Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Nuorisolautakunta7912.09.20135

9080-2013 (041)

Nuorisolautakunnan talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2014 - 2016

Tiivistelmä: -

Nlk § 79

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 13.8.2013:

Vuoden 2014 talousarvio ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelma pohjautuu 15.12.2012 päivätyn ”Turku sopimus vuosille 2013 – 2016” perusperiaatteisiin. Kaupunginjohtajan antamissa talousarvion laadintaohjeissa ja kaupunginhallituksen hyväksymissä toimielinkohtaisissa suunnittelulukumitoituksissa esitetään ne yleiset linjaukset ja kehykset, joita uuden talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelussa noudatetaan.

Uudistamisohjelma on ollut pohjana toimielinkohtaisille suunnitteluluvuille niin käyttötalouden kuin investointienkin osalta. Kaupunginvaltuusto on käsitellyt kokouksessaan 17.6.2013 § 127 uudistamisohjelmaa ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamista.

Kaupunginvaltuusto päätti vapaa-aikatoimialan uudistamisohjelmasta seuraavin lisäyksin:

- Selvitetään ulkopaikkakuntalaisten korkeammat asiakasmaksut vapaa-ajan palveluissa.

- Turvataan Lausteen ja Paattisten uimahallin toiminta kuitenkin selvittäen muut ylläpitomallit ja aukioloaikojen mahdolliset supistukset.

- Kirjaston säilyminen Runosmäen alueella turvataan kouluverkkopäätösten yhteydessä.

Oheismateriaali 1Vapaa-aikatoimialan uudistamisohjelma

Valtuuston päättämät käyttötalouden suunnitelmaluvut vapaa-aikatoimialalla:

 

Toimielinkohtaiset investointiosan suunnitteluluvut:

 

Talousarvion laadintaan vaikuttavat yleiset tekijät

Hintatason muutoksen oletetaan tänä vuonna olevan kuluttajahintaindeksissä 2,1 %.  Valtiovarainministeriön kehyksissä on ennustettu kuluttajahintaindeksi seuraavasti:

2013              2,1 %

2014              2,5 %

2015              2,2 %

2016              2,0 %

Sisäisten palvelujen hintoja ei saa korottaa vuodelle 2014 lukuun ottamatta sisäisiä vuokria. Sisäiset vuokrat saavat nousta enintään 1,0 %.

Henkilökuntaa voidaan palkata ja määräaikaista henkilöstöä vakinaistaa vain talousarvion määrärahan tai nettomäärärahan puitteissa.

Kunta-alan virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.1.2012–28.2.2014. 1.3.2014 alkavan virka- ja työehtosopimuksen vaikutuksista ei ole vielä tietoa. Koska sopimustulosta ei ole talousarviovaiheessa käytössä, käytetään Turussa palkoissa 1,2% korotusta – tässä on jo huomioitu kustannussiirtymä edelliseltä vuodelta sekä mahdolliset muut palkkakuluihin vaikuttavat tekijät. 

 

Sivukulut (työnantajan sosiaalivakuutusmaksut ja eläkekulut)

 

Vuoden

2013

laadinnassa

käytetyt

Vuonna

2013

käytössä

olevat

Vuoden

2014

laadinnassa

käytettävät

Sosiaalivakuutusmaksu,

joka koostuu lakisääteisistä vakuutusmaksuista:

 

4,14 %

 

4,04 %

 

3,90 %

tapaturmavakuutusmaksu

0,80 %

0,80 %

0,80 %

taloudellinen tuki

0,04 %

0,04 %

0,04 %

työttömyysvakuutusmaksu

3,30 %

3,20 %

3,06 %*

 

 

 

 

ja sosiaaliturvamaksusta

2,12 %

2,04 %

2,14 %*

 

 

 

 

Yhteensä

6,26 %

6,08 %

6,04 %

 

 

 

 

Työnantajan KuEL -maksu koostuu:

 

 

 

- palkkaperusteisesta maksusta

16,55 %

16,45%

16,75 %

- varhaiseläkemenoperusteisesta maksusta (varhe-maksu)

 

 

 

- eläkemenoperusteisesta maksusta

 

 

 

Kaikki yhteensä

22,81 %

22,53 %

22,79 %

 

Eläkemenoperusteinen maksu voidaan Kuntien eläkevakuutuksen ennakkotiedon mukaan alustavasti budjetoida kertomalla vuoden 2013 perittävien ennakkomaksujen yhteismäärä kertoimella 0,92.

Vuoden 2014 varhaiseläkemenoperusteinen maksu (varhe-maksu) perustuu eläkemenoihin, jotka aiheutuvat 1.1.2011 - 31.10.2013 alkaneista työkyvyttömyyseläkkeistä, työttömyyseläkkeistä ja yksilöllisistä varhaiseläkkeistä sekä kuntoutustuista. Loppuvuonna 2013 alkaneet eläkkeet eivät ehdi laskentaan mukaan. Eläkkeet vaikuttavat työnantajan varhe-maksuun tasan 36 kuukauden ajan eläkkeen alkamisesta ja voivat siten jakautua neljälle kalenterivuodelle. Kuntien eläkevakuutus on arvioinut, että varhaiseläkemenoperusteiset maksut vuodelle 2014 saadaan kertomalla vuoden 2013 ennakkomaksut kertoimella 1,13.

 

Organisaatio

 

 

Eläkemeno- perusteiset

maksut

arvio v. 2013, euroa

Eläkemeno-perusteiset

maksut

arvio v. 2014, euroa

Varhaiseläke-meno-

perusteiset maksut

arvio v. 2013, euroa

Varhaiseläkemeno-

perusteiset maksut

arvio v. 2014, euroa

Liikuntalautakunta

408 013

375 372

5 524

6 243

Nuorisolautakunta

163 425

150 351

53 526

60 485

Kulttuurilautakunta

1 537 972

1 414 934

350 358

395 905

Talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelman esittäminen

Toimielimen talousarvioehdotuksen tavoitteet, uudistamisohjelman mukaiset strategiset toimenpiteet, toimielimen tunnusluvut ja määrärahaesitykset esitetään strategisessa sopimuksessa.

Toimielimen talousarvioehdotuksen käyttötalouden tulot ja menot eritellään kustannuslajeittain kuukausittain (tuloslaskelman muodossa).

Toimiala- ja tulosaluekohtaiset henkilöstösuunnitelmat esitetään erillisellä liitteellä – tämän avulla  tehdään näkyväksi henkilöstömäärien ja henkilöstökulujen kehitys taloussuunnittelu-kauden aikana. Vuoden 2014 perustettavaksi ja lakkautettavaksi esitettävät virat ja toimet esitetään omana liitteenä, samaan lomakkeeseen kirjataan tulevien vuosien eläköityminen ja sen hyödyntäminen henkilötyövuosien laskua tavoiteltaessa.

Irtaimen omaisuuden hankinnat sekä leasing-rahoituksella tehtävät hankinnat ilmoitetaan omalla lomakkeella.

Toimielinten ja liikelaitosten talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus tulee olla valmis 13.9.2013 mennessä.

Nuorisolautakunnan talousarvioesitys 2014 ja suunnitelma 2014-2016

Palvelualuejohtaja Annina Lehtiö-Vainio, osastopäällikkö Eeva Roiha, osastopäällikkö Kerstin Paananen, kehittämissuunnittelija Virpi Sandvik:

Vapaa-aikatoimialan johtosäännön mukaan Nuorisopalvelut tukee:

-       nuorten kasvua ja itsenäistymistä

-       edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja

-       sosiaalista vahvistamista

-       parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja

Nuorisolautakunnan tavoitteet suunnitelmakaudelle 2014 – 2016 ovat:

-       yhdenvertaisuuden edistäminen

-       osallisuuden lisääminen

-       nuoruuden arvostus

-       monitoimitilat

-       palvelut ja elämykset

Nuorisopalveluiden tavoitteena on säilyttää toiminta nykytasolla talousarviovuonna 2014 ja suunnitelmakaudella 2014 – 2016, haastavasta taloustilanteesta huolimatta.

Toiminnan kehittämisen painopisteinä ovat 2014:

-       Nuorisopalveluiden organisaation uudelleen järjestely

-       Nuorisovaltuuston toiminnan käynnistäminen

-       Rock Academyn toiminta

-       Kansainvälinen yhteistyö ( Pohjoismaat, Pietari, UBC, nuorisovaihdot)

-       Tapahtumatuotanto

-       Alueelliset nuorisotalot teemataloiksi

-       Eviva /Yhteisöllinen vapaa-aika/ nuorisotalot nuorten näköisiksi

Keskeisiksi tulosmittareiksi esitetään käyntikerrat, asiakaskyselyt ja aukiolotunnit.

Strateginen sopimus

Strateginen sopimus solmitaan kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille. Sopimus sisältää mm. toiminnan kuvauksen, toimintaympäristön muutostekijät, toiminnan kehittämislinjaukset ja strategiaohjelmien mukaiset tavoitteet. Vapaa-aikatoimialan lautakuntien sopimuksissa on myös yhteinen keskeisten tavoitteiden kuvaus, ns. kansilehti. Vaikka kaupunkistrategiaa ja strategisia ohjelmia ei vielä ole, toimialan tavoitteet heijastavat hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn näkökulmia. Kaupungin strategiaa valmistellaan parhaillaan ja se valmistuu kuluvan vuoden loppuun mennessä. Strategiset ohjelmat valmistuvat vasta keväällä 2014. Talousarvioehdotuksen yhteydessä hyväksytään luonnos Strategiseksi sopimukseksi vuosille 2014 – 2016. Sopimusten muokkaamista jatketaan niin, että ne ovat lopullisessa muodossa viimeistään käsiteltäessä vuoden 2015 talousarviota.

Operatiivinen sopimus solmitaan lautakunnan ja lautakunnassa esittelevän viranhaltijan välille. Se koostuu tuloskorteista tai toimintasuunnitelmista mittareineen ja erikseen laadittavasta kehittämisosasta.

Talous

Nuorten palvelun netto-ohjeluku 10 490 000 e, tuotot 1 500 000 e ja kulut 11 990 000 e. Kulut jakaantuvat menolajeihin seuraavasti:

Nuorisopalveluista on siirretty henkilöstöä vapaa-aikatoimen hallintoon vuoden 2013 aikana. Tämän vuoksi henkilöstökuluja tullaan siirtämään 325 807 e nuorisolautakunnasta kulttuurilautakuntaan toimialan hallintoon, joten nuorisolautakunnan talousarvio tulee pienenemään tällä summalla.

Nuortenpalveluiden tuotot muodostuvat vuokra- ja pääsylipputuloista, kurssimaksuista sekä myyntituotoista. Hintoja tullaan tarkistamaan seuraaville vuosille. Tilojen markkinointia ja myyntiä pyritään tehostamaan.

Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma

Työvoiman käyttöä koskevassa suunnitelmassa (liite 2 a) esitetty henkilötyövuosien määrä laskee selvästi niin suhteessa vuoteen 2013 kuin vuoden 2013 talousarviossa esitettyihin taloussuunnitelmavuosiin 2014–2016 verrattuna; Vapaa-aikatoimialan perustamiseen liittyen nuorisopalveluista on siirretty v.2013 aikana työntekijöitä toimialan yhteiseen hallintoon ja eri matriisitoimintoihin, yhteensä kaikkiaan seitsemän (7) henkilöä. Lisäksi yksi (1) henkilö tulee sijoittumaan toimialan yhteiseen viestintämatriisiin.

Oleellista esitettävän henkilöstösuunnitelman toteutumisen kannalta on, että eläköityminen on ennusteen mukaista (liite 2 b). Lisäksi eläköitymisien yhteydessä tulee tarkastella eri tehtäviä monipuolisesti ja organisoida niitä tarvittaessa uudelleen palvelualueen sisällä. Mahdollisuuteen hyödyntää eläkkeelle jäämisiä vaikuttaa myös se, missä määrin aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestävät palveluntuottajat ja missä määrin APIP-toimintaa järjestetään ns. omana toimintana.

Nuorisopalvelut on jo vähentänyt sekä henkilötyövuosia että henkilöstömenoja palveluiden tarjontaa kaventamalla. Nuorisotiloihin ei ole palkattu tuntityöntekijöitä kevään 2012 jälkeen.

Ulkopuolisella rahoituksella palkatut: Nuorten työpaja Fendari ja etsivät

Sataprosenttisella ulkopuolisella rahoituksella on Nuorisopalveluissa 10 henkilöä. Näistä seitsemän (7) on vakanssilla, kolme (3) on määräaikaisia. Vakanssilla olevista kolme (3) on töissä nuorten työpaja Fendarissa, kustannuspaikka 25151, neljä (4) etsivässä nuorisotyössä, kustannuspaikka 25105.

Fendarin kolme vakanssilla olevaa työntekijää on palkattu ELY:n kansallisella avustuksella. Vakansseista kaksi on nuorisotyöntekijöiden vakansseja, kolmas on venepajan työpajaohjaajan vakanssi. Rahoitus anotaan vuosittain marraskuun loppuun mennessä. Päätös tulee aina rahoitettavan vuoden huhtikuussa. Rahoitus on riippuvainen kunkin vuoden valtion talousarviosta, mutta se on jatkunut lähes samanlaisena jo vuosien ajan. Hakuohjeissa on joka vuosi ollut maininta:

”Opetus- ja kulttuuriministeriö julistaa haettavaksi valtionavustukset nuorten työpajatoimintaan edellyttäen, että eduskunta osoittaa vuoden 20XX talousarviossa tarkoitukseen määrärahan.”

Oletus on, että rahoitus jatkuu niin kauan, kuin eduskunta varoja myöntää, ja voidaan osoittaa, että työpajatoiminnalle on tarve ja että Turun kaupungissa tuotetaan laadukasta työpajatoimintaa.

Fendarin määräaikaiset sataprosenttisella ulkopuolisella rahoituksella palkatut ovat seinättömän ja starttipajan nuorisotyöntekijä (työsuhde 31.12.2013 saakka) sekä metallipajan työpajaohjaaja (työsuhde 31.12.2014 saakka).

Nuorten työpajoilla käynnistettiin metallityöpaja syksyllä 2012. Kyseessä on yhteistyö Turun Ammatti-instituutin kanssa siten, että pajaa vetää työpajaohjaaja, Ammatti-instituutin opettaja on pajalla läsnä 2 päivää viikossa.  Metallipajan toimi tulee perustaa vuoden 2014 aikana, mihin varaudutaan esitettävässä henkilöstösuunnitelmassa.

Etsivä nuorisotyö saa OKM:n myöntämää kohdennettua valtionavustusta. Valtionavustus haetaan vuosittain. Etsivän nuorisotyön valtionavustus on ns. erityisavustusta, jota saa käyttää myöntämisvuonna sekä sitä seuraavana vuonna syntyviin menoihin. Hyväksyttäviä menoja ovat henkilöstön palkkauskustannukset, koulutuskustannukset sekä työnohjauskustannukset.

Etsivän työn tarkoituksena on löytää palveluiden ulkopuolella olevat nuoret sekä ne nuoret, jotka ovat vaarassa pudota palvelujen ulkopuolelle (esim. koulupudokkaat ja ammatillisen koulutuksen keskeyttäjät), ja saada heidät heille sopivien palvelujen pariin. Käytetyt menetelmät ovat nuorisotyön menetelmiä sekä palveluohjausta.

Turun kaupungin nuorisopalvelut on saanut erityisvaltionavustusta etsivään nuorisotyöhön vuosittain neljän etsivän nuorisotyöntekijän kustannuksiin. Vuonna 2012 Nuorisopalveluille myönnettiin kohdennettua valtionavustusta viidennen etsivän nuorisotyöntekijän palkkaamiseen, mutta henkilön palkkaaminen tehdään vasta kuluvan syksyn aikana 2013.

OKM:n myöntämä erityisavustus etsivään nuorisotyöhön on sidottu valtion budjettiin. Avustusta haetaan joka vuosi erikseen. Turun kaupungin nuorten palveluiden etsivä nuorisotyö on saanut joka vuosi hakemansa avustusmäärän.

Vuoden 2013 erityisavustusmäärä on 135 000 e, ja sillä katetaan neljän (4) vakinaisen etsivän nuorisotyön nuorisotyöntekijän sekä yhden määräaikaisen etsivän nuorisotyön nuorisotyöntekijän vuoden työsuhteen (vuoteen 2014) henkilöstökustannukset. Vuodelle 2014 haetaan k.o. avustusta viiden etsivän palkkaamiseksi.

Nuorten yhteiskuntatakuu kuuluu hallitusohjelman kärkihankkeena hallituksen erityisen panostuksen ja seurannan piiriin. Nuorisopalveluissa tätä toteutetaan nimenomaan etsivien ja nuorten työpajatoiminnan kautta.

Aamu- ja iltapäivätoiminta

Palvelukuvaus sekä toiminnan sisällöstä:

Aamu- ja iltapäivätoiminta on lasten virikkeellistä vapaa-ajan toimintaa, jota järjestetään ennen ja jälkeen koulupäivän. Turvallista ja sisällöllisesti monipuolista toimintaa järjestetään koulun työvuoden aikana. Tarvittaessa järjestetään myös loma-ajantoimintaa. Toiminta tukee kodin ja koulun kasvatustyötä, sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Turussa koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestää ja koordinoi Vapaa-aikatoimialan Nuorisopalvelut. Toimintaa tuottavat nuorisopalvelut sekä kymmenen (10) ulkoista palveluntuottajaa. Erityisen tuen oppilaiden aamu- ja iltapäivätoimintaa tuottavat kasvatus- ja opetustoimi ja sosiaali- ja terveystoimi.

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisestä säädetään perusopetuslaissa. Toimintaa toteutetaan Opetushallituksen määrittämien Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden sekä Turun kaupungin perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman mukaisesti.

Aamu- ja iltapäivätoiminnan kohderyhmänä ovat perusopetuksen 1. ja 2. vuosiluokan oppilaat sekä osa muiden vuosiluokkien erityistä tukea tarvitsevista oppilaista.

Palvelun toiminnallinen sijainti:

Toimipaikkoja on eri puolilla kaupunkia koulujen läheisyydessä. Toimintaa järjestetään koulujen tiloissa tai tiloissa, jotka sijaitsevat koulun läheisyydessä (nuorisotilat, seurakuntatalot, yhdistysten tilat).  Aamutoimintaa ei järjestetä kaikissa toimipaikoissa, mutta aamutoiminnan tarve on kasvava.

Perusopetuksen 1. ja 2. vuosiluokan oppilaiden aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipaikkoja on Turussa yhteensä 41. Nuorisopalvelut järjestää toimintaa 14 eri toimipaikassa. Joissain toimipaikoissa on suuresta lapsimäärästä johtuen useampi toimintaryhmä. Edellä mainitun 41 ryhmän lisäksi erityisen tuen oppilaille järjestetään toimintaa seitsemässä (7) eri toimipaikassa. On myös huomioitava, että erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita on integroituna nuorten palveluiden ja avustettavien palveluntuottajien iltapäivätoimintaan.

Asiakasmäärä:

Toimintaa järjestetään koulun työvuoden mukaan kaikkina (arki) koulupäivinä. Lukuvuonna 2012 - 2013 toimintaan osallistui tilastointipäivänä (20.9.2012) 1 612 lasta.

Toimintaan osallistuvien lasten määrä on tasaisesti nousussa.

Toimintaan osallistumisessa on alueellisia eroja, joihin vaikuttavat mm. ikäluokkien koko, koulun sijainti, yleinen työllisyystilanne ja työpaikkarakenne.

Kouluverkossa tapahtuvat muutokset vaikuttavat välittömästi aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämiseen

Muuta:

Aamu- ja/tai iltapäivätoimintaan osallistumisesta peritään kuukausittainen asiakasmaksu.

Turku saa toiminnan järjestämiseen valtionapua. Toimintaan osallistuvat lapset tilastoidaan kaksi kertaa vuodessa, syyskuussa ja tammikuussa. Tilastointi toimii valtionavun perusteena, samoin maksettavien avustuksien perusteena.

Aamu- ja -iltapäivätoimintaa toteutetaan Turussa pääsääntöisesti avustusperiaatteella yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Viime vuosien aikana toimipaikkoja on siirtynyt vuosittain nuorten palveluilta palveluntuottajille.

Tämänhetkisten kartoitusten perusteella ei ole nähtävissä, että palvelutuottajat voivat laajentaa kerhotoimintaansa. Nuorisopalveluiden tarjoama toiminta on tasolla, jonka pienentäminen ei myöskään ole mahdollista. Turun kaupungilla on lisäksi toiminnan järjestämisvastuu. Viime vuosien aikana ovat aamu- ja iltapäivätoiminnan ryhmäkoot kasvaneet. On huolehdittava siitä, että ohjaajina on riittävä määrä ammattitaitoisia ohjaajia.

Erityistä tukea tarvitsevien ja pitkäaikaissairaiden lasten määrä on kasvanut myös aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Lapset ovat tavallisissa ryhmissä, mikä lisää ohjaajatarvetta.

Henkilöstö:

Vuonna 2014 aamu- ja iltapäivätoiminnassa esitetään perustettavaksi 12 ohjaajan tointa (liite 2 b). Kyseessä on pitkäaikaisten määräaikaisuuksien vakinaistaminen. Tehtäviä on hoidettu 10,5 kuukauden pituisin määräaikaisuuksin. Vakinaistaminen merkitsee 2,5 htv:n bruttolisäystä (huomioitu sekä työsuhteen pidentyminen 1,5 kk:lla / työntekijä että työajan pidentyminen 91,5 %:sta 100 %:iin). Koska Nuorisopalveluilta on toisaalta siirtynyt APIP-kerhoja palveluntuottajille vuoden 2013 aikana siten, että kun määräaikaisia ohjaajia oli viime vuonna 15,5 tulee määrä tänä vuonna olemaan 12,5. APIP-kerhojen ohjaajien lukumäärässä ei siten tapahdu nettolisäystä.

Aamu- ja iltapäiväkerhojen ohjaajien vakinaistaminen mahdollistaisi parempaan kesäajan palveluntarpeeseen vastaamisen. Vakinaistaminen mahdollistaisi sekä useamman kesäleirin järjestämisen pienille koululaisille että Seikkailupuiston aukiolotuntien/-päivien lisäämiseen.

Rock Academy

Rock  Academyn toiminta on järjestetty siten, että nuorisolautakunnan määrärahoihin on varattu n. 25 000 e (työntekijän palkka sekä materiaalikuluja) ja Turun seudun kehittämiskeskuksesta (TSEK) on saatu  22 000 e:n rahoitusosuus. TSEK:n rahoitus on keskuksen perusrahoituksen muut yhteistoimintaosuudet -osiosta. Kehittämiskeskuksen osuudella maksetaan pääasiassa klinikat, eli kouluttajien palkat sekä muut koulutuksissa tarvittavat materiaalit.

Nuorisopalvelut hakee aktiivisesti rahoittajaa vuodelle 2014.

Eviva

Eviva hankeen toiminta- ja taloussuunnitelmasta on erillinen pykälä.

Henkilöstökulujen siirtäminen Nuorisopalveluista toimialan hallintoon

Alussa mainitun mukaisesti Nuorisopalveluista on siirretty henkilöstöä vapaa-aikatoimen hallintoon v. 2013 aikana. Kuluvana vuonna ei ole tehty muutoksia näiden palkkojen kustannuspaikkoihin. Talousarvion valmisteluvaiheessa palkat ovat sisällä nuorisolautakunnan esityksessä kustannuspaikalla 25001 (yhteiset toiminnot). Talousarvion 2014 viimeistelyvaiheessa nämä henkilöstökulut siirretään pois Nuorisopalveluiden kustannuspaikoilta.  Siirrettävä summa on 325 807 e, millä luvulla kokonaisohjeluku tulee siis pienenemään.

Kustannuspaikalta 25001 siirrettävä summa 325 807 e muodostuu seuraavasti:

Liite 1Nuorisolautakunnan strateginen sopimus 2014 – 2016

Liite 2Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma

Liite 3Vakanssimuutokset 2014

Liite 4Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)

Liite 5Käyttötalous- ja investointiosan määrärahaesitys

Liite 6Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2014-2016

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusNuorisolautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1 – 6 mukaiset strategiset sopimukset sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen.

Lisäksi nuorisolautakunta päättää hyväksyä, että talousarvioesitykseen nyt kustannuspaikalle 25001 sisältyvä 325 807 euron määräraha siirretään kulttuurilautakunnan alle toimialan hallintoon

ja että kaupunginhallitus osoittaa EVIVA-toimintaohjelmaan vuodelle 2014 kulttuurilautakunnan talousarvioon vapaa-aikatoimialan käyttöön 500.000 euroa sekä varaa taloussuunnitelmaan 2015 vuodelle 500.000 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Nlk § 79
Liite 1:Nuorisolautakunnan strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 2:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma (nuorisopalvelut)
Liite 3:Vakanssimuutokset 2014 (nuorisopalvelut)
Liite 4:Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing) (nuorisopalvelut)
Liite 5:Käyttötalous- ja investointiosan määrärahaesitys (nuorisopalvelut)
Liite 6:Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016