Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Nuorisolautakunta 98 01.09.2010 5

9271-2010 (041)

Lähetekeskustelu nuorisotoimen vuoden 2011 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2011-2014 taloussuunnitelmaehdotuksesta

Tiivistelmä: -

Nlk § 98

 

 Kehittämissuunnittelija Virpi Sandvik ja nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

 

 

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen on antanut 17.6.2010 päivätyllä kirjeellä Turun kaupungin vuoden 2011 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2011–2014 taloussuunnitelmaehdotuksen laadintaohjeet ja periaatteet. Lautakunnat toimittavat vuoden 2011 talousarvio- ja vuosien 2011–2014 taloussuunnitelmaehdotukset kaupunginhallitukselle 17.9.2010 mennessä.

Nuorisoasiainkeskuksen ja palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja Maija Kytän väliset talousarvioneuvottelut käydään 26.8.2010. Nuorisolautakunta kokoontuu päättämään talousarviosta 15.9.2010.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi hallintokunnille annettavat ohjeluvut vuoden 2011 talousarvion ja vuosien 2011–2014 taloussuunnittelua varten 31.5.2010. Nuorisolautakunnan ohjeluvut ovat seuraavat:

 

  TA 2010

Ohjeluku

2011

muutos %-2011/2010 ohjeluku 2012 ohjeluku 2013

ohjeluku 2014

(kasvu 1 %)

1 54 Nuorisolautakunta -8.848 -9.045 2,2 -9.027 -9.027 -9.117

 

Strateginen kehys

Talousarvion ja -suunnitelman laadintaa ohjaavat seuraavat ohjausasiakirjat, päätökset, yleisohjeet ja säännöt:

1.      valtuustoryhmien välinen sopimus 2009-2012

2.      Turun kaupungin strateginen ohjelmarakenne – Turku-sopimus

 

Taulukko 1. Turku-sopimuksen strategiset teemat ja toimeenpano-ohjelmat

Vetovoimaisuus ja

kilpailukyky

Asukkaiden hyvinvointi Resurssien tasapainoi-nen ohjaus ja käyttö

Turun kaupungin asunto- ja maankäyttöohjelma vuosille 2009–2013

Kv 5.10.2009 § 219

Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelma vuo-sille 2009–2013

Kv 26.10.2009 § 239

Turun kaupungin osaamis-, yrittäjyys- ja elinkeino-ohjelma 2009–2013

Kv 26.10.2009 § 238

Asukkaiden hyvinvointiohjelma

Kv 28.9.2009 § 206

Koostuu:

- Lasten ja nuorten ohjelma

- Työikäisten ohjelma

- Senioriohjelma

- Mielenterveystyön kokonaissuunnitelma 2009 - 2013

Henkilöstöohjelma

Kv 25.1.2010 § 17

Talousohjelma

Kv 22.6.2009 § 172

Omistajapolitiikka

2009–2013

Kv 5.10.2009 § 220

 

3.      strategisten ohjelmien vuosittainen seuranta: ohjelman valmistelusta vastannut johtaja raportoi kaupunginvaltuustolle tilinpäätöksen yhteydessä

4.      talousarvio ja – suunnitelma ja tavoitteet

5.     sopimusohjaus: kaupunginvaltuusto päätti 26.4.2004 § 105 mm., että palvelutoimessa otetaan käyttöön sopimusohjausjärjestelmä. Toimielimet esittävät luonnoksen strategisesta palvelusopimuksesta (SPS) talousarvioesityksen yhteydessä. Keskeisimmät strategisen palvelusopimuksen tavoitteista nostetaan toimielimen talousarviotavoitteiksi. Talousarvion hyväksymisen jälkeen kaupunginhallitus vahvistaa järjestämisvastuussa olevien toimielimien kanssa strategisen palvelusopimuksen.

Nuorisolautakunnan talousseminaarissa (3.-4.6.2010) apulaiskaupunginjohtaja Maija Kytän kanssa sovittiin, että nuorisotoimi laatii vuoden 2011 talousarvioehdotuksensa nykyisen pohjalle.

 

Talousarvio- ja suunnitelmaehdotusten perusteleminen

 

Ohjeiden mukaan talousarvioehdotusten esittelytekstissä tulee selvittää ja perustella tarvittavilta osin seuraavat asiat:

  1. Toimintaympäristön muutosten vaikutus talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotukseen
  2. Toimitilamuutokset ja niiden perustelut
  3. Talousarvioesityksessä mainittujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden johtaminen

-         Tavoitteiden toteuttaminen johtamisjärjestelmässä (sopimusohjauksessa/Tilaaja-tuottaja-mallissa)

-         Tavoitteiden toteuttaminen organisaation eri tasoilla

  1. Talousarvion erillisvaikutusten arviointi - Riskien hallinta ja sisäinen valvonta:

-         Arvio merkittävimmistä talousarvion toteutumisen riskeistä sekä talouden toteutumisen, henkilöstön kuin muidenkin resurssien osalta

-         Johdon selvitys siitä, miten edellä mainittua riskejä talousarviovuonna ja taloussuunnitelmakaudella seurataan

  1. Kulttuuripääkaupunkihanke

-         Selvitys toimielimen toteuttamista hankkeista oman talousarvionsa puitteissa ilman säätiön osuutta.

  1. Maahanmuuttajien kotouttamisohjelma

-         Toimenpiteet ja niihin budjetoidut resurssit ohjelman toteuttamiseksi talousarviovuonna ja taloussuunnitelmakaudella

 

Määrärahojen tarpeen arvioinnissa huomioonotettavia asioita

 

Hintatason muutoksena oletetaan vuonna 2011 olevan 2,5 %:a (Kuntatalous 1/2010). Taloussuunnitelmavuosille 2012 – 2014 on arvioitu hintatason muutokseksi 2,0 % vuodessa. Sisäisiä palvelujen hintoja ei koroteta vuonna 2011.

 

Muutoksena aiempiin vuosiin, ovat seuraavat erät syötetty keskitetysti keskushallinnossa toimielinten budjettipohjiin valmiiksi:

-         Taloushallintomenot (Tapake) 58.617 €

-         Perus-it-menot (It-toiminta) 243.720 €

-         Puhepalvelumenot (It-toiminta) 28.866 €

-         Siivouspalvelut (Kiinteistöpalveluliikelaitos, Siivouspalvelut) 144.000 €

-         Tilavuokrat (Tilaliikelaitos) 1.889.182 €

-         Kuel-eläkemenoperusteiset ennakkomaksut ja varhe-maksut, yhteensä 204.521 €

-         Lomapalkkavelat /-jaksotukset 12.830 €

Luetellut erät ovat yhteensä 2.581.736 €.

Em. sisäiset ja ulkoiset erät on syötetty keskushallinnossa keskitetysti hallintokuntien kustannuspaikalle ”Toimielimen yhteiset menot” tai vastaava. Näitä eriä ei jaeta kustannuspaikkojen eikä tulosalueiden talousarvioihin (poikkeus ulkopuolista rahoitusta saavat projektit).

 

Hintatason muutoksena oletetaan vuonna 2011 olevan 2,5 %:a. Taloussuunnitelmavuosille 2012 – 2014 on arvioitu hintatason muutokseksi 2,0 % vuodessa.

Sisäisiä palvelujen hintoja ei koroteta vuonna 2011.

Hallintokunnat varaavat palkankorotuksiin tarvittavat määrärahat kokonaan omiin määrärahoihinsa. Keskimäärin kuntasektorilla nyt voimassa olevien sopimusten mukaisten palkkojen korotuksen vuosittainen vaikutus on 2,5 % vuonna 2011. Taloussuunnitelmavuosille 2012 - 2014 ennustetaan 3,0 %:a.

Henkilöstösuunnittelu

Kaupungin sisäinen rekrytointi on aina ensisijainen vakituisen ja määräaikaisen henkilöstön palkkaamistapa. Ulkoista rekrytointia käytetään silloin kun laki kunnallisesta viranhaltijasta (4 § Julkinen hakumenettely) sitä edellyttää, tai kun palkataan henkilö tehtäviin, joissa ulkoiselle asiakkaalle tuotettava palvelu sitä edellyttää eikä työvoiman tarvetta pystytä hoitamaan sisäisesti. Näissäkin tehtävissä tulee henkilöstön rekrytointitarve arvioida erityisen kriittisesti ja ensisijaisesti korvata sisäisillä työjärjestelyillä.

Työvoiman käyttöä koskevien suunnitelmien laatimisesta ja erillisten suunnitelmalomakkeiden täyttämisestä on lähetetty hallintokunnille hallintojaoston erillinen ohje (Khhal 22.6.2010 § 128). Hallintokuntien talousohjelman ja ohjelukujen puitteissa tehtävät vuotta 2011 koskevat hallintokuntien suunnitelmat työvoiman käytöstä tulee palauttaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle 17.9.2010 mennessä.

Käyttöomaisuus

Pääomien käytön tehostamiseksi sekä pääomakustannusten oikean kohdentamisen vuoksi leasingrahoituksen eli vuokrauksen käyttö tulisi koskea kaikkea tavanomaista irtainta omaisuutta. Niitä ovat mm. tavanomainen kuljetuskalusto, työkoneet, IT-laitteet, toimistotekniikka ja sairaalalaitteet. Poikkeuksen muodostavat hyödykkeet, joihin on saatavissa valtionapua (täyttävät sisäasianministeriön kriteerit valtionavun saamiseksi).

Irtaimeen omaisuuteen luetaan hankinta-arvoltaan yli 10.000 euroa maksavat koneet ja laitteet ja kuljetusvälineet.

Kestävän kehityksen budjetointi

Ohjeet kestävän kehityksen budjetointia varten on valmisteltu Kaupunginvaltuuston kestävän kehityksen budjetointia koskevien päätösten (Kv 26.11.2007, Kv 26.10.2009) täytäntöön panemiseksi.

Kestävän kehityksen budjetoinnilla ohjataan kaupunkiorganisaatiota toimi-maan kestävän kehityksen mukaisesti. Kestävän kehityksen budjetointiin vuoden 2011 talousarviossa sisältyvät kaikille hallintokunnille ja liikelaitoksille yhteisinä toimenpiteinä:

  1. Päästövähennyssuunnitelman laatiminen
  2. Ekotukihenkilöiden nimeäminen
  3. Energiatehokkuustoimenpiteet
  4. Kestävän kehityksen mukaiset hankinnat

Nämä yhteiset toimet sisältyvät talousarvio-ohjeisiin sitovina toiminnallisina tavoitteina. Lisäksi talousarvio tulee sisältämään merkittäviä hallintokunta- ja liikelaitoskohtaisia kestävän kehityksen toimenpiteitä (kuten investointeja).

Suunnitelmassa on asetettava tavoitteita ja määriteltävä toimenpiteitä ainakin seuraaviin kohteisiin omassa toiminnassa.

Energian kulutus– vähentää päästöjä säästämällä energiaa

Materiaalin kulutus – säästämällä ja valikoimalla vähentää materiaalin tuottamiseen ja jätteenkäsittelyyn liittyviä päästöjä

Henkilöstön liikkuminen – vähentää kaiken työhön liittyvän liikkumisen aiheuttamia päästöjä

Palveluihin liittyvä liikkuminen – vähentää asiakkaiden liikkumis-tarpeesta aiheutuvia päästöjä

Henkilöstön valistaminen – lisätä kykyä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Lähtötilanteen kartoitus ja tavoitteiden seuranta – jatkuva ilmasto-/ympäristötyön parantaminen

Suunnitelmien laatimista ja toteuttamista tuetaan perustettavan ekotukihenkilöverkoston avulla. Suunnitelmien laatimista ja toteuttamista tullaan prosessin alusta alkaen koordinoimaan ja ohjeistamaan tarkemmin.

Kulttuuripääkaupunkihanke

Kulttuuripääkaupunkiohjelman koordinoinnista vastaa Turku 2011 -säätiö. Hallintokunnat osallistuvat monin tavoin hankkeen valmisteluun. Vuoden 2011 talousarviota laadittaessa tulee hallintokuntien oma panostus (ilman säätiöltä tulevaa osuutta) merkitä selvästi talousarvioesityksen perustelutekstiin.

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

EhdotusNuorisolautakunta käy lähetekeskustelun vuoden 2011 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2011–2014 taloussuunnitelmaehdotuksen valmistelusta ja antaa nuorisoasiainkeskukselle valmisteluohjeet lopullisen ehdotuksen tekemiseksi nuorisolautakunnan kokoukseen 15.9.2010.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.