Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta9021.03.201910

947-2016 (350, 010)

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman 2018 toteutuminen

Tiivistelmä:

Kuntien tulee arvioida vuosittain ympäristöterveyden valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä. Valvontasuunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Valvontasuunnitelma toteuma oli vuonna 2018 keskimäärin 60 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojeluvalvonnasta perustui suurin osa äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Tarkastusten kokonaismäärä kasvoi 8 % edellisvuoteen verrattuna ja ympäristöterveyden nettotappio kasvoi 14 % vuodesta 2017. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 58 % toimintamenoista. Ehdotuksena on, että rakennus- ja lupalautakunta päättää hyväksyä oheisen ympäristöterveyden 2018 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Rlupalk § 90

Ympäristöterveys, ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 15.3.2019:

Ympäristöterveyden vuodelle 2018 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty rakennus- ja lupalautakunnassa 11.01.2018 § 12. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Ruokavirasto (elintarvikevalvonta ja eläinten hyvinvoinnin valvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Tiedot siirtyvät suoraan kunnan tietojärjestelmästä valtion keskitettyyn tiedonhallintajärjestelmään. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydestä vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveys

         2017        2018
Tulot €   676 068   658 888
Toimintamenot €1 095 7401 136 687
Netto €-  419 672-  477 799

1. Terveysvalvonnan perusyksikkö (14 henkilöä):

        2017    2018
Tulot €  427 790  425 442
Toimintamenot €  821 733  829 928
Netto €- 393 942- 404 486

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2018 päätoimisesti seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveyspäällikkö.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (4 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kaksi eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

      2017      2018
Tulot €133 884   77 460
Toimintamenot €141 364 163 601
Netto €  - 7 480 - 86 140

2.2. Eläinhoitola:

      2017     2018
Tulot €114 394155 985
Toimintamenot €132 644143 157
Netto €-18 250 12 828

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli vuonna 2018 Turun kaupungin alueella 1 593 kpl, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 1 522 kpl. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 990 kpl, joista suunnitelman mukaisia oli 739 (75 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 251 (25 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 49 %. Vastaava luku 2017 oli 35 %.  

OIVA-tarkastukset tehdään Eviran mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. OIVA-tarkastukset alkoivat 1.5.2013. Ai-empi arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5 vuotta, näyttää vielä yhä osin pitävän paikkansa nykyisillä resursseilla. Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Evira on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen.

Elintarvikevalvonnan näytteitä otettiin 97 kpl ja 279 kpl pintapuhtausnäytteitä. Ruokamyrkytysepidemiaselvityksiä tehtiin 2 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat omista ja Eviran projektinäytteistä. Yksikön omissa näytteenottoprojekteissa tutkittiin ravintoloiden pintahygieniaa. Lisäksi otettiin näytteitä liittyen Eviran gluteenittomien tuotteiden, hunajan ja kasvinsuojeluainejäämien valvontaprojekteihin sekä suoritettiin sienten ja marjojen radioaktiivisuusseurantaa.

Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla n. 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä. Vastaavasti kohteisiin tehtävien tarkastusten lukumäärän perusteella tarkastajia olisi tarvittu 12 henkilöä ottaen huomioon Eviran antama tarkastajakohtainen tarkastustavoitemäärän. Kokonaisarvio vajauksesta on n. 5 htv. Elintarvikevalvontaa teki seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Lounais-Suomen aluehallintovirasto on aiemmin pyytänyt lautakunnalta selvitystä Turun elintarvikevalvonnan resurssivajeesta, johon lautakunta on vastannut esittämällä kahta uutta virkaa edellisinä vuosina. Vuonna 2017 saatiin yhden uuden terveystarkastajan perustamislupa ja uusi terveystarkastaja on aloittanut virassa täytettynä 1.2.2018 alkaen.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit ja liikuntatilat. Vuonna 2018 valvontakohteita oli 753 kpl.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään päätös (TsL 13 §). Näiden kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia 2018 oli kaikkiaan 689 kpl.

Valvontasuunnitelman mukaan suunnitelmallisten tarkastusten määrä oli 294 kpl, josta toteutui 102 kpl eli 35 %. Suurista kohderyhmistä koulut ja päiväkodit tarkastetaan kolmen vuoden välein. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. lastenkoteja, tehostetun palveluasumisen yksiköitä ja oppilaitoksia.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.  Asunnontarkastuksia taloyhtiöiden tai muita ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä 587 kpl, joka on 84 % kaikista tarkastuksista.

Näytteenottosuunnitelma toteutui 87 %. Viranomaisnäytteitä otettiin 504 kpl, kun suunnitelmassa niitä oli 577 kpl. Lisäksi suunnitelman ulkopuolisia näytteitä otettiin 36 kpl. Osa näytteenotosta toteutettiin ulkoistettuna. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Suunnitelmallisiin valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet.

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Lisähenkilöstötarve on arviolta 4 htv:ta.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita 2018 oli 263 kpl.

Tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta. Vastaavasti tupakkavalvonta käsitteli uutena asiana tupakkalain 79 §:n mukaisia hakemuksia tupakoinnin kieltämiseksi asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja muihin tiloihin. Näitä hakemuksia käsiteltiin 13 kpl vuonna 2018.

Valvontasuunnitelman mukaan tupakkavalvontatarkastusten tavoitemäärä oli 127 kpl, josta toteutui 16 %. Laskennallinen tarvittava resurssi oli 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn sekä tupakointikieltopäätösten käsittelyyn. Tupakka- ja nikotiinilupia myönnettiin 2018 yhteensä 62 kpl.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 264 kpl.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 10 016. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 16 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 89 kpl ja päivystysaikana 60 kpl.

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:ltä ostetussa pieneläinpäivystyksessä kävi sopimuskunnista 9 342 asiakasta, joista turkulaisia oli 3 115 kpl eli 33 %. Vuonna 2017 pieneläinpäivystyksessä kävi 7 726, joista turkulaisia oli 3 891 kpl eli 50 %.

Johtopäätökset

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 60 %. Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan sekä eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 2 029 kpl, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (12 terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on 145 tarkastusta vuodessa. Ympäristöterveydenhuollon tavoite on, että jokainen tarkastaja tekee 130 tarkastusta. Tarkastusten kokonaismäärä kasvoi 8 % edellisvuoteen verrattuna.

Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui elintarvikevalvonnassa 49 %, terveydensuojelussa 35 % ja tupakkavalvonnassa 16 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojelussa valvonnasta perustui 69 % äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Kesälomasijaisilla oli kuitenkin osaltaan vaikutus tarkastustoteuman parantumiseen vuonna 2018. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio kasvoi 14 % vuodesta 2017. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 58 % toimintamenoista.

Elintarvikevalvonnassa uusintatarkastusten sekä uusien kohteiden tarkastusmäärät ovat kasvaneet. Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja muiden asumisterveysongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.

Ympäristöterveyden nykyiset resurssit ovat riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa valtakunnallisten valvontatavoitteiden saavuttamiseksi. Elintarvikevalvonnan osalta vajaus resursseissa oli arviolta 5, terveydensuojelussa 4 ja eläinhoitolassa 1 henkilötyövuotta. Arviota tukee vuoden 2017 valvontasuunnitelman toteutuminen, jossa valvonnan toteutumisaste oli keskimäärin myös 60 %. Nykyisillä henkilöresursseilla ei saavuteta valvonnan valtakunnallisia tavoitteita.

Ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää hyväksyä oheisen ympäristöterveyden 2018 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Päätös toimitetaan tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto