Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen38608.10.20181
Stadsfullmäktige19115.10.20186

10431-2018 (10 03 01, 00 01 02)

Utredning av byggprojektet för Logomobron

Sammandrag:

Tidtabellen för projektet Logomobron har fördröjts och projektet beräknas nu bli klart först i juli 2019. Enligt entreprenadavtalet var avsikten att bron blir färdig 14.12.2018. Orsaken till den försenade tidtabellen är ofullbordade planer. Fördröjningen av entreprenaden och strukturförändringarna som framkommit under planeringen kommer att öka byggkostnaderna betydligt jämfört med entreprenadpriset. Anslaget som reserverats för projektet i ekonomiplanen för 2018 kommer att underskridas med cirka 2,4 miljoner euro, eftersom fokus för projektet skjuts upp till 2019.

Ssn § 386

Stadsmiljösektorn, byggherrechef Jukka Mäenpää 3.10.2018:

 

Stadsstyrelsen beslutade att ordna en planeringstävling angående Logomobron 21.9.2015. Den preliminära kalkylen över byggkostnader i det vinnande förslaget var 6,5 miljoner euro. Kostnadskalkylen innehöll emellertid inte planering, flyttning av elledningar i banområdet eller byggherrekostnader och andra beställarkostnader.

 

Direktionen för fastighetsaffärsverket beslutade 1.3.2017 § 102 om valkriterierna för entreprenör för entreprenaden ”Logomobron”. I beslutstexten konstateras: ”Kostnadskalkylen för planenligt byggande är 6,9 miljoner euro. Dessutom föreslås att 470.000 euro reserveras för spännings- och trafikavbrott, till- och ombyggnadsarbeten och riskreserver.” Denna preliminära kostnadskalkyl innehöll fortfarande inte planering, flyttning av elledningar i banområdet eller byggherrekostnader och andra beställarkostnader.

 

För planeringsarbetet valdes VR Track (sektordirektör/serie 10 7.9.2016 § 103), som är en betydande planeringsbyrå, byggföretag och underhållsföretag specialiserat på infrastrukturprojekt. År 2017 hade VR Track med dotterbolag en omsättning på 302 miljoner euro.

 

Enligt avtalet skulle planeringsarbetet inledas 7.9.2016 och vara färdigt 30.6.2017 till ett pristak på 745.000 euro.

 

Direktionen för fastighetsaffärsverket valde entreprenör 7.6.2017 § 291 och entreprenadspriset var 8.538.000 €. Entreprenadavtalet undertecknades 22.6.2017 och entreprenadtiden inleddes 1.8.2017. I entreprenadspriset ingick inte planeringskostnader, kostnader för flyttning av elledningar i banområdet eller byggherrekonstnader och andra beställarkostnader.

 

Dröjsmål

 

Planerna som beställdes av VR Track blev däremot inte färdiga inom den tidtabell som ingick i ovannämnda planeringsavtal, oavsett beställarens reklamationer.

 

De största tilläggskostnaderna bildas nu av att projektet fördröjs (bl.a. dröjsmålsersättning till entreprenören) och av materialtillägg i anslutning till konstruktionens hållfasthet och fungerbarhet som framkommit under planeringsarbetet och som VR Track inte beaktat i sin tidigare plan. Den exceptionellt krävande brokonstruktionen förutsatte betydligt starkare och mer komplicerade konstruktionslösningar än förutsetts för att en tillräcklig fungerbarhet och säkerhet kan uppnås.

 

Trots att planerna fördröjts betydligt har planeringsarbetet fortsatt utan avbrott och planer har lagts fram för godkännande, men inte i den tidtabell som ingick i planeringsavtalet. Externa revisionen har konstaterat att en del av planerna är otillräckliga, bristfälliga eller underdimensionerade vad gäller hållfasthet och/eller fungerbarhet. I dessa fall har planerna inte kunnat godkännas och man har krävt preciseringar eller korrigeringar av planeraren. Gällande planeringen har beställarens uppgift varit att bl.a. sörja för att konstruktionerna är byggbara och framför allt att bron ska hålla i alla förhållanden under hela dess livslängd. Därför har staden anlitat extern revision för att säkerställa kvaliteten på planeringsarbetet.

 

För tillfället granskas planerna av den externa revisionen med undantag av huvudbalken och gångbrokonstruktionen, gällande vilka man för tillfället genomför de ändringar och precisioner som den externa revisionen föreslagit.

 

Enligt nuvarande uppgifter förbinder man sig till projektet med 5,5 miljoner euro före slutet av 2018. Med denna finansiering har man förutom de färdiga planerna redan täckt grundkonstruktionerna till tornen inklusive pålning, flyttning av elledningar och övriga markbyggnader. Dessutom har tornkonstruktioner och huvudbalken byggts i en mekanisk verkstad. När den externa revisionen godkänner planerna kan uppförandet av tornen inledas ännu i slutet av 2018 och bron torde färdigställas i sin helhet i juli 2019.

 

För tillfället beräknas de totala projektkostnaderna uppgå till cirka 13,3 miljoner euro. Den beräknade kostnaden för att bygga färdigt ingår delvis i ekonomiplanen 2019–2022 som sektorn lagt fram (se tabell 1). De slutliga konsekvenserna av planändringarna kan dock räknas ut först efter att planerna blivit klara. För tillfället uppskattas planerna bli klara vid årsskiftet.

 

Staden har för tillfället ett direkt avtalsförhållande med huvudentreprenören, planeraren och den externa revisionen. Dessutom har staden ett avtal med trafikverket om genomförande, placering, användning och underhåll av gångbron.

 

Projektets huvudentreprenör har agerat enligt avtalet och hela tiden haft färdigheter att föra projektet vidare.

Koncernförvaltningen, ansvarsområdet för ekonomi och finansiering, controller Johanna Korpikoski 3.10.2018:

 

Enligt utredningen som sektorn lagt fram uppskattas den slutliga kostnaden för projektet Logomobron, som ingår i projekten inom den strategiska markanvändningen, vara 13,3 miljoner euro. När broprojektet inleddes hade staden inte ännu tillgång till anvisningar för behovsutredning och projektplanering för infrastrukturprojekt som stadsfullmäktige godkänt 26.2.2018 § 36, utan budgetanslag reserverades årligen för alla infrastrukturprojekt som motsvarar den beräknade penninganvändningen under ekonomiplanperioden.

 

I tabellen nedan visas budgetanslagen som reserverats för projektet 2016–2019, det årliga utfallet för penninganvändningen 2016–2017, prognosen för penninganvändningen 2018 och den beräknade penninganvändningen 2019.

 

Tabell 1 De årliga anslagen och penninganvändningen gällande projektet Logomobron

 

Anslagen och penninganvändningen gällande projektet Logomobron (milj. euro)

Budget 2016

Budget 2017

Budget 2018

Budgetförslag 2019:

Årliga anslag 2016-2019

2,2

3,445

7,0

2,2

14,8

Budgetutfall 2016

Budgetutfall 2017

Prognos 2018

Bedömning 2019

Årlig penninganvändning

sammanlagt

0,3

3,0

4,6

5,4

13,3

 

I bokslutet för 2017 är de kumulativa realiserade utgifterna för projektet Logomobron totalt 3,3 miljoner euro. Sektorns prognos för penninganvändningen 2018 är för tillfället 4,6 miljoner euro. Anslaget som reserverats för projektet i ekonomiplanen för 2018 kommer att underskridas med cirka 2,4 miljoner euro, eftersom fokus för projektet skjuts upp till 2019. Enligt utredningen uppskattas de totala kostnaderna uppgå till 13,3 miljoner euro. Enligt förslaget torde bron i sin helhet färdigställas för bruk i juli 2019, och då är penninganvändningen 2019 som grundar sig på den totala föreslagna kostnadskalkylen totalt 4,6 miljoner euro. I budgeten för 2019 har 2,2 miljoner euro reserverat för beteckningen Logomobron. Därmed är ökningen av investeringsanslag som projektet Logomobron behöver för år 2019 3,2 miljoner euro.

 

All finansiering på årsnivå som behövs för investeringsprojekt som ingår i den strategiska markanvändningens projekt är bindande i förhållande till stadsstyrelsen. Om finansieringen av den strategiska markanvändningens projekt överskrids med 20 procent eller om den projektvisa kostnadskalkylen ändras förutsätter ändringen alltid stadsstyrelsens godkännande. Enligt anvisningarna för tillämpning av budgeten ska ändringarna i kostnadskalkylen och tidtabellen för olika projekt samt deras inverkan på finansieringen rapporteras till och föreläggas stadsstyrelsen i samband med delårsöversikten och boksluten.

 

Den andra delårsöversikten för detta år har utarbetats utgående från situationen i slutet av juni. Sektorn har då uppskattat att den årliga penninganvändningen för projektet Logomobron utfaller enligt planen. Ändringarna i de totala kostnaderna har inte rapporterats i den andra delårsöversikten, eftersom beloppet av de totala kostnaderna preciserades med säkerhet först efter att delårsöversikten beretts.

 

En detaljerad utredning av den nuvarande totala kostnadskalkylen har förelagts stadsmiljönämnden 18.9.2018 och ändringarna i projektets kostnader och tidtabell samt deras inverkan på finansieringen på årsnivå föreläggs stadsstyrelsen i samband med den tredje delårsöversikten.

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna och

att granskningen av investeringsbeloppet beaktas i stadens budget 2019.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 11-2, 1 blankt.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Eklund, Hellsten, Maaskola, Schauman, Sundqvist, Hassan, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Yrttiahos följande ändringsförslag röstade förutom honom även Rinne som understödde honom:

”Stadsfullmäktige beslutar att överskridningen av de totala byggkostnaderna för Logomobron inte godkänns, utan kostnaderna hålls på den nivå som senast godkänts (Sektordirektör för fastighetssektorn/serie 10 7.9.2016 § 103; direktionen för Fastighetsaffärsverket 1.3.2017 § 102, 7.6.2017 § 291) och att bron genomförs så att den godkända kostnadsnivån inte överskrids.

Om man inte kan hålla sig till den godkända kostnadsnivån genom nedskärning i projektet inleds förberedelser för avbrytande av projektet så att stadsfullmäktige kan fatta beslut om det.

Om beslutsfattandet kring broprojektet inleds omedelbart en intern revision där projektets berednings- och beslutsprocess samt ansvarsfrågor utreds. Därtill ska man bedöma om det finns behov att vidta tjänstemannarättsliga åtgärder.

Anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt ändras så att man ökar planeringen och beslutsfattandet även för små projekt på organnivå (nämnden, stadsutvecklingssektionen, stadsstyrelsen). För att starta stora projekt och inkludera dem i budgeten förutsätter man en projektplan och en kostnadskalkyl som som godkänts av stadsfullmäktige. Om kostnadskalkylen överskrids med 5 % ska projektet behandlas i det organ som godkänt det såsom man gör i fråga om lokalprojekt.”

Miikkola röstade blankt.

Direktören för stadsbyggande Kimmo Suonpää deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Sfm § 191

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar

att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna och

att granskningen av investeringsbeloppet beaktas i stadens budget 2019.

BeslutStadsfullmäktige beslutar

att de totala byggkostnaderna för Logomobron fastställs till 13,5 miljoner euro, inklusive en reservering på 200.000 euro för dröjsmålskostnaderna för de halvfärdiga planerna och

att granskningen av investeringsbeloppet beaktas i stadens budget 2019.

Dessutom beslutade stadsfullmäktige att berednings- och beslutsprocessen och ansvarsfrågorna kring broprojektet utreds. Därtill ska man bedöma om det finns behov att vidta tjänstemannarättsliga åtgärder.

Dessutom ändras anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt så att beredningen och beslutsfattandet på organnivå ökas också när det gäller mindre projekt (nämnden, stadsutvecklingssektionen, stadsstyrelsen).

Dessutom beslutade man underrätta stadsstyrelsen i enlighet med 151 § i förvaltningsstadgan om den kläm som Achrén understödd av Wulff lämnade under diskussionen.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagda ändringsförslag och deras behandling

Beslutet fattades efter två omröstningar.

Omröstning 1

I den första omröstningen ställdes stadsstyrelsens förslag mot Elos ändringsförslag understött av Ilvessalo och som sedermera blev stadsfullmäktiges beslut.

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Elos ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 0 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 53 fullmäktigeledamöter understödde Elos ändringsförslag, 11 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 3 fullmäktigeledamöter var frånvarande, och således blev Elos ändringsförslag i detta skede stadsfullmäktiges beslut.  

Omröstning 2

I den andra omröstningen ställdes Elos ändringsförslag understött av Ilvessalo som vann i den första omröstningen mot Yrttiahos förslag till förkastande understött av Kossila med följande innehåll:

”Beslutsförslaget förkastas. Stadsfullmäktige beslutar att överskridningen av de totala byggkostnaderna för Logomobron inte godkänns, utan kostnaderna hålls på den nivå som senast godkänts (sektordirektören för fastighetssektorn/serie 10 7.9.2016 § 103; direktionen för Fastighetsaffärsverket 1.3.2017 § 102, 7.6.2017 § 291) och att bron genomförs så att den godkända kostnadsnivån inte överskrids.

Om man inte kan hålla sig till den godkända kostnadsnivån genom nedskärning i projektet inleds omedelbara förberedelser för avbrytande av projektet så att stadsfullmäktige kan fatta beslut om det.

Stadsfullmäktige föreslår att stadsdirektören separat beslutar om att omedelbart inleda av en intern revision av beslutsfattandet kring broprojektet  där projektets berednings- och beslutsprocess samt ansvarsfrågor utreds. Därtill ska man bedöma om det finns behov att vidta tjänstemannarättsliga åtgärder.

Anvisningarna för behovsutredning och projektplanering av infrastrukturprojekt ändras så att man ökar planeringen och beslutsfattandet även för små projekt på organnivå (nämnden, stadsutvecklingssektionen, stadsstyrelsen). För att starta stora projekt och inkludera dem i budgeten förutsätter man en projektplan och en kostnadskalkyl som som godkänts av stadsfullmäktige. Om kostnadskalkylen överskrids med 5 % ska projektet behandlas i det organ som godkänt det såsom man gör i fråga om lokalprojekt.

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder Elos ändringsförslag som vann i den första omröstningen, röstar "ja", om "nej" vinner har Yrttiahos förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 48 fullmäktigeledamöter Elos ändringsförslag som vann i den första omröstningen och 16 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos förslag till förkastande, och således blev Elos ändringsförslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 1Omröstningsförteckningarna

Framlagd kläm

Achrén lämnade understödd av Wulff följande kläm:

”Stadsstyrelsen ges i uppdrag att lämna till stadsfullmäktige ett förslag till hur anslagsökningen för Logomo bro på cirka 7 miljoner euro jämfört med den ursprungliga kostnadskalkylen inkluderas i investeringsbudgeten 2019 utan att öka budgeten i fråga.”


Bilagor:

Sfm § 191
Bilaga 1:Äänestyslistat/Omröstningsförteckningarna