Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen16430.04.201811
Stadsfullmäktige9314.05.20189

9515-2013 (613, 627, 044)

Förslag till detaljplaneändring; "Hertigshörnet", Storheikkilä, Hamnen (adr. Hertig Johans parkgata, Lyftkransgatan, Stockholmsgatan) (27/2013)

Sammandrag:

Målet är att utifrån delgeneralplanen för Slottsstaden utveckla det före detta industri- och logistikområdet på ca 23 hektar till en ny boendebetonad stadsdel och knyta det till centrumstrukturen. På så sätt utvecklar man livskraften och konkurrenskraften för centrumområdet genom att erbjuda bl.a. attraktiva boende- och arbetsplatsmiljöer på gång- och cykelavstånd från stadens centrum. Enligt uppskattning är invånarantalet för området ca 4400. Planen har beretts i form av partnerskapsplanläggning.

Ssn § 164

Smn 28.11.2017 § 357

Stadsplanering, planläggning, planläggningsarkitekt Tero Lehtonen 20.11.2017:

Planläggningsenheten vid stadsplaneringen har utarbetat det 27.9.2017 daterade förslaget till detaljplaneändring som ändrats med anledning av utlåtanden 17.11.2017.

Nuläge:

Planområdet ligger i stadsdelarna Storheikkilä och Hamnen mellan Stockholmsgatan/Pansiovägen, Hertig Johans parkgata, Hamnspåret och det s.k. området för Tullen. Arealen för området är ca 23,4 hektar och avståndet från Salutorget ca 2,5 kilometer. Lite över 70 % av området ägs av staden.

Terrängen i planområdet är jämn och flack och området är nuförtiden nästan helt och hållet asfaltbelagt. Närheten till havet, grundvattennivån som ligger nära markytan och läget vid avrinningsområdets nedre lopp utgör en betydande risk för översvämningar och en utmaning för hantering av dagvatten.

I området verkar huvudsakligen speditionsfirmor som betjänar Åbo hamns verksamhet och små och medelstora industri- och affärsföretag. Området saknar boende och där finns inte något betydande serviceutbud heller.

Enligt en uppdaterad uppskattning var antalet arbetsplatser år 2014 knappt 500. Sedermera har en del av arbetsplatserna flyttat annanstans.

Båghallarna till Rettigs gamla tobaksfabrik har ett kulturhistoriskt värde.

I grannskapet finns pågående detaljplaneändringar för ”Vasaparken” och ”Trädgårdsgatan 55” samt för ”Kirstiparken” på lite längre avstånd. I fråga om innehåll och mål är alla dessa detaljplaneändringar liknande stadsförnyelseprojekt som förverkligar delgeneralplanen för Slottsstaden och utvidgar och förtätar centrumområdet.

Planeringsläge

Enligt strukturmodellen för Åbo stadsregion 2035 är Hertigshörnet en del av det nya flervåningshusdominerade bostadsområdet i Slottsstaden. Genom området har anvisats en snabbspårvägslinje till hamnen.

Enligt landskapsplanen för Åbo stadsregion är Hertigshörnet ett område för viktiga offentliga eller privata tjänster på nationell nivå, landskapsnivå eller på regional nivå samt ett område för utrymmeskrävande lokalkoncentrationer som är centrala med tanke på områdesstrukturen och det logistiska läget samt ett område för industrifunktioner som inte orsakar miljöstörningar.

I den anhängiga och uppdaterade landskapsplanen tillämpas C som bestämmelse för planeringsområdet: OMRÅDE FÖR CENTRUMFUNKTIONER.

I delgeneralplanen för Slottsstaden som trädde i kraft 25.2.2012 har området anvisats som område för arbetsplatser, tjänster och boende (PAK-2), som ett bostadsområde dominerat av flervåningshus (AK-1, AK-2), som järnvägsområde (LR), som rekreationsområde (V) och som område för huvuduppsamlingsgata. Båghallen till Rettigs gamla tobaksfabrik på östra sidan har reserverats som skyddsobjekt. Den södra delen av området genomkorsas av en bågformad, ca 40 meter bred parkväg.

I Generalplanen 2029 som är under beredning har man föreslagit att en del av planeringsområdet omvandlas till ett centrumområde.

Planeringsområdet i de gällande detaljplanerna är ett kvartersområde för industri- och lagerbyggnader, ett kvartersområde för småindustribyggnader, ett kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader, ett kvartersområde för servicestationer för motorfordon, ett kvartersområde för bilplatser, ett järnvägsområde samt ett gatuområde. 

Den nuvarande sammanlagda byggrätten i området är ca 145 000 v-m2 varav ca 31 procent har genomförts.

Mål för planeringen

Målet är att Hertigshörnet ska bli ett centrumbetonat, multifunktionellt och trivsamt bostadsområde som stöder sig på kollektivtrafiken samt högklassiga gång- och cykelförbindelser. Vid planering av området betonas lösningar enligt principerna för hållbar utveckling samt högklassiga offentliga rum och grönområden.

Med detaljplanelösningen genomförs de mål som ställts upp i delgeneralplanen för Slottsstaden och strukturmodellen för Åbo stadsregion 2035.

Planeringsskeden och deltagande

Detaljplaneändringen grundar sig på den privata markägarens ansökan samt på partnerskapsavtalet mellan Åbo stad och den privata markägaren (godkänt av stadsstyrelsen 10.6.2013 § 287) som gick ut 31.12.2016.

Om anhängiggörandet av detaljplaneändringen har informerats i 2014 års planläggningsöversikt.

26.3.2014 hölls ett myndighetssamråd om planläggningens inledningsfas.

Programmet för deltagande och bedömning skickades till parterna 25.4.2014.

Sektordirektören för Fastighetsaffärsverket beslöt 1.7.2014 att starta ett markanvändningsprojekt under namnet Hertigshörnet enligt projektplanen. Ledare för projektgruppen har varit markanvändningsplaneraren Juha Lipponen.

Stadsplanerings- och miljönämnden godkände det 16.2.2015 daterade utkastet till detaljplaneändring 24.2.2015 § 63.

Utkastet presenterades på ett möte för allmänheten 22.4.2015 i Forum Marinum.

Beredningsansvaret för planändringen övergick från planläggningssarkitekt Laurent Druey till planläggningsarkitekt Tero Lehtonen sommaren 2015.

Planeringsområdet utvidgades våren 2016 och på motsvarande sätt godkändes det justerade programmet för deltagande och bedömning i stadsplanerings- och miljönämnden 7.6.2016 § 170. Därefter postades det till parterna.

Förslaget till detaljplaneändring var enligt 65 § i markanvändnings- och bygglagen samt enligt 27 § i markanvändnings- och byggförordningen offentligt framlagt under tiden 1.10.2017 – 31.10.2017. Förslaget var samtidigt ute på remiss.

Mötet för allmänheten som presenterade planförslagets bakgrund, mål och innehåll hölls i matsalen till Rettigs gamla tobaksfabrik 23.10.2017.

Förslag till detaljplaneändring

Den viktigaste ändringen är bildandet av en ny kvartersstruktur och ett trafiknät som stöder den. Kärnan i planeringen utgörs av den genomkorsande kollektivtrafikgatan Tre Katarinors bulevard med tillhörande öppna platser som härletts ur delgeneralplanen för Slottsstaden. Även den i delgeneralplanen ingående s-formade enhetliga parkaxeln som genomkorsar hela området finns med i planförslaget, visserligen i lite bearbetad form.

Nybyggnad

Användningsändamålet är en boendebetonad (AK, AL) och centrumbetonad stadsstruktur med blandade funktioner. Antalet våningar varierar i huvudsak mellan IV-VIII i fråga om nybyggnad. Byggrätten är sammanlagt ca 280 000 v-m2 varav över 97 % i nybyggnader. Den nuvarande byggrätten ökar med ca 135 000 v-m2 (> 90 %). Invånarantalet blir uppskattningsvis ca 4 400 så att antalet bostäder i sin helhet är ca 2600.

Det är svårt att bedöma hur antalet arbetsplatser kommer att förändras. Det är att anta att antalet arbetsplatser med anknytning till industri- och logistikfunktioner minskar, medan antalet arbetsplatser inom servicesektorn ökar. Förändringen sker också etappvis, för området byggs antagligen på nytt under en lång tid.

Trafik

Gatunätet har planerats så att Hertig Johans parkgata fortfarande är en huvudgata. Trafiken leds längs den nuvarande rutten mellan bostadsområdet och hamnområdet så att trafikstörningar i bostadsområdet blir så små som möjliga. Från Åbo slotts håll fortsätter endast bussar/spårvagnar samt fotgängare och cyklister direkt längs den nya gatan som går parallellt med Hertig Johans gata. Denna lösning avviker från det som föreslagits i delgeneralplanen för Slottsstaden, men uppfyller bättre de mål som går ut på att föredra promenad, cykling och kollektivtrafik.

Den nuvarande Lyftkransgatan har stängts av för genomfart genom det nya bostadsområdet.

Mellan ändan av Malmgatan och Tornestigen har anvisats en reservering för en gång- och cykelbro över Hamnspåret.

Parkering

De funktioner som föreslås för detaljplaneområdet bedöms kräva ca 2 400 bilplatser. Som bilplatsnorm har preliminärt tillämpats 1 bp / 120 v-m². Parkeringen i området har föreslagits som kvartersvis parkering under gårdsdäck, i parkeringshallar i LPA-kvartersområden samt genom strukturell parkering i samband med KM-området.  Vid gatorna blir bara några få parkeringsplatser i hela området.

Följande steg

Förslaget till detaljplaneändring kan läggas fram för beslut i stadsstyrelsen och stadsfullmäktige efter att markanvändningsavtalen har undertecknats.

Lagrum som tillämpas

Markanvändnings- och bygglagen 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 59 §, 62 §, 63 §, 65 §, 66 § och 82 §.

Markanvändnings- och byggförordningen 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 31 §, 32 § och 32a §.

Bilaga 1                               Redogörelse ”Hertigshörnet”

Bilaga 2                               Statistikblankett ”Hertigshörnet”

Bilaga 3                               Karta ”Hertigshörnet”

Bilaga 4                               Rapport om växelverkan 17.11.2017 (på finska)

Tilläggsmaterial 1               Utlåtanden om förslaget till detaljplan

Utredningar och rapporter, Plansökning

Sektordirektör Christina Hovi:

Förslag:

Stadsplanerings- och miljönämnden beslutar att föreslå för stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring för ”Hertigshörnet”, daterat 27.9.2017 och ändrat 17.11.2017 föreläggs stadsfullmäktige för godkännande.

Samtidigt beslutar stadsplanerings- och miljönämnden att ta ut följande avgifter för utarbetande och behandling av detaljplanen av Kiinteistö Oy Satamakeskus som ansöker om planändring:

- 5 000 euro för utarbetandet av detaljplanekartor

- 500 euro för kungörelsekostnader

Sammanlagt 5 500 euro

Avgifterna tas ut efter att stadsfullmäktige har godkänt förslaget till planändring.

Beslut:

Ärendet bordlades enhälligt på förslag av Laukkanen understödd av Lintunen.

Planläggningsarkitekt Tero Lehtonen föredrog ärendet i början av mötet.

Smn 12.12.2017 § 378

Bordlagt 28.11.2017 § 357

Tilläggsmaterial 2               Trafikutredning 1.3.2016

Beslut:

Förslaget godkändes.

Dessutom beslöt nämnden enhälligt

Bilaga 5                               Redogörelse ”Hertigshörnet" ändrats 12.12.2017 (Smn § 378)

Bilaga 6                               Karta ”Hertigshörnet" ändrats 12.12.2017 (Smn § 378)

Stadssekreterare Pia Bergström 26.4.2018:

Förslaget till detaljplaneändring för ”Hertigshörnet” har godkänts i stadsplanerings- och miljönämnden 12.12.2017 § 378. Markanvändningsavtalen för Hertigshörnet har godkänts i stadsfullmäktige 16.4.2018 § 74 och båda markanvändningsavtalen mellan parterna har undertecknats 25.4.2018.

Bilaga 1Karta ”Hertigshörnet”

Tilläggsmaterial 1Redogörelse ”Hertigshörnet"

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett ”Hertigshörnet”

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan "Hertigshörnet”

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 27.9.2017 daterade och 17.11.2017 på basis av utlåtanden samt stadsplanerings- och miljönämndens beslut av 12.12.2017 ändrade förslaget till detaljplaneändring för ”Hertigshörnet”. 

BeslutFörslaget godkändes.

Sfm § 93

Bilaga 1Karta ”Hertigshörnet”

Tilläggsmaterial 1Redogörelse ”Hertigshörnet" (på finska)

Tilläggsmaterial 2Statistikblankett ”Hertigshörnet” (på finska)

Tilläggsmaterial 3Rapport om växelverkan "Hertigshörnet” (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 27.9.2017 daterade och 17.11.2017 på basis av utlåtanden samt stadsplanerings- och miljönämndens beslut av 12.12.2017 ändrade förslaget till detaljplaneändring för ”Hertigshörnet”.

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Sfm § 93
Bilaga 1:Kartta "Herttuankulma" / Karta "Hertigshörnet"