12090-2010 (46)
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausuntopyyntö Turvatupa ry:n Sirkkalan hoitokodin ja Ruissalon huoltokodin palvelujen laadusta
Tiivistelmä:
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on suorittanut tarkastukset päihdehuollon asumispalveluja turkulaisille tuottavassa Sirkkalan hoitokodissa 27.4.2010 ja Ruissalon huoltokodissa 2.6.2010. Tarkastuksen perusteella aluehallintovirasto löysi puutteita, joiden perusteella asia on siirtynyt aluehallintoviraston valvonta-asiaksi.
Perla § 350
Tulosaluejohtaja Leila Visa ja toimistopäällikkö Merja Niinimäki 10.11.2010:
Yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta annetun lain 8 §:n mukaan laissa tarkoitettujen palvelujen valvonta kuuluu asianomaiselle aluehallintovirastolle sekä sille kunnalle, jossa palveluja annetaan.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on suorittanut tarkastukset päihdehuollon asumispalveluja turkulaisille tuottavassa Sirkkalan hoitokodissa 27.4.2010 ja Ruissalon huoltokodissa 2.6.2010 ja löytänyt puutteita palveluiden laadussa. Aluehallintovirasto pyytää asiassa sosiaali- ja terveystoimelta lausuntoa.
Liite 1 Lausuntopyyntö, tarkastuskertomukset ja Turvatupa ry:n selvitys
Toiminta-ajatuksen mukaan Sirkkalan hoitokoti tarjoaa päihdeongelmaisille paikan asua ja kuntoutua ja Ruissalon huoltokoti taas tarjoaa ympärivuorokautisesti valvottua asumispalvelua asunnottomille päihdeongelmaisille eläkeläismiehille, jotka eivät tule toimeen omassa asunnossa. Huoltokodin asukkaat eivät pääsääntöisesti enää kuntoudu niin, että voisivat tulevaisuudessa siirtyä asumaan omaan yksityisasuntoon. Asuminen Ruissalon huoltokodissa on yhteisöasumista.
Hoito- ja huoltokodeissa on ollut asukkaita ja hoitopäiviä vuosittain seuraavasti:
Sirkkalan hoitokoti |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Hoitopaikat |
40 |
40 |
40 |
40 |
Asukkaita |
122 |
128 |
125 |
111 |
Hoitopäiviä |
12.848 |
12.920 |
12.542 |
12.412 |
Käyttöaste % |
88 |
88,5 |
85,7 |
85 |
Ruissalon huoltokoti |
|
|
|
|
Hoitopaikat |
13 |
13 |
13 |
13 |
Asukkaita |
16 |
16 |
16 |
17 |
Hoitopäiviä |
4.135 |
3.988 |
3.994 |
3.941 |
Käyttöaste % |
87,1 |
91 |
90,9 |
83,1 |
Tarkastuksensa yhteydessä aluehallintovirasto löysi puutteita, joiden perusteella asia siirtyi aluehallintoviraston valvonta-asiaksi. Puutteita osoitettiin seuraavissa asioissa:
·asiakaslain mukaisten hoito-/kuntoutussuunnitelmien puuttuminen
·henkilötietolain 10 §:n mukaisen rekisteriselosteen puuttuminen
·päihdepalvelujen laatusuosituksen mukaisen henkilökunnan riittämättömyys
·puutteet itsemääräämisen mahdollistamisessa ja yksityisyyden turvaamisessa asuintilojen suhteen
·lääkehoitosuunnitelmien puuttuminen
·turvallisuusselvityksen ja pelastussuunnitelman puuttuminen
·puutteet laadunseurannassa
Vuodesta 2008 alkaen sosiaalityön tulosalueella on ollut päihdepalvelujen piirissä säännöllisesti kokouksia kaksi-neljä kertaa vuodessa, joihin kaupungin omien laitosten esimiesten lisäksi on kutsuttu myös ostopalveluyksiköiden esimiehet ja sosiaalityöntekijät. Vuonna 2009 yhteisiä kokouksia toteutui kaksi ja vuoden 2010 kevätkaudella yksi. Päihdehuollon asumispalveluiden kilpailutuksen valmistelun käynnistyttyä yhteisiä kokouksia ei ollut tarkoituksenmukaista enää pitää.
Näissä kokouksissa on käsitelty päihdehuollon asumispalveluiden sisältöön ja asiakastyöhön liittyviä asioita, jotka ovat osa laadun valvontaa. Mm. Lääkehoitosuunnitelmat ja kuntoutumissuunnitelmat ja henkilöstöön liittyvät kysymykset ovat olleet keskustelujen kohteena.
Koulutusasioita ja osaamiseen liittyviä kysymyksiä on myös sivuttu käsiteltävien asioiden yhteydessä. Sosiaali- ja terveystoimella ei ole velvoitetta järjestää päihdehuollon koulutusta ostopalveluyksiköille, vaan palveluntuottajan tulee olla itse aktiivinen huolehtiessaan henkilöstönsä osaamisen säilyttämisestä ja vahvistamisesta täydennyskoulutuksen avulla. Ostopalveluyksiköillä on ollut käytettävissään esim. samat alueellisesti internetin kautta tiedotetut HALKO-ryhmän järjestämät päihdekoulutukset sekä täydennyskoulutuskeskuksen ja osaamiskeskuksen että ammattikorkeakoulujen järjestämät koulutukset kuin kaupungin omillakin päihdehuollon asumispalveluyksiköillä.
Ostopalveluyksiköt on kutsuttu myös yhteisiin kehittämispäiviin, joita on ollut vuosittain. Yhteisiä kehittämispäiviä ei ole enää voitu järjestää päihdehuollon asumispalveluiden kilpailutuksen valmistelun käynnistyttyä.
Sosiaalityön tulosalueella on käynnistynyt sosiaali- ja terveysministeriön rahoituksella vuonna 2009 Tuetun asumisen kehittämishanke (TALK) osana valtion pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa, jossa asiakastyön osalta on tehty tiivistä yhteistyötä kaikkien päihdehuollon hoitokotipalveluja tuottavien palveluntuottajien henkilöstön kanssa. Hanke alkoi asukkaiden asumisvalmiuksien kartoituksella, joka tapahtui yhteistyössä kaikkien palveluntuottajien kanssa. Turvatupa ry:n hoito- ja huoltokodit ovat näin saaneet mahdollisuuden osallistua aktiivisesti palveluiden kehittämiseen ja saada myös tarvitsemaansa tukea osaamiseen ja ongelmatilanteisiin liittyvissä kysymyksissä.
Näissä yhteisiä toimintakäytänteitä suunnittelevissa ja ylläpitävissä kokoustilanteissa Turvatupa ry:n edustajat eivät ole tuoneet esille esim. kuntoutumissuunnitelmissa ja lääkehoidon suunnitelmissa tai muussa asiakaspalvelun laatuun liittyvässä asiassa tarkastuskertomuksessa esiin tulevia puutteita. Tietoa myöskään kuntoutumis-, lääkehoidon-, turvallisuus- ja pelastussuunnitelmien tekemisen vaikeudesta ei ole tullut sosiaali- ja terveystoimen tietoon, jotta tarvittavaa tiedollista tukea olisi ollut mahdollista suunnata Turvatupa ry:n henkilöstölle.
Turvatupa ry on antanut aluehallintovirastolle toiminnastaan sen pyytämän selvityksen 30.9.2010 päivättynä. Selvityksessään johtaja Reijo Suvanto toteaa, että yhdistyksen toiminta on pohjautunut vakiintuneeseen käytäntöön, jonka pohjana on ollut Turun kanssa tehty ostopalvelusopimus, joka kieltää muutokset.
Ostopalvelusopimuksessa todetaan että ” toiminnan, henkilökunnan ja toimintavarustuksen muutokset ovat mahdollisia vain molempien osapuolten yhteisellä sopimuksella”. Voimassa oleva ostopalvelusopimus ei luonnollisesti missään tapauksessa rajoita toiminnan kehittämistä. Yhteiset kokoukset ja kehittämispäivät ovat nimenomaan tähdänneet siihen, että Turun päihdehuollon asumispalveluissa kehitetään työtä päihdehuollon valtakunnallisten vaatimusten suuntaiseksi. Kuntoutumissuunnitelmat, lääkehoidon suunnitelmat, dokumentointi, turvallisuuskysymykset sekä henkilöstöasiat sisältäen koulutuksen ja osaamisen päivittämisen ovat olleet nimenomaan laadunseurantaa, johon kaupungin omat yksiköt ja muut ostopalvelusopimusyksiköt ovat aktiivisina osallistuneet.
Peruspalvelulautakunta on päättänyt 13.5.2009 § 245, että päihdehuollon hoitokotipalvelut kilpailutetaan vuoden 2010 aikana niin, että uudet ostopalvelusopimukset tulevat voimaan vuonna 1.1.2011. Peruspalvelulautakunta on päättänyt tästä syystä 16.6.2010 § 226, että ostopalvelusopimukset irtisanotaan päättyväksi 31.12.2010 Turvatupa ry:n, Turun Katulähetys ry:n ja Suomen Pelastusarmeijan säätiön kanssa.
Hoitokotipalveluiden hankinta Turvatupa ry:n kanssa jatkuu liitteenä olevan ostopalvelusopimuksen edellyttämällä tavalla 31.12.2010 asti.
Mikäli Turvatupa ry jatkaa päihdehuollon asumispalveluiden tuottajana 1.1.2011 jälkeen, tulee sosiaali- ja terveystoimen asiakkaiden kuntoutumis- ja lääkehoitosuunnitelmat sekä turvallisuus- ja pelastussuunnitelmat saattaa ajan tasalle ja laatia henkilötietolain 10 §:n mukainen rekisteriseloste 31.1.2011 mennessä.
Puutteet henkilöstömitoituksen, asuintilojen ja laadunseurannan osalta tulee korjata 30.6.2011 mennessä toiminnan jatkuessa.
Liite 2 Ostopalvelusopimus / Turvatupa ry
Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 11.10.2010
Ehdotus Peruspalvelulautakunta päättää antaa edellä mainitun selvityksen lausuntonaan Lounais-Suomen aluehallintovirastolle Turvatupa ry:n Sirkkalan hoitokodin ja Ruissalon huoltokodin palvelujen laadusta.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Jakelu
laus Lounais-Suomen aluehallintovirasto