Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsmiljönämnden21208.05.20187
Stadsstyrelsen7511.02.201922
Stadsfullmäktige2325.02.20196

1687-2016 (613, 627)

Förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning; Helsinforsgatans kurva, VI stadsdelen (adr. Helsingforsgatan, Doppingvägen, Lonttisvägen) (8/2016)

Sammandrag:

Genom detaljplaneändringen möjliggörs byggandet av nya flervåningshus och en ombyggnad av cykelvägen i området. Målet med nybyggandet är att förenhetliga stadsstrukturen på en synlig plats vid infartsleden till staden. Ett förslag till detaljplan har utarbetats för området där cirka 30 000 v-m2 har anvisats för byggandet av nya flervåningshus, vilket innebär cirka 600 nya invånare.

Smn § 212

Stadsmiljösektorn, planläggning, planläggningarkitekt Sissi Qvickström 25.4.2018:

Detaljplaneändringen utarbetas för tomt 9 samt gatuområdena Helsingforsgatan (del) och Doppingvägen i kvarter 40 och 47 i VI stadsdelen. Planläggningen vid stadsmiljösektorn har utarbetat ett förslag till detaljplaneändring, daterat 8.1.2018 och ändrat 16.4.2018 på basis av utlåtanden, och en ändring av tomtindelning.

Nuläget och plansituationen beskrivs i punkt 3, Lähtökohdat (Utgångspunkter) i planbeskrivningen.

Planläggningsskeden ja växelverkan

Detaljplaneändringen grundar sig på Ketarantien Kiinteistö Oy:s initiativ till detaljplaneändring daterat 19.12.2012. Därtill har de andra tomtägarna i kvarteret anslutit sig till det ovannämnda initiativet med det att flervåningshus ska byggas på tomterna huvudsakligen vid Helsingforsgatan och att gårdområdena ska öppna sig mot Doppingvägen.

Ett avtal om upprättande av planen undertecknades av markägarna och staden 21.1.2016.

Stadsplanerings- och miljönämnden antecknade programmet för deltagande och bedömning för kännedom 7.6.2016 § 168.

Ett meddelande om anhängiggörandet av detaljplaneändringen postades till parterna 22.8.2016. Brevet innehöll programmet för deltagande och bedömning daterat 19.8.2016 och en åsiktsblankett. Därtill har detaljplaneändringen anhängiggjorts i en kungörelse 27.8.2016 och i planläggningsöversikten 2017.

Fram till 19.9.2016 hade åtta skriftliga åsikter lämnats om programmet för deltagande och bedömning samt beredningsmaterialet.

Under planläggningsprocessen har planändringsområdet utvidgats av plantekniska skäl så att cykelvägen vid Helsingforsgatan kan planeras tillräckligt bred. Programmet för deltagande och bedömning ändrades 18.9.2017.

Angående planutkastet ordnades ett möte för allmänheten 8.11.2017. Efter mötet lämnades en åsikt.

Följande utredningar har gjorts för detaljplaneändringen: Bullerutredning av väg- och spårtrafik/Promethor Oy 7.12.2012 ändrat 10.4.2018, Byggnadshistorisk utredning/Sigge Arkkitehdit Oy 31.5.2017, Miljöteknisk markundersökning – Helsingforsgatan 22–24/Golder Associates Oy 12.1.2017, Vibrations- och stomljudsundersökning Helsingforsgatans kurva/Promethor Oy 29.1.2018 och Markanvändningens historia vid Doppingvägen 16.1.2018.

Detaljplaneförslaget, daterat 8.1.2018, har utarbetats utifrån utkastet daterat 2.10.2017 som godkändes av stadsplanerings- och miljönämnden 17.10.2017 § 310 samt genomförda utredningar.

Detaljplaneförslaget var offentligt framlagt 29.1– 27.2.2018 och kungjordes 27.1.2018. Under framläggningen begärdes också utlåtanden om förslaget. Inga anmärkningar lämnades in.

Utlåtanden lämnades av Egentliga Finlands regionala räddningsverk, Turku Energia Sähköverkot Oy, Åbo Vattenförsörjning Ab, Telia Finland Abp och Åbo museicentral samt byggnadstillsynen och miljöskyddet vid stadsmiljösektorn. Åbo museicentral hade inget att anmärka på i förslaget till detaljplaneändring.

Det regionala räddningsverket föreslog att beaktandet av storolyckan i kemikaliebangården och det material som tillämpats på ärendet (Gaia Consulting Oy) ska fogas till utredningen, att anvisandet av våningstalet ska preciseras och att körvägar för sjuktransportenheter ska planeras i omedelbar närhet av ytterdörrarna. Också byggnadstillsynen ville att våningstalet anges tydligare och att tomtanslutningarnas siktområden preciseras. Åbo Vattenförsörjning Ab, Turku Energia Sähköverkot Oy och Telia Finland Abp lyfte fram behoven av att flytta på ledningar. Miljöskyddet föreslog att uppföljandet av kvaliteten på områdets fyllnadsjord i byggnadsskedet läggs till i planens allmänna bestämmelser. Dessutom framförde miljöskyddet att gasliknande utsläpp och finpartikelutsläpp från trafiken sprids från gatuschakterna till kvartersgården, något som bör tas upp vid bedömningen av detaljplanens konsekvenser på hälsosamheten och trivseln. Därtill ska man utreda sätt att minska utsättningen för hälsorisker.

Utlåtanden med svar beskrivs närmare i punkt 4.2 i planbeskrivningen.

På basis av utlåtanden har plankartan ändrats och preciserats. Det handlar om betydande ändringar, vilket innebär att planförslaget ska framläggas offentligt på nytt.

Följande ändringar gjordes i plankartan:

Följande tillägg eller ändringar gjordes i planbestämmelserna:

Planmaterialet kompletterades med en bullerutredning av väg- och spårtrafiken som ändrats 10.4.2018

Beskrivning av detaljplaneändringen

I den gällande detaljplanen ändras kvartersområdet för industri- och lagerbyggnader som inte orsakar miljöstörningar (TY) till ett kvartersområde för flervåningshus (AK-1) där också affärs-, kontors- och arbetslokaler får placeras. Tomt 9 i kvarter 47 (AL-1) är inkluderad, eftersom kvartersgränsen mot Helsingforsgatan har flyttats för att möjliggöra byggandet av en cykelväg. Inga andra ändringar görs på tomten.

Under planarbetet har Åbo museicentral förutsett att bostadshuset och verkstaden som byggdes 1890 ska dokumenteras innan de rivs. En byggnadshistorisk utredning av dessa har färdigställts 31.5.2017.

Flervåningshusen längs Helsingforsgatan bildar ett storkvarter och skyddar gården från buller. Under gårdsdäcket finns bilparkering med infart från Doppingvägen. Flervåningshusen längs Doppingvägens kanter delar gårdsrummet och ger det struktur samt varvas med byggnaderna söder om Doppingvägen. Vid Lonttisvägen ska affärs- eller kontorslokaler byggas på byggnadernas första våning. Lokalerna får byggas utöver den angivna byggrätten.

Helsinforsgatans gatuområde har breddats på båda sidorna av Doppingstigen så att cykelvägen kan byggas tillräckligt bred. Doppinvägens gatuområde har gjorts två meter bredare och ett par bilplatser har byggts på gårdsdäcket främst för servicetrafik och handikapparkering.

Placeringen av nybyggnaderna bildar en stadsbildsmässigt tydlig kant mot Helsingforsgatan. Nybyggnadernas höjd anpassas så bra som möjligt till höjden av byggnaderna som ligger söder om Doppingvägen. För nybyggande i enlighet med det huvudsakliga användningsändamålet anvisas en byggrätt på 30 000 v-m2. Antalet invånare i nybyggnaderna uppskattas bli cirka 600.

Minimikravet på antalet bilplatser är 1 bp/120 v-m2 bostads-, affärs- och kontorslokaler. Bilplatserna byggs under gårdsdäcket. På gårdsdäcket byggs 10 gästplatser och 25 gästplatser planläggs under gårdsdäcket.

I planbeskrivningen finns en noggrannare beskrivning av detaljplanen jämte de konsekvenser som genomförandet av detaljplanen medför.

Följande skede

Förslaget till detaljplan läggs fram på nytt i den form som stadsmiljönämnden godkänt, varefter det behandlas för godkännande i stadsstyrelsen och vidare i stadsfullmäktige efter att markanvändningsavtalen mellan staden och de privata markägarna har undertecknats. 

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 9 §, 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § och 66 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 1 §, 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1Karta Helsingforsgatans kurva

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Helsingforsgatans kurva (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Helsingforsgatans kurva (på finska)

Tilläggsmaterial 3Utlåtanden och åsikter under utkastskedet (på finska)

Tilläggsmaterial 4Utlåtanden om förslaget till detaljplan (på finska)

Utredningar och rapporter, plansökning

Sektordirektör Christina Hovi:

FörslagStadsmiljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för Helsingforsgatans kurva, daterat 8.1.2018 och ändrat på basis av utlåtanden 16.4.2018, föreläggs stadsfullmäktige för godkännande. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande ändring av tomtindelning: VI-47.-11.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 10-2, 1 frånvarande.

Innan beslutet röstades om föredragandens förslag och Sandelins följande ändringsförslag som understöddes av Lähteenmäki:

”Förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning; Helsingforssgatans kurva, VI stadsdelen (adr. Helsingforssgatan, Doppingvägen, Lonttisvägen) (8/2016) godkänns med den ändringen att ett av punkthusen som placerats inne i kvarteret mot Doppingvägen stryks. Byggnadsmassorna placeras om så att man bättre kan beakta den redan existerande bebyggelsen mittemot. Byggrätten minskas med ett punkthus. Gårds- och grönområdena i planen utvidgas. När det gäller hörnet av Lonttisvägen och Helsingforsgatan förutsätts att byggandet sker på ett enhetligt sätt vilket minskar bullerstörningarna och partikelutsläppen mot innergården.

I omröstning med namnupprop understödde Lintunen, Anttila, Helin, Laukkanen, van Ooik, Lindell, Rantanen, Palmunen, Manni och Ilvessalo föredragandens förslag som blev nämndens beslut.

För Sandelins ändringsförslag röstade Lähteenmäki som understödde henne.

Peltonen var frånvarande från sammanträdet.

Ssn § 75

Stadssekreterare Pia Bergström, 5.2.2019:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Helsingforsgatans kurva” har godkänts i stadsmiljönämnden 8.5.2018 § 212. Markanvändningsavtalet för Helsingforsgatans kurva har godkänts i stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 17.12.2018 § 115. Markanvändningsavtalen mellan parterna har undertecknats 16.1.2019, 21.1.2019, 22.1.2019 och 1.2.2019.

Planläggningschef Paula Keskikastari 6.2.2019:

Stadsmiljönämnden behandlade ärendet vid sitt sammanträde 8.5.2018 § 212 och beslutade att godkänna det 8.1.2018 daterade och 16.4.2018 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för Helsingforsgatans kurva.  Efter utlåtandeskedet infördes ett krav på gästparkeringsplatser i detaljplanen, vilket innebar att det totala antalet parkeringsplatser ökade.

Förslaget till detaljplaneändring framlades offentligt på nytt 14.5–12.6.2018 i den form som stadsmiljönämnden godkänt. Kungörelse om offentlig framläggning publicerades 12.5.2018. Inga anmärkningar lämnades in.

Bestämmelsen om gästparkeringsplatser i förslaget till detaljplaneändring har nu preciserats så att platserna i fråga ingår i det totala antalet bilplatser och 12 av dessa platser får placeras på gårdsdäcket. Denna precisering är dock så liten att detaljplaneändringen inte behöver läggas fram offentligt på nytt.

Bilaga 1Karta Helsingforsgatans kurva

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Helsingforsgatans kurva (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Helsingforsgatans kurva (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 8.1.2018 daterade och 16.4.2018 på basis av utlåtanden ändrade och 6.2.2019 ändrade förslaget till detaljplaneändring för Helsingforsgatans kurva. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande ändring av tomtindelning: VI-47-11.

BeslutFörslaget godkändes.

Innan det egentliga beslutsfattandet röstades om en fortsatt behandling av ärendet.

Stadsstyrelsen beslutade fortsätta behandlingen av ärendet med rösterna 11-2, 1 frånvarande.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Pätäri, Maaskola, Miikkola, Schauman, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Takatalo, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för en fortsatt behandling av ärendet.

För Lindfors ändringsförslag med följande innehåll röstade förutom honom även Yrttiaho som understödde honom:

”Förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning; Helsingforssgatans kurva, VI stadsdelen (adr. Helsingforssgatan, Doppingvägen, Lonttisvägen) (8/2016) remitteras för ny beredning så att ett av punkthusen som placerats inne i kvarteret mot Doppingvägen stryks.  Byggnadsmassorna placeras om så att man bättre beaktar den redan existerande bebyggelsen mittemot. Byggrätten minskas med ett punkthus. Gårds- och grönområdena i planen utvidgas. När det gäller hörnet av Lonttisvägen och Helsingforsgatan förutsätts att byggandet sker på ett enhetligt sätt vilket minskar bullerstörningarna och partikelutsläppen mot innergården.”

Eklund var frånvarande från sammanträdet.

Sfm § 23

Bilaga 1Karta Helsingforsgatans kurva

Tilläggsmaterial 1Beskrivning Helsingforsgatans kurva (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett Helsingforsgatans kurva (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 8.1.2018 daterade och 16.4.2018 på basis av utlåtanden ändrade och 6.2.2019 ändrade förslaget till detaljplaneändring för Helsingforsgatans kurva. I samband med detaljplaneändringen godkänns följande bindande ändring av tomtindelning: VI-47-11.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt remissförslag och dess behandling

Sandelin lämnade understödd av Lähteenmäki följande remissförslag:

”Förslag till detaljplaneändring och ändring av tomtindelning; Helsingforssgatans kurva, VI stadsdelen (adr. Helsingforssgatan, Doppingvägen, Lonttisvägen) (8/2016) remitteras för ny beredning så att ett av punkthusen som placerats inne i kvarteret mot Doppingvägen stryks. Byggnadsmassorna placeras om så att man bättre beaktar den redan existerande bebyggelsen mittemot. Byggrätten minskas med ett punkthus. Gårds- och grönområdena i planen utvidgas. När det gäller hörnet av Lonttisvägen och Helsingforsgatan förutsätts att byggandet sker på ett enhetligt sätt vilket minskar bullerstörningarna och partikelutsläppen mot innergården.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordförande följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Sandelins remissförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 13 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins remissförslag, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt ändringsförslag och dess behandling

Sandelin understödd av Lähteenmäki föreslog att förslaget till detaljplan förkastas.

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Sandelins ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut. 

BilagaOmröstningsförteckning


Bilagor:

Smn § 212
Bilaga 1:Karta Helsingforsgatans kurva

Sfm § 23
Bilaga 1:Kartta Helsinginkadun kaari / Karta Helsingforsgatans kurva
Bilaga 2:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna