Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Nuorisolautakunta10423.10.20144

12916-2011 (539, 010)

Perusopetuslain mukaisen aamu- ja iltapäivätoiminnan siirto vapaa-aikatoimialalta sivistystoimialalle

Tiivistelmä:

Nuorisopalvelut on koordinoinut koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa Turussa vuodesta 1999 alkaen. Toiminta on perusopetuslain mukaista lasten kokonaisvaltaista kasvua ja luovuutta tukevaa vapaa-ajan toimintaa. Jo aiemmin on selvitetty aamu- ja iltapäivätoiminnan hallinnollista sijaintia. Toiminnan hallinnollisesta siirrosta vapaa-aikatoimialalta sivistystoimialalle on tehty selvitys vuonna 2011 ja se päivitettiin syyskuussa 2014. Siirto on mahdollinen aikaisintaan 1.1.2015. Tavoitteena on, että palvelu jatkuu asiakkaalle kuten ennenkin.

Nlk § 104

Nuorisopalvelujohtaja Annina Lehtiö-Vainio, osastopäällikkö Eeva Roiha, toiminnanjohtaja Sari Nummila-Piispanen ja koordinaattori Minna Saarinen

Nuorisopalvelut on koordinoinut koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa Turussa vuodesta 1999 alkaen. Tätä ennen toiminnasta vastasi Turun kaupungin sosiaalitoimi. Turussa on jo aiemmin selvitetty perusopetuslain mukaisen aamu- ja iltapäivätoiminnan hallinnollista sijaintia, viimeisin selvitys tehtiin vuonna 2011. Koululaisten iltapäivätoiminnan alkaessa päätettiin, että se pääosin sijoittuu silloiseen nuorisotoimeen ja erityislasten osalta opetustoimeen. Lisäksi sosiaalitoimi on vastannut vammaisten lasten kuntouttavasta toiminnasta aamu- ja iltapäivätoiminnan yhteydessä.

Toiminnan hallinnollinen sijainti on noussut uudelleen esille vuoden 2015 talousarvion valmistelun yhteydessä. Toimialajohtajien johdolla koottiin työryhmä, jossa on edustajia sivistystoimialalta ja vapaa-aikatoimialan nuorisopalveluista. Työryhmä on päivittänyt vuonna 2011 tehdyn laajan ja monipuolisen selvityksen asiasta.

Liite 1Työryhmän 24.9.2014 hyväksymä raportti

Kasvatus- ja opetuslautakunta on käsitellyt koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan siirtoa vapaa-aikatoimialan nuorisopalveluista sivistystoimialalle 1.10.2014 kokouksessa § 163. Päätös oli seuraava:

Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee liitteenä olevan raportin tiedoksi, hyväksyy edellä esitetyt linjaukset jatkovalmistelun pohjaksi ja toteaa lausuntonaan, että perusopetuslain mukainen aamu- ja iltapäivätoiminta tulee siirtää sivistystoimialalle 1.1.2015 alkaen myöhemmin täsmentyvin ehdoin.

Työryhmän näkökulmasta siirron jatkovalmistelua tukevat seuraavat näkökulmat:

• Aamu- ja iltapäivätoiminta on asiakkaan näkökulmasta koulun aloittamiseen liittyvä palvelu.

• Toiminta on perusopetuslain (ei nuorisolain) mukaista toimintaa, jonka soveltaminen sopii paremmin sivistystoimialalle. Osa erityisoppilaiden aamu- ja iltapäivätoiminnasta on jo sivistystoimialan järjestämää.

• Kyseessä olisi toiminnan hallinnollinen siirto. Palvelut ja sen sisällön painopisteet jatkuisivat asiakkaille kuten ennenkin.

• Suurimmassa osassa Suomen kuntia toiminta sijaitsee sivistystoimessa ja niissä suurissa kunnissa, joissa sivistystoimi on sirpaloitunut, opetustoimessa.

• Toimintaa järjestetään koulujen tiloissa tai koulun läheisyydessä sijaitsevissa kaupungin, seurakuntien ja järjestöjen tiloissa. Koulutilojen käyttöä voitaisiin edelleen tehostaa. Tämä mahdollistaisi koulujen tilojen ja muiden resurssien nykyistä joustavamman yhteistyön sekä vähentäisi pienten lasten tarvetta siirtyä eri toimipisteiden välillä.

• Muodostuisi yksi kanava vanhempien ja kaupungin väliseen yhteydenpitoon kunnan järjestämisvastuulla olevista palveluista alkuopetusikäisille.

• Aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilöstö olisi osa koulun työyhteisöä, mikä helpottaa toiminnallista ja oppilashuollollista yhteistyötä ja tiedonkulkua.

Huomioon otettavat seikat päätettäessä jatkovalmistelusta:

• Aamu- ja iltapäivätoiminnan noin 1,9 milj. euron talousarvio sisältää myös sellaisia henkilöstö- ja muita resursseja, jotka tukevat nuorisopalvelujen muuta perustoimintaa. Nämä tulee erikseen selvittää ja sopia, jotta siirrolla ei ole nuorisopalveluille negatiivisia taloudellisia ja toiminnallisia vaikutuksia. Työryhmässä on linjattu, että aamu- ja iltapäivätoiminnan vakituiset ohjaajat työskentelevät jatkossakin vapaa-aikatoimialan nuorisopalveluiden kesätoiminnassa, muun muassa leireillä ja Seikkailupuistossa. Tähän toimintaan tarvittavat määrärahat jäävät nuorisopalveluiden talousarvioon.

• Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajista 13,5 on vielä määräaikaisissa työsuhteissa. Nuorisopalvelut on esittänyt määräaikaisten vakinaistamista, koska kaikki ovat kouluttautuneet alalle ja ovat tehneet ohjaajan työtä jo useita vuosia. Heidän työsuhteidensa vakinaistamista tulisi selvittää.

• Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee jatkossakin pysyä koulumuotoisuuden ulkopuolella. Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden mukaisesti monipuolisen aamu- ja iltapäivätoiminnan koordinointiin, sisällölliseen suunnitteluun ja kehittämiseen tulee jatkossakin ohjaajille varata riittävästi aikaa ja resursseja. Kyseessä on ensisijaisesti lasten kokonaisvaltaista kasvua ja luovuutta tukevasta vapaa-ajan toiminnasta, jonka tulee pysyä aamu- ja iltapäivätoiminnan perustana.

• Sivistystoimialan organisaatio ja työnjako tulee muodostaa siten, että se kykenee vastaanottamaan aamu- ja iltapäivätoiminnan oman tuotannon toteutuksen ja ulkoisten palveluntuottajien kanssa tehtävän yhteistyön. Ulkoisilla palveluntuottajilla on tällä hetkellä 27 ja nuorisopalveluilla 15 iltapäivätoiminnan toimipaikkaa. Lisäksi on päätettävä Opetushallituksen yhdyshenkilö, joka osallistuu myös Varsinais-Suomen koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston toimintaan.

• Toimintaa on kehitetty hyvillä tuloksilla ja kustannustehokkaasti. Nuorisopalvelujen muu perustoiminta asiakkaille ja nuorisolain toteutuminen Turussa eivät saa heikentyä tällä järjestelyllä.

• Sivistystoimialan tulee huolehtia, että henkilöstöä kuullaan YT-menettelyn kautta riittävän ajoissa ja valmistelussa esille nousseihin kysymyksiin ja huoliin tulee voida vastata viivyttelemättä. Nuorisopalvelut on informoinut aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilökuntaa siirtämisen valmistelusta 1.9.2014.

Mahdollinen siirto on perusteltua tehdä koulujen toimintakauden alkaessa 1.8., mutta mieluummin talousarviovuoden alkaessa 1.1. Toiminnallisesti siirto olisi mahdollista aikaisintaan 1.1.2015. Siirto voidaan toteuttaa myös myöhemmin, mutta päätöksenteon lykkääminen aiheuttaa haitallista epävarmuutta erityisesti henkilöstölle.

Toimintaan liittyvät sopimukset ovat pääsääntöisesti joko palveluntuotannon sopimuksia yksityisten tuottajien kanssa tai sisäisiä sopimuksia kiinteistötoimialan ja muiden kaupungin yhtiöiden tai kaupungin kilpailuttamien kumppaneiden kanssa.

Vapaa-aikatoimialan ja sivistystoimialan johtosääntöön on tehtävä tarvittavat muutokset. Sääntömuutokset edellyttävät kaupunginvaltuuston käsittelyä.

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusNuorisolautakunta merkitsee liitteenä olevan selvitysraportin tiedoksi, hyväksyy edellä esitetyt linjaukset jatkovalmistelun pohjaksi ja toteaa lausuntonaan, että perusopetuslain mukainen aamu- ja iltapäivätoiminta voidaan siirtää sivistystoimialalle 1.1.2015 alkaen myöhemmin täsmentyvin ehdoin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausJalonen Timo


Liitteet:

Nlk § 104
Liite 1:Työryhmän 24.9.2014 hyväksymä raportti