Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen17807.05.20181
Stadsfullmäktige8714.05.20183

3713-2018 (02 02 02)

Delårsöversikt nummer 1 för 2018

Sammandrag: -

Ssn § 178

Ansvarsområdet för ekonomi och finansiering, direktör Jukka Laiho och redovisningschef Seija Liinoja 3.5.2018:

 

Resultatprognos

 

Enligt den första resultatprognosen 2018 uppgår räkenskapsperiodens underskott till 49,4 miljoner euro. Underskottet som noterades i den ursprungliga budgeten för 2017 var 30,7 miljoner euro och avvikelsen är -18,7 miljoner euro. Jämfört med bokslutet i fjol skulle den förutsedda ändringen för av räkenskapsårets över/underskott vara -73,6 miljoner euro.

 

Årsbidraget enligt prognosen är 2,5 miljoner euro, vilket skulle vara 18,1 miljoner euro sämre än budgeterat och 36,6 miljoner sämre än utfallet året innan. Årsbidragsprognosen täcker inte de planmässiga avskrivningarnas som enligt prognosen är 53,6 milj. euro.

 

Prognosen för verksamhetsbidraget -1 046,5 miljoner euro försvagas 17,9 miljoner euro jämfört med budgeten och 21,6 miljoner euro jämfört med bokslutet för ifjol. Verksamhetskostnaderna justerade för tillverkning för eget bruk stiger enligt prognosen med 15,5 miljoner euro jämfört med budgeten och 13,1 miljoner euro jämfört med i fjol. Verksamhetsintäkterna skulle minska med 2,3 miljoner euro jämfört med budgeten och med 8,5 miljoner euro jämfört med i fjol.

 

Verksamhetsbidrag (nettodriftsutgifter) justerade i bokslutet för 2017 med en ingångsinvestering på 29 miljoner euro i Åbo 2029-stiftelsen skulle stiga till ca 50 miljoner, (5,1 %) jämfört med året innan. I jämförelsen med året innan har hänsyn tagits till nedläggningen av fastighetsaffärsverkets verksamhet och grundandet av en stadsmiljösektor samt dess effekter på siffrorna för stadsmiljösektorns och stadsdirektörens sektor 2017.

 

Förändringar i nettodriftskostnader enligt sektorer:

 

Nettodriftskostnader

Budgetavvikelse, miljoner euro *

Korr. ökning till föreg. år, miljoner euro

Stadsdirektörssektorn

+ 0,3

+ 14,8

Välfärdssektor

-12,7

+ 11,2

Bildningssektor

-1,8

+ 9,8

Stadsmiljösektorn

- 3,6

+ 8,4

Fritidssektor

+ 0,0

+ 5,2

*)avvikelser

+ underskridande av utgiften/överskridande av intäkten

- överskridande av utgiften/underskridande av intäkten

 

De operativa ändringarna som ingår i budgeten och deras effekter på ekonomin godkändes i samband med att budgeten fastställdes

 

I budgeten har ökningen av personalkostnaderna budgeterats med 4 miljoner euro. Enligt prognoserna stiger lönerna jämfört med i fjol 12 miljoner euro, det vill säga med 8 miljoner euro mer (2,5 %). Återstoden av den förutsedda ökningen av nettokostnader uppkommer på grund av ökningen av sjukhusdistriktets betalningsandel och ökningen av bildningssektorns nettokostnader samt på grund av att stadsmiljönämndens försäljningsintäkter sjönk.

 

Skattefinansiering

 

Den ny färdiga skatteintäktsprognosen är 761,0 miljoner euro. Enligt prognosen stiger skatteintäkterna med 3,0 miljoner jämfört med året innan. Statsandelsintäkterna torde uppgå till 256,4 miljoner euro.

 

Avvikelser i skattefinansieringen (budget 2018/prognos 1/2018)

 

 

Budgetavvikelse, miljoner euro *

Skatteintäkter

+3,0

Statsandelar

+0,3

 

+ underskridande av utgiften/överskridande av intäkten

- överskridande av utgiften/underskridande av intäkten

 

Som grund för prognosen av stadens skatteintäkter har använts den kommunspecifika skatteprognosen som Kommunförbundet publicerade i mars.

 

Det förutses att utfallet av kommunskatteintäkterna är 3,5 miljoner högre än i budgeten. Den kraftigare än förutsedda tillväxten av kommunskatteintäkterna är en följd av att den beskattningsbara lönesumman har stigit. och av att sysselsättningsläget har förbättrats.

 

Finansministeriet har i sina beräkningar bedömt att den beskattningsbara inkomsten som baserar sig på samfundsskatten kommer att utvecklas med rentav +9,0 %. Som en följd av detta uppskattas samfundsskatteinkomsterna som redovisas till kommunerna öka kraftigare än väntat. Åbo stads utdelning under pågående år har förändrats till positivare än förutsett. Förändringen är en följd av en bättre relativ ställning i beskattningen 2016 än förutsett. I prognosen uppskattas samfundsskatteintäkterna bli 0,9 miljoner högre än i budgeten.

 

På grund av lagändringen är det svårt att dra slutsatser om redovisningen av samfundsskatterna i början av året. Traditionellt har de kompletterande betalningarna som gjorts i maj redovisats för redan i början av året. Man torde få en bättre helhetsuppfattning efter redovisningarna i maj.

 

Fastighetsskatteinkomsterna förutsågs stiga måttligt i budgeten, men enligt Kommunförbundets prognos är det svårt att nå nivån. Av den här anledningen beräknades förskottet vara 1,4 miljoner euro i jämförelse med budgeten.

 

Det finns inget prognos för statsandelarna, men man uppskattar att nivån kommer att ligga på fjolårsnivån. Av den här orsaken skulle utfallet av statsandelarna vara 0,3 miljoner större än i budgeten. Det finns emellertid anledning att minnas att statsandelarna kan ändras under det år som pågår bl.a. som följd av medlemskommunsersättningarna,

 

Efter prognosen har Kommunförbundet publicerat en ny prognos utgående från vilken stadens hyresintäkter utvecklas i högre riktning än väntat. Prognosen innehåller emellertid antaganden om en ändring av skatteunderlaget som det finns anledning att få större säkerhet om.

 

Under de senaste åren har Kommunförbundets prognoser varierat betydligt under året. Bedömningarna är traditionellt också en aning negativare jämfört med våra uppfattningar. Den gällande budgeten har utarbetats med c. 10 miljoner positivare antagande än vad den av Kommunförbundet tillgängliga prognosen visade.

 

Den nyaste prognosen kan ge anledning till en förhöjning av prognosen av stadens skatteinkomster. Bedömningen preciseras under slutet av våren och de granskade bedömningarna ingår i årets anda delårsöversikt.

 

Utfallet av finansiella poster

 

Utfallet av de finansiella posterna förväntas nästan överensstämma med budgeten. Logomos företags- och finansieringsarrangemang. Som följd av arrangemanget nedskrivs ca 3,55 miljoner euro av det för Logo beviljade delägarlånet. Dessutom medför arrangemanget ändringar i minskningarna av utlåningen. Stadsfullmäktige har godkänt budgetändringarna i anslutning till arrangemangen 16.4.2018 § 73.

 

Investeringar och överlåtelseinkomst

 

I den första ekonomiska prognosen under pågående år är utgiftsprognosen för stadens genomförda investeringar sammanlagt 100,1 miljoner euro. Mellan prognosen och budgeten finns en överskridning på 0,6 miljoner euro (1,0 %).

 

Stadsdirektörsektorns investeringsutgiftsprognos överskrids med 5,55 miljoner euro i vilken ingår Logomo Oy:s strukturarrangemang där Åbo stad investerade 5,45 miljoner i aktieinnehavet av Logomon Tapahtumakiisteistöt Oy.

 

Överlåtelseinkomsterna av stadens fastighetsegendom förutses förbli 6,5 miljoner euro under det uppställda målet. Prognosen för försäljningsmålet för fastigheterna är i det här skedet 16 miljoner euro och förutsätter en försäljning av de hyrestomter som befinner sig i slutprocessen samt att planerna framskrider snabbt. Utfallet av finansieringsandelarna förutses bli planmässigt.

 

Prognosen för investeringskostnaderna för uppförandet av infrastrukturen i stadsmiljön är sammanlagt 49,0 miljoner euro som överskrids med 1,0 miljoner euro från det planerade. Nämnden har rapporterat projektens kostnadsbedömningar och tidtabellsändringar samt följderna för finansieringen på årsnivå. När det gäller pågående projekt skapar bergbanan och Salutorgsprojektet överskridningstryck. Finansieringsbehovet för bergbanan har justerat uppåt med 1,0 miljoner euro på basis av entreprenadofferten och arbetsskeden som inte har inletts har överförts till 2018. Det årliga finansieringsbehovet för salutorget överskrids med 0,3 miljoner från vad som planerats. Dessutom har det lagts till nya projekt och finansiering för 2018 i investeringsprogrammet för sammanlagt 1,3 miljoner euro. Prognosen för penninganvändning för projekt som inte kan inledas på grund av att planeringen av markanvändningen inte avslutats eller på grund av att inledningen av projektet förutsätter en ny bedömning av genomförandet underskrids det planerade med sammanlagt 1,6 miljoner euro.

 

Utfallsprognosen för finansieringen på årsnivå av investeringskostnaderna för uppförande av kontorslokaler 22,7 miljoner euro underskrider det planerade med 5,0 miljoner euro. De mest betydande underskridningarna gäller fördröjningen med projektet på Råggatan 8 vars effekt är 3 miljoner euro och projektet med saneringen av Puolalan koulu som mer än planerat koncentreras till 2019 och vars effekt är 1 miljon euro. När dessutom biblioteks- och ungdomsgården i Aunela samt nybyggnaden av brandstationen i Kakskerta/Satava tidsmässigt koncentreras till 2019 är den sammanlagda effekten 0,8 miljoner euro.

 

Finansiering av verksamhet och investeringar

 

Kassaflödet av verksamheten och investeringarna 2018 är enligt prognosen 94,9 milj. euro negativt. Kassaflödesprognosen för verksamheten och investeringarna är -21,6 miljoner euro över budgeten, vilket förklarar årsbidraget på 18,1 miljoner euro och ett sämre utfall än planerat på 6,5 miljoner euro av överlåtelseintäkterna för bestående aktiva.

 

Det långsiktiga utlåningsbeståndet var i början av året 548 miljoner euro. Enligt årets första prognos var utlåningsbeståndet i slutet av året 675 miljoner, det vill säga att det skulle växa netto med 27 miljoner euro. Utlåning beviljas bland annat Oy Turku Energia och TVT Asunnot Oy. Turun seudun sosiaali- ja terveyspalvelukiinteistöt Oy amorterar med extra betalningar stadens utlåningar med 2,5 miljoner euro. Till följd av Logomo Oy:s finansieringsarrangemang förkortas Logomo Oy:s utlåning 11,115 miljoner euro som inte hade beaktats tidigare i budgeten.

 

Utfallsprognos för driftsbudgeten

 

Verksamhetsbidraget som beskriver den första ekonomiska prognosens nettokostnader är -1 046,5 miljoner euro. Utfallet för nettodriftsutgifterna är 17,9 miljoner högre än budgeterat. Verksamhetsintäkterna (interna poster har inte eliminerats) är 428,9 miljoner euro. Jämfört med budgeten underskrids verksamhetsintäkterna med 2,3 miljoner euro. Verksamhetsintäkterna (interna poster har inte eliminerats) i prognosen är 1 476,6 miljoner euro. Överskridningen jämfört med verksamhetsutgifterna i budgeten kommer att vara 15,1 miljoner euro om prognosen uppfylls. I verksamhetskostnaderna ingår tillverkningsutgifterna i anslutning till det egna investeringsbyggandet (eget arbete och material). Ovan nämnda utgifter har korrigerats på raden Tillverkning för eget bruk i resultaträkningen och aktiveras som tillägg till egendomen i balansräkningen. Stadens verksamhetsutgifter korrigerade med tillverkning för eget bruk-posten överskrider budgeten med 15,5 miljoner euro.

 

De största avvikelserna i nettodriftsutgifterna per organ (budget/prognos 1/2018):

 

 

Nettoavvikelse

Social- och hälsovårdsnämnden

- 12,7 miljoner euro

Nämnden för fostran och undervisning

- 1,8 miljoner euro

Stadsstyrelsen

+ 0,3 miljoner euro

Stadsmiljönämnden

- 3,6 miljoner euro

 

 

+ underskridande av utgiften/överskridande av intäkten

- överskridande av utgiften/underskridande av intäkten

 

 

Stadsstyrelsen

 

Utfallet av stadsstyrelsens nettodriftsutgifter överensstämmer enligt prognosen med budgeten. Det uppskattas att man i år kommer att spara ca 0,7 miljoner euro av sysselsättningstjänstecentralernas nettoutgifter. Underskridningen av sysselsättningstjänsternas nettoutgifter påverkas av den positiva prognosen för arbetsmarknadsstödet jämfört med betalningsandelen i fjol, prognosen är för tillfället ca 0,5 miljoner mindre jämfört med i fjol. Nettoresultatet för ansvarsområdet för strategiska anskaffningar förväntas underskridas med 0,5 miljoner euro, av vilka 0,25 miljoner euro anknyter till att gods- och servicebeställningar i den tidigare anskaffnings och logistikcentralen och den interna faktureringen av transporter togs bort och 25 miljoner anknyter till följderna att porton och postförsändelsetjänster inte faktureras. Det gör sinte längre debiteringar eftersom de strategiska anskaffningarna från början av året omvandlades från servicecentral till ansvarsområde för koncernförvaltningens ekonomi- och strategigrupp. För projektens del förväntas man spara 0,6 miljoner euro, av vilka 0,5 miljoner euro kommer ur Eccentric-projektet. Intäkterna som gäller projektet täcker utgifterna för det, men det har inte budgeterats intäkter i budgeten.

 

För stadsstyrelsens egenfinansieringsandelar förutses inte avvikelser för 2018.

 

Social- och hälsovårdsnämnden

 

Den ekonomiska prognosen som utarbetats utgående från utfallet för januari-mars visar att budgeten för välfärdssektorn har överskridits betydligt. Överskridningen av verksamhetskostnaderna uppskattas till ca 11,1 milj. euro och intäkterna underskrider budgeten med ca 1,6 miljoner euro. Nettoavvikelsen enligt prognosen är ca 12,7 miljoner euro. När det gäller kostnaderna ligger den största avvikelsen i Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikts betalningsandel. Kostnadstillväxten för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt har varit större än vad Åbo stad har kunnat förbereda sig på. Redan när budgeterna uppgjordes låg skillnaden på 6,9 miljoner euro och nu förutses avvikelsen vara ca 9,9 miljoner euro. Det ökade överskridningshotet beror bl.a. på fördröjningskostnader och ett ökat antal remissantal samt vårdade patienter.

 

Budgetavvikelsen utgående från uppföljningen som sjukvårdsdistriktet gjorde för januari-februari (kuntaviuhka) låg +1,6 % ovan annuitetsfaktureringen vilket redan för sin del orsakar tilläggskostnader på cirka 3 miljoner euro. För januari-mars hade avvikelsen redan växt till 4,3 %. Det är emellertid sannolikt att sjukvårdsdistriktets prissättning överskrider egenkostnadspriset och att det ackumulerade överskottet i slutet av året återförs till kommunerna liksom under tidigare år. Enligt Åbo stads uppfattning har det ökade antalet remisser eller förändringen i fråga om patientmängden inte kunnat orsaka en sådan budgetöverskridning (+4,3 %).

 

Antalet fördröjningsdagar ökade betydligt under januari-mars jämfört med motsvarande tidpunkt året innan trots att stadsfullmäktige beslutade om en anslagsförhöjning inriktad på en minskning (500 000€). Antalet fördröjningsdagar med förhöjt pris (3+) ökade med rentav 279 % från året innan. Ökningen berodde i huvudsak på att det inte fanns kapacitet för infektionspatienter som var i behov av isolering på stadssjukhuset och sålunda genomfördes vårdperioden på ÅUCS.

 

Även anslagen för hälsotjänster och familje- och socialtjänster verkar överskridas. Anslagen som är tillgängliga för hälsovårdsbehovet är otillräckliga och även intäktsramen i budgeten har blivit för hög. Den största överskridningen sker i inköpet av tjänster och särskilt i fråga om personalbemanning. Å andra sidan förutses intäkterna sjunka något från fjolåret på grund av klientavgiftsrabatterna.

 

Överskridningen av familje- och socialtjänster beror på ökningen av kostnaderna för barnskyddet och särskilt för tjänsterna för psykisk ohälsa och drogberoende. Orsaken är det ökade behovet av tjänster under 2017. Tyngdpunkten på anstaltsvård i servicestrukturen syns fortfarande som stora kostnader, trots att man har gått framåt i strukturomvandlingen. Inköpstjänsterna i samband med placeringar inom barnskyddets öppenvård beräknas överskridas med 0,5 miljoner euro. Kostnadsöverskridning för inköpstjänster i samband med vård utom hemmet och brådskande placeringar är ca 0,8 miljoner euro. Servicesedelkostnaderna för familjers familjestöd uppskattas överskrida budgeten med ca 0,4 miljoner euro.

 

Det kumulativa utfallet för hela välfärdssektorn är lite lägre än vid motsvarande i fjol, om man inte räknar in Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt och inte heller det psykiatriska resultatområdet som överförts till sjukvårdsdistriktet i fjolårsutfallet.

 

Nämnden för fostran och undervisning

 

Enligt den första delårsprognosen som bildningssektorn gjort överskrider sektorn budgeten med 1,8 miljoner euro.

 

I fråga om verksamhetskostnaderna förutses en överskridning på 2,9 miljoner euro, Granskad enligt kostnadstyp består överskridningen av personalutgifter (2,3 milj. euro) och bidrag (1,5 milj. euro). Överskridningen som sektorn förutser syns endast delvis i personalkostnaderna för första delen av året, däremot syns avvikelsen för bidragens del åtminstone lika stora som förutsetts.

 

I fråga om verksamhetsintäkterna förutses en överskridning på 1,1 miljoner euro. I huvudsak är överskridningen av verksamhetsintäkterna stöd och bidrag, 0,9 miljoner euro.

 

Granskad ur verksamhetens perspektiv inriktas överskridningen av verksamhetskostnader i huvudsak på sektorns serviceområden för gemensamma tjänster och yrkesutbildning. Inom serviceområdet för gemensamma tjänster förutses servicesedelkostnaderna överskrida budgeten med ca 1,5 miljoner euro och inom den yrkesinriktade utbildning förutses personalkostnaderna överskrida budgeten med ca 1,3 miljoner euro.

 

Tilläggsbudgetförslaget för 2018 som fanns på nämnden för fostran och undervisnings lista 11.4.2018 § 65 anknyter till det förutsedda budgetöverskridningen. Framställan baserar sig på undervisnings- och kulturministeriets beslut 12.12.2017 om tilläggsplatser som beviljats för arbetskraftsutbildningen och kostnaderna för hostelverksamheten som inte ingick i nämndens budgetförslag 2018. Nämnden beslutade att föreslå för stadsstyrelsen att det för bildningsnämndens serviceområde för yrkesinriktad utbildning för de arbetskraftsutbildningar som anvisades utgående från undervisnings- och kulturministeriets prestationsbeslut i budgeten för 2018 anvisar ett tilläggsanslag på 771 000 euro för tilläggsplatser i arbetskraftsutbildningen och 240 000 euro för personalkostnader för vakanser inom hostelverksamheten som överfördes från Åbo stads serviceområde för turism, sammanlagt 10 miljoner euro.

 

Fritidssektorns nämnder

 

Fritidssektorns driftsekonomi för 2018 förverkligas som planerat. I utfallet finns emellertid mindre nämnd- och servicespecifika skillnader. Det finns också skillnader i fråga om verksamhetskostnaderna och -intäkterna. Intäkterna för hela sektorn överskrider prognosen med 0,6 miljoner euro och verksamhetskostnaderna med samma summa på motsvarande sätt. Erhållna stöd och bidrag överskrids med 0,3 miljoner euro och övriga verksamhetsintäkter likaså. De icke-budgeterade stöden och bidragen är i huvudsak idrotts-, musei- och bibliotekstjänsternas samt förvaltningens. Överskridningen av övriga intäkter är överföring av fondintäkter till förvaltningen och till motions- och museitjänsterna. Intäkterna används enligt kostnaderna i planen som fastställdes i samband med intäktsfördelningen. Även utgifterna för projekt som fått finansiering syns som externa verksamhetskostnadsöverskridningar. Avvikelserna i externa och interna avvikelser är inte väsentliga.

 

Investeringen i biblioteksbussen kommer att förfalla till betalning först 2019.

 

Stadsmiljösektorns nämnder

 

Prognosen för stadsmiljösektorns verksamhetsbidrag för innevarande år är -13,7 miljoner euro som överskrids med 3,6 miljoner euro från det planerade (Budgeten 2018 -10,1 milj. euro).

 

Prognosen för stadsmiljösektorns verksamhetsbidrag för innevarande år är -13,7 miljoner euro som överskrids med 3,6 miljoner euro från det planerade (Budgeten 2018 -10,1 milj. euro) Verksamhetsbidragets underskridning 3,6 miljoner euro fördelas på underskridningen av verksamhetsintäkter 4,0 miljoner euro, investeringarnas tillverkning för eget bruk underskrids med 0,5 miljoner euro och på underskridningen av verksamhetskostnader 0,9 miljoner euro.

 

Som den mest betydelsefulla faktorn för underskridningen av verksamhetsintäkterna är stadsplaneringen och serviceområdets prognos för försäljningsvinsten av markegendom 14,4 miljoner euro som underskrids med 3,6 miljoner euro från målet. Stadsbyggnadsverksamhetens prognos för tillverkningen för eget bruk underskrids med 0,5 miljoner euro från det planerade.

 

I prognosen för stadsmiljösektorn har man i samband med organisationsändringen beaktat de genomförda personalöverföringarna. Sektorn förutser en underskridning av lönekostnaderna på 2,2 miljoner euro i förhållande till budgeten. Löneanslagen för 2 382 070 euro föreslås överföras från stadsmiljösektorns kostnadsställen till koncernförvaltningens kostnadsställen och 53 385 euro från koncernförvaltningens kostnadsställe till stadsmiljösektorn, sammanlagt utgör anslagen 2,3 miljoner euro. Efter anslagsöverföringarna skärs budgetens och prognosens avvikelse ner till en överskridning på 0,1 miljoner euro. Tjänsternas inköp överskrids enligt prognosen med 1,2 miljoner euro av vilka kollektivtrafikandelen är 0,75 miljoner euro och geodata och stadsmätningens andel är 0,3 miljoner euro. När miljösektorn och fastighetssektorn slogs samman överfördes lokaltjänsternas funktioner i regel till den nya koncernförvaltningens lokaltjänstcentral och en del förblev hos stadsmiljösektorn när sektorerna slogs samman.

 

Anställda

 

Utfallet för personalarbetskraften enligt prognosen är 10 003,7 årsverken. Utfallet 2017 var 9 903 årsverken (organisationsändringarna med inberäknade) så att arbetskraften förutses stiga med 100,7 årsverken jämfört med året innan. Det uppskattas att ökningen främst kommer att ske inom välfärdssektorn och stadsmiljösektorn.

 

Personalkostnaderna för redovisningsperioden 2018 kommer enligt den andra prognosen att vara ca 498,1 miljoner euro och lönerna 395,5 miljoner euro. Med beaktande av organisationsändringarnas andel i jämförelsesiffrorna borde ökningen för personalkostnadernas del (alla tjänsteförhållanden) vara ca 11,9 miljoner euro (2,5 %) och för lönernas del förutses ses en ökning på 8,2 miljoner euro (2,1 %). Avtalsförhöjningarnas kostnadseffekt på lönernas 2018 är i genomsnitt + 0,86 procent.

 

Stadsstyrelsens beslut på basis av den tredje delårsöversikten för 2017 6.11.2017 § 466 och rapportering av utfallet

 

Stadsstyrelsen beslutade att

 

den antecknar för kännedom nämnden för fostran och undervisnings utredning från 18.10.2017 om en ökning av bildningssektorns lönsamhet och om andelen stödd undervisning och småbarnsfostran och förutsätter att utredningen ska fortsättas i syfte att fastställa kriterierna för undervisningen

 

fyllningsgraden för de kommunala daghemmen höjs till samma nivå som för de privata daghemmen och målnivån för fyllningsgraden ska vara 100 %. I servicestyrningen ska man följa med hur målen uppfylls och sträva efter att säkerställa en effektiv användning av de kommunala daghemsplatserna,

 

bildningssektorn ska utreda hur servicestyrningen kan utvecklas så att den kommunala småbarnsfostran skulle vara mindre känslig för underskott i fyllnadsgraden till följd av naturliga säsongsvariationer,

 

i den ovan nämnda utredningen ska också tas ställning till optimeringsmöjligheterna av stadens servicenätverk med tanke på ökad lönsamhet,

 

alla nämnda tilläggsutredningar ska lämnas till stadsstyrelsen i samband med den första delårsöversikten 2018,

 

koncernförvaltningens ansvarsområde för strategi och utveckling lämnar före utgången av 2017 till bildningssektorns förfogande en ändamålsenlig och aktuell statistikinformation om utvecklingen av antalet barn och prognoser

 

Bildningssektorns uredning (Nämnden för fostran och undervisning 11.4.2018 § 75)

 

Inom den grundläggande undervisningen utarbetas som bäst en utvecklingsplan för specialundervisningen. Den läggs fram för nämnden för fostran och undervisning för godkännande före semestersäsongen inleds.

 

I det operativa avtalet ingår riktlinjer för att fyllningsgraden för den kommunala småbarnsfostran ska vara 100 % under nio kalendermånader (under sommarmånaderna tillåts en lägre fyllningsgrad) Servicestyrningen har regelbundet följt med hur målnivån för fyllningsgraden inom småbarnsfostran förverkligas. Under våren 2018 fäster man särskilt uppmärksamhet vid fyllningen av de kommunala daghemmen.

 

U syfte att förstärka samarbetet med den kommunala och privata småbarnsfostran och för att effektivisera servicestyrningens processer har man man beslutat att göra en kompletterande anskaffning i kunddatasystemet med vars hjälp hanteringen av ansökningar blir effektivare.

 

Lokalservicecentralen bereder för tillfället en analys över bildningssektorns servicenät utgående från fullmäktiges beslut i samband med budgeten. Utredningen blir klar i april och läggs fram för beslutsfattande i maj 2018.

 

Koncernförvaltningens utredning

 

Till bildningssektorn lämnades en aktuell rapport som baserar sig på den färskaste befolkningsprognosen som staden själv tagit fram och som innehåller en prognos om utvecklingen av antalet barn per småområden fram till 2029.

 

Förvaltningsorganens föreslag till ändringar av budgeten och anslagsöverföringar

 

Nämnden för fostran och undervisning 11.4.2018 § 65

 

-föreslår för stadsstyrelsen att det för bildningsnämndens serviceområde för yrkesinriktad utbildning för de arbetskraftsutbildningar som anvisades utgående från undervisnings- och kulturministeriets prestationsbeslut i budgeten för 2018 anvisar ett tilläggsanslag på 771 000 euro för tilläggsplatser i arbetskraftsutbildningen och 240 000 euro för personalkostnader för vakanser inom hostelverksamheten.

 

Stadsmiljönämnden 24.4.2018 § 206

 

-föreslår för stadsstyrelsen att ett nytt projekt ”Pyhän Marian tien jatke –kaava” läggs till investeringsprogrammet för stadsmiljöbyggnad och att det beviljas 600 000 euro i finansiering för projektet för 2018 och

-föreslår för stadsstyrelsen att tilläggsmaterialen 2 (Byggnad av stadsmiljön, objektspecificerade motiveringar för investeringar) och 4 (Byggnad av verksamhetslokaler, objektspecificerade överskridningar i enlighet med motiveringar) godkänns.

 

Anslagsöverföringar som orsakas av organisationsändringar

 

Enligt förvaltningsstadgan beslutar stadsstyrelsen om ändringar i nämndernas anslag och mål när stadens organisation ändras under budgetåret. Överföringarna påverkar inte slutsumman av budgeten som som fullmäktige har fastställt.

 

När det gäller servicecentret för turism är den interna hyran för Ruissalo Camping dubbelt i budgeten 2018 på kostnadsstället 12600 KH/Matkailutoimisto. Kostnadsställets anslag minskas därför med 193 588 euro och det föreslås för stadsstyrelsen att anslagen överförs till koncernförvaltningens gemensamma anslag på kostnadsställe 11101 KH/Konsernihallinnon yhteiset.

 

Hostelfunktionerna vid servicecentret för turism överfördes från och med början av 2018 till att handhas av Turun Ammatti-instituutti. Genom den överförda verksamheten har det flyttats sex vakanser till yrkesinstitutet och personalkostnaderna för dessa vakanser är ca 240 000 euro som inte har anvisats i budgeten 2018. Därför ska ur de gemensamma anslagen för stadsstyrelsens förvaltningsorgan från kostnadsställe 11101 KH/Konsernihallinnon yhteiset överföras ett anslag som motsvarar dessa personalkostnader på 240 000 euro till Turun Ammatti-instituutti.

 

Budgetändringar som beror på grundandet av stadsmiljösektorn

 

Fastighetssektorn och miljösektorn slogs samman till stadsmiljösektorn från och med 1.1.2018. Som en del av fusionen har det under stadsstyrelsen inrättats en lokalservicecentral. I beredningen av budgeten har organisationsförändringarnas inverkan på budgeten och strategiska avtal enligt den dåvarande informationen beaktats. Organisationsändringen påverkar både stadsmiljösektorns och stadsstyrelsens budgeter. Under beredningen har man fastställt att det före den första delårsöversikten 2018 ska säkerställas att effekterna av sammanslagningen har beaktats ingående och eventuella behov för en justering av den godkända planen ska läggas fram i samband med delårsöversikten.

 

Från och med nedläggningen av fastighetsaffärsverkets affärsverksstation 1.1.2018 övergick stadens fastighetsegendom från fastighetsaffärsverket till stadsstyrelsens kontroll. Investeringsanslagen för byggnad av infrastrukturen och verksamhetslokalerna i stadsmiljön, överlåtelseintäkterna av bestående aktiva, försäljningsvinsterna av bestående aktiva ska överföras från stadsmiljösektorns kostnadsställen så här: stadsmiljösektorns anslag för infrastrukturinvesteringar minskas med 47 884 000 euro, lokalinvesteringarnas med 27 690 000 euro, mark- och vattenområdenas inköpsanslag med 3 500 000 euro och bestående aktivas överlåtelseintäkter med 22 500 000 euro. Stadsstyrelsens servicebeställning ur investeringsprogrammet ska göras i samband med avtalsstyrningen för de olika objektens del till nämnden. Tilläggen och ändringarna ska göras i stadsstyrelsens och stadsmiljösektorns avtal. I tabell 1 presenteras BUDGET 2018 investeringsanslagen inom kj-sektorn och stadsmiljösektorn, budgetändringarna och budget 2018 anslagsändringarna i enlighet med bilaga 5.

 

Tabell 1 BUDGET2018 Investeringsanslag per förvaltningsorgan före, ändring och anslagsändringar

 

I tabell 2 presenteras BUDGET 2018 driftsbudgetanslagen i kj-sektorn och stadsmiljösektorn, budgetändringarna och budgeten 2018 jämte anslagsändringar. Stadsmiljösektorns driftsbudgetsanslag minskas sammanlagt 22 329 685 € av vilka löneanslagspengarnas andel är 2 329 685 €, bestående aktivas försäljningsvinster 18 000 000 euro och markanvändnings- och utvecklingsersättningar 2 000 000 euro och till kostnadsställena KH/Kaupungin yhteiset överförs anslag i enlighet med bilagorna 2 och 3. I samband med stadsmiljösektorns organisationsändring grundades vid koncernförvaltningen 1.1.2018 en lokalservicecentral till vilken överfördes 30 personer från fastighetsaffärsverkets lokalservice och anslag. Samtidigt genomfördes en förvaltningsändring i vilken personer överfördes men inte anslag: från stadsmiljösektorn till den gemensamma förvaltningen i stadsdirektörens sektor 26 personer, strategi och utveckling 1 person, strategisk HR 2 personer, kommunikation och marknadsföring 3 personer, ekonomi och finansiering 11 personer och till stadsutvecklingsgruppen 2 personer och dessutom 7 personer till lokalservicecentralen. Dessutom flyttades från stadsplaneringen i stadsdirektörens sektor en person till stadsmiljösektorn. Sammanlagt överflyttade från stadsmiljösektorn var 82 personer och från stadsdirektörens sektor 1 person. Från stadsmiljösektorns kostnadsställen överförs löneanslag till koncernförvaltningens kostnadsställen för sammanlagt 2 382 070 euro och från koncernförvaltningens kostnadsställe till stadsmiljösektorns kostnadsställe sammanlagt 52 385 euro (bilaga 2).

 

Dessutom överförs från stadsmiljösektorn avskrivningar för sammanlagt 46 338 235 € och avdrag för avskrivningsdifferens sammanlagt 1 804 466 € till kostnadsställena KH/Kaupungin yhteiset. Överföringen av avskrivningar och avdrag av avskrivningsdifferenser ingår inte i verksamhetskostnaderna och påverkar inte verksamhetsbidraget.

 

Tabell 2 BUDGET2018 Driftbudgetanslag per förvaltningsorgan före, ändring och anslagsändringar

 

 

I samband med delårsöversikten läggs fram för stadsfullmäktige att besluta om inkomstskillnaderna som beror på den ovan nämnda organisationsändringen och överföringarna av anslag mellan stadsmiljönämndens och stadsstyrelsens budgeterna för driftbudgetdelen och investeringsbudgetdelen. Ändringarna ökar inte verksamhetsintäkternas och verksamhetskostnadernas samt investeringsintäkternas och investeringskostnadernas helhetsbelopp i budgeten som stadsfullmäktige godkände 13.112017 § 221.

 

Ansvarsområdet för ekonomi och finansiering skickar den första delårsöversikten 2018 till stadsstyrelsen för behandling.

Stadsdirektör Minna Arve 3.5.2018:

Enligt den första ekonomiprognosen är stadens överskridning av nettodriftkostnaderna jämfört med budgeten 18,0 miljoner euro. Räkenskapsperiodens underskott skulle stiga till 49,3 miljoner euro om prognosen förverkligades. Sektorerna har under de senaste åren kunnat hålla sina nettodriftskostnader måttliga. Delvis har den måttliga ökningen också påverkats av konkurrenskraftsavtalets inverkan på minskningen av personalkostnader. Prognosen som gjordes nu visar att stadens nettodriftskostnader ökar med 5,1 procent jämfört med bokslutet 2017. Skattefinansieringen förväntas nu utvecklas lite bättre än man trodde när budgeten utarbetades. Utgående från den nya prognosen som Kommunförbundet publicerade i slutet av april utvecklas stadens skatteintäkter positivare än vad som förutses i prognosen. Bedömningen preciseras under våren och de justerade bedömningarna inkluderas i årets andra delårsöversikt. Det är osäkert om den förutsedda ökningen av skattefinansieringen även när den justeras kommer att täcka den nu förutsedda ökningen av nettodriftskostnaderna. Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är nästan 95 miljoner negativ. Lånebeståndet växer med 100 miljoner euro. Utvecklingen i den ekonomiska prognosen är inte en bra utgångspunkt för beredningen av den ekonomiska planen 2019 – 2022. Målet med ekonomisk balans förutsätter att man inom verksamheten och ekonomin håller sig till resultatet i enlighet med den ekonomiska plan som stadsstyrelsen har godkänt.

De största budgetöverskridningarna förutses för välfärdssektorn, bildningssektorn och stadsmiljösektorn. De övriga sektorerna torde hållas inom budgeten.

Den största avvikelsen inom välfärdssektorn ackumuleras av betalningsandelen på ca 9,9 miljoner euro för överskridningsprognosen som ska betalas till Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt. Överskridningshotet gällande sjukvårdsdistriktets betalningsandel beror bl.a. på fördröjningskostnader och det ökande antalet remisser och vårdade patienter. Ökningen av remisserna eller patientmängden torde inte kunna orsaka en betalningsandel för överskridning på nästan 10 miljoner euro. Välfärdssektorn ska söka lösningar för hanteringen av fördröjningsdagar. Den prestationsbaserade prissättningen innehåller rörliga och fasta kostnader. Välfärdssektorn ska av sjukvårdsdistriktet utreda ersättandet i medlemskommunernas betalningsandel gällande de fasta kostnader som ska faktureras till följd av den ökade serviceomfattningen. Åbo stad har redan under tidigare år förutsatt att sjukvårdsdistriktet utvecklar en större transparens i fråga om prissättningen och faktureringen. Välfärdssektorn ska fortsätta diskussionen med sjukvårdsdistriktet. Sjukvårdsdistriktet ska också utveckla sina budgetprognoser så att medlemskommunerna får tillräckligt med prognosuppgifter om kostnader och utvecklingen av användningen under redovisningsperioden.

Bildningssektorns svar på stadsstyrelsens utredning 6.11.2017 innehåller inte betydande konkreta åtgärder och kostnadseffekter som beräknats utifrån dem. Bildningssektorns tilläggsanslag för 2018 är +8,0 miljoner euro (+2,8 %) med beaktande av bokslutet för 2017. Trots den betydande ökningen av resurser förutser bildningssektorn en budgetöverskridning på 1,8 miljoner euro. Nämnden för fostran och undervisning har redan föreslagit en förhöjning av anslaget på 771.000 euro i budgeten för 2018. På grund av prognosen ska bildningssektorn fortsätta att analysera servicebehoven och servicestyrningen och leda åtgärderna så att de har en ekonomisk effekt. Intäkterna och kostnaderna i anslutning till användningen av de begärda tilläggsanslagen för den yrkesinriktade utbildningen ska utredas. Beslut om eventuella tilläggsanslag fattas i utgående från de tilläggsutredningar som hämtas in i samband med den första delårsöversikten.

Nämnderna ska analysera de budgetavvikelser som den ekonomiska prognosen uppvisar och föreslå åtgärder för stadsstyrelsen för att undvika avvikelser i budgeten 2018 och för att förverkliga målen för budgeten och den ekonomiska planen.

För stadsstyrelsen framläggs för beslut överföringarna av anslag som ska genomföras till följd av organisationsändringarna mellan stadsstyrelsens budget och anslagen för nämnden för fostran och undervisning. Överföringarna av anslag höjer inte slutbeloppet i budgeten som stadsfullmäktige har godkänt. Dessutom föreslås för stadsstyrelsen i enlighet med stadsmiljönämndens förslag att det läggs till ett projekt i investeringsprogrammet för byggnad av stadsmiljön.  Projektet ska finansieras inom ramen för den godkända investeringsbudgeten. Dessutom föreslås att stadsstyrelsen godkänner de objektsvisa motiveringarna om överskridningar i lokal- och investeringsprogrammen (bilagor 4 och 5).

Försäljning av industritomten (Nummi) 853-11-105-2 till hyresgästen Teknotoimi Oy ad.Tavastvägen 44

Teknotoimi Oy har anhållit om att få köpa industritomt 853-11-105-2, med en yta på ca 7166 m2 som företaget hyr. Det föreslogs för stadsstyrelsens stadsutvecklingsavdelning att staden säljer tomten för en köpeskilling på 500 000 euro. Stadsutvecklingsavdelningen beslutade 30.4.2018 § 48 att förkasta förslaget om en försäljning av tomten. Med beaktande av försäljningsmålet som ställts upp i budgeten för stadsmiljösektorn beslutade jag 2.5.2018 § 84 att ta upp stadsutvecklingsavdelningens beslut till behandling i stadsstyrelsen. Ärendet tas nu till stadsstyrelsen behandling i samband med delårsöversikten. Det föreslås för stadsstyrelsen att den upphäver stadsutvecklingsavdelningens beslut 30.4.2018 § 48 och att stadsstyrelsen beslutar om försäljningen av ovan nämnda tomt för en köpeskilling på 500 000 euro till hyresgästen Teknotoimi Oy.

Bilaga 1Delårsöversikt 1 2018 jämförelse av utfall

Bilaga 2Överföring av löneanslag

Bilaga 3Övriga anslagsöverföringar

Bilaga 4Byggnads av stadsmiljön, objektspecifika motiveringar i investeringsprogrammen

Bilaga 5Byggnads av verksamhetslokaler, objektspecifika motiveringar i investeringsprogrammen

Bilaga 6Köpebrev (Industritomt (Nummi) 853-11-105-2

Tilläggsmaterial 1Stadsmiljönämnden 24.4.2018 § 205

Tilläggsmaterial 2Nämnden för fostran och undervisnings 11.4.2018 § 65

Tilläggsmaterial 3Stadsstyrelsens stadsutvecklingsavdelning 30.4.2018 § 48

FörslagStadsstyrelsen beslutar att anteckna för kännedom delårsöversikten 1 /2018 och beslutar att

Samtidigt beslutar stadsstyrelsen att

Dessutom beslutar staden att föreslå för stadsstyrelsen att

BeslutFörslaget godkändes med den ändringen att stadsstyrelsen bibehåller beslutet av stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 30.4.2018 § 48.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Beslutet fattades efter två omröstningar.

Omröstning 1

I den första omröstningen ställdes föredragandens beslutsförslag mot Maaskolas förslag understött av Vornanen att beslutet av stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion 30.4.2018 § 48 bibehålls.

Beslut i ärendet fattades med rösterna 5-9.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Laivoranta, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Maaskolas ändringsförslag som understöddes av Vornanen röstades förutom dessa personer även Eklund, Hellsten, Rinne, Yrttiaho, Miikkola, Ratilainen och Weber.

Omröstning 2

Vid den andra omröstningen ställdes föredragandens beslutsförslag mot Yrttiahos ändringsförslag understött av Rinne med följande innehåll:

”Följande punkter stryks ur beslutsförslaget:

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12-2.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Ratilainen, Weber, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Yrttiahos ändringsförslag röstade Rinne som understödde honom.

Direktör Jukka Laiho deltog i sammanträdet för att redogöra för ärendet.

Projektplan och alternativutredning gällande Råggatan 8

Ärendet bordlades enhälligt på förslag av Vornanen understödd av Kattelus.

Förberedelser för social- och hälsovårdsreformen

Stadsstyrelsen beslutade att föreslå för stadsfullmäktige att stadsfullmäktige beslutar anteckna utredningen för kännedom och beslutar som principiella riktlinjer att:

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12-2.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Raaska, Hellsten, Toivari, Miikkola, Laivoranta, Ratilainen, Weber, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens ändrade förslag som blev stadsstyrelsens beslut.

För Rinnes följande ändringsförslag röstade Yrttiaho som understödde henne:

”Förslaget godkänns med den ändringen att den sista punkten föreläggs med en mer omfattande utredning för stadsstyrelsen”.

Eklund och Maaskola förklarade sig jäviga och avlägsnade sig från mötet för den tid som behandlingen av ärendet pågick.

Ersättare Raaska deltog i behandlingen av ärendet i stället för Eklund och ersättare Toivari deltog i behandlingen av ärendet i stället för Maaskola.

Sfm § 87

Bilaga 1Delårsöversikt 1 2018 jämförelse av utfall

Bilaga 2Överföring av löneanslag

Bilaga 3Övriga anslagsöverföringar

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige antecknar delårsöversikten 1/2018 för kännedom och beslutar att

stadsmiljönämnden och stadsstyrelsens budgeter ändras i enlighet med bilaga 2 och 3 och att

stadsstyrelsen beviljas ett tilläggsanslag på 300.000 euro för arrangemang i anslutning till personalbiljetter.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet på mötet

Behandlingsordning för ändringsförslagen

Efter avslutad diskussion föreslog ordförande Rantanen att de framlagda ändringsförslagen ställs var och en mot stadsstyrelsens förslag.

Behandlingsordningen godkändes.

Framlagda ändringsförslag och deras behandling

Ändringsförslag 1

Oksanen lämnade understödd av Lindfors följande ändringsförslag:

”Dessutom beslutar stadsfullmäktige att ett anslag på 771.000 euro för tilläggsarvoden för arbetskraftsutbildning inom serviceområdet för yrkesutbildning läggs till i budgeten för nämnden för fostran och undervisning.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Oksanens ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 53 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 14 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 2

Oksanen lämnade understödd av Lindfors följande ändringsförslag:

”Dessutom beslutar stadsfullmäktige att nämnden för fostran och undervisning åläggs att ingripa i överskridningen av de budgeterade servicesedelkostnaderna och öka den kommunala småbarnspedagogiken.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Oksanens ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 55 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 4Omröstningsförteckningarna


Bilagor:

Sfm § 87
Bilaga 1:Delårsöversikt 1 2018 jämförelse av utfall
Bilaga 2:Överföring av löneanslag
Bilaga 3:Övriga anslagsändringar
Bilaga 4:Omröstningsförteckningarna