OPERATIIVINEN SOPIMUS 2020

Kaupunkiympäristötoimiala

Lautakunta: Rakennus- ja lupalautakunta

 

Sopimuksen tarkoitus:

Tällä sopimuksella lautakunta ja Kaupunkiympäristötoimiala sopivat lautakuntaa koskevista toiminnan lähtökohdista, tavoitteista ja resursseista.

 

Lähtökohdat

 

1.1 Lyhyt kuvaus toiminnasta

 

Rakennus- ja lupalautakunta vastaa Kaupunkiympäristötoimialan viranomaistehtävistä, ellei tehtäviä ole annettu muulle toimielimelle.

Luvat ja valvonta -palvelualue vastaa rakentamisen, ympäristön- ja luonnonsuojelun, ympäristöterveydenhuollon, pysäköinninvalvonnan ja ajoneuvosiirtojen sekä seudullisen jätehuollon viranomaistehtävistä sekä niihin liittyvästä neuvonnasta, ohjauksesta, valvonnasta ja asiantuntijapalveluista.

 

 

1.2 Toimintaympäristön muutostekijät

 

Varsinais-Suomessa on edelleen käynnissä positiivinen rakennemuutos, jonka myötä teollisuuden työpaikat ovat voimakkaassa kasvussa. Tämä asettaa haasteita koko seutukunnalle mm. asuntojen, koulutuksen, palvelujen ja liikenteen suhteen. Turun kaupunki haluaa olla mukana tässä kasvussa aktiivisena toimijana. Kasvulla on vaikutuksia maankäytön suunnitteluun, palveluverkkoon, liikkumiseen, rakennuttamiseen, ylläpitoon ja valvontaan. Tähän kaupungin kasvuun on varauduttava riittävin resurssein. Rakentamisen odotetaan kuitenkin hiljentyvän asteittain vuonna 2020.

 

Rakennetulla ympäristöllä on huomattava vaikutus taloudelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Rakennetulla ympäristöllä on myös suuri painoarvo kestävän kehityksen edistämisessä koko yhteiskunnan tasolla. Palvelualueen resurssivajaus erityisesti rakennusvalvonnassa ja ympäristöterveydessä on edelleen merkittävä.

   

Uuden hallitusohjelman mukaan ympäristöterveydenhuollon järjestämistä selvitetään osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta.

 

Lainsäädännön uudistuksia on tulossa edelleen. Muutokset koskevat pääosin ympäristönsuojelua (mm. jätelaki) ja ympäristöterveyttä. Suomen rakentamismääräyskokoelma on korvattu uusilla asetuksilla 1.1.2018 alkaen ja asetuksiin liittyvien yhteisten tulkintojen luominen koko valtakunnan tasolla on käynnistynyt vilkkaana. Ympäristöministeriö on käynnistänyt maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen, jonka on tarkoitus valmistua vuoteen 2021 mennessä. Mahdollinen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus saattaa aiheuttaa lainmuutoksia, jotka koskevat palvelualueen toiminnoista lähinnä ympäristöterveydenhuoltoa. Tieliikennelain kokonaisuudistus tulee voimaan vuoden 2020 kesäkuun alusta ja edellyttää pysäköinnintarkastuksen päätöstentekoprosessien päivittämistä. EU:ssa vuonna 2018 hyväksytty jätedirektiivi ja siihen liittyvät säädökset aiheuttavat muutoksia Suomen jätelainsäädäntöön. EU:n jä-tesäädöspatin keskeisinä tavoitteina on vähentää jätteen määrää ja lisätä uudelleenkäyttöä ja kierrätystä. Ympäristöministeriö on aloittanut jätelainsäädännön uudistuksen keväällä 2019 ja lainsädäntömuutoksia on odotettavissa vuonna 2020. Ympäristöministeriön tavoitteena on osaltaan nostaa Suomi kiertotalouden kärkimaaksi.


 

1.3 Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet

 

Esitetään kaupunkiympäristötoimialan strategisessa sopimuksessa.

 

 

 

Taloudelliset tavoitteet

 

 

2.1 Määrärahat

 

1.000 €

TOT 2018

TAM 2019

TA 2020

Tulot

0

0

0

Menot

101

100

100

Netto

-101

-100

-100

Muutos-%

1,0

0,0

0,0


Resurssien käyttö

 

3.1 Työvoiman käyttö

 

 

TOT 2018

TAM 2019

TA 2020

Htv

85 (sis. jätehuoltoltk 4 htv)

95 (sis. jätehuoltoltk 4 htv)

92 (+4 jätehuoltoltk esityksessä)

Palkat ja palkkiot *(1 000 eur)

3566

4161

4082 (+209 jätehuoltoltk es.)

 

 

 

Toiminnalliset tavoitteet

 

4.1 Operatiiviset tavoitteet

 

Strategiasta johdetut tavoitteet

 

Strategisen sopimuksen tavoite (viite)

Strategisen linjauksen
tunnus/
alatavoite

Palvelualueen tavoite

TA 2020
mittari

Mittarin
seuranta-väli

Vastuuyksikkö

Raportointi 2020

Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen (KV1)

3.3.6

Turun kaupungin ilmastosuunnitelma 2029 toteuttaminen. Raportoidaan kaupunkikonsernin kasvihuonekaasupäästöistä

Kasvihuonekaasupäästöjen muutokset

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Itämeren suojelu (KH7)

3.3.9

Itämerihaasteen toimenpideohjelma 2019-2023 toteuttaminen:

 

 

 

 

Seurataan ja raportoidaan toimenpideohjelman mukaisten toimenpiteiden toteutuksen etenemisestä.

Aloitettujen, käynnissä olevien ja valmiiden toimenpiteiden määrä

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Päiviteään kaupungin pienvesikartoitus

Onko kartoitus päivitetty

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Selvitetään vedenalaista melutilannetta kaupungin vesialueilla

Onko selvitys tehty

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Aloitetaan virtavesien ja uomien vaellusesteiden poiston ja kutusoraikkojen kunnostuksen suunnittelu

 

Mitä toimenpiteitä on toteutettu

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Tarkistetaan viemäriverkon ulkopuolisten kiinteistöjen jätevesijärjestelmien saneeraustarve

Tarkastettujen kiinteistöjen määrä

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Itämerihaasteen viestintää ja verkostoitumista koskevien toimenpiteiden edistäminen

Toimenpiteiden määrä

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Lisätietoja: Taulukossa on esitetty strategisen sopimuksen tavoitteet luvuista 2.2 ja 2.3, jotka koskettavat rakennus- ja lupalautakuntaa.

 

 

 

 

Muut

 

Tavoitteen peruste
(=mistä tavoite on johdettu, esim. ohjelma tai normi)

Palvelualueen tavoite

 

TA 2020

mittari

Mittarin
seuranta-

väli

Vastuuyksikkö

Raportointi 2020

Prosessien kehittäminen

Rakennusvalvonnan lupien käsittelyaikojen lyhentäminen nykyisestä, tavoite 30 vrk (80 %)

kesto (vrk)

6 kuukautta

Rakennusvalvonta

 

Asiakaspalvelu

Rakennusvalvonnan asiakaspalvelukokemuksen parantaminen nykyisestä ja kohdennetun asiakaskokemuskyselyn toteuttaminen

Onko kysely toteutettu?

1 vuosi

Rakennusvalvonta

 

Rakennusvalvonnan palvelulupaus

Kun lupahakemusten asiakirjat ovat kunnossa, lupapäätös tehdään viimeistään kahden viikon kuluessa.

Lupapäätökset tehdään määräajassa

1 vuosi

Rakennusvalvonta

 

Rakennusvalvonnan palvelulupaus

Kun lupahakemusten asiakirjoja on täydennetty siten, että lupa voidaan myöntää, päätös tehdään viikon kuluessa.

Luvat myönnetään määräajassa

1 vuosi

Rakennusvalvonta

 

Ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma

 

Valvontasuunnitelman mukaisen valvontaohjeman päivittäminen sekä ohjelman mukaiset maksulliset tarkastukset ympäristöluvanvaraisiin ja rekisteröitäviin laitoksiin

 

Päivitetään valvontaohjelma ja tehdään tarkastukset ohjelman mukaisesti

 

1 vuosi

 

Ympäristönsuojelu

 

 

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma

Ympäristöterveyden suunnitelmallisten tarkastusten toteutuminen suunnitelman mukaan 60 %

Tarkastusten lukumäärä

1 vuosi

Ympäristöterveys

 

Digitaaliset palvelut

Sähköisten järjestelmien selvittäminen ja käyttöönotto

Onko selvitystyö tehty?

1 vuosi

Ympäristönsuojelu, Ympäristöterveys

 

Turku-strategian kilpailukykyohjelman mukaisesti kaupunki laatii luonnonympäristön arvojen säilymistä ja kehittämistä tukevan ohjelman.

 

Aloitetaan luonnon monimuotoisuusohjelman laatiminen.

Ohjelman laatiminen aloitettu

1 vuosi

Ympäristönsuojelu

 

Prosessien kehittäminen

Ajoneuvosiirtojen kokonaispalvelun kehittäminen; Yksinkertaistetaan ajoneuvonsiirtojen prosessia. Tarjotaan palvelua tarvitseville tahoille kokonaisvaltaista pakettia tyhjennettävien alueiden suunnittelusta siirtokehotusmerkkien asettamiseen ja alueen tyhjentämiseen.

Onko prosessi uudistettu ja otettu käyttöön

1 vuosi

Pysäköinninvalvonta ja ajoneuvosiirrot

 

Prosessien kehittäminen

Kuparikadun varastoalueen kehittäminen; Kartoitetaan varaston käyttötarve ja selkiytetään sen toiminta osana kaupungin organisaatiota.

Onko tarve kartoitettu ja varastokirjanpito toteutettu

1 vuosi

Pysäköinninvalvonta ja ajoneuvosiirrot

 

Lisätietoja: Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma perustuu valtakunnallisiin ohjearvoihin.

 

 

 

 

4.2 Projektit

 

Hanke

Projekti

Nykyinen vaihe

Hyötytavoite

Tuotostavoite

Alku

Loppu

Strategiakytkös

Tavoite 2020

 

RannikkoLife

V3 Projektin suunnittelun tarkentaminen (Toteutusvaihe)

- Rannikko‐LIFEn tavoitteena on parantaa rannikkon Natura 2000 ‐luontotyyppien ja direktiivilajien suojelutasoa kustannustehokkain luonnonhoitotoimin.

Toteutetaan valituille alueille projektisuunnitelman mukaisia toimia:
- A1 toimenpidesuunnitelmien laadinta hoitotoimenpiteille

- C1 Perinnebiotooppien hoitotoimenpiteet/Rantaniittyjen hoitotoimenpiteet

- C4 metsähabitaattien hoitotoimenpiteet

- C6 Vieraslajien torjunta
- C9 Kosteikon rakentaminen


Lisäksi muina toimina:
- Koulutukset & konseptointi: kaupunkiyhteistyön työpajat Suomi & Viro,

- Best
practises: vieraslajit ja saariston luonnonhoito
- Viestintä: infokyltit, Turussa ja
Lahemaalla luontokoulutoimintaa

1.8.2018

30.6.2023

3.3.6 Ilmasto- ja ympäristöpolitiikan toimenpiteillä edetään kohti kaupunkiseudun hiilineutraaliutta 2029

Tavoite 31.12.2020: Monivuotisen projektin tekeminen on hyvässä vauhdissa. Toimenpidesuunnitelmat on laadittu ja hoitotoimenpiteet ovat käynnistyneet kaikilla alueilla ja toimenpidekokonaisuuksissa.

KYTO digitalisaatio

Rakennusvalvonnan arkiston muuttaminen digitaaliseen muotoon

V4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Toiminnan tehostaminen sekä tietopalvelun parantaminen.Piirustusarkiston digitaalisointi mahdollistaa jatkossa digitaalisen aineiston myynnin asiakkaille, josta on saatavissa tuloja.Aiemman ajanjakson (1930-1989) pääpiirustusten digitointi toteutetaan konsernihallinnon asianhallinnan hankkeena.

Digitoidaan rakennusvalvonnan sähköistä pääpiirustusaineistoa niin, että asiakkaan on mahdollista saada kaikki pääpiirustukset digitaalisina ajanjaksolta 1930-2016.

14.11.2016

31.12.2020

3.2.3 Digitaalisia palveluja kehitetään laajalla ja avoimella yhteistyöllä

Vuoden 2020 aikana pääpiirustusten digitointi (1990-2014) on säännöllistä viikottaista toimintaa.

KYTO digitalisaatio

Ruissalo Info, digitaalisten palvelujen kehittäminen (vaihe 2)

V3 Projektin suunnittelun tarkentaminen

Projektin pyrkimyksenä on lisätä Ruissalon merkitystä kansallisen kaupunkipuiston osana ja yhtenä Turun vetovoimatekijänä, ja samalla lisätä Ruissalossa liikkuvien luonnontuntemusta, edistää luontoharrastusta ja lisätä Ruissalon arvostusta ainutlaatuisena luontokohteena. Opastusta päivittämällä voidaan ottaa paremmin huomioon eri kohderyhmät ja tarjota kaikille entistä monipuolisempaa, laadukkaampaa ja helpommin saavutettavaa opastussisältöä.

Laajennetaan digitaalisen opastuksen (kaksi kosketusnäyttöä ja internetsivusto) sisältöä lisäämällä mm. tekstiaineistoa, kuvia ja videoita. Lisätään sisältö ruotsin- ja englanninkielisenä, mahdollisuuksien/tarpeen mukaan myös muilla kielillä.

 

 

20.5.2019

31.12.2020

3.2.3 Digitaalisia palveluja kehitetään laajalla ja avoimella yhteistyöllä

Tavoite 31.12.2020: Uudet palvelut ja opastussisällöt ovat käytössä. Mobiiliopastuksen kehittäminen on aloitettu.

Pysäköintitoiminnan kehittäminen

Pysäköinninvalvonnan järjestelmän uusiminen/kehittäminen

V4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Siirretty strategisen hankintaan.

- Pysäköinnintarkastajilla on käytössä nykyajan vaatimukset täyttävä järjestelmä.

- Keskeisin tavoite on työn tehokkuuden lisääminen eli helpotetaan ja vähennetään käsin/manuaalisesti tehtävää työtä, jolloin voidaan keskittyä itse asiaosaamiseen. Hankinta lisää pysäköinninvalvonnan digitalisaatiota ja helpottaa asiakaspalvelua.

Uusia pysäköinninvalvonnan järjestelmä.

1.10.2017

31.12.2020

3.2.4 Parempaa johtamista ja päätöksentekoa tuetaan tiedonhallintaa parantamalla

Tavoite 31.12.2020: Pysäköinninvalvonnan uusi järjestelmä on hankittuna ja käytössä.

Pysäköintitoiminnan kehittäminen

Pysäköinti HUB

V3 Projektin suunnittelun tarkentaminen

Pysäköinnintarkastajien tarkastusohjelimiston toimivuuden nopeuttaminen. Tulevaisuudessa järjestelmää hyödynnetään tarjoamalla autoilijoille parempaa palvelua, joka vähentää turhaa vapaan pysäköintipaikan etsimistä.

 

Kerättäessä pysäköintiä koskevat tiedot yhteen järjestelmään voidaaan tietoa jalostaa sisäiseen käyttöön ja jakaa edelleen julkisesti hyödynnettäväksi.

15.1.2019

30.6.2020

3.2.3 Digitaalisia palveluja kehitetään laajalla ja avoimella yhteistyöllä

Tavoite 31.12.2020: Pysäköinnin valvonnan ja ohjaamisen tietojärjestelmät ovat käytössä.

Pysäköintitoiminnan kehittäminen

Pysäköintimittareiden uusiminen ja mobiilimaksamisen kehittäminen

V4 Projektin toteutus (Toteutusvaihe)

Tarjoaa useampia maksutapavaihtoehtoja, mikä lisää maksullisen pysäköinnin helppoutta ja lisää tulovirtaa. Tehostaa maksujen ja rahastuksen valvontaa

Tavoitteena uusia vanhentuneet mittarit. Pysäköintimittarien uusimisen yhteydessä kehitetään mobiilimaksamista. Lisäksi laajennetaan maksullista pysäköintiä sekä alueellisesti että ajallisesti.

1.10.2017

31.12.2020

3.3.10 Sujuvaa ja turvallista arkea tuetaan hyvällä kaupunkiympäristöllä ja palveluilla

Tavoite 31.12.2020: Kaksi kolmasosaa nykyisistä pysäköintimittareista on korvattu uusilla mittareilla.

 

 

 

 

 

 

Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu

 

5.1 Kaupungin yhteiset työhyvinvointitavoitteet

 

Henkilöstöohjelman painopistealue

Toimialan tavoite TA 2020

Palvelualueen tavoite TA 2020

 

 

Esitetään Kaupunkiympäristötoimialan strategisessa sopimuksessa

 

 

 

.1Henkilöstön hyvinvointi (kh)

 

Henkilöstö-

ohjelman
paino
pistealue

Kaupungin

tavoite

2018-2021

Keinot

 

Mittari

 

Tavoiteluku

(Toimiala)

 

Toimialan toimenpiteet tavoitteen edistämiseksi

 

Työ lisää

hyvinvointia

1. Työyhteisötaidot

tukevat tavoitteiden saavuttamista

 

 

1.A. Kehitetään

työyhteisötaitoja ja johtamista:

hyödyntämällä

koulutusta

antamalla tukea

luottamalla omiin

alaisiin

Työyhteisötaidot

- Auttaminen ja huomaavaisuus *

- Ajan tasalla pito ja tiedon jakaminen **

 

Työyhteisö

- Työpaikan ilmapiiri *

- Arvostus työhöni **

- Luottamus työkavereihin **

 

Työyhteisön tuki esimiestyölle * / **

>= edellinen vuosi (3,25)

 

 

 

 

>= edellinen vuosi (3,42)

 

 

 

>= edellinen vuosi (3,47)

Esimiesten koulutus ja työpaikkakokousten toiminnan tehostaminen. uuden pelialustan käyttöönotto.

 

Palvelualueen toimienpiteet:

-henkilökunnan koulutus työyhteistötaidoissa

 

2. Työ on turvallista ja terveellistä – henkisesti ja fyysisesti

2.A. Työkyvyn hallinta

 

 

 

 

2.B. Vaarojen ja haittojen arviointi / riskien arviointi

 

 

2.C. Kunta 10 – tuloksien pohjalta tehdyt kehittämissuunnitelmat koskien työpaineita

 

 

2.D. Asiakasväkivallan kokemus

Henkilömäärä, jolla ei poissaoloja terveydellisistä syistä (vakituiset)

 

 

Kuinka monta vaarat ja haitat –arvioita / riskiarviota tallennettu

 

Työpaineiden ja hallinnan suhde

- Työpaineita paljon, hallintaa vähän *

- Työmäärän lisääntyminen **

 

Asiakasväkivallan kokemus

- Henkinen väkivalta * / **

- Fyysinen väkivalta tai sen uhka * / **

Henkilöiden osuus lisääntyy (83 (27,2%))

 

Vähintään 25% toimialan perusyksiköistä/v (64%)

 

< edellinen vuosi (23,90%)

 

 

 

< edellinen vuosi

(24,40%)

(1,90%)

Palvelualueen toimienpiteet:

-itsensä johtamisen koulutusta henkilökunnalle

-Puhejudo II -koulutus

 

 

 

 

 

Henkilökunnan saatavuuden helpottaminen.

 

 

Kameroiden hankinta terveystarkastajille. Asiakaspalvelun kehittäminen.

3. Perustehtävä on mielekäs ja merkityksellinen

3.A. Annamme selkeän suunnan ja tavoitteet

Kokemus työn mielekkyydestä ja merkityksellisyydestä

- Koen työni mielekkääksi * / **

- Koen tekeväni merkityksellistä työtä * / **

>= edellinen vuosi

(4,61)

Kyllä –vastauksia 75%

(84,30%)

Palvelualueen toimenpiteet:

-Noudattamiemme arvojen selkeyttäminen

Rakentava ja

hallittu muutos –

muutos on mahdollisuus!

4. Osaamisen turvaaminen muutoksessa

4.A. Osaamisprofiilien

ajan tasalla pitäminen

 

 

4.B. Osaamisen johtamisen

vuosikellon toteuttaminen

Yhteisten osaamisten osaamistaso (ka) suhteessa tehtävän osaamisvaatimuksiin

 

 

Johtamisosaamisten osaamistaso (ka) suhteessa tehtävän osaamisvaatimuksiin

 

 

Henkilöstökoulutuksiin osallistuneiden määrä (% -osuus, HTV-työvoima)

 

Henkilöstökoulutuksen riittävyys

- Keskiarvo osallistuneiden henkilöiden koulutuspäivien määrästä /hlö (koulutussuunnitelmaraportointi)

- Kokemus täydennyskoulutuksen riittävyydestä * / **

>= tehtävän osaamisvaatimukset

(2,35/1,92)

 

>= tehtävän osaamisvaatimukset

(2,55/2,16)

 

>= edellinen vuosi (80,80%)

 

 

>= edellinen vuosi

min. 3 päivää/hlö

(4,9)

75 % henkilöstöstä kokee, että on riittävä" (69,30%)

Määritellään johtajien ja esimiesten osaamistaso ja tarve lisäkoulutukseen. Kannustetaan henkilökuntaa osallistumaan henkilöstökoulutuksiin.

 

Palvelualueen toimenpiteet:

-henkilökunnan osallistumien oman alan substanssin koulutuksiin

5. Toimintakyvyn ja tavoitteellisuuden säilyttäminen muutoksessa

5.A. Muutoksen kokeminen työssä

 

 

 

5.B. Työyhteisön tavoitteiden ymmärtäminen ja niiden saavutettavuus

Muutosten merkitysten kokeminen omassa työssään

- Muutosten laatu *

- Muutoksen kokeminen **

 

Kokemus työyhteisön tavoitteellisuudesta

- Työyhteisötaidot: tavoitteellisuus *

- Työyhteisön tavoitteellisuus **

> edellinen vuosi (33,80%)

 

 

 

>= edellinen vuosi (3,57)

 

 

Tavoitteet kirjalliseen muotoon. Muutosten ja tavoitteiden käsittely työpaikkakokouksissa yhdessä henkilökunnan kanssa. Konsulttien käyttö uuden kulttuurin luomisessa.

 

 

Palvelualueen tomenpiteet:

-noudattamiemme arvojen selkeyttäminen

-työyhteisökoulutusta henkilökunnalle

 

6. Uudistamiskyky

6.A. Työyhteisön kyky kehittää omaa toimintaansa

Kokemus työyhteisön kehittämiskyvystä

- Työyhteisötaidot: Kehittäminen *

- Työyhteisön kyky kehittää omaa toimintaansa **

> edellinen vuosi (3,05)

 

Henkilökunnan kehittämisehdotusten järjestelmällinen käsittely.

 

Parempi

johtaminen

7. Päätöksenteko ja johtaminen koetaan

oikeudenmukaiseksi

7.A. Tavoitteiden selkeys ja avoimuus päätöksenteon

perusteissa

Kokemus kohtelun oikeudenmukaisuudesta * / **

 

Kokemus päätöksenteon oikeudenmukaisuudesta * / **

>= edellinen vuosi (3,81)

 

>= edellinen vuosi (2,88)

Päätösten parempi perusteleminen ja sisällön avaaminen henkilökunnalle.

8. Laadukas esimiestyö

8.A. Esimiehelle riittävä tuki

tavoitteiden saavuttamisessa

Tuki esimiestyölle riittävää ***

 

 

Esimieheltä saatava tuki

- Esimiestuki *

- Esimiehen tuki ja rohkaisu **

Tuki riittävä > 75% (67%)

 

>= edellinen vuosi (3,46)

 

 

Esimiesten työkuorman jakaminen tarkoituksenmukaisella organisoinnilla (=esimiehellä liikaa alaisia). Lisätään esimiesten koulutusta.

 

Palvelualueen toimenpiteet:

-esitetään riittäviä esimiesresursseja strategiselle HR:lle

9. Yhteistoiminta ja osallistaminen

9.A. Yhteistoiminta toimialoilla kunnossa

 

 

9.B. Työpaikan tiedonkulun varmistaminen

 

 

9.C. Strategisesti ohjatut

kehityskeskustelut

Yhteistoiminnan vaatimusten tunteminen ***

 

 

Työpaikan palaverikäytännöt takaavat riittävän tiedonkulun ja keskusteluyhteyden ***

 

Kehityskeskustelujen käyminen ja hyödyllisyys

- Kehityskeskustelun käymisprosentti * / **

- Yksilökehityskeskustelujen hyödyllisyys * / **

Kyllä –vastanneiden osuus > 75% (94%)

 

Kyllä –vastanneiden osuus > 75% (72%)

 

> = edellinen vuosi

(59,20%)

(32,10%)

 

 

 

 

 

Viestinnän keinojen kehittäminen tiedonkulun hallinnassa. Panostaminen entistä enemmän työpaikkakokouksiin

 

Palvelualueen toimenpiteet:

-viestintäkoulutusta henkilökunnalle

 

 

Kehityskeskustelujen hyödyllisyyttä parannetaan antamalla henkilöstölle ja esimiehille koulutusta hyödyllisen kehityskeskustelun käymiseen

* Kunta10 / ** Välikysely / *** Esimiesbarometri   

 

 

 

Tunnusluvut

 

6.1 Tavoitteelliset tunnusluvut

 

Tunnusluku

Tyyppi

TOT 2018

TA 2019

Arvio 2019
toteutumasta

TA 2020

Seuranta-
väli

Myönnetyt rakennusvalvonnan luvat (m2)

V

244 728

150 000

200 000

150 000

1 kuukausi

Myönnetyt rakennusvalvonnan luvat, yhteensä (lkm)

V

1 511

1 400

1 400

1 400

1 kuukausi

Myönnetyt rakennusvalvonnan asuntoluvat, pientalot/muut (lkm)

V

111/1 895

90/1 200

90/1 300

90/1 200

1 kuukausi

Rakennusvalvontaviranomaisen suorittamat katselmukset ja tarkastukset (lkm)

V

4 143

4 000

4 000

4 000

1 kuukausi

Ympäristöluvat ja muut päätökset (lkm)

V

96

120

70

100

1 kuukausi

Ympäristötarkastukset (lkm), josta ympäristösuojeluviranomaisen taksanmukaan maksullisia (lkm)

T/T

567/21

550/40

480/26

550/40

1 kuukausi

Ruissalon luontokoulun kävijämäärä (lkm)

V

4479

4 000

4 000

4 000

1 kuukausi

Elintarvike- ja terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan kuuluvien kohteiden määrä (sisältäen esim. elintarvikehuoneistot, koulut, päiväkodit)

V

2866

2600

3 300

3 200

1 vuosi

Elintarvikevalvonnan valtakunnallisen suunnitelman toteutuminen, % (toteutunut/ suunnit.)

L/V

49

(739 / 1522)

45

60

60

1 vuosi

Ympäristöterveydenhuollon luvat ja todistukset (lkm)

V

392

350

350

350

1 kuukausi

Ympäristöterveydenhuollon tarkastukset (lkm), josta suunnitelmallisia (lkm)

K/T

2029/924

1 800 / 1 020

1 400 / 700

1 700 / 900

1 kuukausi

Eläinhoitolan maksulliset hoitopäivät

V

10 016

8 000

6 200

6 000

1 kuukausi

Pysäköintivirhemaksut (virhemaksujen lkm)

V

29158

30000 (?)

35000

33000

1 kuukausi

Pysäköintimaksujen maksutavan jakautuminen:käteinen/korttimaksut/mobiilimaksaminen %

V

46,7/3,1/50,2

46,73/3,27/50

37/4,4/58,6

28/12,6/59,4

1 kuukausi

Rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksut (1.000 eur)

T/T

3630

3 150

3150

3000

1 kuukausi

Pysäköintimaksu- ja pysäköintivirhemaksutulot (1 000 eur)

T/T

5 685

6100

6000

6100

1 kuukausi

 

 

Tunnusluvun tyyppi:

V= Volyymi, K/T =Kysyntä/tarve, L/V=Laatu/vaikuttavuus, S/P=Saatavuus/peittävyys, T/T=Tuottavuus/taloudellisuus