Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Nuorisolautakunta14319.12.20129

2028-2012 (530)

Inarin Nukkumajoen Kämpän markkinointi

Tiivistelmä: -

Nlk § 143

Toiminnanjohtaja Pirjo Lehtinen:

 

Nukkumajoen leirikämppä sijaitsee Inarissa. Leirialueen koko on 1 hehtaari ja kämppä on kooltaan 160 m2 (4 majoitushuonetta, tupa ja keittiö). Majoitustilaa on 30 henkilölle. Pihapiirissä on erillinen saunarakennus ja ulkokäymälä. Saunan edessä on Lompolo, jossa on mahdollisuus uida ja alueella on lainattavissa kaksi kanoottia. Nukkumajoen leirikämppä on ollut nuorisotoimen käytössä vuodesta 1970.

 

Nuorisolautakunta päätti kokouksessaan 25.10.2012 § 114 että on edelleen perusteltua vuokrata Nukkumajoen leirikämppää ja esittää Turun kaupungin tilaliikelaitokselle valmisteltavaksi kämpän vuokrasopimuksen jatkon ajalle 2013 – 2016, sillä ehdolla, että vuokra on 1 400 €/vuosi.

 

Lisäksi nuorisolautakunta antoi nuorisoasiainkeskukselle tehtäväksi raportoida Nukkumajoen leirikämpän käytöstä puolivuosittain.

 

Nuorisolautakunta antoi nuorisoasiainkeskukselle myös valmisteltavaksi markkinointisuunnitelman, joka tuodaan nuorisolautakunnalle joulukuun kokoukseen. Ensisijaisena tavoitteena on kasvattaa alle 29 -vuotiaiden turkulaisten osuutta selkeästi Nukkumajoen leirikämpän käyttäjinä, sekä omana, että yhteistyökumppaneiden järjestämänä toimintana.

 

Päätös vuokrasopimuksen jatkosta syntyi loppuvuodesta 2012 ja tämän jälkeen on voinut Nukkumajoen kämppään tehdä varauksia. Vuodelle 2013 on varattuna 79 käyttövuorokautta. Markkinointi on pitkäjänteistä työtä ja sen vaikutukset ovat nähtävissä pidemmällä aikavälillä.

 

Toimintasuunnitelmassa vuodelle 2013 on Nukkumajoelle asetettu seuraavat mittarit:

 

* asiakastyytyväisyyskysely ka. 4,0

* kävijämäärät 3850

* käyttövuorokaudet/ vuosi 95

Nukkumajoen vuoden 2013 talousarvion netto on 10.840 euroa. Nukkumajoen kämpän budjettiin ei ole aikaisempina vuosina sisällytetty markkinointiin rahoja. Tuleva markkinointi on myös suunniteltu toteutettavaksi hyvin vähäisin menoin, pääasiallisesti nuorisotoimen omana työnä tai mahdollisesti paikallisten oppilaitosten kanssa oppilastyönä.

 

Turkulaisiin oppilaitoksiin, Turun Ammattikorkeakoulu (liiketalous, tradenomia) ja Turun Ammatti-instituutti (liiketalous, kauppa, merkonomia) on oltu yhteydessä ja heiltä on kyselty halukkuutta yhteistyöhön. Ajatus yhteistyöstä otettiin hyvin vastaan mutta juuri tällä hetkellä ei ollut meneillään tarkoitukseen sopivaa kurssia, jolle markkinointisuunnitelman työstö olisi sopinut opintoihin.

 

Turun Ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden opiskelija liiketaloudenkoulutuksesta on ilmaissut kiinnostuksensa tehdä opinnäytetyö markkinointiprojektista nuorisotoimelle. Hänen suuntautuminen on digitaalinen markkinointi.

 

Käyttöasteen nousutavoitteet on asetettu saavutettavan neljän vuoden aikana. Vuoden 2016 tavoite on, että, leirialue on varattu 200 päivää vuodessa ja että puolet kävijämäärästä on vähintään alle 29 v. Ellei tämä toteudu, niin silloin on syytä luopua tilasta.

 

Markkinointi on suunniteltu toteutettavaksi kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa markkinointi kohdennetaan käyttäjiin, jotka ovat turkulaisia alle 29 –vuotiaita. Lisäksi nuorisotoimen omaa leiritoimintaa tehostetaan ja haetaan yhteistyökumppaneita, jotka voisivat järjestää leiritoimintaa Nukkumajolla.

 

Oheismateriaali 1               Markkinoinnin suunnitelma VAIHE 1

 

Toisessa vaiheessa laajennetaan markkinointia ja haetaan uusia käyttäjäryhmiä. Nukkumajoen kämppää on tärkeä jatkossa markkinoida turkulaisten lisäksi myös ulkopaikkakuntalaisille erityisesti sesonki-aikojen ulkopuolella. Tilan runsas vuokraus tuo tärkeitä tuloja, jotka mahdollistavat turkulaisten edullisen käynnin Inarin Nukkumajoella

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

EhdotusNuorisolautakunta päättää merkitä asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.