Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Nuorisolautakunta9711.09.20145

8886-2014 (041, 539)

Vuoden 2015 talousarvio- ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä: -

Nlk § 97

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen:

 

Kaupunginvaltuusto vahvisti kokouksessaan 23.6.2014 § 111 lauta- ja johtokuntien vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelman suunnitteluluvut sekä muut talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelussa huomioon otettavat seikat.

 

Vahvistetut suunnitteluluvut:

 

 

Sopeuttamistarpeen edellyttämien toimenpiteiden jatkaminen.

 

Laskennallinen sopeuttamistarve vapaa-aikatoimialalla on -1 149 860,57 euroa (osavuosikatsaus 1). Sopeuttamistarve jakaantuu lautakunnittain ja palvelualueittain seuraavasti.

 

Liikunta   -417 342,38

Nuoriso    -180 699,78

Kulttuuri   -551 818,41

 

Liikuntalautakunnan alkuvuoden aikana tehdyt sopeuttamistoimen 2.osavuosikatsauksen mukaan ovat pienentämässä laskennallista sopeuttamistarvetta noin – 350 000 euroon.

 

Uudistamisohjelman toimenpiteet

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi uudistamisohjelman toimenpide-ehdotukset noudatettaviksi asioiden jatkovalmistelussa ja täytäntöönpanoa koskevassa päätöksenteossa seuraavin vapaa-aikatoimialaa koskevin muutoksin/lisäyksin.

 

Turun Pualest -lehden paperiversiosta luopuminen ja samalla tarkistetaan kaikkien painettavien julkaisujen tarpeellisuus. Yhdistetään Turku-postiin kaupunkilaisille lähetettävät toimialojen asiakaslehdet.

 

Seniorikortin hintaa nostetaan vuodelle 2015 tasolle 30 € /6kk ja 2016 se nostetaan Kimmoke-rannekkeen kanssa samalle tasolle.

 

Uudistamisohjelman toimenpiteet näkyvät strategisen sopimuksessa kohdassa toimialan kehittämistoimenpiteet. Toimenpiteiden toteutumista tullaan seuraamaan osavuosikatsausten yhteydessä.

      

      Lautakuntien talousarvioehdotukset ja poikkeamat suunnitteluluvuista

 

Lautakuntien talousarvioehdotukset on tehty suunnittelulukuihin toimintakatteen osalta. Poikkeuksena aikaisempiin vuosiin Kulttuurilautakunnan suunnittelulukuun sisältyy Eviva-hankkeen kulut. Valtuuston kulttuurilautakunnan toimintatuloille vahvistama suunnitteluluku on 30 % suurempi kuin talousarviossa 2014 oleva 3 249 000 euroa. Vuoden 2013 tilinpäätöksessä toimintatuotot olivat 6 268 026 euroa. Kun tuosta luvusta vähennetään tuet ja avustukset 948 886 euroa ja teatterin tulot 1 900 859 euroa, jää 3 418 281 euroa. Tuota lukua voidaan pitää oikeampana lähtöarviona määriteltäessä vuoden 2015 tuloja. Esitetyt toimintatuotot ovat valtuuston päättämää suunnittelulukua 788 087 euroa ja toimintakulut 757 323 euroa pienemmät.

 

Kulttuurilautakunnan osalta annettua suunnitteluluku on ylitetty sivistystoimialalta vapaa-aikatoimialalle kirjastoon siirtyneiden henkilöiden palkkakustannusten verran yhteensä 30 764 euroa.. Muutosta ei ole huomioitu suunnittelulukulaskelmissa.

 

      

      

      Palvelualueen talousarvio

 

Nuorisopalvelujohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

 

Nuorisopalveluiden netto-ohjeluku vuodelle 2015 on 10.032.365 euroa, mikä on noin 102.000 euroa vähemmän kuin kuluvan vuoden talousarvio. Vuoden 2016 netto-ohjeluku on 9.832.000 euroa, mikä on jo noin 300.000 euroa vähemmän kuin kuluvan vuoden talousarvio. Vuoden 2017 netto-ohjeluku on 9.734.000 euroa mikä on noin 400.000 euroa vähemmän kuin nyt.

 

Säästöjen lisäksi nuorisopalvelujen tulotavoitetta vuodelle 2015 on korotettu yli 300.000 euroa, jolloin nuorisopalveluiden tulotavoite vuonna 2015 on yhteensä 1.807.769 euroa. Pääasiassa nuorisopalvelujen toiminta on maksutonta. Suurin osa nuorisopalveluiden tuloista muodostuu harkinnanvaraisesta ulkopuolisesta rahoituksesta. Nuorisopalvelut hakee aktiivisesti ulkopuolista rahoitusta uudistamisohjelman mukaisesti. Muut tulot muodostuvat asiakasmaksuista ja tilojen vuokrauksesta. Nuorisolautakunta on 28.8.2014 päättänyt korottaa aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksua 10 eurolla vuoden 2015 alusta.

 

Uudistamisohjelma edellyttää tilaverkoston tehostamista. Nuorisolautakunta on 28.8.2014 päättänyt luopua kahdesta tilasta vuoden 2015 aikana. Vähenevän budjetin ja tulojen kasvattamisen lisäksi on huomioitava yleinen kustannustason nousu. Nuorisopalveluissa kaikkia hankintoja tarkastellaan kriittisesti, prosesseja tehostetaan ja kustannustietoisuutta lisätään kaikessa toiminnassa. Palvelutasoa ei jatkossa pystytä pitämään vuoden 2014 tasolla.

 

Ote talousarvio-ohjeista: ”Vuodelle 2015 on esitetty sopeuttamistarve, joka on jaettu toimielinkohtaisesti tiliryhmille vuoden 2014 ensimmäisen ennusteen mukaisessa suhteessa ja siinä on huomioitu myös tulopuolelle asetetut sopeutustarpeet. Mikäli näistä tiliryhmäkohtaisista menotasoista joudutaan talousarvioesityksessä poikkeamaan yli 10 prosenttia ja menojen suunnitteluluku kuitenkin toteutuu, tulee toimielimen talousarvioesityksen yhteydessä esittää selvitys niistä toiminnallisista muutoksista, jotka ovat aiheuttaneet tiliryhmäkohtaisen ylitystarpeen.” Nuorisopalvelujen toimintamenoista palveluiden ostot sekä aineet, tarvikkeet ja tavarat poikkeavat yli 10 %. Perusteluna poikkeamille on valtakunnalliselle, 3-vuotiselle Rock Academy –hankkeelle myönnetty opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitus.

 

Nuorisolautakunnalle asetettujen henkilöstövuosien tavoitetaso on 150 htv vuodelle 2015, mikä tarkoittaa 3 henkilötyövuoden vähennystä. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää seuraavia toimenpiteitä: talkoovapaiden suosiminen, rekrytointien pidentäminen, sijaisten palkkaamisen välttäminen sekä se, että eläkkeelle lähtevien ja irtisanoutuvien henkilöiden tilalle ei palkata uutta työntekijää kuin välttämättömissä asiakaspalvelu- ja avaintehtävissä.

 

Nuorisopalvelujen organisaatio uudistetaan vuoden 2015 alussa. Organisaation uudistamisella pyritään uusien työtapojen kehittämiseen ja joustavamman työnjaon kautta tehostettuun toimintaan, jossa toiminnan ja kehittämisen lähtökohtana ovat nuorten muuttuvat tarpeet ja palveluiden jatkuva uudistaminen. Organisaation muutoksen yhteydessä eräiden vakanssien tehtäviä tarkastetaan uudelleen ja joitakin vakansseja jätetään täyttämättä. Uusissa vaativimmissa tehtäväkuvissa vakanssien palkkoja ja nimikkeitä tullaan tarkastamaan uudelleen.

 

Laskennallisen eläkeiän taloussuunnitelmakaudella saavuttaa seitsemän henkilöä, joista neljä on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle suunnitelmakauden aikana.

 

Aamu- ja iltapäivätoiminnan siirtämistä vapaa-aikatoimialalta, nuorisolautakunnan alaisuudesta, sivistystoimialalle, kasvatus- ja opetuslautakunnan alaisuuteen, valmistellaan syksyllä 2014. Tavoitteena on, että siirto tapahtuu vuoden 2015 aikana.

 

Osastopäällikkö Ritva Jykelä:

 

Strateginen sopimus

 

Sopimusohjausmalli on kaupungin toimintamalliin perustuva johtamisjärjestelmän osa kaikilla toimialoilla ja konsernihallinnossa. Sopimusohjausmallilla pannaan täytäntöön talousarviokausittain kaupungin strategiasta ja strategisista ohjelmista johdetut ja muutoin toimialan toiminnan kannalta merkittävät tavoitteet. Strategisessa sopimuksessa on kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi menevä talousarvio ja suunnitelmaosa, joka sisältää toimialan ja lautakunnan strategiset tavoitteet, toimialat ylittävät horisontaaliset tavoitteet, määrärahat ja investoinnit. Sopimuksessa on myös kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi menevä sopimusosa, joka sisältää talousarvio- ja suunnitelmaosan tavoitteita täydentävät tavoitteet ja toimenpiteet. Jokaiselle tavoitteelle määritetään mittarit, joilla tavoitteita pystytään arvioimaan vuositasolla. Seurantaa tehdään kahdesti vuodessa: keväällä edellisen vuoden toteutuma ja syksyllä kuluvan vuoden toteutuma. Henkilöstöä koskevien laadullisten tavoitteiden toteutuminen raportoidaan Henkilöstö voimavarana –ohjelman raportoinnin yhteydessä.

 

Vapaa-aikatoimialalle on laadittu yksi Strateginen sopimus, josta jokainen lautakunta käsittelee ja hyväksyy oman osionsa. Toiminnan kehittämissuunnitelmassa ja strategiset painopisteet kytkeytyvät kiinteästi Hyvinvointi ja aktiivisuus –ohjelman Aktiivinen kaupunkilainen –pääteemaan.

 

Operatiivinen sopimus

 

Operatiivinen sopimus tehdään lautakunnan ja toimialajohtajan välille. Sisältö täsmentyy syksyn aikana. Lautakunta hyväksyy sen talousarvion täytäntöön panon yhteydessä joulukuussa.

 

Kaupungin strategiassa Turku 2029 - pohjoisen itämeren kiinnostavin kaupunki (kv 23.6.2014 § 110) todetaan esim. että ”Hyvinvoinnille keskeistä on aktiivinen elämäntapa, jonka edellytyksiä parannetaan.” Strategian tavoitetila on ”Suomen Turku on kiinnostava ja rohkeasti uudistuva eurooppalainen yliopisto- ja kulttuurikaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä. Kaupungin strategiakokonaisuuteen sisältyy päästrategian lisäksi kaksi strategista ohjelmaa, Hyvinvointi ja aktiivisuus sekä Kilpailukyky ja kestävä kasvu. Hyvinvointi ja aktiivisuus –ohjelma, erityisesti Aktiivinen kaupunkilainen –osio, kytkeytyy kattavasti vapaa-aikatoimialan painopisteisiin. Myös moniin Yrittävä ja osaava kaupunki - osion linjauksiin esim. Turkua kehitetään merkittävänä matkailu-, kongressi- ja tapahtumakaupunkina sekä Vaikuttava ja uudistuva kaupunki -osion linjauksiin esim. Tilojen käyttöä tehostetaan uudistamalla työtapoja on yhteys. Strategian ja ohjelmien päämäärät, linjaukset ja tavoitteet puretaan toimialan strategisessa ja operatiivisissa sopimuksissa niin, että niistä voidaan johtaa käytännön toimintaa tavoitteellisesti ja kustannus-tehokkaasti.

 

Erityisesti kulttuurilautakuntaa koskevia kohtia strategisessa ohjelmassa (Aktiivinen kaupunkilainen), jotka liittyvät toimialan sopimuksiin, ovat seuraavat:

 

Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Kulttuuri tekee hyvää

 

Kasvatetaan kulttuuripalvelujen asiakaslähtöisyyttä uusien asiakasryhmien tavoittamiseksi

Kirjastopalveluissa vahvistetaan tietoyhteiskunnan perustaitoja, kuten monilukutaito, lähtökohtana tiedon saatavuus

Museotoimintaa uudistetaan voimakkaasti kokemuksellisen perhe- ja matkailutoiminnan suuntaan

Museopalveluissa viranomaistoiminnan palvelutasoa ja joustavuutta lisätään ja mahdollistetaan ajallisesti kerrostuneen kaupunkikuvan kehittäminen

Vahvistetaan Turkua taidemusiikin dynaamisena keskittymänä ja taiteilijavierailijoiden esiintymispaikkana sekä kiinnostavana yhteistyökumppanina musiikin alalla

Ennakoidaan palvelutarpeiden muutoksia, muokataan uusia palvelukonsepteja ja rohkaistaan toimijoita järjestämään uudenlaisia kulttuuritapahtumia ja –ilmiöitä

Edistetään kulttuurin vapaan kentän toimintaedellytyksiä ja lisätään yhteistyötä

Peruskorjattu teatteritalo luo Turun kaupunginteatteri Oy:lle edellytykset aiempaa asiakaslähtöisemmälle ja kustannustehokkaammalle toiminnalle.

Kaupungin kulttuuripalvelut tarjoavat kansallisen ja kansainvälisen tason kulttuurielämyksiä kaupunkilaisille ja muualta tuleville

Tuotannot valmistellaan ja suunnitellaan koordinoidusti ja hyödynnetään yhteisesti kaupunkitasolla.

 

Erityisesti liikuntalautakuntaa koskevia kohtia strategisessa ohjelmassa (Aktiivinen kaupunkilainen), jotka liittyvät toimialan sopimuksiin ovat seuraavat:

 

Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Liikkuminen elämäntavaksi

 

Aktivoidaan terveytensä kannalta liian vähän liikkuvia lisäämään liikunnan määrää lisäämällä heidän palvelutarpeidensa tuntemusta.

Vähennetään ”dropout”- ja ”dropoff”-ilmiöitä luomalla säännöllisen liikuntaharrastuksen jättäneille tai kilpaurheilun keskeyttäneille nuorille mielekkäitä liikuntamahdollisuuksia yhteistyössä liikuntaseurojen kanssa.

Edistetään liikuntamahdollisuuksien esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

Kehitetään liikuntaolosuhteita, avustuksia ja kumppanuuksia kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. 

 

Erityisesti nuorisolautakuntaa koskevia kohtia strategisessa ohjelmassa (Aktiivinen kaupunkilainen), jotka liittyvät toimialan sopimuksiin ovat seuraavat:

 

Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Lasten ja nuorten kasvu tasapainoiseen elämään

 

Lasten ja nuorten kasvu tasapainoiseen elämään

Otetaan lapset ja nuoret aktiivisesti mukaan heitä koskevien asioiden suunnitteluun, valmisteluun ja toteuttamiseen.

Tuetaan ja hyödynnetään vuorovaikutteisen demokratian keinoja yhdessä lasten ja nuorten kanssa.

Mahdollistetaan monipuolisen nuorisokulttuurin toteutuminen.

Laajennetaan nuorisotyön painopistettä tilojen järjestämisestä nuorisotyön sisällön kehittämiseen.

Kehitetään yhteiskäytössä olevien tilojen palveluja.

Varmistetaan, että lapsi ja nuori saa tarvitessaan aikuisen tukea ja läsnäoloa sekä liikunnan ja kulttuurin virikkeitä.

Toteutetaan laajaan kumppanuuteen perustuvaa aamu- ja iltapäiväkerhotoimintaa ja edistetään pysyvien harrastuspolkujen syntymistä.

 

Liite 1                                  Strateginen sopimus

 

Liite 2                                  Hankintasuunnitelma

 

Liite 3                                  Henkilöstösuunnitelma

 

Oheismateriaali 1               palvelualue- ja yksikkökohtaiset talousarviot

 

Toimialajohtaja Minna Sartes:

Ehdotus        Nuorisolautakunta päättää hyväksyä ehdotuksen strategiseksi sopimukseksi sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1 – 3 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Nlk § 97
Liite 1:Strateginen sopimus
Liite 2:Hankintasuunnitelma 2015
Liite 3:Henkilöstösuunnitelma 2015 - 2018