Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Stadsfullmäktige6518.04.20175
Stadsfullmäktige7415.05.20175

3932-2012 (613, 627, 021)

Förslag till detaljplaneändring; "Rosenkvarteret", (VII) 7:e stadsdelen (adress Skolgatan 10 och 12) (28/2014)

Sammandrag:

Detaljplaneändringen möjliggör byggande av bostäder, affärer och kontor i området samt daghems- och serviceverksamhet utöver verksamheten vid Rosenkvarterets välfärdscenter. Parkeringen på planområdet byggs huvudsakligen under mark. Målet med planändringen är att göra stadsstrukturen tätare och öka stadscentrumets livskraft. Byggrätten på kvartersområdet för bostads-, affärs- och kontorsbyggnader är 19 000 v-m², varav ökningen av byggrätten motsvarar 14 300 v-m². Byggrätten på välfärdscentrets område (12 000 v-m²) ändras inte.

Sfm § 65

Bilaga 1Beskrivning ”Rosenkvarteret” (på finska)

Bilaga 2Statistikblankett ”Rosenkvarteret” (på finska)

Bilaga 3Karta ”Rosenkvarteret” (på finska)

Bilaga 4Rapport om växelverkan ”Rosenkvarteret” (på finska)

Stadsstyrelsens förslag     

Stadsfullmäktige beslutar godkänna det 16.11.2016 daterade och 2.2.2017 på basis av utlåtanden ändrade förslaget till detaljplaneändring för ”Rosenkvarteret”.

BeslutÄrendet bordlades på förslag av Li Andersson understödd av Sundqvist.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Ratilainen föreslog understödd av Sandelin att ärendet remitteras för ny beredning.

Då diskussionen avbrutits framställde ordförande följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Ratilainens remissförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 37 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 29 fullmäktigeledamöter understödde Ratilainens remissförslag, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Li Andersson understödd av Sundqvist föreslog att ärendet bordläggs.

Då diskussionen avbrutits meddelade ordföranden att ett förslag om bordläggning enligt 20 § i fullmäktiges arbetsordning förutsätter ett understöd av 17 fullmäktigeledamöter då ett ärende behandlas för första gången i fullmäktige. Därefter framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" får minst 17 röster, har Li Anderssons förslag om bordläggning blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 39 fullmäktigeledamöter fortsatt behandling av ärendet och 28 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons förslag om bordläggning, och således bordlades ärendet.

Bilaga 5Omröstningsförteckningarna (2 st., på finska)

Sfm § 74

Bordlagt 18.4.2017 § 65

BeslutFörslaget godkändes.

Behandling av ärendet vid sammanträdet

Sandelin lämnade understödd av Oksanen följande remissförslag:

”Ärendet remitteras för ny beredning.

Den lämpliga byggrätten för området utreds och ett planutkast som tryggar de nuvarande daghemmen i planområdet bereds för stadsplanerings- och miljönämnden.

Motiveringar:

Daghemmen längs Skolgatan är välfungerande enheter i bra skick. De är en viktig hörnsten för det kommunala daghemsnätet i centrum både när det gäller det finskspråkiga och det svenskspråkiga daghemsnätet. Såsom bildningssektorn konstaterar i sitt utlåtande skulle en rivning av de existerande byggnaderna innebära ett slöseri av stadens egendom, och därför bör man inte godkänna en plan som grundar sig på detta.

Som projekt är planutkastet, som i första hand grundar sig på en rivning av daghemmen, dessutom riskabelt och osäkert, eftersom det inte kan verkställas innan de nödvändiga daghemsplatserna har ersatts. Daghemmen anvisas inte heller ersättande lokaler i centrum eller sådana byggnadsplatser som inte skulle försämra den nuvarande nivån på och funktionen hos nätverket för småbarnspedagogik.

Daghemmen har också ett kultur- och socialhistoriskt värde som representanter för sin tids kommunala daghemsbyggande, och också mot denna bakgrund är det inte motiverat att riva dem.

Ända från början har beredningen av planen saknat verkliga alternativ. Sedan utkastskedet har planen skisserats utifrån utgångspunkter som enligt TVT är ovillkorliga och som inte beaktar stadsplaneringshelheten, dvs. hur stor byggrätten ska vara för att  trygga en trivsam boendemiljö och stadsbild samt fungerande tjänster i planområdet.”

Då diskussionen avbrutits framställde ordförande följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder fortsatt behandling av ärendet röstar "ja", om "nej" vinner, har Sandelins remissförslag blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 37 fullmäktigeledamöter en fortsatt behandling av ärendet och 29 fullmäktigeledamöter understödde Sandelins remissförslag, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således fortsatte behandlingen av ärendet.

Li Andersson föreslog understödd av Sandelin att förslaget till detaljplaneändring förkastas.

Efter avslutad diskussion framställde ordföranden följande omröstningsförslag: De fullmäktigeledamöter som understöder stadsstyrelsens förslag, röstar "ja", om "nej" vinner har Li Anderssons förslag till förkastande blivit godkänt. Omröstningsförslaget godkändes.

I den maskinella omröstningen understödde 37 fullmäktigeledamöter stadsstyrelsens förslag och 29 fullmäktigeledamöter understödde Li Anderssons förslag till förkastande, 1 fullmäktigeledamot var frånvarande, och således blev stadsstyrelsens förslag stadsfullmäktiges beslut.  

Bilaga 6Omröstningsförteckningarna (2 st., på finska)


Bilagor:

Sfm § 65
Bilaga 1:Selostus "Ruusukortteli"
Bilaga 2:Tilastolomake "Ruusukortteli"
Bilaga 3:Kartta "Ruusukortteli"
Bilaga 4:Vuorovaikutusraportti "Ruusukortteli"
Bilaga 5:Äänestyslistat

Sfm § 74
Bilaga 6:Äänestyslistat