Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen16130.04.20188
Stadsstyrelsen17707.05.20186
Stadsfullmäktige9014.05.20186

9959-2017 (011, 015, 111, 121)

Spetsprojektet Smart and Wise

Sammandrag: -

Ssn § 161

Strategi- och utvecklingsdirektör Jussi Vira 24.4.2018:

Bakgrund

Stadsstyrelsen beslöt 18.9.2017 att grunda spetsprojektet Smart and Wise Turku, i vilket stadens mål för kolneutralitet och konceptet Smart City förenas. Genom valet av namn för spetsprojektet vill staden å ena sidan lyfta fram digitaliseringens möjligheter i en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar stad och utvecklingen av dess tjänster (Smart City). Å andra sidan förutsätter ett framgångsrikt genomförande att stadens invånare, kunder och intressentgrupper deltar i förändringen. Då tjänsterna blir mer tekniska och användningen av dem kräver allt mer utvecklade färdigheter, kräver detta att staden ser till att stadsbornas delaktighet stöds i tillräcklig mån (Wise City). Projektet håller på till slutet av 2021.

Enligt beslutet ska planen för projektets genomförande och specificerade mål i planen nu behandlas av stadsstyrelsen.

De klimatpolitiska mål och åtgärder som utgör grunden för insatsområdet kolneutralitet och resursklokhet har granskats i samband med uppdateringen av stadens strategi. Stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion beslöt 29.1.2018 om beredningen av Hållbar klimat- och energiplan 2029 att planen är klar att behandlas i stadsstyrelsen under våren 2018 samt registreras för godkännande av Europeiska kommissionen efter detta, senast i september 2018.

Centrala förändringskrafter

Städerna växer och utvecklas med en oerhörd fart. Enligt FN:s utvärdering kommer 66 % av världens befolkning att bo i städer eller på stadsområden år 2050. Av Finlands befolkning bor redan 70 % på stadsområden. Urbaniseringen för med sig både möjligheter och hot.

En tät stadsstruktur möjliggör att infrastrukturen och trafiknätverket ordnas på ett kostnadseffektivt sätt. Stora stadsregioner kan erbjuda sina invånare mångsidiga tjänster, möjligheter till fritidsaktiviteter och kompetent arbetskraft för företag.

Urbaniseringen för också med sig många problem. Städerna förbrukar över 2/3 av världens energiproduktion och producerar 70 % av jordklotets koldioxidutsläpp. Därtill ökar centreringen av befolkningen på vissa områden buller, trafikstockningar och mängden avfall. Olika sociala problem såsom utslagning samt en ökad känsla av otrygghet hotar att öka i samhället i och med denna utveckling. I och med att efterfrågan på lägenheter ökar, stiger lägenheternas priser särskilt på de mest eftertraktade områdena, vilket riskerar att fördjupa segregationsutvecklingen mellan olika regioner.

Befolkningen i Finland åldras precis som i andra utvecklade länder. Enligt den befolkningsprognos som Statistikcentralen uppgjort finns det år 2030 i Finland 882 000 barn under 15 år. Såhär lite barn under 15 år har det funnits i Finland senast år 1894. De arbetsföra invånarnas del av befolkningen minskar enligt prognosen från det nuvarande 64 procent till 59 procent år 2030 och till 57 procent år 2060.

Då ansvaret för finansieringen av välfärdssamhället och upprätthållningen av kostnaderna fördelas på allt färre personer, bör staden allvarligt fundera över hur serviceproduktionens kontinuitet säkras. Man måste sträva efter att svara på den växande efterfrågan av tjänster med allt mindre ekonomiska resurser. Lösningen är antingen att öka mängden arbete eller att förbättra produktiviteten. Eftersom det på basis av befolkningsprognosen ser osannolikt ut att arbetskraftens mängd skulle kunna ökas tillräckligt, är det nödvändigt att få produktiviteten att öka. Produktiviteten växer genom att verksamhetssätt förnyas och teknologiska innovationer utnyttjas.

Digitaliseringen har en central roll i hur man löser utmaningarna i anknytning till produktivitet. Processautomationen, programvarurobotiken och artificiell intelligens innebär nya möjligheter att effektivera rutinmässigt arbete, förnya tjänster och stödja beslutsfattande. Digitaliseringen och den data som den gett upphov till är i en nyckelposition även då det gäller att uppnå stadens mål för kolneutralitet, i planeringen av klimatmässigt hållbar stads- och trafikplanering, för att öka känslan av trygghet bland stadens invånare och för att förebygga utslagning.

Syftet med spetsprojektet Smart and Wise Turku

Målet med spetsprojektet Smart and Wise Turku är att hjälpa Åbo stad att förbereda sig för klimatförändringen och urbaniseringens utmaningar samt förbättra verksamhetens effektivitet genom att utnyttja digitaliseringen och data som den producerat. Genom omfattande samarbete och innovativa försök tillsammans med högskolor, företag och andra intressentgrupper i regionen skapar vi samtidigt nya möjligheter för affärsverksamhet och ökar det internationella intresset för Åbo.

Människoinriktad utveckling av tjänster

Digitaliseringen ändrar livet för staden och dess aktörer på många sätt. Det ger å ena sidan en möjlighet att förbättra kvaliteten på stadens tjänster, effektivera verksamheten och skapa nya möjligheter för affärsverksamhet. Automatiseringen av processerna och skötande av rutinmässiga uppgifter med robotar frigör arbetstid för sakkunniga. Arbetsuppgifternas innehåll ändrar och det uppstår nya yrken och uppgiftsbeskrivningar då människorna arbetar sida vid sida med artificiell intelligens. Digitaliseringen erbjuder för invånarna även nya sätt att delta och påverka i beslutsfattandet som gäller utvecklingen av staden och dess tjänster.

Å andra sidan för digitaliseringen även med sig många utmaningar. Kraven på kunnande och livslångt lärande ökar. Den snabba teknologiska utvecklingen ökar klyftan mellan skillnader i kompetens. Då samhällets tjänster i snabb takt överförs till digitala plattformar, hotas en del av befolkningen att bli utanför tjänsterna och därmed gå miste om nyttorna med digitaliseringen. Då en person inte mera kan använda de elektroniska tjänsterna ökar det för sin del risken för utslagning. Då kanalerna för att påverka och ge feedback blir elektroniska kommer endast den del av befolkningen som kan och vill använda digitala kanaler att direkt få påverka stadens verksamhet.

Spetsprojektet Smart and Wise Turku har som ett centralt mål att parallellt med den teknologiska utvecklingen reflektera över metoder för att säkra att alla befolkningsgrupper fås med i arbetet att utveckla samhället och dess tjänster.

Projektets struktur

Spetsprojektet Smart and Wise Turku utgörs av insatsområdena på bild 1 samt de förmågor som är gemensamma för insatsområdena. Det sjätte insatsområdet har föreslagits bli föreggande av utslagning, vilket betonas tematiskt även i stadens uppdaterade strategihelhet (SSN 18.9.2017 § 397). Sektordirektör Minna Sartres förelås bli ägare för insatsområdet för förebyggande av utslagning.

 

 

Bild 1: Spetsprojektet Smart and Wise Turku.

Insatsområden och mål för dessa områden

Kolneutralitet och resursklokhet

Stadens livskraft och tillväxt bör grunda sig på en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar grund. Vi tillämpar principerna om utsläppsfrihet, avfallsfrihet och en hållbar användning av naturresurser innan 2040.

Hantering av kundrelationer och tjänster

Målet för insatsområdet hantering av kundrelationer och tjänster är att de kundcentrerade, effektiva tjänsterna ordnas kostnadseffektivt genom att förnya stadens verksamhetssätt och utnyttja digitaliseringen och de möjligheter som data som uppstått i och med den för med sig.

Säkerhet

Målet för insatsområdet säkerhet är att öka situationsmedvetenhet om säkerhet genom bättre metoder för informationshantering och dataanalytik samt via den effektivera myndighetssamarbete. Särskild uppmärksamhet fästs vid att skydda den för samhällets funktioner kritiska infrastrukturen från cyberbrottslighet.

Stadsplanering

Målet för insatsområdet stadsplanering är att utveckla och automatisera processer i anknytning till planering, byggande och upprätthållande av stadsmiljön och skapa digitala lösningar som stödjer dessa.

Trafik och rörelse

Målet för insatsområdet trafik och rörelse är att beskriva framtidens intelligenta trafik- och rörelsesystem som kombinerar olika transportformer samt ökar kompetens och förståelse i anknytning till praktiska lösningar genom innovativa försök.

Förebyggande av utslagning

Målet för insatsområdet förebyggande av utslagning är att stödja åtgärder som siktar på att förebygga utslagning bland särskilt 15–29-åriga unga, unga vuxna och familjer. Detta görs genom att på ett omfattande sätt utnyttja mätare, dataanalytik och forskningsresultat i anknytning till målgruppen och bostadsområdena. Därtill planerar och förverkligar vi åtgärder för förebyggande av utslagning som riktar sig till områden som separat valts ut.

Gemensamma kompetenser för insatsområdena

Arbetet inom insatsområdena ökar den information som staden innehar och producerar flera plattformar som lämpar sig för gemensam utveckling. Utveckling av informationsledning och att fungera som en föregångare är båda strategiska mål för staden.

Inom ramen för spetsprojektet Smart and Wise Turku främjar vi horisontal integration av information över gränserna för organisationer och informationssystem genom att skapa gemensamma verksamhetssätt och bygga en digital informationsplattform för hanteringen av dataleveranskedjan. Här har samarbetet med Åbo universitet som inleddes 2017 en central roll.

Vi skapar därtill en verksamhetsmodell för användningen av de plattformar som staden erbjuder och det värdeskapande som baserar sig på användningen av plattformarna. Staden vill vara i den internationella spetsen för den digitala plattformsekonomin som grundar sig på utnyttjandet av data.

Verksamhetsmodell för plattformsekonomin

Plattformarna kan vara miljöer som är fysiska, digitala eller utgörs av tjänsterna och i dessa miljöer löser staden och dess aktörer tillsammans olika problem i anknytning till verksamheten och samtidigt främjar man nya innovationer och företagsverksamhet.

På plattformarna är det möjligt att bygga värdenätverk och ekosystem som utnyttjar toppkompetens och forskningsverksamhet i Åboregionen. Värdenätverken och ekosystemen uppstår dock inte av sig själva eller genom enskilda, fristående åtgärder utan deras utveckling förutsätter orkestrering dvs. åtgärder som stärker samarbete, tillit, informationsöverföring och öppenhet mellan olika aktörer.

För att främja plattformsekonomin beskriver och tar vi i bruk verksamhetsmodellen Åbo PDSP, som beskriver

I utformandet och förverkligandet av Åbo PDSP-modellen utnyttjar vi näringsbolaget Turku Science Park Oy Ab:s kompetens och nätverk.

Utnyttjande av uppgifter och informationsplattform

Den information som uppkommer på grund av digitaliseringen kan man med god orsak säga att utgör den framtida smarta stadens viktigaste nyttighet. Med hjälp av informationen styr och förbättrar vi de tjänster som staden erbjuder, löser vi problem i anknytning till beslutsfattandet och skapar ny affärsverksamhet.

Staden innehar unik data om Åboregionen på alla livets delområden. Genom att återvinna och använda data på nytt för att lösa nya problem kan vi mångdubbla värdet på den kunskapsegendom som staden producerat. Ett viktigt mål med spetsprojektet Smart and Wise Turku är därmed att främja datans cirkulära ekonomi.

För att främja den cirkulära ekonomin för data grundar vi Turku Data Office (TDO) som svarar för insamlingen av information, utvecklingen och upprätthållandet av en sådan digital plattform som bearbetningen och distributionen av information kräver samt utformandet av partner- och samarbetsnätverk. Den digitala plattformen för datans cirkulära ekonomi erbjuder standardiserade tjänster via vilka människorna, organisationerna och apparaterna kan byta och utnyttja data. Genom att bearbeta data i samarbete med våra samarbetsparter ökar vi den gemensamma förståelsen för de mekanismer som ligger bakom saker och fenomen. Samtidigt klarar vi av att producera värdefull information som stöd för utvecklingen av beslutsfattande och verksamhet.

TDO förvaltar därtill stadens informationsegendom, värnar om att öka dess värde och erbjuder stadens ledning de tjänster den behöver för informationsledning. För att grunda TDO görs under våren 2018 en separat plan som stadsdirektören beslutar om. Planen innehåller en utvärdering av organiseringen, kostnaderna och de investeringar som informationsplattformen kräver.

Uppföljning och utvärdering av hur projektet framskrider

I samband med stadens budgetprocess rapporteras årligen till stadsstyrelsen om hur projektet framskrider. I rapporteringen går man igenom de resultat man fått under rapporteringsperioden samt presenterar verksamhetsplanen för den följande perioden.

Grunden för rapporteringen kommer att vara de mätare som delas in i två kategorier:

Med mätarna strävar man efter att på bästa möjliga sätt beskriva hur de mål som ställts upp för projektet har uppnåtts. Mätarna för framskridande beskriver hur projektet framskridit enligt projektplanen och vad man producerat med de resurser som använts för projektet. Effektivitetsmätarna beskriver däremot resultatens betydelse för stadens invånare, kunder och intressentgrupper samt stadens egen verksamhet.

Projektets mål och mätare kan justeras i och med den årliga granskningen, ifall ändringar i verksamhetsmiljön eller andra motiverade orsaker förutsätter detta.

Planering av projektets ekonomi

För spetsprojektet Smart and Wise Turku görs varje år en verksamhetsplan som beaktas i stadens budget. Stadsstyrelsen godkänner verksamhetsplanen utifrån stadsdirektörens förslag.

Projektets mål med sina mätare antecknas i koncernförvaltningens och sektorernas strategiska avtal.

Modell för förverkligande av projektet

Spetsprojektet Smart and Wise Turku genomförs genom ett omfattande öppet samarbete mellan staden och intressentgrupperna. Inom projektets alla delområden är utgångspunkten för planeringen och genomförandet att stadens invånare, kunder och intressentgrupper är delaktiga.

För styrningen av projektets innehåll ansvarar de till ledningsgruppen hörande ägarna för insatsområdena och ägarna för de gemensamma kompetenserna. Projektet har därtill en styrgrupp, vars personer representerar för projektets framgång central nationell och internationell toppkompetens. Styrgruppen utses under våren 2018 och om dess sammansättning beslutar stadsdirektören.

Spetsprojektet resurseras i första hand genom interna arrangemang. Ifall det för utförandet av sådana uppgifter inte redan finns tillräcklig kompetens inom staden kan man anställa kompetent personal genom en offentlig annonsering eller som en tjänst. Den nödvändiga mängden personal specificeras som en del av stadens verksamhet och ekonomiplanering på årsnivå. Stadsdirektören beslutar om projektets resursering och organisering utifrån strategi- och utvecklingsdirektörens förslag.

För finansieringen av projektet utnyttjas i mån av möjlighet externa finansieringskällor.

Tilläggsmaterial 1Smart and Wise Turku

Stadsdirektör Minna Arve:

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna spetsprojektet Smart and Wise för kännedom och konstaterar samtidigt att spetsprojektet styr det behöriga organets och tjänsteinnehavarens beredning och beslutsfattande.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Kattelus understödd av Vornanen.

Ssn § 177

Bordlagt 30.4.2018 § 161

BeslutStadsstyrelsen beslöt föreslå stadsfullmäktige att:

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Beslut i ärendet fattades i två steg.

Steg 1:

I det första steget beslutade stadsstyrelsen enhälligt på förslag av Hellsten understödd av Eklund att stadsstyrelsen ska rapporteras halvårsvis om hur spetsprojektet framskrider.

Steg 2:

Vid omröstningen som genomfördes i det andra steget ställdes föredragandens beslutsförslag mot Rinnes ändringsförslag understött av Yrttiaho med följande innehåll:

”I slutet av kapitlet Utnyttjande av uppgifter och informationsplattform tilläggs följande mening: kostnaderna för IT-upphandlingar dämpas med hänsyn till livscykelkostnader, och den öppna källkoden samt öppna gränssnitt främjas.”

Beslut i ärendet fattades med rösterna 12-2.

Vid omröstning med handuppräckning röstade Eklund, Hellsten, Maaskola, Miikkola, Laivoranta, Ratilainen, Weber, Vornanen, Ruohonen, Aaltonen, Vierimaa och Kattelus för föredragandens beslutsförslag.

För Rinnes ändringsförslag röstade Yrttiaho som understödde henne.

Sfm § 90

Tilläggsmaterial 1Smart and Wise Turku (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna spetsprojeketet Smart and Wise Turku för kännedom och konstaterar samtidigt att spetsprojektet styr det behöriga organets och tjänsteinnehavarens beredning och beslutsfattande.

Dessutom beslutar stadsfullmäktige att halvårsvis rapportera stadsstyrelsen om hur spetsprojektet Smart and Wise Turku framskrider.

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet på mötet

Lindfors lämnade understödd av Rinne följande ändringsförslag:

”Dessutom beslutar stadsfullmäktige att kostnaderna för IT-upphandlingar dämpas med hänsyn till livscykelkostnader, och den öppna källkoden samt öppna gränssnitt främjas.”

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Lindfors ändringsförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 49 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 16 fullmäktigeledamöter understödde Lindfors ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt och 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Bilaga 1Omröstningsförteckning


Bilagor:

Sfm § 90
Bilaga 1:Omröstningsförteckning