Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen41705.11.20186
Stadsfullmäktige21112.11.20185

3713-2018 (02 02 02)

Delårsöversikt nr 3 för 2018

Sammandrag: -

Ssn § 417

Enheten för ekonomi och finansiering, tf. direktör Fredrik Lindström och redovisningschef Seija Liinoja 31.10.2018:

 

Prognosen för räkenskapsperiodens resultat

 

Enligt den tredje delårsöversikten för 2018 är positivt och uppgår till 6,8 miljoner euro. Årsbidraget täcker bara ca 13 procent av avskrivningarna enligt plan.

 

Räkenskapsperiodens underskott uppgår till 45,4 miljoner euro. I den ursprungliga budgeten godkändes ett underskott på 30,7 miljoner euro. Stadsfullmäktige beslutade 16.4.2018 § 73 i samband med Logomo Oy:s ägar- och finansieringsarrangemang om en höjning av anslaget för finansieringskostnader med 3,55 miljoner euro. Efter anslagshöjningen i fråga samt social- och hälsovårdsnämndens budgetändring på 15,7 miljoner euro som stadsfullmäktige godkände 24.9.2018 § 178 blir underskottet 50,2 miljoner euro som godkänts i budgeten.

 

Utfallet av verksamhetsintäkter och -utgifter

 

Prognosen för verksamhetsbidraget -1.041 miljoner euro förbättras 3,6 miljoner euro jämfört med den ändrade budgeten. Verksamhetsbidraget försvagas ca 45,1 miljoner euro jämfört med föregående år.

 

Prognosen för verksamhetsintäkterna för hela året är 426,2 miljoner euro. Verksamhetsintäkterna minskar med 3,8 miljoner euro jämfört med budgeten och med 11,3 miljoner euro jämfört med föregående år.

 

Verksamhetsutgifterna som justerats för tillverkning för eget bruk uppgår enligt prognosen till 1.467,2 miljoner euro. Ökningen är 7,3 miljoner euro jämfört med budgeten och 33,8 miljoner euro jämfört med föregående år.

 

År 2017 bokförde staden en investering på 29 miljoner euro i stiftelsen Åbo 2029 som kostnad. Den jämförbara ökningen av nettoutgifter justerat för engångskostnad är 45,1 miljoner euro (+4,5 procent). Skillnaden mellan nettodriftsuppgifterna i den ursprungliga budgeten för 2018 och nettodriftsutgifterna i bokslutet för 2017 är ca 33 miljoner euro. Den motsvarande skillnaden jämfört med den ändrade budgeten är 48,7 miljoner euro.

 

De största avvikelserna i nettodriftsutgifterna enligt organ(budget/prognos 3/2018):

 

 

Utfallsprognos

Nettoavvikelse

Social- och hälsovårdsnämnden

-606,8 miljoner euro

-3,2 miljoner euro

Nämnden för fostran och undervisning

-296,8 miljoner euro

+1,2 miljoner euro

Stadsstyrelsen

-45,5 miljoner euro

+5,1 miljoner euro

Stadsstyrelsen, stadens gemensamma funktioner

15,9 miljoner euro

-4,1 miljoner euro

Stadsmiljönämnden

-8,3 miljoner euro

+3,0 miljoner euro

Avvikelser:

+ underskridning av utgifter/överskridning av inkomster

- överskridning av utgifter/underskridning av inkomster

 

Social- och hälsovårdsnämndens anslag för nettodriftsutgifterna höjdes med 17,4 miljoner euro i samband med den andra delårsöversikten. I den tredje delårsöversikten underskred nettodriftsutgifterna budgeten med 3,2 miljoner euro. De största överskridningarna i fråga om social- och hälsovårdsnämndens utgifter gäller serviceområdet för Familje- och socialservice (3,6 miljoner euro) och serviceområdet för Hälsovårdsservice (3,2 miljoner euro). På motsvarande sätt underskrids verksamhetsutgifterna inom Sektorförvaltningen (2,7 miljoner euro) och inom Äldreomsorg och handikappservice (2,0 miljoner euro) vilket är klart lägre än budgeterat. Överskridningsprognosen för betalningsandelarna till sjukvårdsdistriktet är 0,6 miljoner euro jämfört med den ändrade budgeten på hösten. Genom de åtgärder som nämnden godkänt eftersträvade välfärdssektorn en besparing på 4,4 miljoner euro under slutet av året. Nettoutgifterna beräknas utfalla 1,2 miljoner mindre jämfört med den andra prognosen. Man strävar efter att ytterligare minska överskridningen i enlighet med social- och hälsovårdsnämndens beslut.

 

Enligt prognosen underskrids nettodriftsutgifterna för stadsdirektörens sektor med 1,0 miljoner euro varav nettodriftsutgifterna för stadsstyrelsen underskrids med 5,1 miljoner euro. Arbetslösheten minskar fortfarande och särskilt långtidsarbetslösheten har minskat avsevärt under året. Detta har en positiv effekt på kommunens betalningsandel av arbetsmarknadsstödet som enligt den nuvarande prognosen (21,5 miljoner euro) kommer att vara ca 2 miljoner euro mindre än i fjol (23,5 miljoner euro). Verksamhetsbidraget för lokalservicecentralen beräknas utfalla 1,5 miljoner euro större än i budgeten. De viktigaste budgetavvikelserna gäller hyresintäkter, hyres- och vederlagskostnader samt personalkostnader. Nettoinkomstmålet för stadens gemensamma funktioner underskrids med 4,1 miljoner euro, vilket huvudsakligen beror på att försäljningsvinsterna av egendomen underskrids.

 

Nettodriftsutgifterna för nämnden för fostran och undervisning beräknas utfalla 0,7 miljoner euro mindre än i den andra prognosen. Till bildningssektorn överfördes 1,4 miljoner euro av de anslag som reserverats för löneförhöjningar i den andra delårsöversikten. Nettodriftsutgifterna inom bildningssektorn underskrider budgeten med 1,2 miljoner euro i den tredje prognosen.

 

Nettodriftsutgifterna för stadsmiljönämnden beräknas utfalla 2,7 miljoner euro mindre än i den andra prognosen. Nettodriftsutgifterna i budgeten underskrids med sammanlagt ca 3,0 miljoner euro enligt prognosen.

 

Sektordirektörernas redogörelser över viktiga händelser och förändringar i omvärlden, betydande budgetavvikelser och deras orsaker samt eventuella åtgärder som vidtagits eller kommer att vidtas för att hålla budgeten ingår i delen Axplock ur sektorerna som finns som tilläggsmaterial. I utredningarna ingår också en prognos över utfallet av arbetskraftsmålen.

 

Skatteinkomster och statsandelar

 

Tillväxtprognosen för skattefinansieringen ser ut att bli cirka 11 miljoner euro (1,1 procent). I jämförelsen ska det beaktas att samfundsskatteinkomsterna för 2017 inbegrep en större redovisningspost av engångsnatur än normalt på cirka 10 miljoner euro.

 

Stadens skatteinkomster beräknas uppgå till 760,2 miljoner euro. Enligt prognosen överskrider skatteinkomsterna budgeten med 2,2 miljoner euro. Intäkterna från statsandelar torde bli 256,4 miljoner euro. Som en helhet beräknas skattefinansieringen utfalla 2,5 miljoner euro bättre jämfört med budgeten.

 

Avvikelser i skattefinansieringen (budget 2018/prognos 3/2018)

 

 

Utfallsprognos

Avvikelse, miljoner euro

Skatteinkomster

760,2 miljoner euro

+2,2

Statsandelar

256,4 miljoner euro

+0,3

Avvikelser:

+ underskridning av utgifter/överskridning av inkomster

- överskridning av utgifter/underskridning av inkomster

 

Vid utarbetandet av prognosen för stadens skatteinkomster användes en kommunspecifik skatteprognos som publicerats av Kommunförbundet och redovisningsrapporter som publicerats av skatteförvaltningen. I kommunförbundets senaste prognos från 23.10 har utsikterna för innevarande år försvagats ytterligare. På grund av skatteredovisningarna i september bedöms läget ändå vara en aning positivare i stadens prognos.

 

Kommunalskatteinkomsterna beräknas utfalla 0,5 miljoner euro större än i budgeten. Den kraftiga ökningen av kommunalskatter som förutspåddes på våren kommer att reduceras av skatteåterbäringarna för skatteåret 2017 som påverkar redovisningarna för november. Därför avstannar ökningen som beräknades som mycket positiv och blir obefintlig i stället.

 

För samfundsskatteinkomsternas del bör man komma ihåg att fjolårets redovisningar innehöll en engångspost. Denna post ska beaktas vid jämförelsen mellan åren. Finansministeriet och Kommunförbundet har förutsett en positiv utveckling för 2018. Detta förklaras av en utveckling av den beskattningsbara inkomsten och såväl kommungruppens som stadens förbättrade utdelning. Redovisningarna för innevarande år har visat sig vara positiva, men för att uppnå Kommunförbundets prognos förutsätts att den positiva utvecklingen tilltar under slutet av året. Enligt tillgängliga uppgifter uppskattas stadens samfundsskatteinkomster uppgå till 97 miljoner euro, vilket är 0,9 miljoner euro mindre än i budgeten.

 

Enligt prognosen utvecklas fastighetsskatteinkomsterna som planerat och utfaller 0,8 miljoner euro högre än i budgeten.

 

Prognosen för skatteinkomsterna är osäker på grund av Kommunförbundets varierande prognoser samt redovisningarna i slutet av året.

 

Statsandelarna beräknas ligga på fjolårets nivå. Statsandelarna torde utfalla 0,3 miljoner euro större än i budgeten. Man bör dock komma ihåg att statsandelarna kan ändras under innevarande år bl.a. till följd av justeringsbeslutet gällande statsandelar.

 

Utfallet av finansiella poster

 

Utfallet av de finansiella posterna förväntas så gott som överenskomma med budgeten. Till följd av Logomos företags- och finansieringsarrangemang nedskrivs cirka 3,55 miljoner euro av delägarlånet som beviljats Logomo, vilket beaktats som budgetändring. Dessutom medför arrangemanget ändringar i minskningarna av utlåningen. Stadsfullmäktige har godkänt budgetändringarna i anslutning till arrangemangen 16.4.2018 § 73.

 

Investeringar och utfallet av överlåtelseinkomster av egendom

 

Utgiftsprognosen för stadens investeringar är sammanlagt 84,4 miljoner euro. Mellan prognosen och budgeten finns en underskridning på 20,5 miljoner euro (20 procent).

 

Prognosen för överlåtelseinkomster av egendom på 16 miljoner euro underskrider det uppställda målet med 6,5 miljoner euro (29 procent) (22,5 miljoner euro i budgeten). Före slutet av september har man inom stadsmiljösektorn gjort affärer och byten där försäljningsinkomsterna vid överlåtelse av egendomen är ca 12,3 miljoner euro (försäljningsvinsterna 11,6 miljoner euro). Färdiga genomförbara beslut föreligger till ett värde av ca 2,7 miljoner euro och det uppskattas att man vid utgången av året säljer egnahemshustomter och löser in hyrda tomter till ett värde av ca 1 miljon euro. Försäljningen av fastigheter beräknas resultera i en försäljningsvinst på 14,6 miljoner euro, dvs. 3,4 miljoner euro mindre än i budgeten (18,0 miljoner euro i budgeten). Finansieringsandelarna förutses utfalla som planerat.

 

Betydande avvikelser gällande kostnadsberäkningar för lokal och infrastrukturprojekt och finansiering på årsnivå

 

Prognosen för investeringskostnader för byggande av stadens servicelokaler 15,3 miljoner euro underskrider planen med 12,4 miljoner euro (45%). De största underskridningarna gäller slopandet av projektplanen för Råggatan 8 (Ssn 22.5.2018 § 190), inverkan 5,5 miljoner euro. Ombyggnadsprojektet av skolan Puolalan koulu kommer att i allt högre grad äga rum 2019, inverkan 3.7 miljoner euro.

 

Prognosen för investeringskostnader för byggande av stadens infrastruktur 43,5 miljoner euro underskrider planen med 4,4 miljoner euro (9 %). Vid byggandet av infrastrukturen sker avsevärda underskridningar i penninganvändningen för 2018 beroende på att tyngdpunkten för projekten har flyttats till följande år. Till dessa projekt hör bl.a. Logomobron, effekten 2,4 miljoner euro. Koroisbågen 0,9 miljoner euro och Pyölinmäki 0,7 miljoner euro. När det gäller pågående projekt medför bergbanan och Salutorgsprojektet ett överskridningstryck. Utfallsprognosen för bergbanan överskrider anslaget som reserverats för 2018 med 1,06 miljoner euro. Projektets finansieringsbehov har justerats uppåt (1 miljon euro) i samband med den första delårsöversikten eftersom entreprenadanbudet överskred kostnadsberäkningen. Finansieringsbehovet för 2018 ökade också eftersom arbetsskeden som inte kunde inledas året innan på grund av besvärsförfarandet har skjutits upp till 2018. Det årliga finansieringsbehovet för Salutorget överskrider planerna med 0,3 miljoner euro.

 

Stadsmiljösektorn har sänt sin rapport om utveckling av ekonomin till stadsstyrelsen för kännedom. Rapporten innehåller objektsspecifika motiveringar till överskridningen och underskridningen av finansieringen på årsnivå för investeringsprojekt som rapporteras till stadsstyrelsen (bilaga 1 och 2). Motiveringarna läggs fram av enheterna Byggherreverksamhet för lokaler och Byggherreverksamhet för stadsmiljön inom stadsmiljösektorn.

 

När det gäller byggandet av lokaler förekom en ny överskridning i kostnadsberäkningen under rapporteringsperioden gällande projektet Hannuniitun koulu, lärarrum, klasser. Kostnadsberäkningen överskrids med 67 000 euro, eftersom entreprenadområdet var mer omfattande än den ursprungliga kostnadsberäkningen hade grundat sig på. Den nya kostnadsberäkningen uppgår till 867 000 euro.

 

När det gäller byggandet av stadsmiljön förekom nya finansieringsöverskridningar på årsnivå gällande projektet Vakiniittu, Reparation i gatustrukturen, små trafikregleringsarbeten, finslipning av planområdet gata/grönområden. Budgeten överskreds med sammanlagt 0,8 miljoner euro. Enligt rapporten överskreds totalkostnaderna i fråga om Logomobron och bergbanan. De totala kostnaderna för Logomobron har fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna (Sfm 15.10.2018 § 191). För tillfället beräknas de totala kostnaderna för bergbanan uppgå till 5.350.000 euro. (Ssn 22.10.2018 § 395).

 

Finansiering av verksamheten och investeringarna

 

Kassaflödet av verksamheten och investeringarna visar 2018 ett underskott på 75,0 miljoner euro. För verksamheten och investeringarna används 23,2 miljoner mindre än i den ändrade budgeten. Nettokassaflödet för finansieringen uppgår enligt prognosen till 63,3 miljoner euro.

 

Stadens långfristiga lån uppgick till cirka 602 miljoner euro i slutet av 2017 och till 572 miljoner euro i slutet av juli 2018. Hittills har långfristiga lån lyfts till en summa på 20 miljoner euro och amorterats med 70 miljoner euro. Enligt prognosen tar staden upp långfristiga lån i november ännu till ett belopp om 100 miljoner euro. I budgeten uppgick de långfristiga lånen till 150 miljoner euro. Enligt prognosen blir beloppet högst 120 miljoner euro. Beloppet av kommuncertifikat uppskattas uppgå till cirka 40 miljoner euro i slutet av året. Enligt prognosen är den sammanlagda räntebelagda skulden 827 miljoner euro inklusive även andra kortfristiga lån i slutet av året.

 

Den långfristiga utlåningsstocken var 648 miljoner euro i början av året. Enligt årets tredje prognos är utlåningsstocken 655 miljoner euro i slutet av året, dvs. att nettoökningen blir 7 miljoner euro. Lån beviljas bl.a. till Åbo Energi Ab, TVT Asunnot Oy och Logomon Toimistot Oy. Åboregionens social- och hälsovårdsfastigheter Ab gör en extra amortering med 2,5 miljoner euro på stadens utlåningar. Dessutom minskar Logomo Ab:s utlåning med 11,1 miljoner euro till följd av bolagets finansieringsarrangemang, något som tidigare inte har beaktats i budgeten.

 

Stadens räntebelagda fordringar och ekonomiska placeringar beräknas vara 95 miljoner euro högre än de räntebelagda skulderna i slutet av året.

 

Personalen

 

Enligt prognosen är utfallet för personalarbetskraften 10 032,6 årsverken, bortsett från sysselsättningsanställda, omställda och praktikanter. Utfallet 2017 var 9 903 årsverken (med beaktande av organisationsändringarna), vilket innebär att arbetskraften förutses stiga med 129,6 årsverken jämfört med föregående år. Åren 2017 och 2018 kan inte direkt jämföras med varandra på grund av att bildningssektorns praxis för bokföring av avtalen för deltidsanställda lärare har ändrats. Löneutvecklingen i stället för årsverken beskriver bättre vilka ändringar som skett i arbetskraften inom bildningssektorn.

 

Personalkostnaderna för räkenskapsperioden 2018 (alla anställningsförhållanden) kommer enligt den tredje prognosen att vara cirka 498,6 miljoner euro och lönerna 396,1 miljoner euro. Med beaktande av organisationsändringarnas andel av jämförelsesiffrorna torde ökningen av löner och arvoden vara 10,6 miljoner euro (bortsett från sysselsättningsanställda och med beaktande av korrektivposter).

 

Avtalshöjningarnas kostnadseffekt på lönerna 2018 är i genomsnitt + 0,86 procent (effekt på personalkostnaderna ca 4 miljoner euro). Verkningen av engångssumman som betalas på basis av resultatet är cirka +0,67 procent (2,9 miljoner euro i personalkostnader).

 

Förslag till ändringar i budgeten

 

Kulturnämnden har 24.10.2018 § 108 beslutat föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att museitjänsternas resultat som var 167 000 euro större än budgeterat överförs som anslagsändring i museitjänsternas budget för 2018 på basis av bokslutsuppgifterna för 2017. Enligt fritidssektorns planer används tilläggsanslaget som beviljas som budgetändring på följande sätt:

-Överskottet anvisas för kostnaderna för utställningsverksamheten (WAM, Åbo slott, Klosterbacken) och målet är att öka antalet besökare och totalinkomsterna.

-Inom utvecklingsprojektet riktas en del av överskottet också till upphandlingar som gäller ökning av inkomsterna. Ett specialobjekt är Åbo slotts museibutik och utveckling av inkomstökningen. Detta har valts till objekt, eftersom hyresavtalet för slottet förnyades så att slottet i början av 2019 överförs i Senatsfastigheters besittning och hyran för slottet som staden betalar steg över 500 000 euro. I slottet förnyas bl.a. museibutikens utrymmen så att det förutom biljettförsäljningen också placeras en museibutik i entréhallen. Samtidigt utökas utbudet av försäljningsprodukter i museibutiken och försäljning av andra produkter i slottet såsom guidningar och verkstäder. Förutom slottet förnyas också museibutiken i Biologiska museet.

 

Nämndens förslag grundar sig på stadsfullmäktiges beslut 29.3.2010 § 63 och 17.6.2013 § 152 gällande museitjänsternas och stadsorkesterns treåriga ekonomiplanemodell som siktar på ekonomiplanering och balansering av ekonomin. Om verksamhetsbidraget/nettoutgifterna underskrids överförs beloppet motsvarande underskridningen till det år som följer på budgetåret och om verksamhetsbidraget/nettoutgifterna överskrids ska beloppet motsvarande överskridningen täckas med anslaget som reserverats för följande år.

 

Nämndens förslag om höjning av anslaget för 2018 med sammanlagt 167 000 euro kan förordas på basis av stadsfullmäktiges beslut 17.6.2013 § 152. Det höjda anslaget får inte användas för ett annat ändamål än för det som nämnden föreslagit. I fortsättningen ska nämnden ta i beaktande att resultatmålen har budgeterats tillräckligt målinriktat i budgeten och ekonomiplanen i fråga om statsunderstöd och försäljningsinkomster.

 

Ansvarsområdet för ekonomi och finansiering skickar den andra delårsöversikten för 2018 till stadsstyrelsen för behandling.

 

Stadsdirektör Minna Arve 1.11.2018:

 

Resultatprognosen för hela året har förbättrats jämfört med prognosen i september. Stadsstyrelsen beslutade 17.9.2018 § 348 i samband med den andra delårsöversikten om åtgärder vars syfte är att dämpa kostnadsökningen i slutet av året för att hålla budgeten. Sektorerna har beaktat de åtgärder som stadsstyrelsen förutsatt och prognosen för nettodriftsutgifterna är nu 11,3 miljoner euro mindre än prognosen i september. Nettodriftsutgifterna ökar 4,5 procent jämfört med året innan och ökningen av skattefinansieringen ser ut att stanna på 1,1 procent. Prognosen för årsbidraget blev 6,8 miljoner positivt, medan det i den andra prognosen var negativt.

 

I stadens tredje ekonomiska prognos är underskottet som beräknats för Åbo stads räkenskapsperiod 2018 45,4 miljoner euro, vilket är 4,8 miljoner euro under det som fullmäktige godkänt i budgeten (-50,2 miljoner euro i den ändrade budgeten). Utfallet av besparingsmålet på 4,4, miljoner euro som social- och hälsovårdsnämnden slagit fast 22.8.2018 skulle innebära att stadens prognos för underskottet minskar med 3,2 miljoner euro till 42,2 miljoner euro.

 

Stadens ekonomiska ställning har försämrats snabbt. Utgifterna ökar snabbare intäkterna. Höjningen av kostnadsnivån och den ökade efterfrågan på service syns i ökningen av kostnaderna. Avtalsförhöjningarna har en betydande inverkan på ökningen av personalkostnaderna.

 

Efterfrågan på service ökar inom alla sektorer och skapar ett kostnadstryck i framtiden. Stadens tillväxt och utveckling måste främjas genom ett omfattande investeringsprogram. En förutsättning för investeringsförmågan är en balanserad ekonomi. Målet för att balansera ekonomin förutsätter att man håller sig till det verksamhetsmässiga och ekonomiska budgetresultat som stadsfullmäktige godkänt. En central faktor när det gäller att balansera ekonomin är att öka produktiviteten för verksamheten. I budgetförslaget för 2019 och ekonomiplanen för 2019–2022 har inkluderats anpassningsåtgärder för att balansera ekonomin.

 

Bilaga 1Objektsspecifika motiveringar till överskridningen av finansieringen av lokalinvesteringsprojekt på årsnivå som rapporteras till stadsstyrelsen

Bilaga 2Objektsspecifika motiveringar till överskridningen av finansieringen av infrastrukturprojekt på årsnivå som rapporteras till stadsstyrelsen

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 3 2018 rapport (elektronisk publikation) (på finska)

FörslagStadsstyrelsen beslutar att anteckna delårsöversikt 3/2018 för kännedom och beslutar att godkänna överskridningarna av finansieringen av investeringsprojekt på årsnivå som rapporteras till stadsstyrelsen eller objektspecifik finansiering enligt bilaga 1 och 2.

Dessutom beslutar stadsstyrelsen att föreslå stadsfullmäktige att

- stadsfullmäktige antecknar delårsöversikt 3/2018 för kännedom,

- verksamhetsutgifterna i kulturnämndens budget höjs med sammanlagt 167 000 euro.

BeslutFörslaget godkändes.

Tf. direktör Fredrik Lindström  deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Ärendet föredrogs av biträdande stadsdirektör Jarkko Virtanen.

Sfm § 211

Tilläggsmaterial 1Delårsöversikt 3 2018 rapport (elektronisk publikation) (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna delårsöversikt 3/2018 för kännedom och

att verksamhetsutgifterna i kulturnämndens budget höjs med sammanlagt 167 000 euro.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Med stöd av 145 § i förvaltningsstadgan meddelade ordförande Rantanen att hon begränsar anförandena som hålls från talarstolen vid behandlingen av detta ärende till högst 5 minuter.