Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen21404.06.20185
Stadsfullmäktige14411.06.201811

6660-2018 (10 00 02, 02 07 00)

Villkorligt befullmäktigande till försäljning av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktier och tomter med anknytning till fastighetshelheten

Sammandrag:

Åbo stadsfullmäktige har i samband med behandlingen av förberedelsen för social- och hälsovårdsreformen fattat ett principbeslut om att beredningen av att avstå från lokalerna för social- och hälsovårdssektorn fortsätter. Beredningen har framskridit och nu föreslås att stadsfullmäktige beslutar bevilja stadsstyrelsen ett villkorligt befullmäktigande till försäljning av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktier och tomter med anknytning till fastighetshelheten.

Ssn § 214

Ledande stadssekreterare Ari-Pekka Korhonen, direktör Jukka Laiho, direktör för lokalservicecentralen Tuomas Koskiniemi och tomtchefTimo Laiho 31.5.2018:

Bakgrund

Stadsfullmäktige godkände 28.9.2015 § 159 grundandet av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy (längre fram kallat även bolag). Avsikten med beslutet var att bl.a. trygga värdet av fastighetsbeståndet som är i stadens direkta ägo och hyrs av välfärdssektorn i samband med social och hälsovårdsreformen.

Förutom att fastställa fastigheternas gängse värde är det ekonomiska målet att frigöra kapital sammanlagt 75 M€ i enlighet med reformprogramet som godkänts i stadsfullmäktige. I fråga om fastighetsägandet hörde även fördelning av fastighetsrisken samt behärskning av reparationsskulden och restvärdesrisken till de centrala målen.

I samband med grundandet av bolaget sålde Åbo stad 23 byggnader för en köpesumma på 127.905.000 euro till bolaget och återhyrde största delen av lokalerna för välfärdssektorn genom hyresavtal av olika längd. Staden i sin tur lånefinansierade bolaget genom att bevilja det en skuld på 133,3 M€.

Begränsningslagen om fastigheter för social- och hälsovården som trädde i kraft efter grundandet av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy och fastigetsaffären med anknytning till arrangemanget har inte längre möjliggjort motsvarande arrangemang. Som en del av lagstiftningshelheten som är under beredning har längden på hyresavta som ingås med landskapen om fastigheter som är i kommunernas direkta ägo begränsats till 3 + 1 år.  Hyresavtalens längd i sin tur är av stor vikt för den kassaflödesbaserade utvärderingen av fastigheterna.

Begränsningslagen gäller inte hyresavtal som stadsfullmäktige innan ikraftträdandet av lagen ingått i samband med bolagsarrangemanget, utan privaträttsliga avtal av det här slaget förpliktar landskapet som sådana. Även om begränsningslagen förhindrar att göra ändringar i de tidsbundna avtalens innehåll förhindrar den inte dem från att övergå till en tredje part i samband med Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktieaffär.

Om staden beslutar förbli en långvarig ägare i bolaget, tar den naturligtvis över de ansvar som ankommer på hyresvärden för fastighetshelheten som uthyrs till landskapet. Det långsiktiga ägandet förutsätter samtidigt att det konvertibla skuldebrevslånet på ca 25 M€ konverteras helt till bolagets eget kapital enligt stadsfullmäktiges beslut 28.9.2015 § 159.

För tillfället är bolagets bokföringsvärde 2.502.500 € (31.12.2017) och bolaget gick med förlust -1.444.464 euro enligt bokslutet 2017. Den budgeterade förlusten för 2018 är -729.273 euro. Förlusterna beror i första hand på bolagets låga nivå av eget kapital och på en kapitalöverföringsskatt på ca 4,9 M€ som inte kunde överföras vidare till hyresutgifter. Staden har årligen täckt förlusterna närmast genom att konvertera bolagets skuldandel till eget kapital.

På grund av det långvaragiga ägandet skulle restvärdesrisken för de fastigheter som ägs av bolaget bli kvar hos staden i sin helhet då hyresperioden går ut. Enligt konditionsutredningarna kommer fastigheternas reparationsskuld också att öka avsevärt vilket man inte kände till när beslutet om bolagiseringen fattades.  Det ökade underhållsbehovet kan inte heller överföras vidare till hyreskostnader innan de tidsbundna hyresavtalen går ut.

När man bestämmer tidpunkten för en eventuell försäljning av bolaget ska man ta i beaktande att bolagets kassaflödesbaserade värde sjunker hela tiden i och med att maturiteten för hyresavtalen förkortas. Om hyresavtalen eventuellt förnyas vid slutet av hyresperioden ska man följa riktlinjen som nu är under beredning att kapitalhyran för lokaler som landskapet hyr av kommunerna inte ska överskrida en nivå på 6 procent. Detta skulle innebära att den nuvarande kapitalhyran sjunker från en nivå på 7 % enligt stadens interna hyressystem samtidigt som bolagets kassaflöde försvagas.

Åbo stadsfullmäktige har 14.5.2018 § 88 i samband med behandlingen av förberedelsen för social- och hälsovårdsreformen fattat ett principbeslut om att beredningen av att avstå från lokalerna för social- och hälsovårdssektorn fortsätter. I samband med behandlingen av ärendet i stadsfullmäktige konstateras att man också förbereder försäljningen av tomterna som hyrts ut till Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy frånsett de objekt som ligger i sjukhusområdet. Ärendet föreläggs fullmäktige separat för beslut som ärende om beviljande av försäljningsfullmakterna.

I dokumentet Ägarpolitiken som är under beredning i Åbo stadsstyrelse linjeras att staden avstår från sitt ägande i bolaget om ansvaret för att ordna social- och hälsovården överförs från staden till landskapet och/eller om andra motiverade skäl förutsätter detta ur koncernens synvinkel.

Separat från social- och hälsovårdshelheten har Åbo stadsstyrelse behandlat 18.12.2017 § 549 kapitalstrukturen i Åbo Teknologifastigheter Ab och aktieemissionen samt beslutat godkänna de huvudsakliga villkoren för den riktade avgiftsbelagda emissionen som föreslagits av Åbo Teknologifastigheter Ab.

Genom emissionsbeslutet har man strävat efter att skaffa Åbo Teknologifastigheter finansiering om 50 M€ på villkor för eget kapital varmed man ska kunna stödja genomförandet av spetsprojektet Åbo Campus- och vetenskapspark. Aktieemissionen i fråga har inte kunnat genomföras vilket fördröjer bolagets investeringsmöjligheter och i sin tur också uppfyllandet av de mål som staden ställt upp på spetsprojektet. Syftet med aktieemissionen har också varit att söka nya solida fastighetsinvesterare som förutom tecknandet av aktieemissionen har tillräcklig ekonomisk förmåga och vilja att som stadens strategiska partner med privat investeringskapital stödja de mål som ställts upp på spetsprojektet Åbo campus- och vetenskapspark även på längre sikt.  

Stadsfullmäktige föreslås således att köparen av aktiestocken i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy ska teckna också Åbo teknologifastigheter Ab:s aktieemission på 50 M€. Bolaget ska också förbinda sig att lokalt förvalta fastighetsbeståndet för Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy genom att i första hand anlita Åbo teknologifastigheter Ab:s förvaltningstjänster.  Dessutom borde köparen ha beredskap till ett långsiktig engagemang och vilja att genomföra sådana investeringar som stöder genomförandet av Åbo Campus- och vetenskapspark. Detta förutsätter naturligtvis en stark påvisad soliditet från köparens sida.

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s bildningsskede och värdering av objekten

Åbo stadsfullmäktige beslöt 28.9.2015 bilda Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy. Åbo stad sålde 23 byggnader för 127.905.000 euro till bolaget och återhyrde största delen av lokalerna för välfärdssektorn genom hyresavtal av olika längd. Staden lånefinansierade bolaget genom att bevilja det en skuld på 133,3 M€. Efter grundandet har Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy köpt servicehemmet Myllykoti (Filargatan 9) för 5.900.000 euro.

Vid grundandet av bolaget upprättades värderingsinstrument över de objekt som ska säljas av två olika bedömare. Enligt värderingsinstrumenten var objekthelhetens värde ca  117,1 M€ och 138,7 M€. Bolagiseringen skedde för 127.905.000 euro på basis av genomsnittet för värderingsinstrumenten.

Av objekten som ägs av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy har i maj 2018 beställts utlåtanden (s.k. AKA-utlåtanden) från två olika auktoriserade fastighetsvärderare. Fastighetsvärderarna har förutom avkastningen och underhållskostnaderna bekantat sig närmare med objektens reparationshistoria samt utvärderat eventuella kommande reparationsbehov. Enligt AKA-värderingsinstrumenten uppgår värdet på objekten inklusive Tranbackahemmen som senare lösgörs från helheten och Myllykoti som skaffats efter bolagsbildningen till 119.520.000 euro och 130.850.000 euro.

Det gängse värdet av objekten som ägs av fastighetsaktiebolaget kan anses vara 125.185.000 euro som är det genomsnittliga värdet på värdeinstrumenten. Det ursprungliga värdeinstrumentet inklusive anskaffningsvärdet för Myllykoti innebär en värdebestämning för slutsumman 133.805.000 euro. Minskningen av det gängse värdet är således 8.620.000 euro. Förklaringen förklaras i hög grad av att löptiden för hyresavtalen, den s.k. maturiteten som garanterar kassaflödet från objekten har förkortats med 2,5 år och underhållskostnaderna samt reparationsbehoven har preciserats.

Genomsnittet för värdeinstrumentet utan Tranbackahemmen som behandlas längre fram uppgår till 121.740.000 euro.

Försäljning av Tranbackahemmet 1 och 2 före övriga arrangemang

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy äger två byggnader i stadsdelen Tranbacken: Åbo stad har hyrt ut Tranbackahemmet 1 och Tranbackahemmet 2 till Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy av en fastighet 853-22-2-9 som ligger på ett markområde på ca 13.500 kvadratmeter för att hålla byggnaderna i området. Lokalerna i byggnaderna har hyrts ut till Åbo stad fram till 31.12.2020. Tranbackahemmen färdigställdes 1989 och 1991. Lokalerna motsvarar inte dagens funktionella krav och byggnaderna är i behov av teknisk renovering.

I Tranbacken håller på att påbörjas en detaljplaneändring för Mooriankunnas som en fortsättning på utvecklingen av området för Kurjenlinna. Området för Tranbackahemmen utgör ett centralt planutvecklingsområde tillsammans med den övriga markanvändningen. Därtill hör också byggnad 38 i sjukhusområdet som ligger på fastighet 853-22-2-8 och är i Åbo stads direkta ägo. Lokalerna har hyrts ut till Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt. Dessa två fastigheter utgör ca 2 hektar av planutvecklingsområdet på ca 3,5 hektar.

Med tanke på detaljplanläggningen som inleds i området, byggnadernas skick samt den återstående hyrestiden för lokalerna är det motiverat att bolaget innan försäljning av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy säljer Tranbackahemmen med den tillhörande arrenderätten till Åbo stad.

Enligt Newsec Valuation Oy är värdet av Tranbackahemmen 2.290.000 euro +/- 10 %. Enligt Kiinteistötaito Peltola & Co Oy uppgår värdet till 4.600.000 euro +/- 15 %. Att värderingsutlåtandena skiljer sig från varandra beror på objektets karaktär, för objektet håller på att övergå från fastighetsinvesteringsobjekt till ett fastighetsutvecklingsobjekt. Den lämpliga köpesumman är 3.450.000 euro enligt genomsnittet för utlåtandena. Åbo stads stadsmiljösektor inleder hösten 2018 planläggningen av området samt försäljningen av den ovan beskrivna fastighetshelheten vidare via tävling. Beslutsförslag om en senare tomtöverlåtelsetävling framläggs separat.

Försäljning av aktierna

Det centrala innehållet i arrangemanget är försäljning av aktierna i Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy. Arrangemanget genomförs förutsatt att riksdagen senast vid utgången av 2018 godkänner landskapslagen, lagen om ordnandet av social- och hälsovård samt deras gemensamma införandelag i sina huvuddrag enligt regeringens proposition (RP 15/2017 rd) eller med små ändringar.  Dessutom ska man förutsätta att Åbo stads hyresansvar på de objekt som säljs upphör i sin helhet.

Av köparen förutsätts innan försäljningen av aktierna att denna har tecknat aktier till ett värde av 50 M€ i Åbo Teknologifastigheter Ab:s emission samt förbinder sig att genomföra tilläggsinvesteringar på villkor för eget kapital i området för Kuppis spetsprojekt.

För att säkerställa det funktionella partnerskapet är det viktigt att köparen också förvaltar fastigheterna på lokal nivå.

Vid val av köpare betonas framför allt bolagets kreditvärdighet för att man ska kunna påvisa att köparen kan investera i Åbo även på lång sikt. För att säkerställa den framtida investeringsförmågan ska köparen tillhöra minst Investment grade-klassen som erhållits från Standard & Poor’s, Moody’s, Fitch Ratings eller motsvarande betydande kreditvärderingsinstitut.

För att linjera de omständigheter som framförts här kommer man att upprätta ett Letter of Intent (avsiktsförklaring) som köparen ska vara beredd att underteckna innan de detaljerade villkoren i köpebrevet gällande den egentliga affären ska fastställas.

Försäljning av tomter

Enligt stadsfullmäktiges beslut 28.9.2015 § 159 har i samband med grundandet av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy och fastighetsarrangemanget i anknytning till detta, för ovannämnda bolag hyrts ut de markområden som hör till de byggnader som stått till saluö. Nu läggs fram ett förslag att markområden i anknytning till sammanlagt sju olika objekt säljs till hyresgästen Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy efter att bolagets aktiestock har överlåtits till den nya ägaren. Markområdet i anknytning till helheten för storområdet för Tallbackens sjukhus säljs inte i det här skedet till bolaget. 

För tomterna har uppgjorts två värderingsinstrument och enligt dem är objektens sammanlagda gängse värde ca 7,91–8,16 miljoner euro. Överlämningarna av objekten föreslås göras till det enligt värderingsinstrumenten genomsnittliga priset 8 035 625 euro. Köpesummorna är bestämda enligt byggrätten för tomterna med undantag för Linhagens åldringshems och Portsahemmets tomter, på vilka har byggts utöver den angivna byggrätten. För dessa två tomters del är köpesumman bestämd enligt den våningsyta som byggts på tomten. Värderingsutlåtandena är framlagda på mötet.

Till Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy föreslås säljas följande:

- Gertruds åldringshems tomt 853-1-15-12 till den sammanlagda köpesumman 1 840 000 euro (8000 v-m2 x 230 €/v-m2),

- Linhagens åldringshems tomt 853-73-54-14 till den sammanlagda köpesumman 969 850 euro (5705 v-m2 x 170 €/v-m2),

- Myllykotis tomt 853-77-13-3 till den sammanlagda köpesumman 568 140 euro (3342 v-m2 x 170 €/v-m2),

- Runosbackens hälsostations tomt 853-83-56-5 till den sammanlagda köpesumman 397 500 euro (3000 v-m2 x 132,5 €/v-m2),

- Portsahemmets tomt 853-8-23-5 till den sammanlagda köpesumman 1 509 157,50 euro (6491 v-m2 x 232,5 €/v-m2),

- Som markområde för Tallbackens familjecentral ett ca 12 729 m2 stort outbrutet område av fastigheten 853-31-17-1, som enligt godkänd tomtindelning bildar tomten 853-31-17-5, till den sammanlagda köpesumman 1 352 562,50 euro (6365 v-m2 x 212,5 €/v-m2) samt

- Som markområde för Tallbackens åldringshem ett ca 25 199 m2 stort outbrutet område av fastigheten 853-32-24-7, som enligt anhängig tomtindelning bildar tomten 853-32-24-8, till den sammanlagda köpesumman 1 398 415 euro (7559 v-m2 x 185 €/v-m2).

Arrangemangets ekonomiska effekter

Staden har i bolagiseringen av sotefastigheterna använt två utomstående aktörer, Newsec Valuation Oy och Kiinteistötaito Peltola & Co Oy, för värderingen av fastigheternas värde. I detta samband kunde man anta att bolagets bokföringsvärde skulle motsvara det gängse värdet och det således sannolika överlåtelsepriset. I samband med en kartläggning av byggnadernas skick kom det fram att en del av objekten har sådana renoveringsbehov, vars kostnader inte kan riktas till hyresavtalen på ett sätt som skulle öka penningflödet från hyrorna. Således är det gängse värdet för aktierna i fastighetsaktiebolaget aningen lägre än bokföringsvärdet.

För att kontrollera skillnaden mellan värderingarna har planerats att staden som en del av fastigheterna skulle sälja de markområden som anknyter till fastigheterna, med undantag av fastigheterna som befinner sig på storområdet för Tallbackens sjukhus. Bokföringsvärdet för markområdena är betydligt lägre än det gängse värdet, vilket innebär att köpet för deras del ger upphov till överlåtelsevinst som ska redovisas i resultaträkningen.

Staden bör åtminstone kräva att lösningen i sin helhet (fastighetsaktiebolag och markområden) inte ger upphov till försäljningsförlust som staden måste skriva ned i resultaträkningen. Därtill bör beaktas att bolaget i nuläget helt finansieras av Åbo stad. Köparen bör i samband med köpet betala bolagets skuld till Åbo stad dvs. den utlåning som Åbo stad beviljat. Valutadagen utgörs av mellanbokslutet för stunden då köpet görs.

Fastighetsbolagets skuldfria köpesumma är ca 121,7 M€. Eftersom skillnaden mellan bolagets skulder och fordringar är större än den skuldfria köpesumman uppstår för staden beroende på genomföringssätt en förlust som påverkar stadens resultat, antingen som en nedskrivning av utlåning eller försäljningsförlust. Förlusten som uppstår vid försäljningen av fastighetsaktiebolaget är ca 4,5 M€. Det uppskattade försäljningspriset för markområdena är ca 8,0 M€. Eftersom markområdenas bokföringsvärde är nästintill obefintligt, bokförs hela köpesumman till försäljningsvinst för markområdena.

Försäljningen av fastighetsaktiebolagets aktier och markområden inverkar positivt på stadens resultat med ca 3,5 M€. Arrangemangets köpesumma på 129,7 M€ förbättrar dock på motsvarande sätt stadens soliditet efter tillbakabetalningen av det lån som bolaget beviljats och ökar samtidigt den framtida investeringsförmågan för nya objekt.

Köpesumman och effekten på resultatet realiseras i sin helhet till baskommunen. Baskommunen får tillbaka det lån den beviljat bolaget men förlorar samtidigt lånets årliga ränteintäkterna på ca 4,0 M€. Ränteintäkterna är dock oproportionerligt höga eftersom bolagets kapitalisering inte har genomförts på det sätt som planerades då bolaget grundandes. Som bas för bolagets hyresnivå användes ett eget kapital på 25 M€, så bolagets fortsatta verksamhet skulle kräva ännu en kapitalinvestering i bolaget på minst 22,5 M€.

Managerverksamhet

Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy har inte personal utan bolaget köper alla de tjänster som det behöver. Bolaget och Åbo stad har ingått bl.a. ett avtal om ledning av lokalanvändning 11.5.2016, genom vilket Åbo stad erbjuder bolaget serviceledning, förvaltnings- och ekonomitjänster samt tjänster för fastighetsskötsel och fastighetsunderhåll. 

Avtalet mellan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy och Åbo stad beträffande managerverksamhet är ett tidsbestämt avtal tills slutet av 2019 och i det ingår ett betydande antal övriga avtal.

Den förvaltningsavgift som uppbärs som en del av avtalet om managerverksamhet mellan Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy och Åbo stad uppgår till 269 000 €/år (moms 0 %). Avtalstekniskt är det frågan om att Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy av Åbo stads lokalservicecentral köper arbetsinsats av en underhållsingenjör samt i mindre grad arbetsinsatser av ekonomi- och ärendehanteringspersonal.

Vid grundandet av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy prissätts dessa tjänster inte via en separat kostnadsberäkning utan prissättningen av förvaltningsavgifterna följer prissättningen av förvaltningsavgifter i Åbo stads interna hyressystem. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy betalar för tillfället en ytbaserad andel av kostnaderna för produktion av Åbo stads förvaltning av lokaler. Försäljningen av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy och upphörandet av avtalet gällande managerverksamhet möjliggör samtidigt att stadens lokalförvaltning blir lite lättare.

I avtalet gällande förvaltning ingår utöver fastighetskostnaderna också separat fakturerade underhållsarbeten som anskaffas av Arkea Oy. Av fastighetsvårdavtalen skaffas även en del av Arkea Oy och en del av t.ex. Runosmäen Lämpö Oy, Coor Service Management Oy. De ifrågavarande avtalen är i huvudregel marknadsbaserade.

Därtill har bolaget andra avtal som inte kan sägas upp att upphöra gälla vid den stund som köpet görs. T.ex. avtalet med Kunnan Taitoa Oy kan sägas upp varje år före utgången av mars, så att avtalet är i kraft tills slutet av året.

I samband med överlåtandet bör man komma överens med Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy om överföring av de existerande avtalen eller arrangemang ifall avtalen inte överförs. Man strävar efter att överföra avtalen som sådana till köparen.

Tilläggsmaterial 1Värderingsinstrument för objekten

Stadsstyrelsens förslag

 

Stadsfullmäktige beslutar befullmäktiga stadsstyrelsen:

- att sälja Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktier,

- att köpa objekten Kurjenmäkikoti 1 och 2 till köpesumman 3 445 000 euro så att Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy använder köpesumman för att göra amorteringar på utlåningen,

- sälja följande tomter till Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:

Därtill befullmäktigar stadsfullmäktige stadsstyrelsen att godkänna arrangemangets köpare, besluta om detaljerna för köpets villkor samt göra motiverade preciseringar i köpesumman efter att due diligence-utredningarna blivit färdiga.

Arrangemanget genomförs förutsatt att riksdagen senast vid utgången av 2018 godkänner landskapslagen, lagen om ordnandet av social- och hälsovård samt deras gemensamma införandelag i sina huvuddrag enligt regeringens proposition (RP 15/2017 rd) eller med små ändringar. 

att en kalkylmässig bedömning av värdet på fastigheterna om ägs av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy i arrangemanget uppgår minst till genomsnittet av värderingsinstrumentet med beaktande av eventuella preciseringar som baserar sig på due diligence-utredningen,

att köparen i Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s nyemission har gjort en teckning av aktier på 50 M€,

att köparen förbinder sig till att lokalt förvalta Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s fastigheter i första hand via Åbo Teknologifastigheter Ab och

att köparen förbinder sig till tilläggsinvesteringar enligt villkoren för eget kapital på området för spetsprojektet Åbo campus och vetenskapspark samt intygar sin soliditet med tanke på detta ändamål åtminstone genom en investment grade-klassificering av Standard & Poor’s, Moody’s, Fitch Ratingsin eller motsvarande kreditutvärderingsinstitut.

BeslutFörslaget godkändes.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12-2.

För föredragandens beslutsförslag som blev stadsstyrelsens beslut röstade Eklund, Pätäri, Toivari, Miikkola, Laivoranta, Ratilainen, Hassan, Lumme, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus.

För Lindfors ändringsförslag med följande innehåll röstade Yrttiaho som understödde honom:

”Stadsfullmäktige beslutar befullmäktiga stadsstyrelsen att köpa objekten Tranbackahemmet 1 och 2 för en köpesumma av 3 445 000 euro så att Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy använder köpesumman för att göra amorteringar på utlåningen.”

Heikkinen, Lehtinen, Sundqvist och Virtanen förklarade sig jäviga och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid ärendet behandlades.

Ratilainen deltog i sammanträdet i stället för Sundqvist.

Lokaldirektör Tuomas Koskiniemi deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Sfm § 144

Tilläggsmaterial 1Värderingsinstrument för objekten (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

 

Stadsfullmäktige beslutar befullmäktiga stadsstyrelsen:

- att sälja Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktier,

- att köpa objekten Kurjenmäkikoti 1 och 2 till köpesumman 3 445 000 euro så att Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy använder köpesumman för att göra amorteringar på utlåningen,

- sälja följande tomter till Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:

Därtill befullmäktigar stadsfullmäktige stadsstyrelsen att godkänna arrangemangets köpare, besluta om detaljerna för köpets villkor samt göra motiverade preciseringar i köpesumman efter att due diligence-utredningarna blivit färdiga.

Arrangemanget genomförs förutsatt att riksdagen senast vid utgången av 2018 godkänner landskapslagen, lagen om ordnandet av social- och hälsovård samt deras gemensamma införandelag i sina huvuddrag enligt regeringens proposition (RP 15/2017 rd) eller med små ändringar. 

att en kalkylmässig bedömning av värdet på fastigheterna om ägs av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy i arrangemanget uppgår minst till genomsnittet av värderingsinstrumentet med beaktande av eventuella preciseringar som baserar sig på due diligence-utredningen,

att köparen i Turun Teknologiakiinteistöt Oy:s nyemission har gjort en teckning av aktier på 50 M€,

att köparen förbinder sig till att lokalt förvalta Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s fastigheter i första hand via Åbo Teknologifastigheter Ab och

att köparen förbinder sig till tilläggsinvesteringar enligt villkoren för eget kapital på området för spetsprojektet Åbo campus och vetenskapspark samt intygar sin soliditet med tanke på detta ändamål åtminstone genom en investment grade-klassificering av Standard & Poor’s, Moody’s, Fitch Ratingsin eller motsvarande kreditutvärderingsinstitut.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Framlagt remissförslag och dess behandling

Rinne lämnade understödd av Mäkipää följande remissförslag:

”Ärendet remitteras tills det är helt säkert att vård- och landskapsreformen genomförs.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordförande följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Rinnes remissförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 52 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 12 fullmäktigeledamöter understödde Rinnes remissförslag, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.  

Framlagt förslag om bordläggning och dess behandling

Lähteenmäki understödd av Yrttiaho föreslog att ärendet bordläggs.

Då diskussionen avbrutits meddelade ordföranden att ett förslag om bordläggning enligt 147 § i fullmäktiges arbetsordning förutsätter ett understöd av 17 fullmäktigeledamöter då ett ärende behandlas för första gången i fullmäktige. Därefter framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" får minst 17 röster, har Lähteenmäkis förslag om bordläggning blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I omröstning med namnupprop understödde 53 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 11 fullmäktigeledamöter understödde Lähteenmäkis förslag om bordläggning, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Framlagt förslag om förkastande och dess behandling

Lindfors lämnade understödd av Lundén följande förslag om förkastande:

”Jag föreslår att stadsstyrelsens förslag om villkorligt befullmäktigande till försäljning av Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy:s aktier och tomter med anknytning till fastighetshelheten förkastas.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Lindfors förslag om förkastande blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 52 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 11 fullmäktigeledamöter understödde Lindfors förslag om förkastande, 3 fullmäktigeledamöter röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Avvikande mening

Rinne bad att få sin avvikande mening antecknad i protokollet.

Bilaga 1Omröstningsförteckningarna


Bilagor:

Sfm § 144
Bilaga 1:Äänestyslistat / Omröstningsförteckningarna