Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta13822.03.201817

947-2016 (350, 010)

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman 2017 toteutuminen

Tiivistelmä:

Kuntien tulee arvioida vuosittain ympäristöterveydenhuollon valvonnan toteu-tumista ja käsitellä arviointi kunnan vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä. Valvontasuunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Valvontasuunnitelma toteuma oli vuonna 2017 keskimäärin 60 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojeluvalvonnasta perustui suurin osa äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Tarkastusten kokonaismäärä kasvoi kuitenkin 15 % edellisvuoteen verrattuna ja ympäristöterveydenhuollon nettotappio väheni 38 % vuodesta 2016. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 62 % toimintamenoista. Ehdotuksena on, että rakennus- ja lupalautakunta päättää hyväksyä oheisen ympäristöterveydenhuollon 2017 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Rlupalk § 138

Ympäristöterveys, ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 15.3.2018:

Ympäristöterveydenhuollon vuodelle 2017 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa 11.4.2017 § 127. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Tiedot siirtyvät suoraan kunnan tietojärjestelmästä valtion keskitettyyn tiedonhallintajärjestelmään, mutta osa tiedoista raportoidaan vieläkin erikseen. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveydenhuolto

  2016 2017
Tulot € 480 339676 068
Toimintamenot €1 153 0531 095 740
Netto €- 672 714- 419 672

 

1. Terveysvalvonnan perusyksikkö (15 henkilöä):

  2016 2017
Tulot € 214 039427 790
Toimintamenot €  825 180821 733
Netto €- 611 141- 393 942

 

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2017 päätoimisesti kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveydenhuollon johtaja, toimistosihteeri ja toimistonhoitaja.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (4 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kaksi eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

  2016 2017
Tulot € 130 645133 884
Toimintamenot € 186 335141 364
Netto €- 55 690  - 7 480

 

2.2. Eläinhoitola:

  2016 2017
Tulot € 135 654114 394
Toimintamenot € 141 536132 644
Netto € -5 882-18 250

 

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli vuonna 2017 Turun kaupungin alueella 1772 kpl, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 1 959 kpl. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 904 kpl, joista suunnitelman mukaisia oli 690 (76 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 214 (24 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 35 %. Vastaava luku 2016 oli 18 %.  

OIVA-tarkastukset tehdään Eviran mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. OIVA-tarkastukset alkoivat 1.5.2013. Ai-empi arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5 vuotta, näyttää vielä yhä osin pitävän paikkansa nykyisillä resursseilla. Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Evira on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen.

Suunnitelmallisia elintarvikenäytteitä otettiin 111 kpl eli 88 % suunnitellusta määrästä. Lisäksi otettiin suunnitelman ulkopuolisia näytteitä 10 kpl. Ruokamyrkytysepidemiaselvityksiä tehtiin 2 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin omista ja lisäksi Eviran projektinäytteistä. Eviran projekteista osallistuttiin Eviran järjestämään kasvisten vierasainevalvontaan sekä kasvisten alkuperän ja rasvahappovalmisteiden valvontahankkeisiin. Yksikön omissa näytteenottoprojekteissa tutkittiin jauhelihan, irtojäätelön ja jääpalojen hygieenistä laatua. Lisäksi toteutettiin gluteenittomien leipomotuotteiden valvontaprojekti sekä suoritettiin sienten ja marjojen radioaktiivisuusseurantaa.

Valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskettuna suunnitelmalliseen valvontaan 2017 olisi tarvittu ohjeellisesti 4,2 htv. Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla n. 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä. Vastaavasti kohteisiin tehtävien tarkastusten lukumäärän perusteella tarkastajia olisi tarvittu 15 henkilöä ottaen huomioon Eviran antama tarkastajakohtainen tarkastustavoitemäärän. Kokonaisarvio vajauksesta on n. 2-7 htv. Elintarvikevalvontaa teki kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Lounais-Suomen aluehallintovirasto on aiemmin pyytänyt lautakunnalta selvitystä Turun elintarvikevalvonnan resurssivajeesta, johon lautakunta on vastannut esittämällä kahta uutta virkaa edellisinä vuosina. Vuonna 2017 saatiin yhden uuden terveystarkastajan perustamislupa ja uusi terveystarkastaja on aloittanut virassa täytettynä 1.2.2018 alkaen.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit ja liikuntatilat. Vuonna 2017 valvontakohteita oli 746 kpl.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään päätös (TsL 13 §). Näiden kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia 2017 oli kaikkiaan 735 kpl.

Valvontasuunnitelman mukaan suunnitelmallisten tarkastusten määrä oli 292 kpl, josta toteutui 229 kpl eli 78 %. Suurista kohderyhmistä koulut ja päiväkodit tarkastetaan kolmen vuoden välein. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. lastenkoteja, tehostetun palveluasumisen yksiköitä ja yksityisiä oppilaitoksia.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.  Asunnontarkastuksia taloyhtiöiden tai muita ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä 506 kpl, joka on 69 % kaikista tarkastuksista.

Näytteenottosuunnitelma toteutui 59 %:sti. Viranomaisnäytteitä otettiin 321 kpl, kun suunnitelmassa niitä oli 548 kpl. Osa näytteenotosta toteutettiin ulkoistettuna. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Suunnitelmallisiin valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet.

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Lisähenkilöstötarve on arviolta 1-2 htv:ta.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita 2017 oli 338 kpl.

Tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta. Vastaavasti tupakkavalvonta käsitteli uutena asiana tupakkalain 79 §:n mukaisia hakemuksia tupakoinnin kieltämiseksi asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja muihin tiloihin. Näitä hakemuksia käsiteltiin 9 kpl vuonna 2017.

Valvontasuunnitelman mukaan tupakkavalvontatarkastusten määrä oli 165 kpl, josta toteutui 5 %. Laskennallinen tarvittava resurssi oli 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn sekä tupakointikieltopäätösten käsittelyyn. Tupakka- ja nikotiinilupia myönnettiin 2017 yhteensä 56 kpl.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 145 kpl.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 10 045. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 14 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 104 kpl ja päivystysaikana 85 kpl.

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Omaeläinklinikka Oy:ltä ostetussa pieneläinpäivystyksessä kävi 7 726 potilasta, joista turkulaisia oli 3 891 kpl eli 50 %. Vuonna 2016 pieneläinpäivystyksessä kävi 6 831, joista turkulaisia oli 3 199 kpl eli 47 %.

Johtopäätökset

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 60 %. Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Elintarvike- ja terveydensuojeluvalvonnan ja eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 1 725 kpl, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (11 terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on 134 tarkastusta vuodessa. Ympäristöterveydenhuollon tavoite on, että jokainen tarkastaja tekee 130 tarkastusta. Tarkastusten kokonaismäärä kasvoi 15 % edellisvuoteen verrattuna.

Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui elintarvikevalvonnassa 35 %, terveydensuojelussa 78 % ja tupakkavalvonnassa 5 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojelussa valvonnasta perustui 69 % äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Kesälomasijaisilla oli kuitenkin osaltaan vaikutus tarkastustoteuman parantumiseen vuonna 2017. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio väheni 38 % vuodesta 2016. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 62 % toimintamenoista.

Elintarvikevalvonnassa uusintatarkastusten sekä uusien kohteiden tarkastusmäärät ovat kasvaneet. Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja muiden asumisterveysongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.

Ympäristöterveyden nykyiset resurssit ovat riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa vähintään yhdellä uudella terveystarkastajan viralla valtakunnallisten valvontatavoitteiden saavuttamiseksi.

Ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää hyväksyä oheisen ympäristöterveydenhuollon 2017 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Päätös toimitetaan tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys