Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta2311.01.20123

3271-2009 (354)

Oikaisuvaatimus elintarvikkeiden luovutus- ja käyttökieltoon asettamisesta

Tiivistelmä: -

Perla § 23

Tulosaluejohtaja Liisa Palmu:

Ympäristöterveydenhuollon tulosaluejohtaja on päätöksellään 1.12.2011 § 383 määrännyt Turun Vapaavarastossa, osoite Tuontikatu 7, 20200 Turku, Baghdadco Oy:n varastoimat elintarvikkeet elintarvikelain 55 ja 56 §:n mukaisesti luovutus- ja käyttökieltoon. Elintarvikkeita ei saa luovuttaa, pitää kaupan, tarjoilla, viedä maasta eikä niitä saa käyttää elintarvikkeiden valmistukseen. Elintarvikkeet on toistaiseksi otettu haltuun elintarvikelain 58 §:n mukaisesti. Elintarvikkeet säilytetään Turun vapaavarastossa.

Päätöksen perustelut olivat seuraavat:

Liite 1Ympäristöterveydenhuollon tulosaluejohtajan päätös 1.12.2011 § 383

Baghdadco Oy on 12.12.2011 saapuneella oikaisuvaatimuksellaan pyytänyt lautakuntaa keskeyttämään täytäntöönpanon vaatimuksen käsittelyn ajaksi ja kumoamaan välittömästi elintarvikkeiden luovutus- ja käyttökiellon seuraavilla perusteilla:

Liite 2Oikaisuvaatimus

Seuraavassa on lueteltu kohdittain ne säännökset, joiden rikkomisesta tässä asiassa on kysymys:

Elintarvikkeiden varastointi

Elintarvikelain 6 § 1 mom. 18. kohdassa on säädetty elintarvikehuoneistosta: elintarvikehuoneistolla tarkoitetaan mitä tahansa rakennusta tai huoneistoa tai niiden osaa taikka muuta ulko- tai sisätilaa, jossa myytäväksi tai muuten luovutettavaksi tarkoitettuja elintarvikkeita valmistetaan, säilytetään, kuljetetaan, pidetään kaupan, tarjoillaan tai muutoin käsitellään, ei kuitenkaan alkutuotantopaikkaa.

Elintarvikelain 13 §:n 1. momentin mukaan elintarvikealan toimijan on tehtävä kirjallinen ilmoitus elintarvikehuoneistosta valvontaviranomaiselle viimeistään neljä viikkoa ennen toiminnan aloittamista tai olennaista muuttamista (ilmoitettu elintarvikehuoneisto).

Elintarvikehuoneistoasetuksen (28/2009) 3 §:n mukaan elintarvikehuoneiston tulee olla asianmukaisella tavalla erotettu tiloista tai toiminnoista, jotka voivat vaarantaa elintarvikehuoneistossa käsiteltävien tai säilytettävien elintarvikkeiden hygieenisen laadun.

EPNAS (EY) N:o 852/2004 Liite II, I Luku Elintarvikehuoneistoihin sovellettavat yleiset vaatimukset  

Pakkausmerkinnät

Elintarvikelaki 9 §: Elintarvikkeesta annettavia tietoja koskevat yleiset vaatimukset

Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä:

1) elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot;

2) elintarvikkeesta ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja;

3) elintarvikkeella ei saa esittää olevan ihmisen sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyviä ominaisuuksia eikä viitata sellaisiin tietoihin, ellei muualla lainsäädännössä toisin säädetä.

Harhaanjohtavien tietojen antamista koskevasta kiellosta säädetään myös yleisen elintarvikeasetuksen 16 artiklassa.

Tarkempia säännöksiä elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavoin markkinoinnin yhteydessä annettavista tiedoista annetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.

Tarkempia säännöksiä Euroopan yhteisön lainsäädännön edellyttämän imeväisten ja pikkulasten ruokintaa koskevan tiedotusaineiston sisällöstä ja jakelusta annetaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.

Pakkausmerkintäasetuksen 3 §:n mukaan merkintöjen on oltava selviä. Asetuksen 5 §:n mukaan pakolliset pakkausmerkinnät on tehtävä suomen ja ruotsin kielellä. Ruotsin kielen asemasta voidaan käyttää norjan- tai tanskankielisiä merkintöjä.

Asetuksen 6 §:n mukaan (pakolliset pakkausmerkinnät) elintarvikkeen pakkauksessa on oltava ainakin seuraavat merkinnät:

1) elintarvikkeen nimi;

2) ainesosaluettelo;

3) tiettyjen ainesosien määrä;

4) sisällön määrä;

5) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;

6) valmistajan, pakkaajan tai Euroopan unionissa toimivan myyjän nimi, toiminimi tai aputoiminimi sekä osoite;

7) alkuperämaa tai -alue, jos sen puuttuminen voi johtaa kuluttajaa harhaan elintarvikkeen alkuperän suhteen;

8) elintarvike-erän tunnus;

9) säilytysohje tarvittaessa;

10) käyttöohje tarvittaessa;

11) varoitusmerkinnät tarvittaessa; sekä

12) elintarvikkeen alkoholipitoisuus, jos se on nestemäisessä elintarvikkeessa yli 1,2 tilavuusprosenttia ja kiinteässä elintarvikkeessa yli 1,8 painoprosenttia.

Mahdollinen terveyshaitta tai -vaara

Elintarvikehuoneistoasetuksen (28/2009) 3 §:n mukaan elintarvikehuoneiston tulee olla asianmukaisella tavalla erotettu tiloista tai toiminnoista, jotka voivat vaarantaa elintarvikehuoneistossa käsiteltävien tai säilytettävien elintarvikkeiden hygieenisen laadun.

EPNAS (EY) N:o 852/2004 Liite II Kaikkiin elintarvikealan toimijoihin sovellettavat yleiset hygieniavaatimukset: I Luku Elintarvikehuoneistoihin sovellettavat yleiset vaatimukset, IX Luku Elintarvikkeisiin sovellettavat säännökset, X Luku Elintarvikkeiden käärimiseen ja pakkaamiseen sovellettavat säännökset.

Elintarvikelaki 9 §: Elintarvikkeesta annettavia tietoja koskevat yleiset vaatimukset

Pakkausmerkintäasetus 23 §: Yliherkkyyttä aiheuttavien ainesosien ilmoittaminen

Kaikki elintarvikkeen valmistuksessa käytetyt ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevat ainesosat, jotka on mainittu liitteessä 3 tai jotka ovat peräisin liitteessä 3 mainituista ainesosista, on ilmoitettava ainesosaluettelossa nimellä, josta käy ilmi ainesosan kasvi- tai eläinalkuperä. Ainesosan alkuperää ei tarvitse ilmoittaa ainesosaluettelossa, jos se on mainittu elintarvikkeen nimessä, jos ainesosa liitetään yleisesti tiettyyn alkuperään tai jos alkuperä on ilmoitettu jonkin toisen ainesosan yhteydessä.

Jäljitettävyyttä koskevat vaatimukset

Elintarvikelaki 17 §: Elintarvikealan toimijalla tulee olla yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot elintarvikkeista ja elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä. Elintarvikealan toimijalla tulee myös olla järjestelmä, jonka avulla voidaan tämän lain tarkoituksen mukaisella riittävällä tarkkuudella yhdistää tiedot saapuneista ja lähteneistä eristä toisiinsa. Jäljitettävyyden varmistamiseksi tarvittavista pakkausmerkinnöistä ja tunnistetiedoista säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 4 kohdassa.

Yhteenveto

Elintarvikelain 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, maahantuonnin, maastaviennin, kaupanpidon, tarjoilun tai muun luovutuksen taikka käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe taikka elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa terveysvaaraa eikä terveysvaaraa voida muilla tavoin estää.

Kielto voidaan määrätä väliaikaiseksi asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. Valvontaviranomaisen tulee omalta osaltaan huolehtia siitä, että asiassa tarvittavat selvitykset tehdään viivytyksettä.

Elintarvikelain 58 §:n mukaan valvontaviranomainen voi ottaa elintarvikkeen haltuunsa, jos elintarvike aiheuttaa tai on syytä epäillä elintarvikkeen aiheuttavan välitöntä terveysvaaraa eikä muita tämän lain mukaisia toimenpiteitä ole pidettävä riittävinä. Haltuunottaminen on suoritettava todistajan läsnä ollessa. Sille, jolta elintarvike on otettu haltuun, on annettava todistus, josta ilmenee haltuunotetun omaisuuden määrä ja haltuunoton syy.

Haltuunotettu omaisuus voidaan tarvittaessa säilyttää elintarvikehuoneistossa tai alkutuotantopaikassa sopivalla tavalla merkittynä taikka sinetöidyssä tai muutoin merkityssä varastotilassa. Omaisuus on sen aiheuttaman terveysvaaran arvioimiseksi mahdollisesti tarvittavan tutkimuksen ajan pyrittävä säilyttämään siten, ettei sen laatu heikkene.

Elintarvikelain 16 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla on vastuu toiminnastaan ja hänen on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset.  

Tekemässäni päätöksessä olen kuvannut Baghdadco Oy:n Turun vapaavarastossa 14.11.2011 tehtyä tarkastusta. Varastossa oli auki oleva kontti, johon oli varastoitu runsaasti yrityksen elintarvikkeita kuten riisiä ja muita ei-eläinperäisiä elintarvikkeita. Kontin perälle ei päässyt tarkastamaan tuotteita kontin oviaukossa olleiden tavaroiden takia. Yrityksen muut tuotteet olivat varastoituna hallin yhteen nurkkaan. Tällä alueella oli myös kaupan myyntilaitteita, trukki ja kylmiön seinät sekä yrityksen saksalaisilla pakkausmerkinnöillä varustettuja pesuainepakkauksia. Pesuainepakkauksia oli arviolta monta sataa kiloa. Varastoituja elintarvikkeita oli runsaasti, arviolta tuhansia kiloja. Elintarvikkeet olivat suurimmaksi osaksi 20 kg riisisäkkejä (yli 100 kpl). Lisäksi oli pahvilaatikoihin pakattuja nuudeli-pakkauksia, kasvisperäisiä säilykkeitä, mausteseoksia ja monta lavallista puolalaisilla pakkausmerkeillä varustettuja soija-pohjaisia mausteseos-pulloja. Missään tuotteissa ei ollut joko lainkaan suomen/ruotsinkielisiä pakkausmerkintöjä tai sitten ne olivat puutteellista suomea. Osa elintarvikepakkauksista oli rikkoutuneita ja päällyspahvilaatikot märkiä. Eläinperäisiä elintarvikkeita ei varastosta tässä tarkastuksessa löytynyt.

Kaikki elintarvikepakkaukset ovat erittäin pölyisiä ja likaisia. Kyseistä varastoa ei ole hyväksytty elintarvikekäyttöön eikä se sovellu elintarvikkeiden varastointiin. Valtavassa varastossa on varastoituna sellaisia tavaroita, joita ei voi varastoida yhdessä elintarvikkeiden kanssa, mm. kaksi rekan perävaunua.

Elintarvikkeet ovat varastoituna varastossa, joka ei sovellu elintarvikkeiden varastointiin. Elintarvikkeiden pakkausmerkinnät eivät ole pääosin lainkaan suomen- tai ruotsinkielisiä. Riisisäkeissä on osittain suomenkielisiä pakkausmerkintöjä, mutta huonon suomenkielisen käännöksen takia ne ovat epäselviä. Puuttuvien suomen- ja ruotsinkielisten pakkausmerkintöjen takia elintarvikkeet voivat aiheuttaa ihmisille terveyshaittaa tai -vaaraa. Elintarvikkeet jäljitettävyys ei ole luotettavaa pakkausmerkintäpuutosten takia. Lisäksi elintarvikehuoneistoa ei ole asianmukaisella tavalla erotettu tiloista tai toiminnoista, jotka voivat vaarantaa elintarvikehuoneistossa käsiteltävien tai säilytettävien elintarvikkeiden hygieenisen laadun.

Toimija ei ole noudattanut toiminnassaan riittävää huolellisuutta jättäessään selvittämättä, soveltuuko käytetty varasto elintarvikkeiden säilytykseen. Toimija on ollut elintarvikealalla vuosia ja elintarvikehuoneistolle asetettavat vaatimukset ja elintarvikehuoneiston hyväksymis/ilmoitusmenettely on tuttu asia.

Elintarvikelain 56 §:ssä säädetyt edellytykset elintarvikkeiden käyttökieltoon asettamiselle ovat olemassa elintarvikehuoneistossa ja elintarvikkeiden pakkauksissa ja niiden merkinnöissä olevien vakavien puutteiden takia. Elintarvikelain 58 §:ssä säädetyt haltuunoton perusteet ovat olemassa, koska on syytä epäillä elintarvikkeen aiheuttavan välitöntä terveysvaaraa. Elintarvikkeet ovat suuressa varastossa, jossa on myös muuta tavaraa. Haltuunotto on toteutettu merkitsemällä haltuun otetut elintarvikkeet. Katson, että oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 5.1.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hylätä Baghdadco Oy:n oikaisuvaatimuksen edellä olevilla perusteilla.

Tätä päätöstä tulee noudattaa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmBaghdadco Oy
tiedHeiskanen Mikko
ilmPalmu Liisa


Liitteet:

Perla § 23
Liite 1:Ympäristöterveydenhuollon tulosaluejohtajan päätös 1.12.2011 § 383
Liite 2:Oikaisuvaatimus