Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta7630.03.20237

3780-2022 (00 01 02)

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman 2022 toteutuminen

Tiivistelmä:

Kuntien tulee arvioida vuosittain ympäristöterveyden valvonnan toteutuminen. Valvontasuunnitelmassa on mukana elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta sekä eläinlääkintähuolto. Tarkastusten kokonaismäärä nousi noin 11 % vuonna 2022. Valvontahenkilöstöä on yksikössä edelleen liian vähän suhteessa valvontavelvoitteeseen. Valvontavelvoitetta kasvattaa myös vuosia kestäneen resurssivajeen vuoksi kertynyt tarkastusvelka. Ympäristöterveyden nettotappio pieneni 56 % vuodesta 2021 johtuen mm. perusmaksujen perimisen aloittamisesta. Valvonnasta, perusmaksuista ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 72 % toimintamenoista. Rakennus- ja lupalautakunnalle esitetään ympäristöterveyden 2022 valvontasuunnitelman raportti valvonnan toteutumisesta.

Rlupalk § 76

Ympäristöterveys, vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi, johtava terveystarkastaja Jaana Annunen ja vs. johtava terveystarkastaja Jari Jokinen:

Ympäristöterveyden laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty rakennus- ja lupalautakunnassa 18.8.2022 § 229. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Ruokavirasto (elintarvikevalvonta ja eläinten hyvinvoinnin valvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Valvontatiedot kirjataan suoraan valtakunnalliseen Ruokaviraston ylläpitämän VATI-kohdetietojärjestelmään, jossa tiedot ovat keskusviranomaisten ja aluehallintovirastojen käytössä. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydestä vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveys

202020212022
Tulot €508 773560 278963 283
Toimintamenot €1 143 7521 222 5701 336 831
Netto €- 634 980- 662 292-373 547

1.​ Terveysvalvonnan perusyksikkö (17 henkilöä):​

202020212022
Tulot €288 738321 012696 499
Toimintamenot €868 872946 8881 036 429
Netto €- 580 134- 625 876- 339 929

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2022 päätoimisesti kahdeksan terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri sekä johtava terveystarkastaja. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa sekä johtava terveystarkastaja. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveyspäällikkö.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on edelleen käyttöongelmia ja se hidastaa käytännön valvontatyötä arviolta –5 - 15 %. Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen ylimääräistä työtä.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (5 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kolme eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja kaupungin eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:​

202020212022
Tulot €91 13498 952102 136
Toimintamenot €121 197114 020-114 660
Netto €- 30 063- 15 068- 12 524

2.2. Eläinhoitola:

202020212022
Tulot €128 900140 313164 647
Toimintamenot €153 683161 661185 742
Netto €- 24 783- 21 348- 21 094

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli valvontasuunnitelmassa Turun kaupungin alueella noin 1​ 988 kpl, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 994 kpl. Tämän lisäksi resurssivajeesta johtuva tarkastusvaje aiheuttaa lisätarkastuksen tarvetta yhteensä noin 340 tarkastusta. Uusintatarkastuksia joudutaan tekemään noin 12%:ssa tarkastuksista. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 749 kpl, joista suunnitelman mukaisia oli 475 (63 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 274 (37 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 32 %. Vastaava luku 2020 oli 19 % ja vuonna 2021 24%.​ ​

OIVA-tarkastukset tehdään Ruokavirasto mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. Pandemiasta johtuva lisäkuorma valvonnalle on huonontanut ennestään tilannetta tarkastaa kaikki kohteet suunnitelman mukaan. Uusi virka vuonna 2022 elintarvikevalvonnassa on helpottanut tilannetta hieman. Valvontavälin toteuttamiseen vaikuttaa myös merkittävästi toimijan vaihdoksien ja uusien kohteiden määrät. Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Ruokavirasto on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa. Tavoite käsittää sekä suunnitelman mukaiset tarkastukset että muut tarkastukset.

Perusmaksujen periminen valvontakohteilta aloitettiin vuoden 2022 alusta elintarvikelain muutoksen johdosta. Perimisen edellytyksenä kohdetietojärjestelmä piti ajantasaistaa, joka vaati merkittävän työpanoksen henkilökunnalta. Perusmaksulaskujen myötä yhteydenotot valvontaan lisääntyivät myös merkittävästi ja asioiden selvittelyyn kului runsaasti aikaa. Yhtenä uutena toimena elintarvikevalvonnassa on myös lopetusilmoitusten käsittely ja maksullisuus. Näiden kaikkien työtehtävien hoitamien on vienyt aikaa suunnitelmallisen valvonnan resursseista arviolta.

Elintarvikevalvonnan uusia kohteita perustetaan jatkuvasti. Asiakkaiden neuvonnan ja ohjauksen merkitys on lisääntynyt merkittävästi ja toiveita neuvonnan lisäämiselle esitetään jatkuvasti. Toimia edellyttävät yhteydenotot ja valvontapyynnöt ovat lisääntyneet. Lisäksi valvonnan harvat käyntikerrat johtavat pitkäkestoisiin ja moniongelmaisiin tarkastustapahtumiin sekä useimmin sanktiotoimenpiteisiin. Näihin kuluu merkittävästi aikaa. Lisäksi vuonna 2022 elintarvikevalvonnassa on perehdytetty henkilövaihdoksien takia 4 uutta terveystarkastajaa. Perehdytys vaatii aikaa ja resursseja.

Elintarvikevalvonnan näytteitä otettiin 76 kpl. Näytteenottoprojekteja toteutettiin valvontasuunnitelman mukaan 3 kpl. Ruokamyrkytysepidemiaselvityksiä tehtiin 3 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat omista selvityksiin liittyvistä näytteistä ja Ruokaviraston projektinäytteistä.

Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla n. 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä. Vastaavasti kohteisiin tehtävien tarkastusten lukumäärän perusteella tarkastajia olisi tarvittu henkilöä ottaen huomioon aiempi Ruokaviraston antama tarkastajakohtainen tarkastustavoitemäärän. Kokonaisarvio vajauksesta oli n. 6 htv. Elintarvikevalvontaa teki vuonna 2022 kahdeksan terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Kahdeksas virka saatiin täytettyä 1.5. alkaen. Johtavan terveystarkastajan työpanos kohdistui ympäristöterveyspäällikön varahenkilönä toimimiseen, joten tarkastustoiminta jäi tämän viran osalta vähemmälle.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto teki arviointi- ja ohjauskäynnin valvontayksikössä syksyllä 2018. Loppuraportissa aluehallintovirasto katsoo, että elintarvikevalvonnan henkilöstöresurssien vaje on vakava. Elintarvikevalvonnan kohteiden käyntitiheydet jäävät usein huomattavastikin alhaisemmiksi kuin Ruokaviraston suosituksissa riskiperusteiselle säännölliselle tarkastustoiminnalle on annettu. EU:n valvonta-asetus (EPNAs 882/2004) asettaa viralliselle valvonnalle vaatimuksen säännöllisyydestä. Säännöllisenä valvontana voidaan pitää enintään kolmen vuoden välein tapahtuvaa kohdekäyntiä elintarvikealan kohteessa. Nykyisillä henkilöstöresursseilla tämän lainsäädännön vaatimuksen toteutumisessa on puutteita.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, majoitustoimintaan tarkoitetut tilat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, lastenkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja liikuntatilat. Valvontakohteita oli 1 105 kpl. On huomioitava, että riskinarviointiin perustuvaa suunnitelman mukaista säännöllistä valvontaa ei voida korvata tai lopettaa terveyshaittaepäilyn käsittelyn ajaksi, joka joissain kohdetyypeissä (kuten oppilaitoksissa ja päiväkodeissa) voi olla pitkäkestoinen ja ketjuuntuva. Sen sijaan epäillyn terveyshaitan johdosta valvontakohteen valvonnan riskinarviointia tulee uudelleen arvioida ja tarkastustiheyttä mahdollisesti lisätä. Terveydensuojelun resurssitarve on kasvanut huomattavasti oppilaitosten, lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien sisäilmatyöryhmien työmäärän lisääntymisen vuoksi.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään tarvittaessa päätös (TsL 13 §). Näiden sekä asumisterveyteen liittyvien kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

Puolustusvoimat, STM ja Valvira ovat yhteistyössä linjanneet, että varuskuntien majoitustilat kuuluvat terveydensuojelulain suunnitelmallisen valvonnan piiriin ja ovat ilmoitusvelvollisia 13 §:n 1 mom. 6 kohdan perusteella. Puolustusvoimien kasarmien kuntosaleja, saunoja ja vastaavia oheistiloja käsitellään valvonnassa samoin kuin muidenkin valvontakohteiden oheistiloja. Valvontatoimet lisäävät terveydensuojelun resurssitarvetta.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen valvoo talousveden radioaktiivisuuden sekä asuntojen ja muiden oleskelutilojen sisäilman radonpitoisuuden viitearvojen noudattamista. Säteilylaki (156 §) velvoittaa selvittämään eräiden muiden oleskelutilojen radonpitoisuudet. Muussa oleskelutilassa henkilömäärä on yleensä tilojen kokoon nähden asuntoja suurempi ja niissä oleskelee muitakin kuin työntekijöitä. Erityisesti lasten osalta altistumisen rajoittaminen on tärkeää, koska säteilyannos kertyy elimistöön koko eliniän ajan. Terveydensuojelulain mukaisia suunnitelmallisen valvonnan piirissä olevia muita oleskelutiloja ovat mm. koulut, päiväkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja vastaanottokeskukset. Säteilyvalvonta lisää henkilöstöresurssi tarvetta.

Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia tehtiin 2022 557 kpl (2021 414 kpl).

Valvontasuunnitelman mukaan suunnitelmallisten tarkastuksia määrä vuodelle 2022 oli 433 kpl, josta toteutui 253 kpl eli 58 %. Vuonna 2021 vastaavat luvut olivat 433 kpl ja 30 %. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. päiväkoteja, liikuntatiloja, allastiloja ja majoitustiloja.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.​ Asunnontarkastuksia tai muita ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä n. 304 kpl, joka on 55 % kaikista tarkastuksista (2021 284 kpl / 67 %).

Perusmaksujen periminen valvontakohteilta aloitettiin vuoden 2022 alusta terveydensuojelulain muutoksen johdosta. Perimisen edellytyksenä kohdetietojärjestelmä piti ajantasaistaa, joka vei aikaa suunnitelmallisen valvonnan resursseista.

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitelman mukaisesti. Viranomaisnäytteitä otettiin yhteensä 984 kpl (2021: 758 kpl). Osa näytteenotosta toteutettiin ulkoistettuna. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimavesien kohdalla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Suunnitelmallisiin valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Omia näytteenottoprojekteja ei ollut vuonna 2022.

Koronapandemiasta johtuva lisäkuorma valvonnalle pitkitti ennustetta valvontasuunnitelman toteuttamista Valviran valvontaohjelman mukaisen tarkastustiheyden mukaisesti vuoden 2022 resursseilla. Yhden uuden viran saaminen terveydensuojeluun vuonna 2022 helpotti tilanne hieman.

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Lisähenkilöstötarve on arviolta 3 htv:ta. Johtavan terveystarkastajan työpanos kohdistui ympäristöterveyspäällikön varahenkilönä toimimiseen, joten tarkastustoiminta jäi vähemmälle.

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin loppuraportissa, mm. että asunnontarkastuksiin käytettävissä olevat henkilövoimavarat eivät ole riittävät. Asunnontarkastukset jonoutuvat, sisäilma-asiat työllistävät enenemissä määrin ja valvontakohteiden tarkastustiheydet venyvät. Mahdollisesti terveyshaittaa kärsivät asiakkaat joutuvat odottamaan tarkastusta terveyshaittaa aiheuttavissa olosuhteissa pitkään. ​

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita oli 233 kpl.

Tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta. Vastaavasti tupakkavalvonta käsitteli uutena asiana tupakkalain 79 §:n mukaisia hakemuksia tupakoinnin kieltämiseksi asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja muihin tiloihin. Näitä hakemuksia käsiteltiin vuonna 2022 26 kpl ja (2021 14 kpl).

Valvontasuunnitelman mukaan tupakkavalvontatarkastusten tavoitemäärä oli 111 kpl, josta toteutui 9 % (2021 3 %). Laskennallinen tarvittava resurssi oli 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn sekä tupakointikieltopäätösten käsittelyyn. Tupakka- ja nikotiinilupia myönnettiin 2022 91 kpl (2021 27 kpl).

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin raportissa, että resurssivaje on vakava. Valvonnan resurssia on syytä lisätä.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 107 kpl, joista eläinsuojelulain mukaisia tarkastuksia 65 kpl ja eläintautilain mukaisia 42 kpl. Näytteitä otettiin seuraavasti: vierasainenäytteet 2 kpl, muut näytteet 139 kpl, elävän eläimen vientitodistukset 6 kpl, terveystodistus vientiin 8 kpl, eläintautitodistus 2 kpl sekä muut todistukset, lausunnot 21 kpl.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 4 979 (2021 5 886). Hoidettavia eläimiä oli yhteensä 709 kpl. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 17 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 51 kpl ja päivystysaikana 35 kpl.

Turun kaupungin kilpailuttamassa maakunnallisessa pieneläinpäivystyksessä, Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy, kävi turkulaisia asiakkaita 10063 kpl. Vuonna 2021 pieneläinpäivystyksessä kävi asiakkaita 5180 kpl ja vuonna 2020 4765 kpl

Johtopäätökset

Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan sekä eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 1 407 kpl, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (13 terveystarkastajaa, kaksi johtavaa terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on n. 78 tarkastusta vuodessa (vuonna 2021 tarkastusmäärä oli 83 kpl/valvontaa tekevä viranhaltija). Ympäristöterveydenhuollon tavoite on, että jokainen tarkastaja tekee 100 tarkastusta. Tarkastusten kokonaismäärä nousi 11 % edellisvuoteen verrattuna. Kahden uuden terveystarkastajan viran saaminen vastuualueelle vuonna 2022 näkyy toteumassa.

Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui elintarvikevalvonnassa 30%, terveydensuojelussa 58% ja tupakkavalvonnassa 9 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojelussa valvonnasta perustui 55 % äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio pieneni 56 % vuodesta 2021 johtuen pääosin ensi kertaa perittävien perusmaksujen vaikutuksesta. Valvonnasta, perusmaksuista ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 72 % toimintamenoista. Lupia ja todistuksia myönnettiin yhteensä 628 kpl, joiden käsittely vie resursseja suunnitelmalliselta tarkastustoiminnalta.

Elintarvikevalvonnassa uusien kohteiden määrät ovat kasvaneet ja myös ohjeistuksen tarve on merkittävästi lisääntynyt. Elintarvikevalvonnassa suunnitelmallisten tarkastusten osuus kaikista tarkastuksista on saatu lievään nousuun, mutta muutos ei ole vielä merkittävä. Terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja muiden asumisterveysongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.

Sekä elintarvikevalvonnassa että terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Henkilöstövaje aiheuttaa esim. asumisterveystarkastuksiin huomattavaa viivettä.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on edelleen paljon käyttöongelmia ja se on hidastanut käytännön valvontatyötä arviolta -5-15 %. Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa ylimääräistä työtä. Lisäksi kohdetietojen päivitystarve vuonna 2022 ja perusmaksulaskutuksen toteuttaminen vei enemmän resursseja vastuualueella kuin odotettiin.

Ympäristöterveyden nykyiset resurssit ovat riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa valtakunnallisten valvontatavoitteiden saavuttamiseksi. Elintarvikevalvonnan osalta vajaus resursseissa oli vuonna 2022 arviolta 6 ja terveydensuojelussa 4. Nykyisillä henkilöresursseilla ei saavuteta valvonnan valtakunnallisia tavoitteita. Kokonaisresurssivaje on silti edelleen n. 10 htv:ta.

Vs. ympäristöterveyspäällikkö Päivi Nurmi:

Ehdotus​Rakennus- ja lupalautakuntalautakunta päättää merkitä tiedoksi valvontasuunnitelman toteutumista koskevan ympäristöterveyden 2022 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Päätös toimitetaan tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto