Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen9104.03.20196
Stadsstyrelsen11511.03.20195
Stadsfullmäktige4418.03.20196

1826-2019 (00 01 01)

Godkännande av principerna för Åbo stads finansierings- och placeringsverksamhet

Sammandrag:

Enligt kommunallagen fattar stadsfullmäktige beslut om grunderna för förvaltningen av tillgångar och placeringsverksamheten. I principerna för finansierings- och placeringsverksamheten som föreläggs stadsfullmäktige för godkännande har bl.a. ändringarna i lagstiftningen och utvecklingen av finansmarknaden beaktats.

Ssn § 91

Tf. direktör för ekonomi- och strategigruppen Fredrik Lindström och finansieringschef Kari Pentti 23.1.2019:

Stadsfullmäktige fattade 15.2.2010 § 31 beslut om att godkänna finansierings- och placeringsprinciperna. Före det har beslut fattats separat om bl.a. placeringsprinciper och vissa andra principer för finansieringen.

Enligt kommunallagen (410/2015) omfattar fullmäktiges arbetsuppgifter de uppgifter som tas upp i 4 kap. 14 § punkt 6, enligt vilken fullmäktige fattar beslut om grunderna för förvaltningen av tillgångar och placeringsverksamheten.

Dessutom styrs finansierings- och placeringsverksamheten av bl.a. värdepappersmarknadslagen och finansinspektionen som tolkar lagen. I bakgrunden påverkar dessutom författningsprojekt som pågår inom EU, t.ex. MiFID-direktivet (Markets in Financial Instruments Directive) (2004/39/EY), som från och med 3.1.2018 ersatts med MiFID II-direktivet (2014/65/EU) och MiFIR-förordningen (EU Nr 600/2014).  Dessutom utövas finansierings- och placeringsverksamhet också med utländska banker och inom ramen för lagstiftningen i dessa länder, där man i huvudsak iakttar och tolkar ovannämnda direktiv. Till vissa delar påverkas stadens finansieringsverksamhet i egenskap av emittent av masskuldebrevslån också av MAR-direktivet som började tillämpas 3.7.2016. 

Enligt 129 § i kommunallagen (410/2015) får lån, borgen eller annan säkerhet som beviljats av kommunen inte äventyra kommunens förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. Kommunen får inte bevilja lån, borgen eller annan säkerhet om de är förenade med en betydande ekonomisk risk. Kommunens intressen ska tillgodoses med tillräckliga motsäkerheter.

Kommunen får bevilja en sammanslutning som bedriver verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden borgen eller annan säkerhet för en skuld eller annan förbindelse endast om sammanslutningen hör till kommunkoncernen eller om det kontrolleras av kommunerna eller av kommunerna och staten tillsammans.

Kommunen ska dessutom beakta bestämmelserna i artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt bl.a. när det gäller förbjudet statligt stöd.

Finansierings- och placeringsprinciperna bör ändras och uppdateras bl.a. på grund av lagändringar och utvecklingen av finansmarknaden samt koncernfinansieringens allt större betydelse. Också Kommunförbundet har uppdaterat sina anvisningar ”Beslut om placeringar i kommuner och samkommuner” år 2016, som har tagits i beaktande.

Enligt Kommunförbundets anvisningar indelas kommunens placeringsverksamhet i sådan placeringsverksamhet som stöder kommunens verksamhet och sådan som hänför sig till placering av kassamedel. Därtill kan kommunen ha placerat donationsmedel och egna fonder som är jämförbara med uppdraget. Regler och villkor som donatorn för respektive fond fastställt styr en noggrannare placering av medel i donationsfonder.

De viktigaste ändringarna i placeringsprinciperna är bl.a. ändringarna i och skärpningarna av lagar och bestämmelser. Därtill har man strävat efter att uppdatera investeringsobjekten som tas upp i principerna.  Utöver dessa har stadens strategiska riktlinjer och miljömål beaktats i mån av möjlighet.

Med hänvisning till ovannämnda föreslår vi att stadsstyrelsen föreslår för stadsfullmäktige att principerna för finansierings- och placeringsverksamheten i bilaga 1, som ersätter principerna som fullmäktige tidigare godkände 15.2.2010 § 31, godkänns.

Bilaga 1Principer för Åbo stads finansierings- och placeringsverksamhet

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

att principerna för Åbo stads finansierings- och placeringsverksamhet (bilaga 1) godkänns och

att principerna för finansierings- och placeringsverksamheten som stadsfullmäktige godkände 15.2.2010 § 31 upphävs från och med samma datum.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Vornanen understödd av Sundqvist.

Ssn § 115

Tilläggsmaterial 1Finansierings- och placeringsprinciper – ändringar

Bordlagt 4.3.2019 § 91

BeslutFörslaget godkändes med följande ändringar:

Paragraf 2.2

Stadens placeringsverksamhet grundar sig bl.a. på negativ värdering, vilket innebär att staden inte gör direkta placeringar i företag som är verksamma inom vapen-, vapensystems-, tobaks-, pornografi- eller alkoholbranschen. I stadens placeringsverksamhet undviker man också placeringar i företag vars kärnverksamhet klassificeras i något av följande: kosmetikaindustrin och icke-medicinska industrin där djurförsök eller läkemedelstester utförs på hotade djur, handel med CITES-arter (CITES Appendix 1 Flora and Fauna). Dessutom ska staden undvika sådana enskilda företag, emittenter eller länder som inte respekterar de grundläggande och mänskliga rättigheter som FN och ILO fastställt, eller som handlar ansvarslöst på ett sätt som skadar miljön.

Paragraf 2.2

Dessutom iakttas Åbo stads övriga strategiska riktlinjer i stadens finansierings- och placeringsprinciper. Staden har ställt upp betydande miljömål i sin strategi.  Det viktigaste målet är att bli en helt kolneutral stad senast 2029, då växthusgasutsläppen ska vara mindre än de årliga kolsänkorna. Staden följer upp växthusgasutsläppen i sitt område och rapporterar om dem årligen. Staden viktar sina placeringar i företag som i sina värderingar förbundit sig till hållbar utveckling samt användning och produktion av förnybar energi. I och med denna viktning sänker staden systematiskt kolrisken i sina placeringar så att staden senast 2030 avstår från direkta placeringar i företag eller rörelseidkare vars omsättning består till över 5 procent av fossila bränslen. Staden sporrar till och strävar efter att genom sina egna åtgärder främja anmälningen av koldioxidutsläpp i samband med den årliga rapporteringen.

Beslut fattades i enlighet med föredragandens beslutsförslag som ändrades vid sammanträdet.

Miikkolas förslag om att stadsstyrelsen fattar beslut enligt föredragandens ursprungliga beslutsförslag förföll i brist på understöd.

Dessutom beslutade stadsstyrelsen att föreslå för stadsfullmäktige att de tillägg i principerna för finansierings- och placeringsverksamheten som stadsstyrelsen gjorde vid sitt sammanträde 11.3.2019 tillämpas på skadefondens nya placeringar.

Sfm § 44

Bilaga 1Principer för Åbo stads finansierings- och placeringsverksamhet (Ssn 11.3.2019 § 115)

Tilläggsmaterial 1Finansierings- och placeringsprinciper – ändringar (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar,

att principerna för Åbo stads finansierings- och placeringsverksamhet i bilaga 1 godkänns så att de tillägg som stadsstyrelsen 11.3.2019 § 115 gjort till principerna för finansierings- och placeringsverksamhet tillämpas på skadefondens placeringar och

att principerna för finansierings- och placeringsverksamheten som stadsfullmäktige godkände 15.2.2010 § 31 upphävs från och med samma datum.

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 44
Bilaga 1:Turun kaupungin rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet (Kh 11.3.2019 § 115) / Principer för Åbo stads finansierings- och placeringsverksamhet (ssn 11.3.2019 § 115)