Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen42305.11.20189
Stadsfullmäktige21612.11.201810

831-2018 (00 00 01)

Effektivisering av kapaciteten hos Turun seudun puhdistamo Oy:s utloppsrör och beviljande av stadens proprieborgen

Sammandrag:

Föreslås att stadsstyrelsen lägger fram ett förslag för stadsfullmäktige om beviljande av Åbo stads proprieborgen för Turun seudun puhdistamo för lån på högst 18 miljoner euro tillsammans med tre andra aktieägare. Genom borgen möjliggörs finansiering för byggandet av ett utloppsrör vid avloppsreningsverket på Kakolabacken.

Ssn § 423

Biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen, controller med ansvar för koncernstyrningen Kim Moisiolinna och stadsjurist Riikka Lehtimäki 31.10.2018:

Bakgrund

Projektet för effektivisering av utloppsrörets kapacitet vid avloppsreningsverket på Kakolabacken grundar sig på kraven i reningsverkets miljötillstånd. Reningsverkets nuvarande avledning av avloppsvatten har otillräcklig kapacitet och överskrids under ösregn. Mängden avloppsvatten och dagvatten som rinner till reningsverket uppskattas ytterligare öka i framtiden. Reningsverket har för tillfället inget reservavledningssystem, vilket medför en stor risk för verkets funktionssäkerhet. Det renade avloppsvattnet avlägsnas för tillfället genom Åbo stads dagvattensystem, som har visat sig ha otillräcklig kapacitet för detta ändamål.

En förstudie för projektet uppgjordes 2015–2016 där sju olika alternativ för ökad kapacitet hos utloppsröret utreddes. Mikrotunnling, som nu föreslås på basis av utredningen, var det mest kostnadseffektiva alternativet för den dimensionerade vattenmängden. Detta bidrar också till mindre miljöskador som orsakas under byggandet. Bolagets styrelse beslutade föreslå genomförande av mikrotunnlingsalternativet 24.5.2016. Ägarens förhandsuppfattning om saken begärdes och stadsstyrelsens koncernsektion gav tillstånd att fortsätta beredningen av projektet enligt stadsstyrelsens förslag.

År 2017 genomfördes planeringens FEED-skede där man preciserade planeringen av det valda mikrotunnlingsalternativet, genomförde markundersökningar och utarbetade en kostnadsberäkning för 2017 för projektets genomförande. Planerings-, projektlednings-, projekthanterings- och övervakningstjänsterna samt tjänsterna gällande upphandlingslagen konkurrensutsattes. Pöyry Finland Oy, Neste Engineering Solutions Oy och PTC Services Oy vann anbudstävlingarna för ovannämnda tjänster.

I projektet ingår effektivisering av utloppsrörets kapacitet med hjälp av tunnlingsteknik och delvis genom brytningsteknik. Dessutom inbegriper projektet byggande av en hygieniseringsenhet, dvs. en UV-anläggning, i anslutning till reningsverket. I samband med projektet byggs dessutom en vattenturbin som ska producera energi till verket.

Projektet har presenterats ingående till intressenter (Åbo Vattenförsörjning Ab, Åbo stads fastighetssektor, miljöskyddet och byggnadstillsynen vid Åbo stads miljösektor, Närings-, trafik- och miljöcentralen, Statens trafikverk, Museiverket, Åbo Hamn Ab, Åbo Energi Ab, Nordiska investeringsbanken NIB, Portsa ry och miljöministeriet). Dessutom presenteras projektet på bolagets webbplats https://www.turunseudunpuhdistamo.fi/poistoputki (på finska) där det bl.a. finns en animation om projektets bakgrund och omfattning.

Därtill har man utrett konsekvenserna av att inte genomföra projektet. På basis av konsekvensbedömningarna kan projektet anses vara motiverat med tanke på miljöskyddet, funktionssäkerheten, användningssäkerheten, havsområdets hygieniska tillstånd, målen i åtgärdsprogrammet för havsvård, ramdirektivet för vatten och reningsverkets positiva image.

Om projektet inte genomförs är följderna sannolikt följande:

Genomförandet av projektet minskar belastningen av avloppsvatten i Åbo havsområde. På basis av förhandsplaneringen är tunnling det kostnadseffektivaste alternativet och orsakar minst skada för boende, miljö och trafik under byggtiden. Dessutom kan reningsverket fungera normalt under hela byggtiden.

Projektet genomförs till följd av Turun seudun puhdistamos riskbedömning. Bolaget har identifierat utloppsrörets bristfälliga kapacitet under exceptionellt stora vattenmängder som en av dess största risker och osäkerhetsfaktorer. Riskhanteringen inleddes i samband med att projektplaneringen inleddes. Riskhantering är en fortlöpande process ja riskerna bedöms i varje projektfas  (planering, upphandling, byggande och ibruktagande). För de risker som identifierats fastställs åtgärder som krävs för att de ska minska, vars genomförande följs upp under hela projektet. I genomförandefasen riktas riskhanteringsansvaren också till entreprenörerna.

Upphandlingen 2018

Bolagsstämman beslutade 16.2.2018 att en investering görs i effektiviseringen av utloppsrörets kapacitet under förutsättning att projektkostnaderna fördelas enligt aktieägaravtalet, men att borgensansvaret för projektet fördelas mellan de fyra största aktieägarna enligt följande: Åbo stad 72,0 %, S:t Karins stad 12,8 %, Reso stad 8,1 % och Nådendals stad 7,1 %. Genomförandeplaneringen av projektet för att effektivisera kapaciteten hos reningsverkets utloppsrör inleddes våren 2018. Bolaget hade högst 30 M€ finansiering som reserverats för projektet.

Projektet upphandlades 2018, något som väckte stort intresse bland inhemska aktörer inom infrastrukturbranschen. Fyra mycket erfarna och solventa entreprenörer valdes till konkurrenspräglad dialog. Under processen utvecklades upphandlingen vidare i samarbete med entreprenörerna.

Alternativen för att gå vidare i upphandlingen är för tillfället att antingen godkänna det vinnande anbudet eller avbryta upphandlingen. Om anbudet godkänns, inleds genomförandet av projektet nästan inom tidtabellen. Att anbudet ska godkännas stöds av bl.a. följande faktorer:

-          entreprenören är en mycket erfaren och solvent aktör inom infrastrukturbranschen,

-          entreprenören känner till den finska byggbranschen, arbetarskyddspraxis och normer,

-          anbudet fyller alla villkor som Turun seudun puhdistamo ställt,

-          entreprenörens deltagande i upphandlingen har varit imponerande och sakkunnigt,

-          underentreprenören för domkraftsarbeten har förbundit sig och deltagit aktivt i upphandlingen och

-          man känner till priset och anbudet är bindande.

Att anbudet avslås stöds emellertid av det att priset överskrider projektets budget med cirka 18 M€.

Om upphandlingen avbryts måste genomförandet av en effektivisering av utloppsrörets kapacitet planeras på nytt. Effektivitetsbehovet är motiverat och har godkänts av bolagsstämman. Efter att planeringen avbrutits behövs fortsatt planering, vilket i sin tur ökar projektkostnaderna. För att utreda de olika genomförandealternativen behövs dessutom ytterligare markundersökningar. Därtill förutsätter bearbetningen av alternativa genomförandesätt en ny upphandling av planeringen och projektledningen, vilket kan leda till att man går miste om planerarens och projektledningens kompetens samt experterna. Också utförandeentreprenaden måste konkurrensutsättas på nytt. En avbrytning av upphandlingen leder till att projektets genomförande skjuts upp med flera år, uppskattningsvis minst 2–3 år, och det finns inga garantier för kostnadsnivån.

Anbuden som lämnats in i upphandlingen 2018 överensstämmer med varandra, vilket stöder den synpunkten att bolagets kostnadsberäkning från december 2017 varit felaktig. Denna kostnadsberäkning grundar sig på uppskattningar som gjorts av ingenjörsbyråerna Pöyry Finland Oy och Neste Engineering Solutions Oy. Därtill beaktades i kostnadsberäkningen ett budgetanbud som leverantören av tunnlingsmaterial lämnat, det anbud på tunnling som lämnats in vid den avbrutna upphandlingen 2017 samt ett budgetanbud på byggandet av UV-anläggningen.

Om man nu beslutar att avbryta upphandlingen kan nya sätt att bygga utloppsröret övervägas. Alternativa sätt är tunnling, grävarbeten och underfartstunnel. Dessutom kan upphandlingen konkurrensutsättas antingen genom att dela upp utförandeentreprenaden, konkurrensutsätta genomförandesättet skilt eller genomföra helheten enligt alliansmodellen. Enligt de utredningar som bolagen lämnat kan de planerade ekonomiska nyttorna nödvändigtvis inte nås genom en ändring av det tekniska genomförandesättet eller upphandlingsmodellen. Däremot kan projektkostnaderna i värsta fall till och med öka på grund av dröjsmålet och ändringen av genomförandesätt.

Borgen och motsäkerheter

Stadsfullmäktige beslutade 19.3.2018 § 54 att Åbo stad beviljar till förmån för Turun seudun puhdistamos kreditgivare som senare väljs på basis av en anbudsförfrågan en proprieborgen för bolagets lån på högst 30.000.000 euro för att genomföra utloppsrörsprojektet enligt följande villkor:

Samtidigt förutsatte stadsfullmäktige att Åbo, S:t Karins, Reso och Nådendal innan de beviljar borgen kommer överens om tillräckliga motsäkerheter som i enlighet med 129 § i kommunallagen krävs för borgen före slutet av maj 2018.

Bolaget har berett projektet och dess finansiering under 2018. Det bästa anbudet i anbudsförfarandet överskred dock projektets kostnadsberäkning inklusive finansieringstak med över 18 miljoner euro. På basis av en helhetsbedömning gav bolagets styrelse dock sitt bifall till att gå vidare med projektet och sammankallade en extra bolagsstämma för att avgöra frågan.

Stadsstyrelsens koncernsektion meddelade 22.10.2018 § 74 representanten för bolagsstämman som koncerndirektiv att en garantiprovision på 0,20 % av borgensbeloppet tas ut per år av Turun seudun puhdistamo och att föredragningslistan från extra bolagsstämman antecknas för kännedom och att det inte finns behov av att ge ett koncerndirektiv.

Turun seudun puhdistamos extra bolagsstämma godkände 26.10.2018 enhälligt förslaget om att effektivisera utloppsrörets kapacitet och öka kostnadsberäkningen med 18.000.000 euro så att kostnaderna för tilläggsfinansieringen fördelas enligt aktieägaravtalet, men borgensansvaret för projektet fördelas mellan de fyra största aktieägarna enligt följande: Åbo stad 72,0 %, S:t Karins stad 12,8 %, Reso stad 8,1 % och Nådendals stad 7,1 %.

Beslutet fattades på det villkor att städerna Åbo, S:t Karins, Reso och Nådendal beviljar till förmån för Turun seudun puhdistamos kreditgivare som senare väljs på basis av en anbudsförfrågan en proprieborgen för bolagets lån på högst 18.000.000 euro för tilläggsfinansiering av utloppsrörsprojektet enligt följande villkor:

Därtill konstaterade bolagsstämman att anbudets giltighetstid har förlängts till 28.2.2019.

Enligt 129 § i kommunallagen (410/2015) får lån, borgen eller annan säkerhet som beviljats av kommunen inte äventyra kommunens förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. Kommunen får inte bevilja lån, borgen eller annan säkerhet om de är förenade med en betydande ekonomisk risk. Kommunens intressen ska tillgodoses med tillräckliga motsäkerheter. Enligt regeringens proposition 268/2014 kan man som en betydande ekonomisk risk t.ex. betrakta en situation där en realisering av borgensansvaret äventyrar kommunens hela verksamhet eller borgensansvaret i övrigt motsvarar en betydande del av kommunens budget. Bedömningen av om villkoren är uppfyllda ska göras separat för varje åtgärd. Kommunens intressen ska tillgodoses med tillräckliga motsäkerheter när åtgärder vidtas. Med detta avses att de motsäkerheter som krävs inte behöver täcka hela risken som förknippas med borgen, utan en del som är tillräcklig ur kommunens riskhanteringsperspektiv.

Kommunen ska själv fastställa motsäkerheternas storlek med beaktande av den befintliga riskens sannolikhet och storlek. Dessutom ska kommunen från fall till fall överväga om åtgärden hör till den kommunala verksamheten.

Verksamheten i fråga kan anses grunda sig på kommunens skyldigheter och naturliga monopolställning på marknaden. Enlig regeringens proposition med förslag till kommunallag 268/2014 ingår det i kommunens verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden inte sådana uppgifter i vilka verksamheten grundar sig på en lagstadgad monopolställning eller en naturlig monopolställning och tjänster i direkt anslutning till sådan verksamhet, trots att verksamheten i övrigt skulle uppfylla kriterierna för till exempel näringsverksamhet. Lagstadgade monopol är enligt regeringspropositionen bland annat vattenförsörjningen inom verkets verksamhetsområde. Mot bakgrund av ovanstående kan tecknandet av borgen anses höra till den kommunala sektorn och det finns ingen anledning att anse att tecknande av borgen under dessa villkor skulle orsaka problem med tanke på EU:s bestämmelser om statligt stöd.

I den första fasen har bolaget sökt företagsinteckningar med bästa företrädesrätt och med sinsemellan lika förmånsrätt för städerna Åbo, S:t Karins, Reso och Nådendal. Därför kan motsäkerheter för en eventuell tilläggsfinansiering intecknas först med näst bästa företrädesrätt.

Tilläggsmaterial 1Protokoll från Turun seudun puhdistamo Oy:s extra bolagsstämma 26.10.2018 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Alternativen för att genomföra effektiviseringen av utloppsrörets kapacitet 26.10.2018 och utredning av konsekvenserna av att inte genomföra projektet 14.9.2017 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag             

Stadsfullmäktige beslutar att Åbo stad beviljar till förmån för Turun seudun puhdistamos kreditgivare som senare väljs på basis av en anbudsförfrågan en proprieborgen för bolagets lån på högst 18.000.000 euro för tilläggsfinansiering för utloppsrörsprojektet enligt följande villkor:

BeslutFörslaget godkändes.

Ärendet föredrogs av biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen.

Sfm § 216

Tilläggsmaterial 1Protokoll från Turun seudun puhdistamo Oy:s extra bolagsstämma 26.10.2018 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Alternativen för att genomföra effektiviseringen av utloppsrörets kapacitet 26.10.2018 och utredning av konsekvenserna av att inte genomföra projektet 14.9.2017 (på finska)

Stadsstyrelsens förslag             

Stadsfullmäktige beslutar att Åbo stad beviljar till förmån för Turun seudun puhdistamos kreditgivare som senare väljs på basis av en anbudsförfrågan en proprieborgen för bolagets lån på högst 18.000.000 euro för tilläggsfinansiering för utloppsrörsprojektet enligt följande villkor:

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan meddelade ordförande Rantanen att hon begränsar anförandena som hålls från talarstolen vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.