NUORISOLAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Nuorisotoimenjohtaja

Annina Lehtiö-Vainio

 

Toiminta-ajatus:

Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen

 

Ohjelmista johdetut toimielimen sitovat tulostavoitteet ja kehittämistoimenpiteet

Tulostavoitteet/kehittämistoimenpiteet

 

 

 

Asukkaiden hyvinvointiohjelma

Tavoite 2011

Toteutunut 31.12.2011

Nuorten matalan kynnyksen tuen kehittäminen

Ohjaamon uudet
asiakkaat / vuosi:100

 

186

 

 

 

 

Etsivän nuorisotyön
tavoittamat nuoret
165 / vuosi

268

 

 

 

Talousohjelma

Tavoite 2011

Toteutunut 31.12.2011

Avustusjärjestelmää kehitetään, tavoitteena tuotantotapojen yhtenäistäminen ja päällekkäisten töiden purkaminen, henkilöstötarpeen vähentäminen ja avustusmäärärahojen tarkempi seuranta. Kehittämiseen liittyy olennaisesti prosessien tarkastelun ohella myös tietojärjestelmän kehittäminen

Kehittämistyötä tehdään

Avustusjärjestelmää kehitetty ja selkeytetty.

 

 

 

 

Henkilöstöohjelma

2008

2009

2010

TA 2011

Toteutunut 31.12.2011

Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina, ilman
työllistettyjä ja harjoittelijoita)

163

148

154,9

159

159,1

 

 

 

Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400)

4.340.005

4.077.229

4.469.435

4.741.394

4.717.424

 

 

 

Sairauspoissaolojen määrä (sairauspoissaolo %)

4,28

5,36

3,55

4,3

4,04

 

 

 

Työtapaturmat (tapaturmapoissaolo %)

0,16

0,06

0,23

0,01

0,08

 

 

 

Varhemaksut

10.807

-1.469

46.820

38.609

38.287

 

 

 

 

 

 

 

Kunta 10 -mittarit

Kyselyt vuosina 2008 ja 2010

Tulokset raportoidaan v. 2009 ja 2011

2009

2011

Työnantajan suositteleminen (suosittelee %)

45,35

57,43

 

 

 

Päätöksenteon oikeudenmukaisuus

2,54

2,71

 

 

 

Kehityskeskustelujen käyminen (kyllä %)

83,53

84,85

 

 

 

Työpaikan ilmapiiri

3,44

3,60

 

 

 

 

Palvelukokonaisuuksille asetettavat keskeiset operatiiviset tulostavoitteet

 

Tulostavoitteet

Toteumat

TP

Tavoite

Toteutunut

 

2008

2009

2010

2011

31.12.2011

Nuorisoasiainkeskuksen kokonaisasiakasmäärä / Nuorisotoimen eri palveluita ja palvelumuotoja käyttäneiden määrä

423.582

397.576

466.476

385.000

476.576

 

 

 

 

 

Hallintokunnan kestävän kehityksen budjetointi, jota seurataan valtuuston tasolla

Kaupungin yhteiset tulostavoitteet/toimenpiteet

TP

Tavoite

Toteutunut

Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
vähintään 30 %
vähenemä/asukas
v. 1990 tasosta vuoteen 2020
mennessä ja vähintään 20 %
vähenemä
kokonaispäästöissä

2010

2011

31.12.2011

Toimenpide:
Laaditaan hallintokuntakohtaiset
kasvihuonepäästövähennyssuunnitelmat

saadaan ohjeistus suunnitelman tekemiseksi

valmistellaan suunnitelma

Työ käynnistyi; suunnitelma tehty nuorten työpaja Fendarile.

 

 

 

Toimenpide:
Ekotukihenkilön nimeäminen
hallintokuntaan

nimetään 2
edustajaa

lkm=2,
koulutetaan,

toimii

lkm=1

 

 

 

Energiatehokkuuden parantaminen
(9 % parannus v. 2005 tasosta vuoteen 2016
mennessä
(Energiatehokkuussopimus)

TP 2010

Tavoite 2011

Toteutunut 31.12.2011

Toimenpide:
Toteutetaan energiatehokkuus-
suunnitelmassa esitettyjä toimia hallintokunnissa

saadaan ohjeistus suunnitelman tekemiseksi

valmistellaan suunnitelma

Toteutui Nuorten työpaja Fendarissa. (V.2008 tehty ekokartoitus Seikkailupuistossa, Vimmassa, Fendarissa sekä toimistossa.)

 

 

 

Annetaan henkilökunnalle tarvittavaa tietoa ja koulutusta, jotta heillä on valmiudet toimia energiatehokkaasti omassa työssään.

koulutusta annetaan

(osallistuneiden määrä)

koulutusta
annetaan

(osallistuneiden määrä)

 

17

 

 

 

Osallistutaan vuosittaiseen energiansäästöviikkoon, vko 41

kyllä

kyllä

kyllä

 

 

 

Kestävän kehityksen kriteerit huomioidaan kaikissa kaupungin
tarjouspyynnöissä v. 2013
(välitavoite 80 % v. 2011)

TP 2010

Tavoite 2011

Toteutunut 31.12.2011

Toimenpide:
Erillishankinnoissa hallintokunnat
määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle
annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteereitä.

Huom. Nuorisoasiainkeskus tekee hyvin vähän kilpailutettavia erillishankintoja

 

Kyllä
(mikäli tehdään erillishankintoja)

Nuorisoasiainkeskuksella ei ollut Halolle annettavia kilpailutustoimeksiantoja.

 

 

 

Hallintokunnan toimialakohtaiset kestävän kehityksen tulostavoitteet/toimenpiteet

TP

Tavoite

Toteutunut

Kirjataan hallintokunnan toimialakohtaisia kestävän kehityksen toimenpiteitä tai investointihankkeita, joita seurataan valtuustotasolla.

2010

2011

31.12.2011

- toimenpide: Osallistutaan KPK2011-vuoteen yhteistyöhankkeella ”Ekoteko! - nuoret Itämeren äärellä”

valmistelu + 1.vaihe

osallistutaan 2. vaiheeseen

Toteutui.

 

 

 

-toimenpide: Lasten ja nuorten kanssa työskentelevät soveltavat monipuolisesti ympäristökasvatuksen menetelmiä kasvatustyössään (esim. tapahtumat, tempaukset, kierrätysmateriaalien käyttö)

toteutuu > raportointi

toteutuu >
raportointi

Toteutui.

 

 

 

 

Kv:

Nuorisotyöntekijän vakanssin perustaminen nuorten työpajoille:

Selvitetään nuorisotyöntekijän vakanssin rahoittaminen rakennemuutosrahoista

 

Toimenpiteet:

Kahden vuoden määräajaksi palkatun nuorisotyöntekijän palkkakustannukset voitiin ensimmäisenä vuonna, v.2011, kattaa ulkopuolisella avustuksella, joten rakennemuutosrahoja ei tarvittu.

 

 

TALOUS

Toteutumisvertailu 31.12.2011

 

Tilinpäätös
2010

Talousarvio
2011

Muutokset

Talousarvio
muutoksin

Tilinpäätös 2011

Poikkeama

Nuorisolautakunta

 

T

1 457 833

1 107 546

0 

1.107.544

1.646.886

539.341

 

 

 

 

M

10 539 467

10 534 052

4 196 

10.538.221

10.929.292

-391.071

 

 

 

 

N

-9 081 634

-9 426 506

-4 196 

9.430.677

9.282.406

148.270

 

Investoinnit

 

M

133 469

157 000

0 

157.000

107.956

49.044

 

 

 

 

T

30 000

62 800

0 

62.800

30.000

32.800

 

 

 

 

N

-103 469

-94 200

0 

-94.200

77.956

16.244

 

 

Virastopäällikön arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta:

 

Nuorisotoimen kokonaiskävijämäärä oli 476.576, mikä oli 10.100 enemmän kuin vuonna 2010. Kokonaiskävijämäärä on kasvanut jo usean vuoden ajan säästövuoden 2009 poikkeusta lukuun ottamatta.

 

Turun nuorten ohjausmalli valmistui kevään 2011 aikana. Ohjausmalli on poikkisektoraalinen; mukana ovat nuorisotoimen (Ohjaamo, etsivä nuorisotyö, Fendarin nuorisotyöntekijät) lisäksi sosiaali- ja terveystoimi (KOHO, sosiaalityö), kasvatus- ja opetustoimi (peruskoulun uraohjaaja, ammattiopetuksen urasuunnittelijat, lukioiden opinto-ohjaajat) sekä muita yhteistyötahoja (Puolustusvoimat/siviilipalvelu jne.). Näin varmistetaan, että peruskoulun päättävällä on joko koulutuspaikka tai hän on muun tarvitsemansa palvelun piirissä. Ohjausmallin avulla saavutettu tulos, 186 uutta asiakasta v.2011, on hyvä.

 

Avustusjärjestelmää kehitettiin ja selkeytettiin. Nuorisolautakunta hyväksyi 16.6.2010 § 87 uuden avustusohjeen. Avustusmuodot ovat toiminta-avustus, projektiavustus sekä uutena sopimuspohjainen avustus. Sopimuspohjainen avustus on avustus, joka voidaan myöntää turkulaiselle nuorisojärjestölle, joka sitoutuu lautakunnan erikseen hyväksymiin tulos- ja kasvatuksellisiin tavoitteisiin. Sopimuspohjaista avustusta saattoi hakea ensimmäisen kerran 30.9.2011 mennessä.

 

Työtapaturmista johtuvat poissaoloprosentti oli hieman tavoitetta korkeampi, mutta joka tapauksessa vuoden 2010 poissaoloprosenttia pienempi. Tapaturmia oli lukumääräisesti vähemmän vuonna 2011 (14) kuin vuonna 2010 (22).

 

Ekotukihenkilön vastuulle tulevat tehtävät osoittautuivat aikaa vievemmiksi kuin mitä ensimmäisten tietojen mukaan oli oletettu (mm. kaksi koulutuspäivää). Organisaatiosta ei ollut mahdollista irrottaa useampaa työntekijää ekotukihenkilöiksi. Ekotukihenkilö teki nuorten työpaja Fendarissa päästövähennyskartoituksen yhdessä muun henkilökunnan kanssa. Kartoitus tehtiin koulutuksellisesti. - Nuorisotoimessa on jo aiemmin (v.2008) tehty päästövähennyskartoitusta vastaavat ekokartoitukset neljässä eri pisteessä, ja annettu niille suosituksia havaittujen puutteiden korjaamiseksi.

 

Kehityskeskustelut on nuorisotoimessa käyty jo vuosien ajan kaikkien työntekijöiden kanssa, joiden esimies-alaissuhde on kestänyt vähintään 6 kk.

 

Tulot ylittyivät positiivisesti budjetoidusta. Menot ylittyivät niin ikään budjetoidusta; syynä on ulkopuolinen rahoitus, joka näkyy sekä tulo- että menopuolella. Investointeihin myönnetty valtionavustus jäi ennakoitua pienemmäksi, jolloin toteutetut investoinnit sopeutettiin myönnettyyn avustukseen. Kaikkia investointeja ei myöskään toteutettu täysimääräisinä.

 

Ulkopuolisen rahoituksen turvin (mm. OKM, ELY) katettiin useiden työntekijöiden palkkakustannukset. Nuorten työpajoille palkattiin kaksi työpajaohjaajaa ja kaksi nuorisotyöntekijää sekä nuorten työllistämiseen muissa yksiköissä nuorisotyöntekijä, ja työpajatoiminnan kehittämiseen koko maakunnassa pajakoordinaattori. Etsivään nuorisotyöhön palkattiin neljä ohjaajaa. Niin ikään Pointti-, Vertti- ja Vaikuta-hankkeet toteutuivat ulkopuolisella rahoituksella. Näiden seutukunnallisten hankkeiden avulla edistetään nuorten kuulemis-, vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia. Meidän Puisto-lähiöhankkeeseen Varissuolla palkattiin yhteisötaiteilija toteuttamaan yhdessä alueen asukkaiden kanssa koko perheen olohuonetta. Yhteensä ulkopuolisella rahoituksella tehtiin nuorisotoimessa 9,3 htv, mikä on lisäystä + 6,3 htv vuoteen 2010 verrattuna.