Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta2611.01.201826
Rakennus- ja lupalautakunta3725.01.20188

4035-2016 (242)

Selityksen antaminen korkeimmalle hallinto-oikeudelle / Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (2016-396)

Tiivistelmä:

Asiassa on kyse selityksen antamisesta korkeimmalle hallinto-oikeudelle valituksesta, joka koskee hallinto-oikeuden antamaa päätöstä purkamisluvasta tehtyyn valitukseen. Selityksessä esitetään valituksen hylkäämistä.

Rlupalk § 26

Rakennuslautakunta on 20.10.2016 § 460 päättänyt hyväksyä Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n hakemuksen, joka koski kahden korkeakoulurakennuksen purkamista kiinteistöllä 1-48-12, osoitteessa Arwidssoninkatu 1.

Meidän Turku – Vårt Åbo ry. on valittanut päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle, joka on päätöksellään 1.11.2017 hylännyt valituksen.

Mainittu yhdistys on valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä edelleen korkeimmalle hallinto-oikeudelle, joka on pyytänyt rakennuslautakunnan lausuntoa valituksen johdosta 26.1.2018 mennessä.

Rakennuslautakunnan toimivalta on siirtynyt 1.1.2018 alkaen rakennus- ja lupalautakunnalle.

Rakennusvalvonta esittää, että Turun hallinto-oikeudelle annettaisiin asiassa seuraava lausunto.

Lausuntoehdotus

Turun rakennus- ja lupalautakunta uudistaa asiassa kaupungin puolesta aikaisemmin lausutun, palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen sekä ilmoittaa selityksenään asiaan kunnioittavasti seuraavaa:

Valituksessa avataan ansiokkaasti maankäyttö- ja rakennuslain purkamista koskevien säännösten sekä asemakaavaprosessin sisältöä.

Periaatteessa on mahdollista, että rakennusten perinne-, kauneus- tai muita arvoja voidaan arvioida uudelleen sen jälkeenkin kun asemakaavaratkaisu on tehty. Tässä tapauksessa asemakaava on laadittu 1990-luvun lopulla ja se on tullut voimaan 14.10.2000. Asemakaavaa laadittaessa nyt purettavien rakennusten arvo on ollut tiedossa, mutta asemakaavassa on päädytty säilyttämisen sijasta toisenlaiseen ratkaisuun yliopiston tilatarpeiden vuoksi.

Olosuhteissa taikka rakennusten rakennustaiteellisessa tai kulttuurihistoriallisessa arvossa ei ole asemakaavan voimaan tulon jälkeen tapahtunut sellaisia muutoksia, että tilannetta tulisi arvioida nyt toisin. Se seikka, ettei alueelle ole juuri nyt tarvetta rakentaa uudisrakennuksia, ei myöskään ole peruste sille, että suojelun tarvetta tulisi arvioida kaavoituksen kautta uudelleen. Asemakaava on hyväksytty laillisessa menettelyssä ja lupaviranomaisen tulee kaavaa noudattaa.

Hallinto-oikeuden päätös noudattaa korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännön linjauksia; lupaviranomainen voi hylätä purkamislupahakemuksen, mikäli asemakaava on selvästi vanhentunut tai rakennusten edellä mainittuja arvoja ei ole aikaisemmin arvioitu kaavoitusmenettelyssä. Lupaviranomainen ei kuitenkaan voi toimia suojeluviranomaisena, vaikka maankäyttö- ja rakennuslain eräiden säännösten perusteella tällaisenkin tulkinnan voisi tehdä. Lautakunta viittaa erityisesti KHO:n päätökseen 27.8.2004 taltionumero 2070, jossa katsottiin jopa, että kaavoittajan passiivisuus estää purkamisluvan hylkäämisen, vaikka rakennuksessa sinänsä olisikin suojeluarvoja.

Edellä esitetyn perusteella rakennus- ja lupalautakunta katsoo, että hallinto-oikeuden päätös on lain säännösten mukainen ja valitus siten tulee hylätä.

Lisätietoja antaa tarvittaessa hallintojohtaja Harri Lehtinen, puh. 02 262 4289, s-posti harri.lehtinen(at)turku.fi, osoite PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1Turun hallinto-oikeuden päätös 1.11.2017

Oheismateriaali 2Valitus 1.12.2017

Va. valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää antaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen selityksen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Raekallion Valkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Rlupalk § 37

Pöydältä 11.1.2018 § 26.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asian esitteli valvontajohtajan varahenkilönä rakennustarkastaja Reima Ojala.

Jakelu

lausKorkein hallinto-oikeus