Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta32409.08.20181

7953-2018 (10 03 00)

Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen hallintopakkoasia/ Kaskenkatu 3 (2017-66)

Tiivistelmä:

Rakennusvalvonta on vuosien varrella useasti kehottanut Kaskenkatu 3:ssa sijaitsevien rakennusten omistajaa kunnostamaan kiinteistöllä sijaitsevat kaksi rakennusta. Rakennusten omistaja ei ole kehotuksista huolimatta ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin rakennusten kunnostamiseksi. Rakennus- ja lupalautakunnalle esitetään, että Kaskenkatu 3:n omistaja velvoitetaan toimenpiteisiin rakennusten korjaamiseksi uhkasakon uhalla.

Rlupalk § 324

Kiinteistö:

kaupunginosa (3), korttelin 1 tontti 1003.

Osoite:

Kaskenkatu 3, 20700 Turku.

Omistaja:

Asunto Oy Kaskenkatu 3, c/o Päivi Sainio, Uudenmaankatu 6 A, 20500 Turku.

Lakimiesharjoittelija Natalie Eklund ja hallintojohtaja Harri Lehtinen 6.8.2018:

Kuvaus asiasta

Turun rakennuslautakunta on rakennusjärjestyksen 4 §:n mukaisia ympäristökatselmuksia suorittaessa havainnut huomautettavaa yllä mainitussa osoitteessa. Huomautus koskee kiinteistöä 853-3-1-1003. Kiinteistön molemmat rakennukset ovat huonokuntoisia ja ympäristöä rumentavia. 

Rakennusvalvonta on pitänyt kiinteistöllä katselmuksen 7.2.2018. Katselmuksessa havaittiin pahoja vaurioita. Kiinteistön yksikerroksisen asuinrakennuksen (PRT 1034470376) katto ja julkisivuseinät sekä ikkunat ovat rappeutuneet. Julkisivumaalaukset ovat huonokuntoiset ja ympäristöä rumentavat. Ulkoseinähirsissä on paikoin pahoja lahoamisvaurioita. Luonnonkivistä tehty sokkeli on paikoin rikkoutunut ja lohkareita on pudonnut jalkakäytävälle. Vesikatto alusrakenteineen on pääosin hyvin huonokuntoinen ja vuotanut paikoitellen kauan, koska sisällä on mm. pahoja yläpohjan lahovaurioita.

Katselmuksella käytiin rakennuksen huoneistossa 4, 5 ja 6. Huoneistoihin 2 ja 3 ei päästy sisälle. Huoneistoon kolme oli pyydetty järjestämään sisäänpääsy, mutta sitä ei ollut järjestetty. Huoneisto nro 4:n sisäpuoli oli huonokuntoinen, alapohja- ja yläpohjarakenteita ei päästy näkemään. Huoneisto nro 5:ssä osa alapohjasta ja yläpohjasta oli romahtanut kokonaan. Alapohja oli osittain täysin tuhoutunut ja romahtanut ja vesikatto oli vuotanut pitkän aikaa, jonka seurauksena osa yläpohjasta oli lahonnut ja tuhoutunut. Huoneiston sisäpuolella pintamateriaalit oli laajalti purettu. Huoneistossa oli myös rakennusjätettä.

Huoneisto nro 6 oli yhdistetty huoneisto nro 5:een. Huoneisto nro 6 oli paremmassa kunnossa kuin huoneisto nro 5, mutta yläpohja- ja alapohjarakenteita ei päästy tutkimaan. Huoneisto nro 1 on asuinkäytössä ja sen osalta julkisivumaalaukset ovat paremmassa kunnossa eikä tähän asuntoon ollut tarvetta päästä sisälle. Sähköasennukset olivat käydyissä huoneistossa laajalti huonokuntoiset.

Kiinteistön toisen rakennuksen (vanha päiväkotirakennus, PRT 1034470365) julkisivumaalaukset ovat huonokuntoiset ja ympäristöä rumentavat. Samoin vesikaton ja hormien pellitysten maalaukset ovat huonokuntoiset ja ympäristöä rumentavat. 

Päätöksen perustelut

Tontille on tehty katselmuksia ennen uhkasakon asettamista 1.4.2008, 24.10.2017 ja 7.2.2018. Katselmuksien tuloksena todettiin, että kehotuksessa asetettuja määräyksiä ei ole noudatettu.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.

MRL:n 182 §:n mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkolain 4 §:n mukaan viranomainen voi asettaa uhkasakon, teettämisuhan tai keskeyttämisuhan, jos niin on laissa säädetty. Lain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Jos uhkasakko kohdistetaan useisiin asianosaisiin, kullekin on asetettava eri uhkasakko.

Molemmat rakennukset on rakennusrekisterin tietojen mukaan rakennettu 1800-luvun puolella ja ovat jo ikänsä puolesta kunnostamisen arvoisia rakennuksia. Lisäksi rakennukset sijaitsevat Turun keskusta-alueella erittäin näkyvällä paikalla. Kiinteistön omistaja on rakennusvalvonnan kehotuksista huolimatta jo vuosien ajan laiminlyönyt rakennusten kunnossapitämisen. Tämän perusteella ei ole todennäköistä, että kiinteistön omistaja noudattaisi kunnostusvelvoitetta ilman asiaan liitettävää uhkasakkoa.

Oheismateriaali 1Katselmuspöytäkirja 7.2.2018

Oheismateriaali 2Valokuvat 7.2.2018

Kiinteistön omistajille on annettu mahdollisuus antaa vastine uhkasakon asettamista koskevan päätösehdotuksen johdosta. Kiinteistön omistajan edustaja on pyytänyt ja saanut lisäaikaa vastineen antamiselle. Lisäajan antamisen jälkeenkin yhtiön edustaja on ilmoittanut ainoastaan, ettei kiinteistön omistajia tai hallintoa ole tavoitettu, eikä isännöitsijäyhtiöllä ole valtuuksia lausua asiasta.  

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:              

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää velvoittaa kiinteistön 853-3-1-1003 omistajan, Asunto Oy Kaskenkatu 3:n juoksevan uhkasakon uhalla kunnostamaan jäljempänä yksilöidyt rakennukset kiinteistöllä 1.5.2019 mennessä seuraavalla tavalla:

Yksikerroksinen asuinrakennus, PRT 1034470376:

Vanha päiväkotirakennus, PRT 1034470365:

Juoksevan uhkasakon määrä: kiinteänä peruseränä kaksikymmentätuhatta (20.000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty 1.5.2019 mennessä sekä lisäeränä kaksituhatta (2.000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Mikäli rakennuspaikan omistaja luovuttaa kiinteistön tai sen osan käyttöoikeuden, tulee velvoitetun ilmoittaa luovutuksensaajalle tällä päätöksellä asetetusta velvoitteesta ja uhkasakosta luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti.

Päätöksestä ei ilmoiteta poliisille esitutkintaa varten, koska tekoa on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.

Tästä päätöksestä ilmoitetaan uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin. 

Tästä päätöksestä peritään Asunto Oy Kaskenkatu 3:lta Turun kaupunginvaltuuston 12.11.2001 hyväksymän rakennusvalvontataksan 23.3 §:n mukainen maksu 600 euroa. 

Sovelletut lainkohdat: 

Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 182 §.

Uhkasakkolaki 4 §, 6 §, 7 §.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAsunto Oy Kaskenkatu 3
tiedMaanmittauslaitos