Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2017

Turun kaupunki, Kaupunkiympäristötoimiala, Ympäristönsuojelu

Vuonna 2017 toteutuneet kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle lainsäädännössä määrätyt valvontatehtävät sekä kaupungin ympäristönsuojelulle määräämät muut valvontatehtävät


Sisällys

Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2016   2

Ympäristönsuojelulaki   2

1. Ympäristölupavelvolliset laitokset (kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämät ympäristöluvat)   2

2. YSL 116 § mukaiset rekisteröinnit   3

3. Toiminnat, joilta ei edellytetä ympäristölupaa   3

4. YSL 118 § mukaiset päätökset (Meluilmoitukset)   5

5. Maaperän pilaantuneisuuden valvonta   6

6. Ympäristönsuojelulain nojalla annettujen asetusten valvonta   6

7. Ympäristönsuojelumääräysten valvonta   6

Jätelaki   7

Vesilaki   8

Vesihuoltolaki   9

Kalastuksen valvonta ja kalastusluvat   9

Maa-aineslaki   9

Luonnonsuojelualueiden valvonta   9

Metsästyslupien valvonta   10

Maastoliikennelaki   10

Ulkoilulain mukaiset leirintäalueilmoitukset   10

Tutkintapyynnöt   10

Arvio valvontasuunnitelman toteutumisesta   11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2017

 

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hyväksyi ympäristönsuojelun tulosalueen valvontasuunnitelman vuosille 2015–2017 kokouksessaan 19.5.2015. Valvontasuunnitelma käsittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle lainsäädännössä määrätyt valvontatehtävät sekä kaupungin ympäristönsuojelun tulosalueelle määräämät muun lainsäädännön mukaiset valvontatehtävät. Kaikkiaan ympäristönsuojelussa valvontaan käytettiin vuoden 2016 aikana noin seitsemän henkilötyövuotta.

 

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa

 

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa tuli voimaan 1.7.2015. Taksan tarkistaminen oli tarpeen, sillä syyskuun alussa 2014 voimaan tulleen uuden ympäristönsuojelulain mukaan lain mukaisista, valvontaohjelmaan perustuvista luvanvaraisen ja rekisteröitävän toiminnan määräaikaistarkastuksista ja niiden muusta ohjelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta voidaan periä maksu. Syksyllä 2015 laadittiin valvontaohjelma, jossa on määritelty kunkin luvanvaraisen tai rekisteröidyn toiminnan tarkastustiheys ja aikataulu, ja tarkastuksista perittiin maksu vuodesta 2016 alkaen.

 

Taksan mukaisia maksullisia tarkastuksia tehtiin vuoden 2017 aikana 40 kpl.

Ympäristönsuojelulaki

 

1. Ympäristölupavelvolliset laitokset (kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämät ympäristöluvat)

 

Ympäristölupavelvollisten laitosten valvontaa toteutettiin neuvotteluin ja tarkastuskäynnein lupavalmistelun yhteydessä. Luvan myöntämisen jälkeen laitosten toimintaa seurattiin tarkastuskäynnein ja vuosiraportein ympäristölupapäätöksen edellyttämällä tavalla. Lisäksi ympäristönsuojelun edustaja on osallistunut yhteistarkastuksiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa valtion aluehallinnon luvittamiin laitoksiin.

 

Vuonna 2017 myönnettiin 6 uutta ympäristölupaa ja tehtiin päätös viiden ympäristöluvan ja rekisteröidyn laitoksen rauettamisesta.

 

Vuoden 2017 lopussa Turussa oli 104 ympäristölupavelvollista laitosta, joiden lupa-asioiden käsittely ja valvonta kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.


 

Taulukko 1. Aiempina vuosina myönnettyjen ja rauetettujen ympäristölupien määrät sekä ympäristölupavelvollisten laitosten määrä.

vuosi

myönnetyt ympäristöluvat

rauetetut luvat

ympäristölupalaitokset

2016

5 kpl

2kpl

116 kpl

2015

8 kpl

1 kpl

113 kpl

2014

7 kpl

8 kpl

 

2013

1 kpl

10 kpl

 

2012

8 kpl

2 kpl

 

2011

3 kpl

1 kpl

 

2010

7 kpl

0 kpl

 

 

 

 

 

 

2. YSL 116 § mukaiset rekisteröinnit

 

Vuoden 2017 aikana rekisteröitiin ympäristönsuojelun tietojärjestelmään 3 kattilalaitosta ja 1 polttonesteiden jakeluasema. Turussa oli vuonna 2017 yhteensä 41 ympäristönsuojelulain mukaisen rekisteröinnin piirissä olevaa laitosta, joiden valvonta kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

Taulukko 2. Ympäristönsuojelun tietojärjestelmään aiempina vuosina rekisteröidyt laitokset sekä rekisteröidyt laitokset yhteensä.

vuosi

rekisteriin lisätyt laitokset

rekisteröidyt laitokset yhteensä

2016

15 kpl

40 kpl

2015

9 kpl

25 kpl

2014

7 kpl

 

2013

4 kpl

 

2012

2 kpl

 

2011

2 kpl

 

2010

 

 

 

 

3. Toiminnat, joilta ei edellytetä ympäristölupaa

 

Yritystarkastuksilla tutustuttiin yritysten toimintaan ja mahdollisiin ympäristövaikutuksiin. Tarkastuksissa kiinnitettiin eniten huomiota jätehuoltoon ja jätteiden lajitteluun, koska kaikissa yrityksissä syntyy jätteitä. Jätevesiasiat (ml. erotuskaivot), ilmanpäästöt, melu ja kemikaaliasiat tulivat esiin osassa yrityksistä. Painotukset vaihtelivat toimialan mukaan. Öljylämmitteisillä kiinteistöillä selvitettiin myös säiliön kokoa, sijoitusta ja mahdollisia tarkastuksia ja samalla tiedotettiin öljysäiliöiden tarkastusvelvollisuudesta. Kaikista tarkastuksista laadittiin muistio, johon kirjattiin saadut tiedot ja mahdolliset huomautukset toiminnan saattamiseksi säännösten mukaiseksi. Yleisiä huomautuksen aiheita olivat öljysäiliön tarkastamattomuus sekä puutteet vaarallisten jätteiden säilytyksessä.

 

 

 

Kaupunginosittain tehdyt tarkastukset ja toimialakohtaiset tarkastukset

 

Vuonna 2017 tarkastettavana kaupunginosana oli Oriketo ja toimialoina autokorjaamot ja autopesulat. Vuoden aikana tarkastettiin 51 autokorjaamoa ja 2 autopesulaa tai muuta autopesutoimintaa harjoittavaa yritystä. Orikedon alueen yritystarkastuksia tehtiin 16 kpl. Lisäksi tarkastettiin muutamia muiden toimialojen yrityksiä esim. saatujen ilmoitusten perusteella.

 

Rakennusjätteet

 

Rakennusten purkamisessa ja merkittävissä korjauksissa syntyvän jätteen lajittelua ja toimittamista hyötykäyttöön tai käsittelyyn valvottiin rakennusjäteilmoitusten avulla. Rakennusvalvonta antaa purku- tai rakennusluvan hakijalla ilmoituslomakkeen, jonka hakija tai urakoitsija toimittaa täytettynä rakennusvalvontaan tai ympäristönsuojeluun. Tarvittaessa hakijalta pyydettiin lisäselvityksiä tai loppuraportti purun jälkeen. Teollisuusrakennusten puruissa pyydettiin rakennusvalvontaa tarvittaessa lisäämään lupaehdoksi velvoitteen rakenteiden pilaantumisen selvittämisestä. Joissakin tapauksissa tarkistettiin esim. ympäristökuntien viranhaltijoilta, saako rakennusjäteilmoituksessa mainittu jätteen toimituspaikka ottaa vastaan ilmoituksessa mainittua jätettä. Rakennusjäteilmoituksia käsiteltiin 134 kappaletta.

 

Taulukko 3. Aiempina vuosina käsitellyt rakennusjäteilmoitukset.

Vuosi

Käsitellyt rakennusjäteilmoitukset

2016

124 kpl

2015

128 kpl

2014

134 kpl

2013

106 kpl

2012

99 kpl

2011

119 kpl

2010

126 kpl

 

 

 

 

Yleisöilmoituksiin perustuvat tarkastukset

 

Ympäristönsuojelu on tehnyt valvontakäyntejä myös yrityksiin, joiden toiminnan puutteista on ilmoitettu. Kysymyksessä on voinut olla esim. roskaantunut piha-alue tai yrityksen aiheuttamat ilmapäästöt. Asiaa on selvitetty yrityksen edustajien kanssa ja annettu tarvittaessa ohjeita tilanteen korjaamiseksi.

 

Toukokuussa 2015 Rauvolanlahteen, Ruskeakallion edustalle jäi Susanna-niminen laiva. Tarkastuksilla katsottiin, että kysymys on huonokuntoisesta aluksesta, joka aiheuttaa jätelain 72 §:ssä tarkoitettua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä (roskaantumista). Poistamiskehotuksia ei noudatettu vaan asia vietiin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan käsittelyyn. Lautakunta velvoitti keväällä 2016 laivan omistajan poistamaan laiva uhkasakon uhalla. Lautakunta käsitteli asiaa uudestaan marraskuussa 2016 ja syyskuussa 2017, jolloin se velvoitti laivan omistajan poistamaan laivan viipymättä uhalla, että laiminlyödyt toimenpiteet teetetään omistajayhtiön hallituksen puheenjohtajan kustannuksella. Asian käsittely on vielä keväällä 2018 kesken.

4. YSL 118 § mukaiset meluilmoitukset

 

Vuoden 2017 aikana tehtiin kaikkiaan 48 päätöstä meluilmoituksista, näistä 36 liittyi rakentamiseen tai työmaihin ja 12 huvi- ja yleisötilaisuuksiin.

 

Vuoden aikana käynnistyi poikkeuksellisen monta rakennustyömaata, joista osa on pitkäaikaisia jatkuen vielä seuraaviin vuosiin. Kesällä Turussa järjestettiin mm. Tall Ships Race –tapahtuma useine oheistapahtumineen. Perinteisten jokakesäisten musiikkifestivaalien lisäksi järjestettiin kaupungin keskustassa muutamia uusia tapahtumia.

 

Ulkoilmatapahtumiin liittyen jätettiin palautepalveluun kymmenkunta valitusta. Tyytymättömyys kohdistui pääasiassa tapahtumapaikan valintaan.

 

Taulukko 4. Meluilmoituksista tehtyjen päätösten määrä. Suluissa on eroteltu liittyikö päätös rakentamiseen ja työmaihin vai huvi- ja yleisötilaisuuksiin.

vuosi

Meluilmoituksista tehtyjen päätösten määrä

2016

30 (25/5) kpl

2015

26 (18/8) kpl

2014

23 (14/9) kpl

2013

31 (23/8) kpl

2012

31(23/9) kpl

2011

36 (28/8) kpl

2010

25 (19/6) kpl


 

5. Maaperän pilaantuneisuuden valvonta

Maaperän puhdistamista koskevat asiat ratkaistaan ilmoitusmenettelyllä. Vuoden 2017 aikana ympäristönsuojelu teki yhteensä 8 päätöstä pilaantuneen maaperän puhdistamisesta.

 

Ympäristönsuojelu valvoi puhdistamispäätösten käytännön toteutusta suorittamalla työmaakatselmuksia kunnostuskohteisiin ja tarkastamalla kohteiden loppuraportit. Lisäksi valvottiin useita maaperän kunnostustyömaita, joissa rakentamisen yhteydessä jouduttiin ennalta arvaamattomasti poistamaan haitta-ainepitoisia maa-ainesjätteitä. Ympäristönsuojelu tarkasti myös liittyikö vireillä oleviin kaavoihin, tiesuunnitelmiin ja kaivulupahakemuksiin mahdollisesti pilaantuneita maa-alueita.

 

Tiedot kohteista, joissa on tehty maaperätutkimuksia tai -kunnostuksia, on merkitty maaperän tilan tietojärjestelmään, jota päivitetään säännöllisesti. Kaikki maaperän tilan tietojärjestelmässä olevat kohteet on merkitty karttaohjelma WebMapiin, jolloin tieto mahdollisesti pilaantuneesta kohteesta on myös kaupungin muiden organisaatioiden käytettävissä.

 

Taulukko 5. Aiempina vuosina tehdyt maaperän puhdistamista koskevat päätökset.

vuosi

päätökset pilaantuneen maaperän puhdistamisesta

2016

12 kpl

2015

10 kpl

2014

9 kpl

2013

9 kpl

2012

13 kpl

2011

13 kpl

2010

6 kpl

 

 

6. Ympäristönsuojelulain nojalla annettujen asetusten valvonta

 

Ns. hajajätevesiasetuksen valvontaa toteutettiin maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen lupakäsittelyn yhteydessä. Kaikkiaan 23 uudisrakennus- ja valvontakohteesta annettiin lausunto rakennusvalvontaan ja osaan näistä tehtiin tarkastus.

 

7. Ympäristönsuojelumääräysten valvonta

 

Ympäristönsuojelumääräysten noudattamista valvottiin yleisesti muiden tarkastusten ja lupa- ja ilmoituskäsittelyjen yhteydessä sekä lausuntomenettelyissä. Määräyksiä sovellettiin mm. meluilmoitusten, jätevesilausuntojen ja öljysäiliöiden poistoa koskevissa menettelyissä.

 

Ympäristönsuojelu teki tarkastuksia kohteissa, joissa öljysäiliön poistamisvelvoitteeseen haettiin poikkeusta tai säiliön epäiltiin vuotaneen. Säiliön poistamisvelvollisuudesta tehtiin 5 poikkeamispäätöstä.

Jätelaki

 

Jätelain ja sen nojalla annettujen seudullisten jätehuoltomääräysten valvontaa tehtiin yritysten ympäristövalvonnan yhteydessä. Lisäksi yleisöilmoitusten perusteella tarkastettiin asuinkiinteistöjä. Ilmoitukset liittyivät yleensä jäteastioiden puuttumiseen joko kokonaan tai joidenkin hyötyjäteastioiden puutteeseen, pihojen tai jätetilojen roskaantumiseen sekä puutteelliseen kompostointiin. Useimpiin näistä kohteista tehtiin tarkastus ja kiinteistöjen haltijoille lähetettiin kirje, jossa pyydettiin korjaamaan havaittu epäkohta.

 

Kaupungin Kiinteistöliikelaitos ja Turun Seudun Kuntatekniikka Oy ilmoittivat ympäristönsuojeluun havaitsemistaan kohteista, joissa puutarhajätettä oli viety esim. kaupungin puistoalueille. Koska puutarhajätteen läjittäminen ympäristöön katsotaan roskaamiseksi, ympäristönsuojelu lähetti ohjekirjeen puutarhajätteen oikeasta käsittelystä noin 100 asuinkiinteistölle.

 

Kaupungin Paikalla -palautepalvelun kautta ympäristönsuojelulle välitettiin vuoden aikana n. 130 roskaantumista, ympäristöä pilaavaa toimintaa tai puhtaanapitoa koskevaa asukaspalautetta. Palautteisiin vastattiin palautepalvelun kautta ja tapaukset käsiteltiin asian vaatimalla tavalla.

 

Roskaantuneiden alueiden tarkastuksia tehtiin saatujen ilmoitusten perusteella. Tarkastuksia tehtiin noin 260 kpl. Tapauksesta riippuen kiinteistön haltijaa pyydettiin siivoamaan roskaantunut alue noin kuukauden sisällä. Talvikaudella määräajat olivat pidempiä. Määräajan jälkeen kohteeseen tehtiin jälkitarkastus. Vähäisemmissä roskaantumistapauksissa kiinteistöhaltijaa kehotettiin suullisesti siistimään alue ja hänen kanssaan sovittiin aikataulusta. Merkittävämmissä tapauksissa tarkastuksesta laadittiin pöytäkirja, joka lähetettiin kiinteistön haltijalle.

 

Kaupungin omistamilta maa-alueilta siivoutuksia hoidettiin yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen ja Hyvinvointitoimialan Työkeskuksen ulkoryhmän kanssa. Yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen kanssa poistettiin myös kiinteistöille ja tiealueille hylättyjä romuajoneuvoja. Yhteistyö sujui joustavasti sähköpostitse ja puhelimitse.

 

ELY-keskus toimitti ympäristönsuojelulle tiedoksi valvontaa varten 10 ilmoitusta jätteen hyötykäytöstä maarakennuksessa. Myös 45 ELY-keskuksen hyväksymispäätöstä tai otetta jätehuoltorekisteristä toimitettiin ympäristönsuojeluun. Ne koskivat jätteen kuljettajien merkitsemistä jätehuoltorekisteriin (JL 94§). Ympäristönsuojelu teki vuoden 2017 aikana 5 jätteen ammattimaista keräämistoimintaa koskevaa merkintää jätehuoltorekisteriin (JL 100 §).

 

Yli 1000 hengen yleisötapahtumien jätehuoltosuunnitelmat tarkastettiin ja toiminnan järjestäjille lähetettiin hyväksymiskirje, jossa voitiin tarvittaessa antaa määräyksiä jätehuollon järjestämisestä. Tapahtumia oli 21 kpl.

 

Yritystarkastukset, roskaukset, rakennusjäteilmoitukset sekä useimmat kohteet, joihin lähetettiin esim. kompostointia tai muuta jätehuoltoa koskevia kirjeitä, merkittiin Trimble Locus -paikkatietojärjestelmään.

 

Jätehuoltoon liittyviä pienimuotoisia neuvonta- ja konsultointikäyntejä on tehty noin 35 kiinteistöllä (mukaan lukien kaupungin kiinteistöt).

 

Kierrätyspisteet

 

Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n ylläpitämiä Rinki-ekopisteitä on Turussa 24 kpl ja niissä kerätään kotitalouksien lasi- ja kartonkipakkauksia, metallia ja osassa myös muovipakkauksia. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy ylläpitää lisäksi täydentäviä kierrätyspisteitä, joita on 10 kpl ja joissa kerätään lasipakkauksia ja metallia. Kaikissa kierrätyspisteissä kerätään myös paperia Paperinkeräys Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen nojalla.

 

Lisäksi Turussa on 54 paperinkeräyspistettä, joita jätteenkuljetusyritykset ylläpitävät keräyspaperin tuottajayhteisön lukuun.

 

Paikalla –palautepalvelun kautta ja asukkaiden suorina yhteydenottoina tuli ympäristönsuojelulle n. 35 kierrätyspisteisiin liittyvää palautetta, jotka välitettiin kommenttien kera Ringille tai Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:lle.

 

Taulukko 6. Roskaantumista koskevat tarkastukset, neuvontakäynnit

 

vuosi

roskaantuneiden alueiden tarkistukset

neuvonta- ja konsultointikäynnit

 

2016

n. 300 kpl

n. 45 kpl

 

2015

n. 150 kpl

n. 20 kpl

 

2014

n. 100 kpl

n. 20 kpl

 

2013

n. 100 kpl

n. 20 kpl

 

2012

n. 100 kpl

n. 20 kpl

 

2011

n. 100 kpl

n. 22 kpl

 

2010

102 kpl

n. 30 kpl

 

Vesilaki

 

Turun kaupungin alueella tehtiin Varsinais-Suomen ELY-keskukselle vesilain mukaisia ruoppausilmoituksia 23 kpl, pääasiassa liittyen mökkirantojen ruoppaukseen.

 

Taulukko 7. Turun kaupungin alueella tehdyt ruoppausilmoitukset.

vuosi

ruoppausilmoitukset

2016

29 kpl

2015

13 kpl

2014

21 kpl

2013

15 kpl

2012

17 kpl

2011

26 kpl

2010

20 kpl

Vesihuoltolaki

 

Vesijohto- ja viemäriverkostoihin liittymättömillä kiinteistöllä tehtiin 6 tarkastusta. Viranomaispäätöksiä tehtiin 22, liittyen pääosin hulevesiviemäröintiin.

 

Kalastuksen valvonta ja kalastusluvat

 

Kalastuksen valvontaa hoitivat Airisto-Velkuan ja Lounais-Suomen kalastusalueiden kalastuksenvalvojat kaupungin toimeksiannosta. Airisto-Velkuan kalastusalue suoritti Turun kaupungin vesialueilla valvontaa yhteensä 73 kertaa ja Lounais-Suomen kalastusalue 50 kertaa. Kaikilta tavatuilta kalamiehiltä tarkastettiin luvat. Lounais-Suomen kalastusalue on tehnyt kalastuksenvalvontaa pääasiassa Aurajoella Halistenkosken alapuolella. Yhteistyötä poliisin ja rajavartiolaitoksen kanssa tiivistettiin Aurajoella tapahtuvan salakalastuksen valvonnan tehostamiseksi.

 

Vuonna 2017 kaupungin vesialueita vuokrasi 5 ammattikalastajaa.

 

Verkkokalastuslupia kaupungin kalastusalueille myytiin kaikkiaan 124 ja muita kalastuslupia 268. Näistä yleiskalastuslupia oli 238, katiska- ja pitkäsiimalupia 30.

 

Maa-aineslaki

 

Voimassa olevia maa-aineslupia on Turun kaupungin alueella kolmessa kohteessa. Maa-ainesten ottamisesta toimitetaan vuosittain raportti ympäristönsuojelutoimistoon. Alueet tarkastettiin kerran vuoden aikana toiminnan ja raportoinnin oikeellisuuden arvioimiseksi.

Luonnonsuojelualueiden valvonta

 

Luonnonsuojelualueiden rauhoitusmääräysten noudattamista valvotaan säännöllisesti maastokäyntien yhteydessä. Kevät- ja kesäaikaan kiinnitetään erityistä huomiota koirakuriin. Rauhoitusaikana valvotaan maastossa kulkemista luonnonsuojelualueilla sekä lintuluodoilla. Luonnonsuojelualueilla käytiin useita kertoja viikossa läpi vuoden.

Metsästyslupien valvonta

 

Turun kaupungin omistamille maille annettavien metsästyslupien periaatteet ja luvista perittävät maksut ajantasaistettiin keväällä 2017. Kaupungin alueella toimivien metsästysseurojen nelivuotinen lupakausi oli katkolla. Uutta metsästyslupaa haki kymmenen seuraa ja lupa myönnettiin kahdeksalle. Metsästysseurojen toimintaa valvottiin vuosiraporttien avulla ja pitämällä yhteyttä seuroihin puhelimitse ja sähköpostitse.

 

Maastokäyntien yhteydessä tehtiin aina myös metsästyksenvalvontaa. Seuroihin oltiin aktiivisesti yhteydessä yhteensä noin 50 kertaa vuoden aikana. Turun seudun riistanhoitoyhdistykseen, joka mm. hoitaa Ruissalon vieraspienpetopyyntiä, pidettiin metsästyskauden kuluessa yhteyttä viikottain. Riistanhoitoyhdistys metsästi Ruissalossa metsästyskaudella 2017 – 2018 myös metsäkauriita ja valkohäntäpeuroja. Jahdin tarkoituksena oli hillitä pienten hirvieläinten voimakasta kannankasvua saarella, sillä niiden laidunnus haittaa mm. tammen uusiutumista.

 

Maastoliikennelaki

 

Vuoden aikana käytiin muutamia kertoja kohteissa, joissa oli ilmennyt luvatonta maastoliikennettä. Luvatonta maastoliikennettä on havaittu erityisesti lentoaseman alueen ympäristössä. Pomponrahkan alueella luvatonta maastoliikennettä pyrittiin estämään maastoon vietyjen kylttien avulla yhteistyössä Finavian kanssa.

 

Ulkoilulain mukaiset leirintäalueilmoitukset

 

Vuonna 2017 käsiteltiin kaksi ilmoitusta, jotka koskivat tilapäisiä leirintäalueita. SF-Caravan Turku Ry:n järjestämä Caravan Show & Camping ja Vantaan Festivaalit Oy:n järjestämä Ruisrockin leirintäalue sijoittuvat Turun Messu- ja Kongressikeskuksen alueelle. Tilapäiset leirintäalueet järjestetään vuodesta toiseen samanlaisena. Alueella ei ole tehty ympäristönsuojeluun liittyviä tarkastuksia, koska ongelmia ei aiempina vuosina ole ollut.

 

Tutkintapyynnöt

 

Vuoden 2017 aikana ympäristönsuojelu ei tehnyt tutkintapyyntöjä poliisille. Yhdessä kiinteistöliikelaitoksen ja konsernihallinnon kanssa selviteltiin vuokrasopimukseen liittyvää riita-asiaa kiinteistöllä, joka on roskaantunut ja jonka maaperä on todennäköisesti pilaantunut. Kaupungin konsernihallinto teki asiasta haastehakemuksen käräjäoikeudelle heinäkuussa ja asian käsittely on keväällä 2018 kesken.

Arvio valvontasuunnitelman toteutumisesta

 

Ympäristövalvonta toteutui vuoden 2017 aikana määrällisesti hyvin valvontasuunnitelman mukaisesti. Tarkastusten yhteydessä annettuja ohjeita ja määräyksiä noudatettiin yleensä hyvin. Näin ollen valvonnan vaikuttavuutta voidaan pitää varsin hyvänä.

Kuva 1. Trimble WebMap -sovellus. Turku.

Kuva: © Kiinteistöliikelaitos, Turun kaupunki

Ympäristölupien valvonnassa käytettiin työkaluna Trimble Locus -ohjelmaa. Tietokanta käsittää ympäristölupien paikka- ja rekisteritiedot vuodesta 2000 alkaen. Myös roskaantumisasiat, rakennusjäteilmoitukset ja tiedot ei-luvitettujen toimintojen valvonnasta on laitettu ohjelmaan. Ympäristölupatiedot ja tiedot mahdollisesti pilaantuneista maa-alueista näkyvät lisäksi karttaohjelma WebMapissa (kuva 1), jolloin ne ovat myös kaupungin muiden virastojen ja laitosten käytettävissä.