Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta36224.10.20127

9925-2012 (041, 100)

Tulosalueiden esitykset vuoden 2013 henkilöstösuunnitelman toteuttamisesta

Tiivistelmä: -

Perla § 362

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 16.10.2012:

Peruspalvelulautakunta päätti 12.9.2012 § 334 hyväksyä sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2013 henkilöstösuunnitelman, joka sisältyy hallintokunnan ensi vuoden talousarvioesitykseen (esityksen liite 8). Tähän pykälään on koottu tulosalueiden näkemyksen mukaan kiireelliset eli sellaiset esitykset, jotka tulisi toteuttaa 1.1.2013 lukien. Loput suunnitelmaan sisältyvistä esityksistä tuodaan peruspalvelulautakuntaan ensi vuoden puolella.

Esitys sisältää useita pitkään tilapäisesti hoidettujen tehtävien vakinaistamisia. Näissä tehtävissä työvoiman tarve on todettu pysyväksi ja työlainsäädännön määräykset edellyttävät pysyvää palvelussuhdetta. Näitä esityksiä on perusterveydenhuollosta ja erikoissairaanhoidosta. Vanhuspalvelun esitykset ovat suurimmaksi osaksi vakanssimuutoksia ja liittyvät henkilöstörakenteen muuttamiseen.  

Vuoden 2013 henkilöstösuunnitelman toteuttamiseksi esitetään uusien vakanssin perustamisia/ lakkauttamisia liitteen 1 mukaisesti. Osa suunnitelmasta saadaan toteutetuksi siirtämällä olemassa olevia, kuluvan vuoden aikana avoimeksi tulleita vakansseja tulosalueiden tarpeisiin. Nämä on koottu liitteeseen 2.

Esitysten kustannukset v. 2013 ovat n. 455.000 € ja niiden vaikutus työvoiman määrään on + 5 (liitteet 1 ja 2 yhteensä). Määrärahat suunnitelman toteuttamiseksi sisältyvät vuoden 2013 talousarvioehdotukseen.

Tulosalueiden esitykset ja niiden perustelut:

Sosiaalityö

Pienten lasten vastaanottokodissa on vapautunut kaksi lastenhoitajan vakanssia. Aikaisemman periaatepäätöksen mukaan lastenkodeissa vapautuvat lastenhoitajan vakanssit muutetaan ohjaajan vakansseiksi. Tässä vaiheessa ei ole tarkoituksenmukaista tehdä muutoksia muiden lastensuojelulaitosten avoimiin vakansseihin. Muutokset aiheuttavat kustannuksia yhteensä 3.902 €/v. 2013. Esitys ei vaikuta työvoiman määrään.

Perusterveydenhuolto

Suunnitelma sisältää järjestelmäkoordinaattorin vakanssin perustamisen. Tarkoitus on vakinaistaa syksystä 2011 lukien tilapäisellä palkkaamisluvalla hoidettava tehtävä. Ko. vakanssin hoitaja tulee toimimaan johtavan järjestelmäkoordinaattorin sijaisena. Samassa yhteydessä esitetään lakkautettavaksi tarpeeton toimistovirkailijan vakanssi.

Sosiaali- ja terveystoimessa on ollut käytössä Logican toimittama Pegasos-potilastietojärjestelmä syyskuusta 1998 alkaen. Sovellus kattaa koko terveystoimen palvelut sekä sosiaalitoimen vanhuspalvelut. Ohjelma sisältää asiakkaan palvelut ”kohdusta - hautaan” periaatteella.  Sovellusta käyttää noin 4000 työntekijää ja se on käytössä kaikkina vuorokaudenaikoina ympäri vuoden (24/7) ja sisältää kaikkien eri osa-alueiden (perusterveyden huolto, erikoissairaanhoito, vanhusten terveyspalvelut, kuntoutumispalvelut, työterveyshuolto) tarvitsemat ohjelma osiot. Sovelluksella tuotetaan mm. kaikki palveluista perittävät maksut. Sovellus vastaa siitä, että jokaisena vuorokauden hetkenä on asiakkaan kertomus käytössä, pystytään annettu hoito kirjaamaan, tekemään laboratorio-/röntgenpyynnöt sekä saamaan näihin vastaukset, tekemään sairaalalähetteet omaan erikoissairaanhoitoon sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin. Pegasoksen laboratorio-, röntgen- ja sairaalaläheteyhteys sairaanhoitopiiriin on rakennettu HL7 -sanomaliikenteenä, joka toimii ajantasaisesti kaikkina vuorokaudenaikoina.

Perusterveydenhuollossa on tällä hetkellä Pegasos- järjestelmän pääkäyttäjinä johtava järjestelmäkoordinaattori, yksi vakituinen ja yksi tilapäinen järjestelmäkoordinaattori. Järjestelmäkoordinaattori on henkilö, joka tuntee koko toimialueen ja sen toiminnan, keskeiset vastuuhenkilöt ja heidän tarpeensa sekä tietojärjestelmän sisällön. Hän vastaa koko järjestelmän hallinnasta ja määrittelee käyttäjien käyttöoikeudet ja näkymät. Hän koordinoi ja ohjaa järjestelmän hyötykäyttöä. Johtavan järjestelmäkoordinaattorin tulee hallita koko ohjelma ja kaikkien sosiaali- ja terveystoimen tulosalueiden toiminnan ohjelmaan liittyvät asiat ja koordinoida kokonaisuutta. Lisäksi hän organisoi uusien ohjelma-osioiden käyttöönoton sekä versio- ja korjauspäivitysten koordinoinnin. Edelleen hän osallistuu ohjelman toimittajan ja muiden kaupunkien kanssa tehtävään kehitystyöhön ja lakisääteisiin valtakunnallisiin hankkeisiin (KanTa- arkisto ja AvoHilmo, e-resepti) ja niiden kehittämiseen ja käyttöönoton valvontaan. Hän vastaa valtakunnallisten lakisääteisten tilastojen tuottamisesta ja tietokantapoimintojen tekemisestä. Lisäksi hänelle kuuluvat oheisohjelmien hallinta ja yhteensovitus Pegasos-toimintojen kanssa.

Johtavan järjestelmäkoordinaattorin tehtäväkuva on laaja. Järjestelmän käyttöön sisältyy tietoturvariskejä. Tämä edellyttää valmiutta nopeisiin sijaisjärjestelyihin. Sijaisen tulee hallita samat asiat kuin vakanssin vakituisen haltijan. 

Esitys ei lisää palkkakustannuksia eikä se vaikuta työvoiman määrään, koska kysymyksessä on tilapäisesti hoidetun tehtävän vakinaistaminen.

Erikoissairaanhoito

Uutena vakanssina esitetään perustettavaksi erikoistuvan lääkärin virka tähystysyksikköön. Tähystysyksikön nykyiset resurssit ovat riittämättömät turvaamaan tähystysten saatavuus. Tähystystutkimuksien saatavuus ei ole hoitotakuussa, mistä Lounais-Suomen aluehallintovirasto on jo huomauttanut. Tähystystutkimuksien tarve lisääntyy väestön ikääntyessä. Erikoistuvan lääkärin vakanssilla saadaan suhteellisen edullisesti kurotuksi umpeen palvelun tarvetta. Erikoistuvan lääkärin koulutusvirka tuottaa alueelle lisää tähystystutkimuksien osaajia. Osa uuden vakanssin palkkakustannuksista saadaan takaisin koulutuskorvauksina.

Kotisairaalassa/päivystyspartiossa on ollut voimassa tilapäiset palkkaamisluvat 1.1.2011 lukien erikoislääkärin ja yhden sairaanhoitajan tehtäviin. Päivystyspartio on kotona tapahtuvaa akuuttia sairaanhoitoa, joka vähentää päivystyksen käyttöä ja sairaalahoidon tarvetta. Päivystyspartio muuttuu osaksi 1.5.2013 käynnistyvän geriatrisen akuuttikeskuksen (GAKE) toimintaa.

Sisätautien vuodeosastolla on ollut pitkään tilapäisellä palkkaamisluvalla osastonlääkäri varahenkilön luonteisesti osastojen ruuhkahuippujen hoitamiseksi vaikeissa kuormitustilanteissa. Nyt esitetään tehtävän vakinaistamista. Lisäksi esitetään kahden tilapäisen sairaanhoitajan tehtävän vakinaistamista. Tällä voidaan saada riittävä henkilöstömitoitus potilasturvallisuuden varmistamiseksi raskashoitoisten neurologisten potilaiden kuntoutuksessa. Sairaanhoitajien tilapäisten tehtävien vakinaistamista varten jäädytetyistä vakansseista voidaan siirtää kaksi vakanssia tähän tarkoitukseen liitteen 2 mukaisesti.

Lisäksi esitetään eläkkeelle siirtymisten johdosta kolmen sairaanhoitajan vakanssin perustamista ja kolmen mielisairaanhoitajan vakanssien lakkauttamista (kaksi 1.1.2013 lukien ja yksi 1.2.2013 lukien). Nykyaikaisen psykiatrian henkilöstörakenne edellyttää sairaanhoitajatasoista osaamista. Nämä vakanssit saadaan jäädytetyistä vakansseista liitteen 2 mukaisesti. Peruspalvelulautakunnan hyväksymän suunnitelman (28.3.2012 § 148) mukaisesti avoimeksi tulevien mielisairaanhoitajien tilalle perustettavien sairaanhoitajien vakanssien perustamisen jälkeen avoimet mielisairaanhoitajien vakanssit lakkautetaan. Näiden kolmen vakanssin lakkauttamisesitys sisältyy liitteeseen 1. Tässä liitteessä ovat myös esitykset neljän jo aiemmin kuluvana vuonna samasta syystä käyttämättömäksi jääneen mielisairaanhoitajan vakanssin lakkauttamisesta.

Erikoissairaanhoidon esitysten kustannukset ovat yhteensä 75.253 €/v. 2013 (liitteet 1 ja 2 yhteensä) ja niiden vaikutus työvoimaan on +1.

Kuntoutumispalvelut

1.1.2013 lukien esitetään puheterapeutin vakanssin perustamista. Lounais-Suomen aluehallintovirasto antoi kesäkuussa Turun kaupungille määräyksen huolehtia siitä, että puheterapiaan pääsy saatetaan lain edellyttämälle tasolle sakon uhalla. Peruspalvelulautakunta käsitteli asiaa 29.8.2012 § 322 ja päätti tarvittavista toimenpiteistä. Näihin sisältyy yhden puheterapeutin pysyvän vakanssin perustaminen vuonna 2013. 

Vakanssin perustamisen yhteydessä voidaan lakkauttaa kuntohoitajan toimi. Esitys lisää palkkakustannuksia 36.976 €/v. 2013 ja työvoimaa + 1, koska kuntohoitajan vakanssi on pitkään ollut käyttämättä.

Vanhuspalvelut

Esityksillä pyritään vastaamaan vanhuspalveluiden tarpeeseen henkilöstörakenteen muuttamiseksi. Osa nyt esitettävistä muutoksista on ollut tarkoitus toteuttaa jo kuluvana vuonna, mutta taloudellisen tilanteen johdosta niitä on myöhennetty vuoteen 2013. Osa taas on jo alun perin vanhuspalveluiden pitkän ajan suunnitelmassa kaavailtu toteutettavaksi vuonna 2013.

Ympärivuorokautiseen hoitoon esitetään kokonaan uutena vakanssina asiantuntijasairaanhoitajan vakanssia. Ympärivuorokautisen hoidon tulosyksikössä on yli 1100 iäkästä ihmistä joko vanhainkotihoidossa, pitkäaikaissairaanhoidossa tai ympärivuorokautisen hoidon ja huolenpidon tarjoavassa palveluasumisessa. Ympärivuorokautisessa hoidossa on vakansseja yli 940, joista yli 700 on koulutetun hoitohenkilökunnan vakansseja (sairaanhoitaja, perus-/lähihoitaja). Loput vakanssit liittyvät kiinteästi iäkkään ihmisen hoitoon ja huolenpitoon.

Lakiluonnoksessa Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista” todetaan, että iäkkään henkilön toimintakyky ja terveydentila on selvitettävä luotettavia arviointivälineitä käyttäen. RAI (Resident Assessment Instrument) on tällainen kokonaisvaltainen arviointiväline. RAI perustuu yksilön tarpeiden (fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen, sosiaalinen) systemaattiseen arviointiin ja soveltuu yksilön hoito- ja palvelusuunnitelman laadintaan. Instrumentin tuottaman tiedon perusteella on myös mahdollista seurata hoidon toteutumista ja laatua yksilö-, työyksikkö- ja organisaatiotasolla. Instrumentin tuottamaan tietoon voidaan myös liittää henkilöstöä ja taloutta koskeva tieto. Tällä tavoin on mahdollista seurata ja vertailla toiminnan laatua ja kustannuksia eri näkökulmista organisaation sisällä ja myös eri organisaatioiden välillä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/Ikäihmisten palvelut -yksikkö ylläpitää kansallista vertailutietokantaa. Muut kuusikkokunnat (Espoo, Helsinki, Oulu, Tampere ja Vantaa) ovat myös mukana RAI -vertailukehittämisessä.

RAI- toiminnan käynnistäminen ja ylläpitäminen edellyttää asiantuntijasairaanhoitajan työpanosta ympärivuorokautisen hoidon henkilöstön jatkuvassa koulutuksessa ja osaamisen varmistamisessa sekä RAI- järjestelmän tuottamaan tietoon perustuvassa raportoinnissa johtamisjärjestelmän eri tasoilla.

Em. lisäksi ympärivuorokautiseen hoitoon esitetään yhden sairaanhoitajan ja 7 lähihoitajan vakanssin perustamista. Samalla voidaan lakkauttaa sama määrä eri nimikkeellä olevia vakansseja.  

Ympärivuorokautisen hoidon esitykset aiheuttavat lisäkustannuksia 86.703 €/v. 2013 ja yhden uuden vakanssin perustamisen johdosta esitykset lisäävät työvoimaa +1.

Kotihoitoon esitetään 21 lähihoitajan vakanssin perustamista ja samalla 21 eri nimikkeellä olevan vakanssin lakkauttamista. Kustannuksia muutoksista aiheutuu vakanssien perustamisten ja lakkauttamisten erotuksen määrä. Näillä vakanssimuutoksilla ei ole vaikutusta työvoimaan, koska uudet vakanssit otetaan käyttöön sitä mukaan kuin nyt käytössä olevat vakanssit vapautuvat eläkkeelle jäämisten johdosta.

Geriatriseen sairaalahoitoon/kosketuseristysyksikköön esitetään kahden tällä hetkellä tilapäisellä palkkaamisluvalla hoidettavan sairaanhoitajan tehtävän vakinaistamista. Yksikkö on perustettu Kaskenlinnan sairaalaan 1.1.2009, josta alkaen kahden sairaanhoitajan tehtäviä on hoidettu tilapäisillä palkkaamisluvilla. Vakanssien tarve on osoittautunut pysyväksi yksikön luonteen vuoksi.  Kosketuseristysyksikön toiminnan laadun ja potilasturvallisuuden takaamiseksi tehtävät tulee vakinaistaa. Esitys ei aiheuta kustannusten lisäystä eikä sillä ole vaikutusta työvoiman määrään, koska kysymys on tilapäisesti hoidettujen tehtävien vakinaistamisesta.

Vanhuspalveluiden tulosalueen esitysten kustannukset ovat yhteensä 159.950 €/v. 2013 ja niiden vaikutus työvoimaan on +1, mikä johtuu uuden asiantuntijasairaanhoitajan vakanssin perustamisesityksestä.

Työterveyshuolto

Työterveyshuoltoon esitetään perustettavaksi työterveyslääkärin vakanssi akuuttisairauksien hoitamiseksi ja työterveyshoitajan vakanssi. Työterveyshuollossa panostetaan entistä enemmän ennaltaehkäisyyn. Työmäärä on suuri. Hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti työterveydenhuollon tulee tukea työntekijöitä, työyhteisöjä, esimiehiä ja organisaatioita sekä terveyden edistämisessä ja ylläpitämisessä että työhyvinvoinnissa.

Työvoiman lisäystä esityksistä aiheutuu + 2 ja uusia palkkakustannuksia yhteensä 118.340 €/v. 2013. Kustannukset saadaan laskutuksella täysimääräisesti takaisin, jolloin kallista ostopalvelua ei tarvita.

Liite 1Perustettavat/lakkautettavat vakanssit

Liite 2Siirrettävät vakanssit

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle, että sosiaali- ja terveystoimessa toteutetaan liitteessä 1 mainitut vakanssien perustamiset/lakkauttamiset.

Lisäksi peruspalvelulautakunta päättää hallintokunnan sisäisistä vakanssisiirroista liitteen 2 mukaisesti.

PäätösPeruspalvelulautakunta palautti asian puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti kokonaisselvityksen saamiseksi vuoden 2013 henkilöstösuunnitelmasta.

Jakelu

palPalomäki Maaria
palVirtanen Petri


Liitteet:

Perla § 362
Liite 1:Perustettavat/lakkautettavat vakanssit
Liite 2:Siirrettävät vakanssit