Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsstyrelsen12126.03.201818
Stadsstyrelsen13109.04.20187
Stadsfullmäktige7216.04.20186

3508-2018 (00 01 02)

Uppdatering av strategin

Sammandrag: -

Ssn § 121

Stadsdirektör Minna Arve:

Stadsfullmäktige godkände stadens nuvarande strategi 23.6.2014 § 110. Strategihelheten bygger på den stadshierarki som stadsfullmäktige fastställde 25.3.2013 § 66. Den fokuserar på en visionsliknande huvudstrategi på stadsnivå (stadsstrategin) och två kompletterande strategiska program: Välfärd och aktivitet samt Konkurrenskraft och hållbar utveckling.  Utöver visionen innehåller stadsstrategin verksamhetslöften genom vilka stadens personal och förtroendevalda lovar att förbinda sig till följande i sin verksamhet:

En av de viktigaste utgångspunkterna för utarbetandet av strategin har varit den nya kommunallagen som trädde i kraft 2015. Enligt lagen är kommunstrategin ett lagstadgat styrmedel för stadsfullmäktige. I kommunstrategin beslutar stadsfullmäktige om de långsiktiga målen för kommunens verksamhet och ekonomi (kommunallagen 37 §). Budgeten och ekonomiplanen sammanslås med den strategiska planeringen så att kommunstrategin genomförs och förutsättningarna för skötseln av kommunens uppgifter tryggas (kommunallagen 110 §).

Enligt 37 § i kommunallagen ska man i kommunstrategin ta hänsyn till

1) främjandet av kommuninvånarnas välfärd,

2) ordnandet och produktionen av tjänster,

3) de mål för tjänsterna som sätts upp i lagar som gäller kommunernas uppgifter,

4) ägarpolitiken,

5) personalpolitiken,

6) kommuninvånarnas möjligheter att delta och påverka,

7) utvecklandet av livsmiljöns och områdets livskraft.

Kommunstrategin ska uppdateras åtminstone en gång under fullmäktiges mandattid och i den ska det också anges hur genomförandet av strategin utvärderas och följs upp (kommunallagen 37 §).

Åbo stads strategihelhet uppfyller kraven i kommunallagen både vad gäller innehållet och genomförandet. För att säkerställa genomförandet av strategin har man sedan 2013 utvecklat en strategiprocess för staden, som sammanlänkas med den årliga planeringen av verksamheten och ekonomin. Suomen Laatukeskus Oy genomförde i februari 2018 en utvärdering som grundar sig på det europeiska EFQM-kvalitetssystemet, enligt vilken Åbo stads strategiprocess når upp till Committed to Excellence-nivån. Utvecklingsmodellen som stöder genomförandet av strategin och används i hela staden fick kvalitetsutmärkelsen EFQM Committed to Excellence i maj 2017 som den första virtuella organisationen i Europa. Vi kan med goda skäl konstatera att modellen för strategiskt ledarskap som Åbo stad valt fungerar bra och håller hög standard.

Stadsstyrelsen beslutade 18.9.2017 § 397 att fokus vid strategiuppdateringen ska sättas på innehållsmässiga frågor. Strategistrukturen och de ledarskapselement som är oberoende av innehållet i strategin förändras inte och etableringen av verksamheten enligt strategiprocessen som en del av ledningen av staden fortsätter. Bland de innehållsmässiga frågorna som ska beaktas vid strategiuppdateringen lyfte stadsstyrelsen särskilt fram följande ärendehelheter:

Stadsstyrelsen konstaterade vidare att vård- och landskapsreformens effekter på strategihelheten ska bedömas som en specifik fråga efter att lagändringarna trätt i kraft. Emellertid är det skäl att redan i detta skede vara beredd på att genomförandet av reformen kräver en stor arbetsinsats och ekonomiska satsningar av staden. Detta påverkar i sin tur stadens färdigheter att genomföra sina övriga strategiska mål.

Ändringarna i stadens omvärld som uppdateringarna av innehållet i strategin grundar sig på behandlades 11.9.2017 i stadsfullmäktiges seminarium och 12.2.2018 i stadsstyrelsens aftonskola. Förslagen till innehållsmässiga ändringar i strategin behandlades i stadsstyrelsens aftonskola 5.3.2018 och i stadsfullmäktiges seminarium 19.3.2018.

Bilaga 1Stadsstrategin

Bilaga 2Strategiska program

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att stadsstrategin och de strategiska programmen i bilaga 1 och 2 godkänns.

BeslutÄrendet bordlades enhälligt på förslag av Kattelus understödd av Miikkola.

Ssn § 131

Bordlagt 26.3.2018 § 121

BeslutFörslaget godkändes.

Yrttiahos ändringsförslag med följande innehåll förföll i brist på understöd:

”Dessutom beslutar stadsstyrelsen att dokumenten om Centrumvisionen 2050 och Masterplan för Åbo Vetenskapspark som grundar sig på stadens spetsprojekt bereds separat för stadsfullmäktiges godkännande och att de inte behandlas i samband med uppdateringen av strategin.”

Sfm § 72

Bilaga 1Stadsstrategin

Bilaga 2Strategiska program

Tilläggsmaterial 1Centrumvisionen 2029 (på finska)

Tilläggsmaterial 2Masterplan för Åbo Vetenskapspark (på finska)

Stadsstyrelsens förslag

Stadsfullmäktige beslutar att stadsstrategin och de strategiska programmen i bilaga 1 och 2 godkänns.

BeslutStadsfullmäktige beslutade att stadsstrategin och de strategiska programmen i bilaga 1 och 2 godkänns med de ändringar som framgår av bilaga 3.

Dessutom befullmäktigade stadsfullmäktige stadsstyrelsen att komplettera mätsystemet i samband med verkställandet.

Bilaga 3Gruppernas gemensamma ändringar

Bilaga 4Stadsstrategin (Sfm 16.4.2018 § 72)

Bilaga 5Strategiska program (Sfm 16.4.2018 § 72)

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Behandlingsordning för ändringsförslagen

Efter avslutad diskussion föreslog ordförande Rantanen att de framlagda ändringsförslagen ställs var och en mot stadsstyrelsens förslag.

Behandlingsordningen godkändes.

Framlagda ändringsförslag och deras behandling

Ändringsförslag 1

Kattelus lämnade understödd av Ilvessalo följande ändringsförslag som sedermera blev stadsfullmäktiges beslut:

”Stadsfullmäktige beslutar att stadsstrategin och de strategiska programmen i bilaga 1 och 2 godkänns med de ändringar som framgår av bilaga 3.

Dessutom befullmäktigar stadsfullmäktige stadsstyrelsen att komplettera mätsystemet i samband med verkställandet.”

Kattelus ändringsförslag som understöddes av Ilvessalo godkändes enhälligt.

Ändringsförslag 2

Tavio lämnade understödd av Niinivirta följande ändringsförslag:

”Följande läggs till de strategiska programmen under punkt 1.1 Omvärlden:

I Åbos strategi avses med ”integration” sådan verksamhet som integrerar invandrarna i det finländska samhället, inte framhäver eller t.o.m. förstärker skillnaderna. Åbo är även i framtiden den finländska kulturens stad som inte syftar till att bli en mångkulturellare stad, utan erbjuder invandrare möjligheten att anpassa sig till den finländska kulturen.

Invandrare erbjuds inga specialtjänster eller privilegier, utan man stöder individen i att själv ta ansvar för hur bra han eller hon anpassar sig till det finländska samhället och arbetslivet.

Invandringen till Finland sker i dagsläget på olika grunder. Till Åbo kommer man i framtiden endast genom lagstadgade föregripande uppehållstillståndsprocesser på basis av familjeskäl, studier eller arbete.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Tavios ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 62 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 5 fullmäktigeledamöter understödde Tavios ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 3

Sandelin lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”Följande läggs till delmålen i punkt 2.2.5:

Åbo utvecklar principen om närliggande daghem till stöd för principen om närskola för att minska den områdesvisa segregationen och öka jämlikheten inom utbildning.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Sandelins ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 51 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 16 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 4

Sandelin lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”Följande läggs till delmålen i punkt 2.2.5:

Åbo håller dimensioneringen av gruppstorlekarna inom småbarnspedagogiken vid 1/4 för barn under tre år och 1/7 för barn över tre år. Samma dimensionering tillämpas på grupper för barn i deldagsvård, om alla barnen är samtidigt på plats.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Sandelins ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 41 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 26 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 5

Sandelin lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”Följande läggs till delmålen i punkt 2.2.5:

Staden garanterar varje barn subjektiv rätt till småbarnspedagogik på heltid.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Sandelins ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 46 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 21 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 6

Ilvessalo lämnade understödd av Lumme följande ändringsförslag:

”Ett nytt delmål läggs till punkt 3.3.7 i de strategiska programmen:

Lösningar som ökar vardagsmotionen prioriteras vid stadsplaneringen.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Ilvessalos ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 35 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 32 fullmäktigeledamöter understödde Ilvessalos ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 7

Oksanen lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”2.1.3 Ändringsförslag

Antalet kommunala dagvårdsplatser ökas så att den kommunala och privata dagvårdens andel är 75 procent respektive 25 procent.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Oksanens ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 55 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 8

Oksanen lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”2.1.3 Ändringsförslag

Åbo förbinder sig att höja lönenivån för personalen inom småbarnspedagogiken.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Oksanens ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 51 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 14 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, 2 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 9

Oksanen lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”2.2.6 Ändringsförslag

Stryks: ”Storleken på enheterna inom stadens egen småbarnspedagogik höjs till enheter med 100-140 vårdplatser” och tilläggs: ”Antalet enheter inom stadens egen småbarnspedagogik ökas.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Oksanens ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 55 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 12 fullmäktigeledamöter understödde Oksanens ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 10

Sarlund lämnade understödd av Sundqvist följande ändringsförslag:

”Strategiska program sidan 18

Punkt: 2.3.7 Det goda livets Åbo skapar man genom att tillägna sig en aktiv livsstil

delmål: Inom museitjänsterna ökar man servicenivån och flexibiliteten för myndighetsverksamheten och möjliggör utvecklandet av den tidsmässigt skiktade stadsbilden.

ändras till: Inom museitjänsterna ökar man servicenivån inom myndighetsverksamheten och möjliggör utvecklandet av den tidsmässigt skiktade stadsbilden som förstärker stadens identitet.

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Sarlunds ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 40 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 16 fullmäktigeledamöter understödde Sarlunds ändringsförslag, 1 fullmäktigeledamot röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 11

Yrttiaho lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”I punkt 2.1.3 läggs till följande delmål:

Klientavgifter sänks inom social- och hälsovården.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Yrttiahos ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 51 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 10 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos ändringsförslag, 6 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 12

Yrttiaho lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”I punkt 2.2.8 läggs till följande delmål:

Vi går mot en avgiftsfri utbildning på andra stadiet.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Yrttiahos ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 43 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 21 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos ändringsförslag, 3 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 13

Yrttiaho lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”I punkt 3.3 läggs till:

Genom en tillräcklig mängd offentligt bostadsbyggande och en sänkning av hyresnivån på stadens hyreslägenheter minskas boendekostnaderna.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Yrttiahos ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 52 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 11 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos ändringsförslag, 4 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 14

Yrttiaho lämnade understödd av Kärkkäinen följande ändringsförslag:

”I punkt 3.3.10 läggs till följande delmål:

Genom att satsa på närtjänster avvecklar vi segregationen i områdena och förbättrar jämställdheten och välfärden hos kommuninvårna.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Yrttiahos ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 55 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 8 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos ändringsförslag, 4 fullmäktigeledamöter röstade blankt, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Ändringsförslag 15

Yrttiaho föreslog understödd av Lähteenmäki följande tillägg till stadsstyrelsens förslag:

”Dessutom beslutar stadsfullmäktige att dokumenten om Centrumvisionen 2029 och Masterplan för Åbo Vetenskapspark (tilläggsmaterial 1 och 2) som grundar sig på stadens spetsprojekt bereds separat för fullmäktigebehandling efter att Generalplanen 2029 godkänts.” Innan de behandlats i fullmäktige vid skild föredragning har dokumenten som bifogats som tilläggsmaterial ingen officiell ställning och kan inte styra beredningen av ärenden.”

Ordföranden föreslog följande omröstningsordning: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag röstar "ja" och de fullmäktigeledamöter som understöder Yrttiahos ändringsförslag röstar "nej". Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 54 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 13 fullmäktigeledamöter understödde Yrttiahos ändringsförslag, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.

Framlagd hemställningskläm enligt 151 § i förvaltningsstadgan och dess behandling

Miikkola lämnade understödd av Tavio följande hemställningskläm:

”Som ett separat strategiskt program i vår stadsstrategi läggs till: ”Utrotande av ojämlikhet.”

Ordförande Rantanen konstaterade att hemställningsklämmen inte kan tas upp till behandling, eftersom den utvidgar stadsfullmäktiges beslut i strid med 151 § i förvaltningsstadgan.

Bilaga 6Omröstningsförteckningarna


Bilagor:

Ssn § 121
Bilaga 1:Stadsstrategin
Bilaga 2:Strategiska program

Ssn § 131
Bilaga 1:Stadsstrategin
Bilaga 2:Strategiska program

Sfm § 72
Bilaga 1:Stadsstrategin
Bilaga 2:Strategiska program
Bilaga 3:Gruppernas gemensamma ändringar
Bilaga 4:Stadsstrategin (Sfm 16.4.2018 § 72)
Bilaga 5:Strategiska program (Sfm 16.4.2018 § 72)
Bilaga 6:Omröstningsförteckning