Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Nuorisolautakunta512.01.20175

11542-2016 (653, 655, 652)

Runosmäen monitoimitalon tarveselvityksen hyväksyminen

Tiivistelmä: -

Nlk § 5

va. Tilajohtaja Tuomas Koskiniemi 2.11.2016:

Runosmäen alueella on suurta kysyntää niin sanotulle kylätalolle, joka palvelisi alueen asukkaita ja erilaisia järjestötoimijoita mahdollisimman laajasti. Toisaalta alueen julkisten palvelujen nykyiset tilat alkavat lähestyä mittavia peruskorjaustarpeita ja kaupungin tulee joko investoida peruskorjauksiin tai korvaaviin tiloihin.

Runosmäen alueen kunnallisten palvelujen tilatarpeista on laadittu tarveselvitys, joka esittää, että Runosmäen tyhjentyneen koulun tilalle rakennettaisiin uusi monitoimitalo. Taustalla selvitystyössä ovat olleet aiemmin tehdyt tarkastelut alueen päiväkotien tarpeista ja keskittämismahdollisuudesta sekä niin kutsutusta Runosmäen kylätalosta.

Selvitys on laadittu yhteistyössä sivistystoimialan (varhaiskasvatus), vapaa-aikatoimialan (kirjasto-, nuoriso-, liikuntapalvelut), hyvinvointitoimialan (perhe- ja sosiaalipalvelut), kiinteistötoimialan (tilapalvelut ja kiinteän omaisuuden kehittäminen), ympäristötoimialan (kaavoitus) sekä konsernihallinnon (strateginen tilojen ohjaus) edustajien kanssa.

Runosmäen monitoimitaloon sijoittuisi tarveselvityksen mukaan Parolanpolun ja Munterinkadun päiväkodit, nuoriso- ja kirjastopalvelut sekä perhe- ja sosiaalipalvelut. Perhe- ja sosiaalipalvelujen osalta kyseessä on neuvola toiminnot sekä ja niin kutsutun perhekeskuksen perustaminen. Perhe- ja sosiaalipalvelujen sijoittuminen Runosmäen monitoimitaloon on tarveselvityksessä mukana, mutta sen osuus hankkeessa on kuitenkin epävarma.

Runosmäen aluetta tarkastellaan myös kaupunkikehityksellisestä näkökulmasta ja tarveselvitys tukee alueelle laadittua yleissuunnitelmaa. Aluetta voidaan kaavallisesti kehittää ja tätä kautta mahdollistaa myös täydennysrakennusta. Mikäli kaksi päiväkotia, kirjasto ja nuorisotalo sijoitetaan uudisrakennukseen koulun tontille, vapautuu useampi tontti kehitettäväksi ja myytäväksi.

Ajatuksena monitoimitalossa on, että tilat suunnitellaan siten, että ne tukevat talon käyttäjien yhteistyötä ja tilojen yhteiskäyttö on mahdollista. Monitoimitalo on myös järjestöjen, yhdistysten, vapaaehtoistyöntekijöiden ja asukkaiden oma olohuone, lepotila, pelitila, kohtaamispaikka, kerho-, juhla- ja esiintymistila, liikuntatila, lukutila ja työtila. Mitään tiloja ei suunnitella puhtaasti järjestö- tai harrastekäyttöön, vaan talon toimita-ajatuksena on, että kaikki tilat ovat eri toimijoiden käytössä niiden pääkäyttäjien toiminta-ajan ulkopuolella. Kirjasto on avoin kohtaamispaikka koko päivän ajan.

Tarveselvityksessä on tarkasteltu myös vaihtoehtoista mallia ratkaista alueen tilatarpeet. Vaihtoehtona monitoimitalolle on nykyisten toimintojen jääminen olemassa oleviin tiloihin ja näiden tilojen peruskorjaukset. Parolanpolun päiväkotirakennus korvattaisiin samalla tontilla uudisrakennuksella. Kirjaston tilat tulee tässä vaihtoehdossa sijoittaa nuorisotilojen yhteyteen, sillä kirjaston toimiminen yksin vanhassa koulurakennuksessa ei ole järkevää. Vaihtoehtoina on nuorisotalon peruskorjaus tai uudisrakennus. Tässä vaihtoehdossa voidaan myydä ja kehittää tyhjentyneen koulun tontti.

Selvityksessä on arvioitu eri vaihtoehto niin strategisesta ja toiminnallisesta näkökulmasta kuin kustannusten näkökulmasta.

Monitoimitalon kustannusarvio on 9 481 000 € (sisältää arvion purkukustannuksista 230 000 €). Hankkeen koko on 3 282 br-m2. Hankkeen valmistumisen tavoiteaikatauluksi on asetettu vuosi 2021.

Vuokravaikutukset toimialoille ovat alustavan laskelman mukaan seuraavat:

Vaihtoehtoisessa ratkaisussa purku-, peruskorjaus- ja uudisrakennuskustannukset ovat noin 8 548 000 €. Tällöin vuokravaikutus toimialoille on alustavan arvion mukaan seuraava:

Edellä esitetyt kustannusarviot eivät huomioi monitoimitalomallissa keskittämisestä saavia mahdollisia säästöjä (ylläpidon kustannukset, henkilökunnan tehokkaampi käyttö, ym. synergiat), joita on ollut tässä vaiheessa vaikea arvioida. Lisäksi vaihtoehdossa, jossa kohteita peruskorjataan, tulee toiminnalle järjestää väistötiloja ja näistä muodostuu merkittäviä ylimääräisiä kustannuksia. Nämä mainitut asiat tasaavat eri vaihtoehtojen keskinäistä kustannuseroa.

Tarveselvityksen laatimisesta vastannut työryhmä esittää, että koulutoiminnasta tyhjentyneen Runosmäen koulun tontille keskitetään Munterinkadun ja Parolanpolun päivähoitoyksiköt, avointa varhaiskasvatusta, nuorisotila ja kirjasto. Tavoitteena tarveselvityksessä on ollut myös neuvolatoiminnan ja perhepalvelujen keskittäminen samaan rakennukseen, jonka myötä alueelle muodostuisi neuvola ja perhekeskus. Sote-lainsäädännön aiheuttaman epävarmuuden vuoksi tarveselvitystyöryhmä jättää päättäjien ratkaistavaksi, otetaanko neuvolatilat/perhekeskus hankkeeseen mukaan. Riskinä on, että tilat eivät tulisi pitkäaikaiseen käyttöön.

Strateginen tilojen ohjaus –vastuualue lähettää liitteenä 1 olevan tarveselvityksen asianosaisille lautakunnille hyväksyttäväksi. Päätöksestä tulee käydä ilmi, hyväksyykö lautakunta tarveselvityksen esityksen mukaisen monitoimitaloratkaisun, vai onko se vaihtoehtoisen ratkaisun kannalla. Hyväksymällä tarveselvityksen toimiala sitoutuu hankesuunnitteluun osallistumiseen.

Kun lautakunnat ovat osaltaan hyväksyneet tarveselvityksen, saattaa Strateginen tilojen ohjaus –vastuualue selvityksen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi. Tavoitteena on saattaa asia tammikuussa 2017 kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 2.12.2016:

Vapaa-aikatoimialan kannalta uusi monitoimitalo tulee arvioiduilla kustannuksilla edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Nykyiseen vuokratasoon verrattuna kirjaston osalta vuokrataso nousee, mutta nuorisopalvelujen osalta alenee merkittävästi. Palvelualueiden väliseen vuokrasuhteeseen voidaan tarvittaessa vaikuttaa muuttamalla käyttöön tulevien tilojen suhdetta.

 Nykyinen vuokra  €/vuosiUusi vuokra €/vuosi
Kirjasto80 475 162 465
Nuoriso155 719104 308
Yhteensä236 194266 773

Nuorisopalvelujohtaja Annina Lehtiö-Vainio, nuorisopalvelupäällikkö Minna Saarinen ja toiminnanjohtaja Peeter Nummi:

Nuorisolautakunta on Runosmäen monitoimitalon uudisrakennuksen kannalla. Nykyinen nuorisotila on rakennettu vuonna 1979 ja alkaa olla elinkaarensa loppupuolella. Uusi tila mahdollistaa modernin tilasuunnittelun, tilojen muunneltavuuden sekä monipuolisen tilan yhteiskäytön ja yhteistyön monitoimitilan muiden käyttäjien kanssa..

Nuorisotilat suunnitellaan ja toteutetaan niin, että neliöt hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti. Sekä suunnitteluvaiheessa että toteutusvaiheessa kuullaan ja osallistetaan nuoria.

Liite 1Runosmäen monitoimitalon tarveselvitys liitteineen

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusNuorisolautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan tarveselvityksen monitoimitalovaihtoehdon liitteen 1 mukaisesti ja esittää asiaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Raekallion ehdotus hyväksyä liitteen 1 mukainen vaihtoehto V2 raukesi kannatuksen puuttuessa.

Raekallio jätti päätökseen eriävän mielipiteen.

 

Esitän tarveselvityksen vaihtoehto V2:n hyväksymistä. Se huomioi parhaiten sekä nuoriso- että kirjastopalvelujen tarpeet. 

 

Runosmäen nuorisotilan kävijämäärät ovat tarveselvityksen mukaan olleet aina Turun kärkipäässä.  Tilojen peruskorjausratkaisussa on mahdollista ottaa myös nuorten tarpeet parhaiten huomioon. Väistötilaratkaisut tulee selvittää. 

 

Peruskorjauksessa olisi mahdollista myös panostaa riittävän suuren äänieristetyn bändiäänitystilan rakentamiseen. Rock Academy- toiminta on suosittua ja Auran Panimon bänditilat ovat täyteen buukattuja. 

 

V2- vaihtoehdossa esitellyn tilojen peruskorjauksen toteuttamisessa on tärkeää, että sekä nuorten- että kirjastopalvelujen erityispiirteet huomioidaan. Runosmäen nuorisotilan lisäksi myös Runosmäen kirjasto on käyttäjien suosiossa. Uusien tilojen tulee palvella täysipainoisesti sekä nuoria että kirjaston käyttäjiä. 

 

V1- vaihtoehdossa myös Parolanpolun ja Munterinkadun päiväkotien palvelut sijoittuisivat monitoimitaloon. V2- vaihtoehdossa eri väestöryhmien erityistarpeet voidaan huomioida. Taloudelliset seikat puoltavat tässä vaiheessa vaihtoehto V2:n hyväksymistä. Se on edullisin. Kustannusarvion mukaan V2-vaihtoehdon hinnaksi tulisi 4 728 000 euroa, kun V1-vaihtoehto maksaisi 6 102 000 euroa. 

 

 

 

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tiedKoskiniemi Tuomas


Liitteet:

Nlk § 5
Liite 1:Runosmäen monitoimitalon tarveselvitys