaflöde är enligt prognosen 131 milj. euro och växer i förhållande till den ursprungliga budgeten med 68,0 milj. euro.

 

Minskning av utlåningsfordringar

 

Utlåningsfordringar minskade sammanlagt med 184,1 milj. euro, varav tilläggsamorteringar var 171,1 milj. euro. Av detta orsakas 128,5 milj. euro av försäljning av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktier, när bolaget har betalat tillbaka alla sina utlåningar till staden.

 

Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s utlåningar har minskat med 41,6 milj. euro, när bolagets konvertibla skuldebrevslån har bytts till aktier.

 

Det långsiktiga utlåningsbeståndet var i slutet på förra året 640,8 milj. euro. Enligt årets första prognos var utlåningsbeståndet i slutet av året 506,5 miljoner, det vill säga att utlåningsbeståndet skulle minska avsevärt.

 

Utlåningar beviljades bl.a. för Oy Turku Energia, TVT Asunnot Oy, Turun Ylioppilaskyläsäätiö, Turun Päiväkodit Oy, Turun Palvelutilat Oy och Koy Turun Kulkurin valssi med sammanlagt högst 50 milj. euro.

 

För Turun Ylioppilaskyläsäätiö har den 15.2.2019 förfallit en fordran på 7,6 milj. euro baserad på stiftelsens och stadens 20.2.2000 underskrivna kapitaliseringsavtal. Fordran har år 1997 bokförts bort ut stadens balansräkning baserad på stiftelsens dåvarande ekonomiska situation och hyresbestämningsinstruktioner. Detta har redan beaktats i budgeten. Amortering av Turun Ylioppilaskyläsäätiös lån som grundar sig på kapitaliseringsavtalet av skulder har återigen finansierats med en ny utlåning med staden.

 

Lånebeståndet minskar

 

Antal långsiktiga lån för staden var i slutet av år 2018 652 milj. euro och i slutet av mars 2019 602 milj. euro. Långsiktiga lån har hitintills amorterats med 50 milj. euro. Dessutom amorterar man under slutet av året 33,1 milj. euro. Enligt budgeten lyfter staden långsiktiga lån under året på högst 150 milj. euro. Stadsstyrelsen beslöt 4.3.2019 om en låntagningsplan, där man i år högst lyfter 50 milj. euro. Långsiktiga lån minskas alltså med 100 milj. euro av budgetens summa. Orsaken till detta är försäljningen av aktierna i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy som genomfördes i början av april och minskar skuldsättningen. Därmed är summan av de långsiktiga lånen i slutet på året högst 619 milj. euro.

 

Kommunala skuldväxlar kan i slutet av året enligt budgeten och lånelyftsplanen högst vara 30 milj. euro.

 

Den räntebäriga skulden innehåller också personalkassans insättningar för ca 54,5 milj. euro och dotterbolagens insättningar, som i slutet på mars var 104,5 milj. euro. Den räntebäriga helhetsskulden var i slutet på förra året 821 milj. euro. I slutet på mars var helhetsskulden 800,5 miljoner euro. I slutet på året beräknas helhetsskulden vara högst 818 milj. euro.

 

Skuldtagningsbehovet minskar tillfälligt som följd av försäljningen av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy. Det innevarande årets finansieringsbehov finansieras i huvudsak med minskning av utlåning.

 

Staden beräknas ha i slutet på året räntebäriga fordringar och investeringar 62 milj. euro mindre än räntebäriga skulder dvs nettoskuld.

 

Anslagsändringar och -överföringar som föreslås stadsstyrelsen

 

Stadstyrelseorganets interna anslagsändringar:

 

Anslag som finns i stadsstyrelsesektorns budget har granskats för förverkligade för 2018 och 2019 och på basis av dem riktas anslag inom sektorn på nytt. Anslagsförändringar görs enligt bilaga 1.

 

Stadsstyrelsen har beslutat 17.12.2018 § 509 om lokalkostnader rörande överföring av stadsstyrelsens anslag till användning av sektornämnderna. Av dessa anslag som överförs till kulturnämnden reserverade för Marionettiteatteri Mundon kannatusyhdistys ry:s (1 142,84 euro + 2 144,58 euro) samt Titanikis kannatusyhdistys ry:s (18  769,40 euro) anslag lämnas enligt kommundirektörens 7.3.2019 § 46 beslut kvar i stadsstyrelsens 2019 understödsanslag. Det dessutom reserverade understödet som överförs till ungdomsnämndens anslag för Kansainvälinen Taide- ja toimintakeskus ry (11 075,40 euro) överförs inte som följd av föreningens avslutade hyreskontrakt. 2019 års anslagsförändringar till nämnderna görs enligt bilaga 2. Understödsanslag som överförts till nämnderna ska tas i beaktande från och med år 2020 i nämndernas budgeter.

 

Stadsmiljönämnden lämnar förslag på objektspecifika ändringar i budgeten, tidtabellerna och den årliga användningen av medel jämte motiveringar för stadsstyrelsens godkännande i enlighet med bilagorna 3 och 4. Samtidigt skickar nämnden för kännedom lokal- och investeringsprojekttilläggen och ändringarna under en miljon enligt bilagorna 3 och 4 som är under stadsmiljösektorchefens och lokaltjänstechefens befogenheter.

 

I fråga om infrastrukturinvesteringar föreslår stadsmiljönämnden stadsfullmäktige i enlighet med stadsstyrelsens bindningsnivå (bilaga 5) och vidare stadsfullmäktige enligt stadsfullmäktiges bindningsnivå att infrastrukturinvesteringarna höjs med 5,4 milj. euro.

 

Ändringar i budgeten som föreslås stadsfullmäktige:

 

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

 

Kollektivtrafiknämnden har föreslagit (17.4.2019 § 50)

 

för stadsstyrelsen, att minska biljetintäktsmålen med 625 000 euro (personalbiljettens felaktiga bokföring) för Åbos del och att öka trafikeringskostnaderna med 100 000 euro (regionclearingens felaktiga bokföring).

 

Stadsmiljönämnden

 

Stadsmiljönämnden beslöt (7.5.2019 § 185):

 

att föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att anslaget för kostnader orsakade av snölastning och -transport i serviceområdet för stadsbyggnad (underhållet av infrastruktur, kostnadsställe 49207, statistisk beställning 407943) höjs med 1,0 miljoner euro,

att föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att anslaget för dagvattenbetalningsinkomster (underhåll av infrastruktur, kostnadsställe 49207, statistisk beställning 407954, huvudkonto 329400), höjs med 1,0 miljoner euro,

att föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att anslaget för posten tillverkning för eget bruk-posten (underhåll av infrastruktur, kostnadsställe 49207, statistisk beställning 49224, huvudkonto 370001) höjs med 0,5 milj. euro,

att lämna förslag om att stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige godkänner att 5,4 miljoner euro av de anslag som överförs från år 2018 upptas i investeringsplanen för byggande av stadsmiljön och

skicka delårsrapporten vidare för stadsstyrelsens godkännande.

 

Kulturnämnden

 

Kulturnämnden har 10.4.2019 § 45 beslutat att föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att museitjänsternas resultat om 441 450 euro och stadsorkesterns resultat om 283 346 euro, som utifrån bokslutsuppgifterna för 2018 var bättre än budgeterat, överförs som en ändring av anslag till museitjänsternas och stadsorkesterns budget för 2019,

 

Nämndens förslag grundar sig på stadsfullmäktiges 29.3.2010 § 63 och 17.6.2013 § 152 beslut om museitjänsternas och stadsorkesterns ekonomiska plan och den treåriga ekonomiplaneringsmodellen som riktar på att balansera ekonomin. Enligt modellen när verksamhetsbalansen/nettoutgifterna underskrids överförs motsvarande summa för användning året efter budgetåret och när verksamhetsbalansen/nettoutgifterna överskrids ska motsvarande summa täckas av följande års anslag.

 

Åbo stads första budgetprognos visar betydande försvagning av ekonomin under år 2019. Överskridning av nettodriftsutgifterna med ca 37 milj. euro och deras tillväxt med ca 62 milj. euro tillåter inga höjningar i anslagen. Försvagningen är ändå en följd av välfärdssektorns och bildningssektorns verksamhet. Kulturnämnden prognostiserar att kunna hålla den förstärkta budgeten.

 

Nämndens förslag om höjning av 2019 års anslag med sammanlagt 724 796 euro torde kunna understödas som grundad på stadsfullmäktiges beslut 17.6.2013 § 152. Det höjda anslaget får inte användas till annat än nämndens objekt enligt beslutet 10.4.2019 § 45. I fortsättningen ska nämnden ta i beaktande att intäktsmålen är budgeterade för statsanslag och försäljningsintäkter tillräckligt målriktat i budgeten och planen.

 

Stadsstyrelsen

 

Ökning av anslag för Arbetshälsogården i Åbo

 

Stadsstyrelsen beslöt på sitt möte 17.12.2018 att överlåta vinster från försäljningen av Åbo Arbetshälsogårdens verksamheter till Företagshälsogården i Åboregionen Ab i början av 2019. Stadens arbetshälsovårdens tjänster förblir i början av 2019 som tjänstecenter under koncernförvaltningen. Efter överlåtelsen av rörelsen fattades beslut om allokeringen av resurser till de funktioner som förblir hos staden. Beslut om budgetsiffrorna för tjänsterna inom företagshälsovård (Turun Työterveystalo) fattas i samband med den första delårsrapporten. 2019 års verksamhetsinkomster är enligt bedömning 5 304 204,00 euro och verksamhetsinkomsterna 4 788 982,50 euro, när nettoinkomsterna är 515 221,50 euro. Turun Arbetshälsogård DAGSVERKE-mål för år 2019 är 66.

 

Budgetändringar orsakade av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s och Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s egetkapitalinstrument

 

amortering av utlåningsfordringar höjs med 170 053 000 euro

långsiktig lånetagning minskas med 100 000 000 euro

stadsstyrelsen investeringsanslag för aktier höjs med 48 700 000 euro

stadsstyrelsens investeringsanslag för förvaltning av stadsstyrelsens egendom höjs med 3 445 000 euro

utlåningarnas ränteintäkter minskas med 4 955 000 euro

Beroende av försäljning av Åboregionens social- och hälsotjänsternas aktier höjs försäljningsförluster med 3 466 000 euro för förvaltning av stadsstyrelsens egendom

Förvaltning av stadsstyrelsens egendomens försäljningsvinster på grund av försäljning av tomter till Hemsö ökas med 8 023 821 euro

en summa motsvarande överlåtelseintäkter och -förluster av stadsstyrelsens gemensamma funktioner minskas i finansieringsberäkningens organiska tillväxtens justeringspost med 4 557 092,26 euro

överlåtelseintäkter för förvaltning av stadsstyrelsens egendom höjs med 9 471 681,27 euro

 

Åbo Vattenförsörjning Ab utdelning från resultatet för 2018

 

stadsstyrelsens mål för utdelningsintäkterna höjs med ett belopp som motsvarar utdelningen från Åbo Vattenförsörjning Ab, 2,48 milj. euro och

 

Förändringar i infrainvesteringarnas anslag

 

Stadsstyrelsen torde föreslå stadsfullmäktige för godkännande att 5,4 miljoner euro av de anslag som överförs från 2018 läggs till stadsstyrelsens egendomsförvaltnings investeringsanslag.

 

Ändringarna i stadsstyrelsens och stadsmiljösektorns strategiska avtal beslutas separat.

 

Enheten för ekonomi och finansiering skickar 2019 första delårsöversikt till stadsstyrelsen för behandling.

Stadsdirektör Minna Arve 7.5.2019:  

2019 första ekonomiska prognos för hela årets budgetprognos är 52,6 miljoner euro i underskott. Förverkligandet av sektorernas prognostiserade nettodriftsutgift överskrider budgeten med 37,3 milj. euro och föregående års förverkligande med upp till 61,8 milj. euro. Skattemedel samlas ca 10 miljoner mer än budgeten och ingen ökning förväntas på statsanslagen för det här året. Årstäckningen är 6,2 milj. euro negativ och räcker inte till att täcka de planerade avskrivningarna.

Kommunekonomin försvagades avsevärt under år 2018. Åbo stads underskott ifjol var 47,8 milj. euro och staden får ett underskott på 50 milj. euro. Nu utgör inte sektorernas prognoser och den ekonomiska prognosen gjord på basis av dem någon bra grund för upprättandet av den kommande budgeten och ekonomiska planen. Befolknings- och åldersstrukturens förändring medför ett tryck på efterfrågan av basservice och tillväxt av kostnader. Den organiska tillväxten växer inte tillräckligt för att täcka tillväxten av nettodriften.

Sektorernas utvecklingsåtgärder som utförts under de senaste åren ska fortsättas samt förstärka tryggandet av servicebehovet som orsakas av befolkningstillväxten och förändring av åldersstrukturen. Minskning/undvikande av budgetavvikelser prognostiserade för 2019 samt upprättande av den kommande budgeten och ekonomiska planen mot en balanserad ekonomi förutsätter besparings- och anpassningsåtgärder på både kort som lång sikt. För reparation av kommunekonomins intäkter och utgifter som är i obalans behövs också statliga åtgärder. Utan dem växer kommunernas obalans mellan intäkter och utgifter. Förverkligande av investeringar som främjar tillväxt och utveckling äventyras. 

En betydande försvagning av stadens ekonomi möjliggör inte höjningar i museitjänsternas och stadsorkesterns anslag på grund av att 2018 års verksamhetstäckning underskrids. En ökning kan dock beviljas baserad på stadsfullmäktiges beslut 17.6.2013 § 152.

Social- och hälsovårdsnämnden, fostran- och utbildningsnämnden samt stadsmiljönämnden ska analysera de budgetavvikelser som den ekonomiska prognosen uppvisar och föreslå åtgärder för stadsstyrelsen för att undvika avvikelser i budgeten 2019 och förverkliga målen i den ekonomiska planen.

Alla sektorer ska tillämpa sträng behovsbedömning vid anställning av vikarier och tillfällig arbetskraft, Upphandlingen av tjänster och varor under återstoden av året begränsas endast till det som absolut behövs inom den dagliga serviceproduktionen och att Sektorerna ska gynna talkoledigheter om det är möjligt utan vikarie- och övertidsarbetskostnader.

Bilaga 1Stadstyrelseorganets interna anslagsändringar

Bilaga 2Understödsanslag som överförs till andra nämnder

Bilaga 3Investeringsobjektspecifika motiveringar för byggande av verksamhetslokaler, 03 2019

Bilaga 4Objektspecifika motiveringar i investeringar för byggande av stadsmiljön 03 2019

Bilaga 5Investeringsprognos för byggande av stadsmiljön 03 2019

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1/2019 rapport (elektronisk publikation)

Tilläggsmaterial 2Kollektivtrafiknämnden 17.4.2019 § 50

Tilläggsmaterial 3Kulturnämnden 10.4.2019 § 45

Tilläggsmaterial 4Stadsmiljönämnden 7.5.2019 § 185

Tilläggsmaterial 5Investeringsprognos för byggande av verksamhetslokaler 03 2019

FörslagStadsstyrelsen beslutar att anteckna delårsöversikten 1/2019 för kännedom och beslutar att

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå stadsfullmäktige att

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 11-2, 1 frånvarande.

Vid omröstning med namnupprop röstade Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Yrttiahos följande ändringsförslag röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Nedskärnings- och sparmålen som riktar sig till sektorns tjänster stryks dvs. följande punkt stryks ur beslutsförslaget:

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att

Schauman var frånvarande från sammanträdet.

Sfm § 69

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 1/2019 rapport (elektronisk publikation) (på finska)

Tilläggsmaterial 2Kollektivtrafiknämnden 17.4.2019 § 50 (på finska)

Tilläggsmaterial 3Kulturnämnden 10.4.2019 § 45 (på finska)

Tilläggsmaterial 4Stadsmiljönämnden 7.5.2019 § 185 (på finska)

Tilläggsmaterial 5Investeringsprognos för byggande av verksamhetslokaler 03 2019 (på finska)

Stadsstyrelsen förslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna delårsöversikten 1/2019 för kännedom.

Dessutom beslutar stadfullmäktige om följande ändringar i anslagen i budgeten för 2019:

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Oksanen lämnade understödd av Mäkipää följande ändringsförslag:

”Stadsfullmäktige beslutar att sektorernas tjänster inte skärs ned och att stadsstyrelsens beslut upphävs till dessa delar.

Motiveringar:

I den första delårsöversikten ingår betydande osäkerhetsmoment och av den anledningen är det inte motiverat att rikta nedskärningsåtgärder till sektorernas tjänster.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Oksanens ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 55 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 1Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 69
Bilaga 1:Äänestyslista/Omröstningsförteckning