Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen18607.05.20182
Stadsstyrelsen19022.05.20184
Stadsfullmäktige13028.05.201827

3238-2015 (642)

Projektplan och alternativutredning gällande Råggatan

Sammandrag:

Stadsfullmäktige behandlar projektplanen som utarbetats för fastigheten på Råggatan 8. Stadsfullmäktige föreslås att projektplanen förkastas och att man övergår till beredningen av nybyggnadsprojektet för yrkesutbildningen.

Ssn § 186

 

Lokalchef Nora Hildén och lokalcontroller Minna Juselius 25.4.2018:

 

Bakgrund för projektet Råggatan 8 och anknytning till Åbo yrkeshögskolas campusprojekt

 

Åbo yrkeshögskolas verksamhet i fastigheten upphör under sommaren 2018 eftersom yrkeshögskolan kommer att koncentrera funktionerna till Kuppisområdet i närheten av de funktioner som redan finns där. Projektplanen för att uppnå de mål som Åbo yrkeshögskola ställt upp godkändes av stadsfullmäktige 1.6.2015. Projektplanen innehöll överföring av alla funktioner från Råggatan och Smedsgatan till Kuppis.

 

Då yrkeshögskolan flyttades bort från fastigheten på Råggatan 8, frigjordes där undervisnings-, auditorie-, förvaltnings- och socialutrymmen på ca 16 000 m2 samt lokaler för simhall och gymnastikaktiviteter på 1 455 m2. Åbo yrkesinstitut har i sitt bruk lokaler som till sin storlek uppgår till ca 5 000 m2 i samma fastighet (i delen mot Nylandsgatan) och dessa förblir i institutets bruk.

 

Stadsfullmäktige godkände 1.6.2015 riktlinjerna om den fortsatta användningen av de fastigheter som Åbo yrkeshögskola avstår från, som ska iakttas som riktgivande i beredningen:

 

-Fastigheten på Råggatan 8 som staten donerat, fortsätter användas som skolbyggnad för grund- och mellanstadiet

-och försäljningsvinsterna från försäljningen av fastigheterna på Smedsgatan 1 och 2, som kommunen fått som en donation av staten, allokeras till ändringsarbeten som krävs för att fastigheten på Råggatan 8 ska kunna tas i bruk som en skolbyggnad.

 

Flera planer för fortsatt användning av Råggatan 8 har under årens lopp utarbetats och byggnadens tekniska kondition har utvärderats av experter. Nu har de behov i anknytning till objektet fått sin slutliga form och om objektet har utarbetats en kombinerad behovsutredning och projektplan. Projektplanen är utarbetad i samarbete med ansvarsområdet för strategisk styrning av lokaler, fastighetssektorn och bildningssektorn.

 

Funktioner som placeras

 

Följande funktioner föreslås placeras i fastigheten:

 

-Åbo yrkesinstituts funktioner på Klockringaregatan

-Funktioner på Åbo yrkesinstituts vuxenutbildningsenhet på Lemminkäinengatan

-Nödvändiga tilläggsutrymmen för Åbo yrkesinstituts soteutbildning

-Ersättande skollokal, i vilken Syrengrändens enhet vid Vasaramäen koulu placeras

-Årskurs 7–9 i Mikaelin koulu (Runosbacken, Tallbackens sjukhusområde och skolhuset på Samppalinna)

-Skolhälsovårdens utrymmen.

 

Tidigare har t.ex. Steinerskolan och skolan för personer med grav utvecklingsstörning i Luolavuori varit med i granskningen. Då beredningen framskred konstaterades att en flyttning av funktionerna från Luolavuoren koulu till fastigheten, skulle kräva så omfattande ändringsarbeten att det vore mera lönsamt att planera att ordna verksamheten annanstans. Därtill omfattade utredningarna även flyttandet av Steinerskolans verksamhet från Mästaregatan till Råggatan. Under utredningsprocessen meddelade Steinerskolan att den trots allt inte är intresserad av lokalerna på Råggatan.

 

Utgångspunkter för planen för placeringen av funktioner

 

Placeringen av funktioner i fastigheten granskades från två olika synvinklar: placering av funktionerna i lokalerna utan funktionella ändringsarbeten samt placering som möjliggörs på grund av ändringsarbeten. I beredningsfasen konstaterades att ett alternativ utan funktionella ändringar inte kan förverkligas. Planlösningen skulle inte motsvara användarnas behov och en stor del av lokalerna skulle stå tomma. Därtill skulle endast en aktör (Åbo yrkesinstituts enhet på Klockringaregatan) ha kunnat placeras i fastigheten i stället för fyra.

 

I planen för fortsatt användning av Råggatan 8 har man utgått från att objektet används i ca 10–15 år och efter det kommer skolnätverket antagligen att förnyas i mer omfattande grad åtminstone då det gäller yrkesutbildningens lokaler.

 

I fastigheten förverkligas sådana tekniska korrigerings- och ändringsarbeten som möjliggör att fastigheten utan bekymmer kan användas ända till mitten av 2030-talet. Därtill förverkligas sådana funktionella ändringsarbeten som är nödvändiga för ordnandet av verksamheten.

 

Lokaler som töms

 

Placering på Råggatan skulle möjliggöra att man avstår från följande lokaler:

 

Klockringaregatan 9–11:

 

-Fastighetsyta 8 437 m2 (bruttoyta 12 200 br-m2)

-Byggd år 1968 och utbyggd på 1990-talet, i behov av grundläggande renovering

-Hyresutrymme som ägs av Stiftelsen för Handelsutbildning i Åbo

-Efter att Åbo stad avsäger sig hyresavtalet är den fortsatta användningen av objektet ägarens sak. En detaljplaneändring om objektet har anhängiggjorts.

 

Syrengränden 1 (Vasaramäen koulus enhet i Kuppisområdet):

 

-Lägenhetsyta 5 061 m2 (bruttoyta 5 671 br-m2)

-Byggd år 1957 och har kommit till slutet av sin tekniska användningsålder.

-Det lönar sig inte att renovera objektet, utan i stället avstår man från objektet. Objektet är ett fastighetsutvecklingsobjekt.

 

Övriga eventuella verkningar:

 

-I fastigheten i Datacity kommer ca 1 000 m2 att tömmas (yrkesinstitut/förberedande utbildning). Detta är en hyreslokal som ägs av Åbo Teknologifastigheter. Beslut om att avstå från lokalerna har inte ännu gjorts.

-Placeringen av Mikaelin koulu på Råggatan kommer att tömma en del av skolfastigheten på Samppalinna (flexibel grundläggande utbildning/jopo) och enheterna i Runosbacken och Tallbacken. Lokalen på Tallbacken tillhör välfärdssektorn, bildningssektorn har inte hyresavtal där. Lokalerna på Runosbacken blir kvar hos bildningssektorn för annat bruk, eventuellt lokaler för förskoleundervisning, vilket är något som behövs på området. En separat utredning har gjorts om byggnaden på Samppalinna.

 

Konditionsutredning, nödvändiga korrigerings- och ändringsarbeten

 

Konditionsutredning och PTS, dvs. pitkän tähtäimen suunnitelma (ung. långsiktig plan för renoveringsbehov för byggnaden), har gjorts för byggnaden av RTC Vahanen Turku. På basis av undersökningarna ska arbeten som hänför sig till fastigheten göras i anknytning till täckdiken och terräng utomhus, korrigeringsåtgärder i anknytning till yttertaket och fasaden, på insidan görs förnyande av maskinrummen för ventilation, vattenledningar och avlopp och för elarbetenas del förnyande av centraler, stigarledningar, eluttag och belysning samt korrigeringar av tele- och säkerhetssystem. Omfattningen av behovet av tekniska korrigeringsbehov är beroende av hur lång tid objektet fortsätter användas, vilket preciseras i de fortsatta utredningarna som sker efter projektplaneringen.

 

De mest centrala funktionella ändringsbehoven anknyter till uppdelningen av utrymmen och utrymmenas storlek. Det skulle innebära att vissa väggar skulle flyttas, men planen för placering i objektet är utarbetad ur en sådan synvinkel att detta kommer att göras i så liten grad som möjligt. I fastigheten på Råggatan behövs därtill undervisningslokaler som är särskilt utrustade för att motsvara behoven för elever i årskurs 1–6. Undervisningslokaler för handarbete, bildkonst, musik och naturvetenskap ska ordnas. De olika aktörerna i årskurserna 1–6 använder dessa gemensamt. I klassrummen för undervisning i fysik och kemi finns redan utrustning som krävs för undervisningen i de ämnena och de används delvis gemensamt med yrkesutbildningen (utbildning om sote). Simhallen tas ur bruk i samband med de funktionella ändringsarbetena. På dess plats placeras lokaler för handarbete, huslig ekonomi och musik.

 

På gårdsområdet ska man bygga en gård för rastaktiviteter. Utgångspunkten är att i byggnaden placeras undervisningsverksamhet endast för elever i årskurs 7–9 samt studerande inom yrkesutbildningen och således behövs inga lekredskap. Gårdsplaneringen görs i samarbete med användarna i projektets följande planeringsskede.

 

Kostnader och hyreseffekter

 

Helhetskostnaden för projektet Råggatan 8 är 16 M€ (inklusive tekniska korrigerings- och ändringsarbeten, funktionella ändringsarbeten och reservering på 15 % för tilläggs- och ändringsarbeten). De tekniska korrigeringarnas del av summan är 12,5 M€ och de funktionella ändringarnas del är 3,5 M€.

 

Då man räknar kostnaderna har man utgått från att ytorna och möblerna inte förnyas i detta skede utan att för deras del görs endast nödvändiga reparerings- och korrigeringsåtgärder.

 

Användaren anskaffar själv lösa möbler och bör förbereda sig på detta i sin budget. Kostnaden för möblerna uppskattas grovt att uppgå till ca 1,3 M€ för bildningssektorn. Tanken har även varit att man utnyttjar möbler som Åbo yrkeshögskola inte mera behöver, i den utsträckning de är användbara och i gott skick.

 

En del av projektets kostnader kan täckas med inkomster som man fått in via försäljningen av fastigheterna. I samband med granskningen av projektplanen för campus vid Kuppis har man beslutat att försäljningsvinsten för lokalerna på Smedsgatan (Smedsgatan 1 och 2) ska allokeras för renovering av och ändringsarbeten på fastigheten på Råggatan. Försäljningspriset för Smedsgatan 1 då tomten utvecklats till boendesyfte är ca 5,5 M€ och marknadspriset för Smedsgatan 2 är baserat på AKA-utvärderingar (2015) på ca 1,1–1,5 M€. De sammanlagda försäljningsinkomsterna utvärderas vara ca 6,6–7 M€. Därtill kan försäljningsvinsterna för fastigheten på Syrengränden användas för detta projekt. Utvärderingen är i detta skede ca 1 M€. Ifall årskurserna 7–9 vid Mikaelin koulu placeras på Råggatan 8 och man avstår från Samppalinna skolhus, frigörs en del av tomten att utvecklas för bostadsbyggande. Utvärderingen av värdet av den del av tomten som ska utvecklas är maximalt 4 M€.

 

Utifrån kostnadsberäkningarna har man gjort utvärderingar om hyrorna för de blivande användarna på Råggatan 8. Enligt hyreskalkylen blir hyran för bildningssektorns del i fastigheten på Råggatan 263 141 €/månad och 3 157 691 €/år. För välfärdssektorn blir hyran 1 536 €/månad och 18 431 €/år. För kökslokalernas del är summan 9 376 €/månad och 112 513 €/år. Hyreskalkylen uppdateras i sin helhet enligt projektets förverkligade kostnader.

 

Tidtabell

 

Avsikten var att övergå till genomförandeskedet efter att projektplanen godkänts. Lokalerna vid Råggatan blir lediga efter att yrkeshögskolan flyttat ut i maj-juni 2018. Efter det var det meningen att reparations- och ändringsarbetena påbörjas. Reparations- och ändringsarbetena skulle färdigställas senast i juni 2020 och verksamheten inledas i augusti 2020.

 

Beslutsfattandet har dock tagit så länge att tidtabellen som framlagts i projektplanen inte är realistisk och lokalerna kan tas i bruk tidigast i början av 2021.

 

Utlåtanden som inlämnats:

 

Ansvarsområdet för strategisk styrning av lokaler har begärt utlåtanden om projektplanen av nämnden för fostran och undervisning, social- och hälsovårdsnämnden och direktionen för Fastighetsaffärsverket. Av utlåtandet skulle framgå att användarsektorn binder sig till de hyreskostnader som projektet medför.

 

Social- och hälsovårdsnämnden beslutade 1.11.2017 § 268 att för sin del godkänna projektplanen och binda sig till hyreskostnaderna.

 

Direktionen för Fastighetsaffärsverket beslutade 8.11.2017 § 485 att för sin del godkänna projektplanen. Den konstaterade att Fastighetsaffärsverket inte har någonting att anmärka på projektplanen. Fastighetsaffärsverket meddelar som sin ståndpunkt att de funktioner och reparationsåtgärder som läggs fram i projektplanen genomförs i den omfattning som planen föreslår.

 

Nämnden för fostran och undervisning behandlade projektplanen för första gången vid sitt sammanträde 8.11.2017 § 163. Då bordlades ärendet. Den finska sektionen för gymnasie- och yrkesutbildning vid nämnden för fostran och undervisning behandlade ärendet vid sitt sammanträde 14.11.2017 § 86. Sektionen gav följande utlåtande:

 

”Vid placeringen av studerandegrupper med olika bakgrund och planeringen av verksamheten ska man också fästa uppmärksamhet vid andra frågor än endast fördelningen av undervisningslokaler, t.ex. gårdsplanen (årskurserna 7–9, elever i behov av särskilt stöd, yrkesutbildning inkl. vuxna invandrarstuderande). Tidigare erfarenhet av att på motsvarande sätt slå samman olika utbildningsnivåer finns inte. Ökningen av lokalkostnader som projektet föranleder är betydande och lokaländringarna är inte till alla delar ändamålsenliga ur undervisningens synvinkel. Detta påverkar anslagen för undervisningsverksamhet och genomförandet av undervisningen. Dessutom är den föreslagna planen en tillfällig lösning som kan tillämpas i högst tio år.

 

Planen tar inte ställning till trafiksäkerhet och trafikförbindelser. De föreslagna ändringarna medför en markant ökning av trafiken i området. Omvandlandet av simbassängavdelningen till undervisningslokaler anses inte vara en kostnadseffektiv lösning.”

 

Nämnden för fostran och undervisning tog upp ärendet på nytt 15.11.2017 § 176. Nämnden beslutade att remittera ärendet för ny beredning. Följande motiveringar antecknades:

 

”Projektplanen för Råggatan 8, utredningen av lokalbehoven gällande utvecklingen av skolfastigheten Samppalinna samt utredningen av yrkesutbildningens lokaler är tätt kopplade till varandra ur bildningssektorns synvinkel.

 

I projektplanen för fastigheten vid Råggatan 8 föreslås att flera elevgrupper med olika bakgrund placeras i samma lokaler (årskurserna 7–9, elever i behov av särskilt stöd, yrkesutbildning inkl. vuxenstuderande och invandrarstuderande). Tidigare erfarenhet av att på motsvarande sätt slå samman olika utbildningsnivåer finns inte. I lokalplaneringen ska man utgå från att lokalerna är ändamålsenliga ur ett undervisningsperspektiv. Genomförandet av projektplanen skulle leda till en märkbar ökning av bildningssektorns lokalkonstnader samtidigt som lokalerna inte motsvarar undervisningens behov.

 

Man måste göra upp en alternativ plan där lokaler som möter undervisningens behov ordnas för yrkesinstitutet. I lokalerna kunde man sammanslå studiehelheter från Råggatan, Klockringaregatan, delvis Aningaisgatan och eventuellt från andra ställen som under samma tak skulle främja en mångsidig yrkesutbildning i enlighet med yrkesskolereformen.

 

Verksamheten vid Syrengrändens enhet i skolan Vasaramäen koulu skulle fortsätta i samma byggnad fram till att den flyttar till en nybyggnaden i Skansen. Motionsmöjligheterna i Kuppisområdet erbjuder en bättre omgivning till den motionsbetonade skolan jämfört med gårdsområdena vid Råggatan som till största delen används för parkering. I renoveringsplanen ingår inte utveckling av gårdsområden.

 

Skolbyggnaden i Samppalinna har planerats och byggts för undervisning av specialklasser, och till sådan verksamhet lämpar den sig fortfarande väl. Nämnden ger sitt bifall till en ombyggnad av byggnaden för att användas av skolan Mikaelin koulu. Den lugna omgivningen och närheten till Idrottsparken erbjuder skolans elever arbetsro och en sportig miljö.

 

Bollhallen i Samppalinna används såväl av flera skolor i området som av stadsinvånare som utövar bollspel. Detta stöder främjandet av en aktiv livsstil, något som skrivits in i Åbo stads strategi. Det är ändamålsenligt att renovera bollhallen på grund av användningsbehovet.”

 

Framskridande efter remiss

 

Lokalservicecentralen (f.d. strategisk styrning av lokaler) har i samarbete med bildningssektorn och stadsmiljösektorn (f.d. Fastighetsaffärsverket) utarbetat den utredning som nämnden krävt beträffande alternativ för lokaler där yrkesutbildningen skulle kunna placeras. Utredningen har gjorts med en snar tidtabell och därför motsvarar den till sin omfattning inte projektplanen för Råggatan. Utredningen är till sin natur en förhandsutredning som syftar till att i huvudsakliga drag föreslå hurdana lösningar på yrkesutbildningens behov man kan arbeta vidare med i den fortsatta planeringen.

 

Frågan har diskuterats ur två synvinklar: ett mindre omfattande projekt där nybyggnaden inhyser endast de funktioner inom yrkesutbildningen som planerats för Råggatan och ett mer omfattande projekt där även andra yrkesutbildningsfunktioner ingår.

 

I bakgrunden ligger mål för såväl minskande av lokalbehovet som effektivisering av användningen av lokaler, men samtidigt även tryggande av mångsidiga, flexibla och moderna lösningar på lokalfrågan.

 

Alternativt nybyggnadsprojekt inom yrkesutbildningen

 

 Funktioner som placeras

 

 ALT1:

 

Nybyggnad med följande funktioner:

Funktionerna vid Klockringaregatan (affärsekonomi)

Funktionerna inom social- och hälsovården vid Nylandsvägen/Råggatan

Funktionerna inom den förberedande utbildningen vid Lemminkäinengatan 

 

Enligt en bedömning utifrån det nuvarande antalet studerande skulle cirka 1 850 samtidigt närvarande studerande vara verksamma i dessa lokaler. Antalet studerandegrupper skulle vara 70.  Det sammanlagda behovet av lokaler skulle vara cirka 9 500 m2 (bruttoyta cirka 12 000 m2).

 

ALT2:

 

Omfattande nybyggnadsprojekt med följande funktioner:

Funktionerna vid Klockringaregatan (affärsekonomi)

Funktionerna inom social- och hälsovården vid Nylandsvägen/Råggatan

Funktionerna vid Aningaisgatan (livsmedelsbranschen, skönhets- och hårbranschen, beklädnadsbranschen, hem- och rengöringsservice samt förberedande utbildning)

Funktionerna vid Lemminkäinengatan/Datacity (livsmedelsbranschen, hotell-, restaurang- och cateringbranschen, turistbranschen samt förberedande utbildning)

Läroavtalsbyrån

 

Enligt en bedömning utifrån det nuvarande antalet studerande skulle cirka 3 000 samtidigt närvarande studerande vara verksamma i dessa lokaler. Antalet studerandegrupper skulle vara cirka 140. Behovet av lokaler skulle vara cirka 18 000 m2 (bruttoyta cirka 23 000 m2).

 

Alternativet med utbildningar enbart inom handel och social- och hälsovård tjänar inte syftet med en betydlig koncentration av funktioner och leder inte till en lika stor effektivisering av lokalanvändningen. Därför anser arbetsgruppen att den fortsatta planeringen ska bygga på det mer omfattande alternativet.

 

Kostnadsförslag

 

I denna utredning har nybyggnadsprojektens kostnadseffekter bedömts på en översiktlig nivå. Kostnaderna har bedömts enligt kvadratmeterpriset utifrån antalet lokaler och prisintervallet låg mellan 2 900 och 3 400 €/m2. Kostnaderna preciseras i samband med den fortsatta planeringen.

 

I alternativ 1 (ersättande lokaler vid Klockringaregatan och Nylandsvägen) uppskattas kostnadsnivån vara 35-40 M€.

 

I alternativ 2 (ersättande lokaler vid Klockringaregatan, Nylandsvägen, Aningaisgatan, Lemminkäinengatan och läroavtalsbyrån) uppskattas kostnadsnivån vara 67-77 M€.

 

Man har gjort en preliminär indikation av hyreseffekten för branschen. Enligt den är hyreseffekten på årsnivå i alternativ 1 cirka 3,4 M€ och i alternativ 2 cirka 6,5 M€.

 

Placeringsalternativ

 

Nybyggnadsalternativen i utredningen kräver en tämligen stor byggrätt. I detta skede av utredningen kunde man inte utse helt färdiga tomter med ändamålsenliga lägen. Placeringsalternativen har dock preliminärt granskats utgående från verksamhetens behov och markägoförhållanden.

 

Staden äger två tomter bredvid det nuvarande yrkesintitutes skolhus i Peltola som kunde utnyttjas. Enligt den gällande detaljplanen hör tomterna till ett kvartersområde för bostads- och växthusbyggnader, vilket innebär att planen borde ändras. Dessutom räcker den nuvarande byggrätten inte till. Ur ett funktionellt perspektiv skulle teknisk utbildning lämpa sig bättre intill verksamhetsstället i Peltola än de funktioner som tas upp i denna utredning.

 

Ett viktigt kompetens-, innovations- och näringskluster har koncentrerats och fortsätter att koncentreras i Kuppis. Ur ett funktionellt perspektiv skulle detta område vara ett attraktivt alternativ också för de funktioner inom yrkesutbildningen som läggs fram i denna utredning. Staden äger inte mark på området som skulle kunna användas för detta ändamål.

 

Österås är ett område som utvecklas och dess planläggning påbörjas snart. I visionen ”Masterplan för Åbo Vetenskapspark 2050” som utarbetats för området utgör Österås en tydlig fortsättning till Kuppis, och tillsammans bildar dessa den nya vetenskapsparken. Inom den cirka 90 hektar stora triangeln i Österås torde det finnas en tomt tillgänglig för yrkesutbildningens behov och därmed skulle också detta område vara ett beaktansvärt alternativ för en placering av yrkesutbildningen.

 

Tidtabell

 

Om projektplanen för Råggatan förkastas och man börjar planera en nybyggnad för att möta yrkesutbildningens behov kunde projektet uppskattas bli färdigt 2023–2024. Tidtabellen har grovt uppskattats till följande:

 

-Behovsutredning av lokallösningar för yrkesutbildningen 2018–2019 (tills vidare har endast en ungefärlig förutredning utarbetats)

-Projektplanering 2019–2020

-Planering och konkurrensutsättning (faser beroende på genomförandesätt) 2020–2022

-Byggande 2–2,5 år

-Nybyggnadsprojektet färdigt ~ 2023–2024 (tidtabellen har uppskattats i detta skede inom ett intervall, eftersom t.ex. planläggningens inverkan på tidtabellen eller tidtabellen för projektfinansieringen ännu inte har kunnat uppskattas med säkerhet).

 

Projektet har ännu inte beaktats i stadens investeringsprogram.

 

Lokaler som töms

 

Om staden går in för att genomföra projektplanen för Råggatan, blir Klockringaregatans fastighet, Samppalinna skolhus samt Syrengrändens enhet i skolan Vasaramäen koulu tomma.

 

Om staden väljer ett mindre omfattande nybyggnadsprojekt för yrkesutbildningen, kan staden avstå från Råggatans och Klockringaregatans fastigheter. Om man däremot väljer ett mer omfattande nybyggnadsalternativ för yrkesutbildningen, kan staden avstå från Råggatans, Klockringaregatans och Aningaisgatans skolfastigheter samt från största delen av hyreslokalerna i Datacity.

 

Fastigheten på Råggatan kan planläggas för boende och säljas. Dess vinstpotential uppgår till ca 4,5 M€. Tomten på Aningaisgatan kan vara ett intressant fastighetsutvecklingsobjekt, men den är förknippad med fler utmaningar (konserthuset, skyddsvärden osv.). Dess vinstpotential med hänsyn till det nuvarande byggnadsbeståndet är uppskattningsvis ca 3 M€. Å andra sidan kan man också utveckla objektet för stadens egna funktioner (skol- och daghemslokaler i centrum, ersättande lokaler osv.) så att de blir föremål för betydande ombyggnads- och renoveringskostnader. Lokalerna på Klockringaregatan och i Datacity hör till de utomstående hyreslokalerna. Deras sammanlagda hyreskostnader uppgår årligen till ca 1,5 M€.

 

Effekter Råggatan 8/övriga funktioner och lokaler

 

Projektplanen för Råggatan 8 innehåller en ersättande skollokal som inte ingår i nybyggnadsalternativet för yrkesinstitutet. Enligt planen för den fortsätta användningen av Råggatan 8 var det också meningen att skolan Mikaelin koulu skulle placeras där. Alternativt har man också undersökt möjligheten att placera Mikaelin koulu i Samppalinna skolfastighet. Av detta har man gjort en behovsutredning. Enligt utredningen skulle en grundläggande  renovering av fastigheten för Mikaelin koulu kosta cirka 9 M€.

 

Det är att märka att man om AMK:s lokaler på Råggatan blir tomma, fortfrande ska upprätthålla fastigheten (yrkesinstitutets social- och hälsovårdsutbildning ges fortfarande där) och kostnaderna för detta uppgår årligen till ca 500 000 €.

 

Enligt uppskattningen ska man kunna använda lokalerna på Råggatan under en kort tid (ett par år) som ersättande lokaler utan större renoveringsarbeten, men om man använder dem som ersättande lokaler en längre tid så behöver man investera ca 3,5 - 5 M€ i lokalerna. I summan ingår endast tekniska reparationer och möjliggör inte likadana möjligheter för grundskolans speciallokaler som man har beaktat i projektplanen för Råggatan.

 

Användningen av lokalerna vid Vasaramäen koulu tills en ny skola i Skansen blivit färdig innebär en risk. Skolbyggnaden har nått slutet av sin tekniska livslängd och att fortsätta verksamheten på fastigheten en längre tid höjer risken för att bl.a. inneluftsproblemen ska kunna realiseras. Att hålla fastigheten funktionsduglig fram till 2023 kan förutsätta investeringar om fastighetens skick försvagas ytterligare.

 

Fastigheten på Råggatan 8 har donerats av staten. Staden ska enligt paragraf 44 i överlåtelsebrevet (återbetalning av statsandelen gällande grundläggningsprojektet) underrätta undervisningsministeriet om förändrade omständigheter inom sex månader. I samband med Yrkeshögskolans campusplaner har staden begärt ministeriet godkännande av hela campushelheten och staden har fått ett positivt beslut 3.12.2015. Enligt beslutet kan försäljningsintäkterna från Smedsgatan 1 och 2 riktas till finansiering av projektet för Råggatan 8. Lagen om återbetalning av statsunderstöd har sedermera blivit friare. Regeringens ekonomipolitiska ministerutskott preciserade 5.10.2016 sin riktlinje för reformen av yrkesutbildningen som går ut på att i första hand använda det gängse värdet för fastigheter som staten överlåtit utan ersättning för utvecklandet av yrkesutbildningen. Det gängse värdet för dessa fastigheter kan i fortsättningen användas för både byggnadsinvesteringar och investeringar som främjar utvecklandet av utbildningen såsom införandet av nya digitala lärmiljöer. Om planerna för fortsatt användning av Råggatan 8 förändras och om fastigheten på Råggatan inte renoveras för skolanvändning på grundskolenivå och mellanstadiet ska undervisningsministeriet underrättas om förändrade omständigheter, men det finns inget förhinder för kursändringen.

 

Sammandrag av den alternativa planen

 

Sammanfattningsvis kan man konstatera att man i stället för genomförandet av projektplanen för Råggatan ska kunna börja utveckla nätverket för yrkesutbildningen i snabbare takt än planerat och i två faser. Verksamheten ska i huvudsak kunna koncentreras till två ställen: Kuppis/Österås och Peltola. Enligt förslaget börjar man i första fasen utarbeta en behovsutredning och en projektplan utgående från ett mer omfattande alternativ för yrkesutbildningen. I ett senare skede ska man behandla lösningarna kring Peltola yrkesinstitut och Juhannuskukkula. 

 

Ur bildningssektorns synvinkel kan Åbo yrkesinstituts funktioner fr.o.m. 1.8.2019 flyttas från de utomstående hyreslokalerna på Klockringaregatan till stadens egna lokaler tills de nu föreslagna nya lokalerna färdigställs.  Således borde man förlänga hyresavtalet för Klockringaregatan fram till 30.6.2019. Om förlängning av hyresavtalet beslutar stadsstyrelsen efter att stadsfullmäktige tagit ställning till förkastandet av projektplanen för Råggatan 8.

 

Beslut av nämnden för fostran och undervisning om att förkasta projektplanen

 

Nämnden för fostran och undervisning beslutade på sitt möte 7.3.2018 föreslå att den tidigare aktualiserade projektplanen för Råggatan förkastas. Nämnden bedömer från fall till fall om skolbyggnaden på Råggatan kan användas som ersättande lokal förutsatt att lokalerna är ändamålsenliga, sunda och trygga.

 

Nämnden för fostran och undervisning stöder nybyggnadsprojektet för området Kuppis-Österås som tagits upp i den alternativa utredningen med den förutsättningen att projektet innehåller de funktioner som för tillfället ligger på Klockringaregatan och Nylandsvägen/Råggatan och att en projektplan för objektet utarbetas.

 

Frågan om Aningais skolhus ska föreläggas separat för beslut i det skedet då situationen kring Konserthuset har lösts. Nämnden ställer sig i regel positiv till att även denna utbildning koncentreras till nybyggnaden på samma sätt som utbildningen på Lemminkäinengatan.

 

Nämnden för fostran och undervisning föreslår en grundläggande renovering av skolan Samppalinnan koulu för användning av Mikaelin koulu.

 

Lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi 25.4.2018:

 

Som fortsatt användningsändamål för fastigheten på Råggatan fastställdes i samband med godkännandet av AMK:s campusprojekt 2015 att fastigheten används för utbildning på grundskolenivå och mellanstadiet. Därefter har objektet betraktats med utgångspunkt i flera etableringsalternativ och det har utarbetats en projektplan för placering av yrkesutbildnings- och grundskolefunktioner i fastigheten. Utgångspunkten för etableringsplanen har varit att man gör de nödvändiga tekniska reparationerna och de funktionella ändringarna till fastigheten, men ingen heltäckande grundläggande renovering. Avsikten har varit att använda byggnaden ca 10-15 år framåt och därefter omorganisera skolnätet och genomföra en nybyggnad för yrkesutbildningen.

 

Utifrån den alternativa utredningen kan man börja utreda och planera nybyggnadsprojektet för yrkesutbildningen mer exakt redan i det här skedet vilket innebär att den planerade summan 16 M€ inte investeras i fastigheten på Råggatan. Att lämna fastigheten delvis tom (ca 16 000 m2) har ändå ekonomiska effekter som det är viktigt att vara medveten om när man fattar beslut i ärendet. De årliga underhållskostnaderna är i vilket fall som helst ca 0,5 M€. Objektet kunde åtminstone användas som ersättande lokal för olika behov, även om projektplanen inte skulle genomföras. I så fall behöver man på Råggatan göra tekniska reparationer som grovt uppskattat kostar ca 3,5 - 5 M€. Summan preciseras utifrån fortsatta utredningar.

 

Det nuvarande hyresavtalet för Klockringaregatan avslutas 31.12.2018 och det finns planer på att överföra funktionerna till Råggatan. Om detta ska man besluta samtidigt som man behandlar projektplanen för Råggatan 8. Om förlängning av hyresavtalet för Klockringaregatan kan vid behov förhandlas med fastighetsägaren.

 

På Råggatan har man satt igång undersökningar av inneluftsförhållanden och den första utredningen om inneluften har blivit färdig. Preciserande undersökningar kommer att göras under sommaren 2018 och i detta sammanhang fastställer man vilka reparationsåtgärder fastigheten behöver. Reparationsarbeten kan påbörjas på hösten, men tidtabellen har fortfarande inte kunnat preciseras. Med tanke på reparationstidtabellen vore det bättre om lokalerna tas i bruk hösten 2019 i stället för januari 2019. Denna tidtabell vore också mer optimal när det gäller att organisera yrkesinstitutets verksamhet.

 

I fråga om nybyggnadsprojektet för yrkesutbildningen har ett mer omfattande campus bedömts som ett lönsammare alternativ ur helhetsekonomisk synpunkt och ett funktionellt mer potentiellt alternativ. I fortsatta utredningar ska man ändå beakta planerna för konserthuset som också påverkar användningen av Aningais skolhus.

 

Mikaelin koulu ingick i projektplanen för Råggatan. Om projektplanen inte blir av ska skollokalerna placeras annanstans. Nämnden för fostran och undervisning föreslår en grundläggande renovering av skolan Samppalinnan koulu för användning av Mikaelin koulu. Frågan undersöks ännu separat och behovsutredningen om projektet kommer att föreläggas stadsutvecklingssektionen för behandling i enlighet med behovsutrednings- och projektplaneringsanvisningar för lokalprojekt.

 

Jämförelserna mellan olika alternativ visar att inbesparingar på de hyror som betalas ut varierar lite. Enligt projektplanen för Råggatan kan man avstå från Klockringaregtans hyreslokal vars årliga hyra uppgår till ca 450 000 euro. Samma effekt nås i ett mindre omfattande nybyggnadsalternativ för yrkesutbildningen. I ett mer omfattande nybyggnadsalternativ kan man förutom Klockringaregatans lokaler avstå från hyreslokalerna i Datacity och lokalerna för Läroavtalsbyrån. Hyreseffekten av dessa är sammanlagt ca 1,5 M€. I ett mer omfattande nybyggnadsalternativ avstår man också från användningen av lokalerna för Aningais skolhus och Råggatan, men fastigheterna ägs av staden så att detta inte påverkar inbesparingar på de hyror som betalas ut. Däremot kan man utveckla objekten och få försäljningsintäkter av dem.

Tilläggsmaterial 1Projektplan för fortsatt användning av Råggatan 8 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Alternativutredning av yrkesutbildningen (på finska)         

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att projektplanen för Råggatan 8 förkastas och att man övergår i behovsutrednings- och projektplaneringsprocessen för nybyggnadsprojektet i fråga om servicenätet för yrkesutbildningen.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Vornanen understödd av Kattelus.

Ssn § 190

Bordlagt 7.5.2018 § 186

BeslutStadsstyrelsen beslutade att föreslå för stadsfullmäktige att projektplanen för Råggatan 8 förkastas och att man i fråga om servicenätet för yrkesutbildningen övergår till en ny behovsutrednings- och projektplaneringsprocess, där byggandet av ett nytt campus för yrkesutbildningen vid Råggatan, Peltola, Kuppis eller Österås utreds.

Beslut i ärendet fattades enhälligt på förslag av Sundqvist understödd av Hassan.

Lokalservicedirektör Tuomas Koskiniemi och lokalcontroller Minna Juselius deltog i sammanträdet via skype för att redogöra för ärendet.

Sfm § 130

Tilläggsmaterial 1Projektplan för fortsatt användning av Råggatan 8 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Alternativutredning av yrkesutbildningen (på finska)  

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att projektplanen för Råggatan 8 förkastas och att man i fråga om servicenätet för yrkesutbildningen övergår till en ny behovsutrednings- och projektplaneringsprocess, där byggandet av ett nytt campus för yrkesutbildningen vid Råggatan, Peltola, Kuppis eller Österås utreds.

BeslutFörslaget godkändes.