Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelu 
Ympäristönsuojelupäällikkö2507.11.2019 

12314-2019 (11 01 00)

Ympäristönsuojelulain 136 §:n mukainen päätös pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan ilmoituksen tarkastamisesta osoitteessa Ruunikkokatu 1, Turku

Ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Renja Rasimus 4.11.2019:

Ilmoituksen tekijä

PTI-Palvelut Oy (2381635-2)

Puhdistettavan alueen sijainti ja alueen omistaja

Osoite:

Ruunikkokatu 1, Turku

Kiinteistö:

853-92-42-1

Kiinteistön omistaja:

Oritur Oy (0710898-9)

Ilmoitusvelvollisuus ja toimivaltainen viranomainen

Ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaan maaperän ja pohjaveden puhdistamiseen pilaantuneella alueella sekä puhdistamisen yhteydessä kaivetun maa-aineksen hyödyntämiseen kaivualueella tai poistamiseen toimitettavaksi muualla käsiteltäväksi voidaan ryhtyä tekemällä siitä ilmoitus toimivaltaiselle viranomaiselle.

Ympäristöministeriö on päätöksellään YM2/464/2015 siirtänyt kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena toimivalle Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnalle (nykyinen rakennus- ja lupalautakunta) toimivallan käsitellä ympäristönsuojelulain 14 luvussa mainitut pilaantunutta maaperää ja pohjavettä koskevat asiat Turun kaupungin alueella. Rakennus- ja lupalautakunta on delegoinut asiaa koskevan päätösvallan ympäristönsuojelupäällikölle 11.1.2018.

Ilmoituksen vireille tulo

Ilmoitus on tullut vireille 18.10.2019, jolloin se jätettiin Turun kaupungin ympäristönsuojeluun (Dno 12314-2019).

Ilmoitukseen liitetyt asiakirjat

Maaperän puhdistamista koskevat luvat tai ilmoitukset

Saatujen tietojen mukaan alueelle ei ole aiemmin laadittu pilaantuneita maita koskevia päätöksiä tai lausuntoja.

Kohteen alueelta ei ole tiedossa muita ympäristöteknisiä tutkimuksia tai toteutettuja maaperän kunnostuksia.

Pilaantumisen aiheuttanut toiminta

Ilmoituksen mukaan alueella on ollut polttoaineenjakelutoimintaa vuodesta 1992 asti.

Ympäristönsuojelulain mukainen rekisteröity toiminta on päättymässä kiinteistöllä. Päättymisestä on tehty ilmoitus ympäristönsuojeluun

Kiinteistön käyttö ja maaperäolosuhteet

Maankäyttö, kaavoitus, ympäristö ja naapurit

Rekisteröidyn polttonesteen jakeluasemantoiminnan päättyminen edellyttää Valtioneuvoston asetuksen nestemäisten polttoaineiden jakeluasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista (444/2010) 17 §:n mukaan polttonesteen jakeluaseman rakenteiden poistamista ja maaperän pilaantumisen selvittämistä.

Suomalainen Energia Osuuskunta ilmoitti Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 2.9.2019 rekisteröidyn polttonesteen jakeluaseman toiminnan päättymisestä syyskuun 2019 aikana. Samassa ilmoituksessa todettiin, että Suomalainen Energia Osuuskunta teettää paikalla hallinnassaan olleen alueen osalta maaperän pilaantuneisuusselvityksen, josta laaditaan raportti. Mikäli maaperä on pilaantunut, siitä raportoidaan alueelliselle ELY-keskukselle sekä kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Samassa vaiheessa laaditaan kunnostussuunnitelma ja päätetään kunnostusmenetelmästä ja tehdään ilmoitus maaperän pilaantuneisuudesta ELY-keskukselle.

Nykyisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröidyn polttonesteen jakeluaseman tekniikka ja säiliöt kaivettiin pois maaperästä lokakuussa 2019. Maaperän puhdistustyö on tarkoitus toteuttaa nykyisen polttonesteen jakeluaseman alueella maaperän pilaantuneisuuden edellyttämässä laajuudessa.

Kiinteistö on kaavassa merkinnällä KL eli liikerakennusten korttelialue.

Samalle kiinteistölle on tulossa uusi toisen toiminnanharjoittajan hallinnoima polttonesteen jakeluasema.

Maaperä

Maaperätutkimuksessa savinen/silttinen perusmaa havaittiin noin 4 metrin syvyydessä. Täyttökerros säiliökaivantoalueella oli pääosin hiekkaa.

Pohja- ja pintavedet

Alue ei sijaitse tärkeällä pohjavesialueella. Lähin pohjavesialue on 1-luokan Huhtamäki (0285304) noin 1,5 kilometrin etäisyydellä kohteesta länteen. Huhtamäen pohjavesialue kuuluu luokkaan

Lähin pintavesistö Vähäjoki on noin 300 m etäisyydellä alueen pohjoispuolella.

Ilmoituksessa esitetty arvio maaperän pilaantuneisuudesta ja puhdistustarpeesta

Kohteen ympäristötekninen asiantuntija ilmoitti ympäristönsuojeluun puhelimitse 14.10 2019 tutkittaessa havaituista hiilivetyjen alempien ohjearvojen ylityksistä säiliöalueella. Samalla pyydettiin arviota puhdistustarpeesta ja kunnostustavoitteesta.

Lähtökohtaisesti polttonesteen jakeluaseman toiminnan päättyessä maaperä tulee tutkia ja kunnostustarve arvioida. Koska tutkimuksissa havaittiin alemman ohjearvotasojen ylityksiä, ympäristötekniselle asiantuntijalle todettiin, että kohteen kunnostuksesta tulee laatia kunnostussuunnitelma, joka liitetään kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle toimitettavaan ilmoitukseen pilaantuneen maaperän puhdistamisesta. Kunnostaminen tulee toteuttaa pilaantuneen maaperän puhdistamisena.

Maaperän ja orsiveden haitta-aineet

Kohteessa on tehty maaperätutkimuksia polttonesteen jakeluasemarakenteita ja säiliöitä poistettaessa 8.10.2019. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää jakeluasema-alueen maaperän haitallisten aineiden laatua, pitoisuutta ja määrää. Kenttämittauksia tehtiin 13 kohdassa. Kenttämittausten (PetroFlag ja PID) perusteella valikoidut, neljä maaperänäytettä, tutkittiin laboratoriossa.

Vesinäytteitä ei otettu.

Analyysien perusteella kohteessa havaittiin mm. seuraavat haitta-aineiden maksimipitoisuudet:

Kunnostustarpeen arviointi

Kiinteistölle ei ole laadittu erillistä pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arviointia tai kunnostussuunnitelmaa.

Kunnostussuunnitelma ja ympäristöhaittojen ehkäisy

Maaperän kunnostusmenetelmä ja -tavoitteet

Ilmoituksen mukaan kunnostusta tehdään massanvaihtona ja pilaantunut maa-aines toimitetaan hyväksyttyyn ja luvalliseen vastaanottopaikkaan.

Ilmoituksessa ei ole esitetty kunnostustavoitetta haitta-aineiden osalta.

Maa-ainesjätteen luokittelu ja käsittely

Ilmoituksen mukaan ympäristötekninen asiantuntija valvoo työmaata. Kunnostustyötä suoritetaan kenttämittausten avulla (8-16 kpl) PetroFLAG ja PID-kenttäanalysaattorilla. Kenttämittaukset varmistetaan kestävöimällä 2-4 kpl maanäytteistä tarkkaa kvalitatiivista ja kvantitatiivista laboratorioanalyysia varten. Näytteenottopisteet ja tulokset kirjataan ylös.

Kunnostustyö kestää 2-5 päivää.

Kunnostuksen aikataulu

Kunnostustyö tehdään viipymättä päätöksen myötä. Arvioitu kesto 2-5 päivää.

Ilmoituksen käsittely

Asian vireilläolosta ilmoittaminen ja lausunnot sekä mielipiteet

Ympäristönsuojelun käsityksen mukaan naapurien ennalta kuuleminen ei ole ollut tarpeellista, koska työstä aiheutuvien haittojen ei ole arvioitu ulottuvan merkittävästi puhdistettavaa aluetta laajemmalle.

PäätösPäätin hyväksyä ilmoituksessa esitetyn menettelyn. Kunnostettavaksi tulevan alueen (liitekartalla esitetyn toimenpidealueen) maaperän puhdistamisessa on noudatettava seuraavia määräyksiä, mikäli niissä mainittu menettely poikkeaa ilmoituksessa esitetystä:

Maaperän puhdistustuloksen toteaminen

1. Maaperän puhdistustyö on toteutettava seuraavasti:

2. Maaperän puhdistustyön lopputuloksen todentamiseksi on kaivannoista otettava vähintään yksi jäännöspitoisuusnäyte jokaista 100 m2:n suuruista seinämä- ja pohja-aluetta kohti. Näytteiden tulee edustaa toimenpidealueelle jäävän maan laatua ja kerroksellisuutta. Näytepisteet, jotka on merkittävä loppuraporttiin liitettävään karttaan, on valittava siten, että saatuja tuloksia voidaan verrata suoraan aiemmin alueella suoritettuihin tutkimuksiin. Vähintään 30 % jäännöspitoisuusnäytteistä on analysoitava laboratoriossa. Näytteistä on laboratoriossa tutkittava ainakin tutkimusvaiheessa havaittujen haitta-aineiden pitoisuudet. Mikäli kunnostustyön aikana havaitaan alkuperäisestä pilaantuneisuustutkimuksesta poikkeavia haitta-aineita, tulee kyseisten haitta-aineiden jäännöspitoisuudet määrittää myös laboratorioanalyysein.

Poistettavien maiden luokittelu ja käsittely

3. Toimenpidealueelta poistettavat maat on luokiteltava kuormakohtaisesti kenttämittaus- tai laboratoriomittausmenetelmän avulla seuraavasti:

4. Vaaralliset jätteet tulee toimittaa laitokseen tai vastaanottoon, jolla on ympäristölupa vastaanottaa tai käsitellä tällaista jätettä. Kohteesta poistettava pilaantuneeksi luokiteltu maa-ainesjäte on toimitettava käsiteltäväksi tai loppusijoitettavaksi laitokseen tai vastaanottopaikkaan, jolla on ympäristölupa tai muu ympäristönsuojelulaissa mainittu lupa vastaanottaa kyseisillä aineilla pilaantuneita maa-ainesjätteitä. Mikäli vaarallisiksi jätteiksi tai pilaantuneiksi luokiteltavia maa-aineksia sijoitetaan kaatopaikalle, tulee niiden kaatopaikkakelpoisuus kyseiselle kaatopaikalle selvittää.

Haitta-ainepitoisuuksiltaan kohteen eri osa-alueiden puhdistustavoitteet alittavaa maa-ainesta, voidaan hyödyntää kohteen kaivantojen täytöissä, mikäli se rakennusteknisesti on siihen soveltuvaa.

Pilaantumattomaksi luokitellut maa-ainekset, joissa haitta-ainepitoisuudet ovat alle kynnysarvojen, voidaan käyttää suunnitelmallisesti (esim. rakennuslupa, tiesuunnitelma) hyödyksi alueella ja alueen ulkopuolella.

Kohteesta poistettavat pilaantumattomat maa-ainekset, joissa on kohollaan olevia haitta-ainepitoisuuksia (kynnysarvojen ja alempien ohjearvojen välillä), tulee toimittaa sellaiselle maakaatopaikalle, jonka ympäristölupa mahdollistaa kyseisten maa-ainesjätteiden vastaanoton. Näitä maa-aineksia voidaan hyödyntää maanrakentamiseen myös muualla, mikäli siihen on erillinen lupa (esim. ympäristölupa tai valvovan viranomaisen muu hyväksyntä).

Mahdollinen jätettä sisältävä maa-aines tulee toimittaa laitokseen tai vastaanottoon, jolla on ympäristölupa käsitellä ja vastaanottaa sellaista jätettä.

Muut määräykset

5. Vaarallisen jätteen ja pilaantuneeksi luokitellun maa-ainesjätteen sekä mahdollisesta rakennus- ja purkujätteen kuljetuksista on laadittava kuormakohtaiset siirtoasiakirjat, joissa on oltava valvonnan ja seurannan kannalta tarpeelliset tiedot jätteen lajista, laadusta, määrästä, alkuperästä, toimituspaikasta ja –päivämäärästä sekä kuljettajasta. Jätteen haltijan on huolehdittava siitä, että siirtoasiakirja on mukana siirron aikana ja että se annetaan siirron päätyttyä jätteen vastaanottajalle. Vastaanottajan on vahvistettava jätteen vastaanotto sekä vastaanotetun jätteen määrä allekirjoittamalla siirtoasiakirja. Jätteen haltijan ja vastaanottajan on säilytettävä siirtoasiakirja tai sen jäljennös kolmen vuoden ajan sen allekirjoittamisesta. Kopiot siirtoasiakirjoista on pyydettäessä esitettävä Turun kaupungin ympäristönsuojelulle.

6. Ympäristöteknisen asiantuntijan tulee ohjata maaperän puhdistustyötä. Asiantuntijalla tulee olla hyvä kokemus pilaantuneen maaperän puhdistustyön ohjauksesta, näytteenotosta ja mittausmenetelmien käytöstä. Ympäristöteknisen asiantuntijan on aina oltava paikalla, kun pilaantuneeksi todettuja maita tai jätettä sisältävää maa-ainesta poistetaan työmaa-alueelta asianmukaisten siirtoasiakirjojen laatimiseksi.

7. Toiminnasta ei saa aiheutua lähiympäristön asukkaita haittaavaa merkittävää haju-, melu- tai pölyhaittaa. Mikäli mahdollisten valitusten tai suoritettujen melumittausten perusteella ilmenee, että toiminnasta aiheutuu erityisen häiritsevää haju-, melu- tai pölyhaittaa lähialueiden asukkaille, ympäristönsuojelu voi tarvittaessa antaa työaikaa tai puhdistustapaa rajoittavia tai pölyntorjuntaa koskevia määräyksiä, ellei haittaa muilla keinoin pystytä riittävästi vähentämään.

8. Ympäristönsuojelulle on varattava mahdollisuus suorittaa katselmus toimenpidealueelle maaperän puhdistustöiden aikana.

9. Puhdistustyön aloituksesta ja päättymisestä on ilmoitettava Turun kaupungin ympäristönsuojelulle. Aloitusilmoituksesta tulee käydä ilmi puhdistustyön ohjauksesta vastaavan asiantuntijan yhteystiedot sekä poistettavan maa-ainesjätteen toimituspaikat. Ympäristönsuojelulle on myös toimitettava suunnitelma työnaikaisten riskien hallinnasta ja työsuojelusta ennen puhdistustöiden alkua.

10. Alueen maaperässä olevien mahdollisten jätteiden (esim. asfaltti, betoni- ja tiilijäte) käsittelyssä on noudatettava Turun kaupungin ympäristönsuojelun ohjeita.

11. Mikäli kaivantoihin kertyy puhdistuksen aikana vettä, tulee sen mahdolliset haitta-ainepitoisuudet selvittää laboratorioanalyysein. Veden jatkokäsittelystä ja mahdollisesta johtamisesta tulee sopia ympäristönsuojelun kanssa sekä kaupungin jätevesiviemärin osalta Turun Vesihuolto Oy:n kanssa ja hulevesiviemärin osalta kaupungin kiinteistölaitoksen kanssa.

12. Alueelta poistettavat pilaantuneet maa-ainesjätteet tulee kuljettaa mahdollisimman pian maa-ainesjätteiden vastaanottopisteeseen tai käsittelylaitokseen. Mikäli kiinteistöltä kaivettuja pilaantuneita maa-ainesjätteitä joudutaan kuljetusteknisistä syistä varastoimaan kunnostusalueella, tulee ne säilyttää peitettyinä.

13. Ympäristönsuojelu voi puhdistamiseen liittyvien ennalta arvaamattomien seikkojen perusteella antaa asiassa täydentäviä ohjeita tai määräyksiä.

Raportointi

14. Maaperän puhdistustyöstä on laadittava loppuraportti, joka tulee toimittaa Turun kaupungin ympäristönsuojelun hyväksyttäväksi 3 kuukauden kuluessa siitä, kun puhdistustyö on loppunut. Raportista tulee käydä ilmi, miten päätöksessä asetetut määräykset ovat toteutuneet ja onko kohteessa tarvetta jatkotutkimukselle tai -tarkkailulle. Puhdistuksen loppuraportti on liitettävä myös kohteessa rakennettaviin rakennusten tai kiinteistöjen huoltoasiakirjoihin tai vastaaviin.

Perustelut

Kohteen maaperän puhdistamista koskevan asian käsittelyssä ja menettelyssä sovelletaan ympäristönsuojelulakia, riippumatta siitä milloin maaperän pilaantuminen on tapahtunut.

Kohteeseen soveltuu parhaiten massanvaihtomenetelmä, sillä polttoaineen jakeluaseman alueella suoritetaan jo merkittäviä kaivuutoimenpiteitä aseman rakenteita poistettaessa, polttoaineenjakeluasematoiminnan ja vuokrasopimuksen päättyessä.

Määräyskohtaiset perustelut

Kunnostuksen tavoitetasoksi alueelle on määrätty alemmat ohjearvot, joita yleensä pidetään riittävänä puhtaustasona esim. asuinkiinteistöillä. Alemmat ohjearvot on määrätty kunnostuksen puhtaustasoksi, koska polttonesteen jakeluasematoiminnanharjoittaja alueella tulee vaihtumaan ja polttonesteen jakeluasema rakennetaan kokonaisuudessaan uudestaan. (Määräys 1)

Toimenpidealueelta tulee ottaa riittävä ja edustava määrä jäännöspitoisuus-näytteitä ja otetuista näytteistä tulee riittävä määrä analysoida laboratoriossa, jotta voidaan varmistua siitä, että puhdistustavoitteet saavutetaan. Näytepisteet tulee merkitä karttaan, jotta voidaan arvioida, ovatko tulokset vertailukelpoisia aiempiin tutkimuksiin (Määräys 2).

Puhdistustyön yhteydessä alueelta poistettava maa-ainesjäte on luokiteltava haitta-aineiden laadun ja pitoisuuksien perusteella, jotta se voidaan toimittaa asianmukaiseen käsittelyyn tai vastaanottoon. Maa-ainesten luokittelu perustuu jäteasetukseen ja ympäristöhallinnon ohjeeseen 2/2007 (Määräys 3).

Maa-ainesjätteiden ja jätteitä sisältävän maa-aineksen asianmukaisen käsittelyn ja sijoituksen varmistamiseksi on annettu määräyksiä, jotta kyseisistä toiminnoista ei aiheudu vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristön pilaantumista (Määräys 4).

Siirtoasiakirjat ovat tarpeen mahdollisten onnettomuustilanteiden varalle sekä viranomaisvalvontaa ja vastaanottavan tahon toimenpiteitä varten (Määräys 5).

Jotta puhdistustyö toteutetaan luotettavasti, tulee työtä ohjaavalla henkilöllä olla riittävä kokemus pilaantuneen maa-alueen puhdistustyön ohjauksesta ja valvonnasta. (Määräys 6).

Maanvaihtotoimenpiteestä saattaa syntyä haittaa alueen ympäristössä asuville, jolloin voi olla tarpeen antaa tarkempia määräyksiä haittojen ehkäisemiseksi tai vähentämiseksi. (Määräys 7).

Työmaakatselmus tulee järjestää viranomaisvalvontaa varten sekä mahdollisten käytännön puhdistustyöhön liittyvien seikkojen täsmentämiseksi (Määräys 8).

Puhdistustyön aloituksesta ja loppumisesta on ilmoitettava viranomaisvalvontaa varten. Puhdistustyöhön saattaa liittyä terveysriskejä, joihin tulee varautua ennalta. (Määräys 9).

Puhdistustyössä saattaa syntyä muuta jätettä kuin maa-ainesjätettä, jonka käsittely saattaa edellyttää erityistoimenpiteitä (Määräys 10).

Kaivantoihin mahdollisesti kertyvä haitta-ainepitoinen vesi tulee toimittaa asianmukaiseen käsittelyyn tai esikäsitellä ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi ja viemärijärjestelmän toiminnan varmistamiseksi. Asiasta sopimista edellytetään, jotta voidaan varmistua kyseisten vesien soveltuvuudesta esitettyyn käsittelyyn ja johtamiseen. (Määräys 11).

Kuljetusta ja välivarastointia koskeva määräys on annettu ympäristöhaittojen leviämisen estämiseksi (Määräys 12).

Puhdistustyön aikana voi tulla esiin seikkoja, joihin ei ennakkotutkimuksista ja suunnittelusta huolimatta ole voitu varautua, josta johtuen viranomainen voi antaa työnaikaisia ohjeita tai määräyksiä (Määräys 13).

Loppuraporttiin tulee kerätä puhdistuksen kannalta oleelliset tiedot, jotta puhdistustyön lopputulos voidaan arvioida. Raportissa esitetään sellaiset työn toteuttamiseen liittyvät tiedot, joiden perusteella voidaan arvioida, onko puhdistushanke toteutettu ilmoituksen ja siitä annetun päätöksen mukaisesti. Kohteen orsi- ja pohjavesiin voi puhdistamisesta huolimatta jäädä haitta-aineita, josta syystä loppuraporttiin tulee sisältyä arvio kyseisten vesien tarkkailun tarpeesta. Maa-alueen luovuttajan tai vuokraajan on esitettävä uudelle omistajalle tai haltijalle käytettävissä olevat tiedot alueella harjoitetusta toiminnasta sekä jätteistä tai aineista, jotka saattavat aiheuttaa maaperän tai pohjaveden pilaantumista (Määräys 14).

Sovelletut säännökset:

Ympäristönsuojelulaki (527/2014)

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014)

Valtioneuvoston asetus maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnista (214/2007)

Jätelaki (646/2011)

Jäteasetus (179/2012)

Valtioneuvoston asetus kaatopaikoista (331/2013)

Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa

Päätöksen antaminen ja sen voimassaolo

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen 7.11.2019 ja se on voimassa 5 vuotta eli 31.12.2024 asti.

Ilmoituksen käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Turun kaupunginvaltuuston vahvistaman ympäristönsuojeluviranomaisen taksan perusteella ilmoituksen käsittelystä peritään 1300 euron maksu.

Liite 1Toimenpidealueen sijainti kartalla

 

Olli-Pekka Mäki

ympäristönsuojelupäällikkö

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Valitusoikeus on ympäristönsuojelulain 191 §:ssä mainituilla tahoilla.

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Jakelu

tiedOritur Oy
aoPTI-Palvelut Oy
tiedSuomalainen Energiaosuuskunta
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedRakennus- ja lupalautakunta


Liitteet:

Kytoys § 25
Liite 1:Toimenpidealueen sijainti kartalla